Näytä tavallinen näkymä : 26" talvirenkaat - 1.75 vs 2.3 - 3.0, erot talviajossa?

mountainsnake
19.08.2019, 16.01
Terve! Osaako joku sanoa, kuinka paljon eroa on ajettavuudessa "lumisella pyörätiellä"?
Ajatuksena oli fatbike, mutta ehkä ensin testaan kuitenkin hommata nykyiseen 26" maastopyörään 1.75 nastarenkaiden tilalle niin paksua, kuin mahtuu. Konan blast takavuosilta kyseessä, ja taakse varmaan saisi mahtumaan vähän alle max 2.5" renkaan, eteen menisi sitten 3" heittämällä (keula vissiin vaihdettu tähän). Tuolla 1.75 natallakin pärjäili työmatka-ajossa, mutta leveämpi voisi olla parempi lumismpina päivinä. Työmatka on vain Reilu 3km, joten nopeus ominaisukksia huomattavasti tärkeämmäksi muodostuu pito- ja etenemisominaisuudet haastavassakin kelissä
vai rahat säästöön ja katsastamaan suoraan fättiä tilalle 5" nastarenkailla?
Mä oon itse tykännyt työmatka-ajoissa n. 38mm (= 1,5") -  57mm (=2,25") renkaista 29er/700c koossa.
Muutaman kerran olen ajanut työmatkaa myös 27+ 2,8" semi-läski renkailla, mutta niistä ei ole kyllä pyöräiteillä oikeastaan mitään hyötyä paitsi silloin jos lunta on tullut reilummin ilman aurausta tai jos muuten tykkää poiketa reitiltä työmatkailla.
Toki tuollaisen muutaman kilometrin matka ajaa vaikka millä tankilla, joten ei se liian järeäkään nyt kovin paljon keskinopeutta tms. hidasta vaikka keli olisikin toisinaan vähän helpompi.
mountainsnake
19.08.2019, 17.28
Mä oon itse tykännyt työmatka-ajoissa n. 38mm (= 1,5") -  57mm (=2,25") renkaista 29er/700c koossa.
Muutaman kerran olen ajanut työmatkaa myös 27+ 2,8" semi-läski renkailla, mutta niistä ei ole kyllä pyöräiteillä oikeastaan mitään hyötyä paitsi silloin jos lunta on tullut reilummin ilman aurausta tai jos muuten tykkää poiketa reitiltä työmatkailla.
Toki tuollaisen muutaman kilometrin matka ajaa vaikka millä tankilla, joten ei se liian järeäkään nyt kovin paljon keskinopeutta tms. hidasta vaikka keli olisikin toisinaan vähän helpompi.
jep, ongelmana on tosiaan ollut lumiset talvet, ja aamusta pienemmät pyörätiet auraamatta, ei meinaa oikein 1.75 kumilla päästä taluttamatta. Ehkä paineitakin olisi pitänyt laskea toooosi alas
kait se on fattiin säästettävä, sillä myös mettässä ajelu kiinnostaa, ja nykyinen 26" jäykkäperä jo niin ruoska, ettei viitti sitä kunnon maastoiskuun enää pistää
Luminen ja luminen, ero suunnaton että onko pakkaslunta vai suoja. Mielestäni 2.2" rengas ainakin Länsi-Suomen teillä pärjännyt melkein kelissä kuin kelissä.
Tuollasen matkan vuoksi en kyllä paljoa panostaisi, Jopollakin koululaisetkin sen kulkee🤣
Terve! Osaako joku sanoa, kuinka paljon eroa on ajettavuudessa "lumisella pyörätiellä"?
Ajatuksena oli fatbike, mutta ehkä ensin testaan kuitenkin hommata nykyiseen 26" maastopyörään 1.75 nastarenkaiden tilalle niin paksua, kuin mahtuu. Konan blast takavuosilta kyseessä, ja taakse varmaan saisi mahtumaan vähän alle max 2.5" renkaan, eteen menisi sitten 3" heittämällä (keula vissiin vaihdettu tähän). Tuolla 1.75 natallakin pärjäili työmatka-ajossa, mutta leveämpi voisi olla parempi lumismpina päivinä. Työmatka on vain Reilu 3km, joten nopeus ominaisukksia huomattavasti tärkeämmäksi muodostuu pito- ja etenemisominaisuudet haastavassakin kelissä
vai rahat säästöön ja katsastamaan suoraan fättiä tilalle 5" nastarenkailla?
Sijoittaisin hiilikuitusähköläskitäpäriin.
mountainsnake
19.08.2019, 19.13
No juu, tulishan sillä tietysti muutakin ajoa 😂
Lappiin olis tarkoitus raahata tuntureille, ja olishan se kiva herätellä vähän maastoajoakin pitkästä aikaa. Mut tänään taas työmatkalla vähän fiilistelin, ja tottahan se on, että sähköfätti tai sähkötäpäri vois kyl olla, sais ne vähäisetkin n. 5tkm autoilut vuodessa vähemmäksi
mountainsnake
19.08.2019, 19.14
Sijoittaisin hiilikuitusähköläskitäpäriin.
No tää kyl vois olla aika jeba! Noh, niinhän siinä kävi, että huntin rengasremontti vaihtui 4k€ fillaribudjettiin 😅
^Kuka nyt neljällä tonnilla edes alkuun pääse...
Hesassa yhden pyörän ympärivuotisessa työmatkakäytössä hybridi tai vastaava noin 1.25-2.25 rengastuksella on paras kompromissi. Leveämmät olisivat paremmat noin 5-10 päivää vuodessa.
Tuollaiset 3" plussat ainakin osan aikaa hyvinkin raskaat ajaa. Tietenkin moni asia kuskista kiinni ja mitä reisissä löytyy...
Mutta onhan se niinkin, että leveempi on nopeempi
^Tarkoitaks kuskia vai renkaita?
Jos tarvitsee olla nastarenkaat, niin ainakin ice spikeria on tehty 2.35" levyisenä, mutta en tiedä onko saatavuus minkälainen kaupoissa. Omassa 26" pyörässä takana ei paljon isompi mahdu pyörimään ja jos ollut vanteessa heittoa niin terävät nastat hiponeet runkoa.
Seuraava koko ice spikereista 2.1". Eivarmaan muita nastarenkaita leveämpinä tarjolla 26":n, jos ei itse ala nastoittamaan.
Omat työmatka-ajot enimmäkseen suoritinkin viime talvena enimmäkseen läskillä, kun 26":ssa alkoi olla osat jo vaihtokunnossa ja läskillä pääsi siksi nopeammin työmatkan.
Itse olen testannut erilaisia rengaskokoja, viimeisempenä 2.35'' Schwalbe ISP:t. 
ISP 2.35'' toimii 4.0-4.9 läskirenkaita paremmin sekä jäällä että (yllättäen) tuoreessa puuterilumessa, mutta ovat avuttomat kapeilla metsäpoluilla että melkein missä tahansa syvemmässä lumessa, mikä ei ole tuoretta puuteria: Heti jos rengas ei leikkaa kokonaan lumen läpi menettää se sivuttaisvakautensa. Kaupungissa tämä tarkoittaa kiemurtelua sekä sohjossa, auraamattomilla ja osittain tampatuilla kevleillä että sillä hiekkamaisella jauholumella, joka muodostuu kun tiepöly sekottuu irtolumeen. 
3.0'' Wrathchildeja tuli testattua yksi takapihalenkki, mutta vaikuttuvat alustavasti varsin päteviltä lumirenkailta, en tosin välttämättä vetäisi niillä missään uppohangessa. 
Ensi talveksi ajattelin varman nastoittaa 2.6-2.8'' nakit ja katsoa, pysyisikö niillä metsäpoluilla suorassa.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.