Näytä tavallinen näkymä : 11 vaihteisen ketjun liittäminen pikalukolla vai pinneillä
Moi, olen uusi täällä ja tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä. Ostin uuden fillarin ja siinä ketjut on liitetty pikalukolla. Voiko ketjun kuitenkin liittää myös pinneillä yhteen? Vai pitääkö mukana pitää yhtä pikalukkoa jos sattuu ketjut katkeamaan?
Ketju on KMC X11-1. Edellisissä pyörissä ketjut on liitetty aina pinnillä. Näistä pikalukoista ei siis ole aikaisempaa kokemusta.
Moi, olen uusi täällä ja tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä. Ostin uuden fillarin ja siinä ketjut on liitetty pikalukolla. Voiko ketjun kuitenkin liittää myös pinneillä yhteen? Vai pitääkö mukana pitää yhtä pikalukkoa jos sattuu ketjut katkeamaan?
Ketju on KMC X11-1. Edellisissä pyörissä ketjut on liitetty aina pinnillä. Näistä pikalukoista ei siis ole aikaisempaa kokemusta.
Kmc:n ketjuja olen ihte käyttänyt ja aina pikalukoilla. Koskaan itsellä ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa niiden kanssa. Pikalukkoa pitäisin mukana, jos katsoisin sen tarpeelliseksi, varmaankin maasturin kanssa aivan asiaa.
Pinneihin en osaa ottaa kantaa, koska ne ovat vieraampaa asiaa itselle.
Ok, kiitos. Ajattelin vaan, jos pinnejä voisi käyttää, niin olisi yksi työkalu vähemmän mukana painoa lisäämässä. Maasturillahan ajelen ja on ikävää jos on kauempana ja ketju katkeaa, eikä työkalut ole mukana.
...jos pinnejä voisi käyttää, niin olisi yksi työkalu vähemmän mukana painoa lisäämässä.
Avaatko vähän tätä ajatusta? Mikä työkalu ei ole mukana jos ketju on liitetty pinnillä?
Tällaiset: https://www.baiks.fi/tarvikkeet/tyokalut/topeak-ketjupihdit-powerlink-pliers.html
edit: siis, kun tuota ei tarvitse, niin pärjää pelkällä ketjunkatkaisijalla.
^ei noita mihinkäään tarvii.
Tällaiset: https://www.baiks.fi/tarvikkeet/tyokalut/topeak-ketjupihdit-powerlink-pliers.html
edit: siis, kun tuota ei tarvitse, niin pärjää pelkällä ketjunkatkaisijalla.Joskus avatessa voi tarvita jonkinlaiset pihdit, vaikka pienet siirtoleuka knipekset, mutta paikoilleen saa kun polkaisee kammesta.
^ei noita mihinkäään tarvii.
Ehkä sinä et tarvitse, mutta minulle ne ovat tarpeelliset.
Juuri vähän aikaa sitten asiasta keskusteltiin tuolla:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58829-Ketjun-liitt%E4minen&p=2893850#post2893850
Itselläni siis oli kyseessä Shimanon 11-ketju ja KMC Missing link uudelleenkäytettäväksi tarkotettu liitin. Se ei varmasti tarvitse pihtejä, on niin löysän tuntuinen, että luulisi pelkästään pyörää ravistamalla putoavan pois. On kuitenkin pysynyt mukana jo joitakin satoja kilometrejä, ihan maastoajoakin mukana. Pidän kuitenkin repussa varaliitintä.
Oletettavasti tien päällä ei pikalukkoa tarvitse availla, jolloin noita pihtejäkään en tarvitse. Sen sijaan ainakin Shimanon kiinnitettävä pinni vaatii jotkut pihdit pinnin ylimääräisen osan katkaisuun, toki tarvittaessa onnistunee katkaisu muutenkin. Pikalukossa on myös se hyöty, että ketjun katketessa siitä luultavasti osa on hajalla, jolloin ketju lyhenee. Pikalukosta saa edes sen verran pituutta takaisin.
Mainittakoon varmuuden vuoksi vielä, että ketjusta irroitettua pinniä ei voi käyttää uudelleen niin kuin joissain vanhoissa ketjuissa. Hätätilanteessa toki sitäkin voi yrittää, mutta irroitettu pinni ei kauaa pysy paikallaan jos sen yrittää laittaa takaisin.
Juuri vähän aikaa sitten asiasta keskusteltiin tuolla:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58829-Ketjun-liitt%E4minen&p=2893850#post2893850
Itselläni siis oli kyseessä Shimanon 11-ketju ja KMC Missing link uudelleenkäytettäväksi tarkotettu liitin. Se ei varmasti tarvitse pihtejä, on niin löysän tuntuinen, että luulisi pelkästään pyörää ravistamalla putoavan pois. On kuitenkin pysynyt mukana jo joitakin satoja kilometrejä, ihan maastoajoakin mukana. Pidän kuitenkin repussa varaliitintä.
Kiitos tämä oli hyvä linkki, tuli opittua uusia asioita.
Trolli puree.
Tätä sitten en ymmärtänyt. Oletko se sinä?
Pinnit keskiaikaa, ei mitään ongelmia pikalukkojen kanssa ja yleensä irtoaa käsin mutta joskus vaatii hieman asettelua.
Minkä ihmeen takia ketjua/linkkiä pitäisi alkaa tien päällä aukoa? Tallissa taas moisen saa "papukaijoilla" auki hetkessä, jos ei sormin aukea. Itsellä 4 fillaria, joissa jokaisessa ketjuissa pikalukot. 3 Vuotta ympärivuotista fillarointia + 27tkm - ei ikinä ongelmaa ketjuliittimien (pikalukot) kanssa.
No kun aloittaja selvästi haluaa katkoa ketjua kesken lenkin niin antakaa nyt herran jumala sen katkoa.
Minkä ihmeen takia ketjua/linkkiä pitäisi alkaa tien päällä aukoa? Tallissa taas moisen saa "papukaijoilla" auki hetkessä, jos ei sormin aukea. Itsellä 4 fillaria, joissa jokaisessa ketjuissa pikalukot. 3 Vuotta ympärivuotista fillarointia + 27tkm - ei ikinä ongelmaa ketjuliittimien (pikalukot) kanssa.
En ole aukomassa linkkiä, vaan jos ketju katkeaa, haluan liittää sen takaisin yhteen. Kerran minulta ketju katkesi ja oli aika pitkä matka kotiin ja se on jäänyt mieleen. Siksi kysyin.
Sen saa liitettyä ilman pihtejäkin. Youtubesta apua ongelmaan.
En ole aukomassa linkkiä, vaan jos ketju katkeaa, haluan liittää sen takaisin yhteen. Kerran minulta ketju katkesi ja oli aika pitkä matka kotiin ja se on jäänyt mieleen. Siksi kysyin.
Juu, kuten edellä tuli esitettyäkin. Ketjutyökalua tarvitsee katkeamistapauksessa vain siihen, että saa sen toisen pään ylimääräiset otettua pois, jonka jälkeen siihen on helppo laittaa pikalukko aivan ilman työkaluja.
Tällaiset: https://www.baiks.fi/tarvikkeet/tyokalut/topeak-ketjupihdit-powerlink-pliers.html
edit: siis, kun tuota ei tarvitse, niin pärjää pelkällä ketjunkatkaisijalla.
Lisätään nyt vielä sekin, että linkatulla työkalulla onnistuu vain irroitus, mutta ei liittäminen. Jos työkalun hankkii, niin kannattaa ostaa sellainen, jossa on molemmat toiminnot samassa.
Avaamisen voi hoitaa vaikka pätkällä narua tai vaijeria ja liittämisen kampea vääntämällä, mutta on tuo työkalu ainakin kotona ihan näppärä.
edit. Monet 11-linkit ovat pakkauksen mukaan "kertakäyttöisiä". Ite oon ainakin ihan huoletta käyttänyt useamman kerran avattua ja liitettyä linkkiä ilman ongelmia.
Akkurälläkkä toimii katkaisussa tosi hyvin. Johdollinenkin on ok, mutta sillä ei oikein tee mitään maastossa.
arctic biker
20.08.2019, 05.37
Ketjupihdit Super B Tb-3323.
Kiitos vastauksista. Menen sitten ostamaan tuon Super B-työkalun ja pidän sitten sitäkin mukana, kosks pinnit ovat keskiaikaa.
^Saahan niitä kuljettaa, pessimisti ei pety!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.