PDA

Näytä tavallinen näkymä : Radon ZR Team 29er 5.0 Black Edition -> Keulan vaihto

eskofd
18.08.2019, 11.39
Minulla on tällainen noin 5 vuotta vanha pyörä: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-black-edition-19921?currency=1&delivery_country=39

Siinä on Suntour XCM 29 HLO Disc -keula.

Olen selvitellyt, että jos hankkisin siihen uuden keulan, niin tämän pitäisi käydä: https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-recon-rl-29-solo-air-100-oneloc-762031

Mutta olen aivan noviisi näissä asioissa ja tuntuu pelottavalta ostaa noin kallista keulaa. Osaisiko joku vielä varmistaa, että tuo käy? Lisäksi on ollut varsin hankalaa löytää Tampereelta mitään liikettä, joka voisi tuon keulan vaihtaa. Olisiko teillä suosituksia?

Otan vastaan myös muita suosituksia keuloista.

Kiitos paljon avusta :)

hiilikuitumies
18.08.2019, 13.39
Tuo varmasti käy (ja tekee pyörästäsi tosi paljon paremman). Tilaukseen vain, mutta tässä on vähän halvemmalla: https://www.bike24.com/p2276280.html?q=Recon+RL+29+Solo+Air+100

Ja kauppa on mielestäni parempi palvelultaan. Tosin en tiedä, tuleeko tuossa lukitushanikkaa mukana, mutta minusta se on yleensä aika turha (en itse käytä ikinä edes asvaltilla).

Tampereella melkein mikä tahansa pyörähuolto sen vaihtaa. R-tech on yksi. Sportax. Mitä siellä onkaan noita tunnetumpia.

nure
18.08.2019, 21.49
Lukitus toimii mainiosti suoraan haarukastakin. Itse en ylimääräistä tankoon tarvi. Muuten hyvä keula hinta/laatusuhteessa.

Vivve
19.08.2019, 03.54
Toi keulan vaihto nyt hoituu vaikka XXL:ssä.

JackOja
19.08.2019, 08.20
Keulan vaihtaa helposti itsekin, se on vain keulanvaihtotiedettä.

1. keula irti pyörästä
2. uuden keulan kaulaputken katkaisu samaan mittaan kuin entisessä
3. käpy tai expanderi kaulaputkeen
4. uusi keula paikalleen

Jeromy
19.08.2019, 09.52
Keulan vaihtaa helposti itsekin, se on vain keulanvaihtotiedettä.

1. keula irti pyörästä
2. uuden keulan kaulaputken katkaisu samaan mittaan kuin entisessä
3. käpy tai expanderi kaulaputkeen
4. uusi keula paikalleen

Öö tota... kohta 2,5 Ota vanhasta keulasta ohjainlaakerin alakooli irti ja laita se uuteen keulaan.
(Tämä on homman hankalin osuus, kun ovat yleensä kohtuu tiukalla kiinni ja eivät myöskään mene paikalleen ihan käsin painamalla. Onnistuu kyllä ilman erikoistyökaluja, mutta vaatii hieman kärsivällisyyttä ja huolellisuutta.)

JackOja
19.08.2019, 09.54
Öö tota... kohta 2,5 Ota vanhasta keulasta ohjainlaakerin alakooli irti ja laita se uuteen keulaan.

Totta, sehän unohtui!

Vanhan poistamisen voi korvata ostamalla uuden alakoolin (mikäli sellainen on irtotavarana saatavilla olemassaolevaan lakruun).

oem
19.08.2019, 11.10
Voit myös tarkastaa onko PM jarrusatulalle sama vai tarvitsetko adapterin tai muun ratkaisun.

nure
19.08.2019, 18.31
^Nuo löytyy tod.näk. vanhasta haarukasta ja tuskin kiinnitysstandardi eri mutta syytä kyllä tarkistaa...

eskofd
21.08.2019, 07.25
Kiitokset kaikille! Nyt lähti tuo keula tilaukseen. Keulan vaihto-ohjeissa oli sen verran outoa slangia, että taidan suosiolla hoitaa tämän homman liikkeessä. :)

eskofd
04.09.2019, 20.30
Keula tulikin nopeasti postissa ja XXL:ssä onnistui asiantunteva vaihto ja samalla pyörän huolto. Täytyy kyllä sanoa, että ajotuntuma on varsin hyvä. Aivan erilainen herkkyys tuossa ilmajousessa. :-)