Näytä tavallinen näkymä : Uudet ketjut, eturatas rahisee?
Tarina alkoi siitä, kun ketjutulkin avulla huomasin maastopyörän vanhan ketjun liian pitkäksi ja hankin uuden. Puhdistin kaikki voimansiirron osat ja vaihdoin uuden ketjut. Osasarjaan kuuluu kaksi eturatasta, ja pienemmällä eturattaalla ajettaessa kuluu jonkinlaista hankausta, rahinaa tms. varsinkin kun ketjussa on jännitystä vaikkapa ylämäessä. Isommalla eturattaalla ajettaessa ei kuulu mitään.
Voisiko olla niin, että pienempi eturatas on kulunut sen verran, ettei se enää ole ihan yhteensopiva uuden ketjun kanssa? Vai onko tällaiseen muita selityksiä. Pyörällä on ajettu kolme kesää aika aktiivisesti, ja ketjut ovat nyt ensimmäinen voimansiirron osa, jonka olen vaihtanut.
Osasarja on Shimano Deore XT FC-M8000/T8000, eturattaat 36 ja 26, takana 11-vaihteinen pakka. Uusi ketju on myös Shimanon ja tarkoitettu 11-vaihteiselle Ultegra- tai Deore XT -osasarjalle.
...Pyörällä on ajettu kolme kesää aika aktiivisesti....
Mitä toi tekee kilometreissä? "Kolme kesää" ei kerro kenellekään mitään.
Ei tarvi vielä vaihdella. Suomen kesä on kuitenkin sen verran lyhyt.
Melkeen voisin sanoa, että pitää ajaa vähintään kolmet ketjut loppuun, ennen kuin huolestuu eturattaiden vaihdosta, jos molempia rattaita käytät. Pienempi eturatas kuluu nopeammin, koska paine per piikki on suurempi.
Twinning
11.08.2019, 14.28
Jos ketju ehti olla jonkun aikaa käytössä liikaa venyneenä, niin kyllä se rattaita voi syödä huonoon kuntoon. Hampaiden ulkonäöstä saattaa voida päätellä jotain, jos ovat esimerkiksi kuluneet vähän koukun/hainevän mallisiksi verrattuna uuteen vastaavaan.
Mulla roadlitessä 1x11 systeemi ja kahta ketjua kierrätin 0.75 venymään asti. Vaihdoin uudet ketjut kiertoon niin 42 piikinen ovaali eturatas piti jurisevaa ääntä kun laittoi voimaa pedaaleihin. Kevyesti kun polki niin oli äänetön.
Pari tonnia nyt ajanut uusilla ketjuilla eli kerran vahtanut niin on äänetön taas. Uudet ketjut tais muokata tota eturatasta äänettömäksi.
Aja nyt muutama satanen ja kuuntele sitten uudelleen...
Rattaissa näkyy kyllä hieman kulumisen merkkejä, eli olen ajanut paljon tai usein, vaikka maastossa ei kilometrejä paljon kerrykään. Ehkäpä olen ajanut liian pitkään venyneillä ketjuilla, ja ne ovat ehtineet muokata rattaat vääränmallisiksi. Tänään ajoin kokeeksi vanhoilla ketjuilla, ja ne ovat äänettömät. Uudet ketjut puolestaan rutisevat pienemmällä eturattaalla (26 hammasta), niin ettei muiden ihmisten kuullen viitsi tuota ratasta käyttää.
Ehkä käyn kysymässä myös paikallisen pyöräkaupan ja -huollon mielipidettä.
Ehkä käyn kysymässä myös paikallisen pyöräkaupan ja -huollon mielipidettä.
Siellä ehkä ehdottavat remonttia.... Yllättäen...
No vaihdat sen rattaan? Maksaa ehkä 15e. Kyllä ne vaan kulutustavaraa on.
Milloinkaan en ole ketjuja mittaillut, huomaa kyllä perinteisilläkin konsteilla milloin vaihdon tarve. Ketjun kulumiseen ei aina vain vaikuta kilometrit, myös rasvaus/rasvan, puhtaus ja millaisissa olosuhteissa ajaa. Talvella esim. kuluvat liki tuplasti nopeammin kuin kesäkuivilla. Aikoinaan kun ajoin halvemmilla ketjuilla työmatkaa niin syksyllä kunnon rasvat ja keväällä poikki ja uudet tilalle, eivät paljoa kustanna kilometriä kohden.
Näin juuri. Eri asia jos olisi poljettu talvella. On kuitenkin pidempi aika.
Tuohan on 26t ratas. Jos sitä pääasiassa käyttää, niin se kuluu nopeammin kuin takapakka. Nyt uutta ratasta äkkiä. Tai ainahan voi pyöritellä vielä muutamat kejtut ja viedä pyörän huoltoon. Maksaa oikeasti 15e...
– – pienemmällä eturattaalla ajettaessa kuluu [po. kuuluu] jonkinlaista hankausta, rahinaa tms. varsinkin kun ketjussa on jännitystä vaikkapa ylämäessä. Isommalla eturattaalla ajettaessa ei kuulu mitään.
Voisiko olla niin, että pienempi eturatas on kulunut sen verran, ettei se enää ole ihan yhteensopiva uuden ketjun kanssa?
Kyse oli juuri tästä. Uudella eturattaalla rahinarutina poistui.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.