Saimaaympäri
09.08.2019, 09.10
Hei,
teimme 27.7. - 6.8. välillä pyöräretken Suur-Saimaan-kierros-nimistä lenkkiä seuraten. Pääosa reitistä meni kaiketi valtakunnallista pyöräilyreittiä numero 14 seuraillen (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fi:Valtakunnalliset_py%C3%B6r%C3%A4matkailureitit# Reitit). Olin aika yllättynyt siitä, miten huonokuntoista tietä oli tarjolla: asvaltti oli reunoiltaan hyvin kuoppaista, piennaraluetta ei juurikaan, hiekkatiet olivat hyvin kuoppaiset ja paikka paikoin sepelillä päällystettyä kuten esimerkiksi ajaessamme Putikosta Savonlinnaan. Myös reitin merkintä oli aika tavalla retuperällä eli merkit olivat kuluneet, rikki tai vaikeasti tulkittavia. Paras esimerkki tästä viitoituksen ja todellisuuden ristiriidasta tuli vastaan vähän ennen SAvonlinnaan, missä viitta osoitti melko pienelle metsätitelle, jonka sitten katkaisi paikallisen maanomistajan pystyttämä portti, joka oli lukittu tukevalla ketjulla ja lukolla.....
Löysin netistä Etelä-Savon ulkoilureittisuunnitelman vuodelta 2006 )(https://tinyurl.com/y6koytsd), jossa on kaksi sivua pyöräreiteistä, hienoja aikomuksia ja pyrkimyksiä, mutta koska tässäkin mainittiin että kyse on ns. hankesuunnitelmasta, se päättyy joskus ja seurannasta ei sitten ole puhetta.
Jos pyörämatkailua halutaan Suomessa lisätä ja tehdä siitä houkuttelevaa ja myös vähemmän kuntoa omaaville sopivaa, pitäisi minusta satsata teiden kunnon ylläpitoon (vaikkei sitä rahaa tunnu olevan edes ns. pääreittien ylläpitoon), viitoituksen yhtenäsitämiseen ja kuntien yhteistyöhön majoituspaikkojen tarjonnan saamiseksi suurin piirtein yhtenäiselle laatutasolle. Homman ongelma taitaa olla sekin, että teiden ylläpito kuuluu milloin Väylävirastolle, milloin kunnalle ja milloin yksityiselle maanomistajalle.
Saksalainen vieraani piti tätä Suur-Saimaan kierrosta hyvin mielenkiintoisena ja kauniina, mutta oli samaa mieltä noista teiden kuntoa ja viitotusta koskevista asioista.
teimme 27.7. - 6.8. välillä pyöräretken Suur-Saimaan-kierros-nimistä lenkkiä seuraten. Pääosa reitistä meni kaiketi valtakunnallista pyöräilyreittiä numero 14 seuraillen (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fi:Valtakunnalliset_py%C3%B6r%C3%A4matkailureitit# Reitit). Olin aika yllättynyt siitä, miten huonokuntoista tietä oli tarjolla: asvaltti oli reunoiltaan hyvin kuoppaista, piennaraluetta ei juurikaan, hiekkatiet olivat hyvin kuoppaiset ja paikka paikoin sepelillä päällystettyä kuten esimerkiksi ajaessamme Putikosta Savonlinnaan. Myös reitin merkintä oli aika tavalla retuperällä eli merkit olivat kuluneet, rikki tai vaikeasti tulkittavia. Paras esimerkki tästä viitoituksen ja todellisuuden ristiriidasta tuli vastaan vähän ennen SAvonlinnaan, missä viitta osoitti melko pienelle metsätitelle, jonka sitten katkaisi paikallisen maanomistajan pystyttämä portti, joka oli lukittu tukevalla ketjulla ja lukolla.....
Löysin netistä Etelä-Savon ulkoilureittisuunnitelman vuodelta 2006 )(https://tinyurl.com/y6koytsd), jossa on kaksi sivua pyöräreiteistä, hienoja aikomuksia ja pyrkimyksiä, mutta koska tässäkin mainittiin että kyse on ns. hankesuunnitelmasta, se päättyy joskus ja seurannasta ei sitten ole puhetta.
Jos pyörämatkailua halutaan Suomessa lisätä ja tehdä siitä houkuttelevaa ja myös vähemmän kuntoa omaaville sopivaa, pitäisi minusta satsata teiden kunnon ylläpitoon (vaikkei sitä rahaa tunnu olevan edes ns. pääreittien ylläpitoon), viitoituksen yhtenäsitämiseen ja kuntien yhteistyöhön majoituspaikkojen tarjonnan saamiseksi suurin piirtein yhtenäiselle laatutasolle. Homman ongelma taitaa olla sekin, että teiden ylläpito kuuluu milloin Väylävirastolle, milloin kunnalle ja milloin yksityiselle maanomistajalle.
Saksalainen vieraani piti tätä Suur-Saimaan kierrosta hyvin mielenkiintoisena ja kauniina, mutta oli samaa mieltä noista teiden kuntoa ja viitotusta koskevista asioista.