PDA

Näytä tavallinen näkymä : Saimaan ympäri ajettu



Saimaaympäri
09.08.2019, 09.10
Hei,

teimme 27.7. - 6.8. välillä pyöräretken Suur-Saimaan-kierros-nimistä lenkkiä seuraten. Pääosa reitistä meni kaiketi valtakunnallista pyöräilyreittiä numero 14 seuraillen (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fi:Valtakunnalliset_py%C3%B6r%C3%A4matkailureitit# Reitit). Olin aika yllättynyt siitä, miten huonokuntoista tietä oli tarjolla: asvaltti oli reunoiltaan hyvin kuoppaista, piennaraluetta ei juurikaan, hiekkatiet olivat hyvin kuoppaiset ja paikka paikoin sepelillä päällystettyä kuten esimerkiksi ajaessamme Putikosta Savonlinnaan. Myös reitin merkintä oli aika tavalla retuperällä eli merkit olivat kuluneet, rikki tai vaikeasti tulkittavia. Paras esimerkki tästä viitoituksen ja todellisuuden ristiriidasta tuli vastaan vähän ennen SAvonlinnaan, missä viitta osoitti melko pienelle metsätitelle, jonka sitten katkaisi paikallisen maanomistajan pystyttämä portti, joka oli lukittu tukevalla ketjulla ja lukolla.....
Löysin netistä Etelä-Savon ulkoilureittisuunnitelman vuodelta 2006 )(https://tinyurl.com/y6koytsd), jossa on kaksi sivua pyöräreiteistä, hienoja aikomuksia ja pyrkimyksiä, mutta koska tässäkin mainittiin että kyse on ns. hankesuunnitelmasta, se päättyy joskus ja seurannasta ei sitten ole puhetta.

Jos pyörämatkailua halutaan Suomessa lisätä ja tehdä siitä houkuttelevaa ja myös vähemmän kuntoa omaaville sopivaa, pitäisi minusta satsata teiden kunnon ylläpitoon (vaikkei sitä rahaa tunnu olevan edes ns. pääreittien ylläpitoon), viitoituksen yhtenäsitämiseen ja kuntien yhteistyöhön majoituspaikkojen tarjonnan saamiseksi suurin piirtein yhtenäiselle laatutasolle. Homman ongelma taitaa olla sekin, että teiden ylläpito kuuluu milloin Väylävirastolle, milloin kunnalle ja milloin yksityiselle maanomistajalle.

Saksalainen vieraani piti tätä Suur-Saimaan kierrosta hyvin mielenkiintoisena ja kauniina, mutta oli samaa mieltä noista teiden kuntoa ja viitotusta koskevista asioista.

Fuuga
09.08.2019, 12.51
Suomi on iso ja asutus on harvaa. On haihattelua ajatus, että tieverkko sivuväylien osalta voitaisiin pitää sellaisessa kuosissa kuin esim. Keski-Euroopassa. Parasta - mielestäni - olisi keskittyä opastukseen l. viitoitukseen sekä palveluihin. Tiestöä voisi ennemminkin myydä gravel-ajatuksella. Toisaalta, minulla on sellainen käsitys ei siis fakta, että Keski-Euroopassakin pääreitit olisi kohtuullisessa kunnossa, mutta vähänkään sivummalla päällyste olisi huonoa tai sitä ei olisi useimmissa tapauksissa ollenkaan.

Esuli
09.08.2019, 16.25
Suomi on nykyään rutiköyhä.
Pitää hankkia seikkailupyörä, siihen sopiva asenne ja 10vrk: eväät.
Ja lopettaa sanan pitäisi käyttö.

Saimaaympäri
11.08.2019, 11.27
Huomenta,

kiitoksia kommenteista. Totta on tosiaan että Suomi on iso ja asutus on harvaa. En ole sellaista ajatusta elätellyt että tiestö olisi A-luokkaa kaikkialla, mutta jos ajelee jonkinlaiseksi valtakunnalliseksi pyöräilyreitiksi merkittyä reittiä, voinee kai ainakin olettaa ettei tarvitse sepelikasoissa polkea tai pelätä pitkässä alamäessä tömäyttävänsä isoon kuoppaan. Päällystetyllä osuudella, jossa yleensä piennar on viivoittimen levyinen, olisi mukavaa jos se alue olisi ehjä eikä tarvitsisi koukata autojen ajoväylän puolelle. Muuten maaseudun tiestö on tietysti siinä kunnossa kuin kunnon traktorilla tai nelivetomaasturilla pääsee.....En ole varma, mitä tuo "gravel-ajatus" mahtaa sisältää, ehkä sitä että soratietä riittää? Nauttisin mielelläni ohi vilahtelevista maisemistakin jos se tien puolesta olisi mahdollista.
En väitä suinkaan että koko reitti olisi ollut yhtä surkeaa kuin se Putikon ja Savonlinnan välillä ollut taival tai Savitaipaleelta Partakoskelle vienyt taival, ihan mukavia taipaleita toki oli matkalla.

Olen Saksassa ajellut kahtena kesänä sikäläisiä pyöräilyreittejä, jotka noudattelevat jokien kulkua, mm. 2016 Main-joen reittiä Bayreuthista Frankfurtiin (https://www.radweg-reisen.com/main-radweg). Siellähän ei luonnollisesti kovin montaa mäkeä ole, paitsi jos poikkeaa lähikaupungin luostarissa tai linnan raunioilla tms. Näin ikämiesluokassa ajelevana se sopii minulle oikein hyvin, seikkailuja en lisämausteeksi juuri tarvitse.