PDA

Näytä tavallinen näkymä : Käytettyjen pyörien markkinat ja kivijalkaliikkeet

Jone51
05.08.2019, 11.42
Olen tässä suht uutena harrastajana ihmetellyt lähinnä maastopyörien osalta käytettyjen markkinoita, eritoten hinnanmuodostusta ja miksi käytännössä mikään liike ei myy/ota vastaan vaihdossa käytettyjä pyöriä vaikka tuntuu että niiden edelleenmyynti olisi melko ripeää? Onko käytetty pyörä liikkelle jotenkin riski myydä eteenpäin, jokin vastuukysymys eli myyjän vakuutus ei korvaa jos pyörästä katkeaa haarukka ajossa tyyppinen tilanne? Jos ongelmana olisi käytettyjen kertyminen niin voisihan tuon esim rajata että ottaa vastaan vain omien edustuksien vaihdokkeja ja esim max 5 vuotta vanha malli.

Tuntuu siis että 1000-2500e uutena makseneet pyörät ei prosentuaalisesti juuri menetä arvoaan ensimmäisen 1-2 vuoden aikana jos kunto hyvä. Luulisi että nämä voisi olla liikkeille ihan hyvä bisnes ottaa vaihdossa ja vauhdittaa uusien myyntiä. Ostajan ei tarvitsisi olla ilman pyörää odotellessaan uuden toimitusta eikä tarvitsisi kerätä koko pääomaa uuden ostoa varten, jonka jälkeen myydä entinen. Veikkaan että tässä kivijalat "menettää" myyntiä valmistajille jotka myy suoratoimituksena itse pyöriään, eli kun joka tapauksessa pitää myydä vanha pyörä itse, niin mikään ei estä tilaamasta uutta netistä.

Toisaalta kun markkinat ovat kuumat ja pyörät tuntuu menevän kaupaksi 1-2 viikossa, niin ehkä tälle ei koeta olevan tarvetta? Viime viikolla meni rouvan vuoden vanha pyörä käytännössä heti kaupaksi ja hintaa sulasi noin 20%, joka on mun mielestäni todella vähän. Varsinkin jos ajattelee täysjoustoja, jossa vuoden jälkeen saisi melkein tehdä molemmille iskareille huollon niin tuo on ostettuna palveluna varmaan luokkaa 200e ostohinnan päälle, niin mun mielestä 2500e uutena maksaneen täysjouston ostaminen esim -25% hintaan ei vaikuta käytetyn ostajalle hyvältä diililtä.

Voiko tuota käytettyjen kauppaa ylikuumentaa tilanne että valmistajilla ja kivijalkakaupoilla ei ole yksinkertaisesti kokoja myytäväksi, eli kaikki myy eioota paitsi XS ja XL kokoja? Sitten herää kysymys että eikö valmistus ja logistiikka ole pystynyt vastaamaan kysyntään eli miten valmistajilla on varaa jättää euroja markkinoille ja ajaa ihmiset epätoivoisesti ostamaan käytettyjä hinnalla millä hyvänsä? :) No jossain vaiheessa tilanne toki tasapainottuu, mutta tää nyt on mun tämän hetken havainto. Ajatuksia/havaintoja muilla?

Maantie/cyclo markkinoista en tiedä mitään, niistä tietävät voi toki valaista jos jotenkin merkittävästi eroaa mun maastohavainnoista.

maalinni
05.08.2019, 11.44
Se käytetty pitää käydä kunnolla läpi ennen myyntiä: iskarit, laakerit tms. Ehkä ne katteet menee siihen usean tunnin urakkaan.

Mr_W
05.08.2019, 12.41
En itse ole seurannut käytettyjen pyörien markkinoita juuri lainkaan, mutta kiinnostava avaus. Välillä olen tosin selaillut Torin ilmoituksia, mutta siellä pääosa tuntuu olevan muutaman kympin tai alle satasen mankeleita. Ilmeisesti uusista harrastajien pyöristä ei siis lähde (stereotyyppisesti autojen tapaan) puolta arvosta liikkeestä ulos ajettaessa, vaan säilyttävät arvonsa hämmentävänkin hyvin.

Joskus olen tosin nähnyt itse mainoksia/ilmoituksia (tai no, ainakin yhden yhdeltä liikkeeltä muistaakseni), joissa tarjotaan uuden oston yhteydessä hyvitystä/alennusta vanhasta pyörästä, mutta ilmeisesti tällainen käytettyjen kauppa tai vastaanotto on melko harvinaista.

MRe
05.08.2019, 12.52
Pyörien kohdalla ei tosiaan ole liikkeiden järjestämään käytettyjen markkinaa, mutta esimerkiksi valokuvausvälineissä on. Ja mitä sitä olen seurannut, niin yleensä vähänkään arvokkaammissa vehkeissä kauppa tehdään nettisivustojen kautta.

Liikkeelle käytetty ei ole kovin hyvä bisnes, enemmän se on palvelua jotta saadaan sitten myytyä myös sitä uutta. Yleensä hyvityshinnat eivät ole kovin hyvät, johtuen ensinnäkin ALV-käytännöistä (yksityishenkilöltä ostetussa käytetyssä ei ole vähennettävissä olevaa ALV:tä *) sekä siitä, että käytetylle pitää antaa jonkinlainen takuu.

Valokuvausvehkeissä pääsääntöisesti kunnon näkee päältäpäin ja suljinmäärätkin on mahdollista selvittää. Käytetyssä pyörässä ollaan aika lailla myyjän armoilla sen osalta, että paljonko ja missä vehkeellä on ajettu ja onko sitä huollettu koska tai koskaan.

Vielä -90 -luvulla liikkeet ottivat mm. käytettyjä laskettelukamoja ja luistimia. Enää ne eivät kelpaa kuin kirpputorille tai netin myyntipalstoille. No, sukset SkiExpon kamapörssiin.

*) Tämä ALV-vähennyksen puute tarkoittaa sitä, että pyörän takaisinostohinta putoaa sen neljänneksen heti kun kassakone on kilahtanut.

nure
05.08.2019, 13.14
Monella liikkeellä ei ole edes tiloja varastoida käytettyjä...

hphuhtin
05.08.2019, 14.11
Käytetty on liikkeelle isompi riski kuin uusi, mutta jotkut myy, mielestäni ainakin cyclecenterissä näkyy käytettyjä myynnissä. Hinnoittelu vaatii kokemusta, samanlaisia tilastoja kuin autojen hinnoista ei taida olla.

Aika vaihtelevaa on käytettyjen hinnoittelu, ei tarvitse kuin katsoa erästä ketjua täällä foorumilla missä pyynneille naureskellaan. Välillä näkee pyydettävän enemmän käytetystä kuin täsmälleen samasta mallista joka on ylivuotisena uutena myynnissä liikkeessä. Jos se sitten on oletus hyvityshinnasta, ei taida mikään liike tehdä kauppoja.

*) Tämä ALV-vähennyksen puute tarkoittaa sitä, että pyörän takaisinostohinta putoaa sen neljänneksen heti kun kassakone on kilahtanut.

Ai, eikö pyöriin voi soveltaa marginaaliverotusta? https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48682/kaytettyjen_tavaroiden_seka_taide_kerai/ eli alv maksettaisiin vain voiton osuudesta?

MRe
05.08.2019, 15.00
^Voi olla että voi soveltaa. En ole perehtynyt asiaan noin hyvin.

pturunen
05.08.2019, 16.57
Fillaritorin kautta on minusta hyvin liikkuneet pyörät, kun hinnoittelu jollain tavalla on yleisessä linjassa ja tuote sitä mitä ilmoituksessa lupaa. 7 pyörää olen tuota kautta myynyt ilman ongelmia.

oppes
05.08.2019, 17.09
Kyllä meillä päin paikallinen fillarihuolto myy käytettyjä. Paljon ilmoituksia marketin seinällä - ehkä jopa jossain InterWebissä, mutta en ole motivoitunut tarkistamaan. Tiiä sitten onko noi jotain kunnostettuja tai muuten pelastettuja/kierrätyksessä olevia?

MTS
05.08.2019, 18.04
Yhden pyörän sain myytyä liikkeelle, kun ostin heiltä uuden samalla. Eivät varmaan olisi pelkkää käytettyä ottaneet vastaan, eipä sillä että olisin kysynyt. Tilanpuute on joka tapauksessa oikea ongelma - kerran on huoltokin meinannut käännyttää akuutissa hädässä, joten ymmärrän, että eivät välttämättä kaipaa ylimääräistä ensin huoltolinjastoa tukkimaan ja sitten hakemaan esittelypaikkaansa muuten mahdollisesti homogeenisen tarjonnan joukosta.

Kenties liikkeet pyrkivät välttämään vahingossakaan ostamasta varastettua tavaraa? Voisi joutua maine koetukselle turhan herkästi.

Jone51
05.08.2019, 18.33
Hyviä pointteja porukalla ja on tosiaan monta hyvää syytä miksi pyöräliikkeet ei moiseen lähde. Varmaan se suurin on se että monikaan ei taida olla valmis maksamaan moisesta palvelusta huonomman vaihtohinnan muodossa verrattuna siihen että myy pyörän itse. Ja huonompaa vaihtohintaahan se vaatisi, jotta liikkelle jäisi vielä jotain katetta läpikäynnin jälkeen eteenpäin myytäessä.

Se käytetty pitää käydä kunnolla läpi ennen myyntiä: iskarit, laakerit tms. Ehkä ne katteet menee siihen usean tunnin urakkaan.

Niin, liikkeen täytyisi vähintään päällisin puolin huoltaa, yksityinen voi myydä argumenteilla "ajettu kymmenen metsälenkkiä ja pesty aina ajon jälkeen sekä säilytetty lämpimässä" vaikka totuus voi olla vähän eri. Sitä mää vähän eniten ihmettelenkin että tuntemattoman ajomäärän pyörä menee kaupaksi kovahkoon hintaan. Toki todellisen ajomäärän tai ajon kuluttavuuden näkee silmämääräisesti kun pyörää menee katsomaan.

Pyörien kohdalla ei tosiaan ole liikkeiden järjestämään käytettyjen markkinaa, mutta esimerkiksi valokuvausvälineissä on. Ja mitä sitä olen seurannut, niin yleensä vähänkään arvokkaammissa vehkeissä kauppa tehdään nettisivustojen kautta.

Onko se sitten niin että pyörä mielletään niin kulutustavaraksi tai ainakin huoltoa vaativaksi että käytettyjen kauppa tosiaan ei toimi samaan tapaan kuin kameroissa tai esim hifilaitteissa. Niissä tosiaan kummassakaan tuote harvoin vaatii mitään laittoa kun se asiakkaalta vaihdossa tulee ja menee vaihtolaitelistalle myyntiin. Se tosin että pyörä olisi kulutustavaraa on tosin ristiriidassa sen kanssa mitä oma havainto markkinoista kertoo, eli hinnat pitää hyvin ainakin melko tuoreissa malleissa. Toisaalta selkeästi vanhemmat, luokkaa 5-10 vuotta mallit, happanee enemmän vaikka olisi miten aikansa huippuosilla. Kannattaisiko pyörää siis vaihtaa luokkaa 1-2 vuoden välein?

Fillaritorin kautta on minusta hyvin liikkuneet pyörät, kun hinnoittelu jollain tavalla on yleisessä linjassa ja tuote sitä mitä ilmoituksessa lupaa. 7 pyörää olen tuota kautta myynyt ilman ongelmia.

No samaa tässä täytyy yhden myydyn fillarin kokemuksella myös todeta, tuntuu olevan erittäin helppoa hukata pyörä näinä päivinä. Tuossa alkukesästä kun enemmän seurailin fillaritoria, niin parhaimillaanhan halutut mallit menee tyyliin 1-2h kaupaksi ja ilmoituksessa varattu tai myyty teksti. Mitä tuossa äkkiä selasin niin 130-150 täysjoustoissa kaikki lähes viikkoa vanhemmat ilmot on otsikolla "Myyty" ja osa on voinut jäädä merkkaamattakin :)

^ Tuo varastettu aspekti on tosiaan jäänyt multa täysin ajattelematta, mutta tuskin sekään ihan hirveä ongelma olisi jos otettaisiin vain vaihdossa uusiin pyöriin, harva pyörävaras tuskin jaksaa nähdä vaivaa "pestä pyörä" liikkeen kautta.

Jami2003
05.08.2019, 19.01
Monesti ihmetyttää liikkuuko noi fillaritorin ja torin pyörät noilla pyynti hinnoilla kun tuntuu uusiin verrattuna kovilta. Mutta täytyy tietysti muistaa että pyynti ja myynti hinta ei ole välttämättä sama.

tinke77
05.08.2019, 19.29
Niin, pyyntihinta ei välttämättä ole myyntihinta, tämä totta. Muutaman fillarin käytettynä myynyt ja aina on hinta saatu kohdalleen viilattua. Tykkään että tarjouksen voi aina jättää ja jos se on yhtään järkevä niin kaupat voi syntyä. Sitten on näitä huutokauppakeisareita, jotka kokeilevat onneaan päättömillä heitoilla [emoji4]

sampo12
05.08.2019, 22.47
Itse olen ihan ihmeissäni, yrittänyt ostaa just tuolta 130-150 joustoisista täpäreistä muutamaa M tai L koon pyörää. Pyynnit on mun mielestä verrattain kovia pyöristä joita ei välttämättä ole huollettu ja se on avoimesti kerrottu. Mitä itse mietin, niin mulle 2 vuotta käytetty olisi noin 50%-60% uuden hinnasta (olettaen että osa kuluvista osista on alkuperäisiä) , mutta alle 2K saa joko hyvin perusvarusteltuja (toki ihan hyviä merkkejä) tai sitten jo vanhempaa mallia. Jos joku tulee myyntiin, mistä olisin valmis maksamaan edes lähelle pyynnin, menee se samana päivänä. Olettaisin että kun näin nopeasti menee ei myyjä paljon tingi.
Itse myynyt yhden jäykkäperän, vuoden käytetty, mitään kuluvia osia en vaihtanut ja perus huollettu kerran. Sain ostohinta - 80€, toki myin sen sesonkiaikaan. Väkisinkin tulee mieleen ostaa, ajaa pari vuotta, huoltaa pakolliset ja sitten kiertoon....

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

pturunen
05.08.2019, 22.58
Monesti ihmetyttää liikkuuko noi fillaritorin ja torin pyörät noilla pyynti hinnoilla kun tuntuu uusiin verrattuna kovilta. Mutta täytyy tietysti muistaa että pyynti ja myynti hinta ei ole välttämättä sama.

Toisaalta torilla myydään paljon huomattavan uuttakin tavaraa. Minusta on epärealistista olettaa hinnan putoavan lähes uudessa pyörässä 50%. Tässä ei kuitenkaan mistään autokaupasta ole kyse, jossa hinnasta putoaa 30% liikkeestä ulos ajaessa. Kuolevassa planeetassa ei loputtomiin uutta voi tunkea markkinoille vaan käytetylle tavarallekin kuuluu asiallinen hinta.

maalinni
06.08.2019, 08.14
^ No uudella on uuden takuu. En kyllä uskaltaisi ostaa sellaista kerran ajettua pyörää tuntemattomalta. Liikaa kysymysmerkkejä.

maalinni
06.08.2019, 08.16
Itellä on mennyt pari pyörää yllättävän kovaan hintaan, kun kokeilin kepillä jäätä ja pakko ei ollut myydä. Parhaimmillaan ostin keväällä, ajoin kesän ja myin syksyllä samaan hintaan millä itse ostin.

oppes
06.08.2019, 16.19
^ No uudella on uuden takuu. En kyllä uskaltaisi ostaa sellaista kerran ajettua pyörää tuntemattomalta. Liikaa kysymysmerkkejä.

Kui? Mitäs sellaista erikoista ja kallista tekniikkaa normipyörässä on, jonka vikaa tai vajaata toimintaa ei koeajolla ja fillari katsastamalla voisi huomata? Omista uutena ostetuista pyöristä (4) ei yksikään ole huollossa / liikkeessä tai huollossa käynyt oston jälkeen. Itse noita olen huoltanut ja kaverilla kiekot käyttänyt tarkistettavana. Eli eihän nää nyt mitään tähtitiedettä tai tietokoneita ole. Simppeliä mekaniikkaa :)

maalinni
06.08.2019, 16.24
Lähinnä se pyörän alkuperä mietityttää, jos sillä on ajettu vain yksi lenkki ja pistetty sitten myyntiin. Eli epäilen jotain vilunkipeliä (=pyörä pöllitty)

Sambolo
06.08.2019, 16.52
Eiköhän tuollaisissa tapauksissa ole vielä tositteita tallella. Moni ostaa pyöriä jotka eivät olekkaan sopivia itselle, ei tiedetä mitä halutaan, ei tiedetä oikeeta kokoa, liikkeestä myyty väkisin vääränlainen ym tai mieli vaan muuttuu tai harrastus ei nappaakkaan tai elämäntilanne muuttu. Syitä on lukemattomia, kyllä ne pöllittyjen ilmot loistaa jo kaukaa yleensä että pöllitty..

oppes
06.08.2019, 17.50
Itse ostin just käytetyn fillarin, jolla oli ajettu pari sataa kilometriä (todistetusti). Tuli myyjälle vaan yllätyksenä, että tuleehan tuossa "hiki" ja sähköpyörä on oikeasti kevyempi. :D

maalinni
06.08.2019, 18.38
Itse ostin just käytetyn fillarin, jolla oli ajettu pari sataa kilometriä (todistetusti). Tuli myyjälle vaan yllätyksenä, että tuleehan tuossa "hiki" ja sähköpyörä on oikeasti kevyempi. :D

Onhan noita, mutta yleensä niistä myös pyydetään uuden hinta.

ikispessu
06.08.2019, 19.06
Kun päätin vaihtaa vuoden vanhan gravelini maantiepyörään niin Signature Tampereella otti pyörän ’tottakai’ kommentilla vaihdossa ja hyvitti varsin hyvän hinnan myös. En olisi itse myytynä saanut parempaa rahaa.
Oletan että myyntiin tuo meni, mutta en kyllä tiedä varmaksi, kun en ole katsonut onko heillä yleisesti käytettyjä pyöriä myynnissä.

LJL
06.08.2019, 19.54
Ilmeisesti uusista harrastajien pyöristä ei siis lähde (stereotyyppisesti autojen tapaan) puolta arvosta liikkeestä ulos ajettaessa, vaan säilyttävät arvonsa hämmentävänkin hyvin.

Kyllä niistä lähtee. 7te pyörä ei ole enää 7te pyörä kun se on yhden kauden (tai yhden lenkin) ajettu, kuten ei myöskään 3te pyörä. Mutta kun laittaa sopivaan hintaan Fillaritorille niin kyllä pääsee eroon. Sen voi halutessaan ajatella vaikka näin, että toteutunut osto- ja myyntihinnan erotus on siinä kohtaa harrastuksen hinta

Jami2003
06.08.2019, 20.35
Kyllä siitä uudesta pyörästä jolla on ajettu parisataa kilometriä - 50 prosenttia on ihan passeli hinta kun senhän saa jo -30 prosenttiin ylivuotisena.

Paksupolkija
06.08.2019, 21.01
Nimenomaan ^ jos "häviät" vaikka 700e vuoden ajetusta 2000e pyörästä, niin se on harrastuksen hinta. Pelaappa jääkiekkoa alasarjassa, niin kulut vuodessa on kulkemisineen tuon verran. Miksi harrastuksesta pitää saada "omat" pois? Onko se sitten hyvä jos tekee mieli vaihtaa, mutta ei malta alentaa hintaa. Vuosi lisää, niin entistä huonommin menee kaupaksi.

Eri asia on mielestäni erikoiset mutta halutut rungot. Niissä voi olla saatavuus uutena heikko tai toimitusajat pitkät, niin käytettyä ehkä kannattaa kokeilla korkeaankin hintaan. Varsinkin nämä nykyiset radikaalit pitkät pyörät. Ovat aikaansa edellä.

velib
06.08.2019, 21.40
Oma nyrkkisääntö käytetyn maastopyörän arvolle on ollut 2 vuotta käytetylle -50% hinnasta, olettaen että kuluvat osat on vaihdettu. Huollon tarpeesta tai päivityksistä riippuen sitten siitä vielä mahdollisesti vähän johonkin suuntaan.

Jos muuten haluaa pyörän josta saa tarvittaessa omansa pois, kannattaa ostaa käytettynä teräsrunkoinen sinkula, mieluiten vielä sellainen jota valmistaja päivittää harvoin. Sellaisessa ei ole juuri osia, jotka vanhentuisivat pelkästään ajan myötä. Tuntuu että vaihteisto ja iskarit menettävät arvoaan eniten. Maastopyörät tietysti vanhenevat myös geometriatrendien mukana.

ikispessu
06.08.2019, 21.46
Oman tutkailuni mukaan fillaritorilla on paljon ylihinnoiteltua fillaria myynnissä.
Vuoden käytön eli yhden kauden jälkeen jos myyjä saa 70% maksamastaan hinnasta niin se on myyjälle hyvä diili, mutta minulle liikaa käytetystä. Mielestäni 50% vuosi sitten maksetusta hinnasta olisi sopiva, mutta ei kohtaa mielipide myyjien kanssa, joten ostan pyöräni uutena. :)

Sotanorsu666
06.08.2019, 23.06
Oman tutkailuni mukaan fillaritorilla on paljon ylihinnoiteltua fillaria myynnissä.
Vuoden käytön eli yhden kauden jälkeen jos myyjä saa 70% maksamastaan hinnasta niin se on myyjälle hyvä diili, mutta minulle liikaa käytetystä. Mielestäni 50% vuosi sitten maksetusta hinnasta olisi sopiva, mutta ei kohtaa mielipide myyjien kanssa, joten ostan pyöräni uutena. :)

Hyvä niin, koska tuolla logiikallahan sinun pitäisi sitten saada 2v käytetty pyörä jo ilmaiseksi ja siihen tuskin kukaan 2v vanhaa pyörää myyvä myyjä suostuisi.

En kyllä ikinä itse myisi vuoden, eli yhden kesän, eli yhden kauden käytössä ollutta maantiepyörää -50% siitä mitä itse siitä maksoin edellisenä kesänä.

travelleroftime
06.08.2019, 23.38
Hyvä niin, koska tuolla logiikallahan sinun pitäisi sitten saada 2v käytetty pyörä jo ilmaiseksi ja siihen tuskin kukaan 2v vanhaa pyörää myyvä myyjä suostuisi.

Sillä logiikalla kahden vuoden jälkeen maksaa 25% uudesta.

En kyllä ikinä itse myisi vuoden, eli yhden kesän, eli yhden kauden käytössä ollutta maantiepyörää -50% siitä mitä itse siitä maksoin edellisenä kesänä.

Riippuu pyörän kunnosta. ;)

ikispessu
07.08.2019, 00.16
Tämähän on vähän turhaa keskustelua, koska jokainen pyytää mitä haluaa ja jos joku sen maksaa niin myyjä ja ostaja ovat tyytyväisiä ja kaikki voittaa.
Selvennän kuitenkin että mielestäni arvonlasku tapahtuu eniten nimenomaan tuossa ensimmäisen ja toisen vuoden aikana jonka jälkeen se hidastuu merkittävästi, eli logiikka ei ole tuo kuinka sen päättelitte.
Em. pointti siittä että -30% saa sen viime vuotisen fillarin usein uutena vielä jostain kaupan poistona(takuilla ym. kuluttajansuojilla), joten olisi mielestäni älytöntä maksaa sama raha käytetystä. Jos taas sen käytetyn saa vaikkapa -40% hinnalla niin maksan mielummin 10% enemmän ja ostan sen silti uutena.
Jokainen saa näitä pähkäillä ja arvottaa miten haluaa, mutta kuten sanoin, MINUN mielestäni vähän käytetyt, 1-3v vanhat fillarit, ovat pääsääntöisesti ylihinnoiteltuja.

Sambolo
07.08.2019, 00.16
Mitenkäs jos päivitelly pyörää, se mutkistaa hommaa entisestään.

LJL
07.08.2019, 07.37
Mitenkäs jos päivitelly pyörää, se mutkistaa hommaa entisestään.

Oon rakentanut lukuisia pyöriä erikseen ostetuista palikoista ja myynyt ne edelleen joko kokonaisina tai runkosettinä. Yleensä sieltä hifimmästä päästä komponentit. Kokemus on osoittanut että hyvin vähän saa takaisin siitä rahasta mitä on laittanut, siinä on mutkikkuus tipotiessään :D

MRe
07.08.2019, 08.11
Osista kasaamalla (olettaen, että osat ostetaan kaupasta) pyörän hinta on helposti 2-3 kertaa sen kuin mitä sellainen maksaisi kaupasta. Mutta kun kaupasta ei sellaista saa, niin vertailu on aika heikko...

Mutta se käytetyn ostaja helposti katsoo mitä pyörä, tai vastaava, on maksanut tai maksaa kaupassa.

Eli itse kasatuista tulee helposti pataan, jollei se ole sitten juurikin se teräsrunkoinen sinkula tai fiksi.

Toisaalta itse tykkään kasailla näitä ja pidän siitä, että satula on sävy-sävyyn tuppien kanssa. Jotka taas sointuvat kiekkoihin. Kuka mitäkin arvostaa.

harmis
07.08.2019, 08.12
No myytkö itse uutena ostamasi 3000 euro maksaneen pyörän 1500 eurolla vuodenpäästä, vaikka sillä olisi ajettu vain muutama lenkki? Epäilen.

Jami2003
07.08.2019, 08.13
Sitten vielä sekin että kehitys kehittyy. Joku vuoden 2012 ultegra ei edes hyvin toimivana täysin uutta vastaavana pärjää tämän päivän 105:lle, tuskin edes soralle mutta niinpä vaan niitä mainostetaan käytettyjen ilmoituksissa. Vielä pahempi maastopyörissä. "aikansa huippukeula vuodelta 2010..."

F. Kotlerburg
07.08.2019, 08.15
Näitä -50% ostajia kyllä riittää uuden karheille pyörille. Onneksi on muitakin tyyppejä.

Jami2003
07.08.2019, 08.17
No myytkö itse uutena ostamasi 3000 euro maksaneen pyörän 1500 eurolla vuodenpäästä, vaikka sillä olisi ajettu vain muutama lenkki? Epäilen.Eihän kaupankäynti siihen perustu että minun pitää olla valmis myymään omistamani pyörä sillä hintaa mitä olisin valmis sellaisesta maksamaan.

Jami2003
07.08.2019, 08.19
Näitä -50% ostajia kyllä riittää uuden karheille pyörille. Onneksi on muitakin tyyppejä.Mikään ei ole venyvämpi käsite kun "uuden karhea" käytetun kaupassa.

Vuoden tosissaan ajettua maastopyörää en kutsuisi uuden karheaksi mutta käytetyn kaupassa se monesti myyjälle on sitä. Pahimmassa tapauksessa voimansiirto, jousitus ja linkusto vaatii huoltoa. Sen rahan välirahaksi laittamalla ostaakin jo uuden.

-jamo-
07.08.2019, 08.49
No myytkö itse uutena ostamasi 3000 euro maksaneen pyörän 1500 eurolla vuodenpäästä, vaikka sillä olisi ajettu vain muutama lenkki? Epäilen.
Aika moni kauppaa vuoden vanhaa fillaria ihan älyttömän pienellä arvonalenemalla. Itse olen vähän katsellut uutta cycloa ja jos vuoden käytettynä erästäkin kaupataan hintaan 1150€ kun kaupasta saa uuden alle 1300 niin kuka ostaisi tuolla hintaerolla käytetyn?

Hinta on silloin oikea kun ostaja ostaa ja myyjä myy. Usein vaan ostajan ja myyjän näkemys siitä oikeasta hinnasta eroaa varsin paljon. Onneksi järkevästi hinnoiteltuja on mukavasti tarjolla myös ja ne meneekin kaupaksi varsin vikkelästi. Itse ole kaikki fillarini ostanut vuoden-pari käytettynä ja maksanut suunnilleen puolet uuden hinnasta. Paitsi tuo Focus Cayo, minkä sain 1,5 vuotta käytettynä 30% uuden hinnasta yhdeltä kilpapyöräilijältä kun hänellä sponsori vaihtui eikä asuntoon enää oikein mahtunut lisää fillareita. Parhaat fillarikaupat minulle ikinä.

Ohiampuja
07.08.2019, 08.54
Hyvä avaus. Olen itsekin valokuvauksen (entisenä) harrastajana miettinyt että miksi pyöräkauppa hylkii käytettyjen markkinaa. Sellaiset halvat, uutena noin tonnin hintaluokassa pyörineet pyörät ei varmaan ole järkevä tuoteryhmä, mutta nyt kun sähköpyörät yleistyy ja myös kalliimmat (5000-8000 €) harratuspyörät näköjään yleistyy, niin luulisi että niiden ympärille saisi jo rakennettua jonkinlaista bisnestä.

Koska onhan se onnistunut vaikkapa moottoripyörien kohdalla, eikä niiden hinnat enää paljoa hipo-polkupyöristä heitä. Ja huoltoa ja takuulupauksia nekin vaatii...

Ps. Itse kun olen pyöriä ja niiden osia netissä kaupannut, niin olen huomannut kuin trendi-herkkää se touhu on. Aikoinaan kaikki mikä liittyi C-C pyöriin meni kuin kuumille kiville, ja sama oli kun 29" buumi tuli Suomeen.
Eli kauppialle käytetyn tavaran ostohinnoittelu on tarkkaa puuhaa. Ei riitä että tietää sen ostohinnan uutena ja osaa prosenttilaskut. Pitää aika hyvin tuntea se käytetyn tavaran markkina että mikä liikkuu ja mikä ei...

29er
07.08.2019, 09.05
Tässä ei kuitenkaan mistään autokaupasta ole kyse, jossa hinnasta putoaa 30% liikkeestä ulos ajaessa.

Mistä noita autoja saa ostaa?
Viimeksi ostamani auto oli 2 vuotias ja hintaa oli sulanut 25% (40k => 30k). Oli toki vähän ajettu ja moitteeton kunnoltaan. Perusteellisen hitavertailun pohjalta päättelin että en maksanut ylihintaa.

Jami2003
07.08.2019, 09.11
Mistä noita autoja saa ostaa?
Viimeksi ostamani auto oli 2 vuotias ja hintaa oli sulanut 25% (40k => 30k). Oli toki vähän ajettu ja moitteeton kunnoltaan. Perusteellisen hitavertailun pohjalta päättelin että en maksanut ylihintaa.Niin sinä maksoit 30 keur ilmeisesti mutta sen uuden auton ostaja joka maksoi 40 keur siitä ei toki sitä 30 keur saanut autoa vaihtaessa.

Toki jos suoraan ap omistajalta ostit niin sitten toi vähän ajettu ja moitteeton nosti yleistä arvon alenemista.

harmis
07.08.2019, 09.17
Aika moni kauppaa vuoden vanhaa fillaria ihan älyttömän pienellä arvonalenemalla. Itse olen vähän katsellut uutta cycloa ja jos vuoden käytettynä erästäkin kaupataan hintaan 1150€ kun kaupasta saa uuden alle 1300 niin kuka ostaisi tuolla hintaerolla käytetyn?
Reilun tonnin pyörä nyt on lähtökohtaisesti paljon "huonompi" kuin 3000e, tai sitä kalliimpi pyörä. Näin ollen prosentuaalisesti katsoisin että sen arvokin putoaa nopeammin. Mutta näinhän se on että hinta on silloin kohdallaan kun kauppa käy. Itse olen fillaritorilla muutaman pyörän myynyt sekä ostanut. Itse myymäni eivät ole vuotta vanhempia olleet ja olen niistä huomattavasti paremman hinnan saanut kuin 50% ostohinnasta. Samoiten olen noin vuoden vanhan melko arvokkaan maastopyörän ostanut, enkä siitäkään mielestäni liikaa maksanut vaikka hinta ei -50% ostohinnasta ollutkaan. Aina on ollut myös näitä jotka tarjoaa sen -50% tms. mutta näppejään ovat jääneet nuolemaan. Kun ei ole pakko myydä niin silloin on varaa pyytääkin. Kyllä sieltä aina joku sellainen tulee joka ymmärtää tuotteen arvon.

YocceT
07.08.2019, 09.18
Auton markkina-arvo alenee keskimäärin 14% jäännösarvostaan vuosittain, eli tuo 40 keur auton kohdalla kahdessa vuodessa 40x0,86x0,86 = 29,58 keur, pyöristettynä siis se 30 keur.

Fat Boy
07.08.2019, 09.21
Minä ostin sähköpyörän käytettynä liikkeestä ja hinta oli kohtuullinen. 2v käytetty ja erinomainen kunto. Eli kyllä nää sähikäiset saattaa tuoda kalliimman pään pyörille käytettyjen markkinat liikkeisiin.

JohannesP
07.08.2019, 09.47
Jos palataan pyöriin niin turha puhua mistään vakiomääräisistä prosenttiyksiköistä. Enemmänkin jälleenmyynnissä vaikuttaa paljonko vastaava uusi maksaa, ei se paljonko myyjä siitä on maksanut. Lisänä, että joillakin merkeillä hinta pysyy paremmin. Esimerkkina Canyon ja toisessa päässä White jos sellaisen menee normihinnalla ostamaan.

Jos tykkää vaihdella pyöriä tiheästi niin pysyy merkeissä joilla jälleenmyyntihinnatkin ovat hyvät. Ei tarvitse myydä edes -30% vuoden jälkeen.

MRe
07.08.2019, 09.56
^Canyon on aika hyvä esimerkki ns. "hyvästä diilistä". Jos onnistuu hankkimaan omansa etukenossa ja on vielä normikokoinen (M tai L), niin siitä voi saada käytännössä omansa pois kauden jälkeen, kun niitä ei saa mistään enää sen jälkeen kun C on myynyt varaston tyhjäksi.

Toisaalta niin tässä kuin kamerahommissakin olen aikaa sitten päättänyt, että en tee tätä tienaamismielessä. Jos mulla on kaupankäynti ja rahanteko ensimmäinen prioriteetti, niin ehkä sitten muumimukeihin sijoittaminen voisi olla se parempi tapa. Niillä on vaan niin paska ajaa. Tosin niitäkään ei saisi käyttää, vaan myytävissä pitäisi olla kaikki tarrat ym. kiinni. No, mulla on 6 pyörää ja 60 muumimukia... hmmm....

petewow
07.08.2019, 10.28
Luulisin, että moni tuolla Fillaritorillakin hinnoittelee pyöränsä ns. tinkivaran kanssa juurikin näiden -50% tarjoajien takia. Tuo aiemmin mainittu 1150e pyörä lähtisi luultavasti tonnilla jne...

Sambolo
07.08.2019, 11.31
Ite oon noissa canyoneissa nähny just pahimmat ylilyönnit. Viimeks piti ihan tarkistaa sivuilta hintaa ja uudemman mallin sai samaan hintaan.

-jamo-
07.08.2019, 11.43
Käytetty on hyvä hankinta koska sen arvo ei hupene kovin nopeasti verrattuna uusi -> vuoden käytetty. Ostaa vaikka pari vuotta vanhan fillarin tonnilla niin kahden vuoden päästä siitä saa vielä 850 €. Eka omistaja eli uutena ostanut joutuu kärsimään ne suurimmat tappiot. Ja täytyy käytetyn kaupassa muistaa se, että harrastusvälineissä moni aloittelija ostaa innoissaan hyvät ja kalliit vehkeet mitkä jää käyttämättömänä pölyttymään kellarin nurkkaan. Ne on ostajan kannalta hyviä ja myyjällä isoin motiivi on päästä kapineesta eroon, ei niinkään maksimaalinen voiton tavoittelu.

Omat fillarihankinnat on olleet enemmän tai vähemmän heräteostoja kun on hyvä sattunut silmään sopivalla hinnalla.

elasto
07.08.2019, 20.37
Ite oon noissa canyoneissa nähny just pahimmat ylilyönnit. Viimeks piti ihan tarkistaa sivuilta hintaa ja uudemman mallin sai samaan hintaan.

Näissä ainakin ole huomannut sen, että nuo pyörät uutena kallistuu vuosi vuodelta. Eli samaan rahaan on saanut paljon parempaa osaa edellisenä vuonna verratuna tähän vuoteen. Sama malli ei välttämättä olekaan ihan sama vuodesta toiseen.

stumpe
07.08.2019, 23.40
Mä sain saksan postimyyntitäpäristä tonnin, maksoin ite kaksi ja ajelin yhden kesän sillä. Ja kerkes roikkumaan myynnissä 2-4 viikkoa, en nyt tarkkaan muista.

marco1
08.08.2019, 09.00
26"set ei silti mene kaupaksi vaikka mitä laittaisi hinnaksi :eek:

MRe
08.08.2019, 09.14
^Joo. Ja se on kyllä hieman ihme. 26" ostamalla saa tehtyä helposti hyvät kaupat. Myös kiekkoja ym. löytää versin edullisesti.

Ohiampuja
08.08.2019, 13.07
Joskus taannoin myin Jamiksen 26" jäykkäperän ja kaveri sitä tutkiskeli ja nauroi että tämähän on parempi kuin uusi. :)
Tietysti kaikki keskiöt, takapakat yms oli vaihdettu XT-osiin ja muutenkin ne halvat tökeryydet oli laitettu kuntoon. Ja hinta oli se noin 50-60% uudesta...

STN
08.08.2019, 20.54
Luulisin, että moni tuolla Fillaritorillakin hinnoittelee pyöränsä ns. tinkivaran kanssa juurikin näiden -50% tarjoajien takia. Tuo aiemmin mainittu 1150e pyörä lähtisi luultavasti tonnilla jne...

Yksi syy kalliisiin hintoihin on se, kun joku ostaa pyörän harrastusvälineeksi, ei ole aikomustakaan myydä mutta laittaa ilmoituksen asenteella "jos tän hinnan saan, niin kannattaa myydä" eli suht korkeita hintoja laittaa. Ja sitten joku joka ei ehkä ole selvillä hintataosta joka oikeasti aikoo myydä oman pyöränsä katsoo muuta tarjontaa ja näkee tuollaiset ilmoitukset. Silmät pyöreinä laitaa samoja pyyntejä.

oppes
09.08.2019, 17.00
Mukaanlukien myydyt pyörät *orilla, niin kaikki on mennyt kaupaksi tyyliin: Etsi halvin "vastaava" ja pistä samaan hintaan/hiukan alle. Menee kaupaksi tunnissa, parissa. Parasta hintaa tuolla ei tietenkään saa, mutta kaupaksi menee ja monesti tuo -50% hankintahinnasta on lähellä totuutta.

vectori
09.08.2019, 17.59
Vanhat mallit on helpompi myydä kun ei ole integroitua stemmiä ja ohjaustankoa.

Jos ei sovi omiin mittoihin suoraan, niin sopivan kokoiseen ohjaustankoon sulaakin kivasti se 0.5 k€. 😑

-jamo-
16.08.2019, 17.28
Jaahas, tänään myin yhden omista fillareistani. Ilmoitus nettiin ja vartin sisään monta ostotarjousta. Pari tuntia ilmoituksen jättämisen jälkeen pyörä myyty ja ostaja maksoi enemmän kuin oli pyyntihinta vaikka kaupat oli jo pyyntihinnalla sovittu. Varmaan olisin toisenlaisella hinnoittelulla saanut satkun-puolitoista enemmän, mutta myyntiaika vastaavasti olisi ollut pitempi. Järkevällä hinnoittelulla jäi vallan hyvä mieli sekä myyjälle että ostajalle. Hyvät kaupat.