Näytä tavallinen näkymä : Tehokkaammat jarrut Radon maastopyörään
Haluaisin tehokkaammat jarrut Radon ZR team 8.0 maastopyörään. Mitä Shimanon jarruja suosittelette jos jätetään kalleimmat väliin. Pyörä on ostettu 2018 keväällä Bike discountista.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/BR-MT520-BL-MT501-Disc-Brake-Set-p67387/
https://www.bike-components.de/en/Shimano/BR-M6000-Deore-Disc-Brake-Set-p56764/
Miksi täytyy olla virvelitehtaan tuote, on niitä parempiakin, esim. SRAM:lta löytyy...
maalinni
04.08.2019, 10.02
Miten se tehottomuus ilmenee? Ettei vaan olisi lurahtanut öljyä väärään paikkaan.
Taakse saat tehokkaamman, kun vaihdat 160mm levyn 180 milliseen. Jos siis mahtuu.
Mitä suosittelet Sram:lta?
Miten se tehottomuus ilmenee? Ettei vaan olisi
lurahtanut öljyä väärään paikkaan.
Etujarrut pysäyttää pyörän kuin seinään mutta takajarrua käyttäessä rengas liukuu tiellä eikä pyörä pysähdy samoin kuin etujarrujen kanssa.
Taakse saat tehokkaamman, kun vaihdat 160mm levyn 180 milliseen. Jos siis mahtuu.
maalinni
04.08.2019, 10.25
Rengas liukuu tiellä? Siis lukkojarrutus, no ei se kyllä tehokkaammilla jarruilla miksikään muutu. Etujarrun pitääkin hoitaa se pyörän pysäytys, takajarrulla lähinnä hienosäädetään sitä vauhtia.
Olisi ollut aikas ihquu,ku kysyjä ois viittiny kertoo mitkä ne nykyiset hillitsimet on.Taas tälläin ,parempaa kuin . . . kysymys.
Toista vuotta ne on siis ollu hyvät ,ja nyt haluat tehokkaammat,miksi ? Olet kokeillut parempia , kaverit dissaa noita sun nykyisiä vai onko ne vikaantuneet?
Kahva painuu liian syvään tai huono tuntuma ?
Onhan levyt ja palat ok ? Ajoit jarrut sisään ? Et ole höyhen jarrutuksilla lasittanut paloja ?
Satulat/palat keskitetty oikein, että saa max. hidastuvuuden ?
Marsusram
04.08.2019, 10.40
Rengas liukuu tiellä? Siis lukkojarrutus, no ei se kyllä tehokkaammilla jarruilla miksikään muutu. Etujarrun pitääkin hoitaa se pyörän pysäytys, takajarrulla lähinnä hienosäädetään sitä vauhtia.
Elikkä jarrutuspitoa tarvitaan lisää. Uusi takarengas pitävämmällä kuviolla ja seoksella. Tosin yleensä rullaavuus kärsii samalla.
Kiitos vastauksista. Vaikea selittää näin kirjoittamalla takajarrun tehottomuudesta. Vien pyörän paikalliseen pyöräkorjaamoon.
^Kannattaisi aina miettiä noita hyviä ohjeita ettei aina ensinmäisenä rynnätä liikkeeseen rahastettavaksi...
^Kannattaisi aina miettiä noita hyviä ohjeita ettei aina ensinmäisenä rynnätä liikkeeseen rahastettavaksi...
Juu noista neuvoista sain jo paljon irti eikä mua helpolla rahasteta :)
hphuhtin
04.08.2019, 13.10
Miksi täytyy olla virvelitehtaan tuote, on niitä parempiakin, esim. SRAM:lta löytyy...
Ja juuri toisessa ketjussa sain kuulla, että SRAMin jarrujen ilmaus on vaikein asia mitä pyörähuoltoon liittyy :)
Alkuperäiselle kysyjällä: jos tehottomuus on ilmennyt käytön myötä, se korjaantuu muutenkin kuin jarruja toiseen vaihtamalla. Voi olla öljyä tai muuta likaa jarrulevyillä/paloissa. Niiden putsaus/kuumentaminen/vaihtaminen voi riittää. Vaihto on edullisinta tehdä itse.
Jos taas jarrut ovat olleet aina samanlaiset ja tuntuu että ei riitä omaan käyttöön, voi olla tarve tehokkaammille. Itse tilasin juuri sähköläskiin tehokkaammat jarrut, kun tiedän ettei siinä ole mitään öljyä levyille päätynyt ja silti pitää käyttää kahta sormea että saa takapään hallittua ja on käyttökohde toiseen runkoon vanhoille jarruille. Menee kyllä lukkoon asti eikä vingu. Ero tuli aika isona kun oli pidempi tauko ko. pyörällä ajelusta ja ajoi sillä välin toisella maasturilla missä saa helposti yhdellä sormella hallittua. Kyseessä M615 jarrut 180mm levyillä, keskitasoa virvelitehtaan valikoimissa. Laitan tilalle M8020 tuplamäntäiset, katsotaan miten käy.
Nelisen kymmentä vuotta aktiivisesti pyöräilijänä tietää että kaikki jarrutyypit saa lukkoon joten aika huono referenssi se on. Tietenkin voimattomalle sopii paremmin yhden sormen voiman vaativat jarrut😁
hphuhtin
05.08.2019, 08.23
^kuten usein kirjoitan, ”paras” (ja parempi) on subjektiivista, ts. riippuu siitä mitä kriteereitä pitää tärkeinä. Tällaiselle voimattomalle se kevyt yksisormisuus on maastossa parempi, voimamiehille toiset sopii paremmin :) Ottamatta kantaa riippuiko tämä nyt jarrumerkistä, ennemminkin mallista.
Mielenkiinnosta ja olisihan alkuperäiselle kysyjällekin tästä hyötyä: miten SRAMin jarrut ovat nuren käytössä osoittaneet olevansa parempia? (Koitetaan kuitenkin olla tekemättä tästä Shimano/SRAM-sotaa. Itsellä siis pyörissä molempia) :)
maalinni
05.08.2019, 10.10
Shimanolla tuo jarrupalojen kiinnitys taivutettavalla pinnillä on käsittämätöntä perseilyä. Siinähän putsaat mäntiä, kun se pinni katkeaa. Miksiköhän ne ei käytä muissa osissa rautalankaa kiinnitystarvikkeena?
Muissa merkeissä en ole moiseen törmännyt, vaan halvimmissakin on ollut mieletön keksintö: pultti.
^voihan sellaisen pinnin korvata pultilla. Mulla on XT-jarruissakin tosin pultti ollut jo tehtaalta lähtiessä.
hphuhtin
05.08.2019, 10.28
Jälleen mielenkiinnosta: onko kaikissa SRAMin jarruissa pultti? Katkeaako nuo pinnit usein? Pulttiko ei voi katketa? Mulla on Shimanoissa molempia. Ikinä ei ole katkennut kumpikaan, mutta tämä on vielä pieni otanta.
maalinni
05.08.2019, 10.32
Kumpikohan katkeaa todennäköisemmin: jo kerran taivutettu pinni, jonka joudut taivuttamaan kahdesti kun putsaat männät vai normaali pultti?
Pinnin voi korvata pulttilla, mutta muissa jarruissa ne kierteet on siististi jo jarrusatulassa.
maalinni
05.08.2019, 10.35
Siis selvennykseksi: ei se pinni ajon aikana katkea, vaan silloin kun sitä joutuu irroittelemaan.
hphuhtin
05.08.2019, 11.14
Onko tämä nyt oletettua katkeilua vai tiedossa oleva yleinen ongelma? Olen kyllä sitä pinniä taivutellut moneenkin kertaan kiinni ja auki eikä ole katkennut. Palojen kanssa tulee aina uusi pinni, joten siinä kohtaa sitten voi vaihtaa. En ole aina vaihtanut, joten varapinnejä löytyy, kunhan ei ajossa katkea.
Näyttäisi muuten kovin olevan pinni tässä SRAMin jarrussakin. Pitäisikö nyt huolestua koko merkistä :) https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-level-disc-brake-set-542290
Edelleen disclaimer: ajelen molemmilla merkeillä enkä osaa sanoa toista valmistajana paremmaksi kuin toinen. BR-M615 voin sanoa, että ei ole sähköläskiin omaan voimattomaan käteeni riittävä ;)
maalinni
05.08.2019, 11.38
On se pari kertaa minulla huollon yhteydessä katkennut. Sramin jarruja minulla ei ole ollut, mutta halpis tektroja muutamat parit ja niissä on ollut palat kiinni fiksusti pultilla.
Paras/parempi näissä jutuissa melko mutu tuntuista, jostain syystä omiin pyöriin kelpuuttanut vain yhden Shimanon takapakan ilman mitään lietsontaa. Siis ei sen kummempia perusteluja, porukalla vain tuntuu olevan sellainen kuva ettei maailmassa muuta olekkaan kuin nuo Shimanon palikat.
Minulla Radonin jarrut parani palojen vaihdolla, uudesta asti oli tehottomat ja pito(tuntuma) vaihteli olosuhteiden mukaan.
Pari kertaa kuumensin mutta ei tullut paremmaksi.
Oli saaneet varmaan öljyä tms. joskus. Uudet palat ja oli luotettava jarruteho käytössä. Levyjen putsaus ja uudet palat ei kauheita kustanna.
Niin,tuollahan jo suht ajoissa selvisi,ettei jarruissa sit olekaan vikaa. Takapyörä vaan suhnaa tien pintaa jarruttaessa.
jotenkin olen itseni antanut ymmärtää , että tehokas jarrutus on samanlailla tekniikkalaji kuin yäl- ja alamäkiajokin.
Painonsiirrolla pyörän päällä on iso merkitys, jos sitä ei ymmärrä,ei taida olla jarrujen parantamisesta apuja . . .
Niin,tuollahan jo suht ajoissa selvisi,ettei jarruissa sit olekaan vikaa. Takapyörä vaan suhnaa tien pintaa jarruttaessa.
jotenkin olen itseni antanut ymmärtää , että tehokas jarrutus on samanlailla tekniikkalaji kuin yäl- ja alamäkiajokin.
Painonsiirrolla pyörän päällä on iso merkitys, jos sitä ei ymmärrä,ei taida olla jarrujen parantamisesta apuja . . .
Eli siis jarrut onkin liian tehokkaat...
Kevyesti öljyämällä jarrulevyn ja palat tilanne paranee.
( oikeesti, ei saa tehdä niin)
Kumpikohan katkeaa todennäköisemmin: jo kerran taivutettu pinni, jonka joudut taivuttamaan kahdesti kun putsaat männät vai normaali pultti?
Pinnin voi korvata pulttilla, mutta muissa jarruissa ne kierteet on siististi jo jarrusatulassa.
Kertaakaan en ole nähnyt pinnin katkeavan shimanoissa, mutta kerran olen nähnyt SRAMeissa hajoavan kierteet satulasta.
maalinni
09.08.2019, 14.48
No minulla on muistaakseni kahdesti mennyt poikki, kun olen tottunut putsaamaan ja öljyämään jarrumännät syksyllä ja keväällä. Siinä shimanon jarrupala setissä tulee 3 pinniä mukana, jotka ovat eri pituisia. Omiin jarruihin menee se pisin, joten muita ei voi käyttää.
Kylmä varasto saattaa selittää katkeamisia, mutta silti ärsyttävä pikku juttu verrattuna, että olisi pultilla kiinni.
hphuhtin
09.08.2019, 15.17
Kaipa se pinni jossain kohtaa katkeaa. Olen tosiaan samaa pinniä väännellyt varmaan kolme-neljä kertaa auki ja kiinni,,kunhan ei ajossa katkea niin ei hätiä. Tuli mieleen, että näin tuollaisen pinnin sattumalta pyörätiellä tässä joku päivä, joten joltain on kyllä ajossakin pudonnut.
Tuli nuo virvelitehtaan 8020-jarrut eilen ja nehän onkin pultilla sitten. Liian monta pyörää ns. huollossa ettei viitsi alkaa tuotakin tekemään ajokelvottomaksi jarrujen vaihdolla ennenkuin on enemmän kalustoa ajokunnossa ;)
Mulla on kahden Canyonin mukana tullu sramin guide r jarrut. Ensimmäisen nyt kolme vuotta vanhat uusittava pian. Jumittavat kuumalla säällä. Myös tehoon ja ilmauksen vaikeuteen sekä ei käyttäjäystävälliseen nesteeseen olen pettynyt Shimanoihin verrattuna. Shimanoissa dotin sijaan mineraaliöljyä nesteenä ja ilmaus selvästi helpompaa. Tehon olen myös kokenut paremmaksi. Uudempaan guide r jarruilla ostettuun pyörään vaihdoin heti uutena Shimanon zee jarrut. Srameja, varsinkin rsc mutta myös re jarruja olen kuitenkin usein lukenut kehutun erityisesti hyvästä modulaatiosta ja osa taas pitää vastaavasti Sh8manoja liian äkäisesti purevina. Itse en ole tehon annostelua kokenut ongelmaksi edes zee-jarruilla. Kokemusta myös vähän vanhemmista slx-jarruista.
Näiden jumittavien guide ärrien (vika kuulemma korjattu 2018 mallista alkaen) tilalle olen miettinyt uusia nelimäntäisiä slx-jarruja tai juuri vanhaksi eli poistuvaksi jääviä 2 mäntäisiä xt jarruja, koska niitäkin saa n. 150 eurolla pari. Tää pyörä on kuitenkin vain takajäykkä kevyt xc työmatkamaasturi. Zeet on täpärissä jolla käyn myös parkissa. Zeen ongelma on ollut ajoittain lasittuvat palat mutta ajo on jarruille ollut varmaan liian kevyttä. Nyt alamäessäkin tänä kesänä käytyäni ongelmaa ei ole ilmaantunut.
Marsusram
09.08.2019, 23.01
^Nelimäntäisissä Shimanoissa (alkaen M755) onkin hyvä modulaatio, kaksimäntäiset ovat pikaisempia.
Kahvojen pituus ja otetuntuma on mielipiteitä jakava makuasia, josta ei kannata kiistellä. Kaikki ovat oikeassa.
Kaikissa lienee omat ominaisuutensa ja ongelmansa. Mun kokemuksen mukaan Shimanoissa (XT 785/8000, M396) modulaatioa on mallia "puoli kahvan liikettä tyhjää, ja on/off nappi". Srameissa (Guide R) tältä osin paljon parempi, jopa Elixir 5 oli miellyttävämpi. Shimanot jumittavat talvella pakkasessa, koko kahva menee jäykäksi. Sramit kuulemma tekevät samaa kuumassa. Tiedä sitten näistä, mikä on paras ratkaisu. Magurat tai Hopet?
Ei ole kyllä talvella ongelmia ollut omissa hinnat alkaen shimanoissa, noista zeestä ei vielä talvikokemusta. Zeen takajarrua en ole lukuisista ilmausyrityksistä huolimatta saanut kahvaltaan yhtä jämäkäksi kun etujarrua. Teho on kyllä erittäin hyvä mutta kahvan saa painettua tankoon, vähän yleensä jämäköityy parilla pumppauksella, eli jossain sitä ilmaa on. Aluksi tilasin ne nelimäntä deoret mut ne vuoti kun seula ja kahvat aivan löysät uudesta asti, meni palautukseen.
maalinni
10.08.2019, 16.57
Ei ole minunkaan halvoissa shimanoissa ollut talvisin mitään ongelmia.
Nää on siis parhaat mitä rahalla voi saada https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-br-mt200-disc-brake-set-721603
maalinni
10.08.2019, 18.28
Nää on siis parhaat mitä rahalla voi saada https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-br-mt200-disc-brake-set-721603
Nonni, voi tämän ketjun laittaa lukkoon.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.