Näytä tavallinen näkymä : Rengas räjähti
Morjesta, avovaimon fillarista puhkes rengas lenkillä, käytiin samalla reissulla hakemassa uusi sisuri ja samalla uusi ulkokumi kun vanhasta paistoi kyljistä jo päivä läpi. Tänään sit asentelin uuden renkaan paikoilleen ja pumppailin eka ilmat pikkupumpulla ja ennen lenkkiä jalkapumpulla kunnolla täyteen. Renkaan kyljessä kerrottiin suosituspaineiksi 3.5-6bar, pumppasin suunnilleen 4-5 baaria sisään ja olin siirtymässä eturenkaalle tsekkaamaan sen paineet, kun takarengas räjähti korvan juuressa.
Mietin mistä moinen johtuu? Kyseessä 28" kiekot vannejarruilla. Takavanne on "vähän" kierossa, voiko tuo vaikuttaa? Käsipumpulla ekalla yrityksellä ulkokumi ei tahtonut pysyä vanteella, tyhjensin ja painelin uudelleen paikalleen ja näytti menevän tasaisesti. Vannenauhakin oli ehjä, paikoitellen ei ehkä aivan keskellä mutta peitti kuitenkin kaikki nippelit. Vai oliko vaan sisurissa vika?
Eli kannattaako tässä nyt vaan ostaa uusi sisuri ja yrittää uudelleen, käydä oikomassa kiekko liikkeessä, vaihtaa koko kiekko, vai mikähän olisi fiksuinta?
Olisikohan sisäkumi jäänyt vanteen ja renkaan väliin...?
Pamahtiko ulkorengas pois vanteelta?
Sisärengasta paikalleen laitettaessa tulee tosiaan sisärenkaan olla kokonaan ulkorenkaan sisällä. Laittamalla sisuriin inasen painetta, vaikkapa alta puoli baaria, ja mälväämällä sisärengas ei jää ulkorenkaan ja vanteen väliin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Firlefanz
30.07.2019, 10.59
Kysymys kuuluu: miksi ja milloin vanne-ulkorengasparissa ulkorengas ei vaan pysy vanteella?
Yksi vastaus jonka tulin itse tässä ihan äskettäin oppineeksi oli: hookless-vanne ja rengas jonka kyljessä lukee "Mount only on hooked rims".
PS Miten ne termit muuten menivätkään suomeksi? Olaton ja olallinen vanne?
Joo, kuulostaa juuri tuolta, että sisuri ollut vähän vanteen ja ulkorenkaan välissä. Olen kerran tehnyt tuon saman ja korvat soi aika pitkään, sen jälkeen juurikin "mälvännyt" aina. Sitten oli yksi vanne-ulkorengaspari, joissa se ulkokumi ei vaan pysynyt vanteella. Hyppäsi aina veke ja yleensä sisuri puski siitä raosta ja räjähti. Sen tosiaan huomasi siitä, että ulkokumi oli vanteelta pois.
Se voi olla että näin on käynyt. En muuta järkevää selitystä sille löydä. Kävin nyt sitten samalla viemässä kiekon rihdattavaksi nii saatiin suora vanne ja samaan syssyyn uusi sisuri, kokeillaan uudelleen ja mälväillään sisäkumi varmasti paikoilleen.
^^Joo ulkorengas lähti vanteelta pamahduksen seurauksena.
Marsusram
07.08.2019, 23.49
Otin viikon alussa loman jälkeen työmatkapyörän esiin ja pistin tyhjentyneisiin maastokumeihin 3bar painetta, jotta rullaisi hyvin..
50m päässä katutyömaalla jysähti takarengas. Kävelin kotiin ja otin toisen pyörän alle.
Työpäivän jälkeen kotiin palattuani tutkin ja totesin vanteen tuhoutuneen.
Ei yllättänyt, sillä olin jo aiemmin huomannut vanteen sisäseinän halkeilleen ja tarkoitus oli uusia vanne piakkoin.
En vaan ollut löytänyt vastaavaa (kevyt, valkoinen, 26", 32reikää) kauppoja selaillessa, nyt kuitenkin onneksi kotimaasta löytyi tätä samaa vannetta.
http://lh3.googleusercontent.com/rA2hD79qX0n02CTFZUabigIK5ookPjeKOKBOlV0iaWCc4Okz7G hjgbTuzIievVlzuyVcHyEQ3vIvw2KeTWzuV6J13vKLWDFuJ8tc 23sEJwwr7_QW9xs41m7CFvhrAhTpioibGzOF=w2400
Meillä sentään vielä vanne kesti, kävin siis vielä hakemassa uuden sisurin ja välppäilin sen uudelleen paikoilleen ja useaan otteeseen tarkistin että on kohillaan, ilmat on nyt pysynyt. Tosiaan ekan räjähdyksen jälkeen pumppailtiin seuraavaa sisuria peltorit päässä, sen verran korvissa tinnitti ekan jälkeen että toista en tahtonut kokea..
Mulla räjähti kerran 29-tuumaisesta sekä sisuri että ulkorengas. WTB:n Weirwolf ei tahtonut millään nousta vanteelle joten pumppasin sen kanssa reilusti ylipaineeseen niin johan rapsahti koko kombo tuhannen päreiksi. Melkoinen lojahdus kerrostalon pyörävarastossa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.