Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Varusteet maastoajoon

ikispessu
24.07.2019, 18.44
Mistä kannattaa tehdä varustehankinnat maastoajoon ja mitä varusteita suosittelette ensisijaisesti? nettikaupat lähinnä, kivijalat suurinpiirtein suomesta tiedossa.
Ajot pääasiassa trailajoa, bikeparkia jonkin verran ja flätillä kikkailua. Alamäkeäkin varmasti maltillisesti.

Piirrän paljon sekä maalaan jonkin verran joten ranteiden ja kämmenien suojaaminen kaatuessa on itsellä tärkeimpänä mielessä, mutta kuinka se kannattaa tehdä ja millä varusteilla?

Kypärä tietysti, mutta polvi- ja kyynärsuojat? Onko nämä tarpeen oikeasti vain dh-rymistelyissä vai muutenkin suositeltavat?

Vaatetus?

Maantiepyöräilyn lisäksi maastoajo tulossa nyt mukaan harrastuksiin. Edelliset maastoajot ovat olmolla ysäriltä.

MRe
24.07.2019, 20.19
Jokainen näitä arvottaa itse, mutta kyllä mulla on trailiajossakin yleensä sekä polvi- että kyynärsuojat. Ja useamman kerran ne ovat myös tulleet tarpeeseen. Tosin on niitä välillä kirottukin.

Bikeparkeihin ja alamäkeen suosittelen full-face -kypärää, niin ei tarvitse kahta kuukautta vetää velliä pillin läpi.

Muuten sitten hanskat, lasit ja polkimille sopivat kengät. Varsinkin trailiajossa (jos ajaa oikeasti metsässä) lasit on hyvät. Itse en lähde ilman laseja ajamaan.

Rannesuojia voi olla vaikea pyöräilyyn löytää, mutta jollain voi olla ihan oikeitakin kokemuksia.

Itse ostan sieltä mistä joko halvimmalla tai nopeimmin saa. Tilanteesta riippuen. Ja kotimaisia kivijalkoja ei kannata väheksyä, niissä on yllättävän usein kilpailukykyiset hinnat.

ikispessu
24.07.2019, 20.25
Onko jotkut tietyt merkit esim noissa suojissa mitä kannattaa välttää tai joissa on erityisen hyvä hinta/laatu tai mitä yleisesti pidetään hyvänä?
Kengät myös mietityttää, mulla on five tenin kengät lukkoihin joita käytin gravelissa, mutta en aio ajaa lukoilla varsinaista maastoajoa. Nuo five tenin flat kengät lienevät varteenotettava vaihtoehto?

joo rannesuoja voi haitata kohtuuttomasti ajamista, joten ehkäpä vain selliaset vahvikkeelliset/rannetuelliset hanskat on olemassa..

MRe
24.07.2019, 20.31
Jos fiveten:in lesti käy jalkaan, niin sitten myös sellaiset fläteille. Kaipa se yleinen konsensus lienee, että lestiä lukuunottamatta nuo on parasta mitä saa. Ja kunnon flättipolkimet myös niiden seuraksi.

ikispessu
24.07.2019, 21.25
Jos fiveten:in lesti käy jalkaan, niin sitten myös sellaiset fläteille. Kaipa se yleinen konsensus lienee, että lestiä lukuunottamatta nuo on parasta mitä saa. Ja kunnon flättipolkimet myös niiden seuraksi.
aijaa, melko edullisesti sitten irtoaa ns parasta. siinä satkun molemminpuolinhan nuo ovat. joo itelle se lesti kyl on ihan ok. hopen f20 polkimet seurana.

FreeZ
24.07.2019, 21.43
Ajoin Troy Leen rannetuilla pari kuukautta jännetuppitulehduksen takia. Ei mitään negatiivistä sanottavaa eikä vaikutuksia ajoon. Käytän niitä muutenkin jos tiedossa enemmän ryskettä.

https://shop.troyleedesigns.com/5205-wrist-support-right?color=7

MRe
24.07.2019, 22.03
^^Fläteillä ajaessa ei pohjan jäykkyys tai sen puute ole samanlaisessa roolissa kuin eritoten SPD-polkimilla tai vastaavilla, joissa se kengän polkimeen ottava pinta-ala on hyvin pieni. Sen sijaan pohjan materiaalin tulee olla sellainen, että se kenkä pysyy polkimessa kiinni, eikä liu'u ympäriinsä. Ja tältä osin kai fivetenin pohjat on sitä parasta a-luokkaa. Itse käytän Addun kenkiä, kun fivetenin lesti ei mulle käy. Addu omistaa myös FiveTenin tuotemerkin.

MRe
24.07.2019, 22.04
^^Nuo TLD:n rannetuet näyttää kiinnostavilta. Voisi talvea varten hankkia. Viime talvena oli parisen close-call:ia ranteen osalta, eikä enää tällaisen kohta kuuttakymmentä käyvän ranne parane kuntoon ennen kuin kuolo korjaa, joten noista on syytä pitää huolta.

ikispessu
24.07.2019, 23.12
Ajoin Troy Leen rannetuilla pari kuukautta jännetuppitulehduksen takia. Ei mitään negatiivistä sanottavaa eikä vaikutuksia ajoon. Käytän niitä muutenkin jos tiedossa enemmän ryskettä.

https://shop.troyleedesigns.com/5205-wrist-support-right?color=7

kiitoksia vinkistä. nämä menee hankintalistalle.

hphuhtin
24.07.2019, 23.25
Suosittelen alkuperäiselle kysyjälle kaikkia varusteita mitä jaksaa päällään pitää, ihan perus-teknisten polkujen (tasoa Espoon keskuspuisto) sunnuntaiajelijana tai ehkä juuri siksi olen niin komeita kaaria pyörän selästä lentänyt ja lähinnä hyvälltä tuurilla ehjänä. Muita vaihtoehtoja on tietysti olla parempi koordinaatioltaan kuin meikäläinen ja se nyt ei paljoa vaadi.

Nykyisin on kypärän ja hanskojen lisäksi Bluegrass Solid D30 polvi- ja kyynärsuojat (toiselle sopii, toiselle ei) ja O’Neal bullet proof suojapaita jossa on selkä- rinta- ja pienet kylkisuojat, kerran meinasi tulla katkennut oksa kyljestä sisään ja sen jälkeen hankin. Säärisuojia olen miettinyt koska sääriin on tullut pysyviä arpia. Nuo rannetuet voisi olla tarpeelliset.

Ja juu, ehkä vähemmillä varusteilla ajaminen rauhoittaisi menoa, joten voi sitäkin puolta miettiä. Toisaalta tuo mainitsemani oksa-melkein-kyljestä-sisään tapahtui paikaltaan pieneltä dropilta alas horjahtaen :)

nure
25.07.2019, 09.13
Varusteiden määrä makuasia, itse en ainakaan normilenkeille pue muuta kuin aivan perussetin.

kauris
25.07.2019, 09.30
^^Fläteillä ajaessa ei pohjan jäykkyys tai sen puute ole samanlaisessa roolissa kuin eritoten SPD-polkimilla tai vastaavilla, joissa se kengän polkimeen ottava pinta-ala on hyvin pieni. Sen sijaan pohjan materiaalin tulee olla sellainen, että se kenkä pysyy polkimessa kiinni, eikä liu'u ympäriinsä. Ja tältä osin kai fivetenin pohjat on sitä parasta a-luokkaa. Itse käytän Addun kenkiä, kun fivetenin lesti ei mulle käy. Addu omistaa myös FiveTenin tuotemerkin.

Saattaa fivetenitkin nykyään sulle käydä, kannattaa tarkistaa. Kun Addu sen fivetenin osti muuttui mallisto siten, että kengän tekee addu ja pohjat on sitä fivetenin matskua.

ikispessu
25.07.2019, 13.42
Argh painoin eilen hätäpäissäni tilausnappia bike24:lle five tenin spitfire kenkiin kun olivat hyvännäköiset ja pienessä alessakin.
Vasta tänään aamulla luin niistä jotain ja nehän ovatkin pidoltaan paskat ja sopivat enemmän baarikierrokselle kuin varsinaisesti ajamiseen.
Pistin heti viestiä 6.30 aamulla bike24 että vaihtavat ne minun tilauksesta five tenin freerider contacteihin ja maksan tietysti erotuksen. No äsken tuli maili että tilaus on lähtenyt matkaan ja kenkien vaihtoa ei näköjään tapahtunut.
Arvostan bike24 nopeutta, mutta tässä tilanteessa se kyllä sapettaa vietävästi.
Puuuhh, noh tilasin nuo contactit nyt myös ja toivon että voin palauttaa nuo spitfiret ja saan niistä rahat takaisin.

ikispessu
25.07.2019, 13.55
Suosittelen alkuperäiselle kysyjälle kaikkia varusteita mitä jaksaa päällään pitää, ihan perus-teknisten polkujen (tasoa Espoon keskuspuisto) sunnuntaiajelijana tai ehkä juuri siksi olen niin komeita kaaria pyörän selästä lentänyt ja lähinnä hyvälltä tuurilla ehjänä. Muita vaihtoehtoja on tietysti olla parempi koordinaatioltaan kuin meikäläinen ja se nyt ei paljoa vaadi.

Nykyisin on kypärän ja hanskojen lisäksi Bluegrass Solid D30 polvi- ja kyynärsuojat (toiselle sopii, toiselle ei) ja O’Neal bullet proof suojapaita jossa on selkä- rinta- ja pienet kylkisuojat, kerran meinasi tulla katkennut oksa kyljestä sisään ja sen jälkeen hankin. Säärisuojia olen miettinyt koska sääriin on tullut pysyviä arpia. Nuo rannetuet voisi olla tarpeelliset.

Ja juu, ehkä vähemmillä varusteilla ajaminen rauhoittaisi menoa, joten voi sitäkin puolta miettiä. Toisaalta tuo mainitsemani oksa-melkein-kyljestä-sisään tapahtui paikaltaan pieneltä dropilta alas horjahtaen :)

katkennut oksa kyljestä sisään kuulostaa erittäin kuumottavalta, mutta myös jotenkin todella epätodennäköiseltä. Olen ajanut joskus nuorempana motocrossia useamman vuoden ja siinäkin tuo varusteiden määrä rintapanssareineen ahdisti, joten en usko että pystyn tuohon torsosuojaukseen kyllä lähtemään mukaan.
Kiitos polvi- ja kyynärsuojavinkistä, tutkailen noita lisää!

jepis
25.07.2019, 13.57
Jos on mahdollista ja kiinnostaa, kannattaa käydä kokeilemassa Sievin kengän turvakenkiä. Niitä myydään Planar- tai Planar Soft -nimellä. Käsittääkseni Planarissa on varvassuoja ja Planar Softissa ei. Molemmissa on kumimainen pohja ja muutaman kerran sellaisilla ajanut flättien kanssa ja omasta mielestäni toimivat ihan hyvin. Kenkiä saa sekä kivijalasta että netistä. Five Tenin kenkiä minulta ei löydy, joten en osaa kommentoida ovatko ne paremmat.

nure
26.07.2019, 00.18
Yhdet Fivetenin kengät omistanut muttei tosiaan ole mun juttu. Lukkopolkimilla ja sopivilla kengillä mennään jatkossakin.
Myös luulen että nuo Sievit hakkaa monet flätit 10-0, yleensä ainoa kriteeri jäykkä ja sopivan pehmeä pohja pinnasta.

Vivve
26.07.2019, 00.46
Fivetenit Freeriderit ostin ihan vapaa-ajan kengiksi ja menevät samalla työmatkakenkinä. Ei mitenkään jäykkä pohja mutta parempi kuin lenkkarit.

Sambolo
26.07.2019, 02.00
Hah mulla ollu töissä planarit, ja pyöräilessä on fivetenin impactit. Planarit on jopa työkengiksi luokattoman surkeat ja heikot :D Freeriderit on taas itestä liian skedekengät, en nää oikeen mitä lisäarvoa ne tuo pyöräilyyn, toki five tenien pohja on hyvä ja pitävä, mutta niin voi olla halvemmissakin kengissä. Ite ostin noi impactit koska vähän jykevämmät ja saattaa vähän suojata jalkoja. Kerran sain aika ikävän osuman skedetossuilla(olis ollu ikävä myös freeridereilla), mutta noilla on välttyny varpaat vammoilta. Pito fläteillä ei fiveteneillä mun mielestä mitenkään niin kummallinen ole mitä annetaan ymmärtää, toki riippuu vähän fläteistä ja aina kun uusin piikkejä niin pito paranee, mutta hetkessä se taas katoaa ns normitasolle. Se mitä arvostan on pito kallioilla. Monesti tulee tunkattua jossain jyrkissä kivikko kallioissa ja sielä pitää kyllä kuin tauti. Freeriderit voisin ostaa urbaanimpaan ajeluun.

ikispessu
26.07.2019, 08.14
internet kehui tuota contactien pitoa niin paljon että sen perusteella päädyin niihin. ensimmäisenä pitää palauttaa kuitenkin bunnyhopit ym. käytäntöön kun sellaisia on viimeksi n.20 vuotta sitten puuhastellut.
tarvii noita impacteja ehkäpä harkita kun siirtyy vähän rajumpaan maastoon kun niissä jalan suojaus lienee kohdallaan.

MRe
26.07.2019, 09.19
Myös luulen että nuo Sievit hakkaa monet flätit 10-0, yleensä ainoa kriteeri jäykkä ja sopivan pehmeä pohja pinnasta.
Riippuu tietysti ajankohdasta, mutta kyllä hengittävyskin on yksi kriteeri. Tai syksyllä vedenpitävyys. Mutta ei se silti estä sitä, etteivätkö Sievit voi olla ihan toimivat ratkaisu.

nure
26.07.2019, 17.30
Niin, hyvä flättikenkä ei tarvi olla varsinaisesti pyöräilykenkä, itsellä aikoinaan tarpeeksi kovalla pohjalla varustetut vaelluskengät ajoi asiaa aivan mainiosti ja halvemmallakin.
Oikeat ajokengäthän sitten taas oma lukunsa...

MRe
27.07.2019, 12.01
Hyvässä flättikengässä pitää IMHO olla tasainen pohja, johon polkimen piikit uppoavat. Monessa vaellus- ym. kengässä on karkea pohjakuvio, jolloin piikit jäävät paikoitellen tyhjän päälle ja pito ei ole optimi.

Mutta kyllä noilla kuvioiduillakin ajaa.

kauris
27.07.2019, 21.21
Mulla on pari vuotta vanhat freeridet ja pidossa ei kunnollisten metallisten piikkiflättipolkimien kanssa ole kyllä ongelmaa. Hieman leveän näköisethän nuo ovat jos niitä muutoin kuin pyöräillessä pitää. Uusia addu-ajan five tenejä en ole vielä kokeillut mutta jos kengät vaikka ensi vuonna uusin niin nämä fivetenin freeride prot on todennäköisin vaihtoehto
https://www.vitalmtb.com/features/Vital-MTB-Face-Off-The-Best-Flat-Pedal-Shoes,2474

Lukollisiksi uusiksi maastokengiksi ostin puolestaan hiljattain (sain ne maanantaina) nämä Shimpan enduropopot. 140 euroa bike 24 :stä. Nyt hinta on 190 euroa!?! https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=295888;menu=1000,18,58;mid %5B1292%5D=1;page=6

Näissä on uudet pitävät pohjat ja nilkassa roskien ja hiekan kenkään kulkeutumista estävä kaulus. Varpaiden suojana kärjessä vahviketta. Hyvin pelittivät tänään Nuuksion bikeparkissa. Ja torstaina ajoin samassa paikassa niillä flättikengillä ja polkimillani.
Jaa voittajat nekin näköjään sarjassaan. Ps. oma jalka 44,5 ja edelleen Shimanolta paras koko 46.
https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/best-mountain-bike-shoes-322000