PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Marketti" Läskipyörän (Baana Flesu) vaihteiden päivityksestä

rettee
09.07.2019, 11.48
Hei.

Omistan ko. linkin mukaisen läskipyörän joka toimittaa minulla lähinnä yleispyörän virkaa.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/40313/hcqgs/Baana-Flesu-26-Acera-7-V-fatbike

Kuitenkin parempia pyöriä ajaneena olen huomannut että välitykset ovat turhan pitkät pienimmilläkin vaihteilla.

Olen ajatellut päivittää joko eturattaan tai takapakan että saisin välityksiä hieman pienennettyä.

Pyörässä on:

Takapakka: kierrepakka Shimano Tourney, 7 ratasta, 14-28T
Takavaihtaja: Shimano Acera RD-M340DL, 7 vaihdetta
Liipasimet: Shimano ST-EF500 EZ Fire Plus, 7 vaihdetta
Ketjut: KMC Z51
Eturatas: alumiini 42T

Olisiko ko. ajatuksessa mitään järkeä vai onko sama päivittää koko vaihteisto em 1 x 9 (mikäli se edes on mahdollista) tai ennemmin vaihtaa koko pyörä? :D

Sopiva takapakka voisi olla em?

Shimano Tourney MF-TZ500 7-speed 14-34

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-tourney-mf-tz500-7-speed-multiple-freewheel-14-34-737353

T: rettee

Pexxi
09.07.2019, 11.56
Varmaan eturattaankin voisi vaihtaa jos mahdollista, joku 36 ehkä jos yleispyöränä toimii. Mutta ei noi välitykset nyt silti kauhean hyvät ole.

Puskis
09.07.2019, 12.46
Härkänen eturatas. Mitä on mahtanut suunnittelijalla liikkua päässä? Onko toi nyt vaihdettavaa tyyppiä edes ja jos on, niin mikä mahtaa olla pienin mahdollinen sopiva? Viisi pulttia(?) näyttää olevan.

Malamuutti
09.07.2019, 12.54
Hei.

Omistan ko. linkin mukaisen läskipyörän joka toimittaa minulla lähinnä yleispyörän virkaa.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/40313/hcqgs/Baana-Flesu-26-Acera-7-V-fatbike

Kuitenkin parempia pyöriä ajaneena olen huomannut että välitykset ovat turhan pitkät pienimmilläkin vaihteilla.

Olen ajatellut päivittää joko eturattaan tai takapakan että saisin välityksiä hieman pienennettyä.

Pyörässä on:

Takapakka: kierrepakka Shimano Tourney, 7 ratasta, 14-28T
Takavaihtaja: Shimano Acera RD-M340DL, 7 vaihdetta
Liipasimet: Shimano ST-EF500 EZ Fire Plus, 7 vaihdetta
Ketjut: KMC Z51
Eturatas: alumiini 42T

Olisiko ko. ajatuksessa mitään järkeä vai onko sama päivittää koko vaihteisto em 1 x 9 (mikäli se edes on mahdollista) tai ennemmin vaihtaa koko pyörä? :D

T: rettee

Saako kierrepakkaa ysinä? Jos ei saa, menee 1x9-päivityksessä myös takakiekko uusiksi.

F. Kotlerburg
09.07.2019, 13.48
Saattaa eturataskin olla mallia niitattu niin jää vaihtamatta.

Härkänen eturatas. Mitä on mahtanut suunnittelijalla liikkua päässä? Onko toi nyt vaihdettavaa tyyppiä edes ja jos on, niin mikä mahtaa olla pienin mahdollinen sopiva? Viisi pulttia(?) näyttää olevan.Suunnittelijan päässä ei ole liikkunut muuta kuin mahdollisimman pieni valuuttamäärä millä pyörä saadaan läjään ja myyntiin.

rettee
09.07.2019, 14.11
Näytti olevan läpipulteilla eturatas kiinni.

Mistä sopivaa ratasta?

Lähinnä kaipaisin kommenttia onko ko. takapakka käypänen tähän pyörään.

1 x 9 päivitys todennäköisesti kustantaisi sen verran että on sama käyttää nekin rahat uuteen pyörään, mikäli olen oikein asiaa ja hintoja tutkinut.
(Menee kuitenkin vaihtaja ja vipukin vaihtoon + ketju ja pakka sekä mahdollinen kiekko).

Malamuutti
09.07.2019, 14.25
Näytti olevan läpipulteilla eturatas kiinni.

Mistä sopivaa ratasta?

Mittaa eturattaasta pulttikehän halkaisija (BCD) ja sitten etsit vastaavaa (sama BCD, viisi pulttia) pienempää ratasta.

Lähinnä kaipaisin kommenttia onko ko. takapakka käypänen tähän pyörään.

Pakka kelvannee, Bikesterin sivuilta löytyneen speksin mukaan takavaihtaja pystyy hoitamaan myös 34-piikkisen suurimman takarattaan.

rettee
09.07.2019, 14.46
Ok, kiitos.

Meneekö tässä tapauksessa myös ketju vaihtoon?

Tosiaan hieman newbie - kysymyksiä nämä kun ei aihe ole tuttu entuudestaan.

Malamuutti
09.07.2019, 16.16
Ok, kiitos.

Meneekö tässä tapauksessa myös ketju vaihtoon?

Tosiaan hieman newbie - kysymyksiä nämä kun ei aihe ole tuttu entuudestaan.

Ketju käynee pituuden puolesta, jos laitat pienemmän eturattaan ja suuremman takarattaan. Mutta jos voimansiirrolla on ajettu paljon, voi funtsia että kannattaako laittaa vanha ketju uusille rattaille vai ostaa suosiolla uusi.

maalinni
09.07.2019, 16.19
Ääni uudelle pyörälle.

rettee
09.07.2019, 16.27
Ketju käynee pituuden puolesta, jos laitat pienemmän eturattaan ja suuremman takarattaan. Mutta jos voimansiirrolla on ajettu paljon, voi funtsia että kannattaako laittaa vanha ketju uusille rattaille vai ostaa suosiolla uusi.

Ok, entä jos vaihtaa vain takapakan?

Uusi pyörä hommataan tosiaan aikanaan, nyt keskitytään onko tälle nykyiselle mitä / mitään tehtävissä.

rettee
09.07.2019, 16.28
Eikä ole kulunut, ei hirvittävästi ole ajettu.

Malamuutti
09.07.2019, 16.44
Ok, entä jos vaihtaa vain takapakan?

Sitten kannattaa tarkistaa, onko ketju tarpeeksi pitkä. Joko yrittämällä vaihtaa suurimmalle rattaalle hyvin (hyvin!) varovasti tai ketjun pituus ketjun asennusohjeiden mukaisesti varmistamalla. Ensimmäisellä menetelmällä ketju on riittävän pitkä, jos se nousee suurimmalle rattaalle eikä vaihtajan häkki ole niin vaakasuorassa, että se ja ketju eivät enää liiku lainkaan. Todennäköisesti uudessa rattaassa on toseksi suurin ratas tuossa 28 ja 34 piikin välissä. Siinä voi hiukan katselella ja arvioida ketjun pituutta ja vaihtajan häkin asentoa ennen suurimmalle rattaalle yrittämistä.

Lisäys: jos/kun laitat tuonkin verran suuremman takapakan, takavaihtajan ylimmän rissan sijainti suurimpaan rattaaseen nähden on tarkistettava. Todennäköisesti joudut säätämään häkkiä kauemmas takavaihtajan B-ruuvilla.

nure
09.07.2019, 17.13
Maalinnin kanssa samaa mieltä, ei tuosta kunnollista halvalla saa, myy pois jos joku huolii ja sijoita remonttiin menevät uuteen....

rettee
09.07.2019, 18.24
Maalinnin kanssa samaa mieltä, ei tuosta kunnollista halvalla saa, myy pois jos joku huolii ja sijoita remonttiin menevät uuteen....No jos remonttiin menee joitain kymppejä niin ei sillä välirahalla kummoista pyörää saa[emoji23]

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

maalinni
09.07.2019, 19.33
Ei ihan kuulosta muutaman kympin rempalta: uusi takanapa, taka- ja eturattaat, vipu, ketju,...

nure
09.07.2019, 19.54
Mä luulin että kierrepakat hävinneet jo vuosia sitten mutta olin väärässä.
Tuossa pyörässä ei ole kovin paljoa hyvää joten kannattaa miettiä vakavissaan uutta...

Mr_W
09.07.2019, 20.10
Jos haluaa vain välityksiä muuttaa kevyemmiksi, niin helppo vaihtoehtohan olisi tosiaan vaihtaa vain se eturatas pienempään. Vakioeturatas tosiaan tuntuu melkoisen isolta.

Eli mittaa sen BCD:n ja tilaa ja vaihtaa, jos siis on vaihdettavissa. Ketjua voi vielä lyhentää, jos tarvis.

Hyvä kysymys tietysti olisi kuinka monen hampaan eturattaaseen vaihtaa? Erilaisia rattaita löytyy esim. Bike24:stä, joskin mitat olisi hyvä tietää ja monet on suunniteltu esim. 9/10-vaihteiselle systeemille: https://www.bike24.com/search?searchTerm=5-arm+chainring

Takapakan voisi tietysti vielä vaihtaa myös nykyisestä vakio-14-28T:stä siihen 34T:hen, mutta olisi aika pieni muutos, kun eturattaan muutoksella saa suurempia kevennyksiä aikaan.

KotooTöihin
09.07.2019, 21.29
Ihan ensimmäiseks kannattaa katella pienempää etuleipää. Tuossahan on lähestulkoon maantiepyörän välitykset.

rettee
09.07.2019, 22.57
Eli lähdetään siitä että 36T tai pienempi eturatas ja takapakka myös vaihtoon.

Pitänee se BCD selvittää ja katsella em. bikediscountista vaihtoehtoja.

rettee
09.07.2019, 23.24
https://www.cykelkraft.fi/pyorien-osat/pyorien-osat-ketjupyorat-ketjupyoran-suoja/pyorien-osat-ketjupyorat-ketjupyoran-suoja-ketjupyora

Tuolta löytyvällä ohjeella mittasin ja sain B-mitaksi n. 67mm joten A-mitta (BCD) olisi n. 114 mm?

Vaikuttaako järkevältä?

rettee
09.07.2019, 23.49
Em. Kävisikö tämä?

BCD on oletettavasti 110mm?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190709/6851bc666c466d35bc395dc6445cdfc2.jpg

Malamuutti
10.07.2019, 08.17
Kannattaa vielä tarkistaa mitta uusiksi, ihan varuiksi. Vaikka onhan tuo 110 ihan mahdollinen. 34-hampainen on kai perinteisesti pienin, mikä sille menee (vaikka nykyisin on kai saatavana myös 32-hampaisia mutta hinta $$$$).

Tässä 5-pulttinen 34-hampainen 110 BCD -eturatas kotimaasta kilpailukykyiseen hintaan, eipähän ainakaan tule tullissa alveja päälle (vaikka kyllä siniunkin linkittämäsi pitäisi tulla alvitta tullista läpi): https://www.fillarikellari.fi/ratas-34h-5r-110mm-tiagra-4650-hg10-hopea-shimano

Ei näissä vähän vanhemmissa Tiagroissa vissiin ole mitään epäsymmetrisiä kiinnitysjudansseja kuten joissain muissa Shimpan kammissa kai on...?

rettee
10.07.2019, 08.48
Hei.

Ok, mittaus oli aika karkea ja pikainen. Olen aika varma että BCD tuo 110mm on.
Muut vaihtoehdothan ovat 130mm ja 94mm?

Kiitos linkistä, tuohan vaikuttaa asialliselta ja toimituskin pitäisi tapahtua kohtuu ajassa.

maalinni
10.07.2019, 09.47
Voiko se bcd olla täysin epästandardi tuollaisessa fillarissa?

rettee
10.07.2019, 09.52
Toki voi. Vaan onko sen todentamiseen muuta keinoa kuin tilata ratas ja sovittaa?

maalinni
10.07.2019, 10.31
Toki voi. Vaan onko sen todentamiseen muuta keinoa kuin tilata ratas ja sovittaa?

Löytyisikö paikkakunnaltasi joku ystävällinen fillarifoorumilainen, jonka ratasta voisit sovittaa. Toki, jos sen ruuvaa irti, niin mittaaminen on helpompaa.

maalinni
10.07.2019, 10.33
Ite olen tilaillut rattaita myös ebaystä, sieltä saa parhaimmillaan 104bcd n/w rattaita alle 10e kotiin toimitettuna. 110bcd vähän kalliimpia

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F 291741168903

maalinni
10.07.2019, 10.35
No hitto, ebay olikin jo mainittu 🤦

Malamuutti
10.07.2019, 11.30
Voiko se bcd olla täysin epästandardi tuollaisessa fillarissa?

Täytyy myöntää, että tarkistuslaskentaa ehdottaessani tuollainenkin mahdollisuus käväisi mielessäni.

rettee
10.07.2019, 11.35
Ok. Eli lähimmät BCD "pykälät" ovat 104mm ja 130mm?

nure
10.07.2019, 21.16
Lisää vaihtolistaan uudet kammet ja tod.näk. laakerit🤣 Ei millään pahalla mutta kun ostaa halpaa kuraa niin kalliiksi tulee...

KotooTöihin
10.07.2019, 21.26
Kävin tuossa vilkasemassa naapurin flesua. Se eturatas on kiinnitetty ristipää ruuveilla. Taitaa olla kampien vaihto edessä, jos aikoo eturatasta vaihtaa.

rettee
10.07.2019, 22.24
Selittäkääpä tietämättömälle miksi kammet ja laakerit?[emoji23]

nure
11.07.2019, 11.21
Kun hankkii tänäpäivänä jonkinlaisetkin kammet niin nuo vanhanaikaiset nelikanttikeskiöt heikentää huomattavasti valikoiman laajuutta, siinä syy yleensä ja laakerithan ei ole kallein osuus tuossa remontissa.

marco1
11.07.2019, 11.27
Toisaalta Motonetistä saa Shimanon nelikanttikampia n. 25€ mutta niistä puuttuu se eturatas jossa ketju pysyy ilman ohjuria. Motonetin kammissa paikallaan olevat rattaat ovat tosin etuvaihtajakäyttöön tarkoitettuja joista ketju saattaa tipahtaa pois.

rettee
11.07.2019, 15.58
Kävin tuossa vilkasemassa naapurin flesua. Se eturatas on kiinnitetty ristipää ruuveilla. Taitaa olla kampien vaihto edessä, jos aikoo eturatasta vaihtaa.Saisiko tarkennusta tähän:
Onko kampien vaihto pakollista jos aikoo eturattaan vaihtaa?
Jos on niin miksi?

marco1
11.07.2019, 16.38
Normaalisti kampien vaihto ei ole pakollista rattaan vaihdossa mutta tuollaisessa vähän erikoisemmassa ajokissa on saatettu käyttää ei-standardeja osia.

Esim lastenpyörissä on tullut vastaan kampia joissa erikoisella pulttijaolla tehty ratas on niitattu kampeen kiinni eikä sen vaihto onnistu. Uutta ratasta ei nimittäin niissä olisi saanut kiinnitettyä millään normikonstilla.

Kuvat auttaisi, rattaan molemmilta puolilta.

Padex
13.07.2019, 10.08
Saisiko tarkennusta tähän:
Onko kampien vaihto pakollista jos aikoo eturattaan vaihtaa?
Jos on niin miksi?

Verkkokaupan vastauksen mukaan eturatas on kiinteetä mallia, eikä voi vaihtaa pelkkää eturatasta.

Osta siis 36-hampainen kampisarja neliökanttikeskiölle.

maalinni
13.07.2019, 12.55
Edelleen liputan sitä uutta pyörää. Kohta on kiekkojen laakerit paskana jne.

Tuulipukupyorailija
21.07.2020, 11.50
Itselle tuli samanlainen pyörä käsiin kaverilta edullisesti ja pakko nuille vaihteille on jotakin tehdä.

Pyörien kanssa on tullut sitä ja tätä värkättyä, mutta lähivuosina vaihdepyörien kanssa vähemmän. Apua siis tarvisi.

Kiekko näyttää kiinninäiseltä kampiin, eli kampien vaihto pitäisi samalla tehdä.

33T kiekolla saisi jo reilun kolmanneksen vaihteita pienemmäksi, mutta silti välitykset olisivat vielä jonkun verran isommat välitykset kuin monessa muiden merkkien fatbikeissa (kattelin tällä: https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html).

Olisiko helpoin tapa vaihtaa suoraan tällainen keskiö kiekon kanssa?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/384999/Shimano-Kampisarja-Nexus-170-mm-33T-117-mm-nelikantti-musta

Tuleeko jotain mieleen miksi ei onnistuisi tällä?

Aikaisemmin mainitut viisi ruuvia on vain ketjunsuojuksen kiinnitykseen, joten voi jättää tarvittaessa pois.

Keskiö- ja kampityökalu pitäisi ostaa tai lainata, mutta muuten onnistuisi itseltä tuo projekti.

STN
23.07.2020, 21.49
Itselle tuli samanlainen pyörä käsiin kaverilta edullisesti ja pakko nuille vaihteille on jotakin tehdä.

Pyörien kanssa on tullut sitä ja tätä värkättyä, mutta lähivuosina vaihdepyörien kanssa vähemmän. Apua siis tarvisi.

Kiekko näyttää kiinninäiseltä kampiin, eli kampien vaihto pitäisi samalla tehdä.

33T kiekolla saisi jo reilun kolmanneksen vaihteita pienemmäksi, mutta silti välitykset olisivat vielä jonkun verran isommat välitykset kuin monessa muiden merkkien fatbikeissa (kattelin tällä: https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html).

Olisiko helpoin tapa vaihtaa suoraan tällainen keskiö kiekon kanssa?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/384999/Shimano-Kampisarja-Nexus-170-mm-33T-117-mm-nelikantti-musta

Tuleeko jotain mieleen miksi ei onnistuisi tällä?

Aikaisemmin mainitut viisi ruuvia on vain ketjunsuojuksen kiinnitykseen, joten voi jättää tarvittaessa pois.

Keskiö- ja kampityökalu pitäisi ostaa tai lainata, mutta muuten onnistuisi itseltä tuo projekti.

osta uusi pyörä

nure
28.07.2020, 12.46
^Samaa mieltä, ja panosta hieman laatuun... Keskiön kiekko=Eturatas...