Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : shimano 105 säätäminen

ikispessu
07.07.2019, 22.25
Mistä yksinkertaisin, selkein ja nopein ohje shimano 105 vaihteiden säätämiseen?
Kun on jo roklannut h ja l ruuveja sekä vaijerin kiristystä jne. niin mihin asentoon nämä pitäisi vetää jos alottaisi homman täysin alusta?

Ongelma on siis että lähes jokainen vaihde rahisee tai pitää muita ääniä ja putkelta runtatessa saattaa yhtäkkisesti heittää vaihteen toiselle joka meinasi viime intervallihommissa aiheuttaa kaatumisen.

arctic biker
07.07.2019, 22.31
Mun vakiovastaus että tarkista vaihtajan kannattimen suoruus... Voi olla uudessakin pyörässä vähemmän suora. Jos näyttäisi olevan ok niin vaijeri irti ja H ynnä L-ruuvien säätö vasta sitten. Itse olen Shimanon H-ruuvilla asemoinut rissan aivan pikkupikkuriikkisen pienimmän pakan rattaan ulkolaidalle.

HMK
07.07.2019, 22.53
Jousi vetää vaihtajan ilman vaijeria uloimmalle rattaalle, joten napsuttelee vivun myös suurimmalle vaihteelle. Vaijerin säätönupit sellaiseen asentoon, että on kiristysvaraa. Sitten vaijeri paikalleen, vetäen siitä mahdollisimman hyvin löysät pois, ja ruuvi kiinni. Säätönupista sitten tarvittava määrä kiristystä, jotta ketju nousee hyvin ylöspäin. Keskimmäisellä rattaalla voi sihtailla vaihtajan linjaa, onko rattaan kohdalla.

H ja L ruuveilla säädetään liikerajat ylhäällä ja alhaalla

metusala
07.07.2019, 22.54
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RARD001-04-ENG.pdf alk. s. 12

ikispessu
07.07.2019, 23.41
Jes kiitoksia vinkeistä ja linkeistä. Yritän huomenna uusiksi näillä.

paaton
07.07.2019, 23.55
Kyllä siinä on vaijerin kanssa jotain ongelmia. Jokin päätytulppa ei vastaa stoppariin kunnolla kuoren ollessa tiukalla tai vaijeri jumii johonkin. Tuollaista viritystä saa sitten säädellä jatkuvaan ja aina ruksaa.

Jim717
08.07.2019, 00.14
Vanha vaijeri voi rispaantua esim. kahvan kohdalta. Ainakin Ultegra 6800 tekee niin n. 5000 km välein. Vaijerin vaihtaa nopeasti

khe
08.07.2019, 11.16
Velogin blogista: https://www.youtube.com/watch?v=SUB-1_BWio4

Malamuutti
08.07.2019, 11.34
Itse säätelin suht äskettäin 10-vaihteista Ultegraa ja vaikka miten veivasi rajoittimia ja vaijerin kireyttä ohjeiden mukaan, ei auttanut. Ostin uuden vaijerin, laitoin peruskireyteen, kokeilin kerra, kiersin tiukkuussäätöä puoli kierrosta jompaankumpaan suuntaan ja se oli siinä. Vaijeri ei sinänsä ollut rispaantunut tai muuten kuluneen oloinen, mutta ei vain toiminut kunnolla.