Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen hybridi/fitness-pyörä
Moi! Olen ensimmäistä "oikeaa" pyörää ostamassa ja ajattelin hybridi/fitness-pyörää. Pyörää tarvitsen lyhyisiin päivittäisiin 2 km työmatkoihin, 7 km tarhamatkoihin (pitäisi kahta pientä lasta vetää kärryssä perässä) ja kerran kuussa 7 km koulumatkoihin. Tämän lisäksi yrittäisin vain kuntoilla ja pitää kehostani huolta pyörälenkkien avulla aina kun kerkiän. Koulu- ja tarhamatkat taitan talvella autolla ja työmatkat marketti-fättiksellä. Pyöristä ei hirveästi ole kokemusta, joten ajattelin teiltä fiksummilta kysellä vähän vinkkejä. Kävin testaamassa paikallisissa liikkeissä nämä 3 pyörää:
- Helkama S5000 Koko 52 (hp. 899e) https://www.helkamavelox.fi/pyorat/hybridi/s5000-miesten/
- Specialized Sirrus Sport Alloy Disc 2018 (hp. 799e) http://polkupyoria.fi/tuote/specialized-sirrus-sport-alloy-disc-2018/
- Specialized Sirrus EQ 2019 (hp. 750e) http://polkupyoria.fi/tuote/specialized-sirrus-eq-2019/
Kaikki tuntuivat lyhyillä koeajoilla tosi mieluisilta, mutta Spessun sport ehkä hitusen paremmalta kuin muut. Kysymykseni kuuluukin, että mikä näistä kolmesta olisi teidän mielestä paras kyseiseen käyttöön? Mitä muita vastaavia pyöriä markkinoilla olisi? Budjetti jotain tonnin luokkaa (+pakolliset varusteet). Kokoa löytyy 170 / 75.
Twinning
05.07.2019, 17.49
Kaikki tuntuivat lyhyillä koeajoilla tosi mieluisilta, mutta Spessun sport ehkä hitusen paremmalta kuin muut. Kysymykseni kuuluukin, että mikä näistä kolmesta olisi teidän mielestä paras kyseiseen käyttöön? Mitä muita vastaavia pyöriä markkinoilla olisi? Budjetti jotain tonnin luokkaa (+pakolliset varusteet). Kokoa löytyy 170 / 75.
Yksi vaihtoehto voisi olla täällä usein mainittu Canyon Roadlite (6.0). Siinä ei omaan silmään ole mitään epäilyksiä herättävää osaa, toisin kuin näissä kolmessa. Tuo EQ-malli sinänsä on edullinen, kun erinäisiä varusteita on jo valmiina, mutta enemmän luottaisin vaikka Shimanon jarruihin. Sport-mallissa taas on esim. vaihdevivut ja etuvaihtaja tuntemattomampaa microSHIFT-merkkiä ja nimetön kampisarja.
Roadlite vaikuttaisi kyllä olevan oletuksena selvästi urheilullisempi ajoasennoltaan, mutta ohjainkannatinta vaihtamalla tangon saa helposti vaikka useita senttejä ylemmäksi.
Yksi vaihtoehto voisi olla täällä usein mainittu Canyon Roadlite (6.0)
Tämä kiinnostaisi kyllä kovasti. Kiitos vinkistä.
Tuo Canyonin sivuilla olevan PPS-toolin antama XS runkokoko vähän pelästytti. Määräytyykö runkokoko pelkästään kehon pituuden ja inseamin mukaan?
Roadlite tosiaan ehkä parasta hintaluokassaan, koon kanssa saa kyllä olla tarkkana. Kannattaa koeajaa joku muu ja verrata pyörien geometrioita keskenään niin saattaa helpommin hahmotella oikean ja mieleisen koon.
Pystytkö sanomaan muutaman mitan mihin kannattaa varsinkin kiinnittää huomiota? Katselin jo, että reach oli tismalleen sama kuin tossa Spessun sportissa (MY 2018).
Tosiaan kokemus on nolla, mutta into oppia on vähintään sata.
Vanhan liiton miehenä yhä pidän satulaputken mittaa c-c ja vaakaputken pituutta olennaisimpana mittoina, stack ja reach hieman epäolennaisia itselle. Myös standover aika merkittävä mukavuuden kannalta.
Tuo Canyonin sivuilla olevan PPS-toolin antama XS runkokoko vähän pelästytti. Määräytyykö runkokoko pelkästään kehon pituuden ja inseamin mukaan?
Canyonin kokosuositukset ovat olleet aina ihan kelpolähtökohtia koon määrittelyyn kun olen seurannut, kylläkin vain sivusta, omaa kokemusta ei ole.
https://www.canyon.com/fi-fi/fitness-bikes/onroad-bikes/roadlite/roadlite-6.0/1967.html?dwvar_1967_pv_rahmengroesse=XS&dwvar_1967_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY#detailed-geometry-section-tab
Vanhan liiton miehenä yhä pidän satulaputken mittaa c-c ja vaakaputken pituutta olennaisimpana mittoina, stack ja reach hieman epäolennaisia itselle. Myös standover aika merkittävä mukavuuden kannalta.
Näiden mittojen mukaan S-koko olisi lähimpänä tuota Spessua mitä kokeilin, mutta sitten tuleekin mieleen kysymys, että mistä minä aloittelijana edes tiedän mikä minulle sopisi. Spessua ajelin 5 min maantiellä (pienempää runkokokoa ei ollut liikkeessä) niin pitäisikö tässä ottaa riski, että nyt tiedän mitä haluan vai luottaa Canyoniin ja ottaa se XS-koko. Kokeilen sillä niiden toolilla niin saan lyödä kehoon ja inseamiin muutaman sentin kumpaakin ennen kuin se suosittelisi S-kokoa.
Standoveria ei Canyon anna, mutta Spessussa jalat maassa runko otti kyllä muniihin kiinni.
Kannattaa verrata niitä oikeita rungon senttejä toisiinsa, ei noita koko-kirjaimia. Kyllä se Canyonin XS on varsin lähellä oikeaa, jos olet mitannut omat mittasi oikein. Jos haluat varmistusta asiaan, niin kannattaa soittaa Canyonin Suomen asiakaspalveluun.
Olet kai mitannut tuon inseamin oikein? Eli selkä seinää vasten, joku kova esine jalkoväliin (kirja tai vastaava), ja nosto niin ylös kuin menee ("kuin satulassa istuisit).
Twinning
06.07.2019, 13.14
Näiden mittojen mukaan S-koko olisi lähimpänä tuota Spessua mitä kokeilin, mutta sitten tuleekin mieleen kysymys, että mistä minä aloittelijana edes tiedän mikä minulle sopisi. Spessua ajelin 5 min maantiellä (pienempää runkokokoa ei ollut liikkeessä) niin pitäisikö tässä ottaa riski, että nyt tiedän mitä haluan vai luottaa Canyoniin ja ottaa se XS-koko. Kokeilen sillä niiden toolilla niin saan lyödä kehoon ja inseamiin muutaman sentin kumpaakin ennen kuin se suosittelisi S-kokoa.
Roadlitessa on muuten se lisäpohdintaa aiheuttava juttu, että XS-koko on "27,5 tuuman" renkailla (eli 584-vanteilla). Nykyäänhän se on taas suht yleinen koko, mutta valinnanvara renkaissa ei silti ole lähellekään yhtä laaja kuin 28-tuumaisissa. Esim. 28-tuumaiset lokarit varmaan silti sopivat.
Näin tein. Vatupassia käytin esineenä. Se on vain kai uskottava Canyonia.
Näin tein. Vatupassia käytin esineenä. Se on vain kai uskottava Canyonia.
Tarkista haaramitta vielä, naama seinään päin sukkasillaan ja niukoissa vaatteissa muutoinkin, nosta haarojen välissä kirjaa seinää vasten kunnolla ylös, merkki seinään ja mittaus, pyöristä lähimpään täyteen senttiin, tarvittaessa uusinta. Tuo tarkkuus riittää. Kokonaispituutesi perusteella suosittelevat s-kokoa tuossa linkissä jota tarjosin.
Tarkista haaramitta vielä, naama seinään päin sukkasillaan ja niukoissa vaatteissa muutoinkin, nosta haarojen välissä kirjaa seinää vasten kunnolla ylös, merkki seinään ja mittaus, pyöristä lähimpään täyteen senttiin, tarvittaessa uusinta. Tuo tarkkuus riittää. Kokonaispituutesi perusteella suosittelevat s-kokoa tuossa linkissä jota tarjosin.
77cm sain nyt tarkistaessa aivan maksimissaan.
Tarkista haaramitta vielä, naama seinään päin sukkasillaan ja niukoissa vaatteissa muutoinkin, nosta haarojen välissä kirjaa seinää vasten kunnolla ylös, merkki seinään ja mittaus, pyöristä lähimpään täyteen senttiin, tarvittaessa uusinta. Tuo tarkkuus riittää. Kokonaispituutesi perusteella suosittelevat s-kokoa tuossa linkissä jota tarjosin.
Itse saan tuolla linkin työkalussa vielä 170/84 syötetyillä arvoilla XS-koon suosittelun.
Itse saan tuolla linkin työkalussa vielä 170/84 syötetyillä arvoilla XS-koon suosittelun.
No tuossa tuliskin selästä hyvin lyhyt ja se edellyttää hyvin lyhyttä runkoa!
Näppituntumia suositukset aina ovatkin, käytäntö erikseen. Oma kroppani on hintelä ylävartaloltaan, siksi ajokin runko ei saa olla liian pitkä ollakseen parasta mahdollista ajo-asentoa antava. Samalla kokoknaispituudella saa runko olla sentin pari pidempi tavanomaista vankemman ylävartalon omaavalla.
[QUOTE=Mikon;2884882]Moi! Olen ensimmäistä "oikeaa" pyörää ostamassa ja ajattelin hybridi/fitness-pyörää. Pyörää tarvitsen lyhyisiin päivittäisiin 2 km työmatkoihin, 7 km tarhamatkoihin (pitäisi kahta pientä lasta vetää kärryssä perässä)
Käyttöpyöränä itsellä roadlite: Joku sekasikiö malli: 105 sarja, mutta alempi mallinumero. Hintalaadultaan hyvä pyörä, sen verran tuore tapaus etten ajanut kuin alle tuhat kilometriä. Tosin varusteluun meni n. 300 euroa kun laittoi lukot, tarakat, lokasuojat, valot jne. (Kannattaa budjetoida...) Veikkaus on että, kyllä tuolla ajaa talvellakin mieluummin kuin läskillä tai maasturilla kunhan laittaa nastat alle. Yllättänyt talvipyöräilyssä itsellä, että kapea rengas nastoilla turvallisemman oloinen kuin maasturin. Täällä päin ei lumi ongelma vaan tuulen kiillottama peilijää.
Onko väellä kokemusta kärryn vetämisestä ns. paremmilla pyörillä? Oma fiilis, että parhaiten kulkee vanhalla teräsrunko Helkamalla. En Canyonin perään ikinä kokeillut. Halpis pyörillä alkoi tulla tulla lieveilmiöitä. Talven jäljiltä sai uusia takanapäätä melko reippaasti. Puolitoista vuotta kiskoin tuota kärryä ja laitoin lopen tavarapyörän.
Roadlite siinä mielessä voisi olla hyvä kärryn vetoon että kestää kuormaa aika hyvin. Takana myös liitännät tarakoille jne. erinomaiset.
^Varustelu hyvin makukysymys, jos ajaa lenkkiä niin mikään noista ei ole kiinteästi tarpeellinen. Talvipyöräily on täysin eri asia...
^Varustelu hyvin makukysymys, jos ajaa lenkkiä niin mikään noista ei ole kiinteästi tarpeellinen. Talvipyöräily on täysin eri asia...
Kun kerran Työmatkapyörää haetaan suosittelisin suosiolla laittamaan kunnon lokasuojat. Ei tarvitse vaihtovaatteiden kanssa kikkailla. Varsinkin kuin noin lyhyestä matkasta kyse,ei tuossa ehdi ottaa hikeä päälle. Tulee myös lähdettyä myös epävarmemmalla kelillä liikkeelle. Nuo pikakiinnitteiset yleensä mitä on, ja hyvät maksaa saman verran kuin kiinteät.
Kokonaispituutesi perusteella suosittelevat s-kokoa tuossa linkissä jota tarjosin.
Asiakaspalvelun mukaan haaramittani on vääristänyt runkokokolaskurin tuloksen ja minulle kuuluisi S tai jopa M-koko. Tilasin nyt tuon pyörän S-kokoisena. Onko kellään mitään lokarisuosituksia, jotka tuohon sopisi?
Mikäli kyseiseen pyörään saa lokarit niin SKS Bluemels Matt on hyvä valinta.
Twinning
08.07.2019, 18.44
^ Nuo tai vielä vähän pidemmät SKS Longboardit. Itsellä nuo Bluemels Mattit, enkä lyhyisiin keskivertolokareihin enää palaisi. Ainakin aiemmissa Roadliten vuosimalleissa on ollut kiinnityspaikat niin edessä kuin takana.
Canyon saapui vihdoin. Oikein mainiolta tuntui tuo S-koko. Kasaus oli helppo, mutta vaihtajia pääsi säätämään samantien ja kasausohjeissa mainittu asennustahna puuttui kokonaan. Onneksi runkoputken sisään sitä oli läträtty niin sai sieltä sormella lainattua. Tuossa etuhaarukassa ei muuten ole mitään kiinnityspaikkaa noille lokarien aisoille, eli bluemelsit voi varmaan unohtaa?
Eikö etuhaarukan sisäpuoleltakaan löydy kiinnityspisteitä, entä haarukan yläosassa?
Eikö etuhaarukan sisäpuoleltakaan löydy kiinnityspisteitä, entä haarukan yläosassa?
Kiitos vihjeestä! Löytyi keskeltä haarukkaa sisäpuolelta kierrereiät.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.