Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Laadukas fittness pyörä

Kesäfillaristi
05.07.2019, 10.21
Kyselin muutama viikko sitten fillarisuositusta.

Ostin Canyon Roadlite VMN 6.0 pyörän.

Pyörällä oli aivan mahtava ajaa, 2*9vaihteisto oli sopiva ja helppo käyttää 60 km lenkeillä.
Ainoa ongelma oli se, että pyörä eisopinut minulle. Liian pieni malli, kropalleni jotenkin sopimaton,selkä huusi hoosiannaa 20 km jälkeen. Pyörässä ei myöskäänole mitään säätömahdollisuuksia istuimen korkeutta lukuunottamatta. Pakko se oli palauttaa.

Ongelma on se, että mallit, jotka olenlöytänyt kivijalkamyymälöistä eivät tunnu lainkaan
yhtä hyviltä ajettavuuden javaihteiston suhteen. Nettikauppojen suhteen ongelma on se, ettäpyörän kokoamisessa ja purkamisessa olen muiden ihmisten avunvarassa.

Olisiko kenelläkään antaa suositustapyörästä, jonka löytäisin kivijalkamyymälästä ja joka olisiyhtä laadukas kuin Canyon. Olen kokeillut Trekkiä ja Sirrusta.

Asun Helsingissä. Olen käynyt Larunpyörässä, Fillarikellarissa ja Papa's Bike'ssa.

tiaalto
05.07.2019, 11.27
Tuota noin, voitko tarkentaa millä tavoin ostamasi Roadlite tuntui liian pieneltä? Oliko ohjaustanko liian lähellä polvia tai muuten liian matalalla? Mikä runkokoko pyörästä oli kyseessä? Kuinka pitkä olet itse ja onko mahdollisesti kätesi tai jalkasi jossain määrin suhteellisesti pidemmät tai lyhyemmät kuin keskivertopituisellasi?

Roadlite on aivan yhtä lailla säädettävissä kuin mikä tahansa muukin nykyaikainen hyvälaatuinen pyörä. Ohjainkannattimen voi kääntää plus- tai miinuskulmalle ja sen alla tai päällä olevien spacer-renkaiden järjestystä voi muuttaa. Koko ohjainkannattimen voi vaihtaa pidempään, lyhyempään ja/tai eri kulmassa olevaan. Satulatolpan voi vaihtaa taaksepäin lisää säätövaraa antavaan. Perustason vaihtokannatin tai tolppa maksaa ehkä 20 euroa ja mikä tahansa asiallinen pyörähuolto voi auttaa näissä asioissa. Jos kuulet valitusta postimyyntipyörästä, kyseessä ei ole asiallinen liike. Itse tehtynä ainoat tarvittavat työkalut on 1-3 erikokoista mielellään kohtuullisen laadukasta kuusiokoloavainta ja ohjeet Youtubesta.

Olisiko yhtä runkokokoa suurempi Roadlite vaihtoehto?

hphuhtin
05.07.2019, 11.41
En kyllä ymmärrä miten pyörä voi olla mahtava ajaa ja samaan aikaan kropalle sopimaton. Vaihteet tuossa on perustasoa ja uutena varmaan ok, mutta parempiakin on. Tältä pohjalta voi olla vaikea ehdottaa mitään.

Onhan muutakin säätömahdollisuutta kuin penkin korkeus: esim. penkin siirto eteen/taakse ja ohjainkannattimen korkeus/vaihto. Jälkimmäinen on mielestäni täysin normaali säätötoimenpide. Se, että ohjainkannattimen pitäisi olla säädettävä kun se pitää vain kerran säätää sopivaksi, rajaa säädettävät pois omista pyöristäni. Eri asia jos samalla pyörällä on useita käyttäjiä tai käyttäjä kasvaa vielä pituutta.

Onko budjettisi siis tuon Canyonin hintaluokassa?

Keskiäkäinen lohjalainen
05.07.2019, 12.21
Kyselin muutama viikko sitten fillarisuositusta.

Ostin Canyon Roadlite VMN 6.0 pyörän.

Pyörällä oli aivan mahtava ajaa, 2*9vaihteisto oli sopiva ja helppo käyttää 60 km lenkeillä.
Ainoa ongelma oli se, että pyörä eisopinut minulle. Liian pieni malli, kropalleni jotenkin sopimaton,selkä huusi hoosiannaa 20 km jälkeen. Pyörässä ei myöskäänole mitään säätömahdollisuuksia istuimen korkeutta lukuunottamatta. Pakko se oli palauttaa.

Ongelma on se, että mallit, jotka olenlöytänyt kivijalkamyymälöistä eivät tunnu lainkaan
yhtä hyviltä ajettavuuden ja vaihteiston suhteen. Nettikauppojen suhteen ongelma on se, ettäpyörän kokoamisessa ja purkamisessa olen muiden ihmisten avunvarassa.

Olisikohan ratkaisu sittenkin paremmin mitoitettu Canyon? Samaa hinta-laatu-suhdetta nimittäin kivijalkakaupasta on aika vaikea löytää. Mikä on pituutesi ja jalan sisäsauman mitta ja minkä kokoisen fillarin valitsit?

Jos selkä huutaa hoosiannaa, joko satula on väärässä paikassa (korkeus- tai pituussuunnassa) tai sitten "ohjaamo" on väärän mittainen, eli joko liian lyhyt/pitkä/korkea/matala. Noista aiheutuu jännityksiä alaselkään juurikin n. 20 kilometrin ajelun jälkeen. Sopivassa ajoasennossa painosta on sopiva osuus käsillä. Jos siis ajaessasi kädet ovat rentona hiukan koukussa, mutta kuitenkin hiukan nojaat käsien varaan, ei selän pitäisi hirmustua.

Ehkä tyypillisimmin alaselän kipeytyminen johtuu liian pystystä ajoasennosta. Jos olet malliltasi pitkäselkäinen ja lyhytjalkainen, Canyonin ohjainkannattimen voi joutua vaihtamaan pidempään ja sen sijaintia pitää laskea alemmaksi. Canyonin kokolaskuri voi myös suositella pykälää liian pientä fillaria.

60-kilometrinen lenkki muuten vihjaa siihen suuntaan, että oikeasti tarvitset "kippurasarvisen" pyörän. Suoratankoisessa ei ole kuin yksi ajoasento. Kippurasarvisessa on kolme, joista se eniten käytetty on about sama kuin suoratankoisessa.

nure
06.07.2019, 09.10
^Pointsit myös maantiepyörälle tai vastaavalle. Kuinka paljon ehdit ajaa ennen kuin huomasit että pyörä ei ollutkaan sopiva? Monasti saattaa vaatia pitkänkin ajan että kroppa tottuu uuteen, vaikka itsellä paljon kokemusta niin aina uusi rakennelmaa säädetään pitkään että istuu kuin hansikas ja kyllä noita säätöjä joka pyörästä löytyy kuten jo kerrottiin.

Kesäfillaristi
06.07.2019, 09.19
Olen vähän vajaa 160, jalan mitta n. 69 cm ja asiakaspalvelu suositteli pienintä kokoa XXS, joka oli selkeästi liian pieni.
Pyörää säädettiin parissakin liikkeessä, ohjaustangon ja istuimen taaksepäin säätövara oli aika pieni, istuin piti laittaa tosi
korkealle, jotta jalat eivät olleet aivan koukussa. Ajoasento suurin piirtein sama kuin nykyisessä varsin kookkaassa
hybridissäni, jolla kuitenkaan selkä ei kipeydy (mutta joka on noin 10 kertaa raskaampi ajaa kuin Canyon).

Keskustelin asiakaspalvelun kanssa, he kertoivat, että kokoa suurempi malli on vain 3 cm suurempi. Ymmärrän, että
sellaiselle, joka osaa itse koota pyörän, eri vaihtoehtojen kokeilu nettikaupan kautta on helppoa. Itselleni se ei sitä ole.
Kaiken lisäksi Canyon Suomi sivuilla sanotaan nyt, että vain käyttämättömän pyörän saa palauttaa (ovatko muuttaneet palautuskäytäntöä,
en ole selvittänyt).

Ehkä minulla on lyhyet jalat ja pitkä selkä/kädet, kun kokeilemastani Trekistä ei löytynyt ihan sopivaa kokoa, pienin malli tuntui siltä, että
'tipahdan' istuimelta eli pyörä tuntui vaakasuunnassa liian pieneltä istuimen taakse säädöstä huolimatta eli takapuoli piti työntää istuimen
takareunaan.

Canyonista huoltoliikkeen pojat sanoivat, ettei ohjaustankoa voi enempää säätää. Pääsin myös käsitykseen, ettei sitä voisi vaihtaakaan.
Ehkei asia sitten ole niin.

nure
06.07.2019, 11.07
^Ohjauskannattimen kulmaa ja pituutta voi muuttaa uudella ja tangoksi löytyy monia vaihtoehtoja...

hphuhtin
06.07.2019, 11.26
Keskustelin asiakaspalvelun kanssa, he kertoivat, että kokoa suurempi malli on vain 3 cm suurempi.

3cm on paljon eikä vain.

pee
06.07.2019, 13.52
Oletettavasti tuolla jalanpituudella satulan korkeus keskiöstä olisi noin 60 senttiä. Pyörä speksit suosittavat alimmaksi korkeudeksi 55,3 senttiä ja ylimmäksi 70,3 senttiä. Pykälää isommassa koossa satulan alin korkeus olisi jo hyvin lähellä minimiä.

Jotenkin kuulostaa ajoasennon ongelmalta, jos satula pitää laittaa hyvin taakse. Onko satulan etäisyys säädetty edes kutakuinkin polven etuosa polkimen akselin linjalle? Onko istuinluut ajaessa satulaa vasten? Kädet tikkusuorana? Kuva varmaan selventäisi.

nure
07.07.2019, 09.14
Useimpien runkojen koot menee kahden sentin välein ja sekin ero saattaa olla ratkaiseva, iso tai liian pieni. Toisaaltaan pieni runko ei ole samanlailla katastrofi kuin liian suuri...

Marsusram
07.07.2019, 12.10
Naisilla on yleisempää pitkät kintut suhteessa torsoon, joten heille on tarjolla myös noita geometrialtaan lyhyitä (WMN) runkoja.
Yleismallin (ei WMN) geometria saattaisi toimia paremmin jos rungon lyhyys on ongelma. Kunhan sopivan kokoinen muuten löytyy.

Jim717
07.07.2019, 13.32
Hieman ihmeellistä, jos Canyonin huoltoliikkeen poikien mukaan ohjausta ei voi säätää. Oliko kyseessä Suomen Canyon vai mikä ?
Olisi pitänyt osata kysyä asiakkaalta oikeita kysymyksiä, että olisi voinut päätellä, riittääkö stemmin vaihto, satulatolppa eri setbackillä vai onko vaihdettava pyörän kokoa.
Kysyjä ihmetteli, kun satulan joutui laittamaan tosi korkealle. Näin usein käy, kun pyörän satula säädetään oikealle korkeudelle ensimmäisen kerran. Sama tunne itsellänikin aikanaan oli, kun ostin kunnollisen pyörän ja sen satulan korkeus ja setback säädettiin kohdilleen. Sitä ennen oli tottunut istumaan "alhaalla"

Kesäfillaristi
08.07.2019, 08.52
Eihäntäällä mitään Canyonin huoltoliikkeitä ole, ymmärtääkseni.Parissa huoltoliikkeessä kävin. Toisessa nauroivat, että pyöräon minulle kaksi numeroa liian pieni, eikä ohjaustankoa voi säätää.Toisessa sääti ohjaustankoa kuulemma sen minkä pystyi (ehkäsentin) ja satulaa säädettiin taaksepäin. Paransi vähän, muttaei riittävästi.

Onvähän turhauttavaa käydä tätä keskustelua, koska minulla ei oleenää pyörää eikä sivuilla enää edes näy samaa mallia, jossa onminulle riittävän matala vaakaputki.

Olisi pitänyt silloin kysellä täältä. Canyonin asiakaspalvelun kanssakeskustelin ja siellä sanottiin, että isompi koko on 'vain' 3 cm suurempi ja että kannattaa vaan totutella. Totuttelin monta sataakilometriä, ja selkäongelma ei lainkaan loppunut.

jone1
08.07.2019, 11.48
Oletko ajellut tommosilla pyörillä missä tanko on alempana kuin satula ja asento on melko etukeno. Voi johtua noi selkäongelmat alussa siitäkin. Kyllähän tossa canyonin mittataulukossa selkeästi sanotaan miten korkealle satulan saa joten mittasitko vanhasta pyörästä tai jostain muusta fillarista millasen satulakorkeuden tarttet. Itellä kuituinen roadlite ja pari muuta canyonin maantiefiloa. Roadlite on itselle kyllä mieluinen peli kun vielä vaihdoin siihen 1x11 systeemin.

Jim717
08.07.2019, 12.48
Eihäntäällä mitään Canyonin huoltoliikkeitä ole, ymmärtääkseni.Parissa huoltoliikkeessä kävin. Toisessa nauroivat, että pyöräon minulle kaksi numeroa liian pieni, eikä ohjaustankoa voi säätää.Toisessa sääti ohjaustankoa kuulemma sen minkä pystyi (ehkäsentin) ja satulaa säädettiin taaksepäin. Paransi vähän, muttaei riittävästi.

Turussa on Canyonin Suomen huolto ja itse olen sitä kautta hoitanut Canyonin varaosia. https://www.facebook.com/Canyon.FI/
Taisivat säätää vain ohjaustangon korkeutta, jonka säädössä on usein n. 2 cm säätövaraa (listätään tai poistetaan ns. spacereita). Ohjaustangon etäisyyttä voi säätää ostamalla uuden ohjaustangon kannattimen (stem). Uudella stemmillä voi säätää paitsi ohjaustangon etäisyyttä, myös korkeutta jos mainittu spacereilla säätö ei riittänyt. Satulatolpan voi vaihtaa sellaiseen, jossa satulaa voi säätää enemmän taaksepäin (setback säätö).
Sinun on jatkossa hyvä tietää tämä eli pyörää voi aika monipuolisesti säätää. Usein hieman pienempää pyörää on helpompi säätää suuremmaksi kuin hieman liian suurta pyörää pienemmäksi

Vivve
08.07.2019, 16.40
Maantiepyörämäinen geometria lienee syynä siihen, että pyörä tuntui pieneltä ja selkään sattui. Postimyyntipyöriä tilattaessa kannattaa olla tarkkana geometrioiden kanssa. Jos olet yhtään kokemmattomampi pyörien suhteen niin kannattaa vain käydä kivijalassa koeajamassa erilaisia pyöriä.