Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Halpa ja hyvä maasturi tai jousitettu hybridi teinille (<500€)

Ishtor
30.06.2019, 23.23
Pitäisi pojan Deore-sarjainen White XC 260 PRO vaihtaa isompaan. On yläasteella, eikä pyörän käsittely lähivuosina murrosiän myötä välttämättä ole ihan sitä mitä pienempänä, kun isi sanoi että "pidät sitten hyvin sitä pyörää etkä paisko". Ja toisaalta on nyt 168cm ja kasvaa noin 185-senttiseksi, joten tämä ei todennäköisesti tule olemaan hänen viimeinen pyöränsä muutenkaan. Tuo edellinen White oli ostettu idealla, että kun sijoittaa parempiin osiin niin pyörä toimii paremmin ja palvelee pidempään. En tiedä onko hinta varsinaisesti näkynyt missään. Pikkuongelmia on ollut, mutta samaan aikaan itselläni on ollut Altus-vaihteinen Tunturi TX300 työmatkapyäränä, ja väittäisin jopa että paremmin se on toiminut kuin poitsun pyörä. Olen sillä sahannut nyt jotain 5 vuotta satunnaisesti työmatkaa ja lenkkiä peräkärryä vetäen, ja kilometrejä on tullut pari tuhatta, eikä ole käytännössä ollut mitään ongelmia, vaikka tuo varmasti foorumilaisten(kin) mielestä on halvinta kuraa mitä tehtaasta tulee ulos. Sitä taustaa vasten en suoraan sanoen ole enää ihan varma, onko euro paras konsultti pyörissä. Varsinkina ns. merkkipyörät kun maksaa helposti 200-300 enemmän kuin ihan samoilla osilla varustettu White tai Tunturi. Sen takia olen miettinyt sellaista suht edullista välipyörää millä selviäisi seuraavat 3-4 vuotta, mutta ei tulisi maksettua liikaa. Mutta joustokeula pitäisi olla (edellisessä ei siis ollut), kun käyvät kavereiden kanssa metsissä ajelemassa. Kasvunvaraa meinasin ostaa pyörään, koska tässä iässä lapset yleensä virahtavat hurjaa tahtia, eli mitoitan pyörän varmaan 175-180-senttiselle.

Olen etsinyt, mutta aina on vaihteet halvinta kuraa, tai mekaaniset levyjarrut, tai jotain muuta puutetta, jos hinta on alle 500. Tekniikan tason nosto heittää hinnan nopeasti sinne 700-1100:aan euroon, mikä on mielestäni jo ihan oikean pyörän hinta, ei minkään valiaikaiskaluston (itselläni maksoi maantiepyörä ultegra/105-osilla 800€, joten tulee väkisinkin verrattua siihen). Eikö väliluokkaa ole enää olemassakaan? Whiten sivuilta löytyi XC 275 COMP 18 (http://whitebikes.fi/bikes/xc-275-comp-18/) joka voisi olla juuri sitä mitä kaipaan, mutta eipä sitä saa mistään! XXL:ssä haku ei tuottanut yhtään tulosta, ja muualla niitä ei kai myydä. :seko:

Ihan vahingossa tuli Prismassa vastaan Tunturi Montauk 27,5 (tai 29") hintaan 399€, jossa on tosin halvin vaihtaja, mutta toisaalta hydraulisen levyjarrut, ja jopa lukittava keula mitä ainakin itse arvostan, kun kuitenkin valtaosa ajosta tapahtuu asfaltilla. Vakiovarusteena seisontatuki, joka pitää yleensä ostaa erikseen, eikä niitä välttämättä saa edes kiinni kaikkiin pyöriin. En minä äkkiseltään löytänyt siitä mitään erityisempää vikaa, voisi hyvinkin toimia tuohon poitsun käyttöön! Mutta uskaltaako niitä ostaa, onko Tunturin laatu (edes) sitä mitä oli 5 vuotta sitten kun tuon oman pyöräni ostin? Tuleeko asiantuntijoille mieleen jotain minkä vuoksi Tunturi oli huono valinta?

Löydön innoittamana aloitin uuden etsintäkierroksen netissä, ja todentotta ei niitä ole!!! Ainoa mitä löysin kyseisestä hintaluokasta suht samoilla osilla, oli Merida Big Seven Striker (https://www.xxl.fi/merida-big-seven-striker-18-miesten-maastopyora-sininen/p/1145194_1_style), mutta onko se sitten yhtään sen fiksumpi vaihtoehto kuin Tunturikaan? Seisontatuki pitää tuohon ostaa erikseen, joten lopullinen hinta olisi vähintään satasen enemmän kuin tuo tunturi, vaikkei teknisesti ole mitään eroa.

Ehdotuksia otetaan vastaan.

Ishtor
30.06.2019, 23.24
Miksihän teksti muuttui julkaisussa siansaksaksi...?

Vivve
01.07.2019, 00.21
Vitusta alle https://www.wiggle.com/vitus-nucleus-275-vr-mountain-bike-2019/

Jos nimi härnää niin kumimaalia päälle.

sboke
01.07.2019, 00.27
melko sama mitä tuohon hintaan ostaa kun ei siinä juuri osissa ole valinnanvaraa. käytettynä saa hyviäkin pyöriä. jos maastoon meinaa mennä niin enemmän saa laittaa rahaa että saa toimivan pelin, jos ajaa vain tiellä niin maastopyörää ei tarvitse mutta onhan ne hienoja.

e: sen verran takasin että osta tuo vitus, yllättävän hyvä hintaan. hyvä että budjettivaihtoehdotkin alkaa laajentumaan

Ishtor
01.07.2019, 00.45
Mikäs tuossa Vituksessa nyt sitten on esim paljon parempaa kuin esim tuossa paperilla paremmassa Deore-vaihteisessa Whitessa tai vastaavilla vaihtajilla varustetussa Meridassa tai Tunturissa? Paitsi tietysti nimi. :) Voi sitten aina kun pyörä on hukassa sanoa että "mis vitus se pyörä on".

Enimmäkseen ajo on muutaman kilometrin koulumatkaa ja yleistä haahuilua kaupunkialueella, mutta ilmeisesti kaveripiirissä on aktiivisempia maastopyöräilijöitä, joiden kanssa käyvät välillä metsässä ja poluilla rymyämässä, mutta ei niitä maastokilometrejä todennäköisesti tule parhaassakaan tapauksessa kuin pari sataa vuodessa (veikkaus). Sen verran enemmän kiinnostaa CS-GO ja muut tietokonepelit kuin pyöräily, vaikka olen kovasti yrittänyt häntä aivopestä pyöräilyn pariin.

Niin, käytettyjäkin saa vinkata ja tarjota!

sboke
01.07.2019, 00.57
tubeless kiekot ja ilmakeula joita saa yleensä 700-1000e pyörisä

ps hyvällä pyörällä saattaa innostua maastopyöräilystä niinkun itselle kävi :D

Ishtor
01.07.2019, 01.19
Maastopyöräily on itselleni täysin outo juttu, kun olen ajanut vain maantietä. Niinpä kyselen tyhmiä, sori siitä.

Sen verran olen ymmärtänyt että halvat keulat on yleensä huonoja. Toisaalta mikä tahansa lienee parempi kuin ei jousitusta ollenkaan, mikä nyt on tilanne. Toki ymmärrän pointin keulaan sijoittamisen osalta. Nuo haarukoiden merkit ja mallit ei muuten sano minulle yhtään mitään, ymmärrän jos sanotaan että lukittava joustokeula, niin näytän peukkua ylöspäin. Kaikki muu on hepreaa.

Mutta tubeless... en ole ikinä ymmärtänyt sen etua (maantiepyörissäkään). Kevyempi joo, mutta onko parilla sadalla grammalla mitään merkitystä yhtään mihinkään. Helpommin se määrä lähtee vyötäröltä ja tulee paljon halvemmaksi. Jos etua peilaa työ- ja rahamäärään rengasrikon tapauksessa. Minä kun olen vissiin koko suvun pyörän kumien paikkaaja, niin tietysti pelottaa kuinka paljon monimutkaisuutta se siihen prosessiin lisää. Poitsu puhkoi renkaitaan tänäkin keväänä kolmen viikon sisällä 5 kertaa hiekoitussepeliin. Juu, EN ostanut uutta sisuria joka kerran! Onko se tubeless-kumissa sitten aina päällyskumi vaihtoon kun tappajasepeli iskee? Kuinka paljon työläämpää on saada tubeless takaisin vanteelle? jne...?

Vivve
01.07.2019, 01.27
Tubelessissa litku paikkaa sen renkaan jos ei ole mikään massiivinen reikä. Lisää litkua ja ilmaa ja matka jatkuu.

sboke
01.07.2019, 01.37
Maastopyöräily on itselleni täysin outo juttu, kun olen ajanut vain maantietä. Niinpä kyselen tyhmiä, sori siitä.

Sen verran olen ymmärtänyt että halvat keulat on yleensä huonoja. Toisaalta mikä tahansa lienee parempi kuin ei jousitusta ollenkaan, mikä nyt on tilanne. Toki ymmärrän pointin keulaan sijoittamisen osalta. Nuo haarukoiden merkit ja mallit ei muuten sano minulle yhtään mitään, ymmärrän jos sanotaan että lukittava joustokeula, niin näytän peukkua ylöspäin. Kaikki muu on hepreaa.

Mutta tubeless... en ole ikinä ymmärtänyt sen etua (maantiepyörissäkään). Kevyempi joo, mutta onko parilla sadalla grammalla mitään merkitystä yhtään mihinkään. Helpommin se määrä lähtee vyötäröltä ja tulee paljon halvemmaksi. Jos etua peilaa työ- ja rahamäärään rengasrikon tapauksessa. Minä kun olen vissiin koko suvun pyörän kumien paikkaaja, niin tietysti pelottaa kuinka paljon monimutkaisuutta se siihen prosessiin lisää. Poitsu puhkoi renkaitaan tänäkin keväänä kolmen viikon sisällä 5 kertaa hiekoitussepeliin. Juu, EN ostanut uutta sisuria joka kerran! Onko se tubeless-kumissa sitten aina päällyskumi vaihtoon kun tappajasepeli iskee? Kuinka paljon työläämpää on saada tubeless takaisin vanteelle? jne...?
itsellä ei ole 2v aikana puhjennut tubeless rengas kertaakaan, älyttömän kestäviä.

https://www.youtube.com/watch?v=3Sj3Y3Yxv8M

tässä esim näkee miten litku paikkaa naulanreiät

toki noin hyvälle pyörälle ei ole tarvetta jos ajaa vain asfalttia mutta en näe syytä olla ostamattakaan jos vaihtoehtona on huonommilla osilla vastaava. itse olen tykännyt ilmakeulasta asfalttikäytössäkin hyvän toimivuuden vuoksi.

nure
01.07.2019, 09.02
Mikä tahansa jäykkä keula on parempi kuin nuo halvimpien pomppukepit, ja täysjäykällä ainakin oppii ajamaan maastossa.

Ishtor
02.07.2019, 16.00
Mikä tahansa jäykkä keula on parempi kuin nuo halvimpien pomppukepit, ja täysjäykällä ainakin oppii ajamaan maastossa.

Minulla nyt ei kuitenkaan ole ensisijaisena tarkoituksen kouluttaa pyörän avulla poikaa kovaan elämään (vrt. jälkiuunileipämainos "oliko sinulla nälkä vai ei"). Mieluummin oppikoon siihen ihan eri metodeilla. ;)

Hänellä oli edellisessä 24" Crescentissä varmaan juuri tuollainen sinun tarkoittama pomppukeppi, joten on sellaisellakin ajanut. Samoin nyt on käytössä joku halpa väliaikais-Merida, jossa keula lienee ainakin vaihteistosta (altus) ja v-jarruista päätellen halvinta kuraa mitä markkinoilla on. Ja silläkin ajaminen maastossa on kuulemma kivempaa kuin tuolla jäykkäkeulaisella Whitella joka kuulemma hakkaa liikaa käsille. Joten kuuntelen tässä tapauksessa mieluummin hänen mielipidettään kuin sinun mielipidettäsi, sori vaan.

Ishtor
02.07.2019, 16.03
Poika innostui tuosta Vituksesta, joten kai sitten sellainen. Ainoa vaan että ei ole kortilla limiittiä tarpeeksi, ja tilisiirto ei kai ulkomaille onnistu kovin helposti. Saattaa kaatua maksun toteutustekniikkaan... :(

Katsoin että esim Deoren takavaihtaja maksaa 40€ joten jos alkaa halpa vaihtaja kyllästyttää, niin ei ole kallis homma vaihtaa se parempaan. Keulan vaihto sen sijaan on hankalampi homma joten mieluummin tosiaan sijoittaa kunnon keulaan tässä alkuvaiheessa.

nure
02.07.2019, 16.25
Kenen vaan mielipidettä kuunteletkin niin älä silti lapselle paskaa osta, voithan pienentää kortin velkaa ja hankkia kunnollisen. Halvat vaihtajat ei ole ongelma, ne kaikki toimii kun huollettu ja säädetty mutta surkeista keuloista ei synny kuin riesaa varsinkin kun tuntuu että sinusta ei oikein huoltajaksi laitteille ole...

Ishtor
02.07.2019, 16.39
Kenen vaan mielipidettä kuunteletkin niin älä silti lapselle paskaa osta, voithan pienentää kortin velkaa ja hankkia kunnollisen. Halvat vaihtajat ei ole ongelma, ne kaikki toimii kun huollettu ja säädetty mutta surkeista keuloista ei synny kuin riesaa varsinkin kun tuntuu että sinusta ei oikein huoltajaksi laitteille ole...

Joo näin minäkin sen järkeilin ja pistin tilaukseen.

Tajusin nimittäin, että kortissa on debit-puoli myös (kortin kääntöpuolella numero), ja testasin maksaa sillä. Ainakin tilaus meni läpi, ellei sitten tule bumerangina myöhemmin takaisin. Eipä ole tuota tullut ikinä nettikaupoissa käytettyä, kun jotenkin on aina ajatellut että sitä käytetään vain kauppojen kassoilla ja siis ilman tuota numerosarjaa. Mutta kassahan se on nettikaupassakin. :cool:

nure
02.07.2019, 20.47
Toivostavasti menee. Ainakin Visan laskua voi aina pienentää jolloin credit puoli kasvaa jos ei onnistu debitillä.

Moska
02.07.2019, 21.29
Joo näin minäkin sen järkeilin ja pistin tilaukseen.

Tajusin nimittäin, että kortissa on debit-puoli myös (kortin kääntöpuolella numero), ja testasin maksaa sillä. Ainakin tilaus meni läpi, ellei sitten tule bumerangina myöhemmin takaisin. Eipä ole tuota tullut ikinä nettikaupoissa käytettyä, kun jotenkin on aina ajatellut että sitä käytetään vain kauppojen kassoilla ja siis ilman tuota numerosarjaa. Mutta kassahan se on nettikaupassakin. :cool:Mulla on debit numero paypallisskin käytössä ja hyvin toimii.

Ishtor
02.07.2019, 22.00
Tilasin ja peruutin vartin päästä tilauksen. Nimittäin aloin katsomaan size guidea, ja sen mukaan 170-180cm olisi koko M (jonka siis tilasin), mutta toisaalta pojan jalan sisäpituus 83cm puhuisi L-koon puolesta (on jo nyt pari senttiä yli M:n ylärajan). Joten päätin vaihtaa ällään. Mutta sitäpä ei voinutkaan suoraan vaihtaa, vaan piti peruuttaa tilaus ensin. Ja sen jälkeen kun olin sen tehnyt, niin huomasin ettei L-kokoa ollut yhtään varastossa, ja aikatauluarvio oli 2-4 viikkoa. Eli koko kesä menisi pyörää odotellessa.

Aloin sitten etsimään muita vaihtoehtoja, ja reilun satasen lisäpanostuksella irtoaisi pykälää kalliimman VRS-sarjan 29er. En oikein ymmärtänyt mikä tuossa maksaa sen 120 enemmän, Acera vs Altus, oli ainoa ero, ja kalliimmassa isompi etujarrulevy. 29er on tietysti jo aika iso ja kankea varsinkin L-kokoisena poitsulle kun on vasta 168cm pitkä, mutta kasvaa sitä vauhtia että todennäköisesti jo ensi talvena ihan sopiva. Nyt mielipiteitä 29-tuumaisen puolesta ja vastaan?

Kuten aina. homma lähtee käsistä, en näköjään ikinä opi. Eli ensin katselin 250-399 hintaluokan pyöriä ja nyt olen vakavissani laittamassa siihen 700 ja elän vedellä ja leivällä loppukesän... :D

Moska
02.07.2019, 22.47
Tilasin ja peruutin vartin päästä tilauksen. Nimittäin aloin katsomaan size guidea, ja sen mukaan 170-180cm olisi koko M (jonka siis tilasin), mutta toisaalta pojan jalan sisäpituus 83cm puhuisi L-koon puolesta (on jo nyt pari senttiä yli M:n ylärajan). Joten päätin vaihtaa ällään. Mutta sitäpä ei voinutkaan suoraan vaihtaa, vaan piti peruuttaa tilaus ensin. Ja sen jälkeen kun olin sen tehnyt, niin huomasin ettei L-kokoa ollut yhtään varastossa, ja aikatauluarvio oli 2-4 viikkoa. Eli koko kesä menisi pyörää odotellessa.

Aloin sitten etsimään muita vaihtoehtoja, ja reilun satasen lisäpanostuksella irtoaisi pykälää kalliimman VRS-sarjan 29er. En oikein ymmärtänyt mikä tuossa maksaa sen 120 enemmän, Acera vs Altus, oli ainoa ero, ja kalliimmassa isompi etujarrulevy. 29er on tietysti jo aika iso ja kankea varsinkin L-kokoisena poitsulle kun on vasta 168cm pitkä, mutta kasvaa sitä vauhtia että todennäköisesti jo ensi talvena ihan sopiva. Nyt mielipiteitä 29-tuumaisen puolesta ja vastaan?

Kuten aina. homma lähtee käsistä, en näköjään ikinä opi. Eli ensin katselin 250-399 hintaluokan pyöriä ja nyt olen vakavissani laittamassa siihen 700 ja elän vedellä ja leivällä loppukesän... :D

Tuo on vaikea tapaus, jos jalkaa on jo 83cm ja koko pituus 168. Jalat ovat huomattavan pitkät, eli selkä lyhyt. Se meinaa sitä että helposti pyörässä on liian pitkästi runkoa ja sarville ei yllä. Ainakaan isoimmissa rungoissa. Suosittelen enintään m kokoa. Monesti nuo laskurit huomioivat vain haaramitan ja suosittavat pitkäjalkaisille liian isoja kokoja. Toki on vaikea ennustaa että miten hän kasvaa ja olisiko tulevaisuudessa l sopiva, mutta nyt sanoisin että m on kuitenkin lähempänä.

hitlike
03.07.2019, 03.17
Tuossa olisi myös aika varteenotettava vaihtoehto 799€, Rokkarin ilmakeula ja 1x vaihteet, merkkinavat ja kiekot. Ei huono homma sekään että pääsee koeajolle eli tarvitse arpoa koon kanssa.

https://www.xxl.fi/scott-scale-900-comp-nx-12-usx-19-unisex-maastopyora-harmaa/p/1159514_1_style

nure
03.07.2019, 08.11
Tosiaan jalan sisämitta ei ole ainoa mitta millä pyörä ostetaan, tod.näk. L on liian suuri ja ei kannata yleensäkään ostaa pyörää "kasvumielessä". Monasti kiinnostus harrastukseen lopahtaa väärän kokoisilla välineillä...
Hitliken suosittama Scott olis kyllä mainio kapistus aloittelijalle.

Ishtor
03.07.2019, 10.06
Tosiaan jalan sisämitta ei ole ainoa mitta millä pyörä ostetaan, tod.näk. L on liian suuri ja ei kannata yleensäkään ostaa pyörää "kasvumielessä". Monasti kiinnostus harrastukseen lopahtaa väärän kokoisilla välineillä...

Tuon nykyisen Whiten ostin juuri tällä asenteella, että ei kasvunvaraa. Virhe! Silloin ostohetkellä 26" nuorisomalli oli juuri oikea koko, mutta jo vuoden päästä oltiin tilanteessa että satulasta alkoi loppumaan nostovara. Nyt kokeilen erilaista strategiaa ja ostan kasvunvaraa, meni syteen taikka saveen. Ei perse kestä laittaa 400-700€ joka vuosi pyörään. Ei niistä lasten pyöristä käytettynä myydessä kuitenkaan paljon yli viittäkymppiä saa, oli kyse alunperin 500€ tai 200€ pyörästä. Whiten kohdalla tuli ostettua vielä niin sanotusti parempi malli (parempi vaihteisto ja jarrut kuin satasen halvemmassa versiossa samasta pyörästä), mutta eiköhän se myyntihinta ole ihan sama 50€ molemmissa.

Chatissa kyselin asiasta, ja olivat sitä mieltä että L-koko on tässä tapauksessa parempi. Eikä voi ainakaan sanoa että olisivat epätoivoisesti yrittämässä myydä jotain, koska sitä kokoa ei ollut heillä edes. Eli lienee ihan rehellinen suositus.

Hitliken suosittama Scott olis kyllä mainio kapistus aloittelijalle.

No joo, mutta ollaan jo 250€, eli kolmasosan isommassa summassa kuin Vituksen kanssa, ja tuplabudjetissa alkuperäiseen Tunturi-ideaan nähden. Ja satasen päälle vielä tuohon venytettyynkin budjettiin nähden. Joku raja pitää olla, kun kyse kuitenkin lähinnä koulumatkapyörästä. En siis laskisi kovin paljon maastopyöräilyharrastuksen varaan tässä tapauksessa, kun se varsinainen harrastus on kuitenkin esport, johon menee yli 20 tuntia viikossa koulunkäynnin lisäksi.

sboke
03.07.2019, 11.06
No osta se tunturi kun sen haluat

nure
03.07.2019, 11.54
^Juuri niin, Tunturia vaan kehiin! Tai ehkä Jopo ja loppu rahalla lukkoja🤣

Emmah
03.07.2019, 12.29
Tulin kuulolle, vaikken teini olekaan ollut 20 vuoteen. Mutta muuten tuota kokoluokkaa. Oma Kona Dew+ sosialisoitiin, niin pitäisi ostaa uus menopeli, kun ei tolla Nopsalla viitsi poluille mennä.

Vitus oli hyvä bongaus täältä, kun en muuten markkinoita seuraa, mutta eihän siellä ollut lainkaan kokoja. Seuraavanlaisen bongasin käytettynä, onko kellään kantaa, kannattaako kuitenkin hommata uutena vähän kalliimpi Vitus? Tuo lähtis varmaan about vakuutuksesta saamillani rahoilla:

CUBE Access WLS Race 2015 27,5

Väri: Black n purple
Rungonkoko:16
Paino: 13,2 kg
Renkaat: 27,5 /Maxxis Ikon 2.20

Etuvaihtaja: Shimano Deore FD-M611
Takavaihtaja: Shimano SLX, RD-M670 10-Speed, direct mount
Kammet: Shimano FC-M523, 40x30x22T, 170mm
Takaratas: Shimano HG500 11-32T

Jarrut: Shimano BR-M355 hydrauliset levyjarrut (160/160)
Keula: SR Suntour XCR air RL-R, Remote Lockout 100mm
Runko: Aluminium Alloy

nure
03.07.2019, 12.49
Paljonko tuosta pitäisi maksaa ja minkä ikäinen?

Ishtor
03.07.2019, 13.03
No osta se tunturi kun sen haluat

Ihme kiukuttelua... että jos on siitä Tunturista lähtenyt liikkeelle ja nostanut jo budjettia monella sadalla ylöspäin, ja silti koko ajan tulee kalliimpia ja kalliimpia ehdotuksia, niin sitten kun tulee katto vastaan niin aletaan vittuilla. Maksa sinä minulle se erotus tuon 555 maksavan Vituksen yli menevältä osalta niin ostan vaikka kahden tonnin pyörän. Se on aina helppoa olla muiden rahoilla ostamassa kaikenlaista. :rolleyes:

Padex
03.07.2019, 13.30
Ihme kiukuttelua... että jos on siitä Tunturista lähtenyt liikkeelle ja nostanut jo budjettia monella sadalla ylöspäin, ja silti koko ajan tulee kalliimpia ja kalliimpia ehdotuksia, niin sitten kun tulee katto vastaan niin aletaan vittuilla. Maksa sinä minulle se erotus tuon 555 maksavan Vituksen yli menevältä osalta niin ostan vaikka kahden tonnin pyörän. Se on aina helppoa olla muiden rahoilla ostamassa kaikenlaista. :rolleyes:

Know the pain.

Wigglellä on viime vuoden Feltit tarjouksessa, katopa. Ite hommasin Surplus 70:n vähän päälle 600 eurolla ja oon ollut aivan älyttömän tyytyväinen siihen.

Tässä on osat hyvät ja keula, ja näköjään huonommilla osilla saa Dispatcheja Tunturin hinnalla.
https://www.wiggle.co.uk/felt-dispatch-750-2018-xc-hardtail-bike/

nure
03.07.2019, 13.38
Porttiteoria: Osta halpa paska, eikukaan viitsi ajella. Seuraavaan muutama satku lisää niin menee kausi ja rääpäle kasvaa... Tekniikka edennyt, nyt menee jo seuraavaan reilu tonni mutta kun kavereilla kuituisia niin pakko saada... Haki sivuduuni tai ala jakamaan lehtiä niin saat harrastuksen kustannettua. Loppupeleissä muutaman tonnin pyörä miellyttää ja niitä alkaa olemaan varastossa useita...
Ei ole kiukuttelua vaan pelkästään sitä että ei köyhän kannata halpaa ostaa ja ei loppupeleissä pyöräily ole edes kallista kunhan välineet hankittu.

sboke
03.07.2019, 14.35
Pyörät maksaa. Jos haluaa maastokelpoisen pyörän se maksaa, jos haluaa koulumatkapyörän se maksaa vähemmän. Olen omiin pyöriini laittanut useamman tonnin ja aloitin muutaman satasen vehkeellä niin tiedän mihin ne riittää tai ei riitä.

Lisäksi laadukkaasta pyörästä saa käytettynä enemmän kuin 50e. Jos ne on noin halpoja niin mikset osta käytettyä? Ja ylipäätään käytetyn ostaminen on järkevää jos tiukka budjetti.

Ishtor
03.07.2019, 14.36
Know the pain.

Wigglellä on viime vuoden Feltit tarjouksessa, katopa. Ite hommasin Surplus 70:n vähän päälle 600 eurolla ja oon ollut aivan älyttömän tyytyväinen siihen.

Tässä on osat hyvät ja keula, ja näköjään huonommilla osilla saa Dispatcheja Tunturin hinnalla.
https://www.wiggle.co.uk/felt-dispatch-750-2018-xc-hardtail-bike/

Hyvä vaihtoehto. Miksen noita aiemmin löytänyt... Vuosimalli ei merkitse mitään.

Mutta onko 27,5 ihan menneen talven lumia kun tuntuu että 29er on tämän päivän trendi? Sitä olen tässä alkanut miettimään.

Mistä tiedän mikä keula on hyvä? Nuo merkit ja mallit ei sano mitään. Vaihteet vielä jotenkin hahmotan.

Ishtor
03.07.2019, 14.38
Pyörät maksaa. Jos haluaa maastokelpoisen pyörän se maksaa, jos haluaa koulumatkapyörän se maksaa vähemmän. Olen omiin pyöriini laittanut useamman tonnin ja aloitin muutaman satasen vehkeellä niin tiedän mihin ne riittää tai ei riitä.

Lisäksi laadukkaasta pyörästä saa käytettynä enemmän kuin 50e. Jos ne on noin halpoja niin mikset osta käytettyä? Ja ylipäätään käytetyn ostaminen on järkevää jos tiukka budjetti.

Etsin käytettyjä torista yms mutta en löytänyt kaakkoissuomesta mitään.

Emmah
03.07.2019, 15.18
Paljonko tuosta pitäisi maksaa ja minkä ikäinen?
2015, 400€ olisi pyyntö. Ajattelin koeajaa, jos olisi itselle passeli.

Ishtor
03.07.2019, 16.47
Nyt tällä hetkellä alkoi näyttämään että Felt olisi vielä parempi, siinä kun on paremmat osat ja siitä on eri kokojakin varastossa. Mikä noissa on huonompaa kuin Vituksessa?

nure
03.07.2019, 20.55
Jos jatkat tuota nippelimietiskelyä niin tulee syksy ja pyöräilyt pyöräilty. Halvalla et saa hyvää niin tyydy kohtalaiseen, ainakin voit olla ylpeä ettet jäänyt Tunturi tasolle😆

nure
03.07.2019, 20.57
Emmah, en maksaisi tuota, saattaa tuo pomppukeppi olla jo uransa päässä jos paljon ajettu.

Padex
03.07.2019, 22.45
Nyt tällä hetkellä alkoi näyttämään että Felt olisi vielä parempi, siinä kun on paremmat osat ja siitä on eri kokojakin varastossa. Mikä noissa on huonompaa kuin Vituksessa?

Keula ja osat on pari pykälää paremmat Feltissä, geometria on nykymuodikkaampi Vituksessa, se sopii geometrian puolesta teknisimpään maastoon ja alamäkiin paremmin. Feltti on tuohon rahaan mielestäni parhaita mitä voi saada. TM arvosteli vastaavan 29-Feltin kasin arvoiseksi tonnin hintaluokan vertailussa.

https://www.wiggle.com/felt-dispatch-950-hardtail-bike-2018/

Ishtor
04.07.2019, 10.14
https://www.wiggle.co.uk/felt-dispatch-950-hardtail-bike-2018/

Tuon laitoin nyt tilaukseen. Eli huomattavasti parempi mitä alunperin oli tarkoitus, mutta sulo vilen iski... kun sai niin halvalla... :)

sboke
04.07.2019, 13.16
Keula ja osat on pari pykälää paremmat Feltissä, geometria on nykymuodikkaampi Vituksessa, se sopii geometrian puolesta teknisimpään maastoon ja alamäkiin paremmin. Feltti on tuohon rahaan mielestäni parhaita mitä voi saada. TM arvosteli vastaavan 29-Feltin kasin arvoiseksi tonnin hintaluokan vertailussa.

https://www.wiggle.com/felt-dispatch-950-hardtail-bike-2018/
Tuossahan on kierrejousikeula? Samaan rahaan saa pyöriä ilmakeulalla mutta makuja on monia. Ehkä rockshoxin xc30 (en ole sitä koittanut) on parempi kuin suntourin vastaava mutta ei tuokaan kehuja ole saanut

palikka
04.07.2019, 13.25
https://www.planetx.co.uk/i/q/FBNINE5CARB/felt-nine-5-matt-carbon-green XS 599 puntaa ja Small 699 puntaa
https://www.planetx.co.uk/i/q/FBNINE3CARB/felt-nine-3-matt-carbon,-white-red (https://www.planetx.co.uk/i/q/FBNINE3CARB/felt-nine-3-matt-carbon,-white-red) tuosta small 799 puntaa

Näin lyhyesti niinku hiilikuituirunkosta pyörää asiallisella ilmakeulalla recon/reba ja muodista pois olevalla mutta toimivalla 2x10 voimansiirrolla. Teinille tai lyhyemmille aikuisille.

Ishtor
04.07.2019, 13.44
Tuossahan on kierrejousikeula? Samaan rahaan saa pyöriä ilmakeulalla mutta makuja on monia. Ehkä rockshoxin xc30 (en ole sitä koittanut) on parempi kuin suntourin vastaava mutta ei tuokaan kehuja ole saanut

No näin pääsi ilmeisesti käymään, että ostin taas ylihintaista paskaa. Kuten jo varmaan ekassa viestissä kerroin, en ymmärrä maastureista mitään, eikä eri keularatkaisut, mallinimet ja -merkit sano minulle mitään. Mutta kuten kaikilla foorumeilla, eivät ne näytä sanovan muillekaan... joillakin vaan on tapana olla tuomatta tätä epävarmuutta esiin vaan kommentoidaan syvällä rintaäänellä antaen itsestään asiantunteva kuva. Viittaan Padexiin jonka mukaan tuo keula on parempi kuin Vituksessa.

Eipä silti, tuo ratkaisu lienee huoltovapaampi ja pitkäikäisempi. Poika kun ei edes ketjuja osaa/viitsi itse rasvata, puhumattakaan keulan huollosta ja säätämisestä. Eikä minulla ole edes pumppua jolla olisi ilmakeulaa säätänyt. Heh, pakko hakea tästä jotain positiivista, koska en ala enää tuota kauppaa peruuttamaan. Eli tuli nyt ilmeisesti hankittua tuplahinnalla Tunturin tasoinen pyörä missä on sentään pykälää parempi vaihteisto. Tänään on mennyt kaikki muutkin asiat täydellisesti putkeen... :D

Vivve
04.07.2019, 13.48
Saahan sen palauttaa mutta maksaa toki muutaman kympin.

Ishtor
04.07.2019, 14.16
Saahan sen palauttaa mutta maksaa toki muutaman kympin.

Voisi sen perua suoraankin, kun ei ne sitä ole vielä lähettänyt. Vasta jotain tunti sitten tilasin.

Mutta oikeasti luulen että tuo on lopulta ihan oikea pyörä poitsulle. Kuten jo aloituksessa mainitsin, ajaa enimmäkseen kadulla, joten jousitus on aika lailla kuriositeetti. Sen sijaan vaihteisiin kannattikin sijoittaa vähän enemmän kuin siinä pyörässä mistä ketjun aloitus lähti. Niitä tarvitaan koko ajan, myös kadulla. Siinä alkuperäisessä Tunturissa olisi ollut sama entry level -vaihteisto kuin tuossa aiemmin ehdotetussa Vituksessa. Nyt se on sentään ainakin kunnollinen. Ja painoakin on kilo Vitusta vähemmän ja luultavasti kaksi kiloa Tunturiin verrattaessa. Että jotain positiivista kuitenkin.

Pitää tosiaan muistaa että lähtökohta oli "tunturi vai joku muu saman hintainen (399€)" ja nyt ollaan kuitenkin jo melkein kolminkertaisessa budjetissa jos ovh-hintoja katsoo. Luulisi että se jossain muussakin näkyy kuin runkoputken nimitarrassa. Että varmasti ihan hyvä pyörä on tuokin. Jos hänelle olisi se Tunturikin kelvannut, niin veikkaan että kelpaa tämäkin. Kuten aina näissä keskusteluissa, avausta harvemmin luetaan kovin tarkkaan, ja sitten homma lähtee ihan laukalle jossain vaiheessa keskustelun edetessä.

Twinning
04.07.2019, 15.04
No näin pääsi ilmeisesti käymään, että ostin taas ylihintaista paskaa. Kuten jo varmaan ekassa viestissä kerroin, en ymmärrä maastureista mitään, eikä eri keularatkaisut, mallinimet ja -merkit sano minulle mitään. Mutta kuten kaikilla foorumeilla, eivät ne näytä sanovan muillekaan... joillakin vaan on tapana olla tuomatta tätä epävarmuutta esiin vaan kommentoidaan syvällä rintaäänellä antaen itsestään asiantunteva kuva. Viittaan Padexiin jonka mukaan tuo keula on parempi kuin Vituksessa.

Kyllä tuo keula on kaiketi ilmakeula. Wigglen kuvauksesta vain puuttuu muilla saiteilla mainittu tieto.

Padex
04.07.2019, 15.30
Joo, keulan pitäisi olla RockShox 30 Silver Solo Air. Sen verta tiedän, että on parempi kuin Vituksen XCR32 Air. Luin TM:n vertailun, jossa yhdessä pyörässä oli XCR32 Air ja tämä Feltti pärjäsi siinä testissä oikein hyvin. XCR32 Air ei niin hyvä keula ollut testissä.. :)

Mutta hitto kun en tullut katsoneeksi PlanetX:m tarjontaa, siellä on parempi Feltti samoihin hintoihin.

Padex
04.07.2019, 15.31

Eipä silti, tuo ratkaisu lienee huoltovapaampi ja pitkäikäisempi. Poika kun ei edes ketjuja osaa/viitsi itse rasvata, puhumattakaan keulan huollosta ja säätämisestä. Eikä minulla ole edes pumppua jolla olisi ilmakeulaa säätänyt. Heh, pakko hakea tästä jotain positiivista, koska en ala enää tuota kauppaa peruuttamaan. Eli tuli nyt ilmeisesti hankittua tuplahinnalla Tunturin tasoinen pyörä missä on sentään pykälää parempi vaihteisto. Tänään on mennyt kaikki muutkin asiat täydellisesti putkeen... :D

Ei tullut ylihintaista kakkaa, ole huoleti.

Ishtor
04.07.2019, 15.41
Kyllä tuo keula on kaiketi ilmakeula. Wigglen kuvauksesta vain puuttuu muilla saiteilla mainittu tieto.

Fork: Rock Shox XC30, tapered steerer, 100mm , sanoo wiggle. Ja kun tuolla tyypillä hakee niin minun englannilla tuo ei olisi ilma.

Padex
04.07.2019, 15.51
https://tekniikanmaailma.fi/nain-tehtiin-1000-euron-maastopyorien-tm-vertailu-katso-videot/

https://www.suomenurheilupyora.fi/dispatch-950-29

https://www.chainreactioncycles.com/felt-dispatch-9-50-hardtail-bike-2018/rp-prod187378

Ilmakeula on helpompi säätää kuin coil. Coilkeula on herkempi. TM:n testissä parhaimmin toimivaksi arvioitiin Rock Shoxin Judy -coilkeula, joka oli Trekissä. Eli olisi ihan ok, jos myös Feltissä olisi coilkeula.

Twinning
04.07.2019, 16.17
Fork: Rock Shox XC30, tapered steerer, 100mm , sanoo wiggle. Ja kun tuolla tyypillä hakee niin minun englannilla tuo ei olisi ilma.

Netin mukaan XC30-keulasta on sekä ilma- että kierrejousiversio. Muut lähteet puhuvat ilmakeulasta tuon pyörämallin kohdalla. Tosin niiden muiden lähteiden perusteella en ole varma, pitääkö tuo tyyppimerkintäkään paikkaansa Wigglen sivulla.

Padex
04.07.2019, 16.20
Eiköhän Wigglen tiedot ole vääriä. Kaikkialla muualla vuoden 2018 Felt Dispatch 9/50 ilmoitetaan tuolla RockShox 30 Silver Solo Air. Myös samana puulaakin Chainreaction Cycles ilmoittaa näin.

Ishtor
04.07.2019, 16.32
Eiköhän Wigglen tiedot ole vääriä. Kaikkialla muualla vuoden 2018 Felt Dispatch 9/50 ilmoitetaan tuolla RockShox 30 Silver Solo Air. Myös samana puulaakin Chainreaction Cycles ilmoittaa näin.

No, selvinnee viimeistään parin viikon sisällä.

Ei kellään sattuisi olemaan tuota TM:n juttua vaikka pdf:nä? Olisi kiva tutustua. Tosin ei koskaan pitäisi ensin ostaa ja sitten alkaa lukemaan testejä, ellei halua itselleen pahaa mieltä. :)

Ishtor
19.07.2019, 10.52
Felt saapui ja päivityksenä aiempiin spekulaatioihin, siinä on ilmakeula. Ja onhan se kokonaisuudessaan ihan toista maata kuin vaikkapa se tunturi olisi ollut. Ja paljon kevyempi kuin Vitus. Tyytyväinen olen ja niin tuntuu olevan poitsukin! Keulan lukituksen "kaukosäätö" on erityisesti juttu mitä hän jaksaa ihmetellä ja hehkuttaa. :)

Koko on tarkoituksella yli-iso, mutta ei se tolkuttoman suurelta näytä poitsun alla. Eihän siihen vaakaputken ja haaran väliin jää sitä viittä senttiä (varmaan edes minulla, vaikka olen 181cm), mutta nykyisellä kasvuvauhdilla pyörä on vuoden päästä täysin sopiva. Ja mikä jännintä, niin satulan syvyyssuuntainen säätö on todella takana jos polvikulmia säätää samalla periaatteella kuin maantiepyörässä. Eli siitä näkökulmasta katsottuna pyörä on suorastaan melkein liian pieni. Mutta sehän oli tiedossa, että jalan sisäpituuden osalta 18" koko on ihan oikea.

Etuvaihtaja takertelee isommalle rattaalle vaihtaessa, menee välillä parikin kierrosta ympäri, rallattaen ratasta vasten ennenkuin vaihtuu. Välillä vaihtuu nopeammin. Ja aika lailla riippumatta millä vaihteella takavaihtaja on. Joko ovat säätäneet vaihteet tarkoituksella niin sanotusti yli, huomioiden että vaijeri venyy alussa (vai toimisiko se silloin juuri toisinpäin?), tai sitten kyseinen vaihtaja ei vaan toimi niin hyvin kuin olisin kuvitellut. Isommalle vaihtaminen ei tietenkään maastossa ole ongelma, kun pienemmälle vaihtuu kuitenkin kerrasta. Minulla on itselläni maantiepyörässä tavallaan pykälää parempi 105-etuvaihtaja, joka toimii aivan täydellisesti joka kerran, ja voi olla että olen vaan tottunut liian hyvään. Vaihteet napsahtaa kerralla kohdalleen molempiin suuntiin. Maastopuolelta ei ole kokemusta, paitsi Tunturi TX300-työmatkapyörästäni jossa on Altus (joka on kyllä toiminut loistavasti koko ajan).

Miten sen takavaihtajan lukituksen kanssa pitäisi toimia, voiko sitä pitää koko ajan lukossa? En ainakaan keksinyt miksi ei voisi.

Tuohon ei ilmeisesti saa seisontatukea mitenkään kiinni, ei keskiöön, eikä rungon takaosaan? Poitsu ei sitä edes haluaisi, mutta jotenkin itsestäni tuntuu että tupit on kohta puhki kun pyörä nojaa niiden varassa seinään ja tarpeeksi monta kertaa kaatuilee siitä. Ja pyörätelineet pelottaa vielä enemmän jarrulevyn ja vanteen kannalta. Jalka voisi olla ihan näppärä joskus, varsinkin kun on kyse käyttöpyörästä eikä pelkästä harrastuspyörästä.

SBIAN
19.07.2019, 13.09
Eiköhän tuota etuvaihtajan vaijeria kannattais hiukan kiristää että vaihto onnistuu niin kuin pitää. Tuo takavaihtajan vipu joka kiristää ketjua niin että se ei hakkaisia takahaarukkaan maasto rytkytyksessä on kaiken järjen mukaan tarkoitettu käytettäväksi vain kun sille on tarve, olettaisi että tuota vipua ei tarvitsisi jos se saisi olla koko ajan päällä. Epäilisin että sillä on ehkä hieman voimansiirtoa kuluttavampi vaikutus kun sitä käytetään.

Saatavilla on jalusta joka tulee kampeen kiinni, on siisti eikä häiritse näöllisesti mutta ajaa asiansa ja pyörä pysyy pystyssä.

Esim. tässä muitakin vastaavia löytyy: https://www.youtube.com/watch?v=hPbkuv_6bSg

Ishtor
19.07.2019, 13.50
Tuo takavaihtajan vipu joka kiristää ketjua niin että se ei hakkaisia takahaarukkaan maasto rytkytyksessä on kaiken järjen mukaan tarkoitettu käytettäväksi vain kun sille on tarve, olettaisi että tuota vipua ei tarvitsisi jos se saisi olla koko ajan päällä. Epäilisin että sillä on ehkä hieman voimansiirtoa kuluttavampi vaikutus kun sitä käytetään.

No samaa minäkin mietin, mutta sitten tuli mieleen että ketjua vaihdettaessa tai rengasta irroitettaessa tms. huoltohommassa tuo liikevara on tarpeellinen, eli lukkoa ei voi sen takia rakentaa kiinteäksi. Joten omalla vajavaisella logiikallani ajateltuna voisi kai periaatteessa pitää koko ajan lukossa, kun en minä ainakaan keksi miksi se kuluttaisi voimansiirtoa tai muuta mekaniikkaa ollessaan lukossa.

Twinning
19.07.2019, 14.31
Etuvaihtaja takertelee isommalle rattaalle vaihtaessa, menee välillä parikin kierrosta ympäri, rallattaen ratasta vasten ennenkuin vaihtuu. Välillä vaihtuu nopeammin. Ja aika lailla riippumatta millä vaihteella takavaihtaja on. Joko ovat säätäneet vaihteet tarkoituksella niin sanotusti yli, huomioiden että vaijeri venyy alussa (vai toimisiko se silloin juuri toisinpäin?), tai sitten kyseinen vaihtaja ei vaan toimi niin hyvin kuin olisin kuvitellut.

SBIANin kanssa samaa mieltä, eli vähän löysäksi säädetyltä kuulostaa. "Venyminen" eli lähinnä vaijerin kuorien ja päätyholkkien asettuminen tiukemmin toisiaan vasten vain huonontaa tilannetta.

SBIAN
19.07.2019, 15.52
Sen verran vielä että kyseessä ei ole lukko vaan ketjun jousikuormitteinen lisä kiristi jota voi lisäksi säätää tarvittaessa.

Marsusram
19.07.2019, 17.05
Ilmeisesti takavaihtaja on Deore M6000 Shadow Plus
Siinä on kitkakytkin. Se ei kiristä ketjua, vaan syö energiaa häkin heilumisliikkeeltä.
https://www.bikeradar.com/features/how-to-adjust-a-shimano-shadow-plus-clutch-rear-derailleur/