Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ohjaustanko jäykän oloinen

Pertti Hirvonen
30.06.2019, 21.37
Kyseessä pyörä MERCKX EEKLO 70. Kuva liitteenä.
Kun kääntää tankoa oikeelle ja vasuriin tosi kankea ja jäykän oloinen. Avasin nuo perus mutterit ja tsekkasin kireyden. Oli ok. Onko vinkkiä mitä tehdä itse vai ajanko pyörä huoltoon ?
Eihän tänne kuvia saa😳😳

kauris
30.06.2019, 22.04
Saa linkitettyä. Eli tallenna kuva johonkin kuvapankkiin ja laita linkki tänne.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?36766-Kuvan-lis%E4%E4minen

maalinni
30.06.2019, 22.05
Läysää stemmin pultit ja päällyskorkin pultti. Kirististä päällyskorkkia siten, että ohjaustanko ei klappaa eikä ole liian tiukka, momentin pitäisi olla melko pieni. Lopuksi kiristä stemmin eli ohjainkannattimen pultit.

oppes
01.07.2019, 09.43
Läysää stemmin pultit ja päällyskorkin pultti. Kirististä päällyskorkkia siten, että ohjaustanko ei klappaa eikä ole liian tiukka, momentin pitäisi olla melko pieni. Lopuksi kiristä stemmin eli ohjainkannattimen pultit.

+ kiristä vielä lopuksi päällyskorkin ruuvia *hieman*. Ainakin omissa klappi lähtee *niin* pienellä päällystulpan kiristyksellä, etten (stemmin kiristyksen jälkeen) halua jättää tuota silleen.

Pertti Hirvonen
01.07.2019, 13.23
Ei ollut tästä apua.

Vivve
01.07.2019, 13.46
https://youtu.be/qH6Qpyrh2L8 Tuosta apua. Jos ei jo onnistu niin lähimpään pyörähuoltoon hoitamaan asia.

Puskis
01.07.2019, 14.13
Vuosia sitten oli yhden pyörän ohjainlaakeri tosi jäykkä talvisäilytyksen jäljiltä. Oli varmaan vedetty liian tiukkaan, eikä pelkkä säätäminen tuntunut alkuun auttavan. Olin jo menossa vaihdattamaan laakerin, mutta lopulta se notkistui ihan vaan käyttämällä.

Moska
01.07.2019, 15.54
Omassa cyclossa oli päässyt vettä laakeriin ja se alkoi pakkasilla jumimaan, nyt ei ole palkasta mutta vesi voi tehdä siltikin ongelmia. Purku, pesu ja uudet rasvat ja hyvin toimii. Tuossa keulassa oli tosi pienet kuulat, jotka olisivat helposti hukassa. Kuulanpidin oli muovia, eikä pidä irtolaakerinkuulia kovinkaan tiukasti paikoillaan.
Vesi oli mennyt laakerin päällä olevan muovirenkulan välistä ja siihen laitoin uuden o-renkaan.

nure
01.07.2019, 17.03
Onko kyse vanhasta pyörästä, voi olla että liian tiukka laakeri jo tehnyt uran laakeripesään ja siksi liike on nahkeaa.

kaakku
02.07.2019, 23.39
+ kiristä vielä lopuksi päällyskorkin ruuvia *hieman*. Ainakin omissa klappi lähtee *niin* pienellä päällystulpan kiristyksellä, etten (stemmin kiristyksen jälkeen) halua jättää tuota silleen.
Sen top capinhan voi säädön jälkeen heittää vaikka jorpakkoon, ne stemmin pultit sen laitoksen pitää paikallaan. Jos sulla taas se top capin ruuvi jää niin löysälle ettei uskalla siihen jättää, niin laakeri on kyllä väärin säädetty.

oppes
03.07.2019, 08.45
Sen top capinhan voi säädön jälkeen heittää vaikka jorpakkoon, ne stemmin pultit sen laitoksen pitää paikallaan. Jos sulla taas se top capin ruuvi jää niin löysälle ettei uskalla siihen jättää, niin laakeri on kyllä väärin säädetty.

Joo. Voi toki heittää pois. Itse tykkään enemmän pyörän ulkonäöstä tuon kanssa :D Ja en tiedä kuin väärin sääädetty laakeri voi olla, jos ohjauksessa / laakerissa ei ole klappia, kaikki toimii ja ohjaus on herkkä. Jos on väärin säädetty - so be it. Kun ikäni olen moottoripyörien kanssa puuhannut ja noita rakentanut, niin olen tottunut siihen, että pultit ja mutterit ovat momenteissaan (joita tässä tapauksessakaan ei ole kovin montaa).