Näytä tavallinen näkymä : Hampurilais- ketju!
Hyvät Kansalaiset! Erilaiset hampurilaiskeskustelut ryydittävät mediaa, joko puolesta tai vastaan. Tänäänkin uutisoitiin siitä, että yhden Bic Macin transrasvojen haihduttamiseen kehosta voi mennä jopa 51 vuorokautta, SIIS 51 VUOROKAUTTA! https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/2015092520415459
Noh, unohdetaanpas nuo hölynpölyt ja keskitytään totuuteen! Nuoruudessani aina sanottiin, että syömällä moista moskaa, syöt "Sammuneen tähden ruokaa"! Pahus, siltäkin suunnalta tuli lokaa niskaan.
Pitää ihan miettiä, että mitä on tullut syötyä! Kun syön hampurilaista, niin syön lihaa. Se on tietysti joidenkin mielestä väärin. Korvaantuuko osa tuosta julmuudesta sillä, että syön siinä ohessa leipää! No, joidenkin mielestä ei, koska se on vaaleaa, tukkii tai tuhoaa jotain, mitä en tiedä edes olevankaan. Ne nauravat niille vihanneksille ja mausteille, jotka lisäsivät nautintoani. He tuomitsivat sen kaiken, mitä tämä ketju kunnioittaa. Siksi aloitankin tämän:
VALTAVAN HAMPURILAISKETJUN!
Kerro siis hyviä hampurilaisvinkkejä tai muuta aiheeseen liittyvä. Itse aloitan pelkästään nautinnon sokaisemin makuaistein tätä ketjua juontamaan. Mamselli, siis tuo notkealanteinen sisäkkö, jota myös toiveideni täyttäjäksi kutsun, oli loihtinut tänään hampurilaissämpylöitä, jotka vaativat neljän tunnin nousu ajan, siis saman verran kuin olin tänään lenkillä.
Tytär oli paistellut pihvit ja pöytä oli koreana, kun suihkusta astelin ruokapöytään. Toki pukeutuneena.
Se Sämpylä! Se Pihvi! Ja, ne kaikki höystöt siinä välissä. Se oli The Hampurilainen!
Kerro omista vinkeistäsi, tai kokemuksistasi hampurilaisiin liittyen! Vinkkaa Tovereita hyvistä hampurilaispaikoista!
Turussa Koulu ja Woolshed omaan makuuni...
...Kerro omista vinkeistäsi, tai kokemuksistasi hampurilaisiin liittyen! Vinkkaa Tovereita hyvistä hampurilaispaikoista!
Joku tälläinen topic olikin jo olemassa VesaP:n toimesta muistaakseni. Vai koskikohan se ainoastaan BK:ia?
Mutta asiaan mennäkseni, vierailin eilen tositeeveekokki Akseli Herlevin mainetta keränneessä "Naughty BRGR (https://www.naughtybrgr.com/?lang=fi)" -hampurilaisravintolassa. Valitsin listalta "Back to Bacon" -burgerin ja kyytipojaksi ranet. Kassalta sai päristimen ja siirryin pöytään odottelemaan. Siinä tuli silmäiltyä ympärilleen ja kävi ilmi, että ravintolan toiselle puolelle olisi ilmeisesti toiminut pöytiintarjoilu.
Jonkin ajan kuluttua päristin hälytti ateriani olevan valmiina tiskillä ja hain valitsemani tuotteet maisteltavaksi.
Ensin ranuihin... kivalla tavalla erikoisesti leikatut kookkaat perunanpalat olivat rapeita ja sisältä meheviä. Koostumus oli jotenkin vieras ja tuli jopa olo, että onko perunat oikeasti perunamuussista tms. tehty. Tai sitten kyseessä oli erityisen jauhoinen perunalajike. En voi välttyä ajatukselta, että ranujen kuuluukin olla tuollaisia nyyjoorkissa ja sillee. Hyvä mutta vieras ja siksi pelottava. Maistan toistekin. Kaverin bataattiranet olivat perinteisiä ja erinomaisia.
Sitten itse burgeriin... ulkonäkö oli herkullinen ja näyttävä. Rapean näköistä pekonia oli riittävästi ja pihvi paksuhko. Minkäänlaista perinteistä kasvikunnan edustajaa (tomaatti, kurkku) ei tässä burgerissa nähty. Ellei juustoa katsota sellaiseksi. Maku kerrassaan herkullinen ja pekoni oli rapeaa eikä vain näyttänyt siltä. Pihvi oli läpikypsä vaikka oletuksena odotin mediumia. Pihvin koostumus oli jotenkin pehmeämpi ja höttöisempi kuin perinteisesti. Ja mehukas. Erityismaininnan ansaitsee pekonihillo, herkullista.
Tämä oli vähän sellainen pikaruokapaikan ja "oikean ravintolan" välimuoto, oikein toimiva konsepti mielestäni. Vierailen toistekin, se on saletti.
Kiinnostuneille tiedoksi, että vege-vaihtoehtojakin on tarjolla.
Itse aloitan pelkästään nautinnon sokaisemin makuaistein tätä ketjua juontamaan. Mamselli, siis tuo notkealanteinen sisäkkö, jota myös toiveideni täyttäjäksi kutsun, oli loihtinut tänään hampurilaissämpylöitä, jotka vaativat neljän tunnin nousu ajan, siis saman verran kuin olin tänään lenkillä.
Tytär oli paistellut pihvit ja pöytä oli koreana, kun suihkusta astelin ruokapöytään. Toki pukeutuneena.
Se Sämpylä! Se Pihvi! Ja, ne kaikki höystöt siinä välissä. Se oli The Hampurilainen!
Kertomasi perusteella olet päässyt (hetkeksi) kadehdittavaan asemaan ruokaketjussa. Jo 4h etäällä jääkaapista riittää kohdallani kohottamaan makunautinnot toiseen potenssiin.
Meijän takapihan terassilla on nautittu parhaat. Weberin kautta kitusiin. Täytteillä ei paljon viitti kikkailla kun perusjutut maistuu. Se on noi ravintoloitsijat joiden pitää aina keksiä ruuti uudelleen.
PS. Joskus 2014 Berliinin sivukentällä välilasku Air Berlinillä, siellä hamppariateriat naamaan. Ranskalaiset tehtiin siinä pelipaikalla tuoreista kuorellisista perunoista. Oli hyvvää.
Siinä vaan mietti, että paikka jossa lähinnä piipahdetaan ja syödään jotain pakollista, niin silti laatu on parempaa kuin Suomen paraatiliikepaikoilla olevissa ravinteleissa. Ei näin.
https://pic.useful.fi/e21ie6y9b.jpg
Nghty burgerit on olleet ihan hyviä suorituksia mutta ne kaupoissa myytävät Herlevin kastikkeet ja muut tykötarpeet on olleet aivan uskomattoman huonoja. Aioli ilman valkosipulia ja sipulihilloke jossa sipulia ei ole nimeksikään jne.
Hampparit ovat muuten ok mutta niitä on nykyisin vähän liikaa tyrkyllä, melkeinpä joka ravintola kuppila tyrkyttää niitä ilmeisesti hyvän katteen vuoksi.
Omat suosikit: vege-purilainen lisäpihvillä tai ilman, kotigrillissä hyvästä lihasta itse kärytetyt purilaiset, Social Burger Kurvissa ja Teurastamon portin purilaiset. Sekä tietysti joidenkin perinteisten nakkikioskien omat speciaaliburgerit.
Malamuutti
27.06.2019, 10.56
Aloitusviestissähän se jo kerrotaan: parhaat hampurilaiset saa kun tekee alusta asti itse. Itse tehdyt sämpylät suoraan uunista, muutaman minuutin jäähtymisen jälkeen lautaselle ja siitä rakentelee purilaisen haluamillaan lisukkeilla. Pihviksi hyvää, tuollaista luokkaa 17 prosenttia rasvaa sisältävää jauhelihaa; suolaa ja ripaus pippuria - vot!
Lidlissä ja jossain muuallakin näkemäni kalapihvit hampurilaisia varten ovat muuten myös ihan hyviä. Joku aika sitten aivan ilman kuolemanpelkoa maistoin moisen burgeria santsatessani, vaikka jauhelihapihvikin olisi ollut tarjolla.
^Itseasiassa Lidlin paremmat hampurilaispihvit ihan ok ja siihen ko. firman grillipekonia päälle niin elämä hymyilee!
^ Aika pitkälti totta. Pienessä maailmassa meissä jokaisessa asuu pieni Gordon Ramsey :rolleyes:
Aika hyvän burgerin söin Tampesterissa...mutta jostain kumman syystä paikan nimi ei tuu mieleen..
MäkiHiiri
04.11.2019, 13.38
Verenpaineen kohotuskuurilainen tuli nauttimaan hampurilaista. Perus kerros, alun pitäen Turkulaisen grillin paikallisessa poikasessa, oli kutistunut perushampurilaisen tilavuuteen. Kokonaispaksuudesta kertoo esimerkiksi se, että yksi pihvi oli noin 2mm paksu. No okei, liioittelematta 2,5mm. Mut tosi litukka kokonaisuus. Kun kysäisin asiasta ohi vilahtaneelta henkilökuntahahmolta, hän selitteli että heidän parila litustaa sen. Musta tuntuu, että pihvin tilavuus on kutistettu. Mites muissa paikoissa? Onko sama ilmiö ympäri maan? Ei vastaa tuotekuvaa. Ja muisteleisin, että aikaisemmin on ollut selvästi vaikea haukata kyseisestä tuotteesta ja maha olisi täyttynyt.
MäkiHiiri
04.11.2019, 16.19
Joo. (vaihtaa paikkaa, kun nälkä jäi)
transrasvojen
Voiko sanoa transrasva ilman että joku loukkaantuu?
Sen verran aiheeseen, että pari kertaa käynyt Itiksen Lucky Bastardissa ja eipä nuo ole mun mielestä hinnan väärti. Samoin noita burgereita kun on joka ravintolan listoilla, niin aika harvassa niissä on hinta-laatusuhde kohdallaan. Voisi sanoa, että euron juusto hakkaa ne hinta-laatusuhteessa mennen tullen, vaikkei sitä hampurilaiseksi kai voi kutsuakaan.
Itselleni tärkeitä juttuja burgerissa ovat:
- Pihvi. Mieluiten pikkasen punertava tai ainakin mehukas (= rasvainen). Hyvin maustettu. Miinusta tulee liiasta pelkän lihan mausta, monissa heikosti maustetuissa tuplapihvipurilaisissa tämä vika.
- Kastikkeet. Burgeri ei saa olla kuiva.
Mä taas vihaan sitä, että pihvi maustetaan :). Lihan hampurilaisessa pitää olla sen verran hyvää, että se maistuu parhaalta vain kevyesti Maldonilla suolattuna ja pippuroituna. Samoin en juurikaan välitä kastikkeista. Aito majoneesi (ehkä miedosti Dijonilla maustettuna) on paras.
Kotona jos tehdään, niin sämpylöitä ei yleensä jakseta leipoa itse. Levainin briossisämpylät on hyviä, varsinkin pakastimen kautta käyettynä. Tuoreina mun makuun vähän turhan höttöjä, mutta pakastastettuna, sulatettuna ja pannulla lämmitettynä sairaan hyviä.
Parhaat kotihampurilaiset on syntyneet itse liha jauhamalla. Joskus hirvestä, joskus naudasta. Ja ranskalaisten tilalla uunissa oliiviöljyssä paahdettuja puikulaperunalohkoja. Sitä parempia "ranskalaisia" ei ole.
^Mun mielestä ruoka / juoma on hyvää, jos se omaan makuun maistuu hyvälle. Vielä kun join (alkoholipitoisia) oluita, niin en pitänyt lainkaan IPA-oluista, sanoo sitten muu maailma mitä hyvänsä. Mun suuhun ne on yksikertaisesti liian karvaita, eikä ole mitään järkeä kun suussa ei maistu kuin äärimmilleen viritetty humala.
Nyt näissä holittomissa on tosin ollut siirtymää sinne enemmän humaloituihin, kun alkoholi ei tuo sitä katkeruutta.
kovinhidas
16.11.2019, 11.05
Jos haluan pettyä.
Silloin menen näihin BK/mäkkäri/hese ketjuihin. Aina harmittaa, kun poistun paikalta ylisuola ja rasva suussa maistuen. Paitsi yhden kerran, silloin kauan sitten, kun söin elämäni ensimmäisen ketjuhamppariaterian Carrolsissa.
En ilmeisesti ole mikään ketjuhampurilaisfani.
Lisäksi: en suostu syömään ranskalaisten nimellä myytävää suolarasvajauhoa. Juomaksi ehdottomasti vain hanavettä. BK:ssa olen joskus saanut hanaveden veloituksetta, yleensä ketjut veloittavat pahvimukista 50 senttiä, joka on mielestäni melkoinen kate.
Hampurilainen, vesi, vitutus. Puoli tuntia odottelua ruokailun päälle jolloin mössö tuntuu turpoavan mahassa, katoaahan se näläntunne noinkin.
Vain suolan maku ja luottokorttimaksu jää.
Meillä on se ikävä tilanne, että paremman puoliskon keliakia blokkaa ainoan kunnollisen burgergrillin, Tuen grillin, pois. Ja jäljelle jää ketjuistakin vain mäkkäri. Hyvä puoli on toki se, ettei tule usein syötyä noita.
Mäkkäristä en ole kyllä ikinä saanu hyvää ruokaa. Joka kerta pettyny niin kokoon ku makuun. Häätyny silti käydä toteamassa tilanne useamman vuoden välein.
Hese on mielestäni ihan eri luokkaa. Megahamppari tuolta on kyllä tosi hyvä ja ruokasa
... Juomaksi ehdottomasti vain hanavettä. BK:ssa olen joskus saanut hanaveden veloituksetta, yleensä ketjut veloittavat pahvimukista 50 senttiä, joka on mielestäni melkoinen kate.
Juomakone oli kerran mäkkärissä rikki jolloin henkilökunta kertoi mukiveden olevan jäähdytettyä ja suodatettua, tuolloin sain hanaveden ilmaiseksi pahoittelun kera. Et siis edes saa "hanavettä" sieltä normaalisti.
Ravintoloiden hinnoittelu ei muutenkaan perustu pelkkiin raaka-aineisiin (pahvimuki, vesi) vaan se jakautuu laitekustannuksiin (suodatinlaite, jääpalakone yms) työvoimakustannuksiin (henkilökunta ojentaa ja laskuttaa veden) tilakustannukseen, mainontaan, katteeseen jne. Eli ei se kate ole tuo 50 senttiä vaikka se siltä tuntuisikin, suomessa vaan on totuttu että hanavesi on ilmaista ja ulkomailla sitten kuitenkin maksetaan kiltisti pullovedestä vaikka se hanavesi olisi juomakelpoistakin. Veden makuun suomessa ei reagoida hienommissakaan ravintoloissa, perinteistä johtuen kaiketi.
kovinhidas
17.11.2019, 19.42
henkilökunta kertoi mukiveden olevan jäähdytettyä ja suodatettua
Ainakin BK:ssa on hanavesi talon pahvimukiin on annosteltu ihan tavallisesta vipuhanasta.
Kovin monessa paikassa en vuosittain kuitenkaan käy, kaikissa pikaburgereissa ei välttämättä ole hanaa kassan lähellä. Se voi olla ihan totta.
Veden myyntihinta ei ole ihan yksinkertainen juttu. Se on enemmän, kuin pelkästään mukin hinta ja 30 sekunnin kassatyön hinta. Tai 45 sekunnin, jos vettä pitää hetki valuttaa. Ainakin minä ja liuta kakaroita menemme paikkaan, jossa kokemukseni mukaan hanavedestä ei aiheudu lisälaskua. Periaatteesta.
Mulla ei ole kovin raffinoitu maku, joten mäkkärit, heset ja bk:t on "ihan OK", vaikkei mitään elämyksiä tuotakaan. Ainoa noston paikka oli pari vuotta sitten BK:n Chicken Tendercrisp, joka maistui HKI-Vantaalla herkulliselta. Kohtalainen nälkä toki on aika tehokas mauste... Viimeisin mieleen jäänyt on Tahkolla Hillsidessa nautittu, sinihomejuustolla höystetty burgeri, oli todella toimiva kokonaisuus.
Teknisesti hiukan ärsyttäviä välillä nuo "gourmet-burgerit", korkeutta (ja sälää) on usein niin paljon, että käsin syöminen on toivotonta. Ja syö siinä sitten veitsellä ja haarukalla, jos tuote tarjoillaan jossain saamarin pajukorissa. Esim. O'Learysin Bacon & Blue Cheese Burgerista jäi päällimmäisenä mieleen juurikin se säätäminen, ei maku.
Hampurilaisia tulee syötyä melko harvoin, ketjupaikoissa tulee syötyä silloin tällöin olosuhteista johtuen, lähinnä reissussa ollessa (vaikka emännän kanssa jonkinasteisia hedonisteja ollaan, ruoka on usein ensisijaisesti polttoainetta).
Hankasalmen Revontulen Golf-dinerissä on ainakin Sisä/Itä-Suomen paras burgeri. Voittaa mielestäni Naughtyn, Friendsin ja Mortonin mennen tullen. Hyvät raaka-aineet, pihvin paksuus ja koostumus juuri hyvä, kypsyyden saa päättää (joten ei pakastepihvi), hyvät ranut ja loistavat itse tehdyt dipit (ainakin valkosipulidippi oli erinomaista ja kuulemma alusta asti tehty paikanpäällä). Kokonaisuutta voisi kuvailla siten että kaikki osaset on hyvässä balanssissa, verrattuna esim Naughtyyn jossa silkka lihan ja juuston määrä (ja rasvan) on usein liian hallitseva. Sisustus eli 50-luvun tyylinen "diner" on vähän kliseinen eikä erityisen viihtyisä mutta itselle ei sillä ole väliä. Tavaksi tien päällä ollessa on tullut ajoittaa nälkä niin että voi pysähtyä siellä burgerilla.
https://www.hs.fi/nyt/art-2000006320017.html
Uutta burgeria pk-seudulla.
Ja vieläpä idässä! Mitä iistimpää, sitä siistimpää.
Piti eilen käydä ikkunan takana katsomassa moista ihmettä. Josko sitä viikonloppuna uskaltautuisi sisälle...
Luumunen
26.11.2019, 22.47
How about double meat and fries on the side?
https://youtu.be/XJP8wVoTufg
Peuraburger. Kotitekoiset sipsit. Dijon-majoneesi.
https://live.staticflickr.com/65535/49293131311_493fc7c327_c.jpg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.