PDA

Näytä tavallinen näkymä : uusi kampisarja



markojs
23.06.2019, 18.09
Moi,

varmaan tyhmä kysymys mutta en pääse itse eteenpäin. Hajosi vanhasta maastopyörästä polkimen kierre (kammessa oleva kierre) , joten ostin uuden kampisarjan eteen. Vanhassa oli kolme ratasta mutta uuteen otin ainoastaan yhden rattaan. Ongelmana on että ratas osuu takahaaraukkaan. Miten tuo kannattaisi fixata? Saako tuonne väliin jonkun kappaleen ettei koko setti menisi niin syvälle? Se on hyvin pienestä kiinni että se edes osuu.

Vivve
23.06.2019, 18.24
Mitkä kammet ostit ja mihin pyörään?

maalinni
23.06.2019, 18.28
Saako sen rattaan kiinni toiselle puolelle? Olettaen että yrität laittaa sitä samoihin reikiin kuin vanha keskimmäinen ratas.

markojs
23.06.2019, 18.28
harmi etten saa tähän kuvaa, kertois paljon. Tämän ostin motonetista. https://www.motonet.fi/fi/tuote/384998/Shimano-Kampisarja-Nexus-170-mm-38T-117-mm-nelikantti-musta
Pyörä varmaan 15 vuotta vanha Kuwahara maastopyörä.

maalinni
23.06.2019, 18.29
Myös keskiölaakeriin saa spacereita, joilla sitä saa ulommas.

markojs
23.06.2019, 18.31
äkkiseltään katsoin että ratas on kiinteästi kiinni siinä setissä. Vanhassa oli jokainen erikseen kiinni ja sai tarvittaessa vaihdettua

Vivve
23.06.2019, 18.31
Sulla on liian lyhyellä akselilla oleva keskiö. Hae Motonetistä pidemmällä akselilla oleva

markojs
23.06.2019, 18.33
jos menen pyöräkauppaan, niin varmaan osaavat auttaa spacereiden kanssa? :) Sitä ei tarttis tuoda ulos kuin muutaman millin

Vivve
23.06.2019, 18.35
Nelikanttikeskiöön ei saa spacereita. Tarvitse uuden keskiölaakerin missä on pidempi akseli.

markojs
23.06.2019, 18.43
Hyvä homma, kiitos. Käyn hakemassa.

maalinni
23.06.2019, 18.58
Nelikanttikeskiöön ei saa spacereita. Tarvitse uuden keskiölaakerin missä on pidempi akseli.

Ok, minun moka. Jotenkin ajattelin, että saisi

Twinning
23.06.2019, 21.42
Oma käsitys ainakin on, että spacerin käyttäminen nelikanttikeskiön kanssa on täysin ok. Itsellä ainakin on parin millin alumiinirinkula oikealla puolella rungon ja keskiön välissä, jotta sain molemmat polkimet tasan samalle etäisyydelle vähän vääränlaisen keskiön kanssa (Shimanon keskiöt kun eivät ole symmetrisiä ja vasemman ja oikean puolen pituusero ei ole aina sama).

Vivve
23.06.2019, 22.21
Mihinköhän sä oot sen spacerin laittanu...

Twinning
23.06.2019, 23.04
Mihinköhän sä oot sen spacerin laittanu...

Siis rungon oikealle eli DS-puolelle keskiömuhvin ja nelikanttikeskiön laipan väliin. Koko keskiö siis siirtyy pari milliä oikealle. Ainakin brittifoorumilla kymmenien vuosien kokemuksella kyseistä ratkaisua pitivät ihan tavallisena: https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=100477. Ja polkimien etäisyydellä tarkoitin siis etäisyyttä pyörän keskilinjasta.

Vivve
23.06.2019, 23.14
Niin no joo, saahan sitä kaikenlaisia purkkavirityksiä...

TERU
24.06.2019, 05.14
Ei tuo ole paha viritys, jopa jotku etuvaihtajat käyttävät tuota rakoa. Pyörähuoltolikkeistä löytyy sopivia rinkuloita niin keskiön kuin pakankin alle.
Noita on kertynyt romulaatikkoon muutaman vahvuisina, kun on tullut viriteltyä suositusten vastaisestikin.🤗

Olli L
24.06.2019, 06.12
Neliskanttikeskiön laakerit maksaa 13,90 Motonetissä, kannattaako alkaa omiin virityksiin?

TERU
24.06.2019, 07.02
Pitkäakselisessa nelikantissa rattaanpuoli ei ole kuitenkaan kovin paljon pitkä, se voi jäädä edelleen lyhyeksi vanhan maasturin rungossa.🙂

nure
24.06.2019, 08.07
Ja jos pyörä tuota ikäluokkaa niin vanhan laakerin irroitus vaatii kyllä työtä... Itse huomannut että vanhempiin runkoihin aika vaikeaa saada paljoa yli 32 piikkiistä ratasta menemään yhden rattaan kammilla, edellisiin modifoimaan taisi jäädä reilu milli kun kolmerattaiset muutettiin yhteen...

maalinni
24.06.2019, 09.55
Niin, minullahan oli ketjusuoja siellä laaketin välissä spacerinä aikoinaan, sitä varmaan muistelin. Eli ei se mikään purkkaviritys ole.

JackOja
24.06.2019, 09.57
Ja jos pyörä tuota ikäluokkaa niin vanhan laakerin irroitus vaatii kyllä työtä...

Eiiiii välttämättä. Taannoin irroitin nelikanttikammet -97 Kuwaharasta ja lähti ihan helposti.

SSGT-92
24.06.2019, 12.58
Tuoda,jos laittaa 73mm keskiön 68mm muhviin, silloin tuo spacerin käyttö lienee jo ohjeistettukin,Noiden kanssa kaiketi aikoinaan käyttivät niitä keskiökiinnittyviä etuvaihtajia,taisi olla Shimano E-type.https://www.amazon.ca/Shimano-FD-M780E-Front-Derailleur-Low-Clamp/dp/B005DUJUQC

nure
24.06.2019, 16.47
Jack, itse muutaman purkanut ja joku lähtenyt helposti ja joku ei, jonkun muovihelaisen hajoittanut jopa ja ainoa homma minkä luovuttanut... Mutta onnea joka tapauksessa.

TERU
24.06.2019, 17.02
Tehtaan jäljiltä joskus lujassakin avaus, kun itse pääsee kiristään, se myös aukeaa tarvittaessa. On pitänyt avauttaa liikkeen pärpättävällä avaajallakin yksi keskiö. Avaamaan kysyjä joutuu, jos nuo kammet asentaa. Lonksuuko keskiölaakeri?

markojs
24.06.2019, 21.22
Otin äsken irti vanhan keskiön -- lähti yllätävän helposti. Jeesaatteko vielä minkä noista motonetin keskiöistä kannattaisi kokeilla. Yritin vanhasta ottaa tönärillä mittoja mutta eivät tuntuneet vastaavan mitään mitä itse osassa luki.
Alhaalla on puolisuus L<-MM110->R. Malli on Shimano BB-UN25. Ja laatikossa vielä luvut 68 CJ ja BC1.37 x 24.

markojs
24.06.2019, 21.25
laitetaanko sinne ennen laakerin laittoa vaseliinia yms. ?

markojs
24.06.2019, 21.38
Ja jos pyörä tuota ikäluokkaa niin vanhan laakerin irroitus vaatii kyllä työtä... Itse huomannut että vanhempiin runkoihin aika vaikeaa saada paljoa yli 32 piikkiistä ratasta menemään yhden rattaan kammilla, edellisiin modifoimaan taisi jäädä reilu milli kun kolmerattaiset muutettiin yhteen...

Toi ei itseasiassa ole alkuperäinen, se on kerran vaihdettu yhdessä työllistämiskeskuksessa. Nyt kun sanot niin muistan että irrottaja sanoi että tarvittiin kolme ukkoa vääntämään. Varmaan käyttivät liikennemerkkiä momenttina. :D

SSGT-92
24.06.2019, 21.55
No,jos tosiaan penestä kiinni,ni toi 113mm akselilla oleva saattaisi riittää ;https://www.motonet.fi/fi/tuote/381702/Shimano-Keskiolaakeri-UN26-nelikantti-1130mm-akseli-LL-68mm-BSA Mites ketjulinja tuolla ?

Nuo muut numerot ym. kertovat minkä levyiseen keskiömuhviin tuo on tarkoitettu ja keskiön kierteen, tässä tapauksessa BSA eli brittikierre.
Aina kannattaa kierteisiin laittaa rasvaa asennus vaiheessa, tarvitessa irrottaminen sitte helpompaa.

Jos edessä oli aiemmin 3-ratasta,ni ois hyvä jos tuo yksi ratas olisi sen keskimmäisen linjalla, saattaisi toimia ne vaihteet jollain säällisellä tavalla. Ehkä tämä olisi sopivampi ;https://www.motonet.fi/fi/tuote/381703/Shimano-Keskiolaakeri-UN26-nelikantti-1175mm-akseli-68mm-BSA

markojs
24.06.2019, 22.01
hienoa. kiitoksia. Näillä mennään eteenpäin

nure
25.06.2019, 08.32
Teru, täytyy myöntää että samoin itsellekin käynyt, salaa hymyilin kun Ajopyörän kaikkitietävä asentajapoju hikoili ja kasvatti työkalujen kokoa taistelun edetessä...

markojs
25.06.2019, 22.34
homma ratkesi 117mm akselilla

SSGT-92
25.06.2019, 22.53
Hyvä, iloisia kilometrejä sitten vaan.

nure
26.06.2019, 08.24
Hieno homma, yleensä kaikkeen löytyy ratkaisu!

Ohiampuja
07.10.2019, 11.53
Nyt tekisi mieli kunnon kampea. Eli maasturiin pitäisi uudet kammet seuraavilla spekseillä.
- Shimanon 24 mm keskiö
- 148 boost ketjulinja, eli joku 51-52 mm
- Ja BCD 104 mm

Jotenkin vähissä tuntuu vaihtoehdot olevan. Tuo BCD mitta taitaa olla rajoittava nykyään...

Ps. Tässä edukas vaihtoehto jos siirtyisi 96 mm rattaisiin.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=325323;menu=1000,2,88;mid% 5B931%5D=1;pgc%5B69%5D=238;pgc%5B67%5D%5B239%5D=1; sort=price_asc

JackOja
07.10.2019, 12.30
...
- Shimanon 24 mm keskiö...

Miksi tuossa keskiössä pitää pysyä, keskiöt maksaa pari kymppiä?



-Ja BCD 104 mm
...

Uteliaisuus viriää tässäkin, miksi? Onko sulla kasa rattaita tuolle bcd:lle?

Ohiampuja
07.10.2019, 13.14
Miksi tuossa keskiössä pitää pysyä, keskiöt maksaa pari kymppiä?
Uteliaisuus viriää tässäkin, miksi? Onko sulla kasa rattaita tuolle bcd:lle?
Tykkään että Shimanon keskiöt ovat kestäneet mulla hienosti, ja noita 104 mm rattaita löytyy muutama varastosta. Ja myös täältä Tampereen kivijaloista noita on löytynyt helposti suoraan hyllystä. R-Techiltä ja Sportaxista. :)
Mutta näyttää uhkaavasti siltä, että nyt pitää siirtyä uuteen pulttijakoon, jos meinaa Shimpan osissa pysyä....

Ps. Saatavuustarkistus. Netin mukaan R-Techiltä löytyy nytkin heti 104 mm rattaita, mutta 96 mm näyttää ei oota. Siis 32-piikkiset. :cool: