PDA

Näytä tavallinen näkymä : Speedplay polkimet/klossit



ikispessu
22.06.2019, 18.44
Tuli uuteen fillariin otettua speedplayn setti ja tuntuu hankalalta.
Kenkiin klossien kasailu onnistui jotenkin, luulisin että ovat niin kuin pitääkin, mutta en saa lukittua polkimeen.
Onko näissä joku erityinen jippo ja kikka vai oonko mokannut tuossa kasaamisessa jotain?
Pari kertaa sain menemään paikalleen tuon mutta sitten ei taas mitenkään ja tuntuu että voimaa joutuu käyttämään kohtuuttoman paljon.
Ei uskalla lähteä kokeilemaan ajoon mitenkään näitä.
Vinkkejä?

pulmark
22.06.2019, 19.13
Klossissa on hevosenkengän muotoinen metalliosa, joka kiinnittyy polkimeen. Jos klossin kiinnitysruuvit laittaa liian tiukalle niin tämä hevosenkenkä ei pääse avautumaan eikä lukitu polkimeen. Kiinnitysruuveja ei käytännössä tarvitse kiristää kuin hyvin vähän. Kiristyksen jälkeen tarkastaa että se klossin metalliosa pääsee avautumaan, se on joustavaa materiaalia.

Jos säädetty kunnolla niin klossi kiinnittyy polkimeen kun vähän painaa, mitään erityistä voimaa ei tarvita.

Ylläoleva koskee siis Speeplayn Zero mallia, muista mulla ei ole kokemuksia. Hyvä poljin, helppokäyttöinen.

http://www.speedplay.com/index.cfm?fuseaction=home.zeropedalsystem

Klossin kuvassa metalliosa on keltaisten osien ympäröimä. Avautuessaan se laajenee vähän ja vetäytyy muoviosien väliin.

kauris
22.06.2019, 19.19
Kun poljin on alhaalla, paina jalkaa eli klossia voimakkaasti alas, laitat painoasi ihan reilusti polkimen päälle. Mun mielestä kiinnittyminen vaatii siis selkeästi enemmän voimaa kuin Lookin keot tai spd-maastopolkimet.

ikispessu
22.06.2019, 19.36
Yritin säätää nuo ruuvit niin että olisivat tarpeeksi löysällä että tuo systeemi toimii mutta tarpeeksi kireällä jotta pysyy paikallaan. Toivottavasti en joo saanut liikaa kiristämällä rikottua moisia. Hankalahko homma tuokin.
Nyt kun tuossa taas hetken taiteilin niin onnistuin kiinnityksessä molemmilla puolilla useamman kerran. Irtihän nuo lähtevät helposti.
En kyllä tämän asennuksen jälkeen ole
ihan vakuuttunut näistä vaikka kovasti kehuvat ja hintaakin on. Spd on niin simppeli ja jotenkin idioottivarmemman oloinen kuin tämä.
Puuh... noh kaipa se pitää vaan lähteä kokeilemaan ajoa.

pulmark
22.06.2019, 19.51
^Tuskin siinä asennuksessa sitten mitään vikaa on. Alussa tietysti vaatii sen että osaa asettaa kengän/klossin ja polkimen vastakkain. Taitaa olla vielä niin että kiinnittyy vaan tietyssä asennossa eli jalkaterä suorassa. Pienen totuttelun jälkeen kiinnityksestä tulee automaatio, muistaakseni itse vähän kääntelen kenkää (kantapäätä ulos/sisään) niin oikea kohta löytyy missä klossi painuu polkimeen. Mitään erityistä voimaa en käytä, lyhyt terävä painallus.

Totuttelun jälkeen helppoa, paljon helpompi kuin spd tai vastaavat.

ikispessu
22.06.2019, 20.49
Jes! Joo kyse oli sittenkin näköjään tottumisesta uuteen ja oikeasta asennosta. Nyt kun se löytyi niin uskalsi käydä jo pyörän päällä ulkonakin ja hyvin toimivat.
Tosi tarkka on tuosta asennosta mistä lukittuu, näköjään oltava tosiaan täysin suorassa jalkaterä.
Kiitokset tuesta.

pulmark
22.06.2019, 21.52
Muutamia vinkkejä huoltoon:

Jos klossi on semmoinen, että siinä on kiinnitysruuvit näkyvillä, kannattaa putsata silloin tällöin niiden ruuvien kannat. Niihin menee hiekkaa yms. joka sementoituu pikkuhiljaa kiinni, vaikea irrottaa klossia kun ristipää-kanta on ummessa. Uudemmassa Aero-mallissa ruuvit on muoviosalla peitetty. Klosseja kannattaa muutenkin välillä putsailla.

Klossit on aika kalliita mutta pitkäikäisiä. Niistä katkeaa yleensä se hevosenkengän muotoinen (C-muotoinen) jousi tai sitten muoviosan nystyrä jousen päiden kohdalla kuluu tai murtuu. Nystyrä estää jousen liiallisen liikkumisen. Tämän huomaa siitä kun kiinnitys takeltelee tai kenkä alkaa liikkua liikaa. Poljin ja klossi kiinnittyy toisiinsa siten että jousessa on uloke ja polkimessa lovi johon uloke painuu kiinni.

Polkimiin kannattaa puristaa sisään vaseliinia tms. rasvaa. Rasvan puutteen huomaa siitä kun poljin alkaa pyöriä liian herkästi. Olen kerran laiminlyönyt rasvauksen ja sitten pitemmän käyttötauon jälkeen poljin oli ihan jumissa. Huollossa sanoivat ettei voi tehdä mitään. Herkistelin sitä ruuvipenkissä yhden illan ja sain sen lopulta pyörimään, sitten rasvaa sisään, lisää herkistelyä ja sama poljin on edelleen käytössä. Polkimet on mielestäni käytännössä ikuisia, jos niitä malttaa huoltaa. Klosseja olen vaihtanut jos ne menee rikki tai sitten 20-30 tkm välein.

JohannesP
23.06.2019, 00.19
Itse olen käyttänyt jo vuosia SP polkimia tyytyväisenä ja kuukausi sit otin uuden parin walkable klosseineen käyttöön. Yllätyin kuinka paljon voimaa noiden uusien kiinnittäminen vaati verrattuna jo vuosia käytettyihin eli kyllä ne ajan kanssa kuluu/löystyy. Vanhat polkimet uusilla klosseissa oli myös aavistuksen helpommat kiinnittää eli kyllä ne polkimien muoviosatkin ovat vähän kuluneet. Uudella setillä ei meinannut alkuun mennä edes kerrasta kiinni ja vaati useita yrityksiä, mutta muutamien lenkkien jälkeen sekin ongelma helpottui. Klossit ovat pitkäikäisiä, mutta itselläni alkoi olemaan jo hieman välystä polkimen ja klossin välissä ja uudet klossit jokatapauksessa odottamassa.

Eli harjottelua vaan ja muutaman viikon jälkeen alkaa varmasti löytämään oikean kohdan missä kohtaa painaa alaspäin. Muistan itselläni olleen alussa samanlaista ongelmaa, kun ihan ensimmäistä kertaa käytin.

Uudet walkable klossit näytti olevan noin 60-70€ erikseen ostettuna, mutta ovat kuitenkin kannattavampi hankinta kuin 40€ vanhan mallisista. Ei tarvitse erikseen kävelyyn suojia ja todennäköisesti pitkäikäisemmätkin kunhan muovisuojus pysyy ehjänä.

VPR
26.06.2019, 12.47
Etsin just uusia klosseja ja en noita vanhoja löytänyt enää mistään. Ne ovat toimineet hyvin Keep On Coversien kanssa. Katsotaan miltä uudet vaikuttavat kun ehtivät tänne asti. Toivottavasti alkuvaiheessa puhuttu nopea kuluminen ja kumisuojan irtoaminen on saatu jo korjattua.

ikispessu
26.06.2019, 13.08
Muutama lenkki heitetty nyt noilla speedplaylla ja taidan pitää noista enemmän kuin spd:stä.
Huomattavan iso vapaa liike jalalle oli aluksi outo ja tuntui että jalka voisi lipsahtaa pois pedaalilta mutta näinhän ei tietenkään käy.
Satunnaiset ikävähköt polvituntemukset ovat vähentyneet/poistuneet myös ja veikkaan syyksi tuota em.isompaa tilaa liikkua jalkaterälle.

turtsa
26.06.2019, 13.20
Muutama lenkki heitetty nyt noilla speedplaylla ja taidan pitää noista enemmän kuin spd:stä.
Huomattavan iso vapaa liike jalalle oli aluksi outo ja tuntui että jalka voisi lipsahtaa pois pedaalilta mutta näinhän ei tietenkään käy.
Satunnaiset ikävähköt polvituntemukset ovat vähentyneet/poistuneet myös ja veikkaan syyksi tuota em.isompaa tilaa liikkua jalkaterälle.

Sitä jalan liikettä voi ja kannattaa säätää mieltymyksen mukaan. Se ei ikävä kyllä muissa onnistu. Se liikkeen laajuuden tosiaan määräät sinä ei klossi eikä sitä suunnitellut insinööri. Turvallisia lenkkejä.

JohannesP
26.06.2019, 14.53
Tuon liikkeen säädettävyyden vuoksi juuri itse tykkään näistä. Itselläni säädetty niin, että ulospäin liike hyvinkin rajoittunut jolloin klossin saa pienemmällä nilkan käännöllä irti. Vastaavasti sisäänpäin rajoitettu sen verran ettei kengät ota kampiin kiinni ja maalit säästyy.

Klossissa siis in ja out pultit. Kun kiertää auki niin liike lisääntyy siihen suuntaan. Eli in pulttia käännettässä auki kantapään liike sisäänpäin lisääntyy, kiinni ruuvattaessa liike vähenee. Vastaavasti toimii out. Noiden sääntöön kannattaa sit olla oikean kokoinen pieni ristipää ettei pultin kanta ole heti entinen (kokemusta löytyy vaikka kuinka varovasti yritin hieman säätää).

Arosusi
26.06.2019, 15.33
Itse kun noilla aikoinani aloittelin niin pikku hiljaa säädin vapaaliikettä pienemmäksi lenkin jälkeen kunnes löytyi se itselle paras kiinteä kohta. Parastahan noissa on nimenomaan se että kiinteässä asennossa vasen jalka voi sojottaa ihan erisuuntaan kuin oikea jos sellaiseen on tarvetta esim polvi ongelmien takia. Huonointa se kun ne on hyvä pitää rasvattuna myös kontaktipinnoilta niin tulee useasti liattua sääret.

ikispessu
27.06.2019, 16.48
jees, mietinkin että tarvitsee varmaan säädellä vielä hiukan, koska nyt jalka liikkuu tarpeettomankin paljon. Huoltoa nuo nähtävästi tarvitsevat aika paljon enemmän kuin muut.

VPR
27.06.2019, 21.41
En ole 9 vuodessa voidellut klosseja kuin pari kertaa kokeeksi ja polkimiin olen vaihtanut rasvat kerran vuodessa jos olen muistanut.

JohannesP
27.06.2019, 23.14
Klossejen sisälle olen suihkauttanut kevyttä öljyä aina joskus jos kuvittelen kuulevani kitinää. Polkimiet olen avannut parin kolmen vuoden välein ja vaihtanut rasvat ja muutoin huollossa olen pyytänyt puristamaan uutta rasvaa sisään.

Pitää tosin paikkansa, että vaativat huomattavasti enemmän huoltoa jos vertaa esim Dura aceen mitä ei kannata edes avata jos mikään ei ole rikki. Ei silti puhuta kovin suuresta työmäärästä Speedplaynkään kohdalla.