PDA

Näytä tavallinen näkymä : shimano Acera takavaihtaja vaihtaa joko ylös tai alas hyvin, ei molempia. Apuva.



Ronzu
21.06.2019, 23.06
Hei vaan kaikille foorumilaisille tältä tulokkaalta!

Eli aloitan perinteisesti heti pyytämällä apuja ja toki vaihtajan säätöön mihinkäs muuhunkaan.
Haulla en löytänyt apuja juuri tähän ongelmaan ja kuukkelilla löytyi vain suomi24 vuodatusta.

Taustatietoa:
Pyöränä Cannondale Trail 5 (2016) Vakio osilla, ajettu noin 500km.
seissyt viimoset kaksivuotta sisätiloissa jolloin keväisin tehty lähinnä öljyäminen ketjut/vaijerit/vaihtajan nivelet,
kun ei ole tullut ajettua terveys onkelmien vuoksi kuin parit asfaltti lenkit.
Ekan kesän oli tiheämmässä käytössä ja metsässä jolloin nuo kilometrit pääosin kertrtyi, Silloin perushuolto kesällä & syksyllä,
ja mutaisten/rankempien retkien jälkeen pesu & ketjujen öljyäminen.

Nyt kun taas kestää paikat polkea niin kaivoin pyörän naftaliinista ja tein muutaman työmatkan jälkeen "ensihuollon",
kun alkoi jarruttaessa pinnat naksumaan ja takavaihtaja tökki pienemmälle vaihtaessa ja nuo kilometritkin alkoi jo mennä yli "ohjearvon", lisäksi etuvaihtaja hankasi ketjuihin keskiratas edessä/isoin takana yhdistelmällä.

Emännän pyörään sain säädöt kohdalleen kun huolsin samalla senkin,
myös siis shimanon halpa osasarjalla mutta omassa en saa vaihtajaa toimimaan kunnolla vaikka periaate on täysin sama.


Itse ongelma:

Vaihtaa joko ylös tai alas kunnolla muttei molempia vaan jää jossain välissä pakkaa ekalla vaihdolla jumiin (lonksuttaa vasten) ja tokalla skippaa aina rattaan.
Rajoitin ruuvit tarkistin ja säädin hieman.
vaijerin kireydellä sain pienemälle vaihdon toimimaan mutta kas eipä tippunut enää kunnolla isomalle vaihteelle(pienemmälle rattaalle siis).
Hieroin vaijerin kireyden säätöä sekä vaihtajan pään säätöholkista että kahvan pään holkista (ei väliä kumpaa sääti toimi samanlailla).
Joko vaihtaa hyvin ylös ja skippaa alas tullessa jossain välissä rattaan tai vice versa.
Pari tuntia jaksoin hinkata edestakaisin kunnes meni hermot ja päädyin tänne kyselemään.

- Säädetty hyvin pieniä pyöräytyksiä kerrallaan ehkä 1/16-1/8 kierrosta vaijerinkireyttä.
- Korvake näyttää suoralta.
- Vaijeri tuntisi kädellä vetäen liikkuvan molempiin suuntiin nätisti (rasvattu silti zefalin pro lube ketjuöljyllä)
- H ja L rajoittimet ovat kohdillaan (kokeilin näillä "siirtää" liipasimien aluetta koska liipaisimesta löytyi 10 vaihde kun L ruuvilla päästi vaihtajan millin verran yli isoimman rattaan keskilinjan, ei yllättäen toiminut, pienin ratas joko häviää käytöstä tai keskeltä pakkaa satunnainen ratas häviää)
- Takavaihtajassa ei osumajälkiä ja vaikuttaa suoralta vaikka on pari kevyttä pusua saanut juurakoissa kantoihin (rasvasin nivelet ja jousen).
- Ongelma alkoi viimekesänä pikkuhiljaa kevyessä asfaltti ajossa
- Parhaimillaan sain vaihteet toimimaan nyt niin että 2 pykälä takana yrittää nousta 1 pykälälle eli raapii ratasta pahasti mutta muut vaihteet toimivat suht hyvin.
- B ruuvin jätin rauhaan kun etäisyys vaikutti sopivalta (noin 6mm rattaiden piikkien välissä).

Niin ja tosiaan 3x9 vaihteisto kyseessä, takana acera vaihtajana, edessä altus ja vivut myös altus.
Kaikki muut säädöt ja korjaukset sain onnistumaan molempiin fillareihin (myös emännän solmuun ajetun vanteen oiottua vaikken olisi uskonut :eek:) mutta tähän pulmaan loppui kyvyt.

Tulipahan siitä raamatullinen tekstiä...

Arvon raadilla ajatuksia mistä hakea vikaa/säätää seuraavaksi :seko: vai heitänkö suosiolla sorsaa tuolla osasarjalla ja otan lähiliikkeen tarjouksen vastaan sramin nx sarjasta tai vaihdan koko kulkineen kun täpärikin houkuttelisi?

Omia ajatuksia vielä viasta:
Onko vipu yhteensopiva/vaatii säätöä? miten?
Takavaihtaja kuitenkin solmussa osumien takia? saako tuota mitattua kotikonstein ilman erikoistyökaluja?

Kiitos jo etukäteen!

Moska
22.06.2019, 02.44
Vaijerin kuori ja vaijeri uusiksi.

maalinni
22.06.2019, 09.05
Saattaa olla korvake vääntynyt, vaikka näyttää suoralta. Onko akseli kireällä.

maalinni
22.06.2019, 09.07
Siis onko liipasin 10 vaihteinen ja takana 9 ratasta? No ei ihme ettei toimi. Tosin 10 vaihteista altus vipua ei ole olemassakaan.

Katso youtubesta säätöohjeet ja aloita homma ihan alusta.

JiiÄm
22.06.2019, 09.08
Vaijerista ja kuoresta lähtisin itsekkin liikenteeseen. Kuulostaa juurikin siltä että osa liipasimen indeksoidusta liikkeestä hukkuu matkalla huonosti kulkevaan vaijeriin. Ja kun vaiva on kehittynyt vähitellen, sekä noilla vaijeroinneillakin on vaan jo ikää (oletan että ovat alkuperäiset).

Ronzu
22.06.2019, 10.30
Kiitos vastauksista tähän asti.

Puran tuon vaijerin kokonaan pois ja tarkistan, puhdistan ja öljyän.
Samalla tulee säädettyä alusta uudelleen tuo vaihtaja.
Tosiaan orkkis osia kaikki mutta siistissä kunnossa ainakin ulkoisesti kun on niin vähän tullut kilometrejä ja on pidetty öljyssä.

Tuo vipukin siis altus ja orkkis, 1 ja 9 "näytöllä" eli pitäisi olla 9 pakalle tehty.
Mutta L ruuvilla kun lisää liikerataa sen millin tai pari rengasta kohden niin peukalo vivulle tulee yksi naksu lisää, mutta mielestäni samalla liipaisimelta hävisi yksi naksu eli aivan kuin olisi koko vaihtajan alue siirtynyt yhdellä rattaalla.

Palaan tähän tulosten kanssa kun olen saanut tuon vaijerin katsottua ja säädettyä vaihtajan uudelleen.

Ps. Yritin editoida viestiä mutta se poistikin koko viestin, ei vissiin mobiili versio ole se paras näiden kirjoitteluun. Pahoittelut jos tulee nyt spammia sen takia.

JiiÄm
22.06.2019, 10.56
Puran tuon vaijerin kokonaan pois ja tarkistan, puhdistan ja öljyän.

Suosittelen uusimaan, menee samalla vaivalla eikä perustason Shimanon vaijeri/kuori-paketti ole monen euron investointi. Ja ovat todennäköisesti jopa laadukkaammat kuin ensiasennusvaijerit, niissä kun yleensä tavataan tinkiä. Perusteluina muutenkin se että erityisesti nuo vaijerinkuoret kerää ajastaan likaa ja korroosiota sisäänsä sekä muutenkin kuluvat. Voideltu ja sinänsä siisti vaijeri saattaa liukua käsin kokeillessa hyvin, mutta tilanne muuttuu kun vetoon tulee kuormaa, erityisesti kuoren mutkissa.

Ronzu
22.06.2019, 11.09
Täytyy maanantaina asioida paikallisessa liikkeessä ja hakea suosiolla uusi siis.
Yritän ensihätään kuitenkin putsailla tuon jos pääsisi sunnuntaina keskuspuistoon pöllyttämään polkuja. :)
Tai sitten säädän "hyppyratas" mallille mutta tuolla lonksutuksella ei uskalla lähteä ettei hajoa mitään.
Vähän OT mutta:
Tuohon vaijerihankintaan liittyen maastureissa ilmeisesti suositellaan täysimittaista kuorta? Orkkis kun on kaksiosaisella kuorella ja kerää aina sontaa avoimeen osaan.
Millä olette kiinnitelleet vaijerin runkoon tälläisessä vaihdoksessa? Nippusiteillä? Vai onko tuohon jotain ihan omia nippeleitä millä saa siistimmäksi?

oem
22.06.2019, 13.01
Tuskin tuo vaijeri ja kuori on kulunut noilla kilometreillä, hapettunut pilalle ehkä seisonta-aikana.
Uudet toimii varmemmin.


OT
Eipäs markkinoille ole keksitty hienonimistä vaijerivahaa ostettavaksi, testattavaksi ja keskusteltavaksi.:D

maalinni
22.06.2019, 14.04
Nippareilla kiinni

Twinning
22.06.2019, 14.17
OT
Eipäs markkinoille ole keksitty hienonimistä vaijerivahaa ostettavaksi, testattavaksi ja keskusteltavaksi.:D

Toki on. ;)

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-special-grease-for-outer-cable-ot-sp41-bc-9000-50g-can-490951

En tosin tiedä muita juuri tuohon käyttöön brändättyjä kuin tuon Shimanon oman. Luulisi tuolla hinnalla, että muidenkin valmistajien kannattaisi ainakin kokeilla.

Marsusram
22.06.2019, 15.51
Monta tarkistuskohdetta on jo käytykin läpi.
Trail 5:n (https://www.evanscycles.com/cannondale-trail-5-2016-mountain-bike-EV239479) Acera takavaihtaja on jo Stealth -suoravetomallia, joka ei ole yhtä herkkä pikku vaijerihäiriöille kuin vanhempi takaa vaijerin kierrättävä malli.

Muistan aikoinaan kokeilleeni työmatkapyörään markkinoille tullutta edullista 9v Sunracen takapakkaa, mutta tuli hyppimisvaihtamisongelmia toisten valmistajien ketjujen kanssa.
Nykyisin Sunracen pakat ovat jo yleisiä ja lienevät paremmin yhteensopivia muiden valmistajien ketjujen kanssa.
Shimanollakin on nyt jo edullisia rataspakkoja, esim HG400 9v 11-34 (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-9-speed-cassette-cs-hg400-11-34-209866), jos mielii kokeilla.

Rattaan yli hyppääminen vaihtaessa johtuu usein siitä kun ketju lähtee siirtymään liian jyrkästi ja työntyy yli seuraavasta. B-tension ruuvi vaikuttaa tähän jyrkkyyteen.
Ketjukin on saattanut jäykistyä varastoinnin aikana, jäykkä linkku voi aiheuttaa voimansiirtoon ongelmaa. Öljyäminen ja nivelten taivuttelu herkistää ketjua.

Ronzu
22.06.2019, 21.32
Noniin palataanpas lyhyesti aiheeseen.
Ensinnäkin kiitoksia kaikille vinkeistä ja neuvoista joita on tullut enemmän kuin uskalsin toivoa!

Sakemannilta tilattu:
- Shimanon kasetti HG400 11-34
- Shimanon Vaijeri
- "riittävästi" shimanon esivoideltua kuorta vaijerille (teen koko matkalle kuoren)
- shimanon päätyholkit vaijeriin ja kuorelle
- Varmuuden vuoksi uudet shimano ketjut, jääkööt hyllyyn jos ei nyt tarvitse vaihtaa.
- kmc x9 ketjulukot (väittivät sopivan shimanon ketjuihin)
- Vaijerileikkuri/krimppi pihti combon koska epäilen että tämä ei jää ainoaksi kerraksi kun teen tämän homman :rolleyes:

unohdinko jotain (paitsi uuden vaihtajan)? vuodatan tänne sitten kun selviää että tilasin osat mallia ei yhteensopiva keskenään.

Varsinkin tuota sunracen pakkaa rupesin epäilemään koska parhaimmillaan muut vaihteet toimii ihan ok mutta 2-1 väli lonksuttaa eli aivan kuin siinä vaihtajan liikerata ei osuisi ratasväliin joka voi olla toki myös vaijerista kiinni.
Vielä kysymys tuosta B ruuvin säädöstä eli tarkoitatko liian jyrkällä siirtymisellä sitä että rissapyörä on liian kaukana vaihderattaasta?
Ketjut pesin bräkleenillä ja öljysin huolellisesti (molemmille puolille ketjua öljy ja rätillä extrat pois) en tässä ainakaan huomannut että olisi jumittavia linkkuja mutta onhan se silti mahdollista.

Noilla kuitenkin lähden yksikerrallaan eristämään vikaa jotta se oikea syyllinenkin sieltä löytyy.
Täytyy hakea jokin riittävän toimiva väliaikais säätö huomenna että pärjää osien tuloon asti.

oppes
23.06.2019, 14.37
Ei varmaan kovin tavallista tai yleistä, mutta on kyllä koettu sekin, että vastaavassa tilanteessa epämääräisen, epäloogisen vaihtamiskäytöksen syyksi paljastui lopulta 10tkm:n väsyttämä tangon indeksoija (vai mikä se vaihtamislärpäke oikein on :D ). Vikaa etsittiin pari kuukautta ja ensin korvasin SORA-takavaihtajan Ultegralla - ei apua. Sitten vaihdoin vaijerin ja kuoret - ei apua. Luovutin hetkeksi kunnes onneksi toi tangon "vaihtaja" jyrähti totaalijumiin. Miljoonalaatikosta löytyi joku elintenluovuttajafillarista purettu Altuksen vaihtaja, jolla korvasin alkuperäisen. Elämys: "Voiko tää toimia näin hienosti?" :)

Tuosta B-ruuvista: Ainakaan omissa 9-, 10- ja 11v fillareissa tuolla ei oikeasti ole ollut kummoistakaan merkitystä. Tuoreimmassa SRAM-1*12v tulokkaassa ainakin InterWeb vakuuttaa B-ruuvin säädön olevan aurinkoakin tarkempaa...

Ronzu
13.07.2019, 16.57
Hoppista, meinasi unohtua kokonaan lopullisen ratkaisun laitto. Eli:
Kiire ajamaan oli kova joten hain motonetistä super B huolto telineen koska ajattelin säädön onnistuvan helpommin siinä kuin pyörä "selällään" (pisteet tälle on pirun vakaa mutta ylimääräisen pyörimisen estämiseksi vaatii pari poraruuvia pysty tangon juureen). Kappas vaan ilman osien vaihtoa sain säädöt jo lähes toimimaan aloittamalla kaiken alusta. Edelleen raksutteli välillä tuskaisen kauan mutta kun passaa vaihtajalla vähän lisää niin toimi. Halusin kuitenkin että vaihteet toimii ilman moisia kikkailuita ja saksan posti kun kantoi kasan osia pääsi todellinen ongelman etsintä alkuun.

1. Taka pakan vaihto.
Tämä entinen sunrace pakka on ilmeisesti ollut se ongelma, sillä sain vaihteet pelaamaan ainakin telineessä täydellisesti pelkällä pakan vaihdolla. Vanhassa pakassa huomasin melkoista kulumaa vaikka ajettu todella vähän ja huomasin että isoimman ja pienimmän rattaan välillä oli akselin ympäri klappia noin sentin verran, mielestäni aika paljon kun shimanon halvassakaan pakassa ei uutena ole kuin pari milliä. Vapaa rattaan boorit oli onneksi saaneet vain vähäisiä jälkiä tästä.

2. Vaihdoin vaijerin ja reititin sen uudelleen, kuori tuli koko matkalle. Vaihde vivun toiminta muuttui tällä "skarpimmaksi" voi osaltaan johtua siitä että vedin vaijerin vähän liian kireälle ja missään ei ole nyt säätövaraa löysätä sitä mutta toimii nyt juuri niinkuin pitää. Venyyhän se sitten käytössä joten tuskin tulee ongelmia tuon takia.

3. Ketjut meni myös uusiksi vaikka vanhoissa ei varsinaisesti ollutkaan mitään vikaa, jätin nämä varalle.

Isot kiitokset kaikille avusta ja ideoista!

OT: Ainut ongelma jäljellä: etujarrusta kuuluu todella kova naksunta kovissa jarrutuksissa. Kuulostaa kuin pinnat paukkuisivat jarrutuksen voimasta. Korjaukset: Jarrusatulaa nostettu prikoilla millin verran ulospäin koska palat ottivat levyn pinnoihin kiinni (ei säätöä paloille tässä suunnassa), pinnojen kireys tarkistettu ja vannetta oikaistu hyvin kevyesti, kireys on nyt valmistajan maksimi suosituksessa ympäri kiekon ja alle 10% vaihtelulla. Jarrut puhdistettu bräkleenillä. Palat tarkistettu ei juurikaan epätasaisuutta. Levyssäkin aivan hiuksen hieno epätasa kuluma juurikin satulan entisestä asennosta johtuen. Jos jollain ajatuksia tähän niin kiitollisena otetaan vastaan. Tektron Aurigat jarruina ja hydrauliset siis. Levyt myös tektron 160-8. Takajarru ei oireile. Tuon satulan noston jälkeen vasta yksi metsäreissu takana ja luulin jo vian postuneen mutta loppua kohden alkoi ääntää taas.