Ronzu
21.06.2019, 23.06
Hei vaan kaikille foorumilaisille tältä tulokkaalta!
Eli aloitan perinteisesti heti pyytämällä apuja ja toki vaihtajan säätöön mihinkäs muuhunkaan.
Haulla en löytänyt apuja juuri tähän ongelmaan ja kuukkelilla löytyi vain suomi24 vuodatusta.
Taustatietoa:
Pyöränä Cannondale Trail 5 (2016) Vakio osilla, ajettu noin 500km.
seissyt viimoset kaksivuotta sisätiloissa jolloin keväisin tehty lähinnä öljyäminen ketjut/vaijerit/vaihtajan nivelet,
kun ei ole tullut ajettua terveys onkelmien vuoksi kuin parit asfaltti lenkit.
Ekan kesän oli tiheämmässä käytössä ja metsässä jolloin nuo kilometrit pääosin kertrtyi, Silloin perushuolto kesällä & syksyllä,
ja mutaisten/rankempien retkien jälkeen pesu & ketjujen öljyäminen.
Nyt kun taas kestää paikat polkea niin kaivoin pyörän naftaliinista ja tein muutaman työmatkan jälkeen "ensihuollon",
kun alkoi jarruttaessa pinnat naksumaan ja takavaihtaja tökki pienemmälle vaihtaessa ja nuo kilometritkin alkoi jo mennä yli "ohjearvon", lisäksi etuvaihtaja hankasi ketjuihin keskiratas edessä/isoin takana yhdistelmällä.
Emännän pyörään sain säädöt kohdalleen kun huolsin samalla senkin,
myös siis shimanon halpa osasarjalla mutta omassa en saa vaihtajaa toimimaan kunnolla vaikka periaate on täysin sama.
Itse ongelma:
Vaihtaa joko ylös tai alas kunnolla muttei molempia vaan jää jossain välissä pakkaa ekalla vaihdolla jumiin (lonksuttaa vasten) ja tokalla skippaa aina rattaan.
Rajoitin ruuvit tarkistin ja säädin hieman.
vaijerin kireydellä sain pienemälle vaihdon toimimaan mutta kas eipä tippunut enää kunnolla isomalle vaihteelle(pienemmälle rattaalle siis).
Hieroin vaijerin kireyden säätöä sekä vaihtajan pään säätöholkista että kahvan pään holkista (ei väliä kumpaa sääti toimi samanlailla).
Joko vaihtaa hyvin ylös ja skippaa alas tullessa jossain välissä rattaan tai vice versa.
Pari tuntia jaksoin hinkata edestakaisin kunnes meni hermot ja päädyin tänne kyselemään.
- Säädetty hyvin pieniä pyöräytyksiä kerrallaan ehkä 1/16-1/8 kierrosta vaijerinkireyttä.
- Korvake näyttää suoralta.
- Vaijeri tuntisi kädellä vetäen liikkuvan molempiin suuntiin nätisti (rasvattu silti zefalin pro lube ketjuöljyllä)
- H ja L rajoittimet ovat kohdillaan (kokeilin näillä "siirtää" liipasimien aluetta koska liipaisimesta löytyi 10 vaihde kun L ruuvilla päästi vaihtajan millin verran yli isoimman rattaan keskilinjan, ei yllättäen toiminut, pienin ratas joko häviää käytöstä tai keskeltä pakkaa satunnainen ratas häviää)
- Takavaihtajassa ei osumajälkiä ja vaikuttaa suoralta vaikka on pari kevyttä pusua saanut juurakoissa kantoihin (rasvasin nivelet ja jousen).
- Ongelma alkoi viimekesänä pikkuhiljaa kevyessä asfaltti ajossa
- Parhaimillaan sain vaihteet toimimaan nyt niin että 2 pykälä takana yrittää nousta 1 pykälälle eli raapii ratasta pahasti mutta muut vaihteet toimivat suht hyvin.
- B ruuvin jätin rauhaan kun etäisyys vaikutti sopivalta (noin 6mm rattaiden piikkien välissä).
Niin ja tosiaan 3x9 vaihteisto kyseessä, takana acera vaihtajana, edessä altus ja vivut myös altus.
Kaikki muut säädöt ja korjaukset sain onnistumaan molempiin fillareihin (myös emännän solmuun ajetun vanteen oiottua vaikken olisi uskonut :eek:) mutta tähän pulmaan loppui kyvyt.
Tulipahan siitä raamatullinen tekstiä...
Arvon raadilla ajatuksia mistä hakea vikaa/säätää seuraavaksi :seko: vai heitänkö suosiolla sorsaa tuolla osasarjalla ja otan lähiliikkeen tarjouksen vastaan sramin nx sarjasta tai vaihdan koko kulkineen kun täpärikin houkuttelisi?
Omia ajatuksia vielä viasta:
Onko vipu yhteensopiva/vaatii säätöä? miten?
Takavaihtaja kuitenkin solmussa osumien takia? saako tuota mitattua kotikonstein ilman erikoistyökaluja?
Kiitos jo etukäteen!
Eli aloitan perinteisesti heti pyytämällä apuja ja toki vaihtajan säätöön mihinkäs muuhunkaan.
Haulla en löytänyt apuja juuri tähän ongelmaan ja kuukkelilla löytyi vain suomi24 vuodatusta.
Taustatietoa:
Pyöränä Cannondale Trail 5 (2016) Vakio osilla, ajettu noin 500km.
seissyt viimoset kaksivuotta sisätiloissa jolloin keväisin tehty lähinnä öljyäminen ketjut/vaijerit/vaihtajan nivelet,
kun ei ole tullut ajettua terveys onkelmien vuoksi kuin parit asfaltti lenkit.
Ekan kesän oli tiheämmässä käytössä ja metsässä jolloin nuo kilometrit pääosin kertrtyi, Silloin perushuolto kesällä & syksyllä,
ja mutaisten/rankempien retkien jälkeen pesu & ketjujen öljyäminen.
Nyt kun taas kestää paikat polkea niin kaivoin pyörän naftaliinista ja tein muutaman työmatkan jälkeen "ensihuollon",
kun alkoi jarruttaessa pinnat naksumaan ja takavaihtaja tökki pienemmälle vaihtaessa ja nuo kilometritkin alkoi jo mennä yli "ohjearvon", lisäksi etuvaihtaja hankasi ketjuihin keskiratas edessä/isoin takana yhdistelmällä.
Emännän pyörään sain säädöt kohdalleen kun huolsin samalla senkin,
myös siis shimanon halpa osasarjalla mutta omassa en saa vaihtajaa toimimaan kunnolla vaikka periaate on täysin sama.
Itse ongelma:
Vaihtaa joko ylös tai alas kunnolla muttei molempia vaan jää jossain välissä pakkaa ekalla vaihdolla jumiin (lonksuttaa vasten) ja tokalla skippaa aina rattaan.
Rajoitin ruuvit tarkistin ja säädin hieman.
vaijerin kireydellä sain pienemälle vaihdon toimimaan mutta kas eipä tippunut enää kunnolla isomalle vaihteelle(pienemmälle rattaalle siis).
Hieroin vaijerin kireyden säätöä sekä vaihtajan pään säätöholkista että kahvan pään holkista (ei väliä kumpaa sääti toimi samanlailla).
Joko vaihtaa hyvin ylös ja skippaa alas tullessa jossain välissä rattaan tai vice versa.
Pari tuntia jaksoin hinkata edestakaisin kunnes meni hermot ja päädyin tänne kyselemään.
- Säädetty hyvin pieniä pyöräytyksiä kerrallaan ehkä 1/16-1/8 kierrosta vaijerinkireyttä.
- Korvake näyttää suoralta.
- Vaijeri tuntisi kädellä vetäen liikkuvan molempiin suuntiin nätisti (rasvattu silti zefalin pro lube ketjuöljyllä)
- H ja L rajoittimet ovat kohdillaan (kokeilin näillä "siirtää" liipasimien aluetta koska liipaisimesta löytyi 10 vaihde kun L ruuvilla päästi vaihtajan millin verran yli isoimman rattaan keskilinjan, ei yllättäen toiminut, pienin ratas joko häviää käytöstä tai keskeltä pakkaa satunnainen ratas häviää)
- Takavaihtajassa ei osumajälkiä ja vaikuttaa suoralta vaikka on pari kevyttä pusua saanut juurakoissa kantoihin (rasvasin nivelet ja jousen).
- Ongelma alkoi viimekesänä pikkuhiljaa kevyessä asfaltti ajossa
- Parhaimillaan sain vaihteet toimimaan nyt niin että 2 pykälä takana yrittää nousta 1 pykälälle eli raapii ratasta pahasti mutta muut vaihteet toimivat suht hyvin.
- B ruuvin jätin rauhaan kun etäisyys vaikutti sopivalta (noin 6mm rattaiden piikkien välissä).
Niin ja tosiaan 3x9 vaihteisto kyseessä, takana acera vaihtajana, edessä altus ja vivut myös altus.
Kaikki muut säädöt ja korjaukset sain onnistumaan molempiin fillareihin (myös emännän solmuun ajetun vanteen oiottua vaikken olisi uskonut :eek:) mutta tähän pulmaan loppui kyvyt.
Tulipahan siitä raamatullinen tekstiä...
Arvon raadilla ajatuksia mistä hakea vikaa/säätää seuraavaksi :seko: vai heitänkö suosiolla sorsaa tuolla osasarjalla ja otan lähiliikkeen tarjouksen vastaan sramin nx sarjasta tai vaihdan koko kulkineen kun täpärikin houkuttelisi?
Omia ajatuksia vielä viasta:
Onko vipu yhteensopiva/vaatii säätöä? miten?
Takavaihtaja kuitenkin solmussa osumien takia? saako tuota mitattua kotikonstein ilman erikoistyökaluja?
Kiitos jo etukäteen!