PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fillaristia kolhaistiin peilillä.

yedi
18.06.2019, 15.33
Yle:n annissa on Tampereelta video, jossa fillaristi saa kolhun kylkeen ohi ajavan auton peilistä: https://yle.fi/uutiset/3-10837269

Kaveri tuntuu kiroavan aika aidosti tilannetta...

Fillaristi ajaa siististi reunaviivaa pitkin eli ei edes olisi mitään syytä ajaa noin läheltä fillaristia. :seko:

MRe
18.06.2019, 16.03
Onneksi oli kamera tällä kertaa.

pohjola
18.06.2019, 16.07
asiaa sivuten. Keltaisen viivan / viivojen ihmeellisen vaikutuksen olen myös huomannut,:( ilmeisesti oikeuttaa ajamaan pyöräilijän yli koskee pää sääntöisesti henkilö/paketti autoja. sitä keltaista viivaa ei saa ilmeisesti missään tapauksessa autolla ylittää.:mad:. Muutaman vuoden maantiepyöräily tauon jälkeen huomannut että rekka ja kuorma autot ohittavat nykyään pääsääntöisesti hienosti jopa toista kaistaa käyttäen:) no bussi kuskeissa löytyy edelleen kusipäitä

TetedeCourse
18.06.2019, 17.34
Muakin on joskus auton peili hipaissut käteen ohitustilanteessa, tosin aika kevyesti - slaaginhan siinä meinasi saada. Nykyisin käytän takana vilkkuvaa punaista valoa, ja se tuntuu vai kuvittelenko vaan lisäävän etäisyyttä, jolla autoilijat nykyisin ohittavat.

Esuli
18.06.2019, 17.59
Ei ajele polkupyörällä vilkkaasti liikennöidyillä maanteillä, jos on itsesuojeluvaisto.
Nykyään on hienoja seikkailu pyöriä joilla voi ajaa missä vain, ajaa siellä.
Ja onhan tietenkin kaikilla oikeus ajaa missä huvittaa.

xubu
18.06.2019, 18.29
Mulle opetettiin autokoulussa, että pyöräilijä (tai kävelijä tai mopoilija) väistetään kunnolla toiselle kaistalle ja kun ohitus on
tapahtunut katsotaan oikeaan peiliin jotta pyöräilijä vielä liikkuu.

En tiedä mitä siellä autokoulussa nykyisin opetetaan, joku ruotsin malli otettu käyttöön, mutta hakusessa
on monet säännöt.

Puskis
18.06.2019, 19.10
Ei ajele polkupyörällä vilkkaasti liikennöidyillä maanteillä, jos on itsesuojeluvaisto.
Ja onhan tietenkin kaikilla oikeus ajaa missä huvittaa.

Vai niin. Moni pyöräilee vilkkaasti liikennöidyillä teillä ihan siksikin, että sille ei ole vaihtoehtoja, kun pitää päästä paikasta toiseen. Yleisin näky pientareella on varmaan vanhus nitkuttamassa mummiksella.

Jouko_T
18.06.2019, 19.57
Turvaviirillä saanee hieman etäisyyttä ohittavaan autoon. Ja kun sen päähän asentaa terävän kovametallipiikin, niin sama autoilija ehkä pitkän naarmun jälkeen ohittelee kauempaa.

https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_899,f_auto,fl_lossy,q_auto:eco/13-3-8986812.jpg

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/spectra-heijastin-turvaviiri
(https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/spectra-heijastin-turvaviiri)

Pystymalli estää liian läheiset ylitykset:

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1UBkVcYuWBuNjSszgq6z8jVXaz/50pcs-wholesale-cheap-bicycle-bike-safety-flag-pole-with-customized-printing-your-graphic.jpg

pohjola
18.06.2019, 20.07
autaisko turvavälin saamiseen: taakse päin kuvaava kamera ja siihen liitetty vilkkuvalo ja selkään teksti :) olet kuvattu ja jo netissä

MRe
18.06.2019, 20.22
Luulen, että tähän kyseiseen pakukuskiin ja hänen hengenheimolaisiinsa ei auta kuin se yksi ladon takan suoritettava toimenpide tai mielenterveyspalvelut. Ei tuo ole millään tavalla normaalia eikä siinä joku muoviviiri olisi muuttanut hommaa mihinkään suuntaan.

+€+
18.06.2019, 21.19
Luulen, että tähän kyseiseen pakukuskiin ja hänen hengenheimolaisiinsa ei auta kuin se yksi ladon takan suoritettava toimenpide tai mielenterveyspalvelut. Ei tuo ole millään tavalla normaalia eikä siinä joku muoviviiri olisi muuttanut hommaa mihinkään suuntaan.

Näiden kusipäiden kotisivu on facebookissa ryhmä nimeltä: →Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä (https://www.facebook.com/groups/1455518094723683/?ref=nf_target&fref=nf)Tuolla näkyy porukkaa joka päivystää ja provosoi liikenteessä pyöräilijöitä käyttäytymään "väärin". Toiset sitten kannustavat toivoen erilaisia tapoja miten pyöräilijät saisivat kuolla ja osa jopa yllyttää kiilaamaan ja tappamaan heitä.

Jos joku pitäisi määritellä vihapuheeksi, tämä voisi olla aika lähellä mitä tuolla näkee.

Pyörällä ja autolla
18.06.2019, 21.26
"– Ilmoittaja on tavoittanut kuljettajan. Ratin takana on ollut ikääntynyt henkilö, joka on väittänyt osuneensa liikennemerkkiin, kertoo tutkinnanjohtaja Antti Uusipaikka.
Poliisi ei ole tavoittanut epäiltyä.
– Hän ei ole Suomessa asuva henkilö, siksi siinä saattaa kestää, Uusipaikka sanoo."

tempokisu
18.06.2019, 21.41
Muakin on joskus auton peili hipaissut käteen ohitustilanteessa, tosin aika kevyesti - slaaginhan siinä meinasi saada. Nykyisin käytän takana vilkkuvaa punaista valoa, ja se tuntuu vai kuvittelenko vaan lisäävän etäisyyttä, jolla autoilijat nykyisin ohittavat.

Voi pirulainen sua sentään, tommonen pirun vilkkuvalo kun ajaa edessä niin mun on joko ohitettava, tai jättäydyttävä tarpeeksi kauas tai mentävä toista reittiä ( siis pyörällä...) heijastinliivi? Vilkkuvalo voi ärsyttää myös autoilijaa ( ainakin minua) että ei kyllä lisää sitä etäisyyttä jolla sut ohitan, päinvastoin.

Joskus ennen muinoin oli noita turvaviirejä, en kyllä muista koska olen viimeksi nähnyt tällä vuosituhannella...

ps. ei ne kaikki rekat tai kuorma-autot, tai linja-autot ohita nätisti, joskus mennään hihaa ( siis minä pyörällä) hipoen, tai mielenosoituksellisesti tööttäillään just sekunnin sadasosa ennen ohitusta ja siinä vähän kyllä pelästyy mutta en ole vielä horjahtanu..., ja ihan mahdollisimman reunassa yritän maantiellä ajaa, varsinkin jos kuulee/ näkee(talvella valon) auton lähestyvän takaa.

pps. onko jonkun onnettoman sukunimi oikeesti "Uusipaikka"....kiva varmaan esitellä itsensä :D Tampereella oli ainakin joskus konstaapeli "Pollari"

Petri Väisänen
18.06.2019, 22.07
Ja onhan tietenkin kaikilla oikeus ajaa missä huvittaa.Niin siis missä nyt pitäisi ajaa? Meinaatko että tässä on pyöräilijä syyllinen? Koetappa uudestaan...

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

Petri Väisänen
18.06.2019, 22.11
Voi pirulainen sua sentään, tommonen pirun vilkkuvalo kun ajaa edessä niin mun on joko ohitettava, tai jättäydyttävä tarpeeksi kauas tai mentävä toista reittiä ( siis pyörällä...) heijastinliivi? Vilkkuvalo voi ärsyttää myös autoilijaa ( ainakin minua) että ei kyllä lisää sitä etäisyyttä jolla sut ohitan, päinvastoin.

Joskus ennen muinoin oli noita turvaviirejä, en kyllä muista koska olen viimeksi nähnyt tällä vuosituhannella...

ps. ei ne kaikki rekat tai kuorma-autot, tai linja-autot ohita nätisti, joskus mennään hihaa ( siis minä pyörällä) hipoen, tai mielenosoituksellisesti tööttäillään just sekunnin sadasosa ennen ohitusta ja siinä vähän kyllä pelästyy mutta en ole vielä horjahtanu..., ja ihan mahdollisimman reunassa yritän maantiellä ajaa, varsinkin jos kuulee/ näkee(talvella valon) auton lähestyvän takaa.

pps. onko jonkun onnettoman sukunimi oikeesti "Uusipaikka"....kiva varmaan esitellä itsensä :D Tampereella oli ainakin joskus konstaapeli "Pollari"Taatusti käytän vilkkuvaa valoa ens lenkillä, laitan 2000lm jyskyttämään sinne, evvvk jos se jotain ärsyttää, onpahan silloin ainakin huomannut

F. Kotlerburg
18.06.2019, 22.29
Jotenkin ei jaksa enää ajaa maantiellä edes sitä mitä ennen juuri näiden takia. Muutenkin liikenne tuntuu muuttuneen entistä kahjommaksi ihan autonkin ratin takaa katsottuna. Ei tee mieli pyörällä noiden höyrypäiden sekaan niin yhtään. Tahallisista kiilauksista jne. fillaristeja kohtaan saa lukea jatkuvasti.

hcf
18.06.2019, 22.37
Jotenkin ei jaksa enää ajaa maantiellä edes sitä mitä ennen juuri näiden takia. Muutenkin liikenne tuntuu muuttuneen entistä kahjommaksi ihan autonkin ratin takaa katsottuna. Ei tee mieli pyörällä noiden höyrypäiden sekaan niin yhtään. Tahallisista kiilauksista jne. fillaristeja kohtaan saa lukea jatkuvasti.

Joo-o. Noita pätkiäki näkee missä huvikseen autosta tonivät pyöräilijöitä pusikkoon. Ajan kysymys ku tuostaki tulee villitys kakaroilla

tempokisu
18.06.2019, 22.42
:D....eh, vai että ikääntynyt kuski oletti että fillaristi on liikennemerkki. No siinä mielessä on ihan hyvä että ikääntyneiden autoilijoiden näköä ja muutenkin seuraillaan, minä olen nimittäin kysellyt ajokortti-tutkimuksessa myös jotain liikennemerkkejä, joskus väistämissääntöjäkin. Monta kertaa siinä yleistä keskustellessa käy jo ilmi onko perustavanlaatuisia ongelmia.

Mutta Petri, tiedät sitten kuka takanas tööttää ja kuravedet päälles roiskauttaa kun lenkkiä ajelet :p sun vilkkus kun sokaisi niin oma oli vikasi. Onko sulla muuten 1- vai 2-luokan ajokortti? vai onko korttia, tai autoa, ollenkaan....

Vakavasti ottaen, toi vilkkuvalo on oikeesti kamala migreenipotilaalle. Ja en kyllä millään haluaisi yhtään ylimääräistä migreenikohtausta ( pää tuntuu että halkeaa, kaikki tulee ylös ja heikko olo kestää kohtauksen jälkeen vielä pari päivää) sulla tätä sairautta ei varmaan ole. Vertaisin sitä vilkkuvaloa pahoinpitelyyn, kun aiheutetaan mahdollisesti toiselle sairauskohtaus, mietipä asiaa tältä kannalta.

MäkiHiiri
18.06.2019, 23.12
Kaikenlaisia mahtuu mukaan. Se oli viime kesänä, kun pojan kanssa potkupyörä/kävelylenkillä oltiin. Tultiin t-risteykseen t:n "jalkaa" pitkin oikeata reunaa, kun samaan aikaan oikealta tulee kappas vaan valkoinen paku. Ehdin nähdä hullun kiillon kuskin silmissä ja ronskimman puoleisen ratin käännön ja osasin napata vesselin pyörineen heinikolle, niin eikös mitä äijä leikkasi kääntyessään ajolinjansa meidän vierestä sora pöllyten. Eihän semmosilla ajolinjoilla kääntyillä vaikka ois vauhtia.. omalle kaistalle sitä pitäis aina tähdätä. Mää olin vaan niin ihmeissäni, että en osannut mitään muuta kuin varotella lähialueen äitejä ja perhepäivähoitajia kyseisestä tyypistä.

Mr_W
18.06.2019, 23.21
Tässäkin keskustelussa huomaa että pelot, uhkakuvat ja provoileva asenne harvoin edistävät mitään. Eivät ainakaan sopua ja rinnakkaiseloa. Rauhaa teille ja asennemaailmaan, kiitos! Vaikka onhan se joskus kieltämättä vaikeaa olla tuohtumatta kun juttuja lukee...

MäkiHiiri
18.06.2019, 23.43
Tässäkin keskustelussa huomaa että pelot, uhkakuvat ja provoileva asenne harvoin edistävät mitään. Eivät ainakaan sopua ja rinnakkaiseloa. Rauhaa teille ja asennemaailmaan, kiitos! Vaikka onhan se joskus kieltämättä vaikeaa olla tuohtumatta kun juttuja lukee...
Eikö tämmönen keskustelu ole mielestäsi hyvä? Kun aatteles, jos joku untuvikko lähtee auvoisasti pumpulistaan seikkailuun. Niin jos edes joskus on lukenut, että liikenteessä on syytä pysyä valppaana eikä kaikkiin/kaikkien ajotaitoihin tai tilannearvioihin voi luottaa, niin voi ehkä välttää vahinkoja yms.. niin mä tätä tulkitsisin, vaikka onhan joidenkin tekstit ehkä teräväreunaiselle paperille kirjoitettuja... ainakin tämä sai mut avautumaan ja kertaamaan oman kauhukokemukseni ja ehkä nyt uskallan taas sille kadulle kävelemään.

sianluca
19.06.2019, 06.08
Minulla on ollut vastaavanlainen kokemus, vauhti autolla tosin oli pienempi ja auto oli vastaantulija. Se tapahtui Hesassa Allergiasairaalan edessä, kun siinä ei vielä ollut pyörätietä käytettävänä. Talvella, sumuisessa säässä vastaantuleva auto vetäisi sivupeili häränsarvitankoa liipaten ohi, auto oli henkilöauto, kuski oli naiskuski, sen ehdin nähdä...

yedi
19.06.2019, 07.56
Olisikohan tuossa pakun tapauksessa ollut kyse puhelimen käytöstä? Tosin voihan joku vihata kanssa kulkijaa niin paljon, että pitää kolauttaa autolla. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa voisi sakottamisen jättää ja laittaa kuskin tien varteen käsi pakko-ojennettuna suoraksi ajokaistan suuntaan. Sitten ajetaan pakulla siihen käteen 100km/h vauhdilla niin, että kolahtaa peilikin kylkeen. Sitten kuljettajan voi päästää jatkamaan matkaansa. Ensikerralla muistaisi sitten katsoa miten ajelee.

Jos luuli pyöräilijää liikennemerkiksi, niin en ole kuullut että niitäkään pitäisi kolauttaa peilillä. Eikä liikennemerkkejä ole tapana sijoittaa reunaviivojen sisäpuolelle.

Videossa tuossa kohtaa on sulkuviiva ja tieliikenneasetus https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182 pykälä 34 sanoo:
Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva keltainen tai valkoinen viiva. Sulkuviiva on keltainen, kun se erottaa vastakkaiset ajosuunnat toisistaan ja muulloin valkoinen.

Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.

Autolla on vasemmalla matkaa sulkuviivaan melkein metri eli hyvin olisi mahtunut fillaristin ohittamaan sulkuviivan ja liikennesääntöjen puolesta.

Itse ylitän surutta keltaisen viivan fillaria väistäessä jos vastaan ei tule autoja. Mieluumin otan sakot keltaisen viivan yliajamisesta kuin fillaristin teilaamisesta. Rinnakkain maantiellä ajavista fillaristeista tietysti sen ajokaistan puoleisen saa teilata ihan vapaasti...

29er
19.06.2019, 08.39
Onko sulla muuten 1- vai 2-luokan ajokortti?

Koska tämmöinen luokittelu on otettu käyttöön?

ilmora
19.06.2019, 08.43
Joskus tuolla tienpäällä tuntuu siltä, että fillaristin ohittaminen on tilanne, jota autoilija ei oikein aina hallitse. Eilen justiinsa itselläkin yksi paku meni ihan hipoen ohi, vaikka vastaantulijoita ei ollut. Muut sen sijaan ohittivat kauniisti toisen kaistan kautta. Eniten sydän pysähtyy kyllä niissä tilanteissa, joissa joku lähtee ohittamaan toista autoa kun olen tulossa vastaan. Siinä loppuu piennar yleensä nopeasti kesken. Töissäkin eräs jaksoi aina välillä ihmetellä kovaan ääneen miksi ne maantiepyöräilijät ajaa siellä tiellä, eikä pyörätiellä, ja naureskellen kertoi miten raskas ajoneuvo oli kerran päättänyt kouluttaa paria fillaristia ja ohittaessaan oli huudattanut torvea täysillä. Entisen työkaverini mielestä oli kuulemma koominen näky, kun pomppasivat kauhusta ojaan. Tuntuu siltä, että jotenkin ei mene kaaliin, että lopputulos voi olla hyvinkin rumaa ja henki lähteä.

Mohkku
19.06.2019, 08.46
"– Ilmoittaja on tavoittanut kuljettajan. Ratin takana on ollut ikääntynyt henkilö, joka on väittänyt osuneensa liikennemerkkiin, kertoo tutkinnanjohtaja Antti Uusipaikka.
– Hän ei ole Suomessa asuva henkilö, siksi siinä saattaa kestää, Uusipaikka sanoo."

Huono homma, että on ulkomailla asuva. Jos nyt itse kertoisin poliisille sekoittaneeni keskenään pyöräilijän ja liikennemerkin, olisin hyvin huolissani ajokortistani. Varsinkin, jos olisi ok osua autolla liikennemerkkiin. Mutta en tiedä, voiko poliisi käytännössä ottaa ulkomailla asuvalta kortin pois tai vaikka ottaisikin, onko sillä merkitystä. Hakee sitten kotimaassaan uuden, kun vanha hävisi.

Mr W:n kommentti on aiheellinen, vaikka monesti pyöräilijänä voikin olla vaikea pitää mieli rauhallisena massaltaan vähintään kymmenkertaisten autojen seassa. Tuossa tietysti syyllistyn luokittelevaan yleistykseen, mutta älkää välittäkö siitä. Yleistys ei nyt ole pointtina, vaan se, miten tilanteet liikenteessä koetaan ja miten se vaikuttaa mielipiteisiin.

yedi
19.06.2019, 08.46

Trafissa taitaa olla bingo, jossa joka aamu arvotaan päivän erilaiset ajokortti- ja ajopätevyysluokat.

Itse en ole pysynyt enää vuosiin selvillä siitä millaisia ajokortteja tarvitaan/saadaan/pitää olla. Ajelen omassa ajokorttissa olevien luokkien mukaan ja luotan/toivon, että ne riittää ajoneuvoille ja yhdistelmille, joilla ajan.

MRe
19.06.2019, 08.47
This explains. Jos kuski oli Suomesta itään, niin siellä tuollainen on ihan normaalia autojenkin kesken. Myös Suomesta etelään mentäessä Viron jälkeen alkaa homma muuttua sellaiseksi, että on syytä olla ratinkin takana hereillä.

yedi
19.06.2019, 08.53
Joskus tuolla tienpäällä tuntuu siltä, että fillaristin ohittaminen on tilanne, jota autoilija ei oikein aina hallitse.

Tuossa ei oikein pitäisi olla mitään mystiikkaa, joka menisi ajokortin saamiseen vaadittavat ajattelukyvyn yli. Kyllä jokainen autoilija osaa väistää reunassa olevan kiven, sortuman tai pysäköidyn auton. Ratti kääntyy helposti, jotta saa riittävän välin fillaristiin.

Töissäkin eräs jaksoi aina välillä ihmetellä kovaan ääneen miksi ne maantiepyöräilijät ajaa siellä tiellä, eikä pyörätiellä, ja naureskellen kertoi miten raskas ajoneuvo oli kerran päättänyt kouluttaa paria fillaristia ja ohittaessaan oli huudattanut torvea täysillä. Entisen työkaverini mielestä oli kuulemma koominen näky, kun pomppasivat kauhusta ojaan. Tuntuu siltä, että jotenkin ei mene kaaliin, että lopputulos voi olla hyvinkin rumaa ja henki lähteä.

Mistähän tämä viha oikein kumpuaa? Fillaristilla on sama oikeus ajaa tiellä kuin autoillakin.

JackOja
19.06.2019, 08.58
Mä seuraan puolihuolimattomasti kaupunginosani FB-ryhmän keskusteluja.

Nyt oli joku pyöräilijä ajanut punaisia päin ja kaahaillut ja asiasta virisi vihapuhetta ja suoranaista väkivaltaan yllyttämistä "spandexien opettamiseksi". Voi aikoja.

ilmora
19.06.2019, 09.19
Mistähän tämä viha oikein kumpuaa? Fillaristilla on sama oikeus ajaa tiellä kuin autoillakin.

En tiedä, mutta tod.näk. fillaristi on myös aika helppo kohde sille vihalle - hitaammin liikkuva ajoneuvo, jonka massa on niin pieni, ettei sitä ratin takaa tarvitse pelätä. Asun suht vilkkaan tien varressa ja kyllä sitä jatkuvasti näkee sellaista perseilyä ja ylinopeuksia autoilijoiden ja motoristien puolelta, että välillä miettii miksi kukaan ei koskaan halua puuttua tähän, mutta jos kaksi fillaristia ajaa rinta rinnan niin se on melkein maailmanloppu. Maantiet mielletään jotenkin aivan liikaa moottoroitujen nopeiden ajoneuvojen mellastuskentäksi, jonne kukaan muu ei ole tervetullut, ja se jos joutuu jonkun hitaammin liikkuvan takia vähän muuttamaan omaa ajamistaan, niin onkin maailmanloppu.

Osansa voi myös olla siinä, että pyöräily on aika vahvasti sidottu esim. vihreisiin aatteisiin ja joku voi kokea sen uhkana autoilulle, mikä on kyllä aika absurdia. Ei autot mihinkään katoa sillä, että jotkut ajaa omaksi ilokseen ja huvikseen ja urheilun vuoksi.

Mitään ongelmaahan hitaamman liikenteen kanssa ei olisi tai se olisi pienempi jos vain ajoradoilla olisi kyllin leveät pientareet. Tätä nykyä valkoinen reunaviiva on usein sama asia kuin asvaltin reuna.

F. Kotlerburg
19.06.2019, 09.22
Huono homma, että on ulkomailla asuva. Jos nyt itse kertoisin poliisille sekoittaneeni keskenään pyöräilijän ja liikennemerkin, olisin hyvin huolissani ajokortistani. Varsinkin, jos olisi ok osua autolla liikennemerkkiin. Mutta en tiedä, voiko poliisi käytännössä ottaa ulkomailla asuvalta kortin pois tai vaikka ottaisikin, onko sillä merkitystä. Hakee sitten kotimaassaan uuden, kun vanha hävisi.

Se ei toki tarkoita etteikö kuljettajalla mahdollisesti olisi suomalaista ajokorttia. Kyseessä oli kuitenkin ulkomailla asuva, ei välttämättä ulkomaalainen henkilö.

vihtis83
19.06.2019, 10.08

Tuollaiset luokitukset nähtävästi on olemassa: https://www.ajokortti.com/korttiluokat/lisatietoa-ajokorttiluokista.html

hcf
19.06.2019, 10.21

Niin saa jos ei vieressä mene pyörätietä. Mutta jotku ajaa siltikki.
Sit on nää rinnakkain ajot. Tiedän että siinä kierrätetään veturia. Se kuulopuheiden perusteella ainaki ärsyttää.

Itteä lähinnä ärsyttää noi tummissa ajavat joita ei meinaa nähä ku naamioituu metsän kans niin hyvin. Siksi itekki ajalen huomioväreissä

Mr_W
19.06.2019, 10.32
Eikö tämmönen keskustelu ole mielestäsi hyvä? Kun aatteles, jos joku untuvikko lähtee auvoisasti pumpulistaan seikkailuun. Niin jos edes joskus on lukenut, että liikenteessä on syytä pysyä valppaana eikä kaikkiin/kaikkien ajotaitoihin tai tilannearvioihin voi luottaa, niin voi ehkä välttää vahinkoja yms.. niin mä tätä tulkitsisin, vaikka onhan joidenkin tekstit ehkä teräväreunaiselle paperille kirjoitettuja... ainakin tämä sai mut avautumaan ja kertaamaan oman kauhukokemukseni ja ehkä nyt uskallan taas sille kadulle kävelemään.

Onhan keskustelu hyvä juttu, lähinnä pisti silmään ne erilaiset vastakkainasettelut. Jotka helposti lähtevät rakentumaan, kun ärsyttää ja pistää vihaksi. Esim. pyöräilijät vs. autoilijat yleistettyinä ryhminä tai vaikka maksimaalisen ärsyttävän vilkkuvalon asentaminen.

Ja liikennetilanteita ja -ympäristöjä on niin erilaisia, että joskus ainakin itselleni on vaikea sanoa minkälaista "tuolla ulkona" oikeastaan on. Tai minkälainen määrä aktiivisesti pyöräilijöitä "kouluttavia" tai jopa päälle ajamista yrittäviä on mukana esim. ratin takana. Voin kyllä uskoa että sellaisiakin tapauksia tosiaan on, ikävä kyllä.

Toivottavasti tällaiset vaaralliset ohitukset ovat kuitenkin hyvin harvinaisia ja menevät "ei-tahallisia" -sektoriin. Tosin eihän se paljon lohduta, jos pyöräilijään olisi tullut vakava osuma, vaikka syynä olisi esim. kännykän räplääminen ajaessa.

Mohkku
19.06.2019, 10.33
En tiedä, mutta tod.näk. fillaristi on myös aika helppo kohde sille vihalle - hitaammin liikkuva ajoneuvo, jonka massa on niin pieni, ettei sitä ratin takaa tarvitse pelätä.

Varmaan läheistä sukua mopoautoilijoille.

Asun suht vilkkaan tien varressa ja kyllä sitä jatkuvasti näkee sellaista perseilyä ja ylinopeuksia autoilijoiden ja motoristien puolelta, että välillä miettii miksi kukaan ei koskaan halua puuttua tähän, mutta jos kaksi fillaristia ajaa rinta rinnan niin se on melkein maailmanloppu.

Ei kukaan koskaan-näkemykseen saattaa myös vaikuttaa se, miltä kantilta asiaa katselee ja jotta vältyttäisiin provosoimiselta, yksipuolista tarkastelua kannattaa välttää. Autoilijoiden nopeusvalvonta on nyt kuitenkin jatkuvan valituksen aihe. Oli sitten kyse määrästä, tavasta, puuttumiskynnyksestä, sakkojen suuruudesta tai melkeinpä mistä tahansa. On ollut suunnilleen siitä saakka, kun nopeusvalvonta joskus useita kymmeniä vuosia sitten aloitettiin.

Maantiet mielletään jotenkin aivan liikaa moottoroitujen nopeiden ajoneuvojen mellastuskentäksi, jonne kukaan muu ei ole tervetullut, ja se jos joutuu jonkun hitaammin liikkuvan takia vähän muuttamaan omaa ajamistaan, niin onkin maailmanloppu.

Osansa voi myös olla siinä, että pyöräily on aika vahvasti sidottu esim. vihreisiin aatteisiin ja joku voi kokea sen uhkana autoilulle, mikä on kyllä aika absurdia. Ei autot mihinkään katoa sillä, että jotkut ajaa omaksi ilokseen ja huvikseen ja urheilun vuoksi.

Mitään ongelmaahan hitaamman liikenteen kanssa ei olisi tai se olisi pienempi jos vain ajoradoilla olisi kyllin leveät pientareet. Tätä nykyä valkoinen reunaviiva on usein sama asia kuin asvaltin reuna.

Ajelin eilen Kirkkonummen suunnalla Kt51:llä ja hämmästelin tieosuuden juhlallisia pientareita. Vastaavaa oli joskus 20 vuotta sitten Vt9:llä välillä Lieto-Aura, mutta sitten joku viisas tieinsinööri keksi kaventaa ne, jotta autoilijoita saataisiin houkuteltua 1,5-kaistaisella tiellä ohittamaan lain vastaisesti vastaantulijoiden kohdalla.

Ajoratojen mieltäminen moottoriajoneuvojen käyttöön tarkoitetuksi on totta. Käsite autotie kuvaa jo tilannetta. Tilannetta olisi tosiaan tarve korjata ja ehkä paras tapa olisi käydä julkista keskustelua aiheesta. Veturina pitäisi olla jokin valtion organisaatio, liikenneturva yms. neutraalit tahot.

Arosusi
19.06.2019, 10.55
Rinnakkain maantiellä ajavista fillaristeista tietysti sen ajokaistan puoleisen saa teilata ihan vapaasti...
Oliko tämä huumoria? Jos oli niin aika huonoa. Jos ei niin suosittelen hoitoon hakeutumista.

ilmora
19.06.2019, 11.09
Ei kukaan koskaan-näkemykseen saattaa myös vaikuttaa se, miltä kantilta asiaa katselee ja jotta vältyttäisiin provosoimiselta, yksipuolista tarkastelua kannattaa välttää. Autoilijoiden nopeusvalvonta on nyt kuitenkin jatkuvan valituksen aihe. Oli sitten kyse määrästä, tavasta, puuttumiskynnyksestä, sakkojen suuruudesta tai melkeinpä mistä tahansa. On ollut suunnilleen siitä saakka, kun nopeusvalvonta joskus useita kymmeniä vuosia sitten aloitettiin.

Kaikki viha ja ennakkoluulot taitavat monesti lähteä oman kosketuspinnan kapeudesta aiheeseen. Jos joku ei harrasta maantiepyöräilyä niin on ehkä vaikea ymmärtää lajin piirteitä ja tilannenopeuksia, sama on tuon taloni ohittavan liikenteen kanssa. Kukaan muu ei asu yhtä lähellä kys. tietä ja tiedä ja kuule mitä se on, kun 60 alueella surutta vedetään urku auki ja samalla tiellä liikkuu kuitenkin myös näin kesäaikaan paljon väkeä kävellen ja pyörillä. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin autoilijoita ja kokemus liikenteestä on yleensä se sulavampi versio, jossa jouhevasti ollaan osa sitä liikennettä, eikä altavastaajan asemassa kuten ehkä jalankulkijat ja fillaristit. Tilanteet saattavat säikäyttää tuon satunnaisen kävelijän, joka astelee venerannasta kauppaan, mutta mikäli niiden toistuvuutta ja yleisyyttä ei pääse havainnoimaan, niin ei ehkä ajattele, että se yksi kaahari ei ollutkaan se kesän ainoa, vaan melkein jokapäiväinen juttu.

Samoin vain säännöllisesti pyöräilevä osaa sanoa miten yleisiä nuo autoilijoiden tekemät huonot ohitukset ovat.

taski63
19.06.2019, 11.23
Kaikki viha ja ennakkoluulot taitavat aina lähteä oman kosketuspinnan kapeudesta aiheeseen. Tämä. Ja ihmisen yllättävänkin voimakas tarve kuulua määriteltyyn ryhmään, ja siihen liittyen ryhmitellä asioita "me vs muut" pohjalta. Autoilijat <> pyöräilijät, pyöräilijät <> koirankusettajat, harrikkamiehet <> kyykkypyörät... Ja logiikkaa tuosta on turha hakea. Lisänsä soppaan tuo nykyajan minäkeskeisyys: "minulla on oikeus", mutta velvollisuudet unohdetaan sujuvasti.

Firlefanz
19.06.2019, 11.24
Oliko tämä huumoria? Jos oli niin aika huonoa. Jos ei niin suosittelen hoitoon hakeutumista.

Huono huumori on pahasti aliarvostettua. Noin yleensäkin mutta erityisesti Fillarifoorumilla. Mutta toisaalta voi olla niin että minä ja jotkut muutkin tahoillaan syyllistyvät toistuvasti siihen etteivät ymmärrä ettei voi olettaa että kaikilla lukijoilla on tietty luetun ymmärtämisen taso.

Yedille olisin kommentoinut ettei ole ihan yksinkertaista teilata ajokaistan puoleisia pyöräiljöitä koska siinä tahtoo käydä niin että pientareen puolella ajavatkin menevät samaan kasaan. Ainakin niin on käynyt silloin kun minä olen auton ratissa halunnut ihan pikkaisen mokomia pellejä liikennesääntöjen noudattamisen tärkeydestä valistaa,

Muuten olen sitä mieltä että toki on viisasta käyttää tervettä järkeä sen suhteen millaisilla maanteillä ja mihin aikaan ajaa, mutta olisin taipuvainen uskomaan että riski joutua vakavan onnettomuuden uhriksi on kuitenkin niin pieni ettei sillä ole merkitystä - senkään vuoksi ettei ajaminen kelveillä, hiekkateillä tai maastopoluilla ole riskitöntä sekään.

(Mitään tilastoja jotka kertoisivat objektiivisen totuuden siitä missä vakavia onnettomuuksia tapahtuu eniten ja missä vähiten ei liene olemassakaan. Maantiellä auton yliajamaksi joutuneet näkyvät otsikoissa, mutta sekin lienee vain osatotuus eli saattaa jopa olla että suhteessa ajomääriin turvallisinta on nimenomaan ajoradan laidalla...)

Acunus
19.06.2019, 13.07
Ei fillari-foorumille pidä tulla opettelemaan huumoria eikä tielle opettamaan liikennöintiä.

yedi
19.06.2019, 13.36

Ei ollut huumoria. Se on ihan selvä juttu, että maantiellä ei saa kaistaa/toisten menemistä tukkia tarkoituksella vaikka itsestä tuntuukin kivalta olla koko kaistan omistaja. Autolla maantiellä liikkuessa rinnakkain ajelijoita en väistele, kun rinnakkain ajamiseen ei ole mitään syytä/tarvetta. Reunassa/rivissä ajavat kierrän kaukaa (myös keltaiset viivat ylittäen). Sorry, jos tuosta tulee jollekin pahaa mieltä... :D

Mohkku
19.06.2019, 13.59
Ei ollut huumoria.
...
Autolla maantiellä liikkuessa rinnakkain ajelijoita en väistele, kun rinnakkain ajamiseen ei ole mitään syytä/tarvetta. Reunassa/rivissä ajavat kierrän kaukaa (myös keltaiset viivat ylittäen). Sorry, jos tuosta tulee jollekin pahaa mieltä... :D

Nyt en pysy kärryillä. Onko tuo huumoria vai ei?

hece
19.06.2019, 14.56
Autolla maantiellä liikkuessa rinnakkain ajelijoita en väistele, kun rinnakkain ajamiseen ei ole mitään syytä/tarvetta.
Rinnakkain ajaessa letka on lyhyempi jolloin se on ohitettavissa helpommin. Näin siis jos tie ei ole riittävän leveä jotta samalla kaistalla ohittaminen onnistuisi turvallisesti.

Oatmeal Stout
19.06.2019, 15.21
Autolla maantiellä liikkuessa rinnakkain ajelijoita en väistele, kun rinnakkain ajamiseen ei ole mitään syytä/tarvetta.
Siis et tiedä, että pyörillä ohitetaan samalla logiikalla kuin autoilla, ollaan hetki rinnalla - tiedä sitten miten Sinä syyt ja tarpeet muiden liikenteessä olijoiden kohdalta selvität - Tarot-korteillako? Et ilmeisesti tiedä myöskään ettei liikenteessä saa tahallaan vaarantaa ketään vai oletko vain taparikollinen?

Oatmeal Stout
19.06.2019, 15.22
Ainakin niin on käynyt silloin kun minä olen auton ratissa halunnut ihan pikkaisen mokomia pellejä liikennesääntöjen noudattamisen tärkeydestä valistaa,
Toivottavasti valistetut ovat valistaneet poliisia vai oletko saanut jumalallisen luvan mielivaltaasi?

MRe
19.06.2019, 15.28
Hesarissa lisää aiheesta:
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006148104.html

Firlefanz
19.06.2019, 15.33
Toivottavasti valistetut ovat valistaneet poliisia vai oletko saanut jumalallisen luvan mielivaltaasi?

Mikä saa sinut kuvittelemaan että olisin jotenkin erikoinen ihminen? Tottakai jälkimmäinen!

Kommuutteri
19.06.2019, 15.44
Ei ollut huumoria. Se on ihan selvä juttu, että maantiellä ei saa kaistaa/toisten menemistä tukkia tarkoituksella vaikka itsestä tuntuukin kivalta olla koko kaistan omistaja. Autolla maantiellä liikkuessa rinnakkain ajelijoita en väistele, kun rinnakkain ajamiseen ei ole mitään syytä/tarvetta. Reunassa/rivissä ajavat kierrän kaukaa (myös keltaiset viivat ylittäen). Sorry, jos tuosta tulee jollekin pahaa mieltä... :D

Ei tässä mitään. Kerro vaan Yedi lisää yksityiskohtia: missä, milloin ja miten olet jättänyt rinnakkain ajelevat väistämättä? Ja mitä sitten tapahtui? Ja miltä tuntui?

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla

ikispessu
19.06.2019, 15.50
Suomalaisten autoilijoiden ominaispiirre on tämä käsittämätön asennevamma ja usein suoranainen viha maantiepyöräilijää kohtaan. Eihän vastaavaa ilmiötä ole missään muualla.
Suomalaiset autoilijat ovat myös omaksuneet periaatteekseen isomman oikeuden, kun taas sivistyneemmissä maissa autoilijat ymmärtävät että kyse on isomman vastuusta.
Ajan itsekin jonkin verran pakosta autolla, mutta tämä on syy miksi vihaan autoilijoita sekä autoja.

Viimeksi tänään lenkillä ajoi audikuski(erittäin usein edustettuna sikailussa tämä merkki) täysin laput silmillä suoraan eteeni kun olin ohittamassa liikenneympyrää ja hän menossa sinne. Kyse oli pyörätien jatkeesta ja autoilijalla kärkikolmio. En tiedä ymmärsikö hän pitkään jatkunutta keskisormen näyttämistäni, mutta kyydissä olleet lapset katsoivat kyllä suu auki.

F. Kotlerburg
19.06.2019, 16.00
Suomalaisten autoilijoiden ominaispiirre on tämä käsittämätön asennevamma ja usein suoranainen viha maantiepyöräilijää kohtaan. Eihän vastaavaa ilmiötä ole missään muualla.

Jäätävän hieno yleistys.

ikispessu
19.06.2019, 16.07
yleistäminen on joskus paikallaan, kuten tässä tapauksessa, koska ilmiöön törmää niin käsittämättömän usein.

MRe
19.06.2019, 16.13
Ajan itsekin jonkin verran pakosta autolla, mutta tämä on syy miksi vihaan autoilijoita sekä autoja.
Suomalaisten pyöräilijöiden ominaispiirre on tämä käsittämätön asennevamma ja usein suoranainen viha autoilijaa kohtaan. Eihän vastaavaa ilmiötä ole missään muualla.

Viimeksi tänään lenkillä ajoi audikuski(erittäin usein edustettuna sikailussa tämä merkki) täysin laput silmillä suoraan eteeni kun olin ohittamassa liikenneympyrää ja hän menossa sinne.
Onneksi tuli vaihdettua pari vuotta sitten kohteliaisuusajoneuvo biimeriin. Mutta kyllähän tuossa sunnuntain Klaukkalan reissulla muistaakseni joku ajoi eteen liikenneympyrässä. En muista auton merkkiä enkä kyllä näyttänyt keskariakaan.

Kyse oli pyörätien jatkeesta ja autoilijalla kärkikolmio.
Näin taitaa olla valta-osassa kiertoliittymiä. Tai ainakin kaikissa on kolmio.

En tiedä ymmärsikö hän pitkään jatkunutta keskisormen näyttämistäni, mutta kyydissä olleet lapset katsoivat kyllä suu auki.
Toivottavasti voimaannuit kovasti tästä.

plr
19.06.2019, 16.14

Vaikea sanoa ulkopuolisen rinnakkain ajamisesta mikä sen perusteena on. Siihen voi olla lukuisia laillisia syitäkin. On niitä tai ei, niin tieliikennelaki on voimassa. Mm. "Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa." ja "Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon." Liikenteessä on syytä toimia omalta osaltaan lain mukaisesti, vaikka muut olisivat omasta mielestä rikkomassa lakia.

Voi myös kysyä itseltään onko toisten hengen ja terveyden vaarantaminen missään suhteessa siihen, että vierekkäin ajo mahdollisesti hidastaa autolla etenemistä.

ikispessu
19.06.2019, 16.37
Olipa hieno vastaus, mutta sisältö puuttui. Bmw:n ratissa myös tavallista enemmän kusipäitä.
Toivon että lapset kysyivät miksi pyöräilijä oli vihainen ja tämä kasvattaja pystyi myöntämään heille virheensä ja kertomaan että vaaransi kevyen liikenteen ajamalla varomattomasti autollaan.

Dr TuKo
19.06.2019, 16.39
Kaikenlaisia mahtuu mukaan. Se oli viime kesänä, kun pojan kanssa potkupyörä/kävelylenkillä oltiin. Tultiin t-risteykseen t:n "jalkaa" pitkin oikeata reunaa, kun samaan aikaan oikealta tulee kappas vaan valkoinen paku. Ehdin nähdä hullun kiillon kuskin silmissä ja ronskimman puoleisen ratin käännön ja osasin napata vesselin pyörineen heinikolle, niin eikös mitä äijä leikkasi kääntyessään ajolinjansa meidän vierestä sora pöllyten. Eihän semmosilla ajolinjoilla kääntyillä vaikka ois vauhtia.. omalle kaistalle sitä pitäis aina tähdätä. Mää olin vaan niin ihmeissäni, että en osannut mitään muuta kuin varotella lähialueen äitejä ja perhepäivähoitajia kyseisestä tyypistä.

Minä olen vaan niin ihmeissäni kun joku jolle ei mahdu päähän, että jalankulkijan paikka on tien vasemmalla puolella, avautuu netissä että tuo toinen rikkoi liikennesääntöjä enemmän kuin minä.

Ei se autoilijan käyttäytymistä oikeaksi muutu mutta katso ensin peiliin.

Fat Boy
19.06.2019, 16.41
yleistäminen on joskus paikallaan, kuten tässä tapauksessa, koska ilmiöön törmää niin käsittämättömän usein.Tiedätkö, moni autoilija vihaa pyöräilijöitä, koska he yleistävät muutamien perseilyt koskemaan kaikkia pyöräilijöitä. Nyt ehkä tiedät, mistä se viha joillain kumpuaa. Mutta yleistyksesi meni sikäli vahvasti pieleen, että tuntemistani ihmisistä ehkä prosentti "vihaa" pyöräilijöitä ja suurin osa heistä on autoilijoita. Itse, ollessani autoilija, en tunne vihaa pyöräilijöitä kohtaan ja kumma kyllä, ajaessani pyörällä, en ala vihata autoilijoita.

Jos moisia tuntemuksia, etenkin voimakkaana, alkaa ilmetä. Lupaan hakeutua lataamoon.

Arosusi
19.06.2019, 16.44
Vaikea sanoa ulkopuolisen rinnakkain ajamisesta mikä sen perusteena on. Siihen voi olla lukuisia laillisia syitäkin. On niitä tai ei, niin tieliikennelaki on voimassa. Mm. "Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa." ja "Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon." Liikenteessä on syytä toimia omalta osaltaan lain mukaisesti, vaikka muut olisivat omasta mielestä rikkomassa lakia.

Voi myös kysyä itseltään onko toisten hengen ja terveyden vaarantaminen missään suhteessa siihen, että vierekkäin ajo mahdollisesti hidastaa autolla etenemistä.
Hyvin kirjoitettu. Tuossa oli kaikki oleellinen.

pohjola
19.06.2019, 17.30
50 km. asfaltitie 2 km sora tietä fillarilla ja mukaan mahtui myösnoin 3 km kevyenliikenteen väyliä :) ja kaikki ohitti turvallisen välimatkan päästä

F. Kotlerburg
19.06.2019, 18.25
Suomalaisten pyöräilijöiden ominaispiirre on tämä käsittämätön asennevamma ja usein suoranainen viha autoilijaa kohtaan. Eihän vastaavaa ilmiötä ole missään muualla.

Tämä elämä itsensä kanssa on kyllä täyttä tuskaa, kun olen sekä suomalainen autoilija että pyöräilijä.

Kusipääkin olen, kun autona on Skoda, koska kaikkihan tietää, että Skoda-kuskit on vain köyhiä Audi-kuskeja.

Munarello
19.06.2019, 19.02
Kyllä siellä jotain ihmeen äly- tai asennevajautta on liikkeellä. Kuten ilmora kirjoitti, ei näytä kivalta kun vastaantulija ohittaa kohdalla. Tämän kesän otannalla kaksi kertaa olen polkaissut Mikkelistä Tuohikotille ja siinä tiellä 15 reilun 40km matkalla kolme vastaantulevaa töhöä on ohittanut kohdalla. Viimeisintä meinasin jo kajauttaa juomapullolla tuulilasiin, mutta jätin tekemättä. On se nyt saatana, kun käytännössä tiellä ei ole lainkaan piennarta niin silti sieltä tullaan sataakahtakymppiä vastaan transportterilla samaa kaistaa pitkin. Miten tyhmä voi ihminen olla, siihen emme varmasti vastausta saa sillä typeryys on loputon kaivo.

MRe
19.06.2019, 19.10
Kusipääkin olen, kun autona on Skoda, koska kaikkihan tietää, että Skoda-kuskit on vain köyhiä Audi-kuskeja.
Köyhät kusipääthän on just niitä pahimpia. Rikkaathan ei ole kusipäitä vaan eksentrikkoja. Tai pressana jenkeissä.

MRe
19.06.2019, 19.11
On se nyt saatana, kun käytännössä tiellä ei ole lainkaan piennarta niin silti sieltä tullaan sataakahtakymppiä vastaan transportterilla samaa kaistaa pitkin. Miten tyhmä voi ihminen olla, siihen emme varmasti vastausta saa sillä typeryys on loputon kaivo.
Monikaan ei tiedä, että pyöräilijän tappamisesta saa saman kuin ihmisenkin tappamisesta. Eli auttaisikohan valistus?

Munarello
19.06.2019, 19.19
^ Mun niin tekisi mieli paiskoa niitä pulloja tuulilasiin, mutta tiedän ettei se ole vastaus tähän. Valistus on varmasti parempi vaihtoehto. Jotain parempaa pitäisi kuitenkin olla, en vaan tiedä mitä se voisi olla.

tempokisu
19.06.2019, 19.19
^ niin, jossain oli että "vanhempieni hinta oli 3 300e...." että aika halvalla meni ja uhri sai "elinkautisen surun". Mutta mun kannalta, jos meinaa niin tekee sitten kunnolla eikä jätä uhria kitumaan. Siis tätä nykyistä kitumista enempää.
Mutta muutaman kerran ollu yölenkille senverta *kääk* tilanne että lopetin yölenkit, jännitti liikaa. Vaikka toi kolmostie on nykyisin valaistu, mutta silti.

F. Kotlerburg
19.06.2019, 19.20
Kyllä siellä jotain ihmeen äly- tai asennevajautta on liikkeellä.
Tätä lienee liikkeellä ihan molemmin puolin.

Paljon näkee sitäkin, että väännetään 25km/h moottoriajoneuvoliikenteen tukkona ihan yksin, vaikka vieressä olisi aivan hyvin siihen soveltuva kelvi, kun ollaan olevinaan niin pro-pyöräilijää että ja luettu fillarifoorumilta, että kelvillä ei aja kuin mummot ja aloittelijat.

MRe
19.06.2019, 19.21
Olipa hieno vastaus, mutta sisältö puuttui.
Sisältö oli linjassa lainaamani tekstin sisällön kanssa.

Bmw:n ratissa myös tavallista enemmän kusipäitä.
Tähän olisi mukava saada joku lähdeviite.

Toivon että lapset kysyivät miksi pyöräilijä oli vihainen ja tämä kasvattaja pystyi myöntämään heille virheensä ja kertomaan että vaaransi kevyen liikenteen ajamalla varomattomasti autollaan.
Kaunis toive, mutta tuskin toteutui. Vai oletko niin harhainen, että kuvittelet audikuskin kiilanneen tahallaan eteesi? Toisaalta jos myönsi virheensä ja ajoi eteen vahingossa, niin oliko tuo sitten keskisormen näyttämisen väärti? Kyllä kaikille meille sattuu virheitä liikenteessä koko ajan. Jopa niille pyöräilijöille.

Pexxi
19.06.2019, 19.26
Onhan autoilijoiden ajotapa muuttunut vaikka viidessä vuodessa todella paljon parempaan suuntaan. Tänäänkin lenkillä pari autoa jäi taakse odottamaan aika pienellä tiellä kun ei ollut näkyväisyyttä, viisi vuotta oli aika harvinaista. Kännykät taitaa olla se suurin ongelma kun siellä on aina jotain tärkeätä.

Munarello
19.06.2019, 19.27
Tätä lienee liikkeellä ihan molemmin puolin.

Paljon näkee sitäkin, että väännetään 25km/h moottoriajoneuvoliikenteen tukkona ihan yksin, vaikka vieressä olisi aivan hyvin siihen soveltuva kelvi, kun ollaan olevinaan niin pro-pyöräilijää että ja luettu fillarifoorumilta, että kelvillä ei aja kuin mummot ja aloittelijat.

On se varmaan yhtä helvettiä, kun ottaa huomioon että noin viittäkymppiä menevistä traktoreistakin on täällä tälläkin viikolla päästy ohi ilman sen suurempia angsteja. Yksin kahtaviittä vääntävä fillaristi varmasti tukkii kaiken liikenteen. Oliko siinä jonossa myös Finnairin lentoliikennettäkin?

F. Kotlerburg
19.06.2019, 19.30
On se varmaan yhtä helvettiä, kun ottaa huomioon että noin viittäkymppiä menevistä traktoreistakin on täällä tälläkin viikolla päästy ohi ilman sen suurempia angsteja. Yksin kahtaviittä vääntävä fillaristi varmasti tukkii kaiken liikenteen. Oliko siinä jonossa myös Finnairin lentoliikennettäkin?
MOT

+€+
19.06.2019, 19.50
Monikaan ei tiedä, että pyöräilijän tappamisesta saa saman kuin ihmisenkin tappamisesta. Eli auttaisikohan valistus?

Naapurini on tappanut 2x autolla ja edelliselläkerralla sakkoa 600 euroa. Viikko putkassa ja thats it. Nauroi vielä päälle että helpolla pääsi. Osti aina samanlaisen ja samanvärisen auton tilalle ja homma jatkui. Kolmas yritys päätyi talonkulmaan kun tähtäsi lastenvaunuihin niin meni naisen ja miehen välistä seinään. Poliisi kirjasi tämän(kin) vahingoksi. Vähän epäilen että puukolla taposta ei noin vain sakoilla selviäisi. Suuremman tuomion saat jo tapolla uhkaamisesta mitä autolla taposta.

Jotain systeemistä kertoo jo sekin ettei näiltä oteta korttia pois tapon jälkeen...

Firlefanz
19.06.2019, 21.52

Sun täytyy varmaan ajaa autolla aivan helvetillisiä määriä että näet paljon tällaisia tilanteita missä auto tai tai autojono joutuu matelemaan yhden ainoan pyöräilijän takia!

Siinä elävässä elämässä minkä minä tunnen ei yksi pyöräilijä autoilijoita paljon pidätä vaikka ajaisi nopeusrajoituksen ylärajalla. Ihan sama juttu ollaanko maantiellä, pientaloalueella, työmaan kohdalla tai hidastetöyssyjen pilkkomalla kadulla.

PS Yhden ainoan kerran olen nähnyt kuvausta vastaavan tilanteen: se oli talvella pahimpaan lumiaikaan kun ruuhka-aikaan oli liikennettä molempiin suuntaan eikä kahden auton kohtaamiselle ollut sijaa kuin ajoradan koko leveyden käyttämällä. Pyöräilijä tosin oli tyyppiä ikifillaristi hybridillään eli sellainen jonka kaikka varmasti tunnistamme ja joka ei taatusti ollut olevinaan propyöräilijää eikä koskaan edes kuullutkaan fillarifoorumista ja vaikka olisi, ei sitä olisi ruvennut lukemaan.

Petri Väisänen
19.06.2019, 21.55
Koska tämmöinen luokittelu on otettu käyttöön?Mulla on sekä 1 että 2 ja ihan riittävästi lähes kaikkeen. Niin on noilla mulkuilla kuskeillakin, ei siellä korteilla ajeta...

kauris
19.06.2019, 22.52
Itse ajan tai kaverini ajaa välillä kanssani vierekkäin hiljaisilla maanteillä hetken aikaa, kun tieosuus on suora, edestä ei tule autoja ja välittömästi silloin ei takaakaan ole tulossa. Viemme siis n. 1/3 kaistan kahdesta käytössä olevasta. Pelottavaa ajatella, että osa täälläkin on sitä mieltä, että näin ajettaessa takana tuleva autoilija saa ihan hyvin ajaa päälle tai tahallaan aivan pyöräilijän vierestä.

Jouko_T
20.06.2019, 00.42
Nih.
Ihminen on emotionaalieläin. Ainakin noi muut - en minä.

Kehtaako joku väittää, että tässä keskustelussa jylläisi tunteet, ei faktat?

pätkä
20.06.2019, 08.29
Olipa hieno vastaus, mutta sisältö puuttui. Bmw:n ratissa myös tavallista enemmän kusipäitä.

Tähän olisi mukava saada joku lähdeviite.

https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/autovakuutus/autovahinkotilasto

https://imagizer.imageshack.com/img923/8528/4eHJcg.png
https://imagizer.imageshack.com/img922/9403/wLB5ZP.png

tempokisu
20.06.2019, 08.58

:p no just tämän takia esitin asian kuten esitin...A, B, M , T ja näiden yhdistelmät myös ns. pikku E on ykkösluokkaa ja kuorma-autot ja isommat kakkosta.
Kakkosluokan korttia varten pitää toimittaa poliisille lääkärintodistus 50,55,60,65- vuoden iässä, ja seiskakymppisten pitääkin jo hakea uutta korttia. Sen jälkeen henkilöautokortti on voimassa 5 vuotta, kakkosluokan kortit 2 vuotta.
Tosin lääkärintodistuksen voi joutua toimittamaan aiemminkin, jos todistukseen esimerkiksi merkitään tällainen vaatimus. Myös poliisi voi tarvittaessa vaatia lääkäritodistusta.
Mutta näistä tulee kuskille kyllä kirje.

Tassu
20.06.2019, 09.08
No kumpis noista käyristä on se bmw?

https://imagizer.imageshack.com/img923/8528/4eHJcg.png
https://imagizer.imageshack.com/img922/9403/wLB5ZP.png

MRe
20.06.2019, 09.39

Niin, vaikea sanoa että korreloiko if-vakuutusyhtiölle ilmoitettujen vahinkojen määrä kusipäisyyteen ja miten. Ja mikä vaikutus on yleensäkin kalliimpien autojen vahinkojen ilmoittamisella tai if-yhtiön vakuutuskannalla.

F. Kotlerburg
20.06.2019, 09.40
En oikein ymmärrä miten nuo käyrät korreloi kuskin kusipäisyyden kanssa. Enemmänkin kädettömyyden ehkä.

MRe
20.06.2019, 10.47
^Ehkä biimerikuskit ilmoittaa vakuutusyhtiöön herkemmin ne lommot ja irronneet peilit, mitkä on tulleet fillaroijaa tönäistessä.

pätkä
20.06.2019, 11.02
Niin, vaikea sanoa että korreloiko if-vakuutusyhtiölle ilmoitettujen vahinkojen määrä kusipäisyyteen ja miten. Ja mikä vaikutus on yleensäkin kalliimpien autojen vahinkojen ilmoittamisella tai if-yhtiön vakuutuskannalla.

Ensimmäisessä taulukossa on vastapuolelle aiheutuneet omaisuusvahingot. Vaikea nähdä, että bemarit törmäilisivät eniten juuri kalliimpiin tai yleensäkin minkään muun hintaluokan ajoneuvoihin muita merkkejä enemmän. If-yhtiön vakuutuskantakaan tuskin vaikuttaa, koska kyseessä on toiselle osapuolelle
aiheutetut omaisuusvahingot.

tempokisu
20.06.2019, 11.03
Onko tämä kestävyysurheilija Petri Litmanen jotenkin autoilijoita puoleensavetävä, minäkin olen pyöräillyt aika paljon mutta kertaakaan ei ole mitenkään hengenvaarallisesti ohiteltu. Tosin, en mä niistä iltasanomiin kirjoittaisi..

höh...vahinkojen suhde auton ikään. Ei se auto niitä vahinkoja tee vaan kuski. Olisi mieluummin vahinkojen määrä suhteessa kuskin ikään, tai ajovuosiin.

MRe
20.06.2019, 11.03
No niinpä olikin. Löytyykö graafia ko. asioista suhteutettuna ajokilometreihin, joilla luulisi olevan joku korrelaatio. Ehkä parempikin kuin auton ikä.

F. Kotlerburg
20.06.2019, 11.24
Ensimmäisessä taulukossa on vastapuolelle aiheutuneet omaisuusvahingot. Vaikea nähdä, että bemarit törmäilisivät eniten juuri kalliimpiin tai yleensäkin minkään muun hintaluokan ajoneuvoihin muita merkkejä enemmän. If-yhtiön vakuutuskantakaan tuskin vaikuttaa, koska kyseessä on toiselle osapuolelle
aiheutetut omaisuusvahingot.
Kerrotko miten tuo korreloi siihen kusipäisyyteen?

pätkä
20.06.2019, 11.26
En oikein ymmärrä miten nuo käyrät korreloi kuskin kusipäisyyden kanssa. Enemmänkin kädettömyyden ehkä.

Vaikea myöskin nähdä, että käyrät korreloisivat ainakaan käsien puutteen kanssa.

Kulkuri
20.06.2019, 14.04
Pystymalli estää liian läheiset ylitykset:

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1UBkVcYuWBuNjSszgq6z8jVXaz/50pcs-wholesale-cheap-bicycle-bike-safety-flag-pole-with-customized-printing-your-graphic.jpg

Tuollaisen kun asentaa vaakaan, niin ohitusetäisyys on juuri oikea: 1,5 m.

Oatmeal Stout
20.06.2019, 14.32
Mikä saa sinut kuvittelemaan että olisin jotenkin erikoinen ihminen? Tottakai jälkimmäinen!
Julkituomasi käsitys normaalista liikennekäyttäytymisestä, mutta ilmeisesti jälkimmäisen kokeminen selittää asennettasi liikenteessä.

Mohkku
20.06.2019, 15.36
Tuollaisen kun asentaa vaakaan, niin ohitusetäisyys on juuri oikea: 1,5 m.

Asetus ajoneuvojen käytöstä

28§:
Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä.

45§:
Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä.

Mites nämä nyt pitäisi ymmärtää? Virkamiestyöryhmän paikka. Kovin on kapea tuo ajoneuvon leveys, kun se mitataan etuakselin kohdalta.

MRe
20.06.2019, 16.57
Mites nämä nyt pitäisi ymmärtää? Virkamiestyöryhmän paikka. Kovin on kapea tuo ajoneuvon leveys, kun se mitataan etuakselin kohdalta.
Jos mitataan perseen kohdalta, niin puoli metriä ja joillan hieman toista syltä...

Kulkuri
20.06.2019, 17.06
Asetus ajoneuvojen käytöstä

28§:
Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä.

Eli jos triathlonpyörän leveys on n. 40cm (ohjaustangon kohdalla), voisi turvaviiri ulottua enintään 40cm sivulle, ohjaustangon vasemmasta laidasta mitattuna. Onkohan e-triathlonpyöriä jo olemassa, saisi laittaa vielä 20cm lisää pituutta. :)

Pexxi
20.06.2019, 17.12
Saako maastopyörällä, jossa on yli 80-senttinen tanko, ajaa yleisellä tiellä? Maastossa varmaan saa...

Scrap
20.06.2019, 17.54
Ton pykälän mukaan ei. Tai ehkä saa, mutta sit sulla ei ole polkupyörä alla.
Laita napamoottori niin saa laitta metrisen stongan.

STN
21.06.2019, 08.00
Saako maastopyörällä, jossa on yli 80-senttinen tanko, ajaa yleisellä tiellä? Maastossa varmaan saa...

Autoissa on rekisteriote, jossa on määritelty mikä ajoneuvo se on. Polkupyörissähän sitä ei ole ja mikään ei estä esim. sua pitämästä sitä maatalousajoneuvona, jolloinka sitä koskee ihan eri säädökset.

kpyora
21.06.2019, 22.02
...En tiedä mitä siellä autokoulussa nykyisin opetetaan, joku ruotsin malli otettu käyttöön, mutta hakusessa
on monet säännöt.

Ruotsissa pyöräilijää kunnioitetaan enemmän kuin Manner-Suomessa. Jo Ahvenanmaalla liikennekulttuuri on parempi.

Toki myös tiet on suunniteltu Ahvenanmaalla ja Ruotsissa fiksummin. On vähemmän huonosti liikenteeseen sopivia pyöräteitä ja enemmän kunnollisia, metrisiä pientareita.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hiekkahentunen
22.06.2019, 10.20
Tiet joissa on täristävä tiemerkintä aiheuttavat sen etteivät autoilijat halua ajaa sen päälle ja sen vuoksi ohittavat läheltä. Se myös vähentää piennarta jolla olisi hyvä pyöräillä.

Muutama viikko sitten nelinumeroisella tiellä (ei täristävää tiemerkintää) mummo pikkuautolla ohitti niin läheltä että säikähdin tosissaan. Näytin käsillä merkkejä.
Kilometrin päässä mummo odotti minua tien vieressä. Kerroin ystävällisesti toisella kotimaisella kielellä mitä hän oli tehnyt. Hän pyyteli anteeksi ja totesi; "Ajattelin ettei voi olla totta että auto tulee vastaan juuri samalla hetkellä. Minun pitää ilmeisesti oikein pysähtyä."
Luulen että hän otti ystävälliset neuvoni opiksi. Tuolla tiellä liikkuu paljon maantiepyöräilijöitä.
Rohkea mummo kun uskalsi pysähtyä, vaikka menihän siinä kuitenkin kilometri ennen kuin pysähty.

Kuutio
22.06.2019, 14.31
Mä seuraan puolihuolimattomasti kaupunginosani FB-ryhmän keskusteluja.

Nyt oli joku pyöräilijä ajanut punaisia päin ja kaahaillut ja asiasta virisi vihapuhetta ja suoranaista väkivaltaan yllyttämistä "spandexien opettamiseksi". Voi aikoja.

Mä lopetin Fatbike Group Finland -Faceryhmän seuraamisen, koska sielläkin oli tätä spandex-vihaa. En vaan tajua miten pelkkä pukeutuminen ja pyörän malli aiheuttaa niin helvetisti vihaa, myös lajiryhmän (pyöräily) sisällä.

MRe
22.06.2019, 14.51
^Itse olen FGF:n "jäsen", mutta onko multa mennyt joku ketju siellä ohi? Yleensä aika harmitonta oman fätin hehkutusta ja kuvia.

xubu
22.06.2019, 16.22
Ei autoilijat halua myöskään ajaa töyssyjen yli. Anteeksi näin kesällä talvinen kuva Intiankadulta. Siitä näkee selvästi mistä autot ovat ajaneet. Intiankadun kaksisuuntainen yhdistetty kävely- ja pyörätie muutettiin yksisuuntaiseksi ja toiselle puolelle maalattiin katkoviivat, mitkä erottovat toiseen suuntaan menevän pyörätien.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20201&d=1561209534

MRe
22.06.2019, 19.42
^Meltsissä ajetaan reilusti jalkakäytävän kautta...

plr
22.06.2019, 20.10
Olen sitä mieltä, että ajoradalle ei pitäisi rakentaa hidastetöyssyjä lainkaan. Jos paikka on sellainen, että siinä tulisi ajaa hitaammin, niin alhaisempi nopeusrajoitus paikalle. Tarvittaessa lisäksi valvontaa.

MRe
22.06.2019, 20.53
^kaunis toive, mutta käytännössä ei toteudu. Meltsissä mannet ajoivat autolla Naulakalliontien päästä jalkakäytävää pitkin Itäväylälle, kun siitä pääsi kivasti oikaisemaan. Se ei loppunut ennen kuin paikalle tuli puomi.

xubu
22.06.2019, 21.26
Joo, jalkakäytävilläkin ajelu on yleistynyt huomattavassa määrin. Nauratti kun ogelin ostarille laitettiin tolppia, etteivät autot pääsisi siihen eteen. Tolppia tuli vaan liian vähän, ne pystyy kiertämään molemmilta puolilta mihin tolpat loppuvat. Myös lähellä sijaitsevan videovuokraamon eteen jalkakäytävälle ajetaan vaikka 10 metrin päässä on vapaata parkkitilaa autotiellä. Useimmiten jalkakäyvälle autonsa jättävät ovat hyväkuntoisen näköisiä nuoria ihmisiä.

Sambolo
23.06.2019, 12.53
Mä lopetin Fatbike Group Finland -Faceryhmän seuraamisen, koska sielläkin oli tätä spandex-vihaa. En vaan tajua miten pelkkä pukeutuminen ja pyörän malli aiheuttaa niin helvetisti vihaa, myös lajiryhmän (pyöräily) sisällä.
Spandexit on pyörämaailman bemaristeja, ajaa yhtä välinpitämättömästi, tälleen yleistettynä :D Kai ne spandexit edustaa nopeaa ja tavoitteellista ajamista ja nopeus ja tavoite menee kaiken muun edelle :D Esim oma edellinen kohtaaminen spandexin kanssa, jalkakäytävällä paljon jalankulkijoita, ajan pyörätien puolella ja vastaan tulee pyörätien puolella myöskin spandex, siinä mahtuisi helposti kaks rinnan mutta spandex ajaa aivan keskellä tuijottaen silmiin eikä aikeissakaan siirtyä sivummalle, itse joudun pysähtymään jalankulun puolelle etten teilaa niitä jalankulkijoita.

Firlefanz
23.06.2019, 17.41
Siinä on vain se sama juttu kuin tietynsorttisten ja miksei -luonteistenkin autoilijoiden suhtautumisessa pyöräilijöihin ja sen vaikutuksessa siihen mitä he näkevät, mitä havaintoja he tekevät ja mitä muistavat: ne joilla on niin perkeleen vahva mielipide "spandexeista" eivät koskaan huomaa kuin ne ääliöt, idiootit ja dorkat, joita lycra-asuisten maantiepyöräilijöiden joukossa luonnollisesti on - aivan kuten niitä on läskipyöräilijöiden tai pyöräilijöiden yleensä joukossa.

Mutta jos se tuo sisältöä elämään, lisää yhteenkuuluvaisuutta tai antaa itsetuntoa tai paremmuudentuntoa, niin siitä vaan!

MRe
23.06.2019, 18.04
Kaipa sitä itse havainnoi omaa maailmankatsomustaan vahvistavia asioita. Muutenhan sitä joutuisi muuttaman käsityksiään ja jopa toteamaan olleensa väärässsä.

Firlefanz
23.06.2019, 19.08
En väitä enkä uskottele itselleni olevani muita parempi ihminen - tai uskottelen tietysti, mutta en tässä suhteessa - sillä aivan yhtä lailla kuin kutisen jos joku minua kutittaa tai vuodan verta jos tökkään sormeeni veitsellä teen minäkin maailmasta kovasti subjektiivisia havaintoja ja siivilöin sitä mitä havainnoin tai muistan.

Mutta semmoinen naiivi lapsenusko mulla on että koska meille nyt on suotu kaiken muun lisäksi jonkinlainen järki ja kyky tarkastella itseämme ja toimintaamme ikään kuin ulkopuolisen silmin, niin voisivathan nuo spandexeja kammoavat, säikkyvät, halveksivat, vihaavat tai inhoavatkin sitä järkeä tässä kohtaa käyttää.

mpk
23.06.2019, 20.53
Spandexit on pyörämaailman bemaristeja, ajaa yhtä välinpitämättömästi, tälleen yleistettynä :D Kai ne spandexit edustaa nopeaa ja tavoitteellista ajamista ja nopeus ja tavoite menee kaiken muun edelle :D

No höpön löpön! Wannabe autoilijat ja pyöräilijät sopivat kuvaukseesi paljon paremmin. [emoji109]

Mr_W
23.06.2019, 21.03
Voisihan kuvitella että spandexit ovat kuin pyörämaailman ammattiautoilijoita, jotka keskimäärin silti osaavat paremmin (liikennesäännöt ja -käytöksenkin).

Valitettavasti sitten myös ne huonosti käyttäytyvät pistävät tässä joukossa silmään muita enemmän. Ja koko joukon maine sitten menee helposti, kun kuteet on helposti tunnistettavat. Plus onhan se ikävää jos joku ajaa nopeammin ja erottuu joukosta.

F. Kotlerburg
23.06.2019, 21.09
Voisihan kuvitella että spandexit ovat kuin pyörämaailman ammattiautoilijoita, jotka keskimäärin silti osaavat paremmin (liikennesäännöt ja -käytöksenkin).

Kuten sen, että pyöräilijän tulee käyttää pyörätietä kun sellainen on tai osaavat pitää turvavälin eivätkä aja kaistalla rinnakkain.

häggens
23.06.2019, 22.12
Kuten sen, että pyöräilijän tulee käyttää pyörätietä kun sellainen on tai osaavat pitää turvavälin eivätkä aja kaistalla rinnakkain.Jos samalla antaumuksella autoilijat tuomitsisivat vaikkapa tietyömaiden kohdalla ylinopeutta ajavat, niin sillä olisi paljon suurempi vaikutus liikenneturvallisuuteen. Montako Facebook-ryhmää tuohon löytyy?

Sambolo
23.06.2019, 23.46
No höpön löpön! Wannabe autoilijat ja pyöräilijät sopivat kuvaukseesi paljon paremmin. [emoji109]
No enpä nyt hirveän tosissani ollut :D Annoin vain esimerkin yleistämisestä. Se on perseestä mut kaikki sitä tekee jossain määrin jossain yhteydessä :D

Trent
24.06.2019, 10.52
En tiedä onko järkevää, mutta halusinpa nyt oman näkemykseni ja kokemukseni jakaa tänne. Jostainhan se pyöräilyviha niille kaikille autoilijoille on tullut, enkä hetkeäkään usko että tyhjästä. Nimittäin yhtälailla niitä perseiliöitä löytyy pyörän päällä ajavista, kuin autoillekin.
Vielä Raumalla asuessani muistan kun sain ajokorttini ja isäni ainoa neuvo oli, että varo pyöräilijöitä! Koska raumalaisella pyöräilijällä ei ole velvollisuuksia vaan ainoastaan oikeuksia! Ja tämä siis vanhemman herrasmiehen suusta. Omaakin kokemusta tällaisista tilanteista on. Esimerkkinä tässä pari vuotta sitten sattunut tilanne Matinkylässä. Tulimme molemmat pyöräilijä pyörätietä pitkin, minä autolla haukilahden suunnalta. Liikenneympyrään saavuttaessa minulla oli vapaa tie ja jatkoin matkaani, mutta tämä pyöräilijänä päätti lennosta vaihtaa ajolinjaansa ja hyppäsi pyörätieltä pyörätien ja autotien erottavan nurmialueen yli suoraan eteeni ja lehdistä olisi taas luettu ikävästä tilanteesta ellen olisi sivusilmällä havainnut jonkun lähestyvän ja polkaisin jarrua voimakkaasti. Huomautin vielä äänimerkillä että ”not cool” ja sain keskaria vastaukseksi.
Eli kuten alussa totesin, jostain se pyöräilijöiden viha kumpuaa ja se on sääli että murto-osa koko joukosta pilaa loppujenkin maineen...molemmin puolin. Ehkä ne parantuneet kokemukset tienpäällä on myös molemminpuolista...

El-Carpaso
24.06.2019, 17.05
En tiedä onko järkevää, mutta halusinpa nyt oman näkemykseni ja kokemukseni jakaa tänne. Jostainhan se pyöräilyviha niille kaikille autoilijoille on tullut, enkä hetkeäkään usko että tyhjästä. Nimittäin yhtälailla niitä perseiliöitä löytyy pyörän päällä ajavista, kuin autoillekin.
Vielä Raumalla asuessani muistan kun sain ajokorttini ja isäni ainoa neuvo oli, että varo pyöräilijöitä! Koska raumalaisella pyöräilijällä ei ole velvollisuuksia vaan ainoastaan oikeuksia! Ja tämä siis vanhemman herrasmiehen suusta. Omaakin kokemusta tällaisista tilanteista on. Esimerkkinä tässä pari vuotta sitten sattunut tilanne Matinkylässä. Tulimme molemmat pyöräilijä pyörätietä pitkin, minä autolla haukilahden suunnalta. Liikenneympyrään saavuttaessa minulla oli vapaa tie ja jatkoin matkaani, mutta tämä pyöräilijänä päätti lennosta vaihtaa ajolinjaansa ja hyppäsi pyörätieltä pyörätien ja autotien erottavan nurmialueen yli suoraan eteeni ja lehdistä olisi taas luettu ikävästä tilanteesta ellen olisi sivusilmällä havainnut jonkun lähestyvän ja polkaisin jarrua voimakkaasti. Huomautin vielä äänimerkillä että ”not cool” ja sain keskaria vastaukseksi.
Eli kuten alussa totesin, jostain se pyöräilijöiden viha kumpuaa ja se on sääli että murto-osa koko joukosta pilaa loppujenkin maineen...molemmin puolin. Ehkä ne parantuneet kokemukset tienpäällä on myös molemminpuolista...

Niin. Voihan tuon "viha ei ole syntynyt tyhjästä" -tyyppisen ajattelun yleistää ihan jokaiseen ihmisryhmään. Ei kai sitten rasismikaan ole perusteetonta vihaamista vaan ihan perusteltua ja oikeaa. Tai sitten ei.

Toisten kämmit ja sääntöjen rikkomiset aiheuttanevat negatiivisia tunteita kaikissa. Toisaalta myös omat virheet aiheuttavat vihaa, joka harvemmin kohdistuu itseensä. Jos vaikka on vahingossa lähes teilannut pyöräilijän, joka ajoi oikein, mutta "ilmestyi kuin tyhjästä", voi siitä seurannut häpeän tunne varsin helposti kääntyä vihaksi pyöräilijää kohtaan.
Yleensähän nämä "tyhjästä ilmestyneet" olisivat olleet helposti havainnoitavissa, mutta kun ei ole katsottu.

MRe
24.06.2019, 17.20
Kaipa spandex-ohjuksissa on se yhteinen nimittäjä, että ovat spandex. Eli helposti tunnistettavissa, joten heihin on helppo kiinnittää stereotypioita. Kuten myös biimeri/audikuskeihin. Ei kukaan kiinnitä huomiota siihen punaisia päin ajavaan toijotaan, mutta bemmi jää mieleen. Samalla tavalla jää mieleen ohi sujahtava spandex, joka toki myös liikkuu ehkä normaalinopeudesta poiketen.

Spandex-kuskien - joihin itsekin aika-ajoin kuulun - puolustukseksi on sanottava, että pääsääntöisesti he myös huomioivat ympäristöään paremmin kuin joku ainolla polkeva keski-ikäinen naishenkilö. Nämä yleensä seilaavat kelvillä reunasta reunaan tai ajavat kahdestaan, niin että täyttävät koko väylän. Mutta kukkahattutätien syyllistäminen ei ole niin hedelmällistä kuin spandexien.

Barracuda
24.06.2019, 18.48
Eilen Pickala Portin ohi autoillessa sieltä pihasta tuli jonkinmoinen lauma kelta-asuisia pyöräilijöitä.
Sen sijaan että olisivat odottaneet sekuntiakaan vuoroaan tienylitykseen lähtivät polkemaan väärää puolta kohti Stadia.

Autoilija tietysti olettaa että tuollaisessa edes jollakin lailla järjestäytyneessä porukassa noudatetaan sääntöjä ja kun ei niin mielikuva on valmis.
Kaipa tuohon(kin) sittten oli joku syy...

+€+
24.06.2019, 18.53
Perusongelma on siinä, että pyöräilijät eivät ole mikään geneerinen ihmistyyppi. On ollu aina ja tulee olemaan niin, että osalla ihmisistä pyörä on ainut kulkuväline pelkästään rahantakia ja sitten toisessa ääripäässä spandexit joille se on harrastus ja intohimo. Tästäsyystä liikenteessä on laidasta laitaan koko ihmisluonteiden kirjo ja heidän tekemiset ja tekemättäjättämiset sitten kumuloituvat kaikkien osaksi.

Välillä kun katsoo spurgulähiöstä 90-luvun kaunottarella (takakumi lähes tyhjä) ilman kypärää ja valoja sitkuttavaa alkoholistin näköistä vanhemmanpuoleista rouvaa niin sitä miettii vain miten tuollaisellekin voisi takoa jotain liikennesääntöjä päähän? Tuskin kiinnostaisi pätkänvertaa.

Sitten on ne kuuluisat "Spandexit" joiden elämän tarkoitus on KOM. Vaikka olen itsekin intohimoinen pyöräharrastaja, en välillä pysty käsittää miksi pitää sukkuloida viittäkymppiä taajama-alueella pysähtymättä risteyksiin tai edes hidastamatta kun tiellä on eläimiä tai lapsia. Mielestäni poliisit voisivat Stravasta käydä poimimassa sakotettavat. Siellähän ne omalla nimellään loggaavat ylinopeudet aikaleimoineen...

Trent
24.06.2019, 21.10
Niin. Voihan tuon "viha ei ole syntynyt tyhjästä" -tyyppisen ajattelun yleistää ihan jokaiseen ihmisryhmään. Ei kai sitten rasismikaan ole perusteetonta vihaamista vaan ihan perusteltua ja oikeaa. Tai sitten ei.

Toisten kämmit ja sääntöjen rikkomiset aiheuttanevat negatiivisia tunteita kaikissa. Toisaalta myös omat virheet aiheuttavat vihaa, joka harvemmin kohdistuu itseensä. Jos vaikka on vahingossa lähes teilannut pyöräilijän, joka ajoi oikein, mutta "ilmestyi kuin tyhjästä", voi siitä seurannut häpeän tunne varsin helposti kääntyä vihaksi pyöräilijää kohtaan.
Yleensähän nämä "tyhjästä ilmestyneet" olisivat olleet helposti havainnoitavissa, mutta kun ei ole katsottu.
Jotain tämän tyyppistä reagointia odotinkin... mutta mielestäni on nyt erittäin typerää verrata tätä rasismiin! Koko kirjoituksestasi ikävä kyllä paistaa läpi tämä olettamus, jonka viestilläni halusinkin tuoda esille.

Ja toivon että toinen kappale ei ollut minulle osoitettu, vai oletko tosiaan sitä mieltä että autoilijoiden pitää olla varautuneena kaiken aikaa eteen tulevista pyöräilijöistä, tulee ne sitten suojatiellä tai NURMIALUEEN yli suoraan autotielle. Siitä olen samaa mieltä että suurin osa autolla ajavista tuskin tietää milloin on pyöräilijän etuajo-oikeus ja se näkyy sitten liikenteessä kun ajetaan röyhkeästi vain eteen tai sitten antaen tilaa joka ikisessä tilanteessa, joista ensimmäisenä mainittu erittäin huolestuttavaa ja tekee pyörällä ajosta hankalaa. Asiaa ei todellakaan ainakaan helpota jos risteykseen sattuu kaksi jääräpäistä, eli ovatko he nyt yleistäen sitten ne autokuski ja spandexsankari.

Muuta en tähän enää halua lisätä, kuin turvallisia kilometrejä kaikille ja toivotaan että mahdumme jatkossa kaikki tuonne teille kulkuneuvosta riippumatta.

Tassu
24.06.2019, 22.19
... en välillä pysty käsittää miksi pitää sukkuloida viittäkymppiä taajama-alueella pysähtymättä risteyksiin tai edes hidastamatta kun tiellä on eläimiä tai lapsia
viittäkymppiä
haha, nyt vähän naurattaa

vectori
24.06.2019, 22.45
Joku voisi tehdä tutkimuksen siitä, kuinka paljon eri pyörämerkeillä ja - malleilla kolaroidaan.

Saataisiin selville pyörämaailman vastine BMW:lle. Onko idiooteimmat pyöräilijät Bianchi- vai Cervelokuskeja 😁

Mohkku
25.06.2019, 06.43
Veikkaan top3 olevan Tunturi, Helkama ja Crescent. Saattaa joku Jupiter, Madison tms. olla kärkeen tunkemassa. Vielä kun tuntomerkkejä haetaan, vaihteistona kappavaihde tai ehkä paremminkin ei vaihteita ollenkaan.

Luumunen
25.06.2019, 09.20
Vielä Raumalla asuessani muistan kun sain ajokorttini ja isäni ainoa neuvo oli, että varo pyöräilijöitä! Koska raumalaisella pyöräilijällä ei ole velvollisuuksia vaan ainoastaan oikeuksia! Ja tämä siis vanhemman herrasmiehen suusta.

Tämähän oli hyvä neuvo isältäsi. Nimittäin, monikaan autoilija ei osaa ottaa pyöräilijöitä huomioon liikenteessä tai eivät osaa katsoa oikeaan suuntaan risteyksessä, jossa on myös pyörätie. Monet kerrat omalla pyörämatkalla töihin on auto lipunut hiljaa risteykseen tien tukkeeksi tilanteessa, jossa minulla on etuajo-oikeus. Olen tullut siihen tulokseen ettei kaikki kys. autoilijat voi olla kusipäitä, joten moni ei vain osaa katsoa pyörätien suuntaa ja varoa pyöräilijää. Keskittyvät vain tiellä liikkuviin autoihin.

F. Kotlerburg
25.06.2019, 09.34
Nyt kun on taas ajanut työmatkaa enemmän kaupunkialueella fillarilla niin onhan tuo ihan uskomatonta suhaamista osalta. Ei voi mitenkään väittää, että fillaristit noudattaisivat hyvin sääntöjä. Enemmän läheltä piti tilanteita tulee toisten fillaristien kanssa kun pitää painaa täysillä ja sitten leikkaillaan ja poukkoillaan muuten miten sattuu.

Viimeisin spandexin kohtaaminen liikenteessä oli, kun ajaessani autolla ajoradalla tämä samaan suuntaan ajanut sankari hyppäsi yhtäkkiä vasemman puolen kelviltä ajoradalle ja osui melkeen autoni kylkeen. Näytti keskaria perään. Hieno mies varmasti.

Firlefanz
25.06.2019, 10.02
Mun kaupunkialue- ja työmatkaväyläajoni eivät onneksi juurikaan osu pahimpiin mahdollisiin aikoihin ja se voi ehkä osaltaan selittää sitä miksi minulle ei ole kertynyt läheltä piti -tilanteita "täysillä painavien" fillaristien kanssa vaan nimenomaan niiden toisten - jotka tosiaan saattavat leikkailla ja poukkoilla miten sattuu ja joille ei ilmeisestikään ole ihan selvää ettei fillarilla voi liikkua ikään kuin olisi jalankulkija tai olisi yksin liikenteessä tai voisi yhä ajaa lapsen lailla velvollisuuksitta ja muita huomioon ottamatta.

Eihän heille kaikille ole selvää edes se mikä on oikea ja mikä vasen tai mitä oikeanpuoleinen liikenne kelveillä pyöräiljöiden osalta merkitstee. Tai käsitystä ja tajua siitä että kun pitää ohjaustangosta yhdellä kädellä kiinni ja keskittyy puhelimeensa tai kääntyy katsomaan taakseen, voi pyörän kulkusuunta äkistikin muuttua.

Mun viimeisin lycra-asuisen maantiepyöräilijöiden kohtaaminen oli kun niin sanotussa pimeässä alikulkutunnelissa (jossa kelvi vain vaihtaa puolelta toiselle) vastaan tuli fillaristi joka onnistui pysyttelemään nätisti oikealla puolella! Kokemus ja elämä itse kun ovat opettaneet ettei se ole tavis-, hybridi-, sähkö-, maasto-, läski- eikä työmatkatempopyörällä mahdollistakaan...

marmar
25.06.2019, 10.59
Eli jos triathlonpyörän leveys on n. 40cm (ohjaustangon kohdalla), voisi turvaviiri ulottua enintään 40cm sivulle, ohjaustangon vasemmasta laidasta mitattuna. Onkohan e-triathlonpyöriä jo olemassa, saisi laittaa vielä 20cm lisää pituutta. :)

Tämmösen käyttäjän olen tavannut maantien laidassa:

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/27-350_xl_1.jpg

Viiri oli köytetty vaakaan tarakalle ja tuli sen vajaan 1,5 m keskilinjasta ulos sivusuunnassa.

Näytti ärsyttävän sen verran, että rekat ajoi viiriä hipoen ohi, kun viirittömiä pyöräilijöitä ohittivat kauempaa....

Oatmeal Stout
25.06.2019, 12.32
Viiri oli köytetty vaakaan tarakalle ja tuli sen vajaan 1,5 m keskilinjasta ulos sivusuunnassa.
Siis varmuuden vuoksi leveämpi kuin laki sallii?

Huoleton
25.06.2019, 14.15
Pyöräilijät ärsyttää autoilijoita koska pyörät tekee autoilusta hankalampaa. Maantiellä niitä joutuu väisteleen, kun ovat hitaampia kun autot ja taajamassa niitä on vaikeampi havaita, kun ovat nopeampia kun jalankulkijat.
Samaan tapaan ärsyttäviä on myös vaikka traktorit. Traktoreita on vaan niin vähän ettei jaksa somessa raivota. Pyöräilijöitä taas on riittävän vähän että jaksaa.

Jos pyöräilijä törtteilee niin siitä sitten saa oikeutusta ärsytykselleen. Kuka tahansa pyöräilijä kun törttöilee niin kaikki autoilijat saa oikeutusta ärsytykseen kaikkia pyöräilijöitä kohtaan. Toiset enemmän toiset vähemmän. Se nyt sopii ihmisen logiikkaan vaan paremmin että ärsytys on ärsyttäjän vika.
Tästä asetelmasta keskustelu menee sitten usein absurdiksi kun autoilija taklaa pyöräilijän maantiellä, niin ihan eri autoilija puolustelee käytöstä sillä että joku ihan eri pyöräilijä törttöili jossain kaupungissa joskus.
Spandex-kuski ajo kerran kylällä punasia päin, eli ei mun tarvi niitä maantiellä väistellä. Syyllisiä kaikki.

Itse olen törttöillyt sekä autolla että pyörällä. Toivottavasti ketään muuta autoilijaa tai pyöräilijää ei teilata sen takia.

Mr_W
25.06.2019, 14.24
^ Liiankin tosi viesti. Ihmisen ajattelun, käytöksen ja ryhmäytymisen logiikka tällaisissa asioissa on aika ihmeellistä välillä.

Onneksi liikenteen osapuolien taikka heimojen välille ei kuitenkaan vielä ole syttynyt sotaa. Elämme vielä jonkinlaisessa korkeakulttuurissa kuitenkin.

rjr
25.06.2019, 14.37
Tässä korkeatasoisessa keskustelussa unohtuu se aika oleellinen asia, että oli se törttöilijä autoilija tai pyöräilijä, niin aina se on se pyöräilijä, joka kuolee. Eli isommalta ja kuorien sisällä suojassa olevalta odotetaan huolellisempaa käyttäytymistä. Siltikin, jos näiden monien vuosien erityisesti työmatka-ajamisen aikana en olisi lähes päivittäin luopunut etuajo-oikeudestani, niin olisin jo monta kertaa kuollut.

puppy
25.06.2019, 15.18
^kokemuksen kautta oppii aistimaan auton liikkeistä ja muusta onko aikeita noudattaa yhteisiä pelisääntöjä, kaikki keskustelahan sinänsä turhaa jos kaikki vain noudattaisivat edes perussääntöjä kuin tasa-arvoisessa risteyksessä toimiminen ja kärkikolmio, jos niihin ei voi luottaa on se jatkuvaa kuoleman kanssa painia....

Oatmeal Stout
25.06.2019, 16.26
^kokemuksen kautta oppii aistimaan auton liikkeistä ja muusta onko aikeita noudattaa yhteisiä pelisääntöjä,
Kokemusta on takaa autolla päin tulleista, mutta edelleenkään en aisti aikooko takaa tuleva autoilija pysäyttää ennen minua vai jälkeeni.

pohjola
25.06.2019, 16.52
eilen loiva alamäki myötätuuli nopeus tarkistettu 58 km ajan pintareen sivussa joka on noin 2o cm. Vastaan tulee ohittava henkilöauto väliä jää noin 40 cm. katsoin juuri syke/nopeus mittaria eli en ehtinyt edes pelästyä. Jälkeen päin kyllä, no ois tullut kaksi ruumista toden näkösesti minä ja se vastaan tulija ohittaja

rjr
25.06.2019, 18.05
kaksi ruumista toden näkösesti minä ja se vastaan tulija ohittaja

Kuka sen vastaantulijan olisi tappanut, jos sinä olisit ollut jo ruumiina?

pohjola
25.06.2019, 20.46
meinaatko että se liikeenergia pysähtyis fillarin ja henkilöauton nokkakolarissa sen auton keulaan, vai että tapahtuis joku mystinen biljardi ilmiö. Vahvasti epäilen että meikäläisen ruho olisi tunketunut tuulilasin läpi kuljettajaa kohti, toden näköisesti liike ei olisi siihen pysähtynyt koska kohtaamis nopeus olisi ollut noin 160 km tunnissa

rjr
25.06.2019, 21.02
Vaikea siitä on nokkakolaria saada aikaan, jos sinä pysyt tien reunassa. Auton keulan kulma jyrää pyörän altasi ja sinä kimpoat kuin rukkanen auton kyljestä pientareelle. Massojen ero (ainakin oletan, että olet aika paljon autoa kevyempi) on niin iso, enkä oikein osaa kuvitella sitä, että osuisit tuulilasiin. Onhan se toki mahdollista. Toivotaan kuitenkin, ettei tarvitse kokeilla.

STN
25.06.2019, 21.07
^kaunis toive, mutta käytännössä ei toteudu. Meltsissä mannet ajoivat autolla Naulakalliontien päästä jalkakäytävää pitkin Itäväylälle, kun siitä pääsi kivasti oikaisemaan. Se ei loppunut ennen kuin paikalle tuli puomi.

Täällä Lahdessa oli puiston keskellä betoniporsas johon autoiilja törmäsi (jonne pääsee vain jalankulkuväyliä pitkin) ja se autoilija sai valituksien ja valituksien jälkeen kaupungin maksamaan törmäyksestä aiheutuneet kulut ja kaupunki päätti sitten poistaa kaikki betoniporsaat jotka laitettu paikkoihin jossa on todettu autoilijoiden oikasevan.

pohjola
26.06.2019, 00.40
no eihä eilisesä tapauksessa ollut kun 50cm kiinni niin tuloksena olis ollut henkilöauton kanssa nokkakolari. Kun auto tuli samalla kaistalla vastaan ohittaessaan edellä ajavaa. vaikuttaa näin jälkeen päin että tilanne oli niin sanottu ohitus suma, eli samaa auto oli ohittamassa useampi auto.Eli ohitava ohitettiin

Kulkuri
26.06.2019, 09.18
Onneksi oli kamera tällä kertaa.

Joo, turvallinen pyöräilijöiden ohitusetäisyys saatiin hyvin tapetille mediassa ja mahdollisesti joku autoilija kiinnittää siihen enemmän huomiota, ainakin jonkin aikaa...

Mutta jos pyöräilijä olisikin kaatunut ja loukkaantunut, niin sitten kameran kuva vasta hyödyllinen olisikin. Jos kuvasta näkisi auton rekkarin, saataisiin kuski ensinnäkin oikeudelliseen vastuuseen, mutta ennen kaikkea saataisiin myös maksaja pyöräilijän vammojen hoitoon, eli auton liikennevakuutus. Jos autoilijaa ei saataisi selville, käsittääkseni hoidosta tulevat kulut lankeaisivat pyöräilijälle itselleen, jos hänellä ei ole omaa vakuutusta.

Ehkä pitäisikin hankkia tuollainen kamera oman oikeusturvan takia. Mutta kamerat joita olen katsonut, niissä on toiminta-aika melko lyhyt. Onko olemassa kameraa, jossa akku riittäisi esim. 5 tunnin lenkille?

pohjola
26.06.2019, 10.20
samaa kamera juttua harkinnut.taidan lainata autosta kameran ja liittää tohon power banker akku pakettiin. vilkuvat valkosen valon ja punasen tilasin jo aliexpressistä noin 3 euroon

Munarello
26.06.2019, 10.42
Näitä vastaantulevia ohittajia ihmettelin jo aiemmin. Tosin näyttää siltä, ettei töhöimmät enää ihmeemmin piittaa vastaantulevista autoistakaan niin miksi sitten tienlaitaa etenevästä fillaristakaan. Valppaana pitää olla.

Mohkku
26.06.2019, 11.10
Vaikea siitä on nokkakolaria saada aikaan, jos sinä pysyt tien reunassa. Auton keulan kulma jyrää pyörän altasi ja sinä kimpoat kuin rukkanen auton kyljestä pientareelle. Massojen ero (ainakin oletan, että olet aika paljon autoa kevyempi) on niin iso, enkä oikein osaa kuvitella sitä, että osuisit tuulilasiin. Onhan se toki mahdollista. Toivotaan kuitenkin, ettei tarvitse kokeilla.

Pyöräilijä on autoilijan näkökulmasta osuman seurausten suhteen varmaan lähinnä peuraan rinnastettavissa oleva. Vuosittain ei noissa kuole juuri ketään ja loukkaantumisetkin ovat harvinaisia. Todennäköisesti nekin törmäysten jälkeisten tapahtumien seurauksena eli ulosajo, törmäys toiseen autoon tms. Vain moottoripyöräilijät ovat vaarassa peurojen seassa, mutta mp:llä harvemmin tuolla tavoin hölmöillään ohituksissa kuten autoilla.

Ohittajan näkökulmasta katsottuna erona pyöräilijän ja peuran välillä on lähinnä luottamus toisen käytökseen ja siksi ilahduttaakin kaikesta pulinasta huolimatta se, että holtittomasti ohittelevilla on 100% luottamus pyöräilijöiden käytöksen ennalta arvattavuuteen. Peuran ollessa tiellä tai pientareella tuskin kukaan lähtee ohitukseen (joko samaan tai vastakkaiseen suuntaan), mutta pyöräilijällä ei läheskään kaikille tuollaista vaikutusta ole. Jostain iltapäivälehden, facebookin tms. kommenttipalstalta voi saada toisenkinlaisen käsityksen pyöräilijöiden käytöksestä.

pohjola
26.06.2019, 14.23
tohon omaan ohittavaan vastaan tulijaan oli onni itellä ettei ehtinyt millään tavalla reakoimaan olis voinut tulla esim. housu pyykkiä tai slaaki. niin tuleehan noita ohittajia vastaan lähes päivittäin, mutta onneksi noin helvetin läheltä harvemmin

tempokisu
26.06.2019, 15.35
t mutta onneksi noin helvetin läheltä harvemmin

...asia korjaantunee kun laitat ne vilkkuvalot.

xubu
26.06.2019, 16.36
tohon omaan ohittavaan vastaan tulijaan oli onni itellä ettei ehtinyt millään tavalla reakoimaan olis voinut tulla esim. housu pyykkiä tai slaaki. niin tuleehan noita ohittajia vastaan lähes päivittäin, mutta onneksi noin helvetin läheltä harvemmin

Se autoilija varmaan siinä ohittaessaan selaili facebookia kännykällän ja ei ehtinyt niin tarkkaan katsoa, saattaisiko siellä olla jotain kulkijoita vastaantulijoiden kaistalla.

rjr
26.06.2019, 17.13
Pyöräilijä on autoilijan näkökulmasta osuman seurausten suhteen varmaan lähinnä peuraan rinnastettavissa oleva. Vuosittain ei noissa kuole juuri ketään ja loukkaantumisetkin ovat harvinaisia. Todennäköisesti nekin törmäysten jälkeisten tapahtumien seurauksena eli ulosajo, törmäys toiseen autoon tms. Vain moottoripyöräilijät ovat vaarassa peurojen seassa, mutta mp:llä harvemmin tuolla tavoin hölmöillään ohituksissa kuten autoilla.

Ohittajan näkökulmasta katsottuna erona pyöräilijän ja peuran välillä on lähinnä luottamus toisen käytökseen ja siksi ilahduttaakin kaikesta pulinasta huolimatta se, että holtittomasti ohittelevilla on 100% luottamus pyöräilijöiden käytöksen ennalta arvattavuuteen. Peuran ollessa tiellä tai pientareella tuskin kukaan lähtee ohitukseen (joko samaan tai vastakkaiseen suuntaan), mutta pyöräilijällä ei läheskään kaikille tuollaista vaikutusta ole. Jostain iltapäivälehden, facebookin tms. kommenttipalstalta voi saada toisenkinlaisen käsityksen pyöräilijöiden käytöksestä.

Olen kyllä reilusti eri mieltä tästä pyöräilijä ja peura -vertailusta. Peuran tarkoitus on kaiketi yleensä ylittää tie, mikä tarkoittaa sitä, että peura on usein poikittain autoilijan edessä. Pyöräilijä taas ainakin normaalisti on tiensuuntaisesti ja reunassa eli ei ole optimaalisessa tuulilasipositiossa. Näin ainakin teoriassa tilanne on kovasti erilainen. Enkä ole tainnut koskaan kuulla/lukea, että pyöräilijä olisi tullut tuulilasin läpi autoilijan päälle. Peuroista kylläkin.

Mohkku
26.06.2019, 21.18
Suuruusluokista oli puhe ja peurakolareita ajetaan vuosittain lähes 10 000, pääosin maantienopeuksilla. Siinä syntyy monenlaista lopputulosta. Onneksi vastaavaa määrää dataa ei ole törmäyksistä pyöräilijöihin.

Vilhelm V
01.07.2019, 13.20
Tämmöinen tapaus on sattunut myös minulle. Ison auton peili osui olkavarteen 80km/h vauhdissa. Peili hajosi ja irtosi iskun voimasta. Voin sanoa, että se tömähdyksen voima on ikimuistoinen. Ihme on, että isompaa ei sattunut. Jälkeenpäin mietin mitä olisin itse voinut tehdä toisin välttääkseni tämän. Tapaus sattui keskellä päivää, kirkkaalla ilmalla. Värikkäämmät vaatteet olisivat mahdollisesti voineet auttaa jotain.

Mattia
01.07.2019, 15.35
...Jälkeenpäin mietin mitä olisin itse voinut tehdä toisin välttääkseni tämän. Tapaus sattui keskellä päivää, kirkkaalla ilmalla. Värikkäämmät vaatteet olisivat mahdollisesti voineet auttaa jotain.

Kunnolliset valot ?

telipyörä
01.07.2019, 16.11
Halusiko autoilija korvauksen peilin rikkomisesta?