PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tunturi platinum 2002 ohjainlaakeri



SirAoK
14.06.2019, 10.59
Heippa. Osaisko kukaan auttaa, millä ilveellä saisi välyksen pois kyseisen pyörän ohjauksesta.
Purin, putsasin ja kasasin ja yritin kiristää, mutta ei vaan kerta kaikkiaan tunnu saavan välyksettömäksi kokonaan.
Ohessa pari kuvaa.

http://imgshr.com/c0fd332b6c
http://imgshr.com/e01a9c620b

maalinni
14.06.2019, 11.09
Eikö tuossa ole emäputken päähän tulevaa kiristyshattua?

SirAoK
14.06.2019, 11.19
Tuossa putken päässä tosiaan ei ollut, kuin muovinen suojahattu. Olen aika kummissani tuon systeemin kanssa, että miten se toimii.

maalinni
14.06.2019, 11.22
Onkohan siinä ollut alunperin kierteellinen emäputki?

maalinni
14.06.2019, 11.24
Rullaapas tästä sopivaan kohtaan: https://www.sheldonbrown.com/handsup.html

F. Kotlerburg
14.06.2019, 11.26
Joo tuossa taitaa olla Microtech ohjainlaakeri, joka tosiaan kiristetään tuolla klampilla. Ei ole topcapia eikä ole kierteellinen ollut koskaan. Kerran tuollaisen kiristänyt ja internetin syövereistä siihen löytyi hyvä ohje, mutta en tähän hätään nyt sitä enää löytänyt.

SirAoK
14.06.2019, 11.45
Minun ymmärtääkseni alkuperäiset kilkuttimet on tuossa eli ei ole ollut kierteellistä. Tuolla klampilla tosiaan ainut mahis kiristää, mutta ei sieltä tahdo välys kokonaan hävitä vaikka jeesusta huusin. Tutkinpa
tuota linkkiä.

SSGT-92
14.06.2019, 12.18
Tuotas noi,sillä kartioklampilla on aikas rajoitettu se liikevara.
Löysää se klamppi,löysää stemmin ruuvit,paina stemmiä voimakkaasti laakeria vasten ja kiristä stemmin ruuvit.Poista loppu välys sillä kartio klampilla.
Saattaa joutua toistaan pari kertaa ennenkö onnistuu kunnolla. Jos kaikesta huolimatta tahmaa kun on juuri ja juuri välyksetön, saattaa laakerit joutua uusimaan.
Tai kaupasta tuumaseen putkeen käpy + topcap ja 1 kpl spacer ja poistaa sitten välyksen normi ahead.tavalla.Se kartio klamppi tosin ensiksi löysättävä.
On varmaan alkuperäinen, itellä oli toi sama -99 Tunan hyrpitissä.

Puskis
14.06.2019, 12.50
Mielenkiintoisia virityksiä näköjään näissä 2000-luvun alun kierteettömissä ohjaamoissa. Varmaan tolla käpy+topcap-hommalla sais kiristettyä.

Kun halusin laskea ohjaamoa saman ikäluokan pyörästä, niin stemmin alta paljastui shimmi. Keula olikin tuumainen ja shimmi hitsaantunut luonnollisesti kiinni. Shimmin alapuolella oli tuumaiseen keulaan tarkoitettuja spacereitä, jotka shimmi piti myös tiukasti paikallaan. Laitoin kaiken takaisin nippuun ja jatkoin ajamista. Onneksi ei oo klappia missään ja ohjainlaakerikin yhä smuutti. Jos tulee tarve, niin keulan saa irti varmaan vain sahaamalla.

SSGT-92
14.06.2019, 13.05
Oli kyllä mielenkiintoinen ekakerran säätää, vaikka ohjekirjasta katto ohjeita. Sit ku hokas miten toi toimii, ni on helppo ja stemmin ruuveihin ei tarvine juurikaan puuttua.

SirAoK
14.06.2019, 19.38
Tuotas noi,sillä kartioklampilla on aikas rajoitettu se liikevara.
Löysää se klamppi,löysää stemmin ruuvit,paina stemmiä voimakkaasti laakeria vasten ja kiristä stemmin ruuvit.Poista loppu välys sillä kartio klampilla.
Saattaa joutua toistaan pari kertaa ennenkö onnistuu kunnolla. Jos kaikesta huolimatta tahmaa kun on juuri ja juuri välyksetön, saattaa laakerit joutua uusimaan.
Tai kaupasta tuumaseen putkeen käpy + topcap ja 1 kpl spacer ja poistaa sitten välyksen normi ahead.tavalla.Se kartio klamppi tosin ensiksi löysättävä.
On varmaan alkuperäinen, itellä oli toi sama -99 Tunan hyrpitissä.

Halleluja! Tuolla konstillahan sieltä lopulta sai välyksen pois ku ku runttas stemmiä laakeria vasten ja nimen omaan stemmi ensin kireälle!
Paljon kiitosta avusta! Ei räjähtänyt pää tänäänkään :D