Näytä tavallinen näkymä : Jäykkä etuhaarukka
Jillestrand
12.06.2019, 23.33
Hei, varmasti löytyy tästä keskustelua aikaisemmin mutta yritän opetella foorumin käyttöä [emoji4]
Onko kokemuksia esim kiinan niner-kopioista 29 maastopyörään. Ninerin muuten ostaisin mitta turhan arvokas laittaa vanhaan scaleen.
T Joel
Vilhelm V
13.06.2019, 08.33
Mulla on talvipyörässä Niner 29 boost keula. Se ainakin ajaa asiansa oikein hyvin.
Onko kokemuksia esim kiinan niner-kopioista 29 maastopyörään.
Ei ole kokemuksia, mutta vaikka olisikin, niin eipä niistä varmaan sulle olisi mitään apua. Sillä Kiina on iso maa.
Jos joku sanoo, että on mulla ollut kiinankeula ja se hajosi ekalla lenkillä, se ei kerro yhtään mitään niistä miljoonasta muusta, mitä sieltä voi tilata. Ja sama päin vastoin: jos on kestänyt viimeiset viisi vuotta ja 50 tuhatta kilometriä, se ei takaa, että se sun Kiinasta tilaama käyttäytyisi samoin.
Sen sijaan jos joku sanoo, että ENVEn keula on kestänyt hyvin, niin voit a) lukea ENVEn keulan testejä ja b) käyttäjäkokemuksia ja melko suurella todennäköisyydellä kaikkia testejä ja kokemuksia voi soveltaa siihen hyllyssä seisovaan ENVEn keulaan. Esimerkkinä ENVE, kun sain sellaisen ostettua halvalla*) aikanaan fillaritorilta. Ja kyllä, ENVE on kestänyt varsin mallikkaasti.
*) Halvalla tässä yhteydessä tarkoittaa hintaa, jolla saa tunnetun 130-150 -millisen joustokeulan OVH-hinnalla.
Jillestrand
13.06.2019, 10.14
Totta mutta jos joku / useampi on kokeillut jonkun tietyn valmistajan keulaa niin onhan ainakin paremmat edellytykset saada ”toimiva” keula.
Netistä voi lukea vaikka mitä loputtomiin, tapaan nimittäin lueskella mutta ajattelin kerrankin että voisi kysyä foorumilta (ei kuulu tapoihini).
Saa todeta näin ulkopuolisesti tutkittuna että suurin osa vastauksista on a) itsestäänselvyyksiä b)viisastelijoiden vastauksia
Lopputulos: jatkan lueskelua
Jillestrand
13.06.2019, 10.14
Mulla on talvipyörässä Niner 29 boost keula. Se ainakin ajaa asiansa oikein hyvin.
Kiitos mutta turhan arvokas tällä hetkellä [emoji848]
^Ei välttämättä arvokas jos joudut ostamaan kaksi... Itse olen kylläkin periaatteesa aina vastustanut/vältellyt tuoteväärennyksiä sillä ne ei nosta kuskin statusta eikä vaurastuta aitojen tekijää.
F. Kotlerburg
13.06.2019, 21.06
Totta mutta jos joku / useampi on kokeillut jonkun tietyn valmistajan keulaa niin onhan ainakin paremmat edellytykset saada ”toimiva” keula.
Mulla oli hiilikuitujäykkiksessä Merlinin myymä Force-merkkinen kuitukeula. Kiinakeulahan se, mutta tuntuihan tuo toimivan kunnes myin koko pyörän pois.
Vilhelm V
13.06.2019, 22.42
^Ei välttämättä arvokas jos joudut ostamaan kaksi... Itse olen kylläkin periaatteesa aina vastustanut/vältellyt tuoteväärennyksiä sillä ne ei nosta kuskin statusta eikä vaurastuta aitojen tekijää.
No tämä. Ite päädyin tuohon Ninerin keulaan, koska hiilarikeula, jos semmoisen haluaa, nyt vaan tuntuu liian kuumottavalta paikalta säästää.
Jillestrand
13.06.2019, 23.26
^Ei välttämättä arvokas jos joudut ostamaan kaksi... Itse olen kylläkin periaatteesa aina vastustanut/vältellyt tuoteväärennyksiä sillä ne ei nosta kuskin statusta eikä vaurastuta aitojen tekijää.
Totta puhut ja periaatteesi allekirjoitan, valitettavasti pankkitili sanoo jotain muuta. Voihan kokeilumielessä ostaa ”kopion” tai ostaa ”aidon” ja myydä jos kokeilu ei miellytä.. Statuksella ei väliä ja varsinaista kopiota en etsi enemmän ”niner-tyylistä”. Tuollahan ne kuitenkin tuotetaan olkoon merkki mikä tahansa tod.näk. kuitenkin laadunvalvonta toista luokkaa ”merrkituotteilla”
Jillestrand
13.06.2019, 23.33
No tämä. Ite päädyin tuohon Ninerin keulaan, koska hiilarikeula, jos semmoisen haluaa, nyt vaan tuntuu liian kuumottavalta paikalta säästää.
[emoji106]
Kunhan oppis laittamaan heti myyntiin kaikki mitä on tullut ostettua (kokeilumielessä) eikä jättää muutamaksi vuodeksi varastoon..
Olet varmaankin ollut tyytyväinen ?
Jillestrand
13.06.2019, 23.35
Mulla oli hiilikuitujäykkiksessä Merlinin myymä Force-merkkinen kuitukeula. Kiinakeulahan se, mutta tuntuihan tuo toimivan kunnes myin koko pyörän pois.
Thanks taisi näkyä jossain vaiheessa selatessa näitä keuloja, tutkin lisää [emoji106]
Eikös noista halpiskeuloista eXoticit ole ihan kestävän maineessa? Eivät toki ole Niner-haarukan blade-tyylisiä vaan on tuollaiset putket alajalkoina. Löytyy monia pituuksia ja versioita.
CarbonCycles.cc (https://www.carboncycles.cc/), sieltä vaan haarukoimaan (:))
Jillestrand
14.06.2019, 12.59
Eikös noista halpiskeuloista eXoticit ole ihan kestävän maineessa? Eivät toki ole Niner-haarukan blade-tyylisiä vaan on tuollaiset putket alajalkoina. Löytyy monia pituuksia ja versioita.
CarbonCycles.cc (https://www.carboncycles.cc/), sieltä vaan haarukoimaan (:))
[emoji106] löysin eilen vanhan keskustelun niin sieltä taitaa tulla tilattua
Sent from iPhone with Tapatalk
runttaa-ja
02.08.2021, 18.57
Lainataas vaikka tätä ketjua.
Tilausnappia on painettu canyon grand canyonin sähkäristä, ja nyt on sitten jäykän kuitukeulan etsintä aloitettava.
Aion siis ajella tuolla vain työmatkaa ainakin talvisin, kesällä sitten kyklollakin. Mitään käyttöä ei joustolle ole, joten ajattelin myydä keulan ajamattomana pois ja laittaa suoraan kuitua tilalle.
Perinteinen carboncycles - kortti on tiedossa, mutta nykyään taitaa tulla alvit ja tullit päälle. Onko jollain nykyhetken tarjonta siinä määrin haarukoituna, että osaisi antaa jotain muita ehdotuksia?
Kuminauha
03.08.2021, 10.56
Vakiokeulan ~520mm mitta voi olla vähän hankala. En löytänyt yli 500mm mittasia jäykkiä haarukoita. Toki jollain 20% sägillä vakiokeulan pituus asettuu noin 496mm mittaan.
Tässä olis yks vaihtoehto (490mm), tähän ei tosin mahdu 203mm jarrulevy.
https://r2-bike.com/NORTON-SHORES-Rigid-Fork-29-Carbon-tapered-BOOST-QR15
runttaa-ja
04.08.2021, 09.24
Kiitos ehdotuksesta, tuo näyttää olevan liian kapea kun max renkaan leveys 2,3. Fillarissa tulee 2,6 leveät kumit.
Löytyi Kinesis Maxlight Boost, mikä täyttää speksit. 490mm tuokin, toivottavasti ei liikaa sotke geometriaa.
Ilmainen ei ollut sekään, mutta sillä mennään.
Kiitos ehdotuksesta, tuo näyttää olevan liian kapea kun max renkaan leveys 2,3. Fillarissa tulee 2,6 leveät kumit.
2.3" tuntuu käsittämättömältä maksimilta kun keulaa katsoo. Tuossahan on silmämääräisesti katsoen jalat pystysuorassa ja lähes navan (110m) leveydellä. Ja joustohaarukan mittaan tehdyssä jäykässä keulassa kaaren ja renkaan väliin mahtuu vaikka käsi. Väitän että tuossa on tyyliin 90mm (3.5") renkaan kohdalla leveyttä.
runttaa-ja
04.08.2021, 13.05
2.3" tuntuu käsittämättömältä maksimilta kun keulaa katsoo. Tuossahan on silmämääräisesti katsoen jalat pystysuorassa ja lähes navan (110m) leveydellä. Ja joustohaarukan mittaan tehdyssä jäykässä keulassa kaaren ja renkaan väliin mahtuu vaikka käsi. Väitän että tuossa on tyyliin 90mm (3.5") renkaan kohdalla leveyttä.
No toi on kyllä aivan totta. Joko siellä on jonkun gravel-keulan mitat tai sitten kuvat ei vastaa totuutta. Ei oikein vakuuta noin niinkuin kauppapaikkana.
Kuminauha
05.08.2021, 08.31
Ai r2bike? Luotettava ollut omalla kohdalla kyseinen kauppa saksanmaalla. Valmistajan ilmoittama speksi tuo varmaan on, jota jälleenmyyjä ei ole tarkistanut. Ainahan tuolta voi kysyä?
Jami2003
05.08.2021, 08.56
Parikin sähköpyörää löytyy taloudesta enkä kyllä sellaista alkaisi modaamaan painon takia jäykälle keulalle vaikka kuinka ajelisi vain työmatkoja. Ja jos tämän tekisin pitäisi keula ainakin olla suunniteltu sähköpyöriin.
Jos kiinnostaa 513mm a-c mitalla oleva hiilarikeula (ei kiinan kamaa) niin laita yv:tä.
Kuminauha
05.08.2021, 09.28
En näe hirveästi eroa siihen, että 100 kg henkilö ajaa luomulla ja sitten 80kg ajaa sähköllä, mitä tulee keulan kestävyyteen. Yhdistelmän painoa katsoisin, ollaanko äärirajoilla.
Jami2003
05.08.2021, 13.52
En näe hirveästi eroa siihen, että 100 kg henkilö ajaa luomulla ja sitten 80kg ajaa sähköllä, mitä tulee keulan kestävyyteen. Yhdistelmän painoa katsoisin, ollaanko äärirajoilla.
100 kg henkilö on jousitettua massaa ainakin pahimmissa rotvalleissa kun taas pyörä ei ole. Lisäksi sähköpyörällä keskinopeus on todennäköisesti huomattavasti nopeampi kelvillä kuin tavallisella pyörällä. Varsinkin siten että mitä huonompaa pintaa sen helpommin päästään lujempaa...kuten sanottu ainakin sähköpyörään tarkoitettu kiinteä keula jos sellaisen haluaa laittaa.
Kuminauha
05.08.2021, 15.18
Nojuu, voihan sitä omaa painoa keventää kehon liikkeillä ja täten vähentää runkoon kohdistuvaa rasitusta....
runttaa-ja
05.08.2021, 20.08
Parikin sähköpyörää löytyy taloudesta enkä kyllä sellaista alkaisi modaamaan painon takia jäykälle keulalle vaikka kuinka ajelisi vain työmatkoja. Ja jos tämän tekisin pitäisi keula ainakin olla suunniteltu sähköpyöriin.
Jos se tuleva pyörä painaa kuitukeulalla 20kg ja kuskin kanssa 108kg varusteineen niin eiköhän se keula työmatkaa kestä. Hämmästelen jos se kestää kymmenen kiloa kevyemmän kokonaisuuden maastoajot, mutta sähkömoottorin ja akun kuorman alla hajoaa lumisilla kelveillä.
Jos kiinnostaa 513mm a-c mitalla oleva hiilarikeula (ei kiinan kamaa) niin laita yv:tä.
Nyt on jo tuo Kinesis tilattu, olisi toki kiinnostanut. Sen verran vähän on ollut sopivia fillaritorilla myynnissä etten uskaltanut luottaa sellaisen tulevan myyntiin.
runttaa-ja
07.10.2021, 09.31
Tuossa pari kuukautta aiemmin kerroin tilanneeni Kinesis Maxlight - haarukan. Toimitusviiveiden jälkeen tuli, mutta tuli kelvoton haarukka. Kauppias lähetti uuden, joka osoittautui samanlaiseksi. Älkää ostako Kinesis-tuotteita. Kauppiaassa ei vikaa mutta tuote kelvoton:
https://drive.google.com/file/d/1KKgcTS7i1ZyI7FPwuWXl4H2nAvIjFmJb/view
Alkuperäinen keula myyty ja nyt pitäisi rivakasti saada jostain 120mm joustokeulaa vastaava kuitukeula pyörään. Tuonne aiemmin linkattuun r2:een laitoin sähköpostikyselyä, kuulemma menee joitakin päiviä ennen kuin ehtivät vastaamaan. Ei vain oikein aukea minulle kuinka 180mm voi olla suurin jarrulevyn koko; en keksi missä se ongelma muodostuu kun laittaa 203mm adapterin...
Jos jollain on vielä heittää vinkkiä nopeasti saatavasta keulasta niin olen kiitollinen.
Näkeekö joku tarkemmalla silmällään esim tässä Massi - keulassa jotain ongelmaa? Aika niukat speksitiedot:
MASSI MTB Boost 490 mm MTB Fork Black buy and offers on Bikeinn (https://www.bikeinn.com/bike/massi-mtb-boost-490-mm-mtb-fork/137097554/p)
Tuossa pari kuukautta aiemmin kerroin tilanneeni Kinesis Maxlight - haarukan. Toimitusviiveiden jälkeen tuli, mutta tuli kelvoton haarukka. Kauppias lähetti uuden, joka osoittautui samanlaiseksi. Älkää ostako Kinesis-tuotteita. Kauppiaassa ei vikaa mutta tuote kelvoton:
https://drive.google.com/file/d/1KKgcTS7i1ZyI7FPwuWXl4H2nAvIjFmJb/view
Alkuperäinen keula myyty ja nyt pitäisi rivakasti saada jostain 120mm joustokeulaa vastaava kuitukeula pyörään. Tuonne aiemmin linkattuun r2:een laitoin sähköpostikyselyä, kuulemma menee joitakin päiviä ennen kuin ehtivät vastaamaan. Ei vain oikein aukea minulle kuinka 180mm voi olla suurin jarrulevyn koko; en keksi missä se ongelma muodostuu kun laittaa 203mm adapterin...
Jos jollain on vielä heittää vinkkiä nopeasti saatavasta keulasta niin olen kiitollinen.
Näkeekö joku tarkemmalla silmällään esim tässä Massi - keulassa jotain ongelmaa? Aika niukat speksitiedot:
MASSI MTB Boost 490 mm MTB Fork Black buy and offers on Bikeinn (https://www.bikeinn.com/bike/massi-mtb-boost-490-mm-mtb-fork/137097554/p)Jarrulevyn max koko tulee siitä että keula ei kestä sitä vääntöä joka isommalla levyllä tulee
runttaa-ja
07.10.2021, 10.33
Jarrulevyn max koko tulee siitä että keula ei kestä sitä vääntöä joka isommalla levyllä tulee
No niinpä tietenkin. Kiitos.
runttaa-ja
07.10.2021, 20.32
Täysi päivä raivoisaa googletusta takana. Päädyin laatumerkkiin eli tähän ritcheyn keulaan. 180mm levy kaveriksi, riittää minun työmatka-ajoihini.
https://www.bike24.com/p2407690.html
Nostetaanpa tätä aihetta. Nyt alkaisi olla aika korvata sähkömaasturin halpiskeula (SR Suntour XCM ATB Coil, 100mm) jäykällä. Millaista a-c -mittaa pitäisi katsoa? Meneekö 470 liian lyhyeksi?
Marsusram
11.02.2023, 20.05
^Vanhan keulan A-C mitta miinus sagi (100mm x 25%=25mm)
^Tuon 25mm varmaan menee vanha kasaan, eli aika lähelle pääset, kun mittaat levossa vanhasta: Akseli – Crown Race välin ja siitä sen 25mm pois. Katso samalla olisiko ohjainlaakerit aihetta päivittää. Melkein voisin arvata, että nykyiset ovat laakerikehillä, jotka eivät paras ratkaisu painavammassa MTB sähkiksessä ole. MTB pyörät on nykyisin valtaosin 1 1/8" – 1,5” (tapered) emäputkella ja nuo halvemman pään Suntourit taas usein suoralla 1 1/8" putkella jossa 1/8" -->1,5" Crown Racella saadaan haarukka sovitettua rungon emäputkeen. Tuonkin voisi samalla halutessaan päivittää sopivaksi. Haarukan ohjainputken minimi pituus pitäisi olla ainakin suunnilleen sama kuin vanhassa. Lyhentää aina pystyy, mutta jatkaminen jo hiukan hankalampaa.
Kiitos! Intterwebs vihjailee ko. pomppukeulan a-c:ksi 515, joten silloinhan 490 olisi passeli.
Mutta tutkitaan ja mitataan nykyinen ensin.
^Vanhan keulan A-C mitta miinus sagi (100mm x 25%=25mm)
Onko nuo valmistajien ilmoittamat runkojen geotiedot sagin kanssa vai ilman? Eikös 1cm keulan pituudessa korreloi suunnileen 0.5 asteen muutosta keulakulmaan?
Onkos tapered ja millä akselilla pitäis olla? Benny, haarukan valmistajat ilmoittaa A-C mitan sellaisen, pyörän valmistajat tod.näk. myös koska (lienee) sag vaihtelee kuskin painon ja haarukan säädön mukaan.
Miksi sitten jäykkään keulaan vaihdettaessa täytyy huomioida tuo sägi a-c mitassa?
^Kaipa siksi ettei jäykkien keulojen mitoissa ole huomioitu sagia? Fillaritorilla on myynnissä Ritcheyn 503mm A-C haarukka...
Onkos tapered ja millä akselilla pitäis olla? Benny, haarukan valmistajat ilmoittaa A-C mitan sellaisen, pyörän valmistajat tod.näk. myös koska (lienee) sag vaihtelee kuskin painon ja haarukan säädön mukaan.
En ole vielä ottanut keulaa irti mutta tsykän ohjauslaakerispeksi sanoo intternetissä: FSA Orbit 1.5B ZS-R, Top Zero-Stack 1 1/8" (OD 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (OD 56mm)
Eiks tuohon tapered passaa? Mun mielestä haarukan intternet-spekseissä putki on suora mutta olisko siellä reducer (vaimikäseon) välissä.
Ja pikalinkku on nykyisessä. Jos nyt löytyisi joku helmi läpiakselilla niin voihan sitäkin funtsia, kun olis sellainenkin kiekko olemassa.
Torin Ritcheyn noteerasin mutta se saattaa olla turhan pitkä. Mutta availen nykyisen tuon jossain vaiheessa niin siitähän se sitten selviäisi.
Tuo yksi myy MRP:n keulaa mutta lienee taas aika lyhyt. MRP:n keulan itse tilasin 490millisenä 4130:n kautta, tuli samaan jenkkihintaan posteineen, silloin 350€ muistaakseni, hieno palvelu ko. liikkeessä.
En ole vielä ottanut keulaa irti mutta tsykän ohjauslaakerispeksi sanoo intternetissä: FSA Orbit 1.5B ZS-R, Top Zero-Stack 1 1/8" (OD 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (OD 56mm)
Eiks tuohon tapered passaa? Mun mielestä haarukan intternet-spekseissä putki on suora mutta olisko siellä reducer (vaimikäseon) välissä.
Ja pikalinkku on nykyisessä. Jos nyt löytyisi joku helmi läpiakselilla niin voihan sitäkin funtsia, kun olis sellainenkin kiekko olemassa.
Torin Ritcheyn noteerasin mutta se saattaa olla turhan pitkä. Mutta availen nykyisen tuon jossain vaiheessa niin siitähän se sitten selviäisi.
Tapered sopii ja olisi myös paras valinta, kun kerran emäputkikin on tapered. Joku tämän FSA H6036 Crown Race Accessories | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/fsa-h6036-crown-race?number=20044466&__delivery=8&__currency=1&gclid=CjwKCAiA3KefBhByEiwAi2LDHCEWwsyJ-sQ7ppW1xp9r5_x4jcmfLtLA3hH2N0I5Pbk4PK_tfmY7gxoCxr4 QAvD_BwE) tapainen reduction crown race voi olla nyt sovittimena vanhan haarukan ohjainputken juuressa. Jos näin ja haluat tapered keulan asentaa pitäisi siihen löytää vielä normaali tapered mallinen crown race. Tämä FSA H6088 Crown Race Ahead full-integrated / drop-in | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/fsa-h6088-crown-race) voisi olla aika lähellä.
^Kaipa siksi ettei jäykkien keulojen mitoissa ole huomioitu sagia? Fillaritorilla on myynnissä Ritcheyn 503mm A-C haarukka...
Niin, niin. Mutta miksi sen pitäisi jäykän kanssa olla sägin verran lyhyempi? Jos vaihtaa samalla a-c mitalla olevan jäykän keulan joustavan tilalle, niin pyörän geohan pysyy samanlaisena, kuin valmistaja on sen alunperin suunnitellut. Jouston mukaanhan se geo tietenkin elää, mutta neutraali asentohan se lähtötilanne on?
^Sitä kannattanee kysyä haarukoiden myyjiltä. Toisaaltaan tiedätkö että onko pyörän suunnittelija ottanut sagin huomioon laskelmissaan? Tästähän voi jaaritella pitkäänkin muttei asia ratkea.
Niin, niin. Mutta miksi sen pitäisi jäykän kanssa olla sägin verran lyhyempi? Jos vaihtaa samalla a-c mitalla olevan jäykän keulan joustavan tilalle, niin pyörän geohan pysyy samanlaisena, kuin valmistaja on sen alunperin suunnitellut. Jouston mukaanhan se geo tietenkin elää, mutta neutraali asentohan se lähtötilanne on?
Intterwebs huhuaa, että a-c mitta esitetään aina iskari "full extended." Kun hyppää kyytiin, iskari painuu aina jonkun verran. Yleiseksi sag-arvoksi on arvottu n. 20% joustosta. Eli kiinteä saman a-c:n keula olisi ajossa tuon 20%:n pidempi. Valmistaja on aika kujalla, jos tuota ei huomioi.
^Tavallaan luulisi että helppo verrata joustohaarukan A-C mittaan kun on "levossa", siitä lienee helppo laskea millaisen jäykän tarvii +/- jotain koska useassa rungossahan voi käyttää esim. 120-140millin joustokeulaa.
Mitäänhän ei ”pidä”, mutta jos haluaa sen pyöränsä ohjausgeometrian säilyvän suunnilleen samanlaisena kuin se on ollut joustokeulan kanssa, kannattaa sag huomioida. Riippuu toki myös siitä, miten ja millaisissa säädöissä on joustokeulan kanssa tottunut ajamaan. A-c:n lisäksi kannattaa vähän katsella myös rake-mittoja, koska niissäkin on eroja ja trail-mitta vaikuttaa ohjausgeometriaan vähintään yhtä paljon kuin keulan pituus.
Marsusram
14.02.2023, 14.45
Kannattaa myös miettiä haluaako rengastusta muuttaa samalla. Jäykkään keulaan yleensä mahtuu paremmin isommat kumit. 2" >3" eturengastuksen muutos nostaa keulaa 1".
^Mun tapauksessa rengastusta ei ole tarkoitus muuttaa. Talvikumeina on 2.25 ISP:t ja kesällä mennään 50mm Marathon Almotioneilla. Hankkeen ajatus poistaa sekä p.ska keula että turhaa painoa. Tietty, voisihan tuohon tilalle vaihtaa paremman pomppukeulankin mutta kun maastossa tuolla ei ajella niin en tiedä olisko tuossa mitään pihviä.
Riippuen rengaskoosta ja navan mitoista, niin rokkarin reconin saa saksasta alle 200€. Se nyt omaa jotain joustokeulalle tyypillisiä ominaisuuksia ja on kevyempi, kuin tuo suntouri.
^"mutta kun maastossa tuolla ei ajella niin en tiedä olisko tuossa mitään pihviä." Jos noin niin miksi moinen painolastiksi? Reilu kahden kilon Recon versus reilu 700gramman kuituinen...?
Joo, kai se jäykkä pihvi on parempi. Kunhan vain heittelen ajatuksia :D
Joo, kai se jäykkä pihvi on parempi. Kunhan vain heittelen ajatuksia :DEihän tuo nyt täysin mahoton ajatus ole, jos löytäis passelin (+ halvan) joustavan. Painon säästäminen jäis silloin kyllä ohueksi...
Ihan perustason jäykällä keulalla sais jo miltei 2kg massaa pois.
Ja jos maantiellä ajaa niin joustokeula syö kyllä energiaa.
Tollanen tuli omaan maasturiin. On ollut ihan ok. Tosin päivitin vielä vaimentajankin parempaan, kun raha poltteli taskua.
Manitou Markhor suspension fork 100 mm
Väri: schwarz matt
Koko: 29", 100mm Federweg
Määrä: 1 208,35 €
Eihän tuo nyt täysin mahoton ajatus ole, jos löytäis passelin (+ halvan) joustavan. Painon säästäminen jäis silloin kyllä ohueksi...
Ihan perustason jäykällä keulalla sais jo miltei 2kg massaa pois.
Omassa sähköjäykkäperässä on 29" Recon 130mm joustavana. Isoimmat möykyt tuo nielee pohjaamatta ja neulaspolun juurakkoa hieman pehmentää. Hintaisekseen mielestäni ihan hyvä keula ja halvat jousikeulat pesee mennen tullen.
Luomutäpärissä on Pike, mikä on ihan eri planeetalta, mutta niin on hintakin :)
Jos silti pysytään asiassa, varmaan 130mm joustava keula on ok mutta maantiellä?
Jos silti pysytään asiassa, varmaan 130mm joustava keula on ok mutta maantiellä?
En tiedä mikälaisia maantieominaisuuksia 2.25" rengastuksella olevalle sähköjäykkäperälle haetaan, mutta edullisena ilmakeulana tuo recon on ihan käypä vaihtoehto.
Saa sen tarvittaessa lukkoon jos haluaa, mutta painossa se tietenkin häviää jäykälle keulalle.
^Kannattaa lukea alusta asti topic, ei kysyjä hakenut joustoa eikä ainakaan sähköiseen. Ja miksi sähköinen tarvii maantiellä joustoa kummemmin kuin luomukaan?
No justhan tossa tuli kommenttia bennylle ettei se joustohaarukka mahdoton ole. Kyllä se joustava keula on välillä ihan jees, jos ja kun sillä fillarilla aja talven jääpatikossa.
Vetelit itse tuon sileän maantien tuohon kommentteihisi.
^Kannattaa lukea alusta asti topic, ei kysyjä hakenut joustoa eikä ainakaan sähköiseen. Ja miksi sähköinen tarvii maantiellä joustoa kummemmin kuin luomukaan?
Se on just näin :)
En minäkään tiedä mitä topikin aloittajalle kuuluu.
Mutta oma sähkäri ei juuri maantien laitaa näe. Olisinkohan jonkun reilun 4tkm tolla ajellut ja "maantien laitaa" ehkä kerran Söderkullasta Nikkilään ja toisen kerran Kivistöstä Vanhaa Hämistä pitkin Palojoelle. Loput sitten pk-seudun kelvejä ja 90% kilsoista talvella. Kesällä ajelen tuolla lähinnä nappuloiden kanssa ja silloin ilman patteria. Lenkkiajoon on oma pyöränsä.
Ihan massan poistamisen takia vaihtoa mietin. Samalla laatu paranisi väkisinkin. Käytettynä kiinteää oikean mittaista haarukkaa ei ole pyörinyt fillaritorilla. Mutta noita perusjoustoja (just toi paattoman Markhor ja Recon) löytyy ihan säännöllisesti. Vissiin tuo Markhor on 1900g ish, joten silläkin saisi melkein kilon pois.
Nää taitavat olla parhaita edullisen pään kiinteitä keuloja. Mutta tarttuuko nämä tulliin?
CarbonCycles.CC :: Components :: eXotic Shop :: MTB with Tapered Steerer :: eXotic Carbon Rigid MTB Fork -Tapered Steerer :: CC-F0F90 (https://www.carboncycles.cc/?s=0&c=103&p=1768&tb=001)
Exotic alumiiniputkella. Kysy tuolta 4130:sta noita MRP:n keuloja, toimittivat minulle silloiseen suoraputkiseen sopivan samaan hintaan kuin Jenkkilässäkin myytiin. On hyvän palvelun liike.
En minäkään tiedä mitä topikin aloittajalle kuuluu.
Mutta oma sähkäri ei juuri maantien laitaa näe. Olisinkohan jonkun reilun 4tkm tolla ajellut ja "maantien laitaa" ehkä kerran Söderkullasta Nikkilään ja toisen kerran Kivistöstä Vanhaa Hämistä pitkin Palojoelle. Loput sitten pk-seudun kelvejä ja 90% kilsoista talvella. Kesällä ajelen tuolla lähinnä nappuloiden kanssa ja silloin ilman patteria. Lenkkiajoon on oma pyöränsä.
Ihan massan poistamisen takia vaihtoa mietin. Samalla laatu paranisi väkisinkin. Käytettynä kiinteää oikean mittaista haarukkaa ei ole pyörinyt fillaritorilla. Mutta noita perusjoustoja (just toi paattoman Markhor ja Recon) löytyy ihan säännöllisesti. Vissiin tuo Markhor on 1900g ish, joten silläkin saisi melkein kilon pois.
Nää taitavat olla parhaita edullisen pään kiinteitä keuloja. Mutta tarttuuko nämä tulliin?
CarbonCycles.CC :: Components :: eXotic Shop :: MTB with Tapered Steerer :: eXotic Carbon Rigid MTB Fork -Tapered Steerer :: CC-F0F90 (https://www.carboncycles.cc/?s=0&c=103&p=1768&tb=001)
Makroh on tosiaan keveä. Minä vaihdoin tuon jousikeulan tilalle ja taisi tippua 1.5kg paino. Ihan laadukkaan oloinen se tuohon hintaan on ja taisi olla ainoita, jota löytyi suoralla kaulaputkelle ja pikalinkulle.
Talvella se etuojousto on pääkaupunkiseudulla toimiva.
Makroh on tosiaan keveä. Minä vaihdoin tuon jousikeulan tilalle ja taisi tippua 1.5kg paino. Ihan laadukkaan oloinen se tuohon hintaan on ja taisi olla ainoita, jota löytyi suoralla kaulaputkelle ja pikalinkulle.
Talvella se etuojousto on pääkaupunkiseudulla toimiva.Joo, taitaa olla, että mulle tyypillisessä käytössä paremmasta joustokeulasta on enempi iloa kuin jäykkiksestä.
Taitaa mennä homma uusiksi. Markhor olis kyllä ihan jees mutta sitä ei saa mistään. Fillaritorilla on yksi mutta se on taitaa olla pätkästy liian tyngäksi.
Itselläni oli taannoin hiukan sama projekti: SR Suntour NEX E25-LO päivitys RockShox Paragon Gold RL (fillarifoorumi.fi) (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64192-SR-Suntour-NEX-E25-LO-p%C3%A4ivitys-RockShox-Paragon-Gold-RL) Olin jo laittanut tilaukseen Rokkarin, mutta peruin ja tilasin hyvän coil version. Täältä Forks order online - www.starbike.com (https://www.starbike.com/en/components/forks/) tilasin. Noin 1,5 viikossa tuli kotiin asti kannettuna. Löytyy myös tuota Manitou Markhoria.
Joo, taitaa olla, että mulle tyypillisessä käytössä paremmasta joustokeulasta on enempi iloa kuin jäykkiksestä.
Taitaa mennä homma uusiksi. Markhor olis kyllä ihan jees mutta sitä ei saa mistään. Fillaritorilla on yksi mutta se on taitaa olla pätkästy liian tyngäksi.
Kai noita Rosella oli?
Tuollaisen vaimentimen tilasin vielä markhoriin. Mä en näistä mitään tiedä, mutta muuttui jämäkämmäksi ajaa maastossa. Vastaa paremmin siihen säätöpotikkaan.
Manitou Absolute Plus unit R7 141-26532-K001
€46.90
Santtu75
07.03.2025, 15.59
Tekisi mieli hieman modata vanhempaa (2017) jäykkäperä 27,5" sähkömaasturia. Joka on suoralla kaulaputkella ja QR akselilla olevalla joustokeulalla tällä hetkellä.
Tarkoitus olisi vaihtaa jäykkä hiilikuitukeula sekä hieman enemmän "katumaiset" renkaat nykyisten tilalle.
Tuossa ei varmaan pitäisi olla mitään ongelmaa laittaa 27,5" rengastuksella olevaan pyörään jäykkää 29" keulaa, kun sellaista saattaisi olla tarjolla ja tuo a-c mitta osuu hieman paremmin omaan makuun kuin vastaavassa 27,5" keulassa?
Marsusram
07.03.2025, 17.13
Ei ongelmia. A-C mitta on tärkeämpi kuin nimellinen rengaskoko jolla myydään. Pitempään päin mentäessä mahtuu pyörimään.
Renkaissa kannattaa säilyttää kunnon ilmatila, jotta on edes vähän iskunvaimennusta painavassa pyörässä.
Halpahan tuo haarukka on mutta lienee johtunee alumiinisesta kaulaputkesta. Itsellä aikoinaan oli Pacessa MRP:n jenkkikeula jonka 4130 hankki minulle, kannattaa tsekata.
Santtu75
02.09.2025, 01.53
Tekisi mieli hieman modata vanhempaa (2017) jäykkäperä 27,5" sähkömaasturia. Joka on suoralla kaulaputkella ja QR akselilla olevalla joustokeulalla tällä hetkellä.
Tarkoitus olisi vaihtaa jäykkä hiilikuitukeula sekä hieman enemmän "katumaiset" renkaat nykyisten tilalle.
Tuossa ei varmaan pitäisi olla mitään ongelmaa laittaa 27,5" rengastuksella olevaan pyörään jäykkää 29" keulaa, kun sellaista saattaisi olla tarjolla ja tuo a-c mitta osuu hieman paremmin omaan makuun kuin vastaavassa 27,5" keulassa?
Toteutetin ”vihdoin ja viimein” tämän joustohaarukan vaihdon jäykkään haarukkaan, mutta en ole nyt sitten ulkonäöllisesti ollenkaan tyytyväinen tuohon 29” rengastukselle olevaan keulavalintaan (pyörässä siis 27,5" rengastus). Ulkonäöllisesti ihan liikaa ”tyhjää” tuossa renkaan yläpuolella ja jotenkin nyt pyörän asento ei kuitenkaan ollenkaan sovi tuon jäykän keulan ulkonäköön.
Olisi pitänyt sittenkin tilata 27.5” tai jopa 26” versio.
Pitää jokunen aika ”makustella” tuota ulkonäköä ja miettiä mitä sen kanssa tekisi.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250901/127b6ee27b33e8465fc21b859db4118e.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sivustakatsoja
02.09.2025, 08.29
^mä tein joskus kokeiluja tossa mun Kinesiksessä (Tripster) sekakiekoilla: edessä voi olla isompi ja takana pienempi kiekko, eikä ajoasento ja -tuntuma mene oudoksi; edessä pienempi kiekko sen sijaan vie ajoasennon ja -tuntuman ihan pieleen.
Että eteen alkuperäistä joustokeulaa a-c mitaltaan selvästi pienempi voipi tehdä pyörästä ihan oudosti käyttäytyvä: satulakulma jyrkkenee, kuten myös keulakulma ja jotain sellaista.
Santtu75
02.09.2025, 22.11
Että eteen alkuperäistä joustokeulaa a-c mitaltaan selvästi pienempi voipi tehdä pyörästä ihan oudosti käyttäytyvä: satulakulma jyrkkenee, kuten myös keulakulma ja jotain sellaista.
Tämän a - c mitan takia tuohon 29" versioon päädyinkin tuossa jäykässä keulassa, kun tuossakin on tuo mitta noin 10mm vähemmän kuin tuon 120mm joustokeulan mitta 20%:n painumalla laskettuna, niin siitä ajattelin että olisi ollut sopiva kun tuo 27,5" versiossa mitta olisi ollut 30mm. vähemmän eli ero tuohon joustokeulan mittaan oliis ollut jo 40mm.
Santtu75
04.10.2025, 23.00
Tämän a - c mitan takia tuohon 29" versioon päädyinkin tuossa jäykässä keulassa, kun tuossakin on tuo mitta noin 10mm vähemmän kuin tuon 120mm joustokeulan mitta 20%:n painumalla laskettuna, niin siitä ajattelin että olisi ollut sopiva kun tuo 27,5" versiossa mitta olisi ollut 30mm. vähemmän eli ero tuohon joustokeulan mittaan oliis ollut jo 40mm.
Tämä nyt toteutui niin että en tykännyt tuosta asentamani 29’’ jäykän haarukan ulkonäöstä kun sitä oman aikansa katselin. Meni myyntiin ja hommasin tilalle matalamman Exotic:n keulan (alumiini kaulaputki ja hiilikuitu jalat, ei aivan kevyimmästä päästä, noin 850gr.).
Nyt sitten tuo kyseinen keula asennettuna. Ulkonäöllisesti enemmän silmää miellyttävä, mutta parina päivänä sillä nyt ”testiajoja” ajellut ja kyllä tuo -40mm tiputus tuosta joustokeulan a-c mitasta tuntuu ajossa selvästi, enkä ole ihan varman että olisi positiiviseen suuntaan tuo…
Mutta pitää hieman saada kilometrejä alle ja mahdollisesti pientä hienosäätöä ajoasentoon niin saa nähdä sitten…
Joskus vuosia sitten vaihdoin 26" HKEK:n joustokeulan jäykkään, kun fillari siirtyi asiointifillariksi. Salsan Cromoto Grande haarukan a-c mitta vastasi joustokeulan a-c -mittaa. Siihenkin jäi reilu ilmatila renkaan ja haarukan "kruunun" väliin, mutta eipä tuo ajamista haitannut.
Jos a-c on 40 mm lyhempi vaihtohaarukalla, niin voisi kuvitella, että siinä menee vähän etukenoon ja voi tuntua erilaiselta ajaa. Ohjaustangon nostaminenkaan ei ehkä muuta tilannetta, kun satulaputken kulma on muuttunut ja painopiste siirtynyt keskiöön nähden eteenpäin.
Marsusram
05.10.2025, 19.12
Mullettina toimisi varmaan paremmin, 29" etukiekolla kun takana 27.5".
Vähän voi myös keulaa nostaa 3" plussarenkaalla edessä kun takana normaali 2". Tämä pistää silmään mullettia enemmän.
Santtu75
05.10.2025, 19.50
Joskus vuosia sitten vaihdoin 26" HKEK:n joustokeulan jäykkään, kun fillari siirtyi asiointifillariksi. Salsan Cromoto Grande haarukan a-c mitta vastasi joustokeulan a-c -mittaa. Siihenkin jäi reilu ilmatila renkaan ja haarukan "kruunun" väliin, mutta eipä tuo ajamista haitannut.
Jos a-c on 40 mm lyhempi vaihtohaarukalla, niin voisi kuvitella, että siinä menee vähän etukenoon ja voi tuntua erilaiselta ajaa. Ohjaustangon nostaminenkaan ei ehkä muuta tilannetta, kun satulaputken kulma on muuttunut ja painopiste siirtynyt keskiöön nähden eteenpäin.
Niin, tuo 40mm keulan lyhentyminen vaikuttaa käsittääkseni tuohon ajokäyttäytmiseen jonkusen verran. Tekoäly tuossa minulla pyynnöstä laski että tuon 40mm keulan lyhentyminen tarkoittaa 1,5asteen muutosta (jyrkkenemistä) pyörän keulakulmaan ja sitten tietysti vaikutta pyörän käsiteltävyyteen (tulee herkemmäksi/epävakaammaksi).
Ajoasennossa muutos kyllä myös tuntunut. Tosin kun tuota nyt ex-jäykkäperää olen aikaisemmin rengastuksella ja nyt keulan vaihdolla muokannut maastopyörästä lähemmäs asfaltilla viihtyvää ajokkia, niin ehkä tuo ei niin kauheasti haittaa.
Niin, tuo 40mm keulan lyhentyminen vaikuttaa käsittääkseni tuohon ajokäyttäytmiseen jonkusen verran. Tekoäly tuossa minulla pyynnöstä laski että tuon 40mm keulan lyhentyminen tarkoittaa 1,5asteen muutosta (jyrkkenemistä) pyörän keulakulmaan ja sitten tietysti vaikutta pyörän käsiteltävyyteen (tulee herkemmäksi/epävakaammaksi).
Ajoasennossa muutos kyllä myös tuntunut. Tosin kun tuota nyt ex-jäykkäperää olen aikaisemmin rengastuksella ja nyt keulan vaihdolla muokannut maastopyörästä lähemmäs asfaltilla viihtyvää ajokkia, niin ehkä tuo ei niin kauheasti haittaa.
Joitain maastopyöriähän myydään tai on myyty sekä jäykällä että joustokeulalla. Esim Marin Pine Mountain/Pine Mountain 2. Niissä jäykkä keula on vähän pitkä näköinen, mutta hyvä niin.
^Itse muutaman täysjäykän rakentanut runkoihin jotka tarkoitettu joustokeulalle ja aina pyrkinyt suht samaan A-C mittaan kuin jousto versiossa.
Nykyisessä Sardiinissa on kuitukeula jonka A-C on 490mm ja toimii hyvin kulmia pahemmin muuttamatta.
Tottakai tuohon jää renkaan ja kruunun väliin tyhjää mutta ei kyllä voi valittaa ettei leveämpikin rengas mahdu jos olis tarve.
Santtu75
15.10.2025, 17.09
Tuossa omat ennen/jälkeen kuvat.
Eli 120mm joustava RockShox Judy vaihdettu jäykkään hiilikuitukeulaan.
20%n sag:lla laskettuna keula tippui noin 40mm
Ja vaihdoin vielä miinuskulmaisen stemmin aikaisemman tilalle (laskennallinen ohjaustangon tiputus tässä on luokkaa 15mm).
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251015/fd602f11ba2832061aee2f39e823d4ee.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251015/c323f6fe59cc2061687375d3781a0d17.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.