PDA

Näytä tavallinen näkymä : 650b-renkaiseen vanhaan pyörään avovanteet

tzt
12.06.2019, 00.34
Ostin Japanista vanhan triathlonpyörän, joka on tehty mittojen mukaan lyhykäiselle naisihmiselle. Siinä on 650b-renkaat, pieni hiilikuiturunko, sopivasti mitoitetut vähän kaikki itsellenikin (153 cm). Mutta siinä on myös tuubirenkaat ja

a) niitä on tuossa koossa pirun vaikea saada
b) mä en aja sillä pyörällä kisaa
c) kallis netistä ostamani tuubirengas jo kosahti sopivasti venttiilin vierestä.

Olen nyt täällä Helsingissä jo kolmesta liikkeestä kysynyt, että voisitteko löytää tälle jostain avovanteet ja jotkut passelit renkaat, että voin maantienreunaa ajaa, tai kaupungissa huristella. Mutta en ole apuja saanut. Olisiko jotain vinkkejä, olisi kiva saada fillari ajokuntoon kun on vielä kesää jäljellä. Onko pääkaupunkiseudulla liikkeitä, jotka tekevät muutakin kuin vuosihuoltoja? Itsellä ei ole osaamista, joten ulkoistaisin homman mielelläni. Ja jos ei, niin mistäs mun kannattaisi tuollaisia vanteita metsästää?

hiilikuitumies
12.06.2019, 01.02
Olen nyt täällä Helsingissä jo kolmesta liikkeestä kysynyt, että voisitteko löytää tälle jostain avovanteet ja jotkut passelit renkaat, että voin maantienreunaa ajaa, tai kaupungissa huristella. Mutta en ole apuja saanut. Olisiko jotain vinkkejä, olisi kiva saada fillari ajokuntoon kun on vielä kesää jäljellä. Onko pääkaupunkiseudulla liikkeitä, jotka tekevät muutakin kuin vuosihuoltoja? Itsellä ei ole osaamista, joten ulkoistaisin homman mielelläni. Ja jos ei, niin mistäs mun kannattaisi tuollaisia vanteita metsästää?
Eivät ole siis käytännössä halunneet myydä? Ilmeisesti joillain kivijalkakaupoilla menee aika hyvin...

Ihan ensiksi sinä voisit mittailla noita nykyisiä apuna käyttäen, että miten leveä rengas tuohon menee, vaikka voi toki olettaa, että hyvin ahdastahan tuollaisessa pyörässä on. Sitä kautta voisi antaa parempia rengasvinkkejä, joista voi olla hyötyä, vaikka jossain liikkeessä kävisitkin nuo vaihdattamassa (tiedät paremmin, mitä haluat). Vanteiksi ottaisin tubeless ready -vanteet, halusin sisäkumit nyt tai en, koska se optio tulevaa ajatellen ei haittaa mitään.

Muutenkin voisit laittaa vähän pyörän tietoja esille, niin olisi helpompi hahmottaa tilannetta.

Vivve
12.06.2019, 07.07
Ei ihan helppo rasti ole kyseessä. Mahtaneeko löytyä valmiita kiekkosettejä edes?

JackOja
12.06.2019, 07.10
Ei ihan helppo rasti ole kyseessä. Mahtaneeko löytyä valmiita kiekkosettejä edes?

Siis ihan tavalliset 650b/27.5" -kiekot? Onhan noita kaupat täynnä. Tärkeintä olisikin tietää takapakan lehtien määrä ja onko normaali kasettirunko vai joku Campa.

Ja niin Helsingissä kysyjä vaikuttaa... oikeita pyörakauppoja tuohon hommaan voisi olla vaikkapa Velobia, Hugbikeshop, Papasbike.

Vivve
12.06.2019, 07.25
Onko? Itse en nopealla katsauksella löytänyt yksiäkään...

JackOja
12.06.2019, 07.30
^niin joo, noihan onkin tietty vannejarruille ja 130 takanapa. Se voikin olla vaikeampaa. No mä etin muutamat kaffitauolla jos ehdin.

Tuossa ensihätään kehiä jos vanhat navat haluaa säilyttää:
https://www.sjscycles.co.uk/rims-650b-275-584/?type=rim+brake

hiilikuitumies
12.06.2019, 08.53
Nyt aloin itsekin miettiä, että onkohan edes tubeless readya vannejarruille tuossa koossa. Ei välttämättä ole, eikä ainakaan kovin montaa. Edit. On, mutta on aika vaikeaa löytää. Tässä on yksi. Enkä nyt ota kantaa napoihin tuossa, vaan ajattelen ihan vain tuota vannetta, että niitä on sentään olemassa.

https://pacenticycledesign.com/products/brevet-wheel-set-27-5-650b-rim-brake-11speed-shimano

lai
12.06.2019, 16.49
Ei ole kivaa eikä edullista jos tuubirenkaita puhkeaa viikottain, mutta jos haluaa säästää rengaskuluissa niin kannattaa opetella paikkaamaan tuubirengas. Ei mikään tekemätön temppu, kun vähän harjoittelee tuota renkaan sisäsauman ompelemista. Tässä mallia yöutubesta:
https://youtu.be/4IqAX2Hvrks