Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Apua maantiepyörän koon valinnassa. 190cm/83cm

Akselon
09.06.2019, 02.01
Hei,

Tarvitsisin apua pyörän koon valitsemisessa. Useimmissa laskureissa oikein kysyvät etten vaan olisi
laittanut vääriä mittoja. :seko:

Elikkäs mittasuhteen on seuraavat:

Pituus: 190cm
Jalan sisämitta: ~83cm
Paino: ~85kg
Vartalon pituus: ~72cm*
Hartioiden leveys: ~42cm*
Käden pituus: ~64cm* (kyllä olen T-rex)
*mittasin yksin joten ei ihan millilleen ole.

Onko täällä muita persjalkaisia kyykky jumalia? ;)

Ja saa antaa ehdotuksia maantiepyöristä joissa olisi ainakin:

-Shimano 105 osasarja
-Alumiinirunko (saa olla hiilikuitukin, mutten maksaisi siitä extraa)
-Levyjarrut

Näitä olen jo miettinyt:
Rose pro sl disc 105 (https://www.rosebikes.fi/rose-pro-sl-disc-105-bike-now-2672228)
Canyon grail al 7.0 (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-7.0/2196.html#all-components-section-tab)
Canyon endurace al disc 7.0 (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-al-disc-7.0/2178.html)
GT grade al expert (https://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-expert-2019-bike/)
Cannondale synapse disc 105 (https://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductDetail?Id=d54d0ee3-852b-455c-b53d-ce33f031916b)
Vitus zenium cr carbon disc (http://vitusbikes.com/products/vitus-zenium-cr-carbon-disc-road-bike-2/)
Kiitos jo etukäteen! :cool:

Vivve
09.06.2019, 08.17
Jalan sisämitta taitaa olla väärin mitattu. Mulla sama jalan sisämitta ja olen 12cm lyhyempi.

Vivve
09.06.2019, 08.42
Mutta tämän kävisin koeajamassa ellei ole liian kaukana. https://www.fillaritori.com/topic/148764-cube-attain-gtc-pro-disc-runko-60/

TERU
09.06.2019, 09.49
Jalan sisäpituutta myös epäilen?
Riittävän tarkan saa kun menee naama seinäänpäin ja nostaa kirjan seinää vasten kunnolla ylös haaroihin sukkasillaan ja vielä vähin vaattein muutenkin, merkki seinään, tarvittaessa uusinta, pyöristys täyteen senttiin.
Oma kokoni on paria numeroa pinempi, joten kokoon ei muuta kuin arvelua tuonne 58...60 tienoille, laskuritkin antavat vain apua, geometriataulukoita on hyvä tuijotella...

Akselon
09.06.2019, 11.29
Kyllä se vaan niin on että se on toi 83cm. Oon just tunkenu ohuen kirjan haaroväliin ja piirtäny oven karmiin merkin. Mulla oli intissäkin pitempi selkä kuin 2m jätkällä: istuessa olin pidempi.
Joten ku se vaan nyt on totta uskokaa tai älkää niin ymmärrätte varmaan että on aika vaikee löytää hyvän kokosta pyörää.

TERU
09.06.2019, 12.00
Useimat noista kyselijän runkotyypeistä enemmän pitkäkoipisten, mutta cännärin kaksi suurinta pitkällä stemmillä vois sopiakin. Oulussa on yksi hyvä maahantuoja, Pyörä Suvala, heiltä voisin olettaa saavan apua, jos heiltä passais hankintakin. Cännärin satulaputki on lyhyehkö, noin niinku.

Akselon
09.06.2019, 12.13
Useimat noista kyselijän runkotyypeistä enemmän pitkäkoipisten, mutta cännärin kaksi suurinta pitkällä stemmillä vois sopiakin. Oulussa on yksi hyvä maahantuoja, Pyörä Suvala, heiltä voisin olettaa saavan apua, jos heiltä passais hankintakin. Cännärin satulaputki on lyhyehkö, noin niinku.

Niin mullahan varmaan suurin ongelma on että se standover (en tiedä mikä se on suomeksi, seisonta?) kasvaa isommissa kooissa, eikä yltäis jalat yläputkesta maahan. Canyonia olen miettinytkin pitkään.

nure
09.06.2019, 12.27
Tai joku missä vahvasti sloupattu vaakaputki, muuten tulee ongelmia standoverin kanssa.

Moska
09.06.2019, 13.30
Olisiko jokin oikein kisakireä tässä tapauksessa leppoisa? Elikkä jokin oikein pitkä ja matala runkoinen voisi olla haussa. Meridalla ainakin on pitkähköjä malleja, mitä muita löytyy?
Ja onko standover oikea ongelma maantiepyörällä, kunhan vaan satulan saa oikeaan korkoon?

TERU
09.06.2019, 13.52
Niin mullahan varmaan suurin ongelma on että se standover (en tiedä mikä se on suomeksi, seisonta?) kasvaa isommissa kooissa, eikä yltäis jalat yläputkesta maahan. Canyonia olen miettinytkin pitkään.
Eipä tuota tarvitsekaan suomentaa, meillä tuo ymmärretään...tuon lisäksi pitää tarkkailla emäputken korkeutta, tangon saaminen riittävän alas ilman eksoottisa säätöjä? Jalkojen ja molempien niiden on yllettävä kunnolla maahan, se on selvä.

TuomariKuolo
09.06.2019, 14.28
^ Seisokki?

sampo12
09.06.2019, 16.29
Noin pitkällä selällä olis myös vaivojen välttämiseksi tärkeää löytää juuri oikea asento. Monelle se on pysty, itselle kohtuu pitkäselkäisenä taas melko matala sopii hyvin. Onko kysyjällä käsitystä kumpaan suuntaan olisi parempi?

Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

Fat Boy
09.06.2019, 17.20
Viesti poistettu

Akselon
09.06.2019, 17.53
Noin pitkällä selällä olis myös vaivojen välttämiseksi tärkeää löytää juuri oikea asento. Monelle se on pysty, itselle kohtuu pitkäselkäisenä taas melko matala sopii hyvin. Onko kysyjällä käsitystä kumpaan suuntaan olisi parempi?

Hmm nykyisellä pyörällä tuntuu että voisin olla pidemmällä matalemmassa asennossa. Voi olla että on pakko vähintäänkin mennä sovittamaan pyörää, ellei jopa tehdä kunnon bike fittiä, näin epäsuhtainen kun olen.

sampo12
09.06.2019, 18.13
Hmm nykyisellä pyörällä tuntuu että voisin olla pidemmällä matalemmassa asennossa. Voi olla että on pakko vähintäänkin mennä sovittamaan pyörää, ellei jopa tehdä kunnon bike fittiä, näin epäsuhtainen kun olen.Onko selän kanssa ollut koskaan ongelmia? Jos on, kannattaa mun mielestä maksaa siitä että ne välttää jatkossa. En toki tiedä auttaako bikefit varsinaisesti tuollaiseen, kun jokaisen selkä voi oireilla eri tavalla

Vivve
10.06.2019, 08.47
Tässä olis ainakin matala standover. Valmistajan kokosuositus sulle olis L/XL. Itse olen haaveillut tuosta vannejarrullisena.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=300688;menu=1000,173,157;m id%5B1033%5D=1 (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=300688;menu=1000,173,157;m id%5B1033%5D=1)

erkkk
10.06.2019, 10.22
Noin pitkällä selällä kannattaa kiertää kaikki ns endurance yms kaljamahageometriat kaukaa. Myös suurin osa kisapyörien normigeometrioista ei käy. Canyonilta saattaa sopia Aeroad ja Grail, ja näissäkin sun pitää miettiä aika tarkkaan sopiva rungon koko. Esim Grailista en pysty suoraan sanomaan meniskö M-kokoisena 13-14cm stemmillä. Voi olla että pituus ei silti riitä, tosin sun lyhyet kädet kompensoi aika paljon. Lisäksi tuonkin rungon korkeus on vähän siinä ja siinä et onko sopiva.

Paras olisi katsoa sopivaa kokoa asiansa osaavan kaverin kanssa, tai käydä ihan tekemässä bike fit jollain osaavalla toimijalla. Missään nimessä en lähtisi siihen että tilaa mutulla, olet niin eri puusta veistetty kuin markkinat joille runkoja tehdään.

TERU
11.06.2019, 07.17
Tähän etsintään voi suositella 17° pitkää, tuollaista 130 mm stemmiä miinusasennossa, tuo jatkaa ajopituutta nostamatta tankoa, kun ei ihan pientä runkoa noin pitkälle kuskille kuitenkaan.
Tuollaisella kulmalla näkyy olevan noilla ammattilaiskuskeillakin ajokeissaan, jopa monilla, kun noita kisoja seuraa telkkarista. Mukava noiden matka-ajoa onkin katsella, ajokkeja, maisemia, ihan kuin itsekin ajaisi sakissa.🤗

Takamisakari
11.06.2019, 10.32
Itsellä myös persjalat, 188cm, 86cm, ja maantiepyörässä Canyonin L-koko. Pitkällä seljällä välttäisin ehdottomasti liiaan lyhyttä ja pientä runkoa, käy pituussuunnassa ahtaaksi. Pikkasen naftin stand-overin kanssa pärjää kyllä mutta ei liian lyhyen rungon. Tämä perustuu siis ihan omaan kokemukseen, itse en myöskään pidä liian pitkistä stemmeistä tai todella matalasta ajoasennosta. Noissa nykyisissä endurance-adventure whatever-runkoissa on se hyvä puoli että vaakaputki on usein voimakkaasti laskeva kohti satulaputkea eli stand-over on isommallakin rungolla siedettävä. Mulla jää usein satulatolppa aika alas mikä ei tarjoa esim canyonissa täydellistä vaimennusta kuitutolpalla, mutta saan silti satulan paikan (keskiöön nähden) ja pituuden itselle oikein, muokkaamatta stemmillä liikaa, mikä pitää taas ohjattavuuden siinä miten suunnittelija on asian ajatellut. Summa Summarum: satsaa siihen pituuden oikein mitoittamiseen, se mikä tuntuu sulle hyvältä ilman isoja säätöjä on tod näk hyvä. E: Canyonilta L -koko tuskin menee pieleen.

SamiMerilohi
11.06.2019, 10.52
Itsellä myös persjalat, 188cm, 86cm, ja maantiepyörässä Canyonin L-koko. Pitkällä seljällä välttäisin ehdottomasti liiaan lyhyttä ja pientä runkoa, käy pituussuunnassa ahtaaksi. Pikkasen naftin stand-overin kanssa pärjää kyllä mutta ei liian lyhyen rungon. Tämä perustuu siis ihan omaan kokemukseen, itse en myöskään pidä liian pitkistä stemmeistä tai todella matalasta ajoasennosta. Noissa nykyisissä endurance-adventure whatever-runkoissa on se hyvä puoli että vaakaputki on usein voimakkaasti laskeva kohti satulaputkea eli stand-over on isommallakin rungolla siedettävä. Mulla jää usein satulatolppa aika alas mikä ei tarjoa esim canyonissa täydellistä vaimennusta kuitutolpalla, mutta saan silti satulan paikan (keskiöön nähden) ja pituuden itselle oikein, muokkaamatta stemmillä liikaa, mikä pitää taas ohjattavuuden siinä miten suunnittelija on asian ajatellut. Summa Summarum: satsaa siihen pituuden oikein mitoittamiseen, se mikä tuntuu sulle hyvältä ilman isoja säätöjä on tod näk hyvä. E: Canyonilta L -koko tuskin menee pieleen.

Mikä Canyon? Mulla myös keskivaikea persjalkaisuus 188/86-85, ja L-kokoinen Canyon Ultimate kiinnostaisi.

Takamisakari
11.06.2019, 11.59
Mikä Canyon? Mulla myös keskivaikea persjalkaisuus 188/86-85, ja L-kokoinen Canyon Ultimate kiinnostaisi.

Mulla on Ultimate CF mutta vanhempaa vuosimallia, muistaakseni 2013 eli vanhempaa runkomallia. Vertailtiin uudemman kanssa rinnakkain ja ovat aika lähellä toisiaan, tuskin menee väärin sullakaan, mutta jos haluaa meidän mitoilla satulaputkea näkyville "nykymuodin mukaisesti paljon" niin meillä töppöjalkaisilla ei riitä ihan mitta.