PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kampisarjan vaihto

Timo
02.06.2019, 17.22
Vaihtaisin shimano fc-rs510 kampisarjan shimano 105 fc-r7000, pitääkö keskiölaakeria vaihtaa tai mitään muuta? Ensimmäistä kertaa vaihtamassa siis, sori jos tyhmä kysymys :D

hiilikuitumies
02.06.2019, 17.51
Vaihtaisin shimano fc-rs510 kampisarjan shimano 105 fc-r7000, pitääkö keskiölaakeria vaihtaa tai mitään muuta? Ensimmäistä kertaa vaihtamassa siis, sori jos tyhmä kysymys :D
Ei, mutta voisi olla samalla järkevää, koska HTII-keskiöt ovat harmillisen usein harmillisen lyhytikäisiä. Minä vaihtaisin, kun uusia saa jo päälle kympin. Se on kuitenkin niin paljon helpompi tehdä tuossa nyt samalla.

maalinni
02.06.2019, 19.00
No en nyt sanoisi, että ovat lyhytikäisiä. Itse ajoin 3v ympärivuoden ja nyt vaihdoin ihan huvikseni.

arctic biker
02.06.2019, 20.38
En minäkään kovin huonoina pidä, tosin itse avaan ja laakerit puhdistan ja rasvaan, tällä hetkellä vain 26" maasturissa on HTII-keskiö ja sillä ei montaa kilsaa per vuosi tule! Asennusvaiheessa kannattaa kiinnittää huomiota kuinka kammenakseli menee laakerien läpi. Jos ekasta sujuvasti ja sitten eivetopuolesta kovasti takustaa niin muhvien päät ei ole samansuuntaisia.

TERU
02.06.2019, 21.58
Samoin oma kokemus HTll laakereista hyvä, kahdessa Ultegra-laakerikupit ja toisella ympärivuotista ajoa, veden, etenkin pesuaineisen joutumista laakereihin olen varonut. Paljon noilla on ajettu jo monia vuosia, molemmat omassa "asentamossa" asenettu.

hiilikuitumies
03.06.2019, 00.24
Minulla on sellainen käsitys itselläni, että eivät kestä entiseen malliin. Minulla on myös sellainen käsitys, että yleisesti ottaen on sellaista käsitystä, että eivät kestä entiseen malliin. Moni ihminen on tuota mieltä, mutta onko juuri kukaan päinvastaista mieltä tuumien, että nelikanttia sai jatkuvasti olla vaihtamassa, mutta tätä ei? Parempana tätä kuitenkin pidän, koska onhan tämä paljon miellyttävämpi vaihtaakin, eikä ole ikävä nelikanttia, mutta ei tämä kestävyyden kannalta mielestäni hyvä systeemi ole.

nure
03.06.2019, 05.54
Itsellä ei ainakaan nelikanteista pahaa sanottavaa, parhailla ajanut 20tuhatta kilometriä ongelmitta. Ainoa huono puoli oli että vanhan irroittaminen saattoi olla hyvinkin työlästä.

TERU
03.06.2019, 07.14
Minulle kertyny kaikki hyvät kokemukset!
Myös nelikantti kestää, vuonna 2009 tuli Bianchin krossari, siinä on alkuperäinen nelikanttilaakeri edelleen, nyt runko on muunnettu suoratankoiseksi. Laakerissa ei ole väljää vaikka tuolla on ajettu useampi kymppitonni - ainakin kaksi kertaa tuo 20. Tarkkaa lukua ei voi saada, kun rungossa väliin oli jo HTll, joka taas siirtyi uuteen runkoon.

Alkuperäiselle kysyjälle suositus ettei laakeria tarvitse vaihtaa, se on niin helppo vaihtaa sitte kun tarttee.