Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijalle etuvaihteiston säätöapuja
Tervehdys,
Ensimmäinen viesti foorumille, joten älkää tuomitko, jos ei osunut oikealle osastolle...
Ostin pojalle tuollaisen kaksi vuotta vanhan Ghost Powerkid 24" maasturin:
https://www.thebikelist.co.uk/ghost/powerkid-24-disc
Pyörä näyttää erittäin siistiltä ja toimii muuten moitteetta, mutta en saa millään etuvaihtajaa
säädettyä kohdalleen... Minulla on hyvin vähän kokemusta pyöristä ylipäätäänkin, ja tuollaisen
ohjeen avulla etuvaihtaa olen yrittänyt säätää (säätöohje s.5 alkaen):
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-SL0002-03-FIN.pdf
Ongelma on siis sellainen, että kun etuvaihtajalla siirtää ketjun keskimmäiselle rattaalle, ketju menee
aina, siis aina, suurimman ja keskimmäisen rattaan väliin. Näin tapahtuu riippumatta siitä, vaihtaako
vaihdetta 1->2 tai 3->2.
Mielestäni olen kohtuullisen tarkasti onnistunut säätämään tuon ketjuohjaimen ja ketjun väliset välykset
ohjeen mukaisesti, mutta onglema ei vaan poistu.
Vaihdevivusto ja vaijerit ovat hyväkuntoisia ja liikkuvat jouhevasti.
Mikähän tuossa voisi olla vikana? Mieleen on jo tullut, että voikohan noissa eturattaissa itsessään olla jotain
häikkää?
P.T.
hiilikuitumies
01.06.2019, 00.30
Ongelma on siis sellainen, että kun etuvaihtajalla siirtää ketjun keskimmäiselle rattaalle, ketju menee
aina, siis aina, suurimman ja keskimmäisen rattaan väliin. Näin tapahtuu riippumatta siitä, vaihtaako
vaihdetta 1->2 tai 3->2.
Tee koko säätö alusta. Toimi tämän mukaan järjestyksessä mennen, niin vaihtajan pitäisi olla pian kunnossa. Jos ei, niin sitten voi alkaa epäillä jotain vikaa.
https://www.youtube.com/watch?v=ZNG7g83lI-s
^Juuri niin, kaikesta yksinkertaisuudesta huolimatta saattaa olla hankala säätää mutta usean toiston jälkeen takuulla toimii.
Kiitokset näistä! Video vaikuttaa varsin seikkaperäiseltä ja tuo vaijerin kireys itselläkin jo hiukan mietitytti ja yritinkin sitä säädellä ilman parempaa tietoa (ja ilman haluttua tulosta). Tuossa minun käyttämässä ohjeessa oiottiin aika paljon verrattuna tuohon videon ohjeeseen.
Pitää tänään ottaa läppäri talliin ja mennä kohta kohdalta tuon videon ohjeen mukaan.
Mielestäni olen kohtuullisen tarkasti onnistunut säätämään tuon ketjuohjaimen ja ketjun väliset välykset
ohjeen mukaisesti, mutta onglema ei vaan poistu.
Vaihdevivusto ja vaijerit ovat hyväkuntoisia ja liikkuvat jouhevasti.
Mikähän tuossa voisi olla vikana? Mieleen on jo tullut, että voikohan noissa eturattaissa itsessään olla jotain
häikkää? P.T.
Kannattaa tarkistaa ne vaihdevaijerin päätyholkit. Muoviset usein hajoavat siten että ulkokuoren vaijerin säikeet tulevat muoviholkista läpi ja aiheuttavat epätarkkuutta vaihtamiseen. Kannattaa hakea jostakin pyörähuollosta laatuholkit, niin johan paranee huonokin vaihtaja kohtuulliseksi. Siis vaikka näitä: https://www.bikeshop.fi/Jag-v-vaijerin-kuoren-holkki/ekauppa/pBR4083/
Ihmettelen tuota kysymyksen "... ketju menee aina, siis aina, suurimman ja keskimmäisen rattaan väliin" (lihavointi minun). Ymmäränkö jotain väärin, eihän ketjun millään säädöillä rattaiden väliin pitäisi mennä?
Yritin nyt säätää tuota tosi moneen kertaan ja ei vaan tunnu onnistuvan. Sama ongelma on ja pysyy. Tuossa videolla ei suoraan kerrota millä rattaalla takavaihtaja pitäisi olla, kun etuvaihtajan L ruuvi säädetään, mutta oletin, että sen tulee olla isoimmalla rattaalla, jolloin ketjulinja on suora. Jos silloin säädän ketjuohjaimen välyksen ja vaihtelen etuvaihtajaa 1 ja 2 vaihteiden välillä, homma toimii hyvin. Mutta heti, jos vaihdan takavaihtajan pienimmälle rattaalle H ruuvin säätämiseksi, alkaa tuo ketju mennä edessä 3 ja 2 rattaiden väliin, eikä tilanne muutu H ruuvin säädön jälkeenkään.
Miksi tuon 3 ja 2 rattaiden väli edessä ylipäätään on niin suuri, että ketju sopii sinne väliin? Onko tuo kuinka tavallista? Se tosiaan sopii sinne rattaiden väliin kokonaan ja jumittaa sitten aika tiukasti. 1-2 rattaiden väli on pienempi, siihen keju ei sovi. Eikä näytä talouden muissakaan pyörissä sopivan kumpaankaan väliin.
Ihmettelen tuota kysymyksen "... ketju menee aina, siis aina, suurimman ja keskimmäisen rattaan väliin" (lihavointi minun). Ymmäränkö jotain väärin, eihän ketjun millään säädöillä rattaiden väliin pitäisi mennä?
Sitä minäkin ihmettelen, keskimmäisen ja isoimman rattaan väli tosiaan on niin suuri, että ketju sopii sinne väliin... Ja jumittaa sitten tiukkaan, eli sen verran ahdas kuitenkin se väli. Ei sovi 1-2 rattaan väliin.
Onko tuossa eturattaat niittaamalla vai ruuveilla kiinni. Jos ruuveilla, niin onko kaikki oikeinpäin paikoillaan? Jos niitattu niin epäilyttää että jotain on taipunut.
^ Tai onko joku teeseitse nikkari laittanut väärään paikkaan väliprikkoja korjaamaan ylipitkiä pultteja?
hiilikuitumies
01.06.2019, 17.42
Tuossa videolla ei suoraan kerrota millä rattaalla takavaihtaja pitäisi olla, kun etuvaihtajan L ruuvi säädetään, mutta oletin, että sen tulee olla isoimmalla rattaalla, jolloin ketjulinja on suora.
Sanotaan kohdassa 3:57. Isoimmalla. Siinä oikeastaan laitetaan sen puolen suurin hyväksytty vinous kohdalleen.
Ongelma kieltämättä on hyvin erikoinen. Ei ketjun pitäisi mitenkään pudota noiden rattaiden väliin. Minä luin tuon aiemmin siinä merkityksessä, että vaihde jää välille. Kampisetin rattaissa lienee jotain ongelmaa.
Onko tuossa eturattaat niittaamalla vai ruuveilla kiinni. Jos ruuveilla, niin onko kaikki oikeinpäin paikoillaan? Jos niitattu niin epäilyttää että jotain on taipunut.
Mikäli oikein tihrustin, niin niitaamalla nuo taitaa olla. Merkki ja malli on "Lasco Alu Triple 42-34-24", oikein hyvää kuvaa en netistä löytänyt. Sinällään väli luultavasti tasaantuisi ulomman rattaan kääntämällä
Mittalin suurin piirtein noita hampaiden etäisyyksiä suuremmasta rattaasta, niin noin 3mm leveämpi on tuo keskimmäisen ja suurimman väli verrattuna keskimmäisen ja pienimmän väliin.
Ja väli on tasainen koko matkalta, joten ei tuo taipunut taida olla.
Mittalin suurin piirtein noita hampaiden etäisyyksiä suuremmasta rattaasta, niin noin 3mm leveämpi on tuo keskimmäisen ja suurimman väli verrattuna keskimmäisen ja pienimmän väliin.
Ja väli on tasainen koko matkalta, joten ei tuo taipunut taida olla.
Ei siinä ole tehtaan jäljiltä ollut tuommoista eroa rattaiden etäisyyksissä. Jos se on sillä ketjulla kiilattu, niin on voinut sujua tasaisestikin.
Osassa on kiinnitys ruuvit aika hämäävän näköisiä, mutta voi olla kuusiokololle paikka ja toisella puolella leveä meisselikanta.
hiilikuitumies
01.06.2019, 18.08
Mittalin suurin piirtein noita hampaiden etäisyyksiä suuremmasta rattaasta, niin noin 3mm leveämpi on tuo keskimmäisen ja suurimman väli verrattuna keskimmäisen ja pienimmän väliin.
Kustannustehokkain ratkaisu voisi olla vaihtaa Shimanoa tilalle. Samalla voisi ottaa lapsen mitoille sopivammat lyhyemmät kammet, kun epäilen, että tuollaisesta Lascosta ei löydy kuin se perus 175 mm. Aceraa saa netistä alle kolmen kympin. Sitten tarvitaan kammen ulosvetäjä, joka on alle 10 euroa.
Voihan sitä vielä tutkia, mutta tuolla se ainakin tarvittaessa hoituu.
Mittasin 3*7s ja 3*9s rattailla olevat, niin rattaan sisäpinnasta isomman sisäpintaan noin 6mm joka välissä molemmissa pyörissä.
Kiitokset kaikille! Varmaan tuo kampisarja kannattaa sitten uusia, tekeekö tuollaisella Motonetista löytyvällä Shimano kampisarjalla mitään?
Tuo siis:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500123/Shimano-kampisarja-FC-TY501-170mm-423424T
Olisi ainakin 170mm kammella ja löytyisi läheltä, niin ei pojan tarvisi odotella....
hiilikuitumies
01.06.2019, 20.32
Kiitokset kaikille! Varmaan tuo kampisarja kannattaa sitten uusia, tekeekö tuollaisella Motonetista löytyvällä Shimano kampisarjalla mitään?
Tuo siis:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500123/Shimano-kampisarja-FC-TY501-170mm-423424T
Olisi ainakin 170mm kammella ja löytyisi läheltä, niin ei pojan tarvisi odotella....
Tuo on Tourney eli halvinta Shimanoa, mutta luulisi toimivan siinä, missä muutkin, mutta tuo ei vain ole paino-optimoitu. Akselin pituus tuolle saisi olla 122,5 mm (kampisarja määrää sopivan akselin pituuden) eli Shimanon BB-UN100 käy. Sanon vain siltä varalta, jos siitä tulee yhteensopivuusongelmia (keskiötä valitessa pitää katsoa myös keskiömuhvin leveys, käytännössä 68 tai 73 mm, ja ketjulinja, joka on tuolle kampisetille 47,5 mm), mutta ehkäpä siitä ei tule. Nelikanttikeskiö tuossa varmaankin on, joten sen puoleen pitäisi käydä. Muista ostaa se kammen ulosvetäjä. Ja että on sopiva kuusiokolo/hylsyavain, millainen pultti noissa sitten onkaan.
Sellainen päivitys tähän, että kävin näyttämässä vielä pyörää pyörähuollossakin ja ihmetellen totesi saman kuin täälläkin, eli keskimmäisen ja suurimman rattaan väli erikoisen suuri. Ei kuulemma ole aiemmin tullut vastaavaa tapausta eteen.
Soitin pyörän myyjällekin, joka suhtautui asiaan kiitettävävällä asenteella ja lupasi tilata pyörään uuden kampisarjan ja ketjun. Tuo ketju oli kuulemma heti uutena vaihdettu kapeampaan, eli olisiko tuo sitten voinut kiilautua rattaiden väliin aiheuttaen rattaan / rattaiden vääntymisen...(?) Ihmeellisen tasaisesti olisi kyllä vääntynyt, ei tuossa ole pyörittäessä juurikaan sivuheittoa silmällä havaittavissa.
hiilikuitumies
03.06.2019, 21.20
Oudolta tuntuisi tuollainen vääntyminen, koska tosiaan yleensä vääntymisen huomaa. Ehkä se on ollut siinä jo uutena. Hyvä, että asia hoituu, ja se varmasti hoituu tuolla kampisarjan vaihdolla.
Marsusram
03.06.2019, 21.59
Tuo ketju oli kuulemma heti uutena vaihdettu kapeampaan, eli olisiko tuo sitten voinut kiilautua rattaiden väliin aiheuttaen rattaan / rattaiden vääntymisen...(?)
Mahdollisesti on myötävaikuttanut asiaan. Kapeampi ketju ei muutenkaan toimi optimaalisesti, joten kannattaa käyttää rattaille suunniteltua 8v ketjua.
Joku saattaa todeta ettei leveydellä mitään väliä, kun hänellä toimii, mutta nämä pikku virheet alkavat helposti kumuloitua merkittäviksi ongelmiksi.
Tähän sellainen päivitys, että vaihdoin tuon kampisetin ja samalla uuden 8v ketjun ja nyt etuvaihtaja toimii ja on säädettävissä normaalisti.
Tuo oikea ketju oli itseasiassa sen verran leveämpi, että se ei olisi sopinut sillä vanhallakaan kampisetillä siihen "leventyneeseen" ratasväliin.
Eli kannattaa käyttää oikean levyistä ketjua :)
Kiitokset kaikille vinkkejä antaneille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.