Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Renkaat bike park/enduro käyttöön

Sivut : [1] 2

drizztb
29.05.2019, 21.46
Morjesta pöytään, äkkiseltään en löytänyt keskustelua aiheesta niin ajattelin avata uuden ja kysellä kokemuksia ja mielipiteitä hyvistä gumeista pääasiallisesti ei niin kilpailulliseen käyttöön enskaan/hissipyöräilyyn/bike park ajeluun kaikenlaisissa keleissä? Oma preferenssi 29 koossa mutta samalla kai voikeskustella myös muista kokoluokista.

Oma kokemuspohja rajoittuu Magic Maryihin, jotka oli ihan passelit ja erittäin pitävät aavistuksen kosteissa olosuhteissa Järvsö bike parkissa viime viikolla. Erittäin tukevat kyljet piti hyvin ryhdin alhaisilla paineilla eikä paljon kivikot iskenyt läpi ja pitoa riitti ihmeellisen hyvin jopa märillä kallioilla. Onko kokemuksia vertailla MM esim Maxxiksen vastineisiin Minion DHF/DHR tai Assegai?

mattim
31.05.2019, 19.54
Wtb Judgea on nyt toitotettu mutta eihän mulla siitä kokemusta ole...

Maxxiseksta on jotain ja kylki ainakin pitää olla vähintään DD. Svalpella sg tai dh.

alteregoni
08.06.2019, 14.13
Tuosta (https://enduro-mtb.com/en/enduro-tires-tested-lab/) vertailua testi ihmettelemään. Oma kohtainen kokemus noista Continental Der Baron:eista on, että parhaat mitä itse oon kokeillut. Tosin mulla aika suppee katsanto. Mutta Maxxiksen High Rollerin päihittää helposti. Ensimmäinen rengas mulla mihin voi jotenkin luottaa. Miinuksena ehkä hieman puinen tuntuma. Taakse vaikka Contin Trail King. Eikä noi kallita ole alle viiskymppiä Roselta

Edit: Niin ja tubeless asennus noissa Contin renkaissa on hankala. Mulla tarvi ainakin kompuran, että sai nousemaan vanteelle. Kompurallakin sai laittaa reilusti painetta, ennenkuin kovan kajauksen saattelemana nousi vanteelle Ei pienintäkään mahdollisuutta saada jalkapumpulla, tai sitten en vaan osannu

marco1
08.06.2019, 16.15
Continental Der Baron:eista on, että parhaat mitä itse oon kokeillut. ...(snip)....Miinuksena ehkä hieman puinen tuntuma.
Osuva luonnehdinta, varsinkin mun hitaassa peruspolkuajossa saa olla matalat paineet Baron Projekteissa jotta saa pitoa.
Sitä ennen oli DHF keulalla, joku kevyehkö versio joka sitten vähän kimpoili kivistä mutta siinä mainio pito useimmilla alustoilla joissa nappulat sai otetta. Kuluneena alkoi sitten luistelemaan märissä juurakoissa ja kivikoissa mutt Levillä toimi silloinkin hyvin.
Jotkut ovat valitelleet DHF:n tukkeutuvan helpommin kuin DHR:n joka kuulemma toimii hyvin edessäkin mutta DHR on vielä testaamatta (paketissa)

mattim
10.06.2019, 23.01
Tuosta (https://enduro-mtb.com/en/enduro-tires-tested-lab/) vertailua testi ihmettelemään. Oma kohtainen kokemus noista Continental Der Baron:eista on, että parhaat mitä itse oon kokeillut. Tosin mulla aika suppee katsanto. Mutta Maxxiksen High Rollerin päihittää helposti. Ensimmäinen rengas mulla mihin voi jotenkin luottaa. Miinuksena ehkä hieman puinen tuntuma. Taakse vaikka Contin Trail King. Eikä noi kallita ole alle viiskymppiä Roselta

Edit: Niin ja tubeless asennus noissa Contin renkaissa on hankala. Mulla tarvi ainakin kompuran, että sai nousemaan vanteelle. Kompurallakin sai laittaa reilusti painetta, ennenkuin kovan kajauksen saattelemana nousi vanteelle Ei pienintäkään mahdollisuutta saada jalkapumpulla, tai sitten en vaan osannu

Paitsi että tilanne muuttui täysin kun viime vuodelle Conti toi uudet versiot kingeistä ja baroneista. Litkutus yhtä helppo kuin maxxiksen renkaissa. Mulla on ollut vanhoja sekä uusia versioita. Tälläkin hetkellä Baroni edessä ja Trail King takana. Hyvä setti märkään suomimetsään.

Sambolo
10.06.2019, 23.48
Michelinin wildit toiminu mulla polkuajosta bike parkkiin todella hyvin. Huomattavasti enemmän saanu luottoa tekemisiin vs entiset nobby nicit. Itellä plussakoossa ja ainoo moite ehkä hieman löysä runko mun kokoselle kaverille ja kuluu ehkä suht nopeesti mut kai se on pidon hinta. Seuraavaks varmaa wild endurot kokeiluun :)

drizztb
17.06.2019, 05.09
Tattista hyvistä vastauksista! Hyvää infoa ja täytyy tohon testiin perehtyä syvemmin ajan kanssa.

Michelinin wildit toiminu mulla polkuajosta bike parkkiin todella hyvin. Huomattavasti enemmän saanu luottoa tekemisiin vs entiset nobby nicit. Itellä plussakoossa ja ainoo moite ehkä hieman löysä runko mun kokoselle kaverille ja kuluu ehkä suht nopeesti mut kai se on pidon hinta. Seuraavaks varmaa wild endurot kokeiluun :)
Ardenteilla ajelen omat ns. normaalit polkuajot mutta niissä on sen verran notkeat kyljet että en taida uskaltaa ihan bike parkkiin niiden kanssa lähteä. Tai sitten joutuisi ajamaan niin kovilla paineilla että alkaa jo mukavuus, hammaspaikat ja pito kärsiä.

alteregoni
17.06.2019, 22.03
Paitsi että tilanne muuttui täysin kun viime vuodelle Conti toi uudet versiot kingeistä ja baroneista. Litkutus yhtä helppo kuin maxxiksen renkaissa. Mulla on ollut vanhoja sekä uusia versioita. Tälläkin hetkellä Baroni edessä ja Trail King takana. Hyvä setti märkään suomimetsään.

Mulla on nuo uudet versiot. Litkutus itsessään oli kivuton kokemus, mutta vanteelle ei noussu ilman kompuraa. Ehkä jos sisurin kanssa olisi ensin nostanut.

drizztb
05.09.2019, 09.41
Mainitaanpas vielä kokemukset parin kuukauden takaisen kolmen ajopäivän jälkeen Åresta. Eli hommasin kuitenkin parin Magic Maryjä kokoonpanossa Addix Soft eli oranssi ja casing on Super gravity. Pitoa riitti erittäin hyvin myös kosteillakin poluilla ekana päivänä ja kuivalla mielin määrin. Rengaspaineita olis pitänyt olla hieman enemmän varsinkin takana, koska Huck Norrisista huolimatta takavanteelle tuli siellä Top osuudella muutama klommo niiden terävien kivien paukkuessa vanteelle asti. Eli olis ehkä pitäny ottaa ihan DH-casingillä olevat gummit niin olis vanne saattanut säästyä.

Muuten tykkäsin kumeista, pitoa riitti ja selkeä tuntuma pidon rajamailla sekä toimi erinomaisesti myös kostella polulla kun nappulat pureutuu polkuun hyvin. Rullaavuus alamäkeen mennessä ei herättänyt huomioita suuntaan tai toiseen mutta tasamaan siirtymät kyllä oli aavistuksen raskaita, puhtaaseen enskakäyttöön ehkä hieman raskaat gumit. Kolmen päivän hissipyöräilyn jälkeen takarenkaassa näkyvissä hienoista kulumista mutta ei mitään huolestuttavaa.

kauris
12.04.2020, 15.31
30 sisäleveillä vanteilla alla oli syksyn, talven ja kevään edessä Schwalben Magic Mary 2.6 ja takana DHF 2.6 leveenä Exo 3c max terrana. Nyt aloitin vääntämään vanteille kapeampia, 2.4 wt DHRII kumeja max terrana sekä eteen että taakse. Eteen tulossa EXO+ kyljillä (vielä asentamatta) ja taakse DD vahvuiset yli 1100 grammaiset versiot. Oli aika tiukat asentaa noi double downit! Peukalot sen verran helänä, että saatan sinänsä toivottavasti helpomman exo plussan jättää huomiselle. No ajattelin, että ei tarvitse inserttejä harkita ja paineet voi olla pienemmät (tai samat kuin 2.6 renkaissa vaikka näissä pienempi ilmatila).

Mutta täytyy sanoa, että yllätyin kuinka eri kokoiset noi on. Paitsi leveys niin varsinkin korkeus. Tiesin, että kammet ja polkimet tulee lähentymään maata mutta silmämääräisestikin ero on aika ison näköinen. Onneksi halkaisijaerosta tietty vain puolet vähentää maavaraa. Se mikä vaihdon syynä kapeampiin on, että 2.6 leveisiin verrattuna 2.4 kumeja usein kehutaan ajotuntumaltaan selvästi paremmiksi vauhdissa. Tyyliin parkissa. Kun noita vierekkäin katsoo, niin kyllä sen voi ymmärtää. Kapeampi ohjautuu tarkemmin ja siirtymä pyörää kallistaessa kurvissa keskinappuloilta reunalle on paljon lyhyempi. No aika näyttää. Tänään en lenkille pääse ja saa nähdä pääseekö parkkeihin koko kesänä. Kausari on kyllä ostettuna Nuuksioon.

edit. kuvassa Magic Mary 2.6 ja DHRII 2.4 WT.
Nyt on eturengaskin asennettu niin MM:n mittaa ei ole tarjolla mutta DHR on leveimmältä kohdalta eli nappuloiden ulkoreunalta 59 mm mikä vastaa vain vähän yli 2.3 tuumaa. Painetta oli mittauksessa (ja tuossa kuvassa) asennuksen jäljiltä ihan reilusti noin 2,6 baria. Magic Maryssa oli vain n. 1.1 baria.

https://ep1.pinkbike.org/p3pb18509620/p3pb18509620.jpg

Sambolo
12.04.2020, 22.53
Ite ajanu parkkia 2.8 leveillä niin tuun varmaan pärjäämään 2.5-2.6 levyisilläkin :) Jos kylki vain on tukeva ja rengas istuu fiksusti vanteella, niin luulis toimivan :)

kauris
13.04.2020, 10.04
Kyllä ne toimii tietty. Mutta ihan mielenkiintoista nähdä miten tän eron itse kokee. Eilen kun kävin illalla ihan vain koiraa talututtamassa tuolla pyörällä, niin hauska kun etupyörä siinä edessä näytti ajaessa ihan lastenpyörän renkaalta :)

Muistutuksena muuten tää erinomainen Schwalben rengaspainelaskuri. Hauska vähän katsella ja hakea suuntaviittaa siihen mitä paineita kannattaa kokeilla ja miten renkaan leveys vaikuttaa suositeltuihin paineisiin. Itse jatkan siellä 1 barin ja 1.4 barin välissä ja sitten, että takana on n. 0.2 enemmän kuin edessä.

https://www.schwalbe.com/en/pressureprof

marco1
13.04.2020, 11.20
2.6” DHR II 35mm vanteella ollut nyt kevään ajan ja on kyllä vaikea sanoa kumpi olisi parempi verrattuna samanlevyiseen DHF:ään - molemmat mainioita vaikka niillä on hieman eri vahvuudet ajaessa.
DHR:n huonoin puoli on itsenäinen ohjaustaipumus asvalttisiirtymillä, silloin ei tule oltua kovin skarppina ja meinaa etupää välillä yllättää kääntymällä.

kauris
04.06.2020, 15.37
Nyt on vähän kokemuksia lisää. Eli viitisen kertaa kävin parkissa ajamassa kivikoita ja bermejä DHR Exo+ / DHR DD yhdistelmällä 2.4 wt levyisenä (totuus 2.3) ja 30 sisäleveyden 27.5 vanteilla. Ajo tuntui heti ekoista kerroista alkaen hyvältä. Ikään kuin olisin osannut ajaa bermeissä paremmin kuin viime vuonna kun alla oli 2.6 leveät renkaat. Ihan ekoilla lenkeillä metsässä taas tuolloin huhtikuun puolessa välissä kun ne laitoin alle huomasi toisaalta 2.4 renkaiden kovemman tuntuman kivikossa ja juurissa. Ei niin pehmeää menoa mutta siihen tottui pian.

Noh, takarenkaassa eli DD:ssä oli kuitenkin pientä sivuttaisheittoa yhdessä kohtaa vaikka vanne oli suorassa. Vaihdoin vielä eteenkin sen testiin ettei vanteessa ole se vika. Pistin sen siis Saksaan takaisin takuuvaihtoon ja menee varmaan vielä viikko-pari ainakin ennen kuin uusi on alla. Ajoin tästä syystä ensin kerran siten, että edessä oli tämä DHR II Exo+ ja takana 2.6 Hans Damph, jossa vähän jykevämpi Apx-kylki kuin perus Schwalben Snakeskin. Se oli ihan ok vaikka pikkasen tuntuma mielestäni huononi.

Eilen sain kuitenkin myös uuden takakiekon ja asentelin sen yhdessä takapakan ja uuden ketjen kanssa. Tähän laitoinkin odottaessani, että DHR DD joskus tulee takaisin vanhan 2.6 leveän DHR II renkaan jossa vain tavallinen Exo-kylki. Ja jonka olen aikanaan puhkonut parikin kertaa siitä reunanappuloiden sisäpuolelta mihin vanteen reuna osuu jos lyö läpi. Virhe. Toisella laskulla parkin kivikossa tuli uusi reikä vanhojen kaveriksi. Painetta oli kuitenkin kohtalaisesti n. 24 psi mikä on muilla renkailla riittänyt. Tai DD:llä pidin vain 21 psi vaikka on kapeampi. Nurin meinasin vetää, kun rengas ei mennyt kerrasta vaan tyhjeni vain reilusti ja kurvissa sitten alkoi taittumaan alta. Pari kertaa kävin pumppaamassa lisää niin ilma alkoi pysymään litkun avulla mutta tuntuma oli silti koko ajan heikko. Jotenkin tosi löysä ja pehmeä erityisesti kurveissa. Jatkuvaa tunnustelua siis laskujen jälkeen että onko se taas vuotanut.

Yhteenveto: Yllättävän suuri ero on tuntumassa jykevimmillä kapeammilla renkailla verrattuna samalla kuvioinnilla olevaan leveämpään ohutkylkiseen verrattuna. Ja selvä ero myös 2.6 leveiden ohutkylkisten DHRII ja vähän tukevampien Hans Damphin välillä. Luulin ettei tällainen amatööri tällaisia niin huomaisi. Ei auta kuin vaihtaa Hanssi takaisin ja viskata tuo 2.6 DHR exo roskiin. Kyllä niitä reikiäkin tosiaan oli jo kolme ja se saa riittää.

Sambolo
04.06.2020, 18.24
Itellä edessä dhf exo 2.5wt ja takana agressor DD 2.5wt. Mulla oli painetta suht reilusti kun ei ole inserttejä ja en oikeen tiedä vielä miten nuo kyljet kestää. Keli todella kuiva, renkaat tuntu melkeen vaarallisen liukkailta. Ekan laskun jälkee oli laskettava paineita. Nyt olikin pitoa ihan eri lailla, kuin eri renkaat olis alla! Tosin takana tuntu jo vähän turhan vetelältä ja tais osa paineista vähän karatakkin, rengas ainakin näytti siltä. Sormituntumalla nostin taas painetta öpaut noiden kahden tilanteen väliin ja nyt tuntui olevan aika ”sweet spotissa”. Tuntu kaikin tavoin hyvältä ja oli luottoa renkaisiin. Tarkkaa puuhaa noi paineet.

Agressorilla lähtee kyllä silti aika herkästi peräluisuja, periaatteessa kaipais taakse pitävempää, mut toisaalta tuo on välillä hauskaakin kun ne peräluisut on ainakin toistaseks pysynyt hallinnassa :D Itellä kans pientä heittoa DD kumissa, vähän kyllä näytti siltä että kumin reuna ikään kuin taittuu väärään suuntaa pienestä kohasta(ei nouse vanteelle kunnolla?). Aika pientä tuo enkä ole kokenu haittaavan. Varmaa DHR menee taakse seuraavaks, tai sit kokeilein jotain muuta merkkiä, michelinin endurot kiinnostaa edelleen.

Vielä video miten tuo agressor luistelee.
https://vimeo.com/425892112

https://vimeo.com/425892112

kauris
04.06.2020, 18.53
Toihan oli täydellinen näytösluisu! :)

Sambolo
04.06.2020, 20.33
Haha nojoo ei sinänsä mitää vikaa, mut välillä vähän kuumottaa kun tulee ylläreinä :D Tosin ei kertaakaan ei ole alta lähteny. Nuuksiossa lähti kyllä edestä ja takaa samaa aikaa pyörä alta pehmeessä mutkassa kun tuli yllärinä liukas keli sielä ja oli eka lasku siinä mäessä. Kuivalla oikeilla paineilla kyllä hyvä pito niin mutkissa, nousuissa ja varsinkin jarruttaessa. Märällä rengas menee heti tukkoon jos pehmeetä ja sit ollaan kyytiläisiä, siks ehkä sitä dhr miettiny.

Tuon pätkän kuvasin iha tarkotuksella ja mielenkiinnosta kun huomasin, että lähti herkästi noin tekemään lujemmalla vauhdilla.

kauris
04.06.2020, 21.19
Nurin en ole minäkään vielä mennyt sen takia, että renkaat olisivat luistaneet kokonaan alta. Mutta kyllä sitä aina välillä säikähtää kun molemmat tai takapyörä lähtee luisuun. Mutkan jälkeen tajuaa, että hienostihan se meni ja olisi näyttänyt varmaan videolla hienolta. Luisu on kuitenkin aina loppunut/pysähtynyt kun rengas on noussut ylemmäs bermillä. Koen edelleen kuitenkin vaikeammaksi ajaa mutkia polkimet vaakatasossa. Vasen jalka itsellä edessä. Saan jotenkin enemmän luottoa ja toki myös pitoa, jos pudotan ulkokaarteen jalan alas. Silloinkin jos lähtee takapyörä vähän luisuun ei samalla lailla säikähdytä ja muutoinkin tuntuu, että silloin ei eturengas ainakaan lähde irti eli saan paremmin pitoa eteen. No nyt ollaan vähän sivussa ketjun otsikosta. Mutta renkaiden osalta parkissakin on toki tärkeää, että takarengas on se joka on vähän luistavampi tai enintään sama kuin edessä. Siksi tämä minun väliaikainen sekarengastus (edessä 2.4, takana 2.6) vähän jännitti kun en ollut varma onko pito takana parempi tästä syystä). No äsken punnersin rengashommia jälleen ja vaihdoin sen 2.6 Hanssin taakse. Vaikka on leveämpi kuin dhr edessä, on hanssissa kovempi seos ja rengas jo aika kulunut, tosin lähinnä keskinappuloiltaan. Ajelin sillä jo viime kesän parkkiajot ja kyllä siinä takarengas saa kyytiä varsinkin hissille jarrutuksissa vaikka vähän yrittää varoakin.

Sambolo
15.06.2020, 21.19
Mikähän olis nyt se ultimaattinen takarengas otsikon ajoon? Tuo agressor oli iha ok, mutta taitaa olla entinen. Vissii runko hajalla tms, blurppailee herkästi ja menee ihan muodottomaksi. Joku tukeva ja pitävä rengas ja pitäis löytyy pk seudun kaupoista. Vähä miettiny dhr/assegai/dissector, mut en tiedä onko luottoa enään maxxikseen ja huonot saatavuudet dd:nä. Mitenhän tämmöne iso kaveri pärjää exo+? Toinen mitä miettiny ois michelin wild enduro rear gumx 3d. Mitenhän tuo misukka istuu 30 sisäleveellä vanteella ja onko tarpeeksi tukeva? Ja onko paha tyylirikos olla misukka takana j maxxis edessä :D Myöhemmin vois kyllä eteenkin laittaa misukkaa.. Entä mitä muita vaihtoehtoja?

kauris
15.06.2020, 22.08
Mä hain tänään postista aggressor dd:n 2.5 leveenä. Sama kuin sulla siis. Dhr II DD on siellä takuuvaihtoreissullansa edelleen. Oikeestaan yllätyin kuinka isot noi aggressorin keskinappulatkin on, luulin enemmän semisliksiksi. Mutta tiheemmässä ja rullaavamman näköisessä asetelmassa ne on kuin Dhr:ssä. Paino on sama yli kilon.

Mutta kyllä siinä sun renkaassa on varmaan jotain vikaa. Dd kylkien pitäis olla tukevat. Selkeä ero exo+ kylkiin joka käsin tunnustellessa ei kauheasti eroa exosta. Wild endurot on kai aika tukevia ja Schwalben super gravityt.

Olitko tähän testiin tutustunut? Klikkaat auki siitä kunkin valmistajan nimestä niin aukeaa kattava selostus eri kuvioista ja kylkien vahvuudesta. https://enduro-mtb.com/en/the-best-mtb-tire-in-review/

Sambolo
15.06.2020, 23.06
Joo lueskelin just tuota testiä taas virkistykseksi. Sen mukaan michelin ei ihan niin tukeva kuin DD ja testissä tunnuttiin maxxiksen osalta suosivan paljon dhr:ää.

Mietin et menikö toi mun agressori paskaks siitä kun väänsin sen vanteelle, kohta vaikuttas vähän samalta, oli nii pirun jäykkä punnertaa se vanteelle.. On toki ennenkin ollut jäykkiä eikä noin ole käynyt.

Tuossa testissä sanottiin dhf:n sopivan myös taakse ja sitä sais vähä leveempänä DD:nä. Dissectoria sais dh casingillä mikä ois varmaan mulle hyvä, mut jos dd meni niin nihkeesti vanteelle niin en haluis tapella dh:n kanssa..

Laars
16.06.2020, 11.03
Itse olen mieltynyt Continentalin Protection kyljellä varustettuihin kumeihin. Der Kaiser ehkäpä tarpeisiisi.
2.4 leveydessä todella muhkeat kumit (vastaa vähintäänkin maxxiksen 2.5) ja kylki vahvan oloinen. Trail King Protection Apex nyt minulla käytössä. Pito omiin tarpeisiin varsin riittävä, myös parkissa ajettu jokuset kerrat.

Ei tosin taida suomesta paljon hyllystä löytyä. Vanteelle vääntö oli myöskin yksi pahimmista kokemuksista, taisin ensimmäistä kertaa elämässä vääntää muovisen rengasraudan poikki, olivat aivan järkyttävän jäykät.

Sambolo
16.06.2020, 12.38
Joo ei oikein conteja näy myynnissä, mutta ihan mielenkiintoista ois kokeilla.

Sambolo
16.06.2020, 17.58
Ostin nyt taaksekkin dhf:n, 2.5wt max grip ja dd. Dhr:ssä hiersi kapeempi leveys, dissector oli aika pieni nappulainen ja kapea myös. Assegaita ei ollu tukevalla kyljellä, michelin vaikutti DD kylkeen verrattuna aika hepposalta. No onhan tuo dhf varmaan eniten matkittu rengas, pakko kai siinä jotai hyvää olla :D toivottavasti ei tuu runkovikkaa..

kauris
16.06.2020, 19.48
Tuossa linkittämässäni testissä ei Conteista tykätty. Ja itse olin tähän DHR edessä ja takana exo+ ja DD päätynyt osin just tuon artikkelin takia. Max terrana kun max grippiä ei muistaakseni saanut exo+ kumiin. Olikohan vain DH renkaaseen.

Sambolo tuo DHF DD max grip on varmasti tosi hyvä, pitävä ja tukeva. Maxgrip takasena ei toki rullaa sitten juuri mihinkään :)

Mutta pito on varmasti aika toinen kuin sillä sun sladitus aggressorilla :)

Edit. Joo 27.5 tuumainen Dhr on nimellisesti 2.4 (wt) mutta 30 sisäleveellä vanteella vain 2.3 todellisudessa. Tänään asentamani aggressor 2.5 wt oli 62mm eli 2.44 tuumaa.

Sambolo
16.06.2020, 20.36
Saa nähä miten rullaa. Pitäis kuitenkin olla kuvioltaan rullaavampi kuin dhr, mut ei se oo niin justiinsa. Jonku testin mukaan dhr menee enemmän niin kuin kiskoilla ja dhf takan antais vähän sladittaa. Vähän jäi kyl misukat kaiveleee, harmi kun tuntu niin heiveröisiltä.

edit: on muute tuo testikin jo 3 vuotta vanha, liekö osa kumeista muuttunutkin. Eikö contit kokenu hiljaittain jotai uudistuksia?

Laars
17.06.2020, 11.04
Ei tuo mielestäni kovin negatiiviselta kuulostanut:

Like to ride Park? Then the Der Kaiser 2.4 Projekt is just the Continental tire for you. The super-wide shoulder knobs are so well supported that they avoid any sort of folding or squirming entirely. Thanks to the angled centre knobs, it also rolls really fast on hard ground as you head for the next jump while the centre tread can still generate enough braking traction on technical descents. Even when you’re on the brakes and approaching a berm sideways, the centre knobs will quickly get the rear wheel back on track. Transitioning from the centre to the shoulder knobs feels similar to the MAXXIS Minion DHR II and requires some skill to lean over onto the tread quickly. The shoulder knobs also grip well on soft ground thanks to thanks to the pronounced inner edge, providing a lot of traction on natural trails.

kauris
17.06.2020, 13.15
Tuon Kaiserin osalta kieltämättä tuossa lainauksessasi ei ollenkaan huonompi kuvaus.

Itse sain just 5 min sitten viestin bike-componentsista, että ovat lähettäneet takuuseen uuden Dhr:n tulemaan. Se oli jo syksyllä ostettu mutta vasta keväällä asennettu. Ja hieman sivusuunnassa yhdestä kohtaa tosiaan vipottava. Aika voimalla se tuli kyllä myös asennettua, kun DD kylkinen oli tosiaan melko tiukka. Normimittaisella muovisella raudalla sentään eikä niillä yli 20 cm pitkillä metallisilla dh-raudoilla jotka varalle kyllä löytyy. Vastaavasti vanteelle nousevat kyllä nätisti. Ei tartte ensin nostaa sisäkumin avulla hyllylle ja sitten ujuttaa sisäkumi vain toisen kyljen avaamalla pois, ei tartte hulluna pumpata ja koittaa kisko toistakin reunaa lähemmäs saati lähteä huoltoasemalle. Noin vain pumppaili paikoilleen :)

Sambolo
17.06.2020, 14.39
Voiskai itekki reklamoida tuosta agressorista. Jouduin kans voimalla vääntää vanteelle mut iha muovilärpäkkeillä kuitenkin myös. Joku mainitsi että hypyissä hajoais noita runkoja, kieltämättä itelläkin alkoi huomattavasti vipottaa yhden hypyn jälkee mikä tuli vähän vinossa alas.

Macce83
18.06.2020, 08.36
Kävin ostamassa Specialized Butcher black diamondin taakse siltä varalta et entinen WTB ois menny huonoon kuntoon liian pienillä painella rullatessa. WTB kestikin ja Spessu jää hetkeksi vielä kaappiin odottamaan.

Bnito
01.07.2020, 21.05
Tuli parkkikausi aloitettua magic mary snakeskin ja veetire flow snap (dh) combolla. Vissiin 6 reissua tuli tuolla combolla ajeltua. Nyt kun kuivaa oli ja mäet alkoi olemaan suht liposia huomas ettei tuo mm edessä oikein enää aina pidä, monta hups tilannetta tuli, päivitin eteen dh mallisen assegain ja pito riitti kuivassa hiekassakin ja yllättävät pidon menetykset hävis, toki vain yks parin tunnin sessio takana mutta ihan hyvältä toi assegai edessä tuntuu. Iso erohan tuolla dh ja "trail" rungon välillä on ja varmaan myös pitää renkaan muodon paremmin vauhdikkaammassa ajossa. Toki painoeroakin sen puolikiloo...

sboke
02.07.2020, 07.00
ei nyt liity niin enska-ajoon mutta conteista oli puhetta. joku extra protection black chili cross king tuli ostettua rullaavanmaksi takanakiksi ja ei vakuuta. kovan oloista kumia maxxiksen exoon(?) verrattuna. uudesta asti vuotanut tubelesslitkua joka ikisellä lenkillä viime kesästä asti. ei ajossa huomaa mutta kyljet on jatkuvasti märkänä. tuntumaltaan semmonen kova pomppupallo kun maxxis dhr 2 ihkun pehmeä. oli vielä melko kallis lähikaupasta ja olevinaan parempaa seosta. ei ole kovuudestaan huolimatta myöskään tukevan oloinen, herkän oloisesti lyö vanteelle jos ei tosi kovat paineet jos vanhoihin renkaisiin vertaa

Sambolo
03.07.2020, 00.47
Maxxiksen exo on kylkien vahvuuteen viittaava termi, ei liity kuvion kumiseokseen tai sen kovuuteen.

Itellä nyt jonkin verran testiajoa takana dhf/dhf combolla. Annoin vielä yhen mahiksen venkulalle agressorillekkin mutta tarkempi testailu osoitti, että oli aivan järkyttävä ajaa, vatkas ja sorti tosi herkästi. Oli siis runkovikanen. Nyt kun dhf dd max grip takana niin melkeen kuin uus pyörä olis alla, huomattavasti vakaampi ajaa ehjällä kumilla(yllätys) :D Pitoa tuntuis olevan myös paljon enemmän, oikeestaa edessä oleva dhf exo max terra tuntuu nyt melkeen liukkaalta. Tuntus tuo DD casing olevan kapeampi mitä Exo, ehkä se ei venähdä samalla tavalla kun jykevämmät kyljet. Kokemusta vasta kuivalla kelillä, katotaa miten märällä pelittää.

Toistaseks en ole rullaavuudessa mitään eroa huomannut.

kauris
03.07.2020, 09.00
Minäkin sain uuden Dhr DD:n alle ja ajoin sillä tiistaina ja keskiviikkona parkissa. Tykkään kyllä kovasti. Jotenkin tuntuu, että rengas pehmentää terävää rynkytystäkin paremmin. Uudet isot nappulat ja vahvat kyljet tasoittaa menoa aivan kuin renkaissakin olisi hyvä paluuvaimennus. Pito kurveissa nyt oli aivan erinomainen mutta se johtui paljon kelistä. Aiempien viikkojen pöly oli poissa ja kosteissa hiekkabermeissä pito kesän paras tähän mennessä.

uusitunnus
03.07.2020, 15.01
Mulla on ollut muutamat vanhemman mallin (eli olisko vuoden 2018) continentalin renkaat kun niitä jossain kohtaa halvalla poistomyynnissä oli saksassa. Ei vakuuttanut minuakaan, jokainen hajosi kuvan tyylillä ja olikos niitä mulla neljä ajossa.

https://i.ibb.co/VNvstzJ/480x480.jpg

Irocci
11.07.2020, 20.12
^ Kyllä on ollut huonoa tuuria kun 4 kertaa mennyt kuusiokoloavain läpi :)

mehukatti
20.07.2020, 10.33
Mä ajan 2.35 (todellinen koko lähempänä 2.5) Magic Mary Super Gravity Evot edessä ja takana sekä parkkia että enduroa. Mielestäni hyvä pito, muutaman vuoden aikana rengas puhjennu ainoastaan kerran (takana Huck Norris DH) ja rullaa tosi hyvin metässä (tää tietysti subjektiivinen kokemus). Kuvio takana tietysti kuluu käytön myötä, mutta nää on halvemmat hankkia Saksasta kun Maxxiksen top of the line -renkaat. Jossain vaiheessa tekis kyllä mieli kokeilla Assegai EXO+:ia ihan vertailun vuoksi, mutta parissa pyörässä nopeesti niitä tsekatessa tuntui kyljet aika nakinkuorilta verrattuina Super Gravityyn. Mutta sähköpyörään siirtyessä renkaat kyllä vaihtuu 2.6 -leveyteen.

Sambolo
20.07.2020, 11.58
Nykyään kai nuo swalpet kapeempia.. Kyllä maxxiksesta kannattaa vähintää DD olla parkkiin, ainakin takana. Kuulemma DD:kin hieman hepposampi kuin super gravity. Ite otan seuraavaks taakse DH casingillä jos maxxiksessa pysyn, vähän purbbailee tuo dd kylkinenkin nopeissa tiukoissa mutkissa, eikä paineitakaan haluis ihan kivikovaks vetää. Toisaalta, on nuo vielä vanteella pysyny.

Vähän tekis mieli noita taikamareja kokeilla. Aiksemmat kokemukset swalpeista vaan huonoja ja hirvee punnerrus niide renkaiden asennus.

Sambolo
20.07.2020, 12.39
Tän takia ite vähä empiny noita mareja mitä Bike radarin testissä sanottii:

One of the reasons I liked them in the past is because the old 2.35in tyre blew up wider and taller than many Maxxis tyres with 2.5in printed on the sidewall, which made it more forgiving in rowdy terrain.
However, since Schwalbe switched to the ADDIX range of compounds, they seem to have shrunk in the wash especially in the SuperGravity casing. Confusingly, the ADDIX Magic Mary with 2.35in printed on the sidewall measured 2.27in across the casing, while the new 2.6in Magic Mary measured up at 2.35in exactly.

mehukatti
20.07.2020, 14.52
Joo no kieltämättä pakasta vetäessä noi 2.35 Magic Mary Addixit tuntuu vähän kaposilta, mutta tuntuu et ne venyy pikkasen käytössä. Mutta oon kyl miettiny et seuraavaksi vois tilata ne uudet 2.6:t.

Kiituri
21.07.2020, 17.12
Minäkin sain uuden Dhr DD:n alle ja ajoin sillä tiistaina ja keskiviikkona parkissa. Tykkään kyllä kovasti. Jotenkin tuntuu, että rengas pehmentää terävää rynkytystäkin paremmin. Uudet isot nappulat ja vahvat kyljet tasoittaa menoa aivan kuin renkaissakin olisi hyvä paluuvaimennus. Pito kurveissa nyt oli aivan erinomainen mutta se johtui paljon kelistä. Aiempien viikkojen pöly oli poissa ja kosteissa hiekkabermeissä pito kesän paras tähän mennessä.

Havaintosi on oikea. Paksummat kyljet lisää renkaan ilmajouseen häviöllisyyttä mikä vähentää pokoamista ja saa renkaan seuraamaan paremin polun pintaa.

JohnnyBuzz
26.07.2020, 20.27
Itse, kun olen kohtuu vasta-alkaja bike park -hommissa, niin mietin, että pitäiskö harkita mahdollisimman hyvän pidon tarjoavia renkaita. Se, että eivät rullaa niin hyvin vois olla ihan plussaakin, kun ei tartteis sitten niin paljon jarrutella. :D Nyt alla Maxxis Minion DHF ja DHR -pari (2.5” & 2.4”), jotka toimii ihan kivasti. Haasteena tällä hetkellä, että en meinaa uskaltaa ajaa bermeihin kovinkaan kovaa, kun pelkään pyörän lähtevän alta. Paljolti varmasti itseluottamus- ja ajotekniikka-asioita, mutta josko oikeilla varusteilla voisi tätä(kin) helpottaa?

elasto
26.07.2020, 20.55
Itse, kun olen kohtuu vasta-alkaja bike park -hommissa, niin mietin, että pitäiskö harkita mahdollisimman hyvän pidon tarjoavia renkaita. Se, että eivät rullaa niin hyvin vois olla ihan plussaakin, kun ei tartteis sitten niin paljon jarrutella. :D Nyt alla Maxxis Minion DHF ja DHR -pari (2.5” & 2.4”), jotka toimii ihan kivasti. Haasteena tällä hetkellä, että en meinaa uskaltaa ajaa bermeihin kovinkaan kovaa, kun pelkään pyörän lähtevän alta. Paljolti varmasti itseluottamus- ja ajotekniikka-asioita, mutta josko oikeilla varusteilla voisi tätä(kin) helpottaa?

Jos noilla renkailla ei pidon puolesta uskalla parkissa ajella, niin kannattaa vaan harjoitella ajamista lisää. Ei siis millään pahalla, mielestäni nuo ovat pidon puolesta todella hyvä rengaskombo.

järtsy
26.07.2020, 21.59
Juu samaa mieltä, toistojen kautta tulee varmuutta ja rohkeutta.

Ei tietenkään ole hullumpi idea hakeutua jollekin ajoleirille jos sattuu tämmöisiä lähellä järjestettävän. Ajoasento on tosi tärkeä bermeissä niinkuin kaikessa muussakin ajamisessa, todella usein se on liian takana/alhaalla jolloin keula kevenee ja pito vähenee.

JohnnyBuzz
26.07.2020, 22.36
Jos noilla renkailla ei pidon puolesta uskalla parkissa ajella, niin kannattaa vaan harjoitella ajamista lisää. Ei siis millään pahalla, mielestäni nuo ovat pidon puolesta todella hyvä rengaskombo.

Jesh, varmasti kuskista kiinni enemmän. Tänään taas olin parkissa ja pieniä oivalluksia tuli. Nyt ei enää tarttennu juurikaan kuin takajarrulla jarrutella. :D Ja hetkittäin onnistui olla jarruttamatta bermissä, kun tiputti vauhdin riittävän alas ennen mutkaa. Toi mainittu ajoasentoasia pitää varmasti paikkansa. Tulee oltua enemmän takakenossa kuin keskellä pyörää, kun pelkää vetävänsä OTB:t, jos painoa siirtää enemmän eteen. Tuon alhaalla olemisen tunnistan myös. Lisää treeniä siis. Edit: Pahoittelut, meni vähän off-topicin puolelle.

Sambolo
26.07.2020, 23.50
Joo kyllä pitäis dhf-dhr pärjätä, mutta vaikuttavia asioita on toki muitakin. Onko renkaat vielä kunnossa, onko sisureilla vai tubeles ja paineet sopivat? Noita saa myös eri kumiseoksilla ja kyljillä jotka vaikuttaa pitoon ja vakauteen. Ite valitsen renkaat aina pito eellä, rullaavuudesta en niin välitä, haluun pystyä luottamaan renkaisiin, ajo huomattavasti mukevampaa ja vauhdikkaampaa silloin. Ja niin huonosti rullaavaa rengasta tuskin löydät, mikä toimis ylimääräsenä jarruna parkissa :D

JohnnyBuzz
27.07.2020, 00.31
Joo kyllä pitäis dhf-dhr pärjätä, mutta vaikuttavia asioita on toki muitakin. Onko renkaat vielä kunnossa, onko sisureilla vai tubeles ja paineet sopivat? Noita saa myös eri kumiseoksilla ja kyljillä jotka vaikuttaa pitoon ja vakauteen. Ite valitsen renkaat aina pito eellä, rullaavuudesta en niin välitä, haluun pystyä luottamaan renkaisiin, ajo huomattavasti mukevampaa ja vauhdikkaampaa silloin. Ja niin huonosti rullaavaa rengasta tuskin löydät, mikä toimis ylimääräsenä jarruna parkissa :D

Uusi pyörä & uudet renkaat, kolme kertaa parkissa ajettu eli ei ongelmaa sillä puolella. Tubelessina ovat ja paineet varsin sopivat (edessä n. 30 psi, takana n. 34 psi, itsellä painoa noin 93 kg kamat päällä). Nää on tarkemmin 3C WT -mallia (”smooth running uphill and best grip downhill” valmistajan mukaan eli just se mitä taidan hakea). Ja toi ”huonosti” rullaavuus oli vähän läppä eli alaspäin kulkee varmasti rengas kuin rengas. :) Kuten yllä mainittu, kuskin taidoissa vika eli ei ihan yhtä helposti korjattavissa kuin renkaiden vaihto. :D

Sambolo
27.07.2020, 16.42
Jos exo casing ni jykevämpään kylkeen vaihtamalla voi vähä paineitaki pudottaa.

järtsy
27.07.2020, 22.29
Tuolla renkaan rungolla on kyllä tosi iso merkitys millä paineilla voi ajaa, Mulla on sähkärissä nyt takana Spessun Eliminator black diamond 2.6X27.5 ja edessä Vee Tyre flow snap enduro 2.6X29 joka on kanssa suht jämäkkä runkoinen.

En ollut muutamaan päivään ajanut pyörällä ja kun lähdin niin kokeilin kädellä vaan puristaa renkaita todetakseni että ilmaa on, ihan hyvä oli ajaa ja pitoa tuntui löytyvän erityisesti varsinkin etupäästä, missään ei lyönyt vanteille vaikka semi kovaa ryskäsinkin. Kalioilla tosin tuntu vähän tahmealta hitaassa vauhdissa käännellä, kotiin tullessa oli pakko katsoa paineet niin takana oli 1,15 ja edessä 0,95. Jollain ohutkylkisillä olis rengas ollu niin lötkö että tuskin olis voinut edes ajaa.. Kuitenkin painava pyörä ja kuski 80kg

Kovavauhtisissa bermeissä tämän olisikin varmasti huomannut koska niissä rengas joustaa sivuttain eikä kovin matalat paineet ole hyvät silloin, saattaa jopa burpata.

kauris
27.07.2020, 23.15
Uusi pyörä & uudet renkaat, kolme kertaa parkissa ajettu eli ei ongelmaa sillä puolella. Tubelessina ovat ja paineet varsin sopivat (edessä n. 30 psi, takana n. 34 psi, itsellä painoa noin 93 kg kamat päällä). Nää on tarkemmin 3C WT -mallia (”smooth running uphill and best grip downhill” valmistajan mukaan eli just se mitä taidan hakea). Ja toi ”huonosti” rullaavuus oli vähän läppä eli alaspäin kulkee varmasti rengas kuin rengas. :) Kuten yllä mainittu, kuskin taidoissa vika eli ei ihan yhtä helposti korjattavissa kuin renkaiden vaihto. :D

Vähän voisit paineita pudottaa vaikka perus exo-kylki renkaissa olisikin. Vastannee tuota Schwalben snakeskinia. Tästä laskurista osviittaa mutta 23/25 psi riittänee tai ainakin 25/27.

JohnnyBuzz
27.07.2020, 23.52
Vähän voisit paineita pudottaa vaikka perus exo-kylki renkaissa olisikin. Vastannee tuota Schwalben snakeskinia. Tästä laskurista osviittaa mutta 23/25 psi riittänee tai ainakin 25/27.

EXO+ -kyljillä nuo näyttää olevan. Renkaiden suosituspaineet on 35-50 psi eli jonkin verran alle menee nuo ehdotetut. Vai onko valmistajan suositus sisurin kanssa käytettäessä? Kovasti edelleen kallistun siihen suuntaan, että kuskissa vika.

SvaR
28.07.2020, 07.47
^Itse en ole maastopuolella koskaan katsellut mitä renkaan kyljessä lukee, sillä nuo on niin naurettavia lukemia. 35psi eli 2.4bar on jo semmonen lukema että kivireki ellei ole pitkästi yli satakiloinen mörrimöykky. Vähänkään hennompi niin saa puolittaa tuon lukeman. Rohkeesti vaan paineita alas.

kauris
28.07.2020, 09.55
Joo noi suositukset Maxxiksella ja monella muulla on muinaisilta ajoilta ja sisurien kanssa. Kun katsoo vannevalmistajan taulukoita (joissain vanteelle sallitut maksimipaineet kullekin rengasleveydelle ilmoitettu vanteen kyljessäkin) voi olla, että yli 40 psi paineita edes saa käyttää vanteen puolesta :)
Schwalbe on jostain syystä mennyt kylkimerkinnöissäkin vähän enemmän oikeiden lukemien suuntaan. Jotain 1.2 baria lukee muistaakseni Magic Maryn kyljessä alimpana suosituksena ja tuo heidän oma laskuri sallii paljon alempiakin, jos kuski on kevyt jne.

Edit: Katso Johnny tämän Pinkbike Field test 2020 endorokategorian esimerkki Yetin testistä kohdasta 2 min 15 sek eteenpäin.
Pinkbiken Jason painaa 93 kiloa ja ajoi nimenomaan Maxxiksen exo+ renkailla (Field testissä kaikissa pyörissä ajettaessa enduro-katergoriassa ne samat kumit) ja paineet oli 22 psi edessä, 23 psi takana! Ja epäilen, että maasto ja ajotyyli oli vähintään yhtä rankkaa :)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=145&v=jyQFia_CzWw&feature=emb_logo

JohnnyBuzz
28.07.2020, 16.15
Joo noi suositukset Maxxiksella ja monella muulla on muinaisilta ajoilta ja sisurien kanssa. Kun katsoo vannevalmistajan taulukoita (joissain vanteelle sallitut maksimipaineet kullekin rengasleveydelle ilmoitettu vanteen kyljessäkin) voi olla, että yli 40 psi paineita edes saa käyttää vanteen puolesta :)
Schwalbe on jostain syystä mennyt kylkimerkinnöissäkin vähän enemmän oikeiden lukemien suuntaan. Jotain 1.2 baria lukee muistaakseni Magic Maryn kyljessä alimpana suosituksena ja tuo heidän oma laskuri sallii paljon alempiakin, jos kuski on kevyt jne.

Edit: Katso Johnny tämän Pinkbike Field test 2020 endorokategorian esimerkki Yetin testistä kohdasta 2 min 15 sek eteenpäin.
Pinkbiken Jason painaa 93 kiloa ja ajoi nimenomaan Maxxiksen exo+ renkailla (Field testissä kaikissa pyörissä ajettaessa enduro-katergoriassa ne samat kumit) ja paineet oli 22 psi edessä, 23 psi takana! Ja epäilen, että maasto ja ajotyyli oli vähintään yhtä rankkaa :)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=145&v=jyQFia_CzWw&feature=emb_logo

Jesh, pitää tsekkaa toi pätkä. Näkemättä olettaisin, että Jasonin ajotyyliin verrattuna mun meno on melkoista hipsuttelua. :D Täytyy tiputella paineita ja testailla mahdollisesti jo huomenna Meri-Teijossa, jos vaan kelit sallii. Bermiajo-tutorialeita on tullut myös tsekattua Tubesta ja ehkä olennainen ymmärretty. Sitten vaan yrittää soveltaa käytäntöön.

kauris
28.07.2020, 18.34
Joo avasin tosiaan ajoasento- ja ajotekniikkakeskustelulle oman otsikkonsa.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61864-Ajoasento-alam%E4ess%E4-ja-mutkissa-bermeiss%E4

Sambolo
06.08.2020, 22.23
Uusi big betty vois olla kokeilemise arvoinen taika marin kera. https://www.bikeradar.com/news/2021-schwalbe-mtb-tyre-range/

miumau
07.08.2020, 08.31
Se vanha Big Betty ainakin oli sika hyvä rengas. Toivottavasti tuo uusi on samaa luokkaa. Pitänee ensi keväänä ostaa sellainen taakse. Super trail kyljet taitaa olla samat tai ainakin aika lähellä sitä mitä noissa 2.6 apex versioissa on.

Sambolo
07.08.2020, 11.19
Supertrailin pitäs ton mukaa vastata öpaut exo+. Jos tuo bb ja mm tulis skinwallinna 2.6 koossa supergravity kyljellä niin vois harkita. Nobby nicciki näyttä maastorenkaalta nykyää.

Tuli katottua pinkbiken pätkä crankworxiltä mis ne kyseli rengaskomboja mitä kuskit käytti ni tais olla 90% assegai/dhr..

hece
07.08.2020, 14.49
Täytyy muistaa että jenkkien ja euroopan hintasuhteet on käsittääkseni päinvastoin ja jenkeissä Maxxis on edullisempi, toisin kuin saksan nettikaupoissa. Vaikuttaa kummasti meren takaisiin mieltymyksiin.

Sambolo
07.08.2020, 17.02
No mä luulen että noista ei ykskään maksa omia renkaitaan. Mut jännä miten yks merkki dominoi sielä niin paljon. Kaikilla kysytyillä siis oli maxxikset. Saatto se tosin oll myös joku pink biken agenda.

Ite en toistaseks ole mitenkään hirveän vakuuttunu maxxiksen kumeista, mielellään kokeilen muitakin.

Late_h
07.08.2020, 18.52
Kiinnostaa kyllä kovasti laittaa testiin noi uudet Schwalbe super trailit omaan pyörään (Santa Cruz HT2) kun nykyiset Minionit saa ajettua kaljuiksi. Yllättävän korkeaksi nousee vaan paino noissakin kun Nobby Nic 29x2,35" Super trail kyljillä yli 1000g ja vastaava Magic Mary 1200g. En tiedä ovatko polkuajoon jo turhan jytkyt.

järtsy
10.08.2020, 22.54
Tuli tilattua heräteostoksena "kun halvalla sai" Misukan DH 34 Bikepark rengas koska renkaassa luki bikepark:) Eikä tosiaan ollu hinnalla pilattu, 22€. Painohan ei mäessä juuri mitään haittaa niin täytyy testaa kun takarenkaan kuitenkin tarviin kohta uuden DHR:n tilalle. Aika rotansyömä alkaa olee ja exo kylki vähän turhan notkea..

Sambolo
11.08.2020, 09.05
Kiinostanu itteä myös nuo misukan dh renkaat mut jotenkin karttanu noita vaijerirenkaita hankalan asennuksen pelossa. Parkkirenkaat on yleensä kovempaa ja kestävämpää mutta huonommin pitävää kumi ainesta. Maxxiksella ollut myös ainakin ennen.

Ite vähän miettiny jos hommais toiset kiekot parkkia varten mihi vääntäis jotku kunnon hyvät jytkyt renkaat.

kauris
11.08.2020, 15.36
Se pitää todeta, että Maxxiksen DD Aggressor ja DHRII on nyt muutaman eestaas asennuksen jälkeen alkaneet menemään paikoilleen ja pois sentään vähän helpommin. Kyllä mä rengasrautaa silti käytän viimeiseen 10 senttiin. Vaihdoin eilen taas Aggressorin alle kun kuivaa on luvassa pitkään. Ja noinon siitä kivoja, että ei tartte lähteä huoltoasemalle kompuran ääreen vaan nousee hyvin jalkapumpulla.

Seuraavassa pyörässä tullee olemaan sitten Michelinin endurot ellei ensi vuoden malleihin vaihdeta osia toisiksi tältä osin. Ihan mielenkiintoista päästä kokeilemaan. Jos uuteen pyörään saisi vapaasti valita mitkä vaan, koittaisin Assegai exo+ 2.5 eteen ja pitäisin varmaan DhR DD:n 2.4 takana. Aika kulunut tuo DHR max terra kyllä jo on. Keskinappulat ja ulkonappuloiden sisäreunat melko rosoisia. Lauantaina Sappeella tuli melko hyvää kulutusta veikkaan. Esim sen hyppyuran jarrutus hissille vaatii kuitenkin aika kovaa jarrutusta vaikkei lukkoon tietty rengasta vedäkään.

järtsy
11.08.2020, 17.34
Mulla on erikseen parkkikiekot, ihan hiton jees kun vaan vaihtaa valmiit kiekot levyineen pakkoineen pyörään kun lähtee mäkeen.

Minua kanssa tuo DHR:n rotansyömä kuvio vähän häiritsee vaikka ei kai se pitoon vielä kummemmin vaikuta kun nappulaa kuitenkin hyvin jäljellä. Mulla on itseasiassa uudetkin parkkikiekot kun halvalla sai:) Niihin menee toi Misukan rengas taakse, edessä pidän toistaiseksi Assegain joka tuntuu kyllä todella pitävältä eikä edessä kulu läheskään niin paljoa kuin takana.

Sambolo
11.08.2020, 18.22
Ei noita maxxiksen renkaita uskalla vaihella vanteelle ja takas ku menee pian rikki siitä :(

Sambolo
12.09.2020, 20.42
Ei varmaa msc:n renkaista täällä kokemusta? Mielenkiintoisia ja edulkkaita kumeja. Ilmeisesti myös hyvin rullaavia. Gripper tai hot seat kiinnostelis. Vähän mietityttää oisko toi hot seat jo ylilyönti. Optimi ois varmaa se edessä ja gripper takana mut pakko saada tanwallia ja gripperia saa tanwallina vaa vähä miedommal super shield kyljel(mikä tosin oli aiemmin heidän järein) ja hot seattia vaan x-treme shieldillä. Valmistajan suositus enskaan taakse xtreme ja eteen super ja tuntuiski oudolta tehdä just toiste päin :D

Sambolo
25.09.2020, 17.53
Tuli nyt postissa nuo msc:n gripper renkaat super shield kyljellä. Näppituntumalla kylki öpaut samaa paksuusluokkaa kuin maxxis dd, mutta jäykempää materiaalia. Reunanappulat tuntuu vähän kovilta maxxiksen 3c seoksiin verrattuna, toisaalta tukevilta, puree varmaa hyvin. Keskinappula vähän pehmeempää. Rullaaviksi ja kulutuskestäviksi kehuttu ja silti myös pitäviksi. Saa nähä miten itellä toimii. Vielä hetkeen ei kyllä mene alle, hommattava nuudelit eka ja aattelin yrittää vähän vielä maxxiksia kuluttaa :D Toisaalta ens vkl pitäis tornarii mennä ja sinne en ilma inserttiä enään mene :D Saa nähä jaksaako laittaa pelkän nuudelin maxxikseen vai vaihanko renkaat samalla.
https://i.imgur.com/S8rKEgy.jpg

Sambolo
11.07.2021, 13.08
Ei olis uskonu, että kuivalla kesälläkin joutuu tuskailla pidon kanssa. Mites muut pelaa paineilla tällä kelillä? Eilisen perusteella alan olla sillä kannalla, että kovemmat paineet puree paremmin irtohiekkaan ym. Swalpet ei kyllä tunnu olevan vahvimmillaan näillä keleillä, tosin suoraa vertailupohjaa ei nyt tähän hätään ole.

kauris
11.07.2021, 23.26
Niin ilmeisesti liian leveä ja liian löysä ei pure. Eli nappulat eivät pureudu pehmeän pinnan läpi pitävämpään pohjaan. Prot ajaa 2.4 kumeilla eikä 2.6. Tän artikkelin mukaan kuivalla liian pehmeä kumiseos voi aiheuttaa samaa ongelmaa kuin turhan lecäveä. Kovemmat nappulat kaivaa itsensä pehmeän läpi pitävämpään pohjaan.
Ks. kohdasta 23.12:

https://youtu.be/PfUyN6znF3c

Sambolo
11.07.2021, 23.41
Itellä 2.4, nuo aiemmat kumit oli todellisuudessa lähemmäs 2.6 ja tuntui mutkitelupito paremmalta. Kumiseos on kyllä pehmeämpi. Pitää vielä testailla, iha ookoolta vaikuttaa kovemmilla paineilla, toki riippuu millaista se alusta sattuu olemaan.

kauris
11.07.2021, 23.46
Mulla 2.4 on tuntunut parkissa paremmalta kuin 2.6. Leveämpi oli jotenkin suurpiirteisempi, epätarkka. Tosin samalla vaihdoin jäykempään rakenteeseen.

Sambolo
13.07.2021, 00.01
Noissa swalpeissa tuntuu vähän tuo siirtymä mutkassa keskinappuloilta sivunappuloille välillä vähän äkäseltä ja arvaamattomalta.

Jokkepappa
18.07.2021, 01.23
Ajoasennot kuntoon niin pito paranee. Tänään sappeella helvetin pölyistä ja kuivaa. Bermeissä hyvä pito kyllä. Oon nyt itse alkanut keskittyyn että ajoasento pysyy kasassa. Renkaina misukan wild endurot

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

kauris
18.07.2021, 08.53
Mutta misukoista enduro mtb:n testi aikanaan totesikin, että pysyy kiinni alustassa "like shit to a blanket". :)

Jokkepappa
18.07.2021, 10.32
Mutta misukoista enduro mtb:n testi aikanaan totesikin, että pysyy kiinni alustassa "like shit to a blanket". :)Se on juuri näin. Takarengas kuluu kyllä aika kovaa tahtia. Jos viimevuonna ajoi assegailla melkein kokonaisen kauden niin yksi misukka jo melkein loppu.

marco1
18.07.2021, 13.29
Nyt kun parkeissa on viimeistellymmät pohjat (=hiekkaa, kivituhkaa) helpommillla reiteillä niin renkaat kuluu paljon vähemmän kuin aikaisemmin.
Ihan kiva vaikka toki ne luonnon reiteillä pohjoisessa kuluu sitten senkin edestä.

kauris
01.08.2021, 09.23
Kävin taas (toissa kesänä viimeksi) yhden kerran ajamassa torstaina parkissa siten, että takana oli 2.6 leveä 2.4 sijaan ja ei hyvä. Eilen takaisin 2.4 leveään ja heti parani. Leveämpi pulleampi tuntuu mutkissa epämääräiseltä, ei niin tarkalta/terävältä. Jännä miten noin pieni ero vaikuttaa.

Sambolo
01.08.2021, 18.56
Oliko renkaissa muita muutujia?

kauris
02.08.2021, 09.26
Tällä kertaa oli. Mutta mielestäni suht vertailukelpoista siinä mielessä, että leveys on se mikä vaikutti tuntumaan eniten.
Nyt vika vaihto oli 27.5/ 2.6 Magic Marysta 27.5/2.4 DHR II. Mutta aiemmin tänä kesänä samalla pyörällä 27.5/2.4 Aggressor oli myös ollut hyvä samoin kuin 29/2.4 Magic Mary. Nämä kaikki takarenkaan vaihtoja eturenkaan pysyessä samana. Paine myös aika vastaava vaikka vaikea tarkkaan sanoa kun leveys muuttujana.

Aiemmin edellisellä pyörällä vaihdoin sekä etu- että takarenkaan kerralla 2.6 DHF, DHRII kombosta 2.4 DHRII/DHRII komboon ja vaikutus oli vielä isompi. Silloin vaihtui myös renkaan runko jäykemmäksi.

Jokkepappa
02.08.2021, 18.37
Eilen sappeella käytiin ajaan märkää enduroo. Vittoria mazza/martello. Jotenki märkä pito tosi huono.

Sambolo
04.08.2021, 01.09
Onkos contin renkaista kokemusta kovemmassa ajossa? Onko tukevat/kestävät kyljet? Der baron/kaiser projekt protection apex. Lähinnä miten vertautuu kyljykset esim maxxis dd tai swalpe SG.

alteregoni
04.08.2021, 07.00
Sitä en osaa sanoa mikä kovempaa ajoa, mutta omassa "kovemmassa" ajossa Contit toimii kyllä. Der Baron edessä Trail King takana. Eikä mulla oo DD tai SG kyljistä kokemusta, mutta yleisisesti Conteista on mainittu, että kyljet on JÄYKÄT. Vähä semmonen puumainen fiilis, mutta sietää kyllä hyvin matalia paineita. Pito on omiin ajoihin vähintäänkin riittävää. Kerpeleellinen tosin saada nousemaan ainakin itsellä vanteelle tubeless hommissa, kompuralla joutuu pamauttaan.

Kuminauha
04.08.2021, 08.51
Itellä kans Der Baroneista prot apex kokemusta, ihan hyvin kestäny espoon keskuspuiston kivikoissa. Silleen sain rikki ku jäi vanteen ja kiven väliin, tuli pieni pinch reikä. Helppo nostaa ainaki DT swissin vanteille. Jännä juttu, että 27,5x2,6" ja 29x2,4" on sitten vähän eri kuviolla.

hakpas
05.08.2021, 00.14
Onkos contin renkaista kokemusta kovemmassa ajossa? Onko tukevat/kestävät kyljet? Der baron/kaiser projekt protection apex. Lähinnä miten vertautuu kyljykset esim maxxis dd tai swalpe SG.

Itellä kokemusta juurikin Der Baron 29x2,4 ja 27,5x2,6. Molemmat on on melko paperia verrattuna swalben super gravityyn. Mutta siihen nähden toimii ihan kohtuu hyvin litkutettuna. Oiskohan viime kesän trailiajojen jälkeen 6 reikää ollu litkun paikkaamina mitä en ollu ajossa huomannu lainkaan.
Traili käyttöön noita pidän hyvinä, märälläkin pitää. Vähänkään mutkamäkeä niin ei ole magig mary sg:lle mitään jakoja.
Der baron kesti melkein alas asti Levin wc red reitin, kylki repesi pikkasen johonkin kiveen…

Sambolo
05.08.2021, 01.19
^olikos sulla takana tuo 27.5 2.6? Kuitenkin iha eri rengas, plus rengas ja varmaa heikompi?

hakpas
05.08.2021, 10.42
Ei ollu, 29 oli mikä hajosi. 2,6 olen käyttäny vain sähköavusteisessa traililla. On tosiaan heppoisempi, mutta ihan kelpo rengas jos vertaa esim. Maxxis reconiin joka ei pidä märällä yhtään.

Jotain viitteitä kyljistä saa myös painosta. MM super gravity 29x2,4 painaa 1400g, der baron vastaava 1000g.

kauris
05.08.2021, 17.38
Eilen Nuuksiossa varavanne ja rengas takana. Dt swiss 1900 30 mm 27.5 ja renkaana litkutettuna Maxxis exo+ dhrII 2.4. Painetta 25 psi / 1,7 bar. Reikä tuli Forestin kivikossa nappuloiden väliin eli lyönyt vanteelle ja tehnyt reiän. Litku ei paikannut ja Dartilla sitten yrittämään mutta senkin kanssa oli vaikeuksia. Se ohjuripiikki meni reiästä läpi mutta kun työkalun veti ulos, ne dartin hapsutkin tuli ulos. Se ohjuripiikki jossa hapsut kiinni jäi renkaan sisään. Kaksi kertaa samalla tavalla ja sitten tökin sillä pelkällä ohuella piikillä sen darttihapsun reikään ja rengas alkoi pitämään. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen kun pari laskua myöhemmin samassa kivikkomäessä uusi vuoto ja totesin dartin lentäneen pois.

Seuraavaksi väliaikaisrenkaaksi kotoa löytyvä DD vahvuinen Aggressor kunnes viikon päästä 29 kiekko jälleen kunnostettuna kehänvaihdon jäljiltä. Siinäkin kiekossa ollut super gravity magic mary on saanut yhden pienen reiän nappuloiden väliin ja josta aavistus litkua välillä hikoilee.

kauris
05.08.2021, 17.42
2.4 rengas ohuemmalla kyljellä ja 25 psi paineella ilman inserttiä kuulostaa ja tuntuu aika erilaiselta kuin 2.4 rengas insertin kanssa 23 psi paineella. Varsinkin soralla hieman luistattaen ja kääntäen jarrutettaessa tämä ilman inserttiä kuulostaa kumisevalta/ontolta kun paksukylkinen ja inserttirengas on vaimeampi.

Sambolo
06.08.2021, 02.34
Ei ollu, 29 oli mikä hajosi. 2,6 olen käyttäny vain sähköavusteisessa traililla. On tosiaan heppoisempi, mutta ihan kelpo rengas jos vertaa esim. Maxxis reconiin joka ei pidä märällä yhtään.

Jotain viitteitä kyljistä saa myös painosta. MM super gravity 29x2,4 painaa 1400g, der baron vastaava 1000g.
Joo näin mä vähän ittekseen järkeilinkin, mutku testeissä kehuttiin jämyiks ja maailman luokan kuskit noilla kovaa ajelee ni herättelin toiveita ihmerenkaasta :D

Antza44
06.08.2021, 09.09
Joo näin mä vähän ittekseen järkeilinkin, mutku testeissä kehuttiin jämyiks ja maailman luokan kuskit noilla kovaa ajelee ni herättelin toiveita ihmerenkaasta :DSe voi olla, että niillä mailmanluokan kuskeilla on ajosilmä
/taito pikkasen eiritolalla, kun meillä, niin kumitkin kestää.

marco1
06.08.2021, 09.41
Se voi olla, että niillä mailmanluokan kuskeilla on ajosilmä
/taito pikkasen eiritolalla, kun meillä, niin kumitkin kestää.
OT:
Tässä videossa Pinkbiken tyyppi vaikuttaa oikeasti hämmästyneeltä noista Gee Athertonin ajovinkeistä ja ajolinjoista.
https://www.pinkbike.com/news/video-gee-atherton-mike-levy-whistler-bike-park-humbled.html

Onhan ne prot ihan eri tasolla, Lehikoisen Mattihan voitti aikoinaan Levin DH:t vaikka oli kaatunutkin kerran finaalirunillaan, en enää muista oliko varsinaisen ammattilaisuransa silloin jo lopettanut.

Antza44
06.08.2021, 13.02
OT:
Tässä videossa Pinkbiken tyyppi vaikuttaa oikeasti hämmästyneeltä noista Gee Athertonin ajovinkeistä ja ajolinjoista.
https://www.pinkbike.com/news/video-gee-atherton-mike-levy-whistler-bike-park-humbled.html

Onhan ne prot ihan eri tasolla, Lehikoisen Mattihan voitti aikoinaan Levin DH:t vaikka oli kaatunutkin kerran finaalirunillaan, en enää muista oliko varsinaisen ammattilaisuransa silloin jo lopettanut.Hyvä pätkä! Jonkun verran katellu Jack Moirin videota ja niissä näkyy hyvin saman tyyppinen ajotyyli.

ruuduntakaa
06.08.2021, 13.17
Millanen toi Schwalben Super Trail on kestävyydeltään?
Syksylle tulossa Eddy Currentit enskapoluille(ei parkiin), niissähän vaihtoehdot on taakse Super Gravity ja eteen toi Super Trail.

Spessun Eliminator 2.6 T7/T9 Gravity nyt takana, melko järee on rakenne ja hyvä rengas mutta sivunappulat ei 30mm kiekolla suojaa kylkiä juuri yhtään.
Tihkuu 700km ja yhden vajaan kesän jäljiltä jo Stanit kyljistä ulos.

hakpas
06.08.2021, 14.27
Millanen toi Schwalben Super Trail on kestävyydeltään?
Syksylle tulossa Eddy Currentit enskapoluille(ei parkiin), niissähän vaihtoehdot on taakse Super Gravity ja eteen toi Super Trail.

Spessun Eliminator 2.6 T7/T9 Gravity nyt takana, melko järee on rakenne ja hyvä rengas mutta sivunappulat ei 30mm kiekolla suojaa kylkiä juuri yhtään.
Tihkuu 700km ja yhden vajaan kesän jäljiltä jo Stanit kyljistä ulos.

Sg kyljet on jo sellaiset että ei ole kovinkaan rullaavat, ero paksuudessa super trailiin on melko selvä. Sg on mielestäni selkeästi tehty painovoima-avusteiseen ajoon. En ole traileja rikki saanut, ei nekään kuitenkaan ole ihan paperia. Toki sähköavusteisessa ei lienee niin justiinsa vaikkei ihan keveästi rullaakaan.

ruuduntakaa
06.08.2021, 14.37
Sg kyljet on jo sellaiset että ei ole kovinkaan rullaavat, ero paksuudessa super trailiin on melko selvä. Sg on mielestäni selkeästi tehty painovoima-avusteiseen ajoon. En ole traileja rikki saanut, ei nekään kuitenkaan ole ihan paperia. Toki sähköavusteisessa ei lienee niin justiinsa vaikkei ihan keveästi rullaakaan.

Juu rullauksella ei mun tapauksessa ole mitään merkitystä. :)
Ihmetyttää vaan että Eddy Currentia ei eteen saa Super Gravityna laisin.
Ehkä on katsottu että Super Trail kestää edessä?

kauris
06.08.2021, 15.09
Edessä se on ihan hyvä mielestäni. Eturenkaan kyljetkään eivät ole niin vaarassa kuin takasen. Eturengas ohjautuu tarkemmin kun takarengas oikoo. Myös painoa edessä vähemmän.

kauris
09.09.2021, 16.13
Mä olen vähän alkanut miettimään pitäiskö ensi kesänä kokeilla parkkiajoon taakse DH vahvuista rengasta mutta ilman inserttiä. Painossa säästäisi kun Maxxis Dissector DH max grip painaa reilu 1200 grammaa ja nykyinen takarengas Magic Mary Super gravity painaa valmistajan mukaan yli 1300 ja totuus taisi olla 1400 tienoilla. Ja Kun dh kylkisellä ei insertin tukevuutta ym tarttis ja ei se insertti ole mulla vannekolhuilta kuitenkaan säästänyt.

https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Magic-Mary-29-x-240-Super-Gravity-ADDIX-Soft-EVO-SnakeSkin-TLE-2021

https://r2-bike.com/MAXXIS-Reifen-Dissector-29-x-240-WT-3C-MaxxGrip-TR-Downhill_1

Tai DHRII DH 1270 g https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Minion-DHR-II-29-x-240-WT-3C-MaxxGrip-TR-Downhill

Sambolo
09.09.2021, 19.47
Ainakin maxxiksen DD on ihan lerppu verrattuna swalpen SG, liekö sit DH:kaa lopulta niin tukeva? Tosin ajoin DD:llä ilman inserttejä, voi olla että insertit sit tukevoittanu supergravityllä.

Jokkepappa
09.09.2021, 21.29
Mä oon ajanut jonkun aikaa DD agressorilla panzerin insertti sisällä. Ei tuo ainakaan tunnu taittuvan alta.

Antza44
20.09.2021, 15.52
Tuosta voi vilasta gurun rengasvalinnat Suomi enskaan:cool:.

https://www.youtube.com/watch?v=xtcFBeHHfog

Laars
20.09.2021, 20.47
Täh, eikö DD tai peräti DH kyljet ja vähintään insertit olekaan se juttu ;)

Sambolo
20.09.2021, 22.52
Toisille on toisille ei. Voin myös uhrautua ja ajaa koko ens kauden exoilla ilman inserttejä jos joku sponssaa kumit ja kiekot :D

Antza44
21.09.2021, 14.19
Toisille on toisille ei. Voin myös uhrautua ja ajaa koko ens kauden exoilla ilman inserttejä jos joku sponssaa kumit ja kiekot :DMitäs jos siinä kävisikin niin, että oppis parempaa ajotekniikkaa, ajolinjoja, vauhdit kasvaisi ja alkas siinä sivussa exo.t ja kiekotkin kestää:seko:.

Qilty
21.09.2021, 15.04
Mitäs jos siinä kävisikin niin, että oppis parempaa ajotekniikkaa, ajolinjoja, vauhdit kasvaisi ja alkas siinä sivussa exo.t ja kiekotkin kestää:seko:.Ei voi olla mitenkään mahdollista. Paksuimmat kumit ja insertit mielellään tuplana että kestää. Sit voi lähettää kivikkoon

järtsy
21.09.2021, 17.56
Heh, mulle tuli just läjä Good Year Newton DH rengasta kun halvalla sai RCZ:sta:D reilu 30€kpl

järtsy
21.09.2021, 22.05
Laitoinkin tuossa yhden jo vanteelle ja noin jäykkäkylkiseksi asennus oli kohtuullisen helppo ja ilmat pysy laakista. Ihan tiedoksi jos joku meinaa tilata kun näköjään saa vielä samaan hintaan niin kaposia ovat niinkuin jostain etukäteen luinkin, 2.6 leveänä todellinen leveys ainakin näin uutena id 29 kehällä 59mm nappulasta nappulaan eli vastannee tuollaista 2.3-2.4

Sambolo
21.09.2021, 23.28
Mitäs jos siinä kävisikin niin, että oppis parempaa ajotekniikkaa, ajolinjoja, vauhdit kasvaisi ja alkas siinä sivussa exo.t ja kiekotkin kestää:seko:.

Se ei poista sitä faktaa että mulla on massaa. Toki vois ajella exot kivikovana niin toimi ehkä jotenkin, kaverilla on silleen, tosin silti se valittaa että burbbailee. Nää on näitä. En voi väittää, että mulla ois aina optimilinjat, mut kyl niitä oppi hakemaan hootella ajaessa. Monesti myös kevyempi kylkisissä kulutuspinta ohuempaa ja heikompaa, mistä tulee sit rengasrikkoja.

Oon ollut nyt kyllä todella tyytyväinen näihin supergravity kyljillä oleviin renkaisiin, ei burbbaile, todella tukevat ja kiekotkin pysyny ehjänä. Ajettiin muute kaverin kanssa peräkanaa meriteijolla hybridi pätkää öpaut samaa tahtia, kaverin stravan mukaa meni top 5, eli ei ihan hitaimpiakaan oltu. Ens kerralla exoilla sit nopeemmin.

Antza44
22.09.2021, 12.23
Se ei poista sitä faktaa että mulla on massaa. Toki vois ajella exot kivikovana niin toimi ehkä jotenkin, kaverilla on silleen, tosin silti se valittaa että burbbailee. Nää on näitä. En voi väittää, että mulla ois aina optimilinjat, mut kyl niitä oppi hakemaan hootella ajaessa. Monesti myös kevyempi kylkisissä kulutuspinta ohuempaa ja heikompaa, mistä tulee sit rengasrikkoja.

Oon ollut nyt kyllä todella tyytyväinen näihin supergravity kyljillä oleviin renkaisiin, ei burbbaile, todella tukevat ja kiekotkin pysyny ehjänä. Ajettiin muute kaverin kanssa peräkanaa meriteijolla hybridi pätkää öpaut samaa tahtia, kaverin stravan mukaa meni top 5, eli ei ihan hitaimpiakaan oltu. Ens kerralla exoilla sit nopeemmin.Ei siinä mitään kukin ajakoon millä ajaa. Oli vaan kiva tuoda esiin millä Suomen huippu enskakuski ajaa, koska moni uusi harrastaja voi saada täälä monien kirjoituksista aika helposti kuvan, että esim EXO.lla ei voi ajaa koska ne ei kestä. Itselläkin painoa kamoineen +100kg ja EXO.lla ja kevyillä inserteillä ei ole ollut mitään ongelmia, no joutuuhan sitä joskus dartin renkaaseen laittamaan, mutta yleensä luokka 1 tai 2 vuodessa. Burppailu minusta johtuu ennemmin epäsopivasta rengas vanne kombosta, kuin EXO.ista itsessään. Parkkiajossa renkaan jykevyys ja paino ei luonnollisestikkaan ole, niin olennaista. Taas esim Suomi enskassa siirtymillä ja miksei reiteilläkin säästetyt energiat ja kuormitukset saattaa hyvinkin näkyä parempana sijoituksena.

Esim nyt, kun olen tovin ajellut tuo Spessun Bucther Trail T9 eturenkaana normi lenkeillä on alkanut tuntua, että eturenkaanakin tuo tahmaa liikaa menoa muualla, kuin alamäessä varsinkin, kun ei nyt niin märkää ole ollut, niin tuosta pehmeästä seoksesta saatavat hyödyt on vähissä.

Sambolo
27.09.2021, 21.12
^Mulla 30 sisäleveet vanteet, ja burbbaileet renkaat olleet 2.5-2.6 leveitä.

Mielenkiintoinen uutuu ja mikä tärkeintä skinwallina :) Gravity casingillä vaan todella suolainen hinta. Jännä myös että järeemmällä kyljellä vain leveetä kokoa.

https://www.pinkbike.com/news/onza-release-a-new-take-on-their-classic-ibex-tyre.html

järtsy
27.09.2021, 22.11
Mulla ollu trailipyörässä Onza Porcupinet koko kesän, hyvin rullaa ja kevyet mutta kääntöpuolena vähän heikot ja löysät rungot kovempaan menoon, joutuu pitää suht kovia paineita. Tuo uusi Ibex kiinnostais gravity mallina ja tietty skinwall niinkuin oli Porcupinetkin mutta toisaalta ne on käytännössä DH kumin painoiset niin ehkä vähän överit trailipyörään..

Sambolo
28.09.2021, 00.41
Kuitenkin ”paljon” kevyemmät kuin kapeammat swalpet supergravitynä.

Uuno1
10.02.2022, 15.05
Ei siinä mitään kukin ajakoon millä ajaa. Oli vaan kiva tuoda esiin millä Suomen huippu enskakuski ajaa, koska moni uusi harrastaja voi saada täälä monien kirjoituksista aika helposti kuvan, että esim EXO.lla ei voi ajaa koska ne ei kestä. Itselläkin painoa kamoineen +100kg ja EXO.lla ja kevyillä inserteillä ei ole ollut mitään ongelmia, no joutuuhan sitä joskus dartin renkaaseen laittamaan, mutta yleensä luokka 1 tai 2 vuodessa. Burppailu minusta johtuu ennemmin epäsopivasta rengas vanne kombosta, kuin EXO.ista itsessään. Parkkiajossa renkaan jykevyys ja paino ei luonnollisestikkaan ole, niin olennaista. Taas esim Suomi enskassa siirtymillä ja miksei reiteilläkin säästetyt energiat ja kuormitukset saattaa hyvinkin näkyä parempana sijoituksena.

Esim nyt, kun olen tovin ajellut tuo Spessun Bucther Trail T9 eturenkaana normi lenkeillä on alkanut tuntua, että eturenkaanakin tuo tahmaa liikaa menoa muualla, kuin alamäessä varsinkin, kun ei nyt niin märkää ole ollut, niin tuosta pehmeästä seoksesta saatavat hyödyt on vähissä.

Itse ajoin WTB Convictin "light" -kyljillä loppuun trail -pyörän takarenkaana ilman yhtäkään runkovammaa ml. useampi kymmen bike park- visiittiä + eri haastetason trail center -rymistelyt päälle. Sisällä tosin oli Rimpactin uimapötkö.

Teinkö jotain "väärin" vai ovatko suomalaiset kivet niin mukavan sileitä, että se kriittinen tekijä alamäkeen itselle onkin ollut se kylkien riittävä jäykkyys insertin ansiosta?

kauris
10.02.2022, 16.21
Mulla ei ole koskaan kylki revennyt. Ongelmat tulleet siitä että vanne lyö läpi jolloin exot puhjenneet ja nyttettin supergravity ja dd aikakaudella kestäneet mutta olenkin alkanut hajoittamaan vanteita. Ilmaa sitä täytyy vain lisätä siis. Hiilikuituvanne ikuisella takuulla olis houkutteleva mutta liian kallis silti. Cruzin reserveillä sais ajella millä.paineella huvittaa kun ajaessa hajonneet kiekot vaihdetaan valmistajan piikkiin.

Renkaita en taida tälle kesälle ostaa uusia kun vanhoja on niin hyvin jäljellä. Eteen contin baronia tai magic marya, yksi exo+ dhf löytyis myös. Taakse toisella jo klommoisella kehällä aivan uus hans dampf supertrail kuivan sään polkuajoon eli rullaavuutta haetaan ja toisessa kiekossa parkkiin insertin kanssa Magic Mary supergravity. Ja 25 psi nyt tarkoitus pitää vähintään parkissa jotta pärjäis. 22 psi olis se mitä haluaisin kun "kevyenä" 74 kg kuskina rengas kyllä kestää muodossaan ja 22 psi:llä pito ja varsinkin tuntuma olis parempi. Mun mielestä 25-26 psi täristää havaittavasti kovavauhtisessa pienessä röykyssä / karkealla soralla.

Jokkepappa
10.02.2022, 16.35
Ajoin kaks viikkoa espanjassa contin baroneilla. Ei yhtään rengasrikkoa, yksi iso dentti tuli 32psi ja panzerin insertillä. Ei taida suomessa olla kun Levillä vastaavaa kiveä mitä tuolla oli joka pv. Rengasrikkokin varmasti tuurista paljon kiinni kun sattuu sopivasti osumaan. Yleensähän noista selviää kamelinpaskalla.

Ajan kyllä jatkossanin Continental/maxxis renkailla.

Jokkepappa
10.02.2022, 16.40
Tossa vielä kuva dentistä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220210/60121e8caeaddaa0fe0e4b47537c2536.jpg

ruuduntakaa
10.02.2022, 17.39
Tilasin just Baronit Levoon.
29 2.4 ja 27.5 2.6

Päätin nyt kokeilla kun kehuja kuullut sieltä ja täältä.

Butcher T9 oli vaihtoehtona eteen. Tai yksi ajettu on vieläkin jemmassa.

Softina on myös MM/BB odottamassa 27.5 2.8-koossa.

Uuno1
10.02.2022, 18.02
Tossa vielä kuva dentistä.

Saiko tuosta vielä kalua pihdeillä vääntämällä vai oliko mennyttä?

Jokkepappa
10.02.2022, 18.08
Saiko tuosta vielä kalua pihdeillä vääntämällä vai oliko mennyttä?Kyllä siitä vielä työkalu tuli. Suora ei kyllä enään ole mutta ajetaan kehä loppuun ja laitetaan sitten uus kehä. En uskaltanut reissussa suoristella. Rengas pysyi kuitenkin paikallaan. Kyllä tommonen laadukas alukehä kestää käyttöä.

Valis
29.05.2022, 15.59
Moro,
Apua tarvittaisiin rengasvalinnassa.
Bikepark ajoon. Painoa kuskilla varusteet päällä 105kg. Nyt alla pyörän mukana tulleet. Edessä Maxxis Minion DHF, 3C MaxxTerra, EXO+, TR, 120 TPI, folding bead, 29" x 2.5" WT
Takana Maxxis Minion DHR II, 3C MaxxTerra, EXO+, TR, 120 TPI, folding bead, 29" x 2.4" WT
Eli jotain jämäkämpää voisi ehdottaa.

Sambolo
29.05.2022, 19.50
Ite varusteineen vähä enemmä ja swalpen magic mary ja big betty super gravity casingilla ja soft seoksella. Just tulin kauden ekalta parkilta missä oli kaikkee pehmeestä kovaan ja märästä kuivaan, toimi. Mut ei noi maxxiksetkaa huonot oo esim DD casingilla ja maxx grip seoksella.

Kuminauha
29.05.2022, 19.50
Saman valmistajan DoubleDown tai DH kylkiset alle, esim taakse Agressor DD Dual jos on enimmääkseen bikepark tyylistä kovaa ja hiekkaista. Eteen esim Assegeai DD Maxxgrip. Kelpaa myös taakse jos enemmän enskahenkistä märkää juurakkoa.

Schwalben Super Gravity kyljillä sitten esim magic marya ja big bettyä.

kauris
29.05.2022, 20.16
Valis, pelkän uuden takarenkaan osto voi riittää hyvin. Exo+ (varsinkin jos uusinta mallia) edessä on sinunkin painoisella luultavasti ihan hyvä. Eli esim hieman tylsästi sama dhrII taakse kuin sulla nytkin on mutta DD kyljillä. Sit vaan myös oikeat paineet.
Tuolta vinkkiä. DD kylkeä vastaa super gravity.
Sulle tarjoaa takarenkaalle noin kahta baria valinnoista vähän riippuen.

Valis
29.05.2022, 20.36
Joo tuota dd kylkistä mietein. Ekoilla parkkiajoilla oli liian pienet paineet. Viimeksi oli 2bar molemmissa. Oli parempi, mutta ei hyvä.
Täytyy aluksi testaa tuota, että taakse vahvempi kylkinen. Käytättekö inserttejä?

Sambolo
29.05.2022, 22.25
Mun mielestä dd kylki on paljon epävakaampi ja löllömpi mitä super gravity. SG paljon tarkempi ja ennakoitavampi, dd vähä sortaa ja burbbailee. Ite jos maxxikseen palaan niin varmaa dh: joutuu ottaa. Tuntuu, että maxxiksella vaa kumin määrä lisääntyy, mutta se on paksuudesta huolimatta pehmeää. Toki ehkä sit paremmin damppaa.

Valis
12.06.2022, 12.49
Palatakseni rengasasiaani. Tuli hankittua taakse Maxxis Dissector Dh casing Maxx Grip. Aivan huomattava ero oli kyllä edelliseen DHR II MaxxTerra Exo+.
Etusen jätin ennalleen. Oli muuten aika työmaa saada se vanteelle :)
Perjantaina ekat ajot tuolla kombolla. Tänään uudestaan.

Sambolo
01.08.2022, 01.35
Jonku verran kuluneet nuo omat swalpet bb/mm softit ja ajotaukoakin on, mutta jotenkin tuntuu, että ei ihan hirveesti luottoa kuivalla irtomaalla, tosin liekö millään renkaalla? Itellä kyllä puol kuntoisena ja tauon jälkee aika varovaista ajoa ja se tuntui vaan lisäävän efektiä, mitä enemmän käskyttää niin sitä paremmin pitää, mutta sitten ei ole kyllä virheisiinkään varaa.

Mutta joo, ultimaattinen kuivan liukkaan kelin rengas? Tuntuu että nuo parkit kuitenkin useemmin rutikuivia kuin märkiä.

kauris
01.08.2022, 09.40
Mulla MM edessä ja BB takana. Molemmat softeina. Erityisesti takana kun keskinappulat ovat jo selvästi kuluneita huomaan jarrutuspidon kuivalla hiekalla ja soralla huonontuneen selvästi. Se nappula kun ei ole enää yhtään neliömäinen vaan kulunut viistoksi. Betty ajossa ekaa kesää, Maryllä edessä jo toinen.
Sen keski nappulat on paljon paremmat mutta reunimmaisten sisäreunat eivät enää uuden veroiset.
Osin jarrutuspitoon vaikuttanee hieman haluamaani korkeampi rengaspaine takana. Kompromissi vanteen kestävyyden takia. Kurveissa se ei ehkä vaikuta niin paljoa.

Minä koitan ens kesänä Assegai-dhr2 yhdistelmää. Molemmat pehmeimpämä ja tod näk dd-kyljillä.
Assegaita mulla ei ole koskaan ennen ollut.

Ps. Näin bikeparkissa kun heräilee teltassa niin hitto kun meinaa krampata vuorotellen pohje ja takareisi jos vähänkin jalkoja koukistelee oudosti. Nestettä ja pientä verryttelyä varmaan ohjelmassa ennen kuin hissit aukee vasta klo 12.

Pps. Tosi erilaisia bike parkkien ajoalustatkin on. Täällä Sappeella savisempaa. Eilen sateen jälkeen hetken tosi liukasta. Mutta vähän vain kosteana tai kuivallakin säällä hyvä. Nuuksiossa taas sadesäällä tai sateen jälkeen pito on kuivaa keliä paljon parempi kun muutoin liukas hiekkapinta on kosteana. Iso-Syötteellä bermilaskut olivat myös sateisena päivänä hyvinkin ajettavat. Siellä urat kivisempää hiekkaa. Metsissä taas Syötteen parkissa meni liukkaaksi, mutaiseksi ja tosi pehmeäksi.

Edit.
Kuva takarenkaan nykykunnosta.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb23073914/p4pb23073914.jpg

Kuminauha
01.08.2022, 10.26
Agressor Dual DD taakse? Ainakin Maxxis mainostaa sitä ultimaattisena kuivan kelin renkaana. Eteen sit esim Assegai DD maxxgrip tai uudella exo+ kyljellä.

Uuno1
01.08.2022, 10.33
Kertokaas isot pojat että ajanko itse vain liian hiljaa ja kiltisti kun itselle on kivikoissa ja pyöräpuistoissa tähän asti riittänyt insertit + Exo / muu vastaava ohuehko runko varsin hyvin?

kauris
01.08.2022, 14.57
Ehkä. Tai tarpeeksi ilmanpainetta. Mä olen valittanut tätä täällä monta kertaa eli pahoittelut toistosta mutta mulla ei tosiaan kestä 25 psi (1.7 bar) paineella takavanne kovavauhtisessa kivikossa (erit Nuuksion Forestin loppuosa) vaikka pepis rock noodle insertti ja vahva rengas (dd tai super gravity). Pyörä täysjousto (180 mm) ja kuski 76 kg. Ja haluaisin ajaa 23 psi paineella. Kyllä se täällä sappeen bermipätkissä pelaa toki.

JohnnyBuzz
01.08.2022, 22.06
Ehkä. Tai tarpeeksi ilmanpainetta. Mä olen valittanut tätä täällä monta kertaa eli pahoittelut toistosta mutta mulla ei tosiaan kestä 25 psi (1.7 bar) paineella takavanne kovavauhtisessa kivikossa (erit Nuuksion Forestin loppuosa) vaikka pepis rock noodle insertti ja vahva rengas (dd tai super gravity). Pyörä täysjousto (180 mm) ja kuski 76 kg. Ja haluaisin ajaa 23 psi paineella. Kyllä se täällä sappeen bermipätkissä pelaa toki.

Mä ajan 25 psi takana ja 23 psi edessä (tai viime aikoina kyl enemmän ja enemmän peukalofiiliksellä). Takana on Huck Norrisin insert ja oon ehkä pari kertaa saanut menemään vanteelle asti iskun. Mut en kyl tohdi pommittaa täysiä kivikkoon, kun pelkää seurauksia, jos menettäis pyörän hallinnan. Edit: mullakin alkaa olemaan soft Big Betty puolentoista kauden jälkeen vähän vastaavassa kunnossa (vähän huonommin oon uskaltanut kantata, kun reunanappulat on kuluneet vähemmän). On uus hommattuna tällä kertaa Super Gravity casingilla ja hyvin vähän odotan sen vääntämistä vanteelle. :D

Sambolo
02.08.2022, 00.28
Ei kyllä haittaa jos betyn jarrupito vähän heikkenee, mun mielestä sitä on melkeempä liikaa. Joskus aiemmin oon itekseni todennu et kuivalla pitäis paremmin kovilla paineilla, mutta jotenki epäilen omia kokemuksia, pitää vähän vielä testailla. Olisi kyllä kiva kun pystyisi ajaa kaikkialla vähän pienemmillä paineilla, tuntuu nuo swalpet menevän aika puiseks 1.5 barin jälkeen ja eron huomaa jopa pyörän äänessä, hirvee ryminä ja ketjut hakkaa, ihan ku iskarit entiset jne, kun sit vähä pienemmillä paineilla menee kuin sukkasilteen ja tuntuu kun ois jousitus juuri huollettu :D

Sambolo
21.08.2022, 02.29
Oletin et tänään ois pitkän kuivakauden jälkeen ollut ihan luistelua, mutta oikeestaan todella hyvä pito nuuksiossa tänään. Tosin sellaists irtotavaraa ei juurikaan ollut, vaan tiivisti tamppantunutta maata enimmäkseen. Jarrupattia oli senkin edestä sitten. Renkaina edellee MM BB softina, tänään erittäin hyvä valinta.

kauris
21.08.2022, 10.36
Ne ne mullakin pyörässä edelleen :)
Tänään oliskin minunkik tarkoitus lähteä Nuuksioon niitä taas ulkoiluttamaan. Kun saldoa myyntiin tulee, niin Assegai ja dhrII yhdistelmää maxgrip ja dd kyljillä lähtee varmaankin tilaukseen ens kesäksi. Eteen riittäis exo+ mutta eturengas saa siirtyä taakse myöhemmin niin siksi dd. Seuraavana kesänä vaihdon jälkeen sitten assegai-assegai kombo :)
Ja ens kesänä ajetaan postissa tulossa olevilla rimpact pro inserteillä. Luulis kestävän. Painetta aion pudottaa niiden myötä 21/23 tienoille.

Kun parkkikausi loppuu niin syksyksi ja talveksi laitan tän nyt edessä olevan mm softin takarenkaaksi ja mulla on yhden talvikauden ajettu Contin Baron eteen.

JohnnyBuzz
21.08.2022, 10.50
Pitoa riitti myös Sappeella alkuviikosta ja eilen Meri-Teijossa. Jopa yllättävän hyvin, kun tosiaan on ollut pitkään kuivaa ja kuumaa. Mulla on toista kautta käytössä oleva Magic Mary & Big Betty -kombo, joka varmaankin kestää vielä tän kauden loppuun. Uudet jo hommattuna ja viimeistään ens keväänä voisi ne vaihtaa.

kauris
21.08.2022, 11.00
Uudet Contit kyllä houkuttaisi mua myös. Ei tarttis syksyksi vaihtaa toisiin niitäkään, kun kylmäpito on oletettavasti edelleen ihan hyvä. Kesällä vois se Kryptotal (omat versiot eteen ja taakse) olla paras mutta märällä ilmeisesti Argotal eteen harvemmalla isommalla nappulalla optimaalisin.

Yks asia mistä voi kyllä eurooppalaisena olla iloinen kerrankin hintojen suhteen on renkaat. Jenkit maksaa kumeista useamman kympin enemmän. Maxxiksen ykköskumit ym on siellä yli 80 dollaria kappale kun bike-discountists esim voi lähteä n. 65 eurolla Suomenkin 24 % alvilla. Jenkit tilaa itsekin Saksasta renkaita vaikka tullit ja postit tulee päälle (tosin ei euroopan alvia). Melkein kaikki muu onkin sitten täällä kalliimpaa. Varsinkin kaikki muut pyörät kuin saksalaiset postimyyntimerkit.

Sambolo
21.08.2022, 11.49
Oli myös aika hyvin kivet esillä nuuksiossa, varsinkin narnialla tuntu et se kivikko ei ole ikinä ollut niin terävä ja paha, mut onneks renkailla ei mutinoita senkään suhteen. Harmi kun unohti tarkastaa paineet, kun tuntu kerrankin niin sopivilta. Contit kyllä kiinnostaa, eio tainu ikinä olla yhtiäkään mulla. En vaan tiedä voinko käyttää enää mustia :D

JohnnyBuzz
21.08.2022, 12.14
Oli myös aika hyvin kivet esillä nuuksiossa, varsinkin narnialla tuntu et se kivikko ei ole ikinä ollut niin terävä ja paha, mut onneks renkailla ei mutinoita senkään suhteen. Harmi kun unohti tarkastaa paineet, kun tuntu kerrankin niin sopivilta. Contit kyllä kiinnostaa, eio tainu ikinä olla yhtiäkään mulla. En vaan tiedä voinko käyttää enää mustia :D

Joo, se Narnian kivikko oli ihan kauhee, kun kävin pari viikkoa sitten. Siihen voisi kyllä laittaa maata ihan runsaasti. Diggaan siitä reitistä muuten, mutta se kivikko vie vauhtia aika tavalla pois. Kävitkö Forrestia kokeilemassa? Siihen oli käynnissä huoltotyöt silloin. Oiskohan sen kivikkoa vähän laimennettu?

kauris
21.08.2022, 19.01
Forrestin kivikolle ei ole tehty mitään. Vuosi vuodelta pahempi. Nyt loppuosaa en kyllä viitsi enää päästellä jarrut auki ja siten vikassa hyppyrissä ei vauhdit riitä enää ländiin. Pitäis varmaan koittaa polkea pari kertaa siinä just ennen.
Forrestissa on uusittu sitä alkua. Siinä oli aina lätäkkö montun pohjalla niin tekivät vähän muutostöitä. Tykkäsin ehkä vanhan radan (erit. tän alkukesän versiosta) eniten.

Nuuksion yhden ohjaajista Jarnon kanssa joku kerta jutellessani oli toisaalta hän sitä mieltä ettei kivikkoja saa kaikill radoilla kuten Forrestissa peittää soralla. Menee niiden ratojen luonne ja idea vähän pois. Osin ihan samaaa mieltä mutta hieman se alkaa olee jo raffi ja kun haluan koittaa ajaa lujaa niin vanteita on mennyt.

Liukkaudesta vielä. Oli siellä Nuuksiossa tänään aiempia kertoja liukkaampaa armottoman kuivuuden takia. Just jarrutuspito mua vähän meinaa yllättää kun vielä takarenkaani on yllä kuvatulla tavalla kulmikkaan sijaan viistottunut. Toki kurvitkin kosteaa säätä liukkaammat muttei mitenkään mahdottomia. Kuiva maa ja pöly saivat renkaat pari kertaa vähän yllättäen irti myös Mordorin viistolla reitillä. Ei niillä kallioilla koska kuivaa mutta siellä metsän puolella ennen laskettelurinteen puolelle taas tuloa. Oli se multainen maa tosi hienoa kuivaa pölyämäistä ja ne parit juuret siellä seassa sitten kiusana. Mordoriahan ei ole vielä merkattu niin sitä ei moni hoksaa mennä ajamaan. Lähtee sieltä mistä Narnia mutta erkanee oikealle hiekkakasan kohdalta. Ja kulkee Narnian ns. yläpuolella metsäosuuden ja lopun taas Keisarin vieressä.

Sambolo
21.08.2022, 21.00
Joo oli kyl eka kerta ku en forrestin loppua viittiny enää jarrut auki, avajaispäivänä vielä viitti, ehkä sieltä vielä joku linja löytyis, mut joo, ei kyllä mun ratoja, siinäkin alku tosin iha hauska.. Kivikolla on paikkansa, mut jos se rupee olla semmosta, että mitää järkevää linjaa ei enää ole, niin jää multa kyllä ajamatta, en saa siitä mitää kiksejä. Cliffi varmaa nuuksion parasta antia itelle tällä hetkellä.

Mulla ainoo kohta varmaa missä lipsahti oli siinä missä rata oikestaa jo loppunu ja käännytään hissille :D Tsekkasin tänää paineet, voi olla aavistuksen tippuneet, takana 23 ja eessä 22 psi, eikä edes pahemmin kolissu, tosin, kuidusta ei ihan semmosta tunnistettavaa ääntäkää lähde niin kuin aluvanteesta.

Sambolo
13.09.2022, 00.21
Varmaan vähän ikäkin alkaa painaa noissa swalpeissa ja kuluneetkin ovat. Nyt kun pari kertaa käyny kunnon parkeissa antamassa runtua niin takarenkaassa kolme pientä reikää jotka litku tukkinut. Uudet taikamarit tuossa kyllä jo odottelis :)

Jokkepappa
04.10.2022, 23.05
Talvella taas reissua espanjan kivikkoon. Renkaita pohdin sinne. Tällä hetkellä enska renkaina argotal/kryptotal. Xynotal olisi juuri tuollaisen alustan kumi eturenkaaksi. Vai assegai/dhr2 maxx grippinä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221004/c65197fe36b43cfd6e391a910b9ecfca.jpg

Jokkepappa
28.11.2022, 12.01
Talvella taas reissua espanjan kivikkoon. Renkaita pohdin sinne. Tällä hetkellä enska renkaina argotal/kryptotal. Xynotal olisi juuri tuollaisen alustan kumi eturenkaaksi. Vai assegai/dhr2 maxx grippinä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221004/c65197fe36b43cfd6e391a910b9ecfca.jpg

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta TapatalkillaItseäni lainaten. Argotal enskaa ei saa nyt mistään niin ostin xynotalin enska kyljellä Espanjan reissua varten.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

Katran
08.12.2022, 17.00
Tuli hommattua enduropyörä ens kesää silmällä pitäen ja iskin nyt silmäni tommosiin valkosiin Onzan renkaisiin: https://www.onza-tires.com/collections/tires/products/porcupine?variant=37728924106950

Yleisesti ottaen Onza on ymmärtääkseni varsin pätevä rengas alamäkihommiin, mutta lähinnä nyt pohdin, että kuinka kauan tommonen valkonen on hieno. :D
Toinen kysymys olis, että saatavilla olis 2,4" ja 2,6" tuumaiset versiot. Taakse tietty 2,4", mutta kumpi eteen? Pyörä on mulletti, jos sillä on tässä mitään merkitystä. Onko 2,6" liian massiivinen? Ajot siis varmaan pääosin hissipuuhia ja jonninverran trailia lisäksi. Kesällä. Nyt talvella korkeintaan satunnaisia testileikkejä.

kauris
08.12.2022, 17.32
Onzan hyvyydestä en tiedä mutta alamäkiajoon valitsisin 2.4 renkaan eteen ja taakse. Mun mielestä 2.6 renkaan tuntuma ja ohjaus on epämääräisempi kovemmassa alamäkivauhdissa. Polkuajossa se voi suuremman ilmatilan ja sen mahdollistaman aavistuksen pienemmän paineen myötä olla mukavampi ja pitävämpi.

Bndit
08.12.2022, 17.38
En sano tässä miltä noi valkoiset renkaat näyttää omasta mielestä :) , mutta mulla on mulletti parkkipyörä 2.4" molemmissa päissä ja toimii erittäin hyvin ja samaan suuntaan meen sähkömaasturissa, tai no nyt olikin 2.4" molemmissa päissä kesällä mutta uusi eturengas on 2.6" kun luulin silloin vielä että on parempi kun tilasin sen.

Katran
09.12.2022, 11.11
Ulkonäkö on toki makuasia :D

Arvelinkin, että 2,6" olisi liian järeä alamäkeen. Pyörässä on vakiona Maxxiksen 2,5" Assegai edessä ja 2,4" Minion DHR takana. Noi on vaan dual compound exo ja kuullut juttua, ettei kestä alamäessä. Että tarttis päivittää 3C EXO+ versioon kenties, tai vielä järeämpään?

En tiiä. Luultavasti vedän noilla orkkikissa, kunnes hajoaa ja vaihdan sitten. Toki vois olla hyvä idea hommata vaihtokumit valmiiksi, ettei leikit vallan tyssää rengasrikkoon. :D

Edit: Toisaalta, ajelen vielä toistaiseksi sisureilla, että onko sen puolesta niin väliä noilla ulkokumeilla? Kuinka pakollista olisi opiskella tubeless-hommat? Toistaiseksi nää jutut inserteistä ym lentää yli hilseen ja lujaa. Sit vielä sekin, että oon suht kevyt (komejenkin kanssa alle 70 kg), että mites se vaikuttaa asiaan?

JohnnyBuzz
09.12.2022, 13.43
Kyllä mä bike park -käyttöön tulevan pyörän laittaisin renkaat tubelessina ja ainakin taakse insertin. Tubelessin kanssa on pienempi riski ilmojen karkaamiselle kesken ajon ja se tuo lisää turvallisuutta hommaan. Lisäksi voi ajaa hieman pienemmillä rengaspaineilla, josta tulee lisää pitoa. Ja siinä tullaankin sitten luontevasti insertiin eli sillä saat suojattua vannetta kolhuilta, mikäli pienempien paineiden vuoksi pääsee vaikkapa kiveen kolahtamaan. Tubelessia ei turhaan kannata pelätä, mainettaan helpompi homma, mutta välillä osuu haasteita matkaan

kni
24.12.2022, 21.54
Onkos tuosta Scwalben bike park-seoksesta kellä kokemusta? Hinta on halpa, oisko tuo kulutuskestävyys sitten sen lisäksi ainoa hyvä puoli?

kauris
24.12.2022, 23.53
Se on suunniteltu ymmärtääkseni just kulutuskestävyys edellä. Takarenkaana paljon ajavalle budjettisyistä vois olla ok mutta en lähde itse testaamaan. Epäilen pitoa. Ja mulle on ok, että kerran vuoteen uusin takarenkaan parkkipyörään ja sen mulla kestää normimallitkin kohtalaisesti. No kyllähän ne nappuloiden kulmat pyöristyy eikä jarrutuspito ole loppukesästä ihan yhtä terävää mutta riittää.

Mä arvon ens kesän rengastusta. Ottaisko Assegai DD ja DHRII DD varman päälle valintana vai kokeilisko Contin kryptotalia. Siitä pitää ottaa DH kyljillä jos haluu pehmeimmän kumin. Viime kesän ajoin Macig mary/ Big Bettyllä ja syksyllä Der Baron/Macig Maryllä.

Jokkepappa
25.12.2022, 01.09
Se on suunniteltu ymmärtääkseni just kulutuskestävyys edellä. Takarenkaana paljon ajavalle budjettisyistä vois olla ok mutta en lähde itse testaamaan. Epäilen pitoa. Ja mulle on ok, että kerran vuoteen uusin takarenkaan parkkipyörään ja sen mulla kestää normimallitkin kohtalaisesti. No kyllähän ne nappuloiden kulmat pyöristyy eikä jarrutuspito ole loppukesästä ihan yhtä terävää mutta riittää.

Mä arvon ens kesän rengastusta. Ottaisko Assegai DD ja DHRII DD varman päälle valintana vai kokeilisko Contin kryptotalia. Siitä pitää ottaa DH kyljillä jos haluu pehmeimmän kumin. Viime kesän ajoin Macig mary/ Big Bettyllä ja syksyllä Der Baron/Macig Maryllä.Ota contia vaan. Mäki pyörään voi laittaa surutta DH casea. Ajoin tän kauden trail casella edessä ja hyvä pito siinäkin. Nyt tulee eteen enduro casea. Uskon että näissä riittää pito omiin tarpeisiin. Toki maxxis 3c on varma valinta mutta syksyn kylmillä tulee ongelmia.

kauris
25.12.2022, 11.13
Syksyllä voin vaihtaa eri renkaan syksyä ja talvea varten. Eli juurikin Baronin väänsin siksi eturenkaaksi. Kesällä ei jaksa kesken kaiken vaihdella parkkipyörään renkaita inserttien takia olosuhteiden mukaan. Siksi mennään pitävimmällä ja kohtalaisen isolla nappulalla. Continentalin osalta mietin, että Agarro vois olla eteen paras märällä mutta muutoin Kryptotal. Siksi vähän hankala tuo Conti asia.

Jokkepappa
25.12.2022, 11.31
Syksyllä voin vaihtaa eri renkaan syksyä ja talvea varten. Eli juurikin Baronin väänsin siksi eturenkaaksi. Kesällä ei jaksa kesken kaiken vaihdella parkkipyörään renkaita inserttien takia olosuhteiden mukaan. Siksi mennään pitävimmällä ja kohtalaisen isolla nappulalla. Continentalin osalta mietin, että Agarro vois olla eteen paras märällä mutta muutoin Kryptotal. Siksi vähän hankala tuo Conti asia.Itellä oli kryptotal enska takana ja argotal trail edessä. Nyt laitan Espanjan reissulle xynotalin eteen enskana.

kauris
05.01.2023, 17.30
Laitoin nyt kuitenkin Maxxikset tilaukseen. Ärkakkosesta 65 euroa kappale oli Assegai DD maxgrip ja DHRII DD maxgrip 29.
Samalla tilaukseen foxin 20 wt öljyä keulahuoltoon. Oli renkaiden lisäksi tuo öljy loppu syksyllä mutta nyt molempia saatavilla. DC-pyörään (Izzo) tilasin puolestaan uudet gripit (Odi Elite pro) tuomaan vähän lisämukavuutta sekä sentin lyhyemmän eli 50 mm stemmin.

Sambolo
06.01.2023, 00.17
Itellä vielä setti taikamareja sg soft kaapissa, tällä kertaa tulee eteen ja taakse kun viimeksi vain eessä ja takana big betty. Noiden jälkkeen voisi kokeila jotain uutta, kuten contia tai misukkaa.

kauris
16.01.2023, 21.58
Renkaat ja nallekarkkikylkiäiset ovat saapuneet. Painaahan nuo. Plus insertit ja litkut päälle.
https://ep1.pinkbike.org/p3pb24046524/p3pb24046524.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p3pb24046523/p3pb24046523.jpg

Sambolo
17.01.2023, 02.18
Assegai aika samoissa ku mun marit. DD on kyllä kyljestä paljon pehmeämpi kuin supergravity, paksuus varmaa samaa luokkaa.

Jokkepappa
17.01.2023, 13.01
Tämmöset meni conti enskojen kaveriksi. Kovaa rengas testiä luvassa loppuviikosta. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230117/9ef38c74ae43832efb17b19cceebb3e5.jpg

järtsy
17.01.2023, 17.56
Lohjan herran tuotoksia, onko jo asennettu? Vähän renkaasta, välineistä ja tekniikasta riippuen kohtuullinen jumppa tai sitten ei:D

Mutta tuote kyllä itsessään on hyvä!

Jokkepappa
17.01.2023, 20.24
Lohjan herran tuotoksia, onko jo asennettu? Vähän renkaasta, välineistä ja tekniikasta riippuen kohtuullinen jumppa tai sitten ei:D

Mutta tuote kyllä itsessään on hyvä!Juu sieltä nämä. On nämä reilusti rajummat kun esim panzer millä aikasemmin oon ajanut. Asennus ei nyt ihan helpoin ollut contin enskoille. Vanhalle renkaalle vähän helpompi mutta uusi rengas oli aika tiukka vääntää päälle. Lähden malagaan ajamaan niin siellä pääsee insertit kovaan testiin.

Uuno1
07.02.2023, 14.55
Noniin tuli ilmoittauduttua ensimmäisiin enskakisoihin ja videoiden perustellaa aika todennäköisesti osilla reiteistä luvassa märkää juurakkoa/kivikkoa/rapaa/turvetta eli tarvetta olisi rouheaan kumiin jottei vauhdi hyydy sladitteluun.

Mitä suosituksia kisaan takarenkaista (2.35-6")? Bonusta jos se ei ole ihan laahausankkuri ettei tarvitsisi höntsäpolkuajoa varten lähteä repimään inserttejä irti useampaan otteeseen.
Tuon tyylisistä takarenkaista itsellä on kokemuksta DHR II:ta ja WTB Convictista, tosin DHR II jotenkin on henk. koht. pettymys pito vs rullaavuus- osastolla ja Convictia ei tehdä 29":nä. :/

Kuivan kelin kumeina meni viime kausi keulalla vuorotellen Assegai tai Vittoria Martello ja takana Dissector. Kombo oli loistava kuivalla sekä polulla että puistossa mutta Dissector taikka Martello ei oikein toimi märällä. Assegain oletan toimivan edessä kisassakin ellei sada kissoja ja koiria.

kauris
07.02.2023, 15.04
No yks vaihtoehto olis laittaa Assegai myös taakse. Tai sitten vielä parempi pehmeään keliin olis Maxxis renkaissa jos pysytään niin Shorty. Mutta se olis ehkä eteen jos ei molempiin päihin.

Contilta sitten Argotal. Sillä valloitettiin (meinasin kirjoittaa miehitettiin mutta myös naisten kisoissa pärjäsi) kärkisijat mutaisimmissa keleissä mc-tasolla. Tämänkin laittaisin eteen (ja taakse). Eli haluutko pitää Assegain edessä, sen pariksi taakse ei nuo oletettavasti vielä pitävämmät ehkä niin hyvin sovi. Jos Assegai edessä niin tosiaan toinen mokoma taakse tai vaihtoehtoisesti DHRII. Parannusta pitoon tulisi Dissectoriin kuitenkin. Ja onhan uusi rengas aina uusi

Jokkepappa
07.02.2023, 19.31
Noniin tuli ilmoittauduttua ensimmäisiin enskakisoihin ja videoiden perustellaa aika todennäköisesti osilla reiteistä luvassa märkää juurakkoa/kivikkoa/rapaa/turvetta eli tarvetta olisi rouheaan kumiin jottei vauhdi hyydy sladitteluun.

Mitä suosituksia kisaan takarenkaista (2.35-6")? Bonusta jos se ei ole ihan laahausankkuri ettei tarvitsisi höntsäpolkuajoa varten lähteä repimään inserttejä irti useampaan otteeseen.
Tuon tyylisistä takarenkaista itsellä on kokemuksta DHR II:ta ja WTB Convictista, tosin DHR II jotenkin on henk. koht. pettymys pito vs rullaavuus- osastolla ja Convictia ei tehdä 29":nä. :/

Kuivan kelin kumeina meni viime kausi keulalla vuorotellen Assegai tai Vittoria Martello ja takana Dissector. Kombo oli loistava kuivalla sekä polulla että puistossa mutta Dissector taikka Martello ei oikein toimi märällä. Assegain oletan toimivan edessä kisassakin ellei sada kissoja ja koiria.Assegai maxxgrip ja taakse esim dissectori terrana. Suomessa kyllä takarengas seuraa.

järtsy
07.02.2023, 22.28
Tossa on kyllä vaatimuksena kaks aika ääripäätä, toimii kisassa märällä, mudassa ja juurilla mutta myös kevyenä lenkkirenkaana. Eiköhän siihen just joku DHR EXO+ Max Terra toimis? Tai vaikkapa Shwalbe Big Betty Super Trail soft.
Onhan noita melkein joka valmistajalla mut aika kompromissi se jokatapauksessa on.

Uuno1
08.02.2023, 10.04
Tossa on kyllä vaatimuksena kaks aika ääripäätä, toimii kisassa märällä, mudassa ja juurilla mutta myös kevyenä lenkkirenkaana. Eiköhän siihen just joku DHR EXO+ Max Terra toimis? Tai vaikkapa Shwalbe Big Betty Super Trail soft.
Onhan noita melkein joka valmistajalla mut aika kompromissi se jokatapauksessa on.

No, kai se skaba on se ensisijainen ja lenkkirengas bonus. Kyllä sitä DHR II:lla tuli vanhalla pyörällä monet höntsälenkit ajettua, mutta jotenkin vain se rengas ei puhuttele: se lipsuu turhankin helposti sivuttain tietynkokoisilla märillä juurilla ja sen saa pyörimään tyhjää teknisissä nousuissa turhan helposti ottaen huomioon kuinka tahmeasti rullaavasta renkaasta on kyse. Kyljillä ei ole itselle niin väliä, jotenkin en ole onnistunut rikkomaan edes EXO:a. Pitää vain taakse ostaa tukevampi insertti kun tuo Rimpact Original otti aika monta vekkiä viime kaudella omilla paineilla.

Yllä mainittu Dissector oli viime kauden ajoissa aika ässä kun oli niin kuivaa, sillä meni mallikkaasti niin bike parkit kuin Tahko MTB.
Se tosin ei kyllä tule toimimaan ellei viikkoa ennen kisoja ole pelkkää poutaa kun kisa on syyskuussa Nuuksiossa.

kauris
08.02.2023, 10.10
Kesän alla ollut rengas on syksyllä joka tapauksessa kulunut ja paras pito on poissa nappuloiden kulmien pyöristyttyä.

Uuno1
08.02.2023, 10.16
Oma Dissector kului loppuun viime kaudella, ja nyt tallissa mua odottaa 2.3" Aggressor, joka ei ehtinyt viime kaudella alle kun se D olikin niin hyvä. Varmaan ajelen Aggressorilla kauden aluksi mutta oletan, että se menee aivan tukkoon jos on mutaista.

kauris
08.02.2023, 10.23
Ei se märälle kyllä tosiaan sovi. En tiedä meneekö tukkoonkin (varmaan mudasta riippuen) mutta nappulat keskellä on sen verran matalia että ne eivät kaivaudu tarpeeksi maahan. Kuivalla toimii hienosti. Joku kesä sitten mulla oli sellainen vaihtoehtoisena takarenkaana kun oli käytössä kaksi kiekkoa.

Jokkepappa
08.02.2023, 11.12
Contin krypto Re on ollut asiallinen takarengas. Näissä uusissa conteissa miinus on että trail kyljet ovat kovimmalla seoksella. Pitää ottaa vähintää enduro kylki jos haluaa pehmeämmän seoksen.

Uuno1
08.02.2023, 16.40
Kysytään näin päin: Mitä DHR II -henkisiä 2.3-6" (taka)renkaita ylipäänsä on olemassa 29" -koossa, jotka mieluiten pitäisivät DHR:ää paremmin märillä juurilla?

Jokkepappa
08.02.2023, 20.25
Kysytään näin päin: Mitä DHR II -henkisiä 2.3-6" (taka)renkaita ylipäänsä on olemassa 29" -koossa, jotka mieluiten pitäisivät DHR:ää paremmin märillä juurilla?Miksi dhr ei pidä? Mikä seos?

Pastu
08.02.2023, 22.57
Mitä suosituksia kisaan takarenkaista (2.35-6")? Bonusta jos se ei ole ihan laahausankkuri ettei tarvitsisi.

Itsellä hyviä kokemuksia Pirelli Scorpion Enduro S edessä ja Scorpion Enduro M takana. Eturengas ei noilla nappuloilla ihan se paras rullaaja, mut piti erinomainen. M takana toimii myös märällä ja rullaa ok.

Sambolo
08.02.2023, 23.40
Ite vaihan big betyn seuraavaks pois, kun oli mielestäni liian pitävä :D Semmone leikkisyys katoaa, tykkään vähä luisutella, eikä niin et jos hipasee jarrua ni pyörä pysähtyy kuin seinään :D seuraavaks taakse taikamari ja edessä sama.

TuomasR
11.02.2023, 19.46
^Meinaatko, että taikamari pitäisi huonommin kuin BB? Voi tulla pettymys :)
Contin Kryptotal Re on erikoinen rengas, se rullaa ihan hyvin, pitoa on tautisesti kuivalla sekä märällä ja kestää hyvin kulutusta. Aiemmin ei ole tullut vastaan kaikkia em. ominaisuuksia yhdessä kumissa.

kauris
11.02.2023, 20.30
Itsekin ajattelin kyllä MM:n ja BB:n vähintään saman pitoisiksi mutta ehkä niin, että edessä MM on pitävämpi, takana voi olla renkaana kumpi vain eikä ero olisi niin suuri tai merkittävä. Bettyä olisin veikannut aavistuksen rullaavammaksi ja märällä luottaisin enemmän maryyn. Riippuen tietty kumiseoksesta.

Sambolo
11.02.2023, 23.01
No siis, betty on kuvioltaan tommone moottorikelkan tela, vahvuus jarrutus ja vetopito. MM mielestäni enemmän sivuttaispitoon painottuva, niin kuin esim dhf mikä mulla ollu myös joskus edessä ja takana. Mutta saa nähä mitkä on sitten fiilikset, aina voi vaihtaa, siks näitä kokeilaan. MM myös aavistuksen kevyempi muistaakseni ja miellän ruullaavammaksi.

JohnnyBuzz
12.02.2023, 01.03
Itteä kiinnostais noi Contit, mut on varastossa odottamassa MM/BB -kombo. Ovat jo reilu vuoden ikäiset, niin pitää laittaa käyttöön. Hyvä yhdistelmä tuo on kaikin puolin. MM aavistuksen lipsunut märillä juurilla, mutta muuten erinomainen sekin.

Jokkepappa
12.02.2023, 01.17
Itteä kiinnostais noi Contit, mut on varastossa odottamassa MM/BB -kombo. Ovat jo reilu vuoden ikäiset, niin pitää laittaa käyttöön. Hyvä yhdistelmä tuo on kaikin puolin. MM aavistuksen lipsunut märillä juurilla, mutta muuten erinomainen sekin.Itelle laitan testiin Assegai/dissector keväällä. Toki on nuo contit on myös toiminut hienosti.

Uuno1
12.02.2023, 12.42
Miksi dhr ei pidä? Mikä seos?

Oisko ollut 3C MaxxTerra. Jos katsot sivusta, niin DHR II:ssa on poikittaisia "kanavia" nappuloiden välissä, ja kun sopivan kokoinen limainen juuri osuu kanavaan sopivassa kulmassa niin sitä pitoa sivuttain ei ole vaan tulee äkkiliukua.

Votkins
12.02.2023, 13.44
Contin Kryptotal Re on erikoinen rengas, se rullaa ihan hyvin, pitoa on tautisesti kuivalla sekä märällä ja kestää hyvin kulutusta. Aiemmin ei ole tullut vastaan kaikkia em. ominaisuuksia yhdessä kumissa.

Samanlainen kokemus sähköpyörässä Kryptotalien kanssa. Eron huomasi kun polki tasaisella asvaltilla moottori pois päältä. Myöhemmin olen lisännyt painettakin kun pitoa on tuntunut riittävän. Ei voi aukottomasti todistaa, että johtuisi vain Kryptoista, mutta samaan aikaan tuli tällänen semiplacebomuutos. Aikaisemmin on ollut DHR2 ja Michelin DH22.

Michelinit yleisesti on ollut täyttä roskaa: halkeilleita runkoja DH22 ja DH34, DH34 kului yllättävän nopeasti alamäkipyörässä, Enduro e-wild kupli kyljistä kuin vaahtokylpy. Voi olla huonoa tuuria, mutta ei mitään syytä nyt hetkeen kokeilla. Ei niitä nyt onneksi ole saanutkaan enää mistään hetkeen aikaan.

M A
13.02.2023, 01.45
Mulla wild AM²:t nousi laakista hyllylle, ovat suorat eikä kupliakaan tullut kuin toisesta hetken. Mutta nämä vain kahden rinkulan kokemuksella.

TuomasR
14.02.2023, 21.25
Mun kokemus Misukan Wild Enduron takakumiversiosta on se, että pitää hyvin, rullaa ok mutta kuluu aivan liian nopeasti. Joku laatuongelmainen kumikin mulle osunut: viime kesänä edellä mainittu rengas irtosi vanteelta heti bermin alussa (tubeless, tapahtuman jälkeen pysyi sisurilla lopun päivää ja vissiin vielä toisenkin ennen kuin laitoin poistoon). Vauhtia ei ollut liikaa https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png Saksalainen verkkokauppias toimitti uuden ilman suurempia narinoita.

kauris
18.05.2023, 15.21
Tänään oli alla pakasta vedetyt Maxxikset Nuuksion Bike parkin avajaispäivänä. Assegai maxgrip DD edessä ja DHRII maxgrip DD takana. Oli kyllä hyvä pito ja hyvin parkkiin sopiva vaimennettu fiilis mitä korosti insertit. Paineita 22 psi edessä ja 24-25 takana. Mutta kyllä se rullaavuus on tietty vastaavasti heikohko. Ei se tavallaan alamäessä haittaa kunhan on tarpeeksi jyrkkää. Mutta huvittavaa kun vielä vastatuulen sopivasti puuskaisesti puhaltaessa alamäkiajossa saa polkea paikoitellen vauhtia tai että osan reiteistä (Easy) pystyy ajamaan käytännössä kokonaan jarruttamatta. Loivemmilla pätkillä porukalla ajaessa sai itse myös välillä polkea että pysyy mukana kun edessä oleva rullaili vapaalla (Fury). Mutta tämä pyörä (Spindrift al 29, joustoa 190/180) on mulla nykyään oikeestaan ainoastaan alamäkikäytössä niin ihan tyytyväinen olen tilanteeseen (hieno pito, hyvä vaimennus). 130 joustavassa "dc" pyörässä sitten selvästi rullaavammat gumekset.

Sambolo
18.05.2023, 19.08
Osa menee kyl myös varmaa ratojen pehmeyden ja tosiaa tuulen piikkiin, en muista itekkää millo ois viimeks pitäny snakessa polkee :D

drizztb
23.05.2023, 16.29
^Meinaatko, että taikamari pitäisi huonommin kuin BB? Voi tulla pettymys :)
Contin Kryptotal Re on erikoinen rengas, se rullaa ihan hyvin, pitoa on tautisesti kuivalla sekä märällä ja kestää hyvin kulutusta. Aiemmin ei ole tullut vastaan kaikkia em. ominaisuuksia yhdessä kumissa.Mikä kylki- ja kumiversio sulla noista Kryptoista on ajossa? Toi vähän houkuttelisi ottaa kokeiluun omaan jäykkäperään parkkiajoon myöskin.

Lähetetty minun Pixel 6a laitteesta Tapatalkilla

kauris
22.06.2023, 00.16
Nyt on tullut varteenotettava mutta erityisesti hauskan niminen rengas alamäkiajoon. Schwalben Tacky Chan! :)
Kannattaa lukea artikkelin perästä kommenttikenttää. Tosi hauskoja muitakin nimiä jengi keksinyt vaihtoehdoiksi tuleville malleille. https://m.pinkbike.com/news/review-schwalbes-new-tacky-chan-tires-born-on-the-race-course.html

Sambolo
22.06.2023, 12.03
Kuulostaa ihan hyvältä ja näyttää ylläripylläri dhf:ltä. Tuo että pitää puskea pyörää, että renkaan ominaisuudet tulee esiin, korostuu mun mielestä jo magic maryssa, tai ehkä se on kaikilla renkailla niin. Yleensä varovainen ajo lisää lipsumista ja kun päättäväisesti pyörää vie löytyy myös pitoa.

Bndit
22.06.2023, 12.06
Joo on kyllä erittäin varteenotettava vaihtoehto, molempiin päihin.

kauris
22.06.2023, 14.16
Mulla on ollut nyt vähän enemmän jo kertynyt kokemusta tän kesän rengastuksesta eli Assegai dhrII kombo DD-kyljillä ja pitävimmällä kumilla. Ei mitään valittamista parkkiajossa. Kuivaahan tässä on toki koko ajan ollut myös. Seuraavaksi houkuttais silti kokeilla eniten Kryptotalia DH-kyljillä, pehmeimmällä seoksella ja samalla pitkästä aikaa ilman inserttejä. Mutta järkevin olis vain kesän jälkeen (kenties jos syksyn kosteille tai viimeistään ensi kaudeksi) vaihtaa edestä Assegai taakse ja eteen uusi samanlainen iskemätön. Kulumaa tuo takarengas on tässä vaiheessa ja ihan hyvin saanut. Pehmein seos ottaa veronsa.

kauris
21.08.2023, 16.30
Tuumasta toimeen. Laitoin Contin Kryptotal fr Downhill renkaan supersoftina tilaukseen uudeksi takarenkaaksi. Eteen jätän Assegain DD:n (max grip). Ja insertit jo tossa otinkin pois. Hitto mulla alkaa olee kaikenlaista rengasta varasto täynnä. Moni hyvinkin vähän vain kulunut. Täytyis varmaan laittaa osa myyntiinkin joskus.

Smooth
22.08.2023, 23.36
Täällä menee kans seuraavaksi taakse contia alle. Kryptotal re dh soft. Edessa saa olla assegai koska ei valittamista.

kauris
23.08.2023, 17.54
Mulla oli kirjoitusvirhe. Re rengas se oli joka taakse tulee eikä eturenkaaksi enemmän tarkoitettu fr.
Tosin olen lukenut osan ajavan muistaakseni juuri re renkaalla molemmissa päissä. Sama kuin dhrII joka toimii niin ikään eturenkaana.

Sambolo
23.10.2023, 17.25
Ihmeen hyvin kestäny taikamarit softina kauden, parkkia tullu useita satoja kilsoja ja muut ajot päälle. Kuvion puolesta vielä ajoja jäljellä hyvin jopa takana, aiempi erä softeja meni kyllä kaudessa takaa loppuun, tosin takana oli silloin big betty, joka ehkä jarrutellessa enemmän kauhoo. Ehkä sitä myös ei ihan niin paljoa laahaile jarruja enää. Enivei, tekis mieli kokeilla jotain uutta, vaikka melko tyytyväinen noihinkin ollut. Tacky chan ultra softina dh kyljillä kuulostaa aika hyvältä ja olisi jopa kevyemmät kuin nykyset MM supergravityt, ilmeisesti myös rullaava rengas kyseessä. Toisaalta contin kryptotalit kiinnostais myös, näitä kuvailtu testissä samankaltaisiksi kuin assegai, mikä kiinnostais kanssa mut maxxikset on mulla boikotissa onnettomien kylkien takia. Tosin samassa testissä sit taas sanottii magic maryn olevan pitävämpi.. on tää vaikeeta :D

kauris
23.10.2023, 17.39
Hauska näitä on spekuloida. Mulla oli aivan loppukauden yhdistelmä Assegai dd kryptotal re dh ja hyvin pelasi. Oliko sitten parempi kuin Magic Mary tai DHR II niin en tiedä. Muttei huonompikaan.
Lauantaina kylläkin muuten kun oli eka oikeasti kylmä parkkipäivä (olikohan +4) niin kuuli kuinka Assegain nappula piti ääntä kovalla hiekalla. Eli olikohan Maxxiksen kuuluisaa kylmässä kovettumista vai oliko maa vain jäässä ja siksi nappuloiden ääni kuulosti kovin kovalta.

JohnnyBuzz
23.10.2023, 21.44
Mä tarkastelin kans tyytyväisenä, että keväällä taakse laitettu Big Betty on vielä tosi hyvässä kunnossa. Edellinenkin taisi itse asiassa kestää kaksi kautta. Tälle kesälle tuli parkia ehkä aavistuksen vähemmän, kun tuli ajettua trailia suhteessa enemmän. Taidan ainakin toistaiseksi pysyä MM & BB -komeissa, kun ovat niin kivasti toimineet. Kryptot kiinnostais myös, mut mennään nyt vielä näillä.

Ripee
24.10.2023, 10.36
Mä tarkastelin kans tyytyväisenä, että keväällä taakse laitettu Big Betty on vielä tosi hyvässä kunnossa. Edellinenkin taisi itse asiassa kestää kaksi kautta. Tälle kesälle tuli parkia ehkä aavistuksen vähemmän, kun tuli ajettua trailia suhteessa enemmän. Taidan ainakin toistaiseksi pysyä MM & BB -komeissa, kun ovat niin kivasti toimineet. Kryptot kiinnostais myös, mut mennään nyt vielä näillä.
Mitäs koko tuo sun MM/BB Schwalbelta on?

JohnnyBuzz
25.10.2023, 00.13
Mitäs koko tuo sun MM/BB Schwalbelta on?

2.4” leveät molemmat ja 29” tietty. Edessä trail casingingillä ja takana gravity, molemmat softina.

Sambolo
23.11.2023, 16.09
Villinä korttina ens kaudelle kokeiluun WTB Verdict Tough/High Grip, reilun 18e kpl hinta ja hyvät arviot teki päätöksen helpoks :)

M A
23.11.2023, 17.18
Mistä löyty tohon hintaan? :)

Sambolo
23.11.2023, 18.02
Yksi taitaa olla viellä jäljellä: https://www.cykelkraft.fi/cykeldack-wtb-verdict-tcs-tough-high-grip-tritec-e25-60-622-29-x-2-5-black

Sambolo
01.04.2024, 23.26
Parit ajot wtb ja parit huomiot. Hauskana yksityiskohtana renkaan kyljessä suositeltu käyttölämpötila 19-45 astetta :D silti toiminut jeppis. Tubeless helppo, melko plörö kumi, tough casin ei ole kovin tough, lkp loppubermeissä jo vähän tuntuu muljuvan, kumiseos tosin pehmeää ja nappuloissa jonki verta korkeutta. Pito hyvä, tarvii lisätä paineita ja antaa lisää runtua ja kattoa sopiiko tämmöselle isolle pojulle.

Benny
02.04.2024, 00.32
Miltäs lkp näytti? Kannattaako sinne jo tulla kesäkumeilla ajelemaan?

Sambolo
02.04.2024, 14.25
Kannattaa, öpaut kaikki pätkät sulia ja kunnossa.

Benny
02.04.2024, 20.08
^

No täytyypä mennä!

Mahlis
12.04.2024, 14.13
Jaahas, täytynee itsekin aktivoitua tässä ketjussa. Se alkaa kevät olla jo sen verran pitkällä, että ei mene kuin hujaus, kun pääsee jo parkkiin ajamaan, ja täytynee nyt ruveta miettimään rengasasioitakin. Itse aloittelin vasta viime kesänä vähän vakavammin käymään bikeparkeissa, joku kymmenkunta parkkipäivää ehti tulla viime kaudella. Pyöränä Orbea Occam LT eli 150/150 joustava minienduro kuten jossain arvostelussa luonnehdittiin, tälle kaudelle tarkoitus laittaa keulaan vielä 160mm ilmaruoto alamäkiajoja silmällä pitäen. Maastopyörätaustaa siis kyllä koko elämä takana, mutta rehelliset alamäkihommat olleet vähemmällä. Reilu vuosi sitten kun hommasin tuon Occamin, niin huomasin, että alkoi nuo alamäkihommat maistua ja siten tulikin käytyä aika monesti viime kesänä hissipyöräilemässä mm. Syötteellä, Sappeella, Mielakassa, Kokonniemessä ja Laajavuoressa.

Renkaat oli viime kaudella edessä ensiasennus rengas, eli Maxxis DHF 2.5wt EXO MaxxTerra ja taakse vaihdoin heti keväällä Dissector EXO+ MaxxTerran, kun ensiasennuksena pyörässä tuli sama rengas mutta normi EXO kyljellä, arvelin, että taakse ehkä hyvä laittaa edes hivenen vahvempaa kumia heti kättelyssä. Takarenkaan sisään ujutin vielä PTN Rokkline insertin. Ajattelin, että lähdetään nyt kokeilemaan kevyemmällä kyljellä miten kestää, ei viitsi suoraan kokeilematta painaa jotain DD tai DH kylkisiä, pitää se itse todeta ja käydä läpi mikä kestää ja mikä ei, kun ei vielä ole niin kauheasti kokemusta näistä alamäkirymistelyistä.
Eipä ollut yhdelläkään noista parkkipäivistä mitään ongelmaa renkaiden kanssa, ei yhtäkään rengasrikkoa tai vanneosumaa. Paineita pidin muistaakseni edessä 25psi ja takana 28psi ja kuskilla elopainoa sellainen aikuisen miehen 95kg kamat päällä. Tokihan oma ajovauhti ja varovaisuus on vielä aloittelijan tasolla, eli ihan mitään älytöntä tykitystä kivikon yli ei vielä uskalla vetää, niin sekin jo selittänee, että jo tuo rengastus on kestänyt hienosti. Tulevalle kesälle on Sappeelle kausari hommattuna, niin tarkoitus olisi lisätä parkkipäiviä rutosti viime kesään verrattuna, niin josko sieltä alkaisi sitä vauhtia ja varmuuttakin löytyä, niin sen näkee sitten miten nuo renkaat siinä sitten kestää mukana.

Yhdet pannut sattui Mielakassa viime kesänä 6. radalla, kun kosteahkossa juurakkorytyytyksessä lähti keula alta niin äkäisesti, ettei siinä ehtinyt silmää räpäyttää, kun keräilinkin itseäni ja pyörää polun varresta mättäältä. Ei onneksi käynyt mustelmia ja kyynärpään pientä ruhjetta pahemmin, mutta säikäytti pahasti. Tuosta vähän pelästyneenä olen nyt ajatellut, että ensi kaudelle voisin laittaa Assegai 2.5wt EXO+ MaxxGripin tuon vanhan DHF:n tilalle. Tokihan tuossa tilanteessa oli varmasti iso osa taidon puutetta ja huonoa ajolinjan valintaa, mutta kuitenkin, jos nyt laittaisi tuota MaxxGrippiä eteen niin ei ainakaan pitäisi renkaasta enää olla kiinni, eli jos ei pysy pystyssä niin sitten voi syyttää pelkästään itseään :D.

Toistaiseksi olisi haluja pysytellä niin kevyessä rengastuksessa kuin pystyy, kun tulee kuitenkin myös ajettua tuolla samalla pyörällä endurompaakin ajoa täällä Salpausselän harjuilla, eli ihan polkemalla kotoa paikalle ja mäen päällekin ja sitten laskemaan mäkeä alas ja toistoja sitten niin monta kuin reidet kestää. Siinä ei viitsisi mitään ihan hirveitä ankkureita raahata mukana. Joten katsotaan nyt ainakin alkuun, miten tuo EXO+ molemmissa päissä (ja takarenkaassa se insertti) ja maxxgripp edessä ja maxxterra takana toimii mun ajoissa. Ideaalihan olisi se kaksi kiekkosettiä, toiseen rehelliset dh-kumit pitävimmällä seoksella ja toiseen jotkut nakin kuoret rullaavalla kuviolla lenkkiajoon, mutta toistaiseksi ei ole varaa ostaa toista kiekkosettiä, niin mentävä nyt yksillä renkailla noi parkkiajot sekä enduro/trail ajelut. No, katellaan. Ainakin tuon Assegain taidan laittaa tilaukseen lähiaikoina.

M A
12.04.2024, 16.38
Tuolta limajuuri-topicista voi myös lueskella mikä toimii liukkaalla. Maxxgripeistä ei oo kokemusta kuin joskus vuokrapyörästä ja ei ainakaan jääny mielikuvaa et olis pidosta ollut puutetta. Nykyinen Butcher t9 on todella pitävä ja tahmea rengas. Tuntuu toimivan myös kylmässä. Näillä kokemuksilla uskallan suositella eteen trail-kylkisenä kaikkeen ajoon nastarengaskelejä lukuunottamatta. Mikään rullaavahan tuo ei ole mutta ei assegaita huonompi.

Sappeella kannattaa vältellä teräviä kiviä :D Sain ite puhkottua trail-kylkisen eliminaattorin ja vielä lommon vanteeseen muistoksi :cool: Ja painetta oli 30+psi/2+ bar.

Sambolo
14.04.2024, 14.05
On muuten pitävä rengas tänä wtb high gripillä myös, mitä nyt paloheinää vähän hinkannu, vaatii ihan totuttelua :D painetta jouduin lisäämään ihan reilusti siihen nähden millä pärjäs swalpejen kanssa, tuntuma silti melko pehmeä mutta enää ei muljunut.

Mahlis
31.05.2024, 13.56
Noniin, laitoinpa sitten tilaten Maxxis Assegai EXO+ MaxxGripp renkaan eteen. Tuossa se nyt odottaisi asennusta, jos pääsisi huomenna jo ehkä mahdollisesti Sappeen Pre openiin ottamaan ekat mäkiajot tälle kaudelle ja sisäänajamaan uutta eturengasta.
Eli nyt rengaskombona on alla edessä tuo Assegai, ja takana Dissector EXO+ MaxxTerra ja sisällä Pepi´s RokkLine insertti. Edessä ei ole inserttiä, luulen, että ainakin toistaiseksi edessä kestää EXO+ minun tasolla ja vauhdilla aivan hyvin. Lähdetään tällä katsomaan, miten kulkee ja kestää. Taakse sitten mahdollisesti, jos näyttää, ettei tuo EXO+ insertin kanssakaan kestä, niin sitten DD:tä alle.
Vähän myös on nuo uudet Contin gravity-renkaat himottaneet, mutta mennään nyt ensin näillä.
Milläs rengastuksella täällä muut on lähdössä kauteen?

Bndit
31.05.2024, 15.36
Uudessa pyörässä oli ensiasennusrenkaana DHRII MaxxTerra ja Assegai MaxxGrip, molemmat DD:nä. Pari kertaa käynyt parkissa ja on kyllä maineensa veroinen combo.

kauris
31.05.2024, 16.41
Tuosta ei paljon ensiasennusrenkaat voi parantua.

kauris
31.05.2024, 16.45
Noniin, laitoinpa sitten tilaten Maxxis Assegai EXO+ MaxxGripp renkaan eteen. Tuossa se nyt odottaisi asennusta, jos pääsisi huomenna jo ehkä mahdollisesti Sappeen Pre openiin ottamaan ekat mäkiajot tälle kaudelle ja sisäänajamaan uutta eturengasta.
Eli nyt rengaskombona on alla edessä tuo Assegai, ja takana Dissector EXO+ MaxxTerra ja sisällä Pepi´s RokkLine insertti. Edessä ei ole inserttiä, luulen, että ainakin toistaiseksi edessä kestää EXO+ minun tasolla ja vauhdilla aivan hyvin. Lähdetään tällä katsomaan, miten kulkee ja kestää. Taakse sitten mahdollisesti, jos näyttää, ettei tuo EXO+ insertin kanssakaan kestä, niin sitten DD:tä alle.
Vähän myös on nuo uudet Contin gravity-renkaat himottaneet, mutta mennään nyt ensin näillä.
Milläs rengastuksella täällä muut on lähdössä kauteen?

Mulla Assegai Maxgrip DD edessä ja takana Contin Krypto Re Supersoft DH-kyljillä. Ja kokeilen nyt ilman inserttejä tuon DH-renkaan ja takana olevan DT:n Fr541 vanteen sekä 27 psi paineen turvin. Edessä pidän noin 23 psi:tä. Sappeelle en ehdi tänän viikonloppuna. On koulujen päättäjäistä ja sunnuntaina tulossa vieraita. Nuuksioon suuntaan huomenna kauden olisko 4. kertaa. Liian kuuma kylläkin alamäkitouhuihin. Onneksi ens viikolla viilenee.

Benny
31.05.2024, 20.01
Tilasin junnulle DHF:n eteen ja taakse tulee Minion SS. Tolla kun täytyy ajella muutkin ajot, niin ei viitsi ihan ankkureita laittaa alle. Ihan hyviä arvosteluja tuosta SS:stä löytyi kuivan kelin parkkirenkaaksikin. Katotaan meneekö mytkat pitkiksi :D

Mahlis
03.06.2024, 14.25
Kävin lauantaina Sappeella avaamassa hissipyöräilykauden, ja ei voi ainakaan nyt näin ensiajojen perusteella valittaa tämän hetkisestä rengastuksesta. Uusi Assegai herätti heti alusta asti luottamusta. Paikoitellen oli bermeissä ja muuallakin todella hienojakoista tomua ja hiekkaa muutaman sentin kerros kovan pohjan päällä, joten pöllyävää menoa oli ja bermeissä tuntui välillä hauskasti, miten ainakin perä lähti ihan aavistuksen luisuun siinä sen tomukerroksen päällä, mutta keula kyllä meni pääsääntöisesti kuin liimattuna. Oli siellä jokunen kosteakin kohta ja kaikkea siltä väliltä, eikä missään vaiheessa ainakaan etupään takia tuntunut, että olisi pitänyt himmata. Eikä kyllä MaxxGripp Assegailla pitäisikään. En varmasti vielä osaa edes hyödyntää tuota rengasta täysimääräisesti, vähän vielä aristaa kovemmissa vauhdeissa oikein kunnolla painaa rengasta kantille ja antaa painetta, vaikka varmasti hyvinhän se siinä pitäisi ja varmaan toimisi jopa paremmin, mitä kovempaa uskaltaisi painaa. Mutta hyvät ensi vaikutelmat, eiköhän tuon kanssa päästä sinuiksi aika pian ja lasku laskulta alkaa luottamaan kokoajan enemmän.

Sambolo
04.06.2024, 18.15
On muuten pitävä rengas tänä wtb high gripillä myös, mitä nyt paloheinää vähän hinkannu, vaatii ihan totuttelua :D painetta jouduin lisäämään ihan reilusti siihen nähden millä pärjäs swalpejen kanssa, tuntuma silti melko pehmeä mutta enää ei muljunut.
Nyton parkkiakin ajettu, pitoa piisaa, vähä heikosti ehkä rullaa vs aiemmat swalpet. Paineet saa olla aika kovat, että ei rengas sorra bermeissä.

Sambolo
16.08.2024, 14.29
Voip johtua tottumattomuudesta uuteen pyöräänkin, mutta assegai max gripillä ei hirveesti vakuuta, vaikea saada pitoa eturenkaalle, taikamari ja wtb verdict tuntunu paremmalta.

Bndit
16.08.2024, 15.24
Mun mielestä taas Assegai Maxxgrip DD etunen on ollut maineensa veroinen, toimii todella hyvin :D

Sambolo
16.08.2024, 15.35
Mulla exo+ ja sisurilla, erona myös muihi et 27 vs 29, muuttujia siis on ja onhan täälä aika liukastakin irtohiekkoineen.

Bndit
16.08.2024, 15.39
Paljon paineita? Mulla parkissa 1.5 baria, polulla 1.1 Toimii hyvin, just olin eilen Nuuksiossa ja mietin et hyvä rengas kaikenlaiseen ajoon :D

Sambolo
16.08.2024, 17.09
Ei kyllä mitään muistikuvaa, sormilla tuntuu löllömmältä mihin tottunu, mut ohut kylki voi juksaa. Toinen huomio, en tiiä johtuuko canyonin jousituksesta vai sisureista vs insertit niin tutnuu et renkaat dämppäis paljon paremmin.

JohnnyBuzz
16.08.2024, 17.23
Ei kyllä mitään muistikuvaa, sormilla tuntuu löllömmältä mihin tottunu, mut ohut kylki voi juksaa. Toinen huomio, en tiiä johtuuko canyonin jousituksesta vai sisureista vs insertit niin tutnuu et renkaat dämppäis paljon paremmin.

Snadi off topic: vaihtuiko Nukeproof Canyoniin?

Sambolo
17.08.2024, 01.13
^molemmat vielä ajossa, nuke menee kyllä varmaan korjaukseen.

Bndit
27.08.2024, 15.11
Viikonloppu Sappeella takana ja kyllä Maxxikset vaan toimii. Laitoin just Kryptotal DH supersoftit toisille vanteilla, en tiedä koska laitan alle, mutta mielenkiinnolla odotan minkälaiset verrattuna Maxxikseen ja myös Enduro softeihin. Kevyehköt ne kyllä on DH renkaiksi: 29” etunen 1306g 27.5” takanen 1192g.

Sambolo
27.08.2024, 17.08
Kaverilla contin kryptotal dh kyljellä ja supersoftina. Hyvin on pinta kestäny parkkiajoa, mut onhan nuo dh kumeiksi muuten hieman köykäset, kevyehkö kuski, kovat paineet ja takana kehä aikalailla entinen. Ilman inserttejä tosin. Ite ollu tosi tyytyväinen noihin wtb verdict tought high grippeihin pidon puolesta, mut takanen alkaa olla vaihtokunnossa ja reunanappulat vähä tuppaa repeileen näillä ”loose over hard” keleillä.

kauris
27.08.2024, 17.44
Samaiseen Contin takarenkaaseen minäkin olen ollut hyvin tyytyväinen. Myös keston osalta. Siis nappuloiden kulumiskeston ja vanteiden keston. Tän kesän olen ajanut ilman inserttejä 26 psi:n paineella. Kuski 78 kg ilman varusteita ja ajo kivikossa aika säälimätöntä. Yhdistelmä contin Dh kumi ja DT swiss fr 541 on siis kestänyt paremmin kuin aiemmin DD / super gravity kumit inserteillä heikommalla vanteella. Voihan se toki sattumaakin vain olla.

Bndit
27.08.2024, 17.56
Mä oon ajanut DD:llä ja Super Gravitylla parkkia 1.8-1.9 barin paineilla takana, hyvin on kestänyt ilman mitään sääliä. Tohon DH renkaaseen voi varmaan vähän pudottaa tosta paineita. Mutta olenkin kevyt.

Sambolo
04.09.2024, 06.02
Wtb verdict though high grippi oli takaata nyt niin sileä et oli pakko laittaa vanha MM supergravity soft tilalle. Wtb tuntui nuudelilta pois ottaessa, kun taas swalpe pysyy muodossaan itekseen kun niin jämy, pitkästä aikaa sai myös tapella renkaan vanteelle laitossa :D Mut kyllä se palkitsi, heti huomas eron rullaavuudessa MM eduksi, tosin paineet joita wtb käytti oli swalpella kumi aivan kivikova, piti vähän laskea. Huomattavasti jämäkämpi ja tarkempi ajaa oli swalpe ja sitä sai huoletta runtana bermeihin, pidän. Taidan nyt tilata ultrasoftina MM eteen ja taakse testaan tachy chania, harmi kun sitä ei saa softina, niin ultrasoftina sitä myös. Vähän mietin että olis odotellu, että noita swalpen radiaali kumeja ois tarjolla, mut haluan eroon tuosta etusests wtb myös, nyt tuntui pyörä vähän epätasapainoiselta tuolla sekakombolla. Mietin myös onko noiden radiaali renkaiden maata halaava fiilis pois sitten myös leikkisyydestä.

M A
04.09.2024, 08.09
Ultrasofti hävinnee takaa sen verran nopeesti et pääset pian testaamaan niitä alberteja :p

kauris
04.09.2024, 08.24
Mä menin nurin pari viikkoa sitten (en ole sen jälkeen ajanut) parkin bermissä kun eturengas, Assegai max grip DD, luisti alta. Syitä voi olla monia ja suurimpana varmaan kuskin ajotaito mutta mietin onko renkaallakin oma osansa. Toista kesää eturenkaana toimineen Assegain reunanappuloiden kulmat eivät ole enää terävät kuten uusissa kumeissa olisi vaan pyöreämmiksi kuluneet. Muutoin rengas on vielä varsin hyvässä kunnossa. Nappuloita ei ole yhtään kokonaan murtunut ja niiden koko on vielä varsin hyvä. Ja olisiko alta betoninkovan bermin jossa päällä ohuehko kerros irtomurua pinnalla pitänyt uusi rengas sen paremmin kuitenkaan. Tiedä häntä. Hitto mulla on iso kasa muutoinkin vain vähän käytettyjä renkaita varastossa niin tuntuisi tyhmältä ostaa jo uusi. Tai pitäis saada aikaiseksi myydä niitä vanhoja pois. Magic Marya esim. on joku kappale erilaisina versioina ja mm. yksi lähes pakasta vedetty Contin Baron. Olen säästellyt sitä syksyn liukkaille kiville ja juurille trailiajoon eturenkaaksi ja eihän se sellaisessa mihinkään kulu. Ja ei se siinä käytössä ole kuin yhtenä syksynä tainnut alla ollakaan. Tyhmää säästelyä. Ei sen kumin ominaisuudet kuitenkaan myöskään parane vuosien mittaan. Liekö paras pito siitä jo poistunut varastossa makuuttaessa.

Mahlis
04.09.2024, 09.56
Itsellä ensimmäinen kesä nyt Assegai MaxxGripillä takana, ja pari kertaa olen kaatunut, mutta ne ei kyllä takuulla johtuneet siitä eturenkaasta, vaan ihan vain puhtaista ajolinja- ja tekniikkavirheistä. Olen vielä sen verran noviisi näissä alamäkihommissa, että kauhean laajaa kokemusta ja tietämystä ei eri renkaista tässä käytössä ole, mutta sen kyllä sanon, että kyllä tuo Assegai on ainakin omaan makuun ollut juuri sitä mitä hainkin, on herättänyt luottamusta ja oma ajo on tänä kesänä ottanut suuria harppauksia eteenpäin. Edellinen eturengas oli DHF MaxxTerra ja sen kanssa heitin yhdet ihan rehelliset "eturengas varoittamatta alta" -pannut, ja sen jälkeen en koskaan oikein oppinut luottamaan siihen, joten sen jälkeen tuo Assegai on kyllä tuntunut siltä, että paljon kovemmin uskaltaa kyllä tuota rengasta vasten antaa painetta mutkissa ja sitä myöten on tullut positiivisesti vauhtia lisää, koska mutkissahan se nopeus tehdään tai tapetaan.
Takarenkaana toista kesää nyt pyörinyt tuo Dissector MaxxTerra ja ei minulla siitä kyllä ole mitään pahaa sanottavaa. On kestänyt minun ajoilla EXO+ kyljillä ja insertillä ilman rengasrikkoja, vain kerran kolahti kuuluvasti vanteelle mutta ei siitäkään onneksi tullut vanteeseen lommoa. Tosin nyt kaksi kesää parkkia, tänä kesänä huomattavasti enemmän mäkipäiviä kuin viime vuonna, niin alkaa varsinkin keskinappulat olla jo aika rotan nakertamia ja nappuloiden juurissa on jo pientä halkeamaa näkyvissä.
Eiköhän tuo tämän kauden päätteeksi ole entinen ja ensi kesälle uutta kumia taakse, tuo Assegai menee vielä ensi kesänäkin, siinä ei vielä havaittavaa kulumaa. Ellen sitten talven mittaan keksi, että haluankin koko setin Continentalia tai Schwalbea alle, kun tekisi mieli kokeilla jotain uuttakin, kun käytännössä aina mennyt Maxxiksilla.

Sambolo
07.09.2024, 13.14
Olin tuossa torstaina maltsussa ja jälleen kyllä tuntu että assegai maxxgrippiin ei saanut mitään pitoa. Osittain kyllä varmaan edelleen erot kahen pyörän ja jousituksen välillä, vähän parani tilanne kun lowspeed compresssion oli tapissa lama mallin zebissä ja haki oikeaa painetta renkaaseen. Kovaa painetta en suosittele noihin(ei mitään pitoa) mut toisaalta liian matalassa sama homma, tarkka tuntuu olevan. Löllö exo+ casingillä varmaa oma vaikutuksensa myös. En malta oottaa, et myös tuonkin tilalle saan magic maryn. Ultrasoft dh casing tulossa myös tähän kakkospyörään. Takan on jo eddy current, supergravitynä tosin, joka tuntuukin sisurilla vähän muljuvan(tosin 2.6 leveäkin).

kauris
07.09.2024, 21.23
Ei ole Dt swissin pomminvarmaksi mainostettu Fr541 ja Contin Krypto DH 26 psi (1.8 bar) paineella vahvempi kuin Sappeen Supersonicin kivikko rollercoasterin risteyksen jälkeen. Iso dentti kehään ja ilmat tyhjeni. Pari pinnaa löysäksi myös. En osunut punaisella spraylla maalattuihin kiviin vaan johonkin muuhun. Huomenna taitaa olla sisuripäivä jotta ajot jatkuu.

Pitäisköhän sitä kokeilla seuraavaksi takuukiekkkoja eli Santa Cruzin Reverse 700 euron alukiekkosettiä joka tarjoaa uuden kehän töineen jos tulee dentti jossa ei ilmaa enää rengas pidä.

Edit. Ehkä uusin kuitenkin vain jälleen kehän. Kehä posteineen on satasen luokkaa ja kiekon rakennus n. 60 euroa. Ja psi pari lisää painetta tai varovaisempaa ajoa suosiolla kivikoissa.

Asiaan: Renkaiksi miettinyt ees taas Contin Kryptoa. Nyt sellainen takana ja Assegai ollut tosiaan edessä. Dh:na molemmat koska tällä pyörällä ajan vain parkkia.

Tuntsan Palo
07.09.2024, 22.25
..sinä on tosiaan varsin iso ja terävä kivi piilossa kun tuossa kohdassa ottaa linjan vasemmalta. Täräytin itsekin siihen pari kertaa ennen kuin tajusin tulla kallion päältä aiemmin oikealle jolloin kivestä ei ole harmia.

Minulla loppui tänä kesänä pito- ja keulan hienosäätöongelmat kun lopultakin tajusin laittaa eteen MaxxGrip Assegain sisään CushCoren.

Sambolo
20.09.2024, 08.28
Ekat parkkiajot magic mary ja tachy chan super dh ultra gripeillä ja voi poijat että tykkäsin! Ei ehkä hirveän vertailukelpoinen keli vs kesän kuivuus, pitoa meinaa löytyy muutenkin kesän aavikkoja enemmän. Tosin pari/kolme edelliskertaa ollut myös hyväpitoista maata.

Aloitetaan asennuksesta. Oli tarkoitus laittaa nämä ilman inserttejä. MM sujahti vanteelle suht kivuttomasti ja rengas nousi keskiurasta vielä kivuttomammin, ei mitään asettelua hyllylle rengasmuovilla tai mitään muitakaan kikkoja, suoraan vanteelle laiton jälkeen vain jalkapumpulla ilmaa ja tämä oli valmis, helpoin tubeless ikinä. Tachy chan sen sijaan.. pelkkä kumin tutkailu ja hypistely osoitti, että merkintöjen yhtäläisyydestä huolimatta mm:n kanssa, tämä on täysin erilainen rengas. Kyljen pintamateriaali näyttää ja tuntuu erilaiselta. MM uurteinen snakeskin vs TC sileä pinta, sekä TC tuntuu heppoisammalta ja kevyemmältä(mitä myöskin speksien valossa on). Profiili myös matalempi mitä MM. Vähän arvelutti, miten tämä kestää läpilyönnit takana ilman inserttiä, tuntui hepposammalta kuin vanha supergravity. Halusin silti kokeila ilman inserttiä, joten kumia asentamaan. Vanteelle meni helposti, mutta siihen se sitten jäiki. Ei toivoakaan, että olis noussu keskiurasta, ilmaa pääsi joka puolelta reilusti, vaikka mulla takakiekossa keskiura matalempi mitä etukiekossa. Koitin asetella hyllylle rengasmuovilla, mutta eivät vain suostuneet pysymään siinä lainkaan vaan valuivat keskiuraan suoraan. Luovutin ja päätin kokeilla auttaako cushcore. Melkoinen työmaa saada vanteelle cushcoren kanssa renkaan matalasta profiilista johtuen, tämä kuitenkin onnistui ja insertti piti renkaan poissa keskiuralta, jolloin vanteelle nousu oli jälleen lasten leikkiä, elikkä kerrankin cushcore helpotti asennusta :D

Kun tulin bikeparkkiin, huomasin että renkaat edelleen vanteellenostopaineissa, paineet pitäny täysin asennuksesta, vaikka useampi päivä välissä. Vähän laskin, mutta suht kovat paineet jätin silti, kovemmat kuin yleensä. Ajattelin, että heti ekan laskun jälkeen joutuu varmaa reilusti tiputtamaan paineita, ettei tunnu aivan puiselta, mutta kappas, renkaat tuntuivat erittäin hyvältä! Kovuus ei välittynyt ajotuntumaan, renkaat damppasivat erittäin hyvin kovista paineista huolimatta(täytyy mainita, että ennen ajoa olin myös voidellun liukuputkia/tiivisteitä keulaöljyllä mitä teen välillä, vaikuttanee hieman herkkyyteen). DH kumit tunnetusti damppaavatkin enemmän ja tuli mieleen swalpen radiaalirenkaiden testit kun hehkutettiin pitoa ja damppausta, eräskin testaaja ajoi normaalisti exo/exo+ kyljillä, joten ero tavan dh kylkiinkin tekisi huomattavan eron siinä koska mielestäni ero on jo erittäin huomattava supergravityn ja super dh:n välillä. Ultrasoft vs soft vaikuttanee osaltaan myös.

Enivei, pito ja käyttäytyminen oli taivaallista, tuntui kuin kontrollia ja tarkkuutta olisi roppakaupalla enemmän, tuli tunne, etten halua ajaa millään muilla renkailla enää, renkaat jopa kuullostivat hyvältä :D Nämä myös rullaa ok, paremmin kuin wtb. Vähän harmittaa kun toiseen pyörään laitoin MM 2.6 leveänä, tuntuma ei lainkaan niin tarkka ja hyvä vs 2.4. Kaikki yli 2.4 on liian leveä parkkiin mun kokemuksella. Tuossa toisessa pyörässä en vain halunnu keskiön laskevan entisestään. Syksy on kyllä parasta aikaa ajaa parkkia, menkää mäkeen, siellä on herodirttiä!

kauris
25.09.2024, 14.17
Mulla kävi nyt niin, että tilasin uuden fr541 kehän ohella uudet parkkirenkaat. Ja näköjään ostin Schwalben Albertit Gravity pro kyljillä. DH-kylkiä kun noihin ei saa. Eteen otin ultra softin ja taakse softin. Olisin ottanut kaksi ultraa mutta niitä oli vain yksi tarjolla bike-discountissa. Nyt vakaa tarkoitus tehdä niin että ens kesän jälkeen vaihdan edestä ultran taakse ja ostan eteen uuden tuoreen ultran. Tai siinä vaiheessa siis kun kulumaa liiaksi edessä tai takana alkaa ilmaantumaan.
Mielenkiintoista nähdä miltä radiali nyt sitten tuntuu ja kuinka kestää. Alustavasti olen suunnitellut laittavani taakse 27 psi (1,85 baria) ja eteen 24 psi (1,65).

Bndit
25.09.2024, 16.58
Noi on kyllä todella mielenkiintoiset renkaat. Kuvissa näyttää aika matalilta noi nappulta, onko? Itse suunnittelin radiaali Macig Maryä super softia eteen ja softia Alberttia taakse. Laitoin just contit alle viikko sitten kun meni DHR puhki. En ole valitettavasti päässyt parkkiin eikä ole poluilla ollut edes liukasta. Mutta onhan noi DH-kylkiset renkaat huomattavasti jämäkämmät kun Contin endurot tai Maxxiksen DD:eet. Nyt ajanut trailia 0,1 baria pienemmillä paineilla kun noilla ohuemmilla eli 1.0 edessä ja 1.2 takana. Parkkiin ainakin aluksi sama homma eli sit 1.4 eteen ja 1.8/1.7 taakse. Noilla matalilla paineillakin pitää ajaa todella kovaa että tuntuu hyvältä, mutta toisaalta sitten kun tulee ajovirhe niin ei varmaan kestä iskemättä läpi. Mutta katotaan sitten kun pääsee ajamaan parkkiin et miltä tuntuu siellä ja kovemmilla paineilla. Mutta eipä ole pidossa valittamista kun on supersoftia molemmissa päissä :D Ja perstuntumalla rullaa paremmin kun Maxxikset vaikka takana on supersoft vs. Maxxiksen maxxterra ja vielä DH vs. DD, siis sähkötäpärissä. Yksi etu conteissa on vs. radiaalit schwalbet ja Maxxikset, ne on kevyet DH renkaiksi. Omilla vauhdeilla en vältämättä tarvitse edes parkissa DH kylkiä, edes taakse. Noi parit rengas rikot olisi voinut ehkä välttää lisäämälllä taakse vähän painetta. No jatketaan harjoituksia.

kauris
25.09.2024, 17.31
Mä odotan Albert radialin tarjoavan pehmeämpää ajotuntumaa eli erityisesti tärinänvaimennusta vauhdikkaammassa parkkiajossa. Eli kun olen joutunut nostamaan rengaspaineita vanteen suojelemiseksi on tärinä käsissä (ja ehkä vähän myös jaloissa) selvästi lisääntynyt. Radial testien perusteella auttaa selkeästi tähän vaikka joutuiskin 1-2 psi:tä (0,1 baria) painetta nostamaankin "tavallisiin" renkaisiin verrattuna.

Voi olla, että nappulat on vähän esim Magic Marya lyhyemmät tai ainakin Albertin sanotaan toimivan hiukan sitä huonommin nimenomaan jos on pehmeää maata alla. Muissa olosuhteissa Albertin taas sanotaan olevan parempi eli lähtökohtaisesti yleensä parkissa (lukuun ottamatta pahimpia pehmeitä muta- tai hiekka- ja multakelejä). Sivunappuloiden tuki/taittumisenesto kovalla pinnalla parempi. Myös luiston alkamisen ennakoitavuus helpommin hallittavissa. Jarrutuspito kaikissa oloissa ilmeisesti silti hyvällä tasolla.

Sambolo
26.09.2024, 00.37
Näyttäis nuo contit olevan saman/painavempia mitä MM/TC dh, plus conti ainaki näppituntumalta myös heiveröisempi, swalpen supergravity varmaan jo jämympi. Mun kevyehkö kaveri ajaa noilla conteilla ja kiekot solmussa ja litkut pitkin kylkiä joka ajon jälkee, paineita pitää 1.8-2 bar :D mut hyvin kyllä vaikuttas muuten pelaavan ja ihmeen kulutusta kestävä supersoftinakin.

Bndit
26.09.2024, 09.11
Aloin vähän ihmettelemään tuota painohommaa kun nämä dh renkaat on ekat mitkä oon punninut ja 27.5” painoi 1192g ja muistin et 29” olis painanu alle 1200g mutta oli se varmaan yli kun conti ilmoittaa 1220g/1290g mikä on taas selvästi vähemmän kun noille muille dh renkaille ilmoitetaan. Painon puolestahan toi menisi noiden Super Gravityiden kanssa samaan. En ole vuoteen asennellut tai ajanut Super Gravityjä niin ei pysty vertaan jäykkyyksiä :D

Sambolo
26.09.2024, 12.48
Mä kattelin noit ilmotettuu/mitattui painoi 29” koossa r2 bikestä :) Muistaakseni jotku supergravitymallitkin oli painavempia kuin vastaava DH. MM dh ultrasofti 29 oli tuol mitattu 1304g, valmistaja ilmoittaa 1400g kun taas TC oli 1356 vs valmistajan 1320 ja valmistaja kehuu kuinka TC on jotain 10% MM:ää kevyempi :D Kryptotal F 1308g ja ja kryptotal R 1322g vs valmistajan ilmoittama 1290g.

Bndit
26.09.2024, 12.54
Eli kaikki aika samoissa :D

Sambolo
26.09.2024, 12.56
Ilmeisesti swalpella tuo ultrasofti on kevyempää kuin softi, MM supergravity ultrasoft 1264 vs soft muhkeat 1400g.

kauris
26.09.2024, 14.18
Aijä jännä. Keveys ja kumin pehmeys saatu aikaan enemmillä mikroskooppisilla ilmakupilla kumiseoksessa? :)

mehukatti
11.11.2024, 22.07
Tuleeks kellään mieleen mitään modernia semisliksiä takarenkaaksi bike park/enduro -käyttöön? Kattelin tossa Rock Razoria ja Minion SS:aa ja näyttäis et kumpaakaan ei oo modernisoitu vähään aikaan (Rock Razorista ei oo 2.5 Radialia ja Minion SS:stä ei 2.5 Double Downia).

kauris
12.11.2024, 11.04
Maxxis Aggressor on todettu toimivaksi. Mutta ei sitäkään pitkään aikaan ole uudistettu. Itsellä pyöri sellainen kuivan sään parkkiajeluissa DD-vahvuisilla kyljillä.

marco1
12.11.2024, 16.24
Pohdintaa: Mitähän kummaa tapahtuu ns. normirenkaille bike park -käytössä? Sellainen kokemus on että jotkut (mutta ei kaikki) trailirenkaat menee pohjoisen kivisissä parkeissa parissa päivässä sellaiseen kuntoon että hyvä jos tasaisella pysyy pystyssä (vähän liioittelen) sen jälkeen. Nappulat näyttää päällisin puolin vielä ihan hyviltä, vähän reunoista pyöristyneet vaan.
Saman saan aikaiseksi myös ajamalla paljon kivisiä polkuja pari-kolme viikkoa mutta harvoin niin paljon ajoaikaa tai kuntoa kesäreissuilla.

Kesällä Levillä laiskuuttani en jaksanut vaihtaa kuin eturenkaan ja hyvästä takarenkaasta tuli sitten ihan toivoton vähänkään kosteammilla poluilla ajoon.

Bndit
12.11.2024, 17.00
Renkaan runko menee paskaksi. Sen takia DH:oon maailman cupissakin ajetaan max. 5 harjoitus runia samoilla (DH) renkailla ja sit uutta alle. Ja kisat aina uusilla renkailla että renkaan runko varmasti kestää. Nappuloita olis, mutta runko ei kestä enempää rynkytystä.

Sambolo
04.12.2024, 02.07
https://youtu.be/bv80jm0vOsA?si=R3uqYZ-koLl_CJQ9

Albertit testin huonoimmat. Mm liian pehmeä casing.

Bndit
04.12.2024, 09.46
Tilasin vararenkaiksi Albertit, jos olisi ollut kaikki mahdolliset radiaalit tarjolla, niin varmaan olisin ottanut MM:n eteen. Menin suoraan syvään päätyyn ja otin vielä 2.6:set :D Empiiriset tutkimukseni ovat osoittaneet että 2.4” on paras leveys täysjoustoon, mutta noi on niin erilaiset rakenteeltaan niin kokeillaan leveämpiä, etenkin kun ne oli tarjouksessa… Kryptot on niin törkeän hyvät että ei siinä mielessä tarvitsisi uusia renkaita kyllä katsella, mutta kiva kun on toiset renkaat vanteilla varalla.

Sambolo
04.12.2024, 11.05
Veikkaan että radiaalien edut tulee esiin märemmällä ja rauhallisemmassa ajossa. Kun renkaat julkaistiin, mietin itsekin miten voi löysä runko toimia kovassa ajossa, mut muiden testien hehkutukset vakuutti silloin :D tosin monien muiden testien vertailukohtana oli todella kevyen casingin renkaat.Taidan radiaalien sijaan kokeilla ensi kerralla conteja, ellen pysy nykyisissä kun tuntuvat niin pirun hyvältä nekin. DH casing damppaa jo pirun hyvin ihan perinteisellä rakenteella, ehkä pyörää ei keksittykkään uusiksi :)