PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hissitolppa jäykkä

Fragu
29.05.2019, 20.49
Ongelma on se että hissitolppa muuttuu jäykäksi kun sen kiristää pyörän ohjeiden mukaan 6nm momenttiin. Eli laskeutuu alas mutta ei nouse kunnolla ylös. Pyörä on whyte 905 ja satulatolpan kiristin on integroitu runkoon. Jos taas jätän kiristyksen sen verran löysälle että hissitolppa toimii asiallisesti niin tolppa ei kestä ylhäällä kuskin painosta. Kuski on 88kg eli ei mikään jäätävä mätisäkki.

Hissitolppa on Tranzx, semmoinen halpis, mutta ajaa kyllä asiansa muuten. Kestääkö laadukas (lue: kallis) hissitolppa kiristämistä vai onko tämä nyt tämän rungon ja tolpan yhdistelmän ongelma vain? Aiempi RockShox Reverb ei muistaakseni oireillut näin, mutta oli kyllä kiinni eri pyörässä.

Vilhelm V
29.05.2019, 23.31
Jopa 3Nm voi joskus riittää. Oletko jo kokeillut jotain asennuspastaa tai vastaavaa sinne tolpan ja rungon väliin?

Fragu
29.05.2019, 23.56
Lueskelin että hammastahna tai hiuslakka voisi toimia alurungossa. Ainakin gripit jämähtää hiuslakalla hyvin. Pitääpi kokeilla..

Kanuuna
30.05.2019, 09.39
Onko paineet kohdallaan?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fragu
30.05.2019, 11.29
Se ei ole ongelma, vaan se että se luistaa siitä satulaputken ja rungon välistä.

Mi2
30.05.2019, 12.21
No minulla oireili TranZ täysin samalla tavalla, enkä keksinyt mitään ratkaisua tuohon - carbonpastat testasin ja taisin työmaalta jotain kitkaspraytäkin sinne suihkutella - laihoin tuloksin. Tolppa oli aika lailla ylimmässä mahdollisessa kiristyspositiossa, liekö sillä jotain vaikutusta... Ongema häipyi kun pyörä meni myyntiin, mutta päätin jatkossa ostaa vain merkkitolppia. No, toisen pyörän Brand-X:ssä ei ole ollut ongelmaa, vaikka saattavat olla peräti samalta linjastolta peräisin. Tämä onkin asennettuna huomattavasti syvemmälle.
Positiivinen kokemus oli hankkimani Giantin tolppa - halpisten hintainen, mutta ei minkäänlaista klappia mihinkään suuntaan (vielä).

MRe
30.05.2019, 12.39
Mulla teki TranZ (tai Brand-X) ihan samaa. Vaihdoin KS Lev:iin. Jossa oli sitten toiset ongelmat.

Tämä lienee ongelmana varsinkin 27.2 -halkaisijalla olevissa tolpissa. Ensinnäkään niissä ei juuri ole valikoimaa ja toisekseen materiaalivahvuudet on varmaan jouduttu jättämään aika pieniksi, jotta se varsinainen tolppa olisi edes jonkun kokoinen.

Fragu
30.05.2019, 15.03
Mulla teki TranZ (tai Brand-X) ihan samaa. Vaihdoin KS Lev:iin. Jossa oli sitten toiset ongelmat.

Tämä lienee ongelmana varsinkin 27.2 -halkaisijalla olevissa tolpissa. Ensinnäkään niissä ei juuri ole valikoimaa ja toisekseen materiaalivahvuudet on varmaan jouduttu jättämään aika pieniksi, jotta se varsinainen tolppa olisi edes jonkun kokoinen.

Miten KS Lev on toiminut ja mitä ongelmia sen kanssa on ollut?

Fragu
30.05.2019, 15.06
Tästä voi nopean johtopäätöksen vetää että tämän tyylinen hissitolppa on rakennettu siten, että ei kestä tarpeellista momenttia ilman että se rupeaa valumaan - joitain poikkeuksia lukuunottamatta.

MRe
30.05.2019, 17.04
Miten KS Lev on toiminut ja mitä ongelmia sen kanssa on ollut?
Aika vähän tullut ajeltua sillä fillarilla, missä se on, mutta ekalla lenkillä se vaijeri lähti sieltä tolpan päästä irti. Siinähän ei ole kuin pari milliä sitä vaijeria näkyvissä.

Myöskin se oli pieni yllätys, että 27.2-halkaisijan Lev:eihin ei voi lisätä itse painetta.

SBIAN
30.05.2019, 20.24
Minulla on tuo Tranzx hissitolppa ja ei siinä kiristys ainakaan ole vaikuttanut tolpan toimintaan millään lailla vaikka kiristetty on ihan näppituntumalla tietenkin niin että pysyy:).

Tuntuis ja täytyy olla että tuo kiristys systeemi on soikea sillä on liki mahdottomuus kiristää tuota niin että se vaikuttaisi toimintaan on tuossa kumminkin niin isot välykset heti uutena jos vaan kiristys panta kiristää joka puolelta tasaisesti.

hece
31.05.2019, 09.43
Mitä olen kuullut niin ei kannata oneupin v1 -malliin siirtyä, siinä samaa ongelmaa 30.9mm halkaisijalla. Ja ilmeisesti suurin ongelma juuri kun tolppa on kiinnitetty niin alas kuin mahdollista, jolloin kiristys on tapahtuu kauluksen alta jossa liukupuslat sijaitsevat. Ongelma tällä tolpalla saattoi poistua jos kiinnitti tolpan vähän ylempään asentoon jos shimmasi eli lyhensi droppia vastaavasti.

MRe
31.05.2019, 11.11
^Luulen, että yleisemminkin nämä hissitolppien ongelmat liittyvät siihen mistä kohtaa se on kiinnitetty. Se selittäisi sen, miksi jollain joku tolppa toimii ja toisella taas ei.

Fragu
31.05.2019, 12.25
^Luulen, että yleisemminkin nämä hissitolppien ongelmat liittyvät siihen mistä kohtaa se on kiinnitetty. Se selittäisi sen, miksi jollain joku tolppa toimii ja toisella taas ei.

Pitää todennäköisesti paikkansa.

Sambolo
10.06.2019, 10.52
Juu ei ole itellä Tranz jumittanu vaikka kuin hampaat irvessä kiristäis kii, painoa yli 100kg. Ollu kaikin tavoin luotettava tolppa eikä ole aiheuttanu mitään ylimääräistä mun omistuksen aikana ympäri vuotisessa käytössä.