PDA

Näytä tavallinen näkymä : WTB Satulat

SBIAN
29.05.2019, 09.36
Alkoi kiinnostaa kokeilla noita WTB satuloita mutta tietoa noiden ominaisuuksista on niukalti, mikä noista on se pehmein malli siis maastokäyttön ja mieluimmin niin että satulan takaosassa olisi nousua, millaisia kokemuksia ks. satuloista porukoilla on.

Laitahan kokemuksia Kiitos.

Hippo04
29.05.2019, 10.09
En tiedä mikä on varsinaisesti pehmein, mutta itsellä on ja tulee aina olemaan WTB Pure V kaikissa pyörissä. Ei liian kova, ei liian pehmeä, juuri sopiva omalle hanurille. Eikä maksa paljoa. Olen tainnut Voltia ja Rocketia kokeilla, mutta palasin äkkiä Pureen.

Puskis
29.05.2019, 10.57
Monessa pyörässä mukana tuleva Volt Comp itelle liian pehmeä ja ehkä muutenkin väärän mallinen. Perse puutuu ekan tunnin jälkeen. Käytän silti talvella yhdessä pyörässä säätelläkseni parempaa satulaa, kun harvemmin tulee ajettua kovin pitkiä ajoja.

SBIAN
29.05.2019, 12.51
Tuota Rocket mallia olen miettinyt....tai volttia mutta niitäkin on useampaa mallia.

nure
29.05.2019, 13.44
Onkohan SST vielä tuotannossa, yksi mukavimmista yleissatuloista joita omistanut...

Ohiampuja
29.05.2019, 14.44
Minulla on maasturissa WTB Vigo ja CC-filossa WTB Volt Pro, sen punnasin ja se painaa 223 g.

TERU
29.05.2019, 17.32
Tuollainen jäi ihan varapyörään, kun tuo sisuksien joustopala ei ollut mieleinen. Jäykkä rungon pitää olla omissani, tuossa on jotain jenkkipehmeyttä. Monet on maut.

Asku90
29.05.2019, 22.53
Miten nuo halvemmat 150mm leveät wbt volt satulat eroaa proosta? Ei meinaa persus tottua cuben alkuperäiseen 135mm leveään satulaan ja mietin että jos kokeilis tuota wtb volt proota tai jotain halvempaa nuista.

Sent from my iPad using Tapatalk

niilo
29.05.2019, 23.17
https://www.wtb.com/collections/saddles/products/volt

Tuolta voit katsella eroja. Mulla on maastureissa 150mm leveät Voltit, toinen Race ja toinen Pro. Ei niissä ajossa mitään eroa huomaa. Kumpainenkin sopii omalle hanurille erittäin hyvin.

Anaxagore
30.05.2019, 00.08
WTB Pure V ja nykyinen Pure istuu mulle parhaiten. Voltteja kokeilin sekä 135 että 150 leveinä. Niistä istui yllättäen 135mm versio parhaiten. 150mm oli suorastaan kamala. Rocket V:tä olen joskus kokeillut (14 vuotta sitten) ja se oli perseeseen työntyvä kiila. Speed v oli joten siedettävä mutta sekin vaihtui pois nopsaan.

Joten satulasuositukset on vähän niin kuin yhtä tyhjän kanssa. Saattaa sopia tai saattaa olla sopimatta.

SBIAN
30.05.2019, 09.27
Se on vähän muustakin tosiasiasiassa kiinni tuo satulan sopivuus kuin istuiluiden etäisyydestä toisistaan, vaikka suunnan tuo satulan koolle antaakin. On niin erimallisia istuimia että aina ei tuo leveys suhteessa istuiluiden etäisyyteen mitta päde eli vaikka mitta antaisi olettaa että istuin tulisi olla määrätyn leveyinen ei tosiaankaan pidä aina paikkaansa.

Riippuu paljon siitä miten pitkällä matkalla istuin on leveä takaosastaan ja miten tasainen tai kupera istuin on, noissa on isoja eroja silloin hyvälle tuntuva istuin saattaa olla paljonkin suositeltua leveämpi mitä istuinluiden mitta antaa suositukseksi. Tuossa mitassahan ajetaan takaa lähinnä sitä että tuolla suositus mitalla penkki ei hiertäisi reiden taka osaa missään tilanteessa mutta tuo mitta ei ota huomioon sitä mikä on ajo asento.

Jos ajoasento on pystyhkö voi ja saa istuin olla leveämpi kuin suositus eikä siitä aiheudu harmia, lisäksi tuohon vaikuttaa myös se että tykkääkö ajaa istuin mieluimmin hieman edessä vai takana. Istuin edessä ajava kannattaa valita kapeampi jne... mutta on yllättävää se että suositellaan yllättävän paljon että istuin pitää olla kapea ja tämä on perua maantiekilpapyörä ajalta joka ei missään tapauksessa pidä paikkaansa maastopyörä ajossa.

Istuimen muotoilulla on se tärkein roolli, oikein muotoiltu istuin voi ja saa olla leveä ja se pitää olla mahdollisimman leveä maastopyörässä kunhan se on oikein muotoiltu. On selvää että kapean ja kovan istuimen iskut maastossa takamuksiin tuntuvat aivan erille kun pehmeän leveän jo tältä pohjalta istuimen suositukset eivät pidä paikkaansa ja kun puhutaan siitä että istuin pitäisi on ajoa tukeva toisin kuin kilpapyörissä joissa istuimella ei edes istuta.

Itse olen mieltynyt istuimeen joka on mahdollisimman tasainen takaosastaan ja mieluimmin takaosastaan nouseva pyrstö lisäksi vähintään 150mm leveä vaikka suositus on 135mm, lisäksi pemustetta saa olla mieluimmin enempi kuin kova, kyseessä siis maastopyörän istuin.

Moska
30.05.2019, 14.04
Ilman muuta istuinluiden malli on aina yksilöllinen ja niiden kulmat ja asento eroavat ihmisten välillä. Jopa samassa takapuolessa voi olla eroa eri puolilla, mikä tekee vielä lisähaasteensa satulan valintaan.

Itsellä on maantiepyörässä huomattavasti kovempi istuin kuin cyclossa. Maantiepyörän satulassa tulee istuttua paljon pitempiä jaksoja liki samassa asennossa ja penkki ei saa painaa mihinkään väärään paikkaan.
Cyclolla ajaessa tulee paljon enemmän liikuttua ja yleensä ajoalusta on epätasaisempaa mikä tekee ajamisesta erilaista. Iskujenkin takia penkki saa olla vähän pehmustettu ja istuimen rungon kestävämpi, mitä tarvitaan maantiellä.

Marsusram
30.05.2019, 15.34
Se on vähän muustakin tosiasiasiassa kiinni tuo satulan sopivuus kuin istuiluiden etäisyydestä toisistaan, vaikka suunnan tuo satulan koolle antaakin. On niin erimallisia istuimia että aina ei tuo leveys suhteessa istuiluiden etäisyyteen mitta päde eli vaikka mitta antaisi olettaa että istuin tulisi olla määrätyn leveyinen ei tosiaankaan pidä aina paikkaansa.

Riippuu paljon siitä miten pitkällä matkalla istuin on leveä takaosastaan ja miten tasainen tai kupera istuin on, noissa on isoja eroja silloin hyvälle tuntuva istuin saattaa olla paljonkin suositeltua leveämpi mitä istuinluiden mitta antaa suositukseksi. Tuossa mitassahan ajetaan takaa lähinnä sitä että tuolla suositus mitalla penkki ei hiertäisi reiden taka osaa missään tilanteessa mutta tuo mitta ei ota huomioon sitä mikä on ajo asento.

Jos ajoasento on pystyhkö voi ja saa istuin olla leveämpi kuin suositus eikä siitä aiheudu harmia, lisäksi tuohon vaikuttaa myös se että tykkääkö ajaa istuin mieluimmin hieman edessä vai takana. Istuin edessä ajava kannattaa valita kapeampi jne... mutta on yllättävää se että suositellaan yllättävän paljon että istuin pitää olla kapea ja tämä on perua maantiekilpapyörä ajalta joka ei missään tapauksessa pidä paikkaansa maastopyörä ajossa.

Istuimen muotoilulla on se tärkein roolli, oikein muotoiltu istuin voi ja saa olla leveä ja se pitää olla mahdollisimman leveä maastopyörässä kunhan se on oikein muotoiltu. On selvää että kapean ja kovan istuimen iskut maastossa takamuksiin tuntuvat aivan erille kun pehmeän leveän jo tältä pohjalta istuimen suositukset eivät pidä paikkaansa ja kun puhutaan siitä että istuin pitäisi on ajoa tukeva toisin kuin kilpapyörissä joissa istuimella ei edes istuta.

Itse olen mieltynyt istuimeen joka on mahdollisimman tasainen takaosastaan ja mieluimmin takaosastaan nouseva pyrstö lisäksi vähintään 150mm leveä vaikka suositus on 135mm, lisäksi pemustetta saa olla mieluimmin enempi kuin kova, kyseessä siis maastopyörän istuin.

Tuossahan se olikin aika hyvin valintaprosessia kuvattu. Mitat, istuvuusergonomia ja mieltymykset.
Pintamateriaalikin voi olla yksi tekijä, samaa satulaa voi olla kitkapinnalla tai luistolla.
Itse pidän luistavasta ilman takareunan tukevaa räystästä, koska maastossa liikun aktiivisesti satulassa pitkittäissuunnassa ja jyrkissä laskuissa satulan taaksekin.
Volt sopii paremmin kuin Rocket.

Jokkepappa
23.03.2021, 22.11
Minkäs levyistä wtb volttia kannattaa laittaa testiin jos istuinluiden mitta on 10senttiä. Ajoasento suhkot rento. Ei xc tyylinen.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Jukka
26.03.2021, 22.04
Omat istuinluut 11.5 cm ja mulla oli täpärissä vähän aikaa 142 mm Volt Team titaanikiskoilla. Satula oli itselle pikkuisen liian kapea pystyyn ajoasentoon, muuten oli kyllä mukavan tuntuinen noin kevyeksi satulaksi. Sulle vois käydäkin tuo leveys. Oma satula kerää muuten pölyä varastossa, laita vaikka YV:tä, jos kiinnostaa ostaa pois...

Jokkepappa
26.03.2021, 22.40
Omat istuinluut 11.5 cm ja mulla oli täpärissä vähän aikaa 142 mm Volt Team titaanikiskoilla. Satula oli itselle pikkuisen liian kapea pystyyn ajoasentoon, muuten oli kyllä mukavan tuntuinen noin kevyeksi satulaksi. Sulle vois käydäkin tuo leveys. Oma satula kerää muuten pölyä varastossa, laita vaikka YV:tä, jos kiinnostaa ostaa pois...Ajoin tänään 30 kelvi lenkin tolla 150 leveällä, sain kaverilta lainaan. Oli liian leveä. Tilasin kaksin kappalein kapeampia rautakiskoilla testiin. Oletan että jompikumpi näistä sopii. Mutta laitan yv silti.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla