Näytä tavallinen näkymä : Pyörä lenkkeilyyn ja työmatkoille
Timppamursu
27.05.2019, 18.01
Hakusessa olisi laadukas, helppo ja mukava pyörä rauhalliseen ajoon. Budjetti on n. 700e. Fatbike on ollut mielessä, mutta arvelluttaa onko se asfaltilla täysin turha. Työmatka on n. 15 km, lenkkeilyt tulisi soralla ja asfaltilla, ehkä kenties joskus jotain maastopolkuakin.
Onko hyviä suosituksia?
hiilikuitumies
27.05.2019, 18.51
Hakusessa olisi laadukas, helppo ja mukava pyörä rauhalliseen ajoon. Budjetti on n. 700e. Fatbike on ollut mielessä, mutta arvelluttaa onko se asfaltilla täysin turha. Työmatka on n. 15 km, lenkkeilyt tulisi soralla ja asfaltilla, ehkä kenties joskus jotain maastopolkuakin.
Onko hyviä suosituksia?
Meneehän se asvaltillakin, kun laittaa vähän lisää paineita, mutta onhan se ehkä vähän ylilyönti. Talvi on tietysti toinen juttu, jos on paljon lunta. Minusta tuo kuulostaisi enemmän kuitenkin 29-jäykkäperältä, joissa tuolla rahalla jo alkaa saada ihan hyviä pyöriä. Tosin minä sijoittaisin tuohon vielä tarvittavan verran lisää, jotta saa oikeasti mukavalla keulalla. Tämä olisi aika lyömätön. Tähän voisi ajatella myöhemmin vaikka nuo loppuun ajettuaan rullaavampia renkaita. On varmasti laadukas ja hyvä pyörä, eikä ole hinnalla pilattu.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-786866
Miksi työmatkoille joustokeula? Satunnaisessa maastoajossa tulee hyvin toimeen täysjäykälläkin. Itse kyllä valitsisin pyörän pääasiallisen käytön mukaan...
hiilikuitumies
28.05.2019, 00.19
Miksi työmatkoille joustokeula? Satunnaisessa maastoajossa tulee hyvin toimeen täysjäykälläkin. Itse kyllä valitsisin pyörän pääasiallisen käytön mukaan...
Miksi ei? Tuossa puhuttiin soratiestäkin. Se on tosi hyvä useillakin sorateillä. Mutta valitse sinä sopivaa käytön mukaan, niin minä ehdotan jotain, joka ei sovi mitenkään käyttöön. Ehdotan jotain täysin hyödytöntä!
Johonkin hommaan kun etsitään sopivan tyyppistä välinettä, niin kysyjän laatiman määrittelyn mukaisia välineitä on hyvä (parhaimmillaan) noita vaihtoehtoja esiin ottaa. Joustokeulaa en pidä myöskään ihan päällystettyjen teiden ajoon tarpeellisena, mutta ei se kokonaan pilaa noilla ajoakaan. Kysyjän selittämään seka-ajoon yllä ehdotettu pyörä olisi hinnaltaan kuin kysyjän ajomäärittelyltään hyvnkin sopiva.
Ei muuta ku koon valintaan.🤗
Älä ole kuitu niin herkkä, myönnä pois että mielipiteitä voi olla muitakin kuin sinun.
Itse valitsisin jonkin Charge Cookerin kaltaisen täysjäykän plussa pyörän yleisajoon, ko. merkki taitanut poistua kylläkin markkinoilta... http://www.urheilumesta.com/index.php?pageID=114 Tuolla ajaa polut ja työmatkatkin mainiosti.
^ Nuren ehdottama Cooker on kyllä aika herkku, plussakoon maasturi jäykällä keulalla. Maastoonkin siis tosi sopiva. Työmatkatempoon ei sitten niinkään sopiva. Entäs tuo Urheilumestan Grater1?
Grater lähinnä hybridi. Ei tuollainen 2.8" rengas niin paha ole temmossakaan, tarpeeksi painetta ja rullaava kuvioinen rengas niin loppu miehestä kiinni
Takamisakari
28.05.2019, 10.34
Jos maastopoluilla on "pakko" käydä niin sitten valitsisin sen mukaan eli millä just ja just pärjäilee, eli vaikka 29" peräjäykkä maasturi. Itse en jaksaisi tuollaisella sotkea 30km asvalttia per päivä, ja puhtaasti siihen ottaisin hyvin rullaavan, niin kevyen kuin budjetti antaa myöden hybridin/gravelin/syklon. Läski on kiva peli mutta ainakin itselle työmatka-ajeluun auttamattoman hidas. Välimuotoja löytyy vaikka kuinka, jokaisen oma valinta on sitten kiinn niistä kuuluisista omista mieltymyksistä.
Samaa mieltä Takamisakarin kanssa. Kahden pyörän taktiikka olisi paras, Graveli työmatkoihin ja maasturi maastoon.
Eikös tuo Cooker ole aika painava (13 kg), Nure? ;)
Takamisakari
28.05.2019, 11.07
Ennen toki pärjättiin yhdellä vehkeellä joka paikassa mutta kehitys kehittyy tai jotain. Itsellä neljän pyörän taktiikka (ja halpa pieni auto) mikä toimii kanssa oikein mainiosti.
Joo optimi olisi neljä pyörää varmaankin, maasturi,graveli,asiointipyörä ja läskipyörä?
Kysyjällä oli 700€ budjetti ja "ehkä kenties joskus jotain maastopolkuakin" joten yhdellä fillarilla -joka ei ensisijaisesti ole maastopyörä- mennään.
Tuota maastoajoa ja läskiä varmaan haaveillaan siksi, että ollaan telkkarissa nähty kun Peltsi on cool ja ajaa läskillä maastossa. Eikä sille kuullosta olevan oikeaa tarvetta.
Padex, on mun makuuni mutta kun budjetti rajoitettu. Kylläkin suht helppo tiputtaa yli puoli kiloa pois, renkaat ja litkuille tai keveillä sisureille.
Toinen vaihtoehtohan on kahdet kiekot, toisille tukevat ja toisille kapeammat ja rullaavat.
Neljän pyörän taktiikka toimii: täysjäykkä ympärivuotisessa hyötyajossa, jäykkäperä poluilla, gravel siellä sun täällä ja maantiepyörä vasta työn alla...
Timppamursu
28.05.2019, 11.47
Kysyjällä oli 700€ budjetti ja "
Tuota maastoajoa ja läskiä varmaan haaveillaan siksi, että ollaan telkkarissa nähty kun Peltsi on cool ja ajaa läskillä maastossa. Eikä sille kuullosta olevan oikeaa tarvetta.
No, eipä minua kiinnosta millä Peltsi ajelee. Kyse on ennemminkin siitä, että nyt on tarkoitus ostaa ensimmäistä kertaa elämässä polkupyörä joka ei ole biltema-tasoa, tai mitään vanhoja 3-vaihteisia helkamoita mitä minulla oli joskus lapsuudessa.
Kysyin täältä neuvoa, koska en halua tuhlata rahojani sellaiseen mikä sitten ärsyttää kun sillä yrittää polkea työmatkaa. Jota, siis ei olisi tarkoitus polkea päivittäin. En olettanut, että täältä tulee joku vittuileva oletus, vaan ihan hyväntahtoisia neuvoja.
Lisäksi pyörässä olisi hienoa sellainen helppous, että sen voi ottaa milloin vain esille ja lähteä vaikka lasten kanssa ajelulle. Tai lähteä säällä kuin säällä vetämään lenkkiä sen sijaan, että polkee kuntopyörää salilla. Lähellä on pururataa ja sen keskellä maastoa pitkospuineen ja polkuineen.
Ja kivan näköisiä ne fatbiket minun silmään on, ei siitäkään haittaa ole.
Lisäksi pyörässä olisi hienoa sellainen helppous, että sen voi ottaa milloin vain esille ja lähteä vaikka lasten kanssa ajelulle. Tai lähteä säällä kuin säällä vetämään lenkkiä sen sijaan, että polkee kuntopyörää salilla. Lähellä on pururataa ja sen keskellä maastoa pitkospuineen ja polkuineen.
No jo oletus oli väärä ja maastopyörän haluaa niin silloinhan se on juuri oikea valinta. Maastopyörä on nimenomaan helppo mihin käyttöön vain. Maastopyörän tarve ei juuri välittynyt aiheen aloituksesta vaan pikemminkin teitä pitkin ajelu.
Ja kivan näköisiä ne fatbiket minun silmään on, ei siitäkään haittaa ole.
Jos haluaa läskipyörän niin silloin pitää ostaa läskipyörä. Muuten alkaa vain harmittaa miksi osti jotain muuta mitä oikeasti haluaa.
Makuasiahan tuo tietty mutta mielummin ainoaksi pyöräksi sitten vaikka tuo Radon kun tuo suuntautuminen muuttui äkkiä...
Ja jos täällä kyselee niin kannattaa tuon hienohelmaisuuden välillä unohtaa ja noukkia tiedonjyväset kaiken keskeltä.
Tarjoushaukkana huomasin tämän Fatin, yhtä kokoa 19" on verkkokaupassa, mutta liikkeissä myös muita kokoja 17" ja 21":
https://www.xxl.fi/white-6fat-lite-nx-1x11-19-fatbike-unisex-valkoinen/p/1151506_1_style
Jos "semiläski" kiinnostaa, niin tätä on myös yhtä kokoa 18" tarjouksessa. Tartuin tähän ite viime viikolla:
https://www.planetx.co.uk/i/q/FBFESURPLUS70MED/felt-surplus-70-275-mountain-bike-matt-dark-blue---medium
Ainakin Surplus 30 soveltuu tämän kaverin työmatkalle ihan ok. Keula on tosin hieman parempi Surplus 30:ssä.
https://www.youtube.com/watch?v=ovNB8CpTnZI
Onko hyviä suosituksia?
Tuo aiemmin hiilikuidun suositus on edelleen hyvä, myös jälkiselvennyksen jälkeen. Yksi tuttavani ajaa juuri tuon kaltaisella talvisin ja muulloinkin, kun maantiepyörä ei ole parhaimmillaan, merkki on toinen ja hintavampikin lienee, hyvä suositus tässä halutun tyyppiseen ajoon ja budjettikin pitää.😊
jussi 163
28.05.2019, 14.41
Työmatka ajoon tarjotaan noita 29 maastureita jotka ovatkin sopivia siihen, mutta tässä vaihtoentona.
Täysin varusteltuna sisältäen lokarit,tarakan,dynamovalot eteen ja taakse.
Rengaskoko on 55-622 joka mahdollistaa (olettaisin) että talveksi alle menee esim. suomi tyresin 47-622 W106:set tai jotkin marathon wintersit.
nuo W-106 toimivat ihan hyvin vielä ohuessa lumessa, jäällä ja kovalla alustalla marathonitkin ovat ok.
Vuoden 2019 malli taitaa mennä hieman yli budjetin mutta 2018 mallia on vielä näköjään saatavilla hieman edullisemmin.
Ei ehkä vastaa "harrastajan" mielikuvaa lenkkipöyrästä mutta luulisin että tuollakin kyllä ajaa....
linkki pyörään: https://www.cube.eu/en/2019/bikes/trekking/tour/travel/cube-travel-iridiumnred-2019/
Jäykkä varusteltu hybridi on myös ihan sopiva ajokki, paitsi nyt maastoon ei, polkuajoon kylläkin ynnä muille samanmoisille toimii. Merkkejä on monia.
Tuolta samasta kuin Radon saa myös Cuben hybridin:
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-travel-iridium-n-red-773742
Takajäykällä 29 maasturilla, fatbikellä ja 29 täysjoustolla ajettuani voin sanoa että maastoon noi on kaikki mahtavia valintoja mutta asfaltille ei. Ei maastopyörä ole asfaltilla välttämättä vanhaa halpispyörää parempi vaikka siinä olisi laadukkaat maasto-osat ja renkaat.
Fätillä voi ajaa asfaltilla joo, mutta en koskaan lähde sillä vain asfalttilenkille. Puntilla voi käydä muutaman kilsan päässä, pidemmälle ei huvita. 30km per päivä jos pitäisi ajaa niin ostaisin vaikka parilla sadalla torista jonkun kapearenkaisen johon ostaisin uudet hyvät renkaat.
Sitten taas millään hybridillä, cyclolla tai mitä näitä on ei voi ajaa oikeita maastopolkuja koska siellä on juuria. Haluatko siis arkipyörän tuohon 30km käyttöön vai pyörän jolla oikeasti käyt maastossa.
Joku 29 jäykkäperä on varmasti paras kompromissi jos polullakin meinaa ajaa mutta ei se mielestäni mikään hauska ole asfaltilla, siedettävä.
Timppamursu
28.05.2019, 17.13
Haluatko siis arkipyörän tuohon 30km käyttöön vai pyörän jolla oikeasti käyt maastossa.
.
Veikkaan, että ne työmatkat tulee vedettyä aika harvakseltaan. Eikä edes välttämättä samana päivänä eestaas. Eli voi helposti jättää töissä varastoon. Arki on sen verran hektistä lapsineen ja kolmivuorotöineen, että kaikki pitää suunnitella. Pyörän ajaminen vaikka ma töihin ja ke takaisin voisi korvata sen viikon kuntosalicardiot. Pääpaino treenissä on kuitenkin puntti ja kahvakuulat yms.
Vaikea tosin sanoa, että innostuisiko sitten kun on pyörä sitä käyttämään... perheellä on auto, julkisilla pääsee ja kesäisin on myös prätkä.
Kyllähän maasturilla kuntoilumielessä ajaa hyvinkin vaikka asfaltilla mutta jos olisi ns. pakko ajaa arkiajoa niin sitten jotain kevyempikulkuista. 29 takajäykkä voisi sopia hyvinkin, saatat innostua polulla ajosta niinkuin itse joskus vaikkei ollut aikomusta
Vaikea tosin sanoa, että innostuisiko sitten kun on pyörä sitä käyttämään... perheellä on auto, julkisilla pääsee ja kesäisin on myös prätkä.
Auto ja prätkä on tietenkin aina oma lukunsa, mutta niitä lukuunottamatta itselläni samankaltaisista lähtökohdista työmatkaan ja muuhun kulkemiseen äkkiä tuli pyörästä se ykkösvalinta kun ei tarvi aikatauluista välittää ja omalla kohdallani jopa täällä PK seudulla 15km säteelle lähes aina on myös vikkelämpi mennä pyörällä kuin julkisilla. Eriasia sitten jos on porukalla liikkellä tai tarvitsee jotain isompaa käydä ostamassa.
Tämä ketju vaikutti aktiiviselta niin kirjoitan tänne enkä tee uutta. Olen siis about samoissa aikeissa kuin ketjun aloittaja. Vanha hybridi (Univega Terreno 500) varastettiin pyöräkellarista ja tarkoituksena olisi löytää tilalle n.700-800e hybridipyörä kuntoiluun ja työmatka-ajoon. Ajo tulisi olemaan lähinnä asfalttia ja hiekkateitä, varsinaista maastoa pyörä ei tulisi näkemään. Varmaankin jäykällä keulalla olisi siis ehkä parempi mutta ei joustokeula poissuljettu ole.
Tälläisiin törmäsin internetin syövereissä:
https://www.bikester.fi/serious-athabasca-hybrid-hybridipyora-musta-886008.html
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-scart-7.0-799813
Kumpikohan olisi parempi vai osaisitteko ehdottaa jotain parempaa samaan rahaan? Kiitos. Tuo Serious olisi omaan silmään kivempi ja ilmeisesti paremmilla osilla.
hiilikuitumies
28.05.2019, 22.26
Tämä ketju vaikutti aktiiviselta niin kirjoitan tänne enkä tee uutta. Olen siis about samoissa aikeissa kuin ketjun aloittaja. Vanha hybridi (Univega Terreno 500) varastettiin pyöräkellarista ja tarkoituksena olisi löytää tilalle n.700-800e hybridipyörä kuntoiluun ja työmatka-ajoon. Ajo tulisi olemaan lähinnä asfalttia ja hiekkateitä, varsinaista maastoa pyörä ei tulisi näkemään. Varmaankin jäykällä keulalla olisi siis ehkä parempi mutta ei joustokeula poissuljettu ole.
Tälläisiin törmäsin internetin syövereissä:
https://www.bikester.fi/serious-athabasca-hybrid-hybridipyora-musta-886008.html
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-scart-7.0-799813
Kumpikohan olisi parempi vai osaisitteko ehdottaa jotain parempaa samaan rahaan? Kiitos. Tuo Serious olisi omaan silmään kivempi ja ilmeisesti paremmilla osilla.
Tällä foorumilla pelotellaan usein tuolla joustokeulalla ja ollaan ikään kuin se olisi turha, mutta ei ole ole. Minulla on yksi maasturi jäykällä keulalla ja yksi joustolla. Pidän jouston tuntumasta enemmän. Jäykällä ajessa huomaa, miten yllättävän paljon tärskyjä tulee vastaan ympäri kaupunkia huristellessakin saati sitten sorateillä näillä tiehuoltojen määrärahoilla. Niillä nimittäin kuoppia riittää sateiden jälkeen. Ei siinä ole muuta kuin pieni huollon vaiva. Usein selviää pelkällä ajoittaisella liukuputkien pyyhkimisellä ja öljyämisellä (eli käytännössä pyyhitään sillä öljyllä, se on 0,5-2 min homma vaikka parin viikon välein) vuosikaudet.
Minä ottaisin tuollaisen mainitsemani Radonin tuohonkin, koska se on ylivertainen hiekkateillä noihin kapearenkaisiin verrattuna. Nobby Nicien tilalle vaihdat vain tällaiset 2,15 tuuman koossa, niin johan menee asvaltillakin, mutta kaiken lisäksi pehmeämmin:
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-2016
(https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-2016)
Toki, jos yksinkertaisuutta haluaa, niin silloin joustoa ei kannata ottaa, mutta leveät renkaat kannattavat tällaisissa tapauksissa lähes aina. Ne myös syövät pientä tärinää ja ovat myös selvästi nopeammat epätasaisemmalla pinnalla. Osasarjojen erot ovat aika yhdentekeviä tällaisen hinnalla, joten siksi sivuuttaisin nuo Scartit ja vastaavat. Esim. Konallahan on hybridejä, joihin mahtuu aika leveää rengasta. Samoin Marin Muirwoods on vilkaisemisen arvoinen.
^ Kona Big Dewistä (2018-malli, 2019-vuodelle ilmeisesti korvattu perus-Dewien leveämmillä renkailla) näyttää olevan 52 cm:n koko (ja vain se) hyvässä alennuksessa Bikesterissa.
Jokin 2.2" RaceKing tai SpeedKing aivan mainio rengas, nopea, kevyt, kestävä ja rullaava.
Ymmärrän kyllä joustokeulan mutta jos pyörässä jokin tuollainen Suntourin kaltainen pomppukeppi riesana niin kiertäisin kyllä kaukaa. Yli 30 vuotta ympäri vuoden työmatkoja ajanut erillaisilla pyörillä työmatkoja eikä milloinkaan ole joustoa tullut vielä ikävä.
Toisaaltaan en tiedä missä erämaassa kysyjä asustaa ja ajelee niin ei sen tarvettakaan voi hylätä.
hiilikuitumies
29.05.2019, 02.15
Jokin 2.2" RaceKing tai SpeedKing aivan mainio rengas, nopea, kevyt, kestävä ja rullaava.
Puolet oikein. SpeedKing ei kestä juuri mitään, kun eihän siinä ole kulutuspintaakaan juuri mitään. Se on tehty oikeasti nopeaksi, eikä kestämään. Almotion ja Race King ovat kummatkin yhtä hyviä tuollaiseen käyttöön, muitta painotus on vain vähän erilainen.
Ymmärrän kyllä joustokeulan mutta jos pyörässä jokin tuollainen Suntourin kaltainen pomppukeppi riesana niin kiertäisin kyllä kaukaa. Yli 30 vuotta ympäri vuoden työmatkoja ajanut erillaisilla pyörillä työmatkoja eikä milloinkaan ole joustoa tullut vielä ikävä.
Niinhän se tietenkin on, että Suntour on vuosikymmenestä toiseen kykenemätön tekemään kelvollista keulaa, koska tietäjät tiesivät sen jo 30 vuotta sitten. Mitään tietoa eri Suntourin malleista ei tietenkään tietäjillä ole, mutta tieto niiden kelvottomuudesta aina löytyy toistaa ihmisille. Mitä sinäkin tiedät Suntourin mallista "NCX-D, RL, Air"?
En ainakaan itse SpeedKingiä vielä rikki saanut vaikka alkaa olla tunnit täynnä... Ja renkaiden hinnat sitä luokkaa ettei konkurssia tee vaikka kerran jaudessa uusii.
Valitettavasti joutunut tutustumaan noihin kurakeuloihin, ajaen, purkaen ja hävittäen... Onhan ko. merkillä hyviäkin keuloja, esim. Raidon aivan mainio mutta kuinkas paljon niitä näkee myytävissä pyörissä...?
hiilikuitumies
29.05.2019, 07.15
Onhan ko. merkillä hyviäkin keuloja, esim. Raidon aivan mainio mutta kuinkas paljon niitä näkee myytävissä pyörissä...?
Sinä sanoit, että tuollainen Suntour. Sinä kommentoit tiettyjä pyöriä "Suntour on ajamatta paskaa" -asenteellasi. Miksi pitää joka ikinen kerta tulla kertomaan tuo sama yleinen pomppukeppitarina, jos se ei liity ketjun pyöriin? Minä en tiedä, onko tuo kyseinen Suntour hyvä keula, mutta pointti on siinä, että et tiedä sinäkään. On ihan yksi lysti, miten joskus muinoin olet johonkin eri Suntouriin keulaan pettynyt.
Sinä sanoit, että tuollainen Suntour. Sinä kommentoit tiettyjä pyöriä "Suntour on ajamatta paskaa" -asenteellasi. Miksi pitää joka ikinen kerta tulla kertomaan tuo sama yleinen pomppukeppitarina, jos se ei liity ketjun pyöriin? Minä en tiedä, onko tuo kyseinen Suntour hyvä keula, mutta pointti on siinä, että et tiedä sinäkään. On ihan yksi lysti, miten joskus muinoin olet johonkin eri Suntouriin keulaan pettynyt.
Onko ”air” taikasana näissä Suntourin keuloissa? Jos sellainen sana löytyy pyörän spekseistä niin voidaanko olettaa keulan olevan parempi kuin se halvin Suntour ”coil”? Ootko Nure purkanut ja hävittänyt Suntourin ”ilmakeuloja”?
hphuhtin
29.05.2019, 08.44
Mulla on ollut 2005 asti hypritissä ns. pomppukeppikeula, Suntour NEX 4000. Maastossa (ja tähän riittää juurakkoinen oikaisupolku) ko. keulasta on enemmän haittaa kuin hyötyä ja niillä ajaessa en ihmettele mistä on nimen saanut, pyörä meinaa lähteä käsistä. Muualla ajaessa siitä nyt ei haittaa ole kuin jousto seisaallaan polkiessa ja painaahan se jotakin. Sanoisin, että olen jopa selvästi huomannut, että se pehmentää menoa. Viimeksi perjantaina huviajelin yli 50km ko. pyörällä eikä tullut mieleen että keula pitäisi vaihtaa.
Olen koeajanut myös sähkömaastureita (ainakin KTM) missä on joku uusi Suntourin ilmakeula, ja omilla taidoillani ei niistä noihin omien pyörien Rockshoxin keuloihin (Revelation, Bluto) juuri eroa osaa sanoa. Maastureissa jätän Suntourit väliin lähinnä siksi, että jos pyörän aikoo joskus myydä, osa mahdollisista ostajista jättää sen väliin koska ovat lukeneet foorumeilta että ne on pomppukeppejä :)
Edit: lisäys, jos nyt ostaisin pyörää samaan käyttöön kuin 2005 hypritin ostin eli perheen kanssa ajelut, työmatkat, parin viikon retket, valitsisin jäykän keulan. Kun vetää painavaa peräkärryä, ainakin tämä keula haittasi ”ajoneuvoyhdistelmän” hallintaa.
Jomppanen
29.05.2019, 08.52
Mulla on ollut vajaa kolme vuotta täysjäykkä hybridi työmatkoilla (kaupunki/kelvi 18km suunta) ja polkuajelussa.
Hyväkuntoiset latupohjat, pururadat, hiekkatiet ja neulaspolut menee aivan loistavasti täysjäykällä 40mm leveillä renkailla.
Etuiskaria tarvii mun ajotyylillä vain sitten kun on kiviä tai juurakkoa.
Aloittajan käyttöön ja hänen budjetillaan minä olisin samoilla linjoilla Nuren kanssa. Laadukasta keulaa tuhon hintaan ei saa eikä siitä kannata maksaa mitään jos ei ole oikeasti tarvetta.
Ajotyylit ja mieltymykset tosin vaihtelevat paljon.
hiilikuitumies
29.05.2019, 11.28
Onko ”air” taikasana näissä Suntourin keuloissa? Jos sellainen sana löytyy pyörän spekseistä niin voidaanko olettaa keulan olevan parempi kuin se halvin Suntour ”coil”? Ootko Nure purkanut ja hävittänyt Suntourin ”ilmakeuloja”?
Ainakin se on erilainen ja uudempi. Paremmaksi voi olettaa, kun saa sentään omalle painolleen säädettyä ilman hankalia jousten vaihtamisia. En minä näiden tarkasta laadusta tiedä, mutta ei näitä voi tuomita loputtomiin vanhan maineen perusteella. En tosiaan usko nuren koskeneen näihin uusiin malleihin ikinä.
hiilikuitumies
29.05.2019, 11.29
Aloittajan käyttöön ja hänen budjetillaan minä olisin samoilla linjoilla Nuren kanssa. Laadukasta keulaa tuhon hintaan ei saa eikä siitä kannata maksaa mitään jos ei ole oikeasti tarvetta.
Mikä vika Rockshoxin Judyssa on?
Hei, lukutaidoton, enkö sanonut että olen ajanut mutta sen verran fiksuna en milloinkaan rahojani moiseen laittanut.
Korjannut/huoltanut ja jopa jäykäksi tehnyt enkä suosittele noita ensiasennus halpiksia edes pahimmalle vihamiehelle, jos pakko saada niin kannattaa hieman kasvattaa budjettia ettei tule kalliiksi.
Ei Judyssä mitään vikaa ole, ei vanhoissa eikä uusissa.
^ Vitus Nucleuksen Suntour-airkeulaa suosittelit toisessa säikeessä välttämään ja Raidon on mielestäsi ok? Nuohan saa jäykäksi aika helpolla?
XCR32:
https://www.bikester.fi/sr-suntour-xcr32-air-rlr-15qlc32-joustohaarukka-275-120-mm-sis-rl-ohjaustanko-kytkimen-musta-757385.html
Raidon:
https://www.bikester.fi/sr-suntour-raidon-34-boost-rlr-15qlc32-joustohaarukka-29-275-120mm-sis-rl-ohjaustanko-kytkimen-musta-757389.html
Samanhintaiset pyörät, 550 eurolla saapi. Vituksessa tuo XCR32 ja Feltissä Raidon. En tosiaan osaa itse arvioida, veikkaan itsekin, että Raidon on parempi. Mutta suunnilleen saman hintaisia keuloja lienevät..
https://www.wiggle.co.uk/vitus-nucleus-275-vr-mountain-bike-2019/
https://www.planetx.co.uk/i/q/FBFESURPLUS70MED/felt-surplus-70-275-mountain-bike-matt-dark-blue---medium
Takamisakari
29.05.2019, 13.25
Kun nyt Suntourista väännetään niin kummpojalle tilattiin Orbean 27,5" maasturi missä Suntourin haarukka- suosittelin kyllä vahvasti jäykkää keulaa mutta "koska muillakin on" niin piti saada.. Malli muistaakseni joku XCE Coil- tai vastaava. Itselleni en kyllä moista ottaisi jos jäykkis olisi vaihtoehtona. verkonpaino ja siihenkin tod näk huono, markalla saa markan tavaran.
Kun nyt Suntourista väännetään niin kummpojalle tilattiin Orbean 27,5" maasturi missä Suntourin haarukka- suosittelin kyllä vahvasti jäykkää keulaa mutta "koska muillakin on" niin piti saada.. Malli muistaakseni joku XCE Coil- tai vastaava. Itselleni en kyllä moista ottaisi jos jäykkis olisi vaihtoehtona. verkonpaino ja siihenkin tod näk huono, markalla saa markan tavaran.
Joo, tällä foorumilla ei varmaan kukaan noita halpoja Suntour Coil -haarukoita suosittelekaan.
Tämmöisen järjestyksen löysin joillekin haarukoille, ilmeisesti XCE on vielä XCT:kin halvempi ja heikompi. Sovitaan niin, että kunhan XCR Air minimissään on niin kelpaa, eikä tarvii pomppukepiksi kutsua? :)
XCT < XCM < XCR (coil or air) < RAIDON < EPICON/EPIXON
Täältä löytyy speksit ja painot, onhan XCR32:lla toki painoa enemmän kuin Raidonilla.
https://www.srsuntour-cycling.com/fi/components/fork/
En kyllä tuollaista liki 2.5kg:n haarukkaa kovin ylös reittaa, jos sovitaan että Raidonista ylöspäin eivät ole pomppukeppejä...😂
En kyllä tuollaista liki 2.5kg:n haarukkaa kovin ylös reittaa, jos sovitaan että Raidonista ylöspäin eivät ole pomppukeppejä...��
On se kumminkin kyllä ihan hyvä varsinkin meille aloittelijoille. Tämä jamppa myös antoi approven:
https://m.youtube.com/watch?v=IZoXjoL0nfM
Painaahan tuo RockShox Judykin melkein saman verran, 200g vähemmän. Painoa liki 2,3 kg. En kyllä pyörääni tuollaista laittaisi :)
Joo lopetetaan tähän..sorry!
https://www.rosebikes.fi/rock-shox-2672637-2672637
Löysin tämän 5 v. vanhan ketjun täältä foorumilta, eli viisaampi olen nyt.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51515-Suntour-XCR-32-RL-vs-Rock-Shox-Recon-Silver
Timppamursu
29.05.2019, 17.57
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2392
Kävin katsomassa tällaista, mitä mieltä tästä?
pyöräsimo
29.05.2019, 19.34
Näkyi olleen Torilla Kona Unit vaihteilla, M-koko, 600 euroa. Jos ei ole mennyt, osta se. En mainosta, ei ole miun pyörä. Omistin sellaisen ja harmittelen, kun menin myymään.
hiilikuitumies
29.05.2019, 20.05
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2392
Kävin katsomassa tällaista, mitä mieltä tästä?
Ei tuolla ole mitään jakoja linkittämäni Radonin rinnalla. Kannattaa suosiolla vain tilata se.
hiilikuitumies
29.05.2019, 20.09
Hei, lukutaidoton, enkö sanonut että olen ajanut mutta sen verran fiksuna en milloinkaan rahojani moiseen laittanut.
Sinä nuriset jonkin joskus ajamasi Suntourin perusteella täysin eri tuotteista antaen kuitenkin ymmärtää, että puhuisit niistä. "En ottaisi tuollaista Suntourin kaltaista pomppukeppiä". Sanonko, mihin saat laittaa pomppukeppisi? On ihan lukijan vastuulla ymmärtää, että sinä et tiedä yhtään, mistä puhut, vaan tyrmäät tietyt mallitkin siltä pohjalta, että kun Suntour tekee ja on tehnyt huonoja halpoja keuloja.
Itsekin haluan pyörääni Rockshoxin (koska osaan huoltaa sen tutkimatta mitään ohjeita, joten mieluummin siksi kuin esim. Foxia, vaikka Fox tekee erinomaisia keulia) ja vieläpä tietyn tason ylittävän. En halua Rockshoxin teräsjousikeulaa, koska sitä ei saa järkevällä vaivalla säädettyä omalle painolle. Tämä on tietyllä tavoin varman päälle pelaamista, kun en minä tiedä edes noista Suntourin keulista, että miten hyviä mikäkin niistä on. Osa on huonoja, tiedän sen jo testattuani niitä, mutta en lähde tyrmäämään jokaista heidän uutta malliaankin siksi, että testasin muutaman heidän ankkurinsa, jotka pomppivat kuitenkin korkin lailla, joskus viime vuosikymmenellä. Eikä sinunkaan pitäisi. Ei ole edes todennäköistä, että yritys ei pystyisi kehittämään tuotteitaan yhtään vuosikymmenissä.
^Suntour tekee yhä halpoja ja huonoja keuloja mutten ole kieltänyt ettei tekisi myös kalliimpia ja hyviä keuloja. On vain yksinkertaisesti pakko myöntää jopa sinunkin kaltaisen että pitkälti itse pilanneet maineensa noilla ensiasennuskeuloillaan.
Aika mielenkiintoinen juttu, miksi Canyonkin vaihtoi halvemmanpään maastureiden keulat RockShoxista Suntouriin. Pian se nähdään oliko syy se että niitä saatiin halvemmalla ja näin katetta enempi myynnille vai onko syy se että tuo keula olisi parempi kuin RockShox. Itse epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa:)
Niin ja mikä se on se Suntourin huippumalli ja mistä noista keuloista saisi enempi tietoa??
^ Suntourilla ei liene huippukeuloja. RockShoxiin kannattaa päivittää, jos SunTourin keula ahistaaa ja haittaa ajoa. SunTourin 200-600 euron keulat lienevät kumminkin käyttökelpoisia, Canyonilla tosiaan 4.0:ssa on XCR32 Coil -versio jopa. Siitä eteenpäin XCR32 air, Raidon ja 7.0:ssa taitaa olla halpa RockShock Judy. Onkohan Judy parempi kuin Raidon?
Bike Discountissa esim. tämmöinen oli kallein SunTour, joka käy Boost-plussapyöriin, lienee ok rajumpaan menoon:
https://www.bike-discount.de/en/buy/suntour-durolux-36-29-27.5-r2c2-pcs-170-tapered-boost-879536
https://freehubmag.com/articles/sr-suntour-durolux
SotkuPekka
30.05.2019, 10.13
Itse otaisin kyllä gravel-pyörän jos painotus on sora ja maantieajo ja se maastoajo on siellä ehkä,joskus,ihan,kiva-lokerossa. Etenkin jos pyörä tulee vielä työmatka-ajoon. Sellaisellä ehtii maantiellä eikä meno ahdista ja sora ja hiekkateillä meno on jopa hauskaa.
Se maastoajo ei välttämättä ole sitä helppo mukava ja rauhallinen osastoa, toki se riippuu millaista maastoa lähiluonto tarjoaa.
^ Samaa mieltä, gravelillä ajaa juurakoita lukuunottamatta myös maastopolut. Ja nopeasti :). Sillä on jopa mukavampi polkea latupohjia, jyrkkiäkin, kuin raskaammalla maastopyörällä.
SBIAN, eikös Padex jakanut linkin noista...
Joo, eli keulat on täällä lueteltu:
https://www.srsuntour-cycling.com/fi/components/fork/
RUX38 on kallein ja korkein.
https://www.bikester.fi/sr-suntour-sf18-rux38-boost-r2c2-pcs-joustohaarukka-275-tapered-200mm-20x110mm-musta-820628.html
Tässä testiä Auron ja Kona Honzo:
https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/sr-suntour-auron-rc2-29-27-5-fork-review/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.