PDA

Näytä tavallinen näkymä : Positiivinen huomio ärsyttävistä levyjarruista!

Laroute
25.05.2019, 21.09
En ole levyjarrujen ystävä ja yhdessä pyörässäni sellaiset ovat pakosta johtuen. Inhoan niiden äänekkyyttä jarruttaessa. Nyt olen kuitenkin maantiekisoissa huomannut yhden erittäin positiivisen huomion niistä. Tuo jarrutus ääni, vaikka mieto onkin, kuuluu edellä ajavista huomattavasti paremmin, kuin lähes äänettömät vannejarrut. Se lisää reagoimisaikaa, kun kuulee tuon vaimean jarrutusäänen, monen pyöräilijän takaa. Annan nyt varovaisen plussan vannejarruille.

kervelo
26.05.2019, 09.39
Itselläni on vain tämän kesän verran kokemusta levyistä. Campagnolon levyjarrut ovat toistaiseksi olleet äänettömät: Campagnolon vannejarrullisten kuitukiekkojen AC3-jarrupinta on joskus äänekkäämpi.

Jomppanen
26.05.2019, 11.52
Maasturi, hybridi ja kaksi cycloa ollut itsellä levyjarruilla ja olosuhteista riippumatta kaikki äänettömiä.
Koiran kanssa metsälenkillä kuitenkin lähestyvän läskipyöräletkan kuulee aina hyvissä ajoin jarrujen vinkunasta joka kuuluu hyvin kohtalaisen hakkuuaukean yli, pitkän kallioharjanteen toisesta päädystä jne.
Teknisessä maastossa kuuluu ensin jarrujen ulina, 20-30 sekunnin päästä huudahduksia ja pulinaa, vielä 10 sekuntia lisää ja pientä kolinaa + tömähdyksiä. Sit voi mennä polun reunaan ja kohta se letka tulee näkyville.

Dr TuKo
26.05.2019, 13.47
En ole levyjarrujen ystävä ja yhdessä pyörässäni sellaiset ovat pakosta johtuen.
Millä sinua uhattiin levyjarrujen käyttäjäksi?

Kaikki tietävät, että sekä vanne- että levyjarrut ovat parhaimmillaan lähes äänettömät ja pahimmillaan meluisat.

Hienoa trollaamista.

El-Carpaso
26.05.2019, 15.36
Kieltämättä itsekin levyjarrujen äänekkyydestä silloin tällöin kärsineenä onhan se rasittava ääni. Toisaalta kovin ääni koskaan on silti kuulunut retkipyörän takajarrusta, joka on avid shorty ultimate Kool Stop dual paloilla. En muista mistä ko ääni tuli, mutta keskimäärin on aika huono jarru. Jos olisi levarit takanakin niin maailma olisi valmis.

Olen toisaalta levareita jonkin verran säätäneenä huomannut, että äänen poistamiseen on helppo keino. Oikeissa säädöissä olevista jarruista ääni katoaa oikeilla paloilla ja kunnon sisäänajolla. Paloin käytän EBC Goldeja, jotka ovat järkkyhyvät sintratut palat. Sisäänajo vaatii 10-20 voimakasta jarrutusta jostain 30km/h vauhdista. Todellinen luku lienee lähempänä kahtakymmentä kuin kymmentä. Jarruja ei saa sisäänajovaiheessa laahata, koska sillä saa jarrut huutamaan takuuvarmasti. Luonnollisesti sekä levyn että palojen on oltava puhtaat ja rasvattomat asennettaessa.

oppes
27.05.2019, 19.25
Jos haluaa perehtyä kiljuvien levyjarrujen meluntorjuntaan, niin kannattaa vierailla/googlailla motoristifoorumeilla/-meita :D Palojen sisäänajo, reunojen hionta, meluntorjunta-pastan käyttö, jne, jne... Itse pidän tuota meluavaa jarrua monissa tilanteissa melkein turvavarusteena. Sopivasti "kiljauttaa" jarrua ja häröpallot lakoaa :D

Laroute
29.05.2019, 20.02
Millä sinua uhattiin levyjarrujen käyttäjäksi?

Kaikki tietävät, että sekä vanne- että levyjarrut ovat parhaimmillaan lähes äänettömät ja pahimmillaan meluisat.

Hienoa trollaamista.

Eipä löytynyt enää mieleistä maastopyörän runkoa vannejarrullisena, joten jouduin sitten tyytymään levyjarruihin.

Mielenkiinnosta kysyn, että miksi minun mielipiteeni on trollaamista ja sinun ei? No, tiedän vastauksen. Trolli termiä käytetään leimakirveenä vähän kaikkeen, jos halutaan asettaa joku epäsuotuisaan valoon. Itse en kyseistä sanaa käytä, koska se on ihan turha.

Dr TuKo
29.05.2019, 21.59
Mielenkiinnosta kysyn, että miksi minun mielipiteeni on trollaamista ja sinun ei? Koska et hakenut asiallista keskustelua jarrutyyppien eroista, vaan hait vastakkainasettelua asiassa, jossa sitä ei ole.

Laroute
29.05.2019, 22.08
Koska et hakenut asiallista keskustelua jarrutyyppien eroista, vaan hait vastakkainasettelua asiassa, jossa sitä ei ole.

Ööö... minähän aloituksessa esitin positiivisen huomion levyjarruista. Meninpä antamaan vielä varovaisen plussankin niille. Pitäisikö minun ylistää niitä kaikin puolin, jotta mielipiteeni ei olisi epäasiallista vastakkainajattelua?

Dr TuKo
29.05.2019, 22.16
Ööö... minähän aloituksessa esitin positiivisen huomion levyjarruista. Meninpä antamaan vielä varovaisen plussankin niille. Pitäisikö minun ylistää niitä kaikin puolin, jotta mielipiteeni ei olisi epäasiallista vastakkainajattelua?
Heti otsikossa ärsyttävät levyjarrut.
Ai meluisuus on positiivinen huomio?

Annan nyt varovaisen plussan vannejarruille.

Missä kohtaa annoit varovaisen plussa levyjarruille?

MäkiHiiri
29.05.2019, 22.34
Hyvä avaus. Hyvä verbaliikka.