PDA

Näytä tavallinen näkymä : Riemua sähköpyörän ohjaimissa



Hiekkahentunen
23.05.2019, 10.59
Vaimon kanssa poljettiin aamulla töihin ja oikealta risteyksestä taakse jättäytyi rouva pyöränsä kanssa. Ajoimme reipasta kahdenkympin vauhtia kilometrin verran liikenne valoihin ja tämä kyseinen henkilö pysähtyi myös meidän taakse jonkin ajan kuluttua.

Kun vihreät syttyivät kiihdytin tietysti ekana toiselle puolelle, mutta nyt jouduimme polkemaan kalsean kylmään vastatuuleen. Ajoimme n. 70 m, niin tämä ei niin tiukassa kunnossa oleva, rouvas henkilö yllättäen ajoi meidän ohi, niin että jouduin antamaan tietä väistämällä ajoradalle, eikä siinä mitään, mutta kun katsoin rouvan ilmettä, niin hymy oli korvasta korvaan ja kadenssi viidenkympin luokkaa.
Vaimon kanssa nauroimme koko loppu työmatkan kun tajusimme, että tarakalla oli akku ja kuinka se riemu tuli syvältä sydämmestä kun hän pääsi meidän ohi!

Siis tämäkin henkilö olisi varmasti mennyt autolla töihin tossa kelissä ellei hänellä olisi ollut moottoriavusteista pyörää, mahtavaa, peukku hänelle!

nure
23.05.2019, 12.49
Ei työmatkatemmossa anneta tasoitusta sähköisille😂

MäkiHiiri
23.05.2019, 20.47
Vau, mä niin näin mun tädin tossa. Tuli hyvä mieli.

nure
23.05.2019, 22.00
Joskus joutunut tekemään töitä että sain pidettyä natisevalla mummiksella ajavan mamman torikuormineen takana... Ai että olin ylpeä😂

The flying Chocobo
24.05.2019, 15.46
Ei siihen riemuun sähköä tarvita. Viime suvena kun olin lenkillä ja ajoin loivaa mäkeä ylös, vastaan tuli keski-ikäinen (vieläpä ulkonäöstä päätelleen oikein reilusti tuon kynnyksen ylittänyt, ei myöskään sen oloinen että olisi ikänsä urheillut) rouvas(?)henkilö uudenkarhean näköisellä maantiepyörällä alaspäin. Ilmeensä oli sellainen aurinkoinen, että kyllä tämä on kivaa ja miksei tätä ole tehnyt aikaisemmin. Siinä oli jotain aitoa pyöräilemisen iloa joka kyllä piristi itseänikin aika lailla.

xubu
24.05.2019, 18.21
Kun laitoin sähköt fillariin, niin aina kun ajan mietin, etten ole tämän parempaa ostosta koskaan tehnyt. Oli kesä tai talvi.

1aloittaja
29.05.2019, 12.15
Sama fiilis mullakin ollut jo pari vuotta ...vaikka jotkut ohi painelevatkin ...’pers pitkällä’...
Tykkään suunnattomasti!
’Mahareppukin’ on poistunut, johon toki on vaikuttanut myös kävelyt talvella ja ruokailun muutokset ja korvien välin hapetus :o

ElBike
29.05.2019, 12.30
Riemu on tullut todennäköisesti teidän surkeasta ilmeestänne, puskiessanne vastatuuleen. Sähköavusteisella ei tule muuten edes noteerattua mistäpäin tuulee.

Kaikkea ei pidä ottaa aina itseensä. Kuuntelin toripöydässä viereisen pöydän pappojen juttuja kun alkoivat porukalla noitua että sähköfillaristien on pakko aina ohittaa kun pitää näyttää luomufillaristeille että heillä on sähköpyörä. Totesin siihen vain että tottakai ohitetaan jos luomufillaristi ajaa liian hiljaa eikä kyse ole ollenkaan siitä etteikö voisi perässäkin ajaa, mutta miksi madella jos nopeamminkin pääsee perille.

xubu
30.05.2019, 08.15
Taas eilen yksi luomufillarilla ajava ohitti mut sähköllä ajavan. Mutta pitikö mennä niin läheltä että melkein kosketti minua. Ajoin ihan oikeassa reunassa ja tilaa
oli paljon mennä kauempaakin. Ei ollut edes vastaantulijoita edes näköpiirissä. Eli ohittaminen ei harmita yhtään, hipomalla ohitus kylläkin.

kuovipolku
30.05.2019, 08.56
^ Eikö tämä viesti kuuluisi "Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä" -ketjuun? Vai enkä vain luomupyöräilijänä kykene ymmärtämään missä "riemu sähköpyörän ohjaimissa" tällä kertaa piili?

Tuon ohittajan arvelisin kuuluvan niihin pyöräilijöihin joille se viivan väärällä puolella ajaminen jaetulla kelvillä on suuri kauhistus ja täysi mahdottomuus. Pahimmat heistä noudattavat samaa ajotapaa silloinkin kun kelviä ei ole jaettu liikennemerkeillä tai maalauksilla,

Mutta tuommoisessa hipomalla ohituksessa voi nähdä myös tietyn kehun tai positiivisen kommentin; sinua on selvästi pidetty fiksuna, varmana ja hyvätapaisena pyöräilijänä joka ajaa suoraan eikä horju eikä heilu eikä tee outoja sivuliikkeitä eikä missään tapauksessa ykskaks varoittamatta ja suuntamerkkiä näyttämättä käänny ainakaan vasemmalla kelvin poikki:cool:

xubu
31.05.2019, 11.08
Sori kun tuli väärään paikkaan. Yritän olla vastedes tarkempi. Oli mulla kyllä kivaa ennen ohitusta ja vähän sen jälkeenkin.
Ei kestänyt harmitus kuin vähän aikaa.

Onhan siinä sekin vaara kun läheltä ohittaa ja tuleekin osuma, niin käy molemmille huonosti.

On tää nyt kumminkin "sähköavusteiset pyörät" osiossa edes.

kuovipolku
31.05.2019, 11.59
Kaikki sähköpyöräilijät ovat samanlaisia! Xubun vastaus, sen sävy ja siitä ilmikäyvä syvä, suorastaan sydänjuuria myöten loukkaantuminen aivan turhasta osoittaa jälleen kerran tämän tosiasian!

Toinen yrittää parhaan kykynsä mukaan tuoda esille sitä mahdollisuutta ettei kyseinen luomupyöräilijä suorittanut ohitusta kuvatulla tavalla sen vuoksi että ohitettavalla oli sähköavusteinen pyörä vaan että hän yksinkertaisesti saattoi olla sellainen kusipää joka mainitusta syystä suorittaa lukuisia samanlaisia ohituksia täysin riippumatta siitä millaisella fillarilla ohitettava ajaa - mutta toinen ei osaa lukea kommenttia yhtään minään muuna kuin foorumipolisiin tylynä huomautuksena!

Eihän siinä sellaista edes ollut, vaan pelkkä ihmettely siitä missä se riemu oikein oli!

En epäile etteikö voinut olla kivaa ennen ja jälkeen, mutta...


Kai se on päivänselvää kaikille että jos läheltä ohittaa ja ohitettava tekee mistä tahansa syystä pienen sivuttaisliikkeen, tulee osuma ja osuman seurauksena voi olla ohittajankin kaatuminen. En olisi uskonut että se olisi pitänyt vielä erikseen mainita ja korostaa etten vähimmässäkään määrin osoittanut minkäänlaista ymmärrystä ohittajan tai hänen kaltaistensa ajotavalle!


Mutta jos ohittaa metrin turvavälillä ja ohitettava päättääkin kääntyä merkitsemättömälle sivutielle suuntamerkkiä näyttämättä ja taakseen vilkaisematta, ovatko molemmat syyllisiä ja jos ovat, missä suhteessa, vai onko vain toinen?

PS Edellinen kysymys on tietty esitetty ihan väärässä osiossa, Sitä ei tarvitse hyväksyä, mutta mielestäni olisi suotavaa että jos minä kykenen ymmärtämään että xubu saattoi vastata kieli poskessa muka loukkaantuneena, niin ainakin joku tämän osion lukijoista kykenisi samaaan minun kommenttieni suhteen....

KotooTöihin
31.05.2019, 12.30
Viime viikonloppuna oltiin kavereiden kanssa menossa rantaan rillaamaan ja yhden kaverin isä oli sähkärillä matkassa. Tuli ylämäki ja jantteri paino ohi "tällain tää menee ylämäkeen polkematta". Tokasin, että laiton peli :)

1aloittaja
31.05.2019, 12.40
Ei Kuviopolku, ei! Kyllä sä oot ihan omaa luokkaa näissä loukkaantumisissasi! sanoisinko ...ainakin liki sairaaloinen...
Mulle ei ainakaan tullu mieleen käyttämäsi kaltaiset adjektiivit ynnä muut arvioilmaisut Xubun kommentista, jossa hän myönsi kommentoineensa turhaan sähköpyöräketjussa... vaikka mun mielestänikin hipo-ohitus saattoikin johtua juuri sähköpyörästä... mutt mistä hiivatista me muut sen voisimme tietää, mitä sen ohittajan korvien välissä liikkui tai kiehui...
Eiks siitä oo ihan turha alkaa täällä kiivailemaan, vaikka sulla keittäisi kuinka
Melkeesti voisin suositella sulle jonkinsortin terapiakurssia tai ammattiauttajan puoleen kääntymistä täysin turhien ja typerien kiivastumisiesi vuoksi ...no se tuli vaan mieleeni, kun juttujasi oon täältä lukenut ...parin kk breikki ainakin tekisi hyvää - vihjeeksi vaan ylläpidolle, ettei ala vallan vihapuheiksi ’kuvioimaan’...

MRe
31.05.2019, 12.48
Viime viikonloppuna oltiin kavereiden kanssa menossa rantaan rillaamaan ja yhden kaverin isä oli sähkärillä matkassa. Tuli ylämäki ja jantteri paino ohi "tällain tää menee ylämäkeen polkematta". Tokasin, että laiton peli :)
Ei ole välttämättä laiton, jos kulkee max. 25km/h tai on kilvissä.

kuovipolku
31.05.2019, 13.57
sellaista tekstiä mitä saattaa syntyä, jos ja kun ei lue tai ei lukemaansa ymmärrä

Juuri sinua varten olin sen post scriptuminkin laittanut:D

Mikä tässä oli niin saatanallisen vaikeaa ymmärtää: "mielestäni olisi suotavaa että jos minä kykenen ymmärtämään että xubu saattoi vastata kieli poskessa muka loukkaantuneena, niin ainakin joku tämän osion lukijoista kykenisi samaaan minun kommenttieni suhteen...."?

Vai oliko kyse siitä että sähköpyöräilijöiden tai xubun "kustannuksella" ei saa laskea leikkiä? Heille ei saa irvailla kaikessa ystävyydessä siinä missä he saavat irvailla muille?

Vai ovatko jotkut aiheet foorumilla ovat pyhempiä kuin toiset? Niin pyhiä ettei huono huumori ole niiden yhteydessä sallittu? Tai on, kunhan kirjoittajan koetaan edustavan omaa leiriä?

WTF?! Ovatko kaikki tosiaan yhtä dorkia/yksitotisia - saat valita mieluisemman - lukijoita?

xubu
01.06.2019, 10.28
Nyt kyllä riemu on kaukana.

sinse
08.06.2019, 23.06
Jos ei nyt riemua, niin hymyssäsuin tuli tänään kokeiltua pari sähköfillaria XXL:ssä käydessäni. Kun tällaisena kuumana päivänä huonojalkainen teki muutamat koeajot, niin hyvältähän se tuntui kun eteneminen oli niin helppoa.

greatscott
11.06.2019, 09.21
Meillä sähköpyörät on myös tämän kevään juttu. Lisäksi löytyy kaksoskärryt jossa lapsi ja tavarat matkustavat.
Molemmilla on kunto aika heikoilla ja painoa on kertynyt. Nyt jo osa matkoista mitä on aiemmin tehty autolla tehdään pyörillä.
Eilen oli ihan huvittavaa mennä kärry perässä ylämäessä kiemurtelevan peruspyöräilijän ohitse. Sillä hetkellä taas tajusi kuinka paljon avustus helpottaa pyöräilyä ja sitä myöten kynnystä valita pyörä kulkuvälineeksi.
Ilman avustusta pyöräily olisi jäänyt odottamaan parempaa kuntoa aloitukseen.

ElBike
13.06.2019, 12.15
Riemua on päätön harhailu. Sähköfillarin myötä on tullut tutustuttua kotiseutuun ajelemalla hetken mielijohteesta sinne sun tänne. Huomasin että keskellä kaupunkia meillä on pieniä metsäplänttejä. Osa niin eristyksissä teollisuustonttien puristuksessa, ettei koirankusettajatkaan ole ko. metsiin löytäneet eikä selkeitä polkulähtöjä niihin ole. Vanhoista kartoista ja ilmakuvista sitten olen tutkinut, mitä ko. metsät ovat aiemmin olleet. Samoin tulee ajeltua joitain asutusalueita kahlaamalla joka katu läpi ja katseltua minkälaista arkkitehtuuria mistäkin löytyy.
Sähköfillari on loistava vekotin koska autolla ja moottoripyörällä on tien vanki mutta fillarilla voi ajaa missä vain. Kerran ajelin vanhojen korttelien sisäpihoille ja hämmästelin minkälaisia sisäpihoja löytyykään.

villariveijari
13.06.2019, 13.17
Täytyy kompata monen muunkin puheita siitä, että sähköfillari kutsuu esiin sellaista lapsenomaista seikkailumieltä. Ja mikäs sen parempaa, kun päästä aikuisiällä käsiks johonkin niin aitoon ja alkuperäseen, mitä on lapsen uteliaisuudessa :P

KotooTöihin
13.06.2019, 16.20
Toissapäivänä pomon vaimo (se oikee pomo siis) oli tullu sähkärillä klo 6 aamulla työmaalle. Matkaa ~20km. Kyseessä +60 nainen. Viime viikolla tuo kyllä tuli vielä luomulla, mutta se reilu kilsan mittanen ylämäki oli hieman liian raskas, joten sähköä kehiin. Arvostan.

lapimmies
19.06.2019, 23.21
Noni. Ensimmäiset 10 km takana metsäteillä ja poluilla. Jos olisin tiennyt miten hauskaa tämä on, niin olisin ostanut pyörän paljon aiemmin.

Ennen pyöräilyssä on aina vituttanut ainainen ylämäki ja vastatuuli. Nyt vain nauratti tiukassakin ylämäessä.

Kauhea hiki tuli silti kun veivasi menemään, halutti pitää vauhtia yllä kun se oli niin helppoa. Toisaalta lämmintäkin oli 27 astetta.

Vaihteiden vaihtoa joutuu vähän harjoittelemaan, koska moottorin veto ei lopu sillä sekunnilla kun keventää poljentaa, ja vaihteet rushatavat ikävästi. Parhaiten tuntuu toimivan taktiikka: Kevennä kunnes veto loppuu, vaiha ja polje mahdollisimman kevyesti ettei moottori aktivoidu. Kun vaihde loksahtaa -> Hanaa.

Huomenna on onneksi pyhäpäivä, niin saappii koko päivän möyrytä.

Kyllä taisi olla nappihankinta, ainakin siltä tuntuu nyt eka kilometrien jälkeen.

http://sattanen.fi/kuveja/IMG_0400.jpeg

MRe
20.06.2019, 09.41
^Tervetuloa joukkoon :D

Millä moottorilla sun fillari on? Ainkin Shimanossa muilla kuin Boostilla veto loppuu heti kun lakkaa polkemasta. Boostilla se jatkaa hetken.

sas
21.06.2019, 01.01
Itse Shimanolla (E8000) lopetan polkemisen ja samalla (tai nanosekunnin perään) vaihdan = vaihtaa pehmeästi. Tehoasetuksena käytän ecoa. Tosin mulla kokemusta pääosin kevyenliikenteenväyliltä.

Lähetetty minun Lenovo TB-8704F laitteesta Tapatalkilla

Makro86
21.06.2019, 01.13
^^Minä taas kevennän polkemista kun vaihdan samalla. Eihän sitä nyt lopettaa voi polkemista kun vaihtaa, sillon se rusahtelee varmasti.

sas
21.06.2019, 09.58
^ mulla ilmeisesti eco:llakin moottori pyörittää just sen aikaa, että ehtii vaihtaa. Varmasti välillä käy myös niin, että vain kevennän polkemista.

Lähetetty minun Lenovo TB-8704F laitteesta Tapatalkilla

hphuhtin
21.06.2019, 10.38
Ei se vaihtaminen omasta mielestäni sen kummempaa ole kuin luomullakaan, selkäytimestä tulee ajattelematta sopiva keventäminen kun on jonkun verran ajellut. Hyvät ja kohdalleen säädetyt vaihteet on tietysti olennaiset, niin vaihto tapahtuu nopeasti. Mikä sitten on riittävän hyvä lienee kuskikohtaista :)