Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Työkalujen osto, sarjana vai erikseen?



sinse
19.05.2019, 13.20
Tavis etsii järkevää tapaa hankkia työkaluja pyörän pikkuhuoltoihin ja korjauksiin. Toistaiseksi työkalujen kohteena tulisi olemaan vanha retkipyörä, johon pitäisi uusia renkaat, jarrupalat, ja tehdä joitain säätö- ja puhdistushommia. Tarjolla on monentasoista tarjontaa työkaluista ja tarvikkeista. Sitä vaan miettii, että kannattaako hankkia jokin kohtuuhintainen työkalusarja vai ostaa tarpeen mukaan tuotteita erikseen? Tässä muutama esimerkki työkalusarjoista.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=271969;menu=1000,185,191;m id=0;pgc=0
https://www.bike-discount.de/en/buy/procraft-tool-case-starter-44609

lai
19.05.2019, 14.14
Tuollainen valmis työkalusarja on siitä hyvä, että yleensä se pakataan remontin jälkeen ja kaikki työkalut pysyvät hyvin tallessa. Nuo kummantkin linkkaamasi sarjat muistuttavat työkalujen puolesta samaa sarjaa jota Biltema myi takavuosina. Tuo Biltsun sarja ainakin oli laadullisesti melko heikko. Kannattaa panostaa laadullisesti parempaan sarjaan heti alussa. 10v käytön jälkeen se ei tunnukkaan yhtään huonolta ostokselta. Ehjästä laatusarjasta pääsee eroon helpolla kun pistää myyntiin fillaritorille. Biltsun sarjan jälkeen ostin Pron:n työkalusarjan joka on vieläkin käytössä. Suunilleen vastaava kuin tämä:https://www.bike-discount.de/en/buy/pro-toolbox-417530

nure
19.05.2019, 14.42
Nuo halvat paketit tulee tod.näk. samalta pajalta. Itse moisen hankin joskus 90-luvulla mutta nykyään viisastuneena olisin jättänyt kauppaan. Osaa ei tarvi, osa ei ole yhteensopivia ja osa laaduttomia.
Nykyään kaikki erikoistyökalut hankkii ainoastaan silloin kun tarvii, varastoon ei ole ollut tapa ostella. Perustyökaluilla pääsee kysyjän kaltaisissa korjauksissa pitkälle, Biltsua halveksimatta paremman sarjan pikku kiintoavaimet laadukkaita samoin kuin kuuskoloavain settikin.

Kanuuna
19.05.2019, 15.18
Jos huollot pysyvät pieninä, kuten aloituksessa mainittiin, suuri osa romppeista voi jäädä käyttämättä. Yleisimmät työkalut, joita tarvitsee, ovat mieleentulojärjestyksessä rengasrauta (eli muovi), pumppu, ketjutyökalu ja 4, 5(, 6) mm kuusiokolot eli käytännössä kuusiokolosetti.

Jos nälkä kasvaa syödessä ja pyöriä sekä muita vempaimia alkaa ilmaantua talliin, silloin setin ostaminen on toki enemmän kuin perusteltu. Mielestäni. Mutta perushuolloissa riittää kyllä yllämainitut vehkeet. Ja listaa saa ilman muuta jatkaa, jos ja kun joku tärkeä unohtui.


Sent from my iPhone using Tapatalk

-jamo-
19.05.2019, 15.23
Ainakin ketjunkatkaisutyökalu on noissa kahdessa halvassa sarjassa aika rimpula. Itse ostan erikoistyökalut sitä mukaa kun niitä tarvitsee. Sarjoissa on paljon turhaa kuten jotain kuusiokoloja, jotka yleensä löytyy jo valmiina. Samoin jotain ruuvareita ja torxeja on turha ostaa sarjan mukana kun niitäkin yleensä vähänkään tekevämmällä ihmisellä on jo pakit pullollaan.

sinse
19.05.2019, 15.33
Kiitos kommenteista.
Rengasraudat, jalka?pumppu, ja paikkausvälineet nyt ensiksi ostoslistalla. Noita varmaan löytyy XXL:stä ja Motonetistä. Ja puhdistustarvikkeita ketjujen ja rattaiden puhdistukseen.

nure
19.05.2019, 17.02
Jamo, lisäksi esim. noiden sarjojen kuuskolot ja ruuvarit melkoisia kannansyöjiä.

arctic biker
20.05.2019, 19.21
Silloin kun sekosin eli eli aloin harrastamaan vuosituhannen vaihteessa niin joku Lifun setti oli halpa vaan pirun huono. Jollei ole varaa tai innostusta ostaa kunnollista niin pikkuhiljaa tarpeen mukaan on mun suositus. Nyt tuossa täydentelen laakerien asennuskaluja, osa on jo itte sorvattuja. Vajava satanen mennee rahaa kun on setti täydellinen.
Jääpä pojilleni perinnöksi.

nure
20.05.2019, 23.27
^Tuo Liru taisi itselläni olla myös, ei montaa osaa ole jäljellä ja niilläkään ei käyttöä, mm. Ohjauslaakeri avaimet, napojen säätöavaimet, nelikantti työkalut... Takapakan avain taitaa olla ainoa käytössä oleva.

kurvaaja
23.05.2019, 11.44
Laittamassa taas nettikauppaan (tod. näk. Wiggle) tilausta sisään ja meinasin jos samalla tilailisi hieman työkaluja perus pyörähuoltoja (maantie ja hybridi) varten. Isoja huoltoja ei kerrostalo-olosuhteissa tule tehtyä, lähinnä puhdistukset ja perussäädöt mahdollisia. Mitkä siis olisivat tämmöisen kotimekaanikon tärkeimmät työkalut huoltoihin / pyörän puhdistukseen?

-Hyvä kuusiokoloavain sarja tietysti
-Mitä ketjutyökaluja tarvitsee ketjun katkaisuun / liittämiseen? Mikä olisi hyvä työkalu kotona pidettäväksi? Entä mikä hyvä "multi-tool" lenkillä mukana kuljetettavaksi?

Kanuuna
23.05.2019, 12.07
Mitkä siis olisivat tämmöisen kotimekaanikon tärkeimmät työkalut huoltoihin / pyörän puhdistukseen?

Kato tosta ylemäpää mun viesti.


-Mitä ketjutyökaluja tarvitsee ketjun katkaisuun / liittämiseen? Mikä olisi hyvä työkalu kotona pidettäväksi? Entä mikä hyvä "multi-tool" lenkillä mukana kuljetettavaksi?

Ketjutyökalun chain tool ja mahdollisesti rautalangan pätkän. Park Toolin vehkeet toimii. Tosin maksaa ja halvemmallakin saa hyviä.
Multitoolina hyviä esim Topeakin mini -sarja taikka Kampiveljesten vastaava.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pexxi
23.05.2019, 12.22
Ketjupihdit, ketjuruoska, pakka-avain varmaan kanssa kun eivät kauheasti maksa. Noiden ei tarvitse olla mitään hipoa. Sitten keskiön seudulle ehkä kanssa avaimia jos niitä tykkää aukoa. Osan tosin saa ihan kuusioavaimella auki.

e. Tommosen monitoimityökalun jos ostaa niin kannattaa ostaa kunnollinen niin se on käytännössä ikuinen. Huonommissa tosiaan ketjutyökalu saattaa olla kertakäyttöinen eikä ole kiva jos jossain kaukana kotoa toteaa sen. Mulla oli aluksi ketjutyökaluna joku biltsun niin toimi se pari kertaa mutta sitten oli vähän tiukempi tappi irroitettavana niin työkalu vaan vääntyi. Ostin sitten kunnollisen Parktoolin eikä mitään ongelmia ole ollut.

JohannesP
23.05.2019, 12.35
Kuusiokoloavaimet motonetistä ja vähän parempaa laatua niin ei kannat pyöristy, esim Wera. Turhaa maksaa moninkertaista hintaa park tooleista.

Malamuutti
23.05.2019, 13.09
Ketjupihdit, ketjuruoska, pakka-avain varmaan kanssa kun eivät kauheasti maksa. Noiden ei tarvitse olla mitään hipoa. Sitten keskiön seudulle ehkä kanssa avaimia jos niitä tykkää aukoa. Osan tosin saa ihan kuusioavaimella auki.

e. Tommosen monitoimityökalun jos ostaa niin kannattaa ostaa kunnollinen niin se on käytännössä ikuinen. Huonommissa tosiaan ketjutyökalu saattaa olla kertakäyttöinen eikä ole kiva jos jossain kaukana kotoa toteaa sen. Mulla oli aluksi ketjutyökaluna joku biltsun niin toimi se pari kertaa mutta sitten oli vähän tiukempi tappi irroitettavana niin työkalu vaan vääntyi. Ostin sitten kunnollisen Parktoolin eikä mitään ongelmia ole ollut.

Ketjupihdit on kyllä iloinen asia, erityisesti jos käyttää ketjuliittimiä. Säästää hermoja huomattavasti. Ketjuliitin on varsin ikävä avata tavallisilla nokkapihdeillä tai ehkä en vaan osaa. Ketjupihdeillä menee kuitenkin suht helposti.

Iso komppaus myös tuolle laadukkaalle ketjutyökalulle, itse ostin ensin myös Biltsusta jonkun härpäkkeen, jolla sain juuri sen yhden tapin irki ja sitten sekä taipui työnnin että kierteet korkkasivat.

Vaijeripihdit ovat myös hyvä kapistus, jos vaijerit vaihtaa itse.

Toisessa pyörässä on kulkenut mukana Motonetissä Bahcon nimellä myyty monitoimityökalu, toisessa Lidlin laite ja kumpikin on ollut ihan OK, kun ei mitään tiukkoja kuusiokoloruuveja tmv ole tarvinnut yrittää aukoa.

kurvaaja
23.05.2019, 16.32
Kiitos vastauksista. Pyöriä ei ole tullut juuri ropattua tähän ikään mennessä, mutta esim. autoja kyllä ja kokemus opettanut, että työkaluissa kannattaa kerralla panostaa latuun. Halvoilla ei saa muutakuin paikat rikki ja pahan mielen...

Koskaan ennen ei ole tullut ketjua katkaistua / liitettyä, joten ovatko nämä siis riittävät työkalut ko. operaatioon:

Katkaisija https://www.wiggle.co.uk/cycle/chain-tools/?ea=4294587513
Pihdit pikaliittimiin https://www.wiggle.co.uk/park-tool-master-link-pliers-mlp-12/
ja pikalinkki https://www.wiggle.co.uk/shimano-sm-cn900-11-speed-quick-link/ <- ovatko tosiaan näin suolaisen hintaisia, kun koko ketju maksaa 30€ (https://www.wiggle.co.uk/shimano-ultegra-6800xt-m8000-hg701q-11sp-chain-1/)....
Pitäisiköhän samalla investoida ketjun venymä"mittariin" https://www.wiggle.co.uk/park-tool-chain-checker-cc-32/

Ketjuruoskaa (https://www.wiggle.co.uk/x-tools-performance-7-11-speed-chain-whip/) ja pakka-avainta (https://www.wiggle.co.uk/x-tools-pro-cassette-remover-1/) tarvitaan siis sitten, jos haluaa vaihtaa takapakan?

Multitooliksi ilmeisesti kunnollinen ja "ikuinen" olisi: TopPeak (https://www.wiggle.co.uk/topeak-mini-20-pro-20-function-multi-tool/) tai CrankBrother (https://www.wiggle.co.uk/crank-brothers-19-function-multi-tool-gold/) . Näissä voisi olettaa kuusioavaintenkin ja ketjun katkaisijan olevan ihan käyttökelpoisia? Toki kotosalla hyvä olla erikseen laadukas normaalikokoinen avainsarja.

arctic biker
23.05.2019, 19.44
Park CT-5 ketjutyökalu on mulla pelannut hyvin, saa varaniittejä, ennoo tarvinnut ja just koestin pelaa myös 12spdketjulle. Jos joka päivä käyttää niin ehken parempaa vääntömomenttia kaipaa.

arctic biker
23.05.2019, 19.48
Shimano TL-CN10 Quick Link Tool, SuberB merkillä saa myös ,varsin kätevä, suosittelen. Sori isoista kirjaimista.

arctic biker
23.05.2019, 19.56
Tuo pakka-avain varmaan aivan ok kun on pikalinkkunapa. Parkin kalu ittellä, nyt kun näitä läpiakselinapaisia pyöriä jo kaksi löytyy niin investoin oikeaan kaluun. Park toki.

Juha Lehtinen
23.05.2019, 20.58
Silloin kun sekosin eli eli aloin harrastamaan vuosituhannen vaihteessa niin joku Lifun setti oli halpa vaan pirun huono. Jollei ole varaa tai innostusta ostaa kunnollista niin pikkuhiljaa tarpeen mukaan on mun suositus. Nyt tuossa täydentelen laakerien asennuskaluja, osa on jo itte sorvattuja. Vajava satanen mennee rahaa kun on setti täydellinen.
Jääpä pojilleni perinnöksi.
Itselläni on myös tuo Lifun setti josta on enää käytössä ketjuruoska. Ketjutyökalu on aikaa sitten hajonnut ja taitaa olla takarataspakan hylsy myös vaurioitunut. Muutenkin setti on sisältänyt paljon työkaluja joita en ole ikinä tarvinnut.

kurvaaja
24.05.2019, 11.50
Tuo pakka-avain varmaan aivan ok kun on pikalinkkunapa. Parkin kalu ittellä, nyt kun näitä läpiakselinapaisia pyöriä jo kaksi löytyy niin investoin oikeaan kaluun. Park toki.

Läpiakselinapa itselläkin. Eli mikä olisi oikea kalu silloin mielestäsi?

Marsusram
24.05.2019, 14.38
12mm akselisen rataspakan saa vielä sisäpuolisella pakka-avaimella ilman ohjainkaraa, samoin Centerlockin lukkorenkaan.
FR-5.2 (https://www.parktool.com/product/cassette-lockring-tool-fr-5-2?category=Cassette%20%26%20Freewheel)(Center bore for axle clearance is 12mm)
15 mm etuakselilla Centerlock -jarrulevyjen lukkorengas tarvitsee jo ulkopuolisen keskiötuokalun.
https://www.wiggle.co.uk/x-tools-bb-tool-hollowtech-ii-spanner-fitting-1/

Eipä noita kovin keskiöitä tai jarrulevyjä usein tarvitse availla. Pakka enempi kulutustavaraa.

ElBike
24.05.2019, 14.59
Ketjupihdit on kyllä iloinen asia, erityisesti jos käyttää ketjuliittimiä. Säästää hermoja huomattavasti. Ketjuliitin on varsin ikävä avata tavallisilla nokkapihdeillä tai ehkä en vaan osaa. Ketjupihdeillä menee kuitenkin suht helposti.

Iso komppaus myös tuolle laadukkaalle ketjutyökalulle, itse ostin ensin myös Biltsusta jonkun härpäkkeen, jolla sain juuri sen yhden tapin irki ja sitten sekä taipui työnnin että kierteet korkkasivat.

Vaijeripihdit ovat myös hyvä kapistus, jos vaijerit vaihtaa itse.


Kohtalaisen paljon ketjulukkoja avanneena ja sulkeneena olen pärjännyt normaaleilla yleispihdeillä; ketju löysälle, ketjusta lenkki jonka alapäähän jää ketjulukko eli ketju on ns, kaksinkerroin ja lukko jää roikkumaan alas. Siihen pihdit vinottain, joista toinen leuka puristaa toista ketjulukon puolta ja toinen toista. Aina aukeaa.

Vaijeripihdit taas on melko turhat jos vaihtaa uutta vaijeria. Uudessa vaijerissa on purkautumaton pää ja kun vaijeri on pujotettu paikoilleen ja kiristetty, niin aivan normaaleilla sivuleikkureilla saa ylimääräiset poikki. Lopuksi kiertää ehkä vähän purkautuneen pään takaisin yhtenäiseksi ja päättää pääteholkilla. Tokihan ne vaijeripihdit sun muut on kätevät, mutta vaikka fillareita tullut ropailtua paljon, niin en ole viitsinyt ostaa sellaisia kun en keksi miten kotikäytössä helpottaisi elämää.

Kannattaa mieluumin laittaa rahat ja ostaa Knipexin tms. laadukkaat yleispihdit ja sivuleikkurit. Niissäs on leuoissa kunnon pito ja sivuleikkureissa hyvä voima ja niitä tarvii muuallakin kuin vain yhteen käyttöön tarkoitettuja erikoispihtejä.

Moska
24.05.2019, 15.57
Vaijeripihdit taas on melko turhat


Vaijerin katkaisu ei olekaan ongelma, vaan vaijerin kuoren. Toki sekin menee hyvillä sivuleikkureilla, mutta jälki voisi olla parempikin.

Knipeksin pienet siirtoleukapihdit on hyvät esim ketjulukolle.

hiilikuitumies
24.05.2019, 16.37
Ketjupihdit on kyllä iloinen asia, erityisesti jos käyttää ketjuliittimiä. Säästää hermoja huomattavasti. Ketjuliitin on varsin ikävä avata tavallisilla nokkapihdeillä tai ehkä en vaan osaa. Ketjupihdeillä menee kuitenkin suht helposti.

Minä laitoin tuollaiset tällä viikolla tilaukseen.

Ehkä en myöskään osaa, mutta taustalla tässä oli seuraavanlainen tarina.

Minulla oli Wippermannin ConneX-liitin, enkä mitenkään käsin saanut sitä sulkeutumaan. Sitten otin pihdit, joilla väänsin sen hankalasti kiinni vain huomatakseni, että sehän on ihan jumissa niin, että se ei varmasti millään taivuttelulla siitä herkisty. Otin auki sen hyvin hankalasti nujuten. Se oli sairaan tiukka, eivätkä pihtini sopineet tuohon hommaan yhtään. "Siihen pihdit vinottain, joista toinen leuka puristaa toista ketjulukon puolta ja toinen toista. Aina aukeaa." Aukesihan se lopulta, mutta aika väkivaltaiseksihan se touhu meni ja toisaalta tarpeettoman väkivallan väistelyssä myös aikaa vieväksi.

Ja päätin yrittää uudelleen keskittyen painamaan kunnolla sitä tappia riittävän pitkälle, kun tuntui, ettei siinä pituus riitä, että saisi sen uran kohdalleen. Taas hyvin hankalasti väänsin sen kiinni pihdeillä. Jumissa yhä, joten auki. Liekö aikaa oli tässä vaiheessa mennyt jo puolisen tuntia, mutta ainakin siltä se tuntui. Ärsytti ja väsytti muutenkin väsyneenä.

Kävin hakemassa toisen muka vastaavanlaisen liittimen: 5 s käsin, niin se oli kiinni. 2 s auki. Tässä ei ollut mitään ongelmia, vaan liitin on hyvin herkkä. Kylläpä ärsytti, vaikka sinällään onnellinen tapahtuma olikin, koska tämä muistutti aiemman taistelun turhuudesta ja elämän hukkaamisesta.

Tarinan opetus? Ehkä noissa on jotain valmistuksen toleranssieroja tuon yhden ollessa varmaankin susikappale. Tuo taistelu kuitenkin muistutti siitä, miten joskus ajetuissa ketjuissa liitin voi olla myös turhan tiukassa, enkä halua tuhlata sellaiseen yhtään ylimääräistä minuuttia. Joten yksi Park Tool MLP-1.2 minulle, kiitos. Uskon, että 13 euroa tuli hyvin näihin käytetyksi.

hiilikuitumies
24.05.2019, 17.49
Kun aikoinaan pohdin itse otsikon kysymystä,niin huomasin, että sarjoissa oli paljon sellaista, jota minulla oli entisestään: ruuvareita, kuusiokoloavaimia yms. Varsinaisia erikoistyökaluja monessa paketissa oli lopulta hyvin vähän. Päädyinkin siten ostamaan työkaluja erikseen sitä mukaan, kun niitä tarvittiin. Se oli kätevää, koska lähes aina tarkoitus oli vaihtaa jotain, joten osaa tilatessa samalla tuli tilattua vaadittavat työkalut. Siinä myös paremmin pääsi valitsemaan työkalun oletetun laadun.

arctic biker
24.05.2019, 19.00
Läpiakselinapa itselläkin. Eli mikä olisi oikea kalu silloin mielestäsi?

Pienellä kokemuksella eikä mielipiteellä niin Park Toolin FR-5.2GT on hyvä. Hyvät työkalut kummasti helpottaa ainakin osaa elämääni.

arctic biker
24.05.2019, 19.21
SuperB TB3323 kalu on mielestäni varsin kiva , ei ollut kallis ja toimii hyvin.

Malamuutti
25.05.2019, 09.01
Vaijerin katkaisu ei olekaan ongelma, vaan vaijerin kuoren. Toki sekin menee hyvillä sivuleikkureilla, mutta jälki voisi olla parempikin.

Knipeksin pienet siirtoleukapihdit on hyvät esim ketjulukolle.

Joo, olen yhdet vaijerit asentanut sivuleikkurien (ihan OK rautalangalle) avulla ja menihän se toki niinkin, mutta ei siitä oikein siistiä tullut, ja aikaa meni esimerkiksi lyttyyn puristettujen kuorien päiden avaamiseen. Seuraavaa kertaa varten ostin vaijeripihdit ja ohops, näinkö helppoa tämä olikin. Kuoretkin jäävät katkaisun jäljiltä pyöreämmiksi ja lopuksi vain pihdit toisin päin ja kuoren pyöräytys auki kahvan sisällä olevalla piikillä. Helppoa, nopeaa ja siistiä.

Kaikennäköisten kikkakolmosten ja korviketyökalujen kanssa tullut kyllä temmellettyä eri yhteyksissä sen verran että olen varsin valmis maksamaan hiukan erikoistyökaluista. Niiden avulla homma on pääsääntöisesti nopeampaa, helpompaa ja siistimpää. Fillarien työkalut eivät ole edes järin kalliita.