Näytä tavallinen näkymä : Teknisen polun määritelmä?
Paksupolkija
19.05.2019, 12.28
Vihaan sanaa tekninen, kun se yhdistetään maastopyöräilyyn. Mutta kun sitä kaikki käyttää, niin millainen on tekninen polku? Kivikkojuurakko menee ajamalla sitä helpommin, mitä kovempi vauhti. En käyttäisi siihen sanaa tekninen. Mutta on myös polkuja, joissa ei voi pitää vauhtia yllä. Sittenkö tarvitaan jotain erikoista tekniikkaa, kun joutuu ajamaan kuin trial-mopokuski? Tuskin kovin moni osaa tai pystyy...vai onko kyse siitä, että rengastus ja kalusto ei kykene johdattamaan kuskia, niin tulee haasteita ja kaatuilua kun shimpan spede ei irtoa?
No kertokaahan köyhälle, jos ei yllä oleva ole mitä haen?
Mitä haastavampi maasto, sitä paremman ajotekniikan se vaatii. Kalusto toki tuo osansa mukaan. Siksi toisen tekninen polku on toiselle vain tavallinen polku. Vauhti auttaa, tiettyyn rajaan asti, mutta mutkaisuuden, mäen jyrkkyyden tai polkijan väsymyksen vuoksi se ei aina ole mahdollista.. Ja tietty kalusto vaikuttaa tähänkin.
anomuumi
19.05.2019, 12.41
Veikkaisin että se on juuri tuollaista missä ei voi pitää vauhtia päällä ja ajaminen muistuttaa trialia.
F. Kotlerburg
19.05.2019, 13.31
Kivikkojuurakko menee ajamalla sitä helpommin, mitä kovempi vauhti.
Niin menee, mutta sen vauhdin ylläpitäminen kivikkojuurakossa vaatii ajotekniikkaa. Käyttäisin sanaa tekninen.
perttime
19.05.2019, 14.00
Joskus oli määritelty niin, että polku on kuskille tekninen, kun vauhtia ei määrää kyky polkea kovaa, vaan ajotaito.
Eikö näitä määritelmiä olisi voinut laittaa yhteen topikkiin?
Joskus oli määritelty niin, että polku on kuskille tekninen, kun vauhtia ei määrää kyky polkea kovaa, vaan ajotaito.
Tämä on hienosti määritelty, lukitaan tämä.
^Tuohon määritelmään sisältyy se ongelma, ettei se ota kulkuvälinettä huomioon. Vai onko polun teknisyyden aste nimenomaan siitä pyörästä (ja kuskista) riippuva?
En ole vielä semmoista polkua nähnyt etteikö se kuskin osuus olisi ratkaisevin asia etenemisessä. Ja Perttime tuossa määrittelee "...kuskille tekninen"
Ensin pitäis varmaan määritellä, että tarkoitetaanko "teknisellä polulla" yksittäisen yksilön taitotasoon suhteuttuna teknistä polkua vai yleistettävää käsitettä tekninen polku. Esimerkiksi laskettelurinteiden vaikeusasteiden väriluokitukset eivät ole riippuvaisia yksittäisen laskijan taitotasosta. Musta rinne on musta rinne kaikille laskijoille. Toisille se musta on vaan helpompi, toisille vaikeampi.
En ole vielä semmoista polkua nähnyt etteikö se kuskin osuus olisi ratkaisevin asia etenemisessä. Ja Perttime tuossa määrittelee "...kuskille tekninen"
Toki normaalisti samalla kalustolla, mutta jos laitetaan toinen ajamaan Ainolla ja toinen 160-millisellä täpärillä, niin esimerkiksi juurakossa jälkimmäisellä pääsee aika paljon kovempaa, jos kuntotaso on edes kohtalainen. Toisaalta jos puhutaan teknisistä nousuista ja eritoten sellaisista laskuista missä ei voi mennä "keula edellä", niin silloin se kuskin osuus korostuu. Toki Ainolla voi olla tekemistä selvitä niistäkin.
Mut joo, eilen sähkärillä meno tyssäsi paikkaan ylämäessä, jossa kaveri veti luomulla ohi. Tosin hieman eri reittiä, mutta kuitenkin. Mulla oli liian iso vaihde päällä, mikä sähkärillä käy liian helposti, kun luulee pääsevänsä, mutta ei sitten jaksakaan / pystykään pyörittämään.
Sanoisin että tekninen polku on tekninen silloin kun kalsarit ei pysy jalassa ajohousujen alla silloin kun sitä polkua ajaa!
huh... tarvitaanko teknisellä polulla kalsarit.. Tampereen suunnassa puhutaan Lamminpäästä helppoa ja Kaupin rantapolku tekninen
^^Noinko nyt ottaa kalsarit hengen päälle. Voi voi rassuja.
PETEBJ75
20.05.2019, 15.50
Puetaanko tekninen asuste kalsareiden alle vai päälle?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Jos kalsareita käyttää, tulee niiden ehdottomasti olla päällä...ja punaiset.
https://static.comicvine.com/uploads/scale_medium/13/132327/6507037-28872490_1638064799604695_1250122498385004714_n.jp g
J.Kottenberg
21.05.2019, 00.01
^Täsmälleen näin.
Metsämuija
23.05.2019, 22.44
Tampereen seudulla ainakin punaiset ja oranssit polut täyttää minulle teknisyyden määritelmän. Oranssia voi vielä ajaa, mutta punaiset jätän talveen. Punaisissa polku on täytetty kokonaan kivimurikoilla joiden korkeus on paljonkin isompi tyypillisesti kuin pyörän maavara. Tasaista ei löydy mistään. Ajaminen vissiin olisi jotain trialia kiveltä toiselle. Olisi kyllä mukava katsoa tosikuskin siirtymistä tuollaisella pätkällä.
Mun mielestä polku on tekninen, jos sitä ei pysty ajamaan suoraan ”tyssäämättä” jossaa kohtaa.. mitä enemmin polku tarvitsee pujottelua tai ajolinjojen etukäteen suunnittelua, sitä teknisempi polku on.. Itellä 120mm joustolla oleva boschin performance CX täpäri ja harvase kerta pitää ottaa teknisimmät polut useeseen kertaan ennenku pääsee puhtaasti läpi (siis ilman jalkakosketusta).. ite oon alottanu maastopyöräilyn vast tänä keväänä, ni noi tekniset nousut on viel aika hakusessa..
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ eli esim tämä ei ole tekninen?https://i.imgur.com/qsguE4L.jpg
Paksupolkija
25.05.2019, 15.04
Sambolon polku näyttää hyvältä muutenkin. Ylöspäin jonkun verran haastetta, alaspäin jarrut irti.
^ eli esim tämä ei ole tekninen?https://i.imgur.com/qsguE4L.jpg
No en mä ainaka tota pystyis ajaa varmaan ollenkaa.. varmaan menis tunkkaamiseks..
Tämä Chris Akriggin uusi video vaikuttaa melko tekniseltä polulta noin kahden minuutin kohdasta eteenpäin: https://youtu.be/evsEA2dMJFQ
Jyrkempi mitä kuvassa näyttää, tarjoan laadukkaan oluen sille joka ajaa ylös :cool:
Jyrkempi mitä kuvassa näyttää, tarjoan laadukkaan oluen sille joka ajaa ylös :cool:
Missä tuo sijaitsee?
Tässä: https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6676987.746849682&e=384433.01548773097&title=Juurakko&desc=&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D
Menisin sähkärillä kokeilemaan, mutta alkoholittomat ei taida täyttää laatuoluen määrettä. Ja holipitoiset ei enää uppoa vuoden tauon jälkeen...
Tuo kivi pitää myös ylittää ylhäällä, koska ainakin itse ylitin sen alas tullessa :D En tiedä auttaisko sähköt, ois jännä nähdä, ennemmin jollain trial pyörällä ja taidoilla ois varmaan etua :D Mut kandee tuolla keskuspuistossa käydä pyörimässä muutenkin, kivoja polkuja joka lähtöön! :)
Metsämuija
26.05.2019, 19.58
Kuvasta sanoisin, että teknistä juurihelvettiä on tuolla päällä ja kuusien kohdalla, mutta eikös toi kuvan alaosa mene kivan tasaisesti kiertäen reunasta. Toki kuvakulmasta ei tiedä, onko siellä niin jyrkkää että meinaa keulia. En siis kuvasta ajatellut että ajolinja olisi suoraan ylös.
(Ja joo, sähködopingia harrastetaan täälläkin)
Heitetään näin märän päivän kunniaksi kyssäri. Voiko ei-tekninen polku muuttua tekniseksi sääolojen vaihtuessa? Tai toisin päin. Sanoisin, että voi. Saman polun juurakot märällä ja lumen peittäminä on aika eri teknisyysasteella.
J.Kottenberg
27.05.2019, 11.09
Heitetään näin märän päivän kunniaksi kyssäri. Voiko ei-tekninen polku muuttua tekniseksi sääolojen vaihtuessa? Tai toisin päin. Sanoisin, että voi. Saman polun juurakot märällä ja lumen peittäminä on aika eri teknisyysasteella.
Minun mielestä voi, ja ihan selvästi.
Yksi kiva kivikkoinen loivahko mäki yhdellä polulla, ehkä 70m pituinen, on just semmoinen että hyvänä päivänä menee ylös ajamalla ja on näin ikäänkuin oman vähäisen ajotaidon testipaikka.
Mutta sateella kun paikat on märkiä, tulee vaikeuskerrointa merkittävästi lisää. Syksyllä kun on pitkään märkää ja kivet on vähän limaisia, tulee edelleen taas vaikeutta lisää. Ja vastaavasti lumi alkaa nopeasti helpottaa, kun kivien kolot ja välit alkaa täyttyä.
Joten sääolot kyllä voi muuttaa paikkoja enemmän, tai vähemmän teknisiksi. Siis muuttaa vaativuutta. Ainakin minusta.
Totta kai sääolot vaikuttaa. Teknisen polun määritelmä muutenkin on aika lailla subjektiivinen. Jos nyt otetaan vaikka minä ja SamuliOne, niin meillä on aika lailla erilainen näkemys (tai lopputulos) aiheesta. Kun en osaa jänöhyppelyitä, niin mun tekninen polku koostuu korkeintaan maassa makaavista keskikokoisista rungoista. Sitä korkeammat esteet tarkoittaa mun kohdalla, että en voi ajaa, vaan pitää kantaa.
Itse ehkä pitäisin määritelmänä sitä, että "ei voi vain ajaa", vaan pitää katsoa että miten ajaa. Pelkkä jyrkkä nousu ei välttämättä täytä teknisen polun määritelmää mulla, jos vain kunto loppuu kesken, mutta tekniikalla ei ole niin suurta merkitystä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.