Näytä tavallinen näkymä : Droppitangon tilalle suora?
maalinni
18.05.2019, 08.56
Monasti täällä varoitellaan tekemästä suoratankoisesta droppia, mutta entä toisinpäin?
Ostin vaimolle ekan droppitangon ja jarruttaminen tuntuu olevan todella hankalaa, kun sormet eivät yllä jarrukahvoille (shimano 105) kunnolla. Kahvat on kyllä säädetty lähemmäs. Mutta tuntuu, että se koko kahvaosa on liian paksu.
Eli uudet vaihtajat, jarrut ja jarruvaijerit, tanko. Mitä muuta pitää huomioida? Toimiikohan geometria?
hämeenhitain
18.05.2019, 09.54
Vaihdoin droppitangon ns. perhostankoon kuskille, jolla on käsissä pysyvästi puutteellinen puristusvoima. Samalla vaivalla vaihdoin mekaanisten levyjarrujen tilalle hydrauliset. Homma oli nopeasti tehty eikä tule mieleen mitään erityistä ongelmakohtaa tai mikä tuossa ei toimisi. Ihan perinteisestä suorasta tangosta ei valitettavasti vastaavaa kokemusta, perhostanko kun on ollut pyörän omistajalle mieluisa koska otetta voi vaihdella.
Jos runko on parikaan senttiä ylipituinen, niin se riittää, se taipuu suoratankoiseksi ongelmitta, ihan kokemusperäistä tietoa.
BB Holland
18.05.2019, 11.18
Mikäs jarru. Nykyisin on levyjarrukahvoja, jotka saa edestä kiinni tankoon. Deore 6000 mm. Tuolleen itse laittaisin, vaikka tilasta voi tehdä tiukkaa.
maalinni
18.05.2019, 12.05
TRP Spyre jarrut. Pyörä onneksi tuntui liian isolta ja vaimo ajoi sormenpäät tangossa. Vaimo on kuitenkin 165cm eli ihan keskimittainen. Millä hitolla lyhtyemmät naiset muka ajaa. Fillari on Merida cyclocross 400 kokoa 47.
Taidan tilata suoran tangon, mutta jättää nuo mekaaniset pysäyttimet.
Silmäsin tuota geometriaa, 75° satulaputki ja 510 mm vaakaputki, tanko menee melkoisen kauas. Noilla alussa mainituilla muutos syntyy. Stemmiä pidentää samoin satulatolppaan jättöä lisää, jos niinku meinaa jäädä lyhyeksi. Hyvin ajettava tuosta syntyy, kun vielä sopivat ergogripit pistää. Yksi ajokeistani on hyvin lähelle samaa, vielä raskaasti varusteltu.😊
Millä hitolla lyhtyemmät naiset muka ajaa. Fillari on Merida cyclocross 400 kokoa 47.
Esim. Felt F65X -cyclocrossilla kokoa 47, Sramin Apexin kahvat ajoin jo loppuun, tilalle tuli Rivalit. Yltää loistavasti jarruttelemaan ja vaihtamaan vaihteita. Kokemusta myös Shimanon Ultegroista sekä 105:sta ja niihin ei kyllä mitenkään saa niin hyvää tuntumaa.
Twinning
20.05.2019, 00.50
Näköjään 105-sarjassa on nykyään erikseen kahva pienikätisille, tosin vain hydraulijarruille.
Ohiampuja
20.05.2019, 10.12
Minä tein kerran saman setin. Vaihdoin stemmin ja tangon, sekä sitten jarrukahvat ja vaihdevivut. Pyörään jäi samat jarrut ja vaihtajat.
maalinni
20.05.2019, 18.26
Minä tilasin nämä https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-2x11-speed-flat-bar-shifter-sl-rs700-set-220725
Ohiampuja
20.05.2019, 22.35
^Minkälaiset vaihdevivut laitoit?
Joku tämänkaltainen maantieliipaisin setti se oli...
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=114104;menu=1000,4,38;pgc% 5B49%5D=171;orderby=2
maalinni
21.05.2019, 07.23
Miksiköhän nuo on kirkkailla pannoilla halvemmat. Ero bd:ssä yli 5e.
maalinni
21.05.2019, 07.44
Taakse saattaisi käydä, mutta epäilen että eteen käy? En jaksanut googlata vaan tilasin suoraan nuo.
maalinni
21.05.2019, 07.45
Ja oiskohan tuossa etuliipasimessa se trimmi?
...Käykö muuten maastoliipasimet ihan suoraan?
Ei käy, eri vetosuhde.
Linkataas taas tämä, josta asioita voi tutkiskella
https://www.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/
Voihan toki esim. ProblemSolversilla tai Wolftoothilla olla tarjolla johonkin väliin joku design-pylpyrä, jolla tuunataan palikoita sopimaan keskenään. Mut ulkoa en nyt muista enkä jaksa tonkia.
Melko kallista... onkohan mitään budjettiliipaisimia? Käykö muuten maastoliipasimet ihan suoraan?
Jos ysi riittää, saa kahvat edullisesti. Kasasin viitisen vuotta sitten suoratankosen Deoren peruskahvoilla, kun pyörästä piti tulla sellainen varapyörän varapyörä. Tulikin niin hyvä, että menee pitkiä jaksoja, monia viikkoja pelkästään tällä! Tästä voi löytää edullisiakin:
https://www.bike-discount.de/en/shop/gear-shifters-6858/l-24
Jos ysi riittää, saa kahvat edullisesti. Kasasin viitisen vuotta sitten suoratankosen Deoren peruskahvoilla, kun pyörästä piti tulla sellainen varapyörän varapyörä. Tulikin niin hyvä, että menee pitkiä jaksoja, monia viikkoja pelkästään tällä! Tästä voi löytää edullisiakin:
https://www.bike-discount.de/en/shop/gear-shifters-6858/l-24
Joku yritti minullekin opettaa, ettei Deoren (tanko-/etu)vaihtaja ole yhteensopiva (taka)maantiesarjojen kanssa.
Deore ysikahvat käyttää 105/5700 takavaihtajaa ja krossariin tarkoitettua CX 70 etuvaihtajaa tässä kasauksessa, pakkana tietenkin ultegra-ysipakka. Toimii täydellisesti, enpä muuta hyväksyisikään.
Maastopuolen ysiä uudemmat ja maantiepuolen kymppiä uudemmat ovatkin jo hankalammin sekoitettavia, noista opetukset ihan sattuvia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.