Näytä tavallinen näkymä : Takanavan laakeroinnin kanssa hankaluuksia
pkuitune
17.05.2019, 12.55
Mulla on käsissä tällainen Nishikin hybridipyörä, jonka takanapaa en onnistu kiristämään millään ilveellä oikein. Yritin tuota navan avaamista ja kiristämistä tätä videota mukaillen: https://www.youtube.com/watch?v=90XxoPHWbI4
Jos kiristän riittävästi siten, että akseliin ei jää välystä, niin akselin pyöriminen alkaa tahmata ja pykältää. Jos taas löysään laakeria sen verran, että tahmaaminen ja pykällys häviävät, niin akseliin jaa selvä välys. Mahdanko tehdä jotain väärin, vai onko tuo napa/navan laakerointi hajalla? :rolleyes: Silmiin pistävää on se, että napa ei ole ulkoisesti tasaisen mustan värinen, vaan siinä on toisella puolella "kultainen läiskä" ikään kuin napa olisi joskus käynyt kuumana.
Mulla on käsissä tällainen Nishikin hybridipyörä, jonka takanapaa en onnistu kiristämään millään ilveellä oikein. Yritin tuota navan avaamista ja kiristämistä tätä videota mukaillen: https://www.youtube.com/watch?v=90XxoPHWbI4
Jos kiristän riittävästi siten, että akseliin ei jää välystä, niin akselin pyöriminen alkaa tahmata ja pykältää. Jos taas löysään laakeria sen verran, että tahmaaminen ja pykällys häviävät, niin akseliin jaa selvä välys. Mahdanko tehdä jotain väärin, vai onko tuo napa/navan laakerointi hajalla? :rolleyes: Silmiin pistävää on se, että napa ei ole ulkoisesti tasaisen mustan värinen, vaan siinä on toisella puolella "kultainen läiskä" ikään kuin napa olisi joskus käynyt kuumana.
Kartiokuulalaakeri on erinomaisen tarkka säädettävä, kartiota paikoillaan pitävän mutterinkin kiristäminen vaikuttaa laakerivälykseen. Jopa pikalinkku voi vaikuttaa siihen. Aikansa kun hakee, niin kyllä siihen oikeat säädöt löytyy, JOS laakerit ovat kunnossa ja puhtaat. Niiden kunnosta ei oikein voi muuten nähdä, kuin purkamalla ja pesemällä.
Tuskin napa ajamalla noin kuumuisi?
Ohje on hyvä ja jos laakeripinnat näyttivät ohjeen mukaisilta, niin jotain on pielessä, eihän joku kuulista ole hukkunut?
pkuitune
17.05.2019, 14.15
Tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoitat tällä "laakeripinnalla"? Kuulia oli molemmilla puolilla mielestäni oikea määrä (kuulia miltei koko kehällä siten, että ikään kuin yksi kuula uupuisi, mutta näin sen ilmeisesti pitääkin olla).
Kartiokuulalaakeri on erinomaisen tarkka säädettävä, kartiota paikoillaan pitävän mutterinkin kiristäminen vaikuttaa laakerivälykseen. Jopa pikalinkku voi vaikuttaa siihen. Aikansa kun hakee, niin kyllä siihen oikeat säädöt löytyy, JOS laakerit ovat kunnossa ja puhtaat. Niiden kunnosta ei oikein voi muuten nähdä, kuin purkamalla ja pesemällä.
Täytynee sitten kokeilla uudestaan :) Tuntui vain siltä, että ihan naurettavan pieni muutos kireydessä kääntää tilanteen liian kireästä liian löysään. Pykällys tulee käsien välissä pyörittäessä esiin jo ennen kuin saan pyörän kiinni takahaarukkaan, eli tuo pikalinkun vaikutus on ainakin pois laskuista.
Twinning
17.05.2019, 14.30
Itsellä joskus lukkomutterin kiristäminen käänsi huomaamatta samalla akselia, vaikka piti kartiosta kiinni toisella avaimella, jolloin oikean välyksen löytäminen ei tuntunut aluksi onnistuvan millään, kun kartio löystyikin hieman joka kerta kiristäessä (tai näin ainakin muistelen). Parasta varmaan olisi laittaa akseli toisesta päästä kiinni esim. ruuvipenkkiin, kuten saman kanavan myöhemmässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=SnwVHPgpgVQ
Park Toolin ohjeessa on jotain myös noiden kartioiden/kuppien ja kuulien kunnon arvioimisesta, hyvinkin voivat olla kuluneet huonoiksi: https://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment
Toi kartiokuula-laakerien säätö on tarkkaa kuin täin *ussiminen. Milli vinoon, niin on silmäkulmassa. Kuten tuossa todettiin, niin jo pikalinkun kiristäminen vaikuttaa... Kärsivällisyyttä ja kokeilua...
Jos yli kiristäessä tuntuu pykällystä, niin sittenhän siellä on jotain vialla. Jos on kunnossa laakeri, niin liika kiristäminen vaan "tahmaa", ei siellä pykäliä pitäisi tuntua.
Jos yli kiristäessä tuntuu pykällystä, niin sittenhän siellä on jotain vialla. Jos on kunnossa laakeri, niin liika kiristäminen vaan "tahmaa", ei siellä pykäliä pitäisi tuntua.
Just noin. Halpoja laakereita jotka eivät pyöri edes uutena kunnolla. Jätät välystä vaan sen verran, että pyörii hyvin.
[LEFT]Tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoitat tällä "laakeripinnalla"? Kuulia oli molemmilla puolilla mielestäni oikea määrä (kuulia miltei koko kehällä siten, että ikään kuin yksi kuula uupuisi, mutta näin sen ilmeisesti pitääkin olla).
Jos näyttää siltä, että yksi kuula puuttuu, niin se puuttuu. Etsi navan räjäytyskuva ja tarkista kuulien määrä ja koko.
Kuulien väliin kuuluu jäädä vähän tilaa, etteivät ne hiero niin paljon toisiaan. Esim konekuulalaakereissa on monesti pitimet jotka jakavat kuulat kehällä tasaisesti. Tosin liittyy myös valmistus /kasaus tekniikkaan.
pkuitune
16.06.2019, 23.22
Näyttäisi siltä, että navan sisällä on "jonkin sorttista kulumaa":
https://img.aijaa.com/m/00713/14713890.jpg
Voinee selittää sitä, miksi ei halutunlaista säätöä tunnu löytyvän :) Tajusin tuota tarkemmin mulkoilla, kun yritin irrottaa vapaaratasta navasta (siinäkään onnistumatta).
Näyttäisi siltä, että navan sisällä on "jonkin sorttista kulumaa":
https://img.aijaa.com/m/00713/14713890.jpg
Voinee selittää sitä, miksi ei halutunlaista säätöä tunnu löytyvän :) Tajusin tuota tarkemmin mulkoilla, kun yritin irrottaa vapaaratasta navasta (siinäkään onnistumatta).Onkohan tuossa vapaarattaassa oleva "avauspinta", johon avaimen pitäisi sopia ja sitä on myljätty jollakin työkalulla? Tuon ei kyllä pitäisi vaikuttaa laakerointiin mitenkään, kunhan ei ole metallin murusia jäänyt väliin.
pkuitune
17.06.2019, 10.56
Todennäköisesti tuo on juurikin vapaarattaan irroittamista varten, koska en millään muullakaan "yleisellä" tavalla saanut tuota vapaaratasta irrotettua. Siihen liittyen herääkin kysymys, että millainen työkalu tuohon mahtaa sopia? Ilmeisesti jokin tällainen: https://www.ikh.fi/fi/kasityokalut/hylsy--ja-vaantotyokalut/karkihylsyt/xzn-hylsyt
Ihmetyttää kyllä, että missä ja milloin tuota olisi myljätty työkalulla, kun tuo pyörä on ollut uudesta asti meidän taloudessa, ja uskoakseni minä olen ensimmäinen, joka tuon navan on pyörän kokoamisen jälkeen avannut.
pkuitune
18.06.2019, 09.59
Täytyy taas julkisesti myöntää oma tyhmyytensä ja todeta, että tuo navassa näkymä "kuluma" paljastui puhdistuksen jälkeen paskaksi :seko: Eli ei tarvi tämän enempää tapella asian kanssa.
Matti Heikkinen
19.06.2019, 18.30
jos lähellä on Nishikiä myyvä pyörakauppa ota kiekko kainaloon ja pyydä irroittamaan vapaaratas samalla voivat pistää tarvittaessa uuden rattaan,et vaan kerro missäpäin vaikutat,ei voi suositella kauppaa,ylläpito voisi pistää paikkatiedon pakolliseksi,etsintäkuulutetuille ja todistajansuojeluohjelmassa oleville pitäisi vaan kehittää oma systeemi
Sopiva laakerin kireys onnistuu tuollaisessa pikalinkku akselissa niin että laakeria säädettäessä on siihen jätettävä pikkuruinen välys, kun kiekko laitetaan paikalleen ja pikalinkku kiinni, kiristetään pikalinkulla niin että tuo välys häviää. Kysessä on siis hienon hieno välys ennen paikalleen laittoa mutta jos tuota välystä ei ole niin varmasti laakeri tulee liian kireälle ja tahmaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.