PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä satula maastopyörään?

Fatfinn
17.05.2019, 00.36
Ostin Radon zr team 7.0 maastopyörän jossa vakiona Selle italia x1 satula. Satula on mallia kapea 135mm ja perseeni ei kestä tätä. Kuskilla kokoa 192cm ja 108kg. Mitä satulaa suosittelette tilalle?

nure
17.05.2019, 06.38
Aivan turha kysellä suosituksia, joka persus on henkilökohtainen. Ainakin leveämpi mutta siinä kaikki info lähinnä ja parhaissa tulee painorajat vastaan...

Moska
17.05.2019, 07.04
Pahvin päälle junttaa takapuolen, että saa istuinluiden paikat selville, niin pääsee jyvälle sopivasta satulan leveydestä. Loput määrää oma perse, mieltymykset ja painosuositukset. [emoji38]

TERU
17.05.2019, 07.57
Jatkaa nyt vaan jonkunaikaa tuolla satulalla, istuinkyhmyjen alue kipeytyy aluksi, jos satula-aika on jäänyt vähiksi talvella, ja istuu satulan takaosassa jotta istuinluut tukeutuvat satulan leveimpään kohtaan.

Paljon pitää ajaa ennenkuin satulavaivoista pääsee eikä pidempiä taukoja siedä olla ja sitten sopiikin kaikki satulat.🤗

hece
17.05.2019, 08.29
WTB Volt -satulaa on paljon kehuttu ja itsellä 193/100 -mitoilla sen leveä 150mm malli on toiminut.

J.Kottenberg
17.05.2019, 09.51
WTB Volt -satulaa on paljon kehuttu ja itsellä 193/100 -mitoilla sen leveä 150mm malli on toiminut.

Itsekin tykkään WTB Voltista. Siitähän on monissa malleissa eri leveyksiä. Mutta siitä halvimmasta kannattaa pysyä erossa. Kokeilin, ja se oli enemmän sellainen markettifillarin penkki ja hiersi. Pro on jo ihan hyvä, tai Team.
Mutta tietenkin nämä jos mitkä, ovat kovasti perskohtaisia asioita. Kannattaa kuitenkin ainakin kokeilla. WTB:t menee torilla hyvin kaupaksi,

hece
17.05.2019, 09.56
Itsekin tykkään WTB Voltista. Siitähän on monissa malleissa eri leveyksiä. Mutta siitä halvimmasta kannattaa pysyä erossa. Kokeilin, ja se oli enemmän sellainen markettifillarin penkki ja hiersi. Pro on jo ihan hyvä, tai Team.
Mutta tietenkin nämä jos mitkä, ovat kovasti perskohtaisia asioita. Kannattaa kuitenkin ainakin kokeilla. WTB:t menee torilla hyvin kaupaksi,
Volt Pro minullakin on eikä halvemmista kokemusta. Ja ostan heti toisenkin kun torilla tulee uutta selvästi edukkaammin vastaan.

Antza44
17.05.2019, 12.43
Ostin Radon zr team 7.0 maastopyörän jossa vakiona Selle italia x1 satula. Satula on mallia kapea 135mm ja perseeni ei kestä tätä. Kuskilla kokoa 192cm ja 108kg. Mitä satulaa suosittelette tilalle?Specialized satuloilla oli ennen ainakin testaus mahdollisuus. Phenom on aikas toimiva.

F. Kotlerburg
17.05.2019, 13.36
WTB Volt tuli pyörän mukana ja kävin sillä kaverin luona 3 kilsan päässä kylässä. Se riitti kokemukseksi WTB:stä ja Chargen Spoon paikoilleen. Nyt on mukava ajaa.

Pointti? Se, että mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

Oulunjulli
17.05.2019, 14.58
Kona Rauta-Rovessani oli WTB Volt, ajettu kerran. Nyt siinä on Brooksi. Charge Spoon hommattu joskus lukuisten kehujen perusteella ja ajoin silläkin vain kerran.
Specialized Riva/Toupe todettu ihtelle hyväksi, näitä on talossa kolme kipaletta. Erona tuossa edellisiin on että tuossa ei sivut laske alaspäin, vaan on ~13cm leveydellä tasainen. Varmaan muitakin tommosia vaihtoehtoja on, mutta tuo nyt toimii minulla niin mitäpä tuota vaihtamaan. Mutta on tuota muutkin pyöriäni kokeilleet kehuneet, jotka ei aivan himopolkijoita ole aina vaipat välissä.

Antza44
17.05.2019, 15.32
WTB Volt tuli pyörän mukana ja kävin sillä kaverin luona 3 kilsan päässä kylässä. Se riitti kokemukseksi WTB:stä ja Chargen Spoon paikoilleen. Nyt on mukava ajaa.

Pointti? Se, että mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.Näin juuri WTB ei sovi mulle alkuunkaan. Chargen Spoon olis periaatteessa muodoltaan ok, mutta selkeästi liian kapea.

Laerppi
17.05.2019, 16.59
Wtb volt käytössä parissa pyörässä, täydellinen itselleni. Charge spoon myös hyvä.

Pyöräilevä Hullu
17.05.2019, 17.22
Mulla oli Wtb Volt Race muutaman päivän ja ei tuntunu yhtään hyvälle. Vaihdoin pehmeämpään Wtb Rocket Pro -malliin ja siitä oon tykänny. Voltin möin torissa pois ja uus omistaja taas oli tykänny niin siitä, että oli ostanu toiseen pyörään myös Voltin... Toisessa pyörässä mulla taas on Ergon Smc4, vaikea sanoa kummasta tykkään enemmän, Ergonista vai Rocketista :D

Fatfinn
19.05.2019, 19.28
Tiedän että perseitä on joka lähtöön ja niin on satuloitakin. Jostain on kuitenkin lähdettävä ja varsinkin jos tilaa netistä niin on hankala tietää mitä tilaa. Löysin kaapista vanhan selle italia Max flite gel flow satulan ja tämä on toiminut toistaiseksi hyvin...

Kiitos kaikista vastauksista!

Marsusram
19.05.2019, 20.27
Max Flite gel flow (https://www.selleitalia.com/en/saddles/max-flite-gel-superflow-l/) on valmistajan luokittelussa L3 -tyyppinen. (https://www.selleitalia.com/en/tipsgo-en/the-right-size-for-me/)
-muista Selle Italian L3 -satuloista voi siis löytää sopivia malleja

MaxFliten poikkileikkauksen profiili on melko pyöreä, mikä tarkoittaa vähemmän kanttimaisuutta verrattuna esim WTB Voltiin tai Rocketiin.
SDG Falcon (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/333/709818/sdg-falcon-cromo-black-seat) on esimerkkinä siltä väliltä pyöreydeltään, leveydeltäänkin välimalli.
Monilla kaupoilla on testipenkkejä lainaan. Kannattaa hyödyntää jos ei tiedä mikä spopii.

tubelix
07.09.2019, 17.47
Aiheeseen liittyen, niin törmäsin tällaiseen mielenkiintoiseen englanninkieliseen videoon, jossa otetaan kantaa siihen, että ongelma voi olla muualla kuin itse satulassa.

https://youtu.be/DKmr6Qep3gU

Sambolo
09.09.2019, 22.13
Hajos satula ja meinasin, että vihdoin ostan sen spessun henge sportin, kun suht halpa ja ihan hyvää palautetta saanu ja tuntuu tuo spessu olevan melkee ainoa valmistaja, joka tekee leveempiä miesten satuloita. Vaan eipä saanut mistään, eikä googlekaan tuottanu tulosta. Hain ensihätään taas biltemasta satulan, katotaan kuinka pitkä väliaikainen ratkaisu. Wtb volt oli tuo hajonnu ja perse ei kyllä sitä kestäny yhtään pidemmillä matkoilla.

lateksi
09.09.2019, 22.55
Mun suositus on SDG Bel Air (https://sdgcomponents.com/products/bel-air-rl-solid-cro-mo).

SSGT-92
10.09.2019, 10.30
^^ Tätäkö meinasit, Sambolo ;http://www.raispo.fi/tuote/327/specialized-henge-sport-143
Tuota taitanee olla kahta eri leveyttä, tuolla sitä kapeampaa mallia .
Tuotahan vois harkita itellekin Gobin tilalle.

JackOja
10.09.2019, 10.43
Ai Hengeä kehuttu jossain? Sehän on kauhein satula ikinä :)

3001
10.09.2019, 10.53
Itellä tuntuu olevan niin, että mitä pehmeämpi satula, niin enemmän kipeytyy takalisto pitemmillä matkoilla. Nyt tulossa slr kokeiluun.

stenu
10.09.2019, 10.53
Sehän on kauhein satula ikinä :)

Ja Fizik Antares paras :)

(Nyt tosin tulossa Aspide Wide testiin rollaattoriin, kun sattu löytymään niin halvalla.)

Itellä tuntuu olevan niin, että mitä pehmeämpi satula, niin enemmän kipeytyy takalisto pitemmillä matkoilla. Nyt tulossa slr kokeiluun.

Mä ajelin SLR:n eri versioilla toistakymmentä vuotta tyytyväisenä, mutta sitten hoksasin, että tartten n. 140 mm leveän ja siltä tieltä ei ollut paluuta.

JackOja
10.09.2019, 10.58
Itellä tuntuu olevan niin, että mitä pehmeämpi satula, niin enemmän kipeytyy takalisto pitemmillä matkoilla....

No eihän harrastepyörissä mitään mummosatuloita käytetä! Pehmusteet pois!

Sambolo
10.09.2019, 14.45
Ulkomailla tuntuu kehuvan, mut omasta perseestähän se on kiinni. Ja einyt varmaa niin huono jos yksi suosituimmista satuloista ja joka paikassa myyty loppuun.. Lähinnä haluisin kokeilla tuon 155 levyisen satulan sopivuutta ja siksi aattelin että tuo henge olis suht halpa kokeilu. Kaiken maailman vartalogeometriaa ja painekanavaa siinäkin mainostetaan. Ei ainakaan itellä kova saati kapea satula toimi, kokeiltu on.

Firlefanz
10.09.2019, 14.45
No eihän harrastepyörissä mitään mummosatuloita käytetä! Pehmusteet pois!

Varmasti oikeansuuntainen ohje, mutta aivan yhtä varmasti myös tarpeettoman ehdoton siinä tapauksessa että todella tarkoitetaan että harrastepyöräilykäytössä "a totally unpadded saddle" olisi parempi kuin "a firm, slightly padded saddle". Ensiksimainittu voi olla paitsi toimivampi myös mukavampi kuin viimeksimainittu, mutta asia voi jonkun käyttäjän ja satulamallin onnekkaasti kohdatessa toisinpäinkin.

Ihan vain anekdoottina: mulla on jo pitkään ollut SMP:n Forma, joka on täysin pehmustamaton, ja olen ollut siihen valtavan tyytyväinen niin maantie- kuin cyclocross- kuin talviyleispyöräkäytössä. Tulin myöhemminen ostaneeksi myös Lite 209:n joka on "Forma with padding" ja hämmästyin sitä että se toimii minulla aivan yhtä hyvin ja on yhtä mukava kuin Formakin - kaikessa edellämainitussa käytössä.

Mutta varsinaisesti minulla on kysymys otsikon aiheesta: miksi maastopyörään pitäisi valita erilainen satula kuin maantiepyörään? Ymmärrän toki sen ettei satulan maastossa tarvitse olla sellainen että sillä haluaisi ajaa "aika-ajoasennossa", mutta pitäähän hyvän normimaantiepyöränkin satulassa kyetä istumaan pystymmässä asennossa tai siten että siinä voi halutessaan istua jyrkemmässäkin ylämäessä - eikä maantiesatula ymmärtääkseni mitenkään hankaloida sitä satulan taakse asettumista mitä ymmärtääkseni maastossa alamäessä joskus tarvitaan?

Sambolo
10.09.2019, 14.54
Ps miksi harrastepyörän penkissä ei saa olla pehmustetta? Kuuluuko harrastukseen kärsimys? Itse pyrin nauttimaan ajosta. Niin ja mulla vaa yks pyörä millä ajetaa työmatkoista bikeparkkiin ja kaikkee siltä väliltä, jos asialla merkitystä.

JackOja
10.09.2019, 15.06
Varmasti oikeansuuntainen ohje, mutta aivan yhtä varmasti myös tarpeettoman ehdoton siinä tapauksessa että todella tarkoitetaan että harrastepyöräilykäytössä "a totally unpadded saddle" olisi parempi kuin "a firm, slightly padded saddle". ..

Tarkoitin sellaista pehmeää mummosatulaa.

...miksi maastopyörään pitäisi valita erilainen satula kuin maantiepyörään?

Ei miksikään. Mulla on ollut viime vuosina SLR:ää ja Phenomia käytössä ihan sekaisin. Tosin en maantiepyöräile, mut silti.

Ps miksi harrastepyörän penkissä ei saa olla pehmustetta? Kuuluuko harrastukseen kärsimys? Itse pyrin nauttimaan ajosta. ...

No juuri siksi, ettei tarvitse kärsiä. Pehmusteet hiertää nivuset verille. Ajo ilman verisiä kirveleviä nivusia on nautinnollisempaa.

Firlefanz
10.09.2019, 15.15
Ilman kaunistelua sanottuna: vain asioihin perehtymätön voi erehtyä kuvittelematon että pehmusteeton satula merkitsisi kärsimystä. Sama juttu kuin droppitangon kanssa: urpot luulevat tietävänsä että suoralla tangolla on mukavampaa.

Oikein valittu pehmusteeton satula on silkkaa ajonautintoa. Piste. Eikä ole ainuttakaan syytä miksi jollekin sopivaa pehmusteetonta satulaa ei edes voisi olla olemassa. Mutta ei pehmusteetonta satulaa tietenkään pidä valita ja pitää vain sen takia että se painaa vähemmän tai on tyyliin sopivamman näköinen tai koska sellainen nyt kuuluu olla. Tosin luulen ettei foorumin lukijoista kovin monta sellaista fillaristia löydy...

Sambolo
10.09.2019, 16.41
Sitten se pehmuste pitää kuitenkin olla housuissa :D Itellä ei aina ole. Kai tuo henge sport on sitten tuollainen ”mummosatula” :D Kyllä noissa maastosatuloissa tuntuis yleisesti olevan pehmuste, ainakin jonkinlainen, myös yllä mainitussa phenom satulassa. Muthei, mummosatula on kova juttu. Onko nyt myös niin, että satulan leveydellä ei ole merkitystä, turhaanko sitä persettä mitataan? Mietin vaa kun suurin osa tosi kapeita ja monet myyjät ei ilmota edes kokoa.https://i.imgur.com/JoObCau.jpg

m-52
10.09.2019, 17.07
Ilman kaunistelua sanottuna: vain asioihin perehtymätön voi erehtyä kuvittelematon että pehmusteeton satula merkitsisi kärsimystä. Sama juttu kuin droppitangon kanssa: urpot luulevat tietävänsä että suoralla tangolla on mukavampaa.

Oikein valittu pehmusteeton satula on silkkaa ajonautintoa. Piste. Eikä ole ainuttakaan syytä miksi jollekin sopivaa pehmusteetonta satulaa ei edes voisi olla olemassa. Mutta ei pehmusteetonta satulaa tietenkään pidä valita ja pitää vain sen takia että se painaa vähemmän tai on tyyliin sopivamman näköinen tai koska sellainen nyt kuuluu olla. Tosin luulen ettei foorumin lukijoista kovin monta sellaista fillaristia löydy...
Juuri näin, ja tämän takia käytän Brooks Cambium carved -satulaa maantipyörässä ja läskissä.

Moska
10.09.2019, 17.23
Sitten se pehmuste pitää kuitenkin olla housuissa :D Itellä ei aina ole. [/IMG]

Eikä tarvitse olla. Työmatkat menee ilman bibsejä, mutta lenkeillä kesäaikaan tulee pidettyä pehmusteita.

Firlefanz
10.09.2019, 17.25
Sitten se pehmuste pitää kuitenkin olla housuissa :D Itellä ei aina ole.

Pitääkö minun vielä hämmästyttää sinua silläkin tiedolla ettei kaikilla ole pehmustetta, ei ainakaan kummoista. Itselläni ei aina ole millaistakaan esim alle tunnin suuntaansa hyötyajolenkillä. Enkä varmasti ole ainoa.

Muuten noin yleisesti: pehmuste ei nimestään huolimatta ole ainakaan ensisijaisesti mitäään pehmustamassa tai satulasta puuttuvaa pehmustetta korvaamassa. Sen tarkoituksiin kuuluu hankautumisen minimoiminen, etenkin silloin kun se kosteuden, hikoilun tai kastumisen takia voi olla erityisen tarpeellista, pitkällä lenkillä ja suurella pyöritysnopeudella ja teholla niinsanottuun normaalipyörällä normaliajamiseen verrattuna. (Jotkut kummat tyypit pitävät tästä syystä pehmusteellisia housuja vaikka ajavat hyvinkin pehmustetuilla satuloilla...)

En ole aikoihin ollut uutta satulaa ostamassa, mutta kyllä minusta satulan leveys ja pituus aivan yleisesti kerrotaan siinä missä kiskojen materiaalikin. (En nyt viitsi sanoa mitään niistä peruspyörien suurten tarvikevalmistajien satuloista ja niiden tuotetiedoista yhtään mitään...) Samasta satulamallistahan voi usein olla tarjolla pari-kolme eri leveyttä.

Jonkinlainen ongelma on tosin hiukan samanlainen kuin ulkorenkaissa: valmistajat voivat mitata leveyden eri tavoin joten ilmoitetut luvut eivät välttämättä ole vertailukelpoiset. Sitä paitsi käyttäjän kannalta usein tärkein on niinsanottu efektiivinen leveys eli löysästi sanottuna satulan tasainen osuus jolle istuinluiden on osuttava ennen kuin satula alkaa kaareutua kohti reunaansa.

Vaatii siis kokeilua, kokeilua ja hyppysellisen onneakin.

Sambolo
10.09.2019, 18.23
Sellaisen käsityksen täältä foorumilta aikaisemmista satulakeskusteluista saanut, että kaikilla on kapein ja kovin satula ja ne vaippapöksyt aina :D Joka paikassa sitä kapeeta ja kovaa myös suositellaan, niin miksi sitten mittaillaan edes niitä persluita jos pitäisi valita kapea satula :D Ite tässä just googlettelin satuloita kun sellaista etin ja välillä piti googletella satulan leveyttä kun ei sitä viitsitty kertoa, tuntu olevan suht yleistä suomalaisten liikkeiden kohdalla, ellei kyse ollut satulasta jossa useita leveyksiä. Monia malleja tuntuu myös olevan vain yhtä leveyttä, mikä äkkiseltään tuntuu erikoiselta. Oisko myös antaa esimerkkiä niistä hyvistä pehmustamattomista satuloista? Mitään hiilariläpyskää en tosin ole harkitsemassa.

Moska
10.09.2019, 18.35
Jos ei hiilikuitu kelpaa niin https://www.brooksengland.com/en_eu/saddles.html

Puuhis80
10.09.2019, 18.59
Jos istumaluiden leveys on varsin tarkkaan 150mm, niin kuinkahan paljon sen satulan olisi järkevä olla leveä? Jo tuon levyisiä satuloita löytyy varsin nihkeästi.

3001
10.09.2019, 19.47
Jos istumaluiden leveys on varsin tarkkaan 150mm, niin kuinkahan paljon sen satulan olisi järkevä olla leveä? Jo tuon levyisiä satuloita löytyy varsin nihkeästi.

Mittaisitko varmasti oikeasta kohdasta? Suht leveällä on luut, jos ei edes tähän taulukkoon mahtunut.

https://livetoplaysports.com/news-press/wp-content/uploads/2017/02/SaddleFitChart-page-001_1024x1024.jpg

Puuhis80
11.09.2019, 10.08
Velogin ohjeella pahvista mittailin. Toki mittavirhe on mahdollinen. Pitää tänään toistaa mittaus. Oma satula oli bontragerin montrose comp leveimmässä mallissaan ja takapuoli ei siihen tottunut, vaikka mitä olisin tehnyt ja sen leveys oli muistaakseni 148mm. Satula ilmeisesti laadukas, mutta ei vaan sovi omalle fysiikalle. Sillä asiasta kyselinkin, kun tilalle olisi löydettävä paremmin osuva.

Sambolo
11.09.2019, 15.46
Mites nuo ergonin satulat, onko nekin ihan paskoja kun pehmusteita?

3001
11.09.2019, 16.34
^^ eiköhän se ole makuasioita. Ostaa semmosen ku ite tykkää, tai kokee parhaaksi.

Sain nyt asennettua sellen tuon sdg:n tilalle, ja tuntu pirun paljon paremmalta :)
Liukkaanpuoleinen tuppaa olemaan, mutta uutuuttaan varmaan. Onko muilla slr ollut liukas, tai käytössä karhentunut?

Firlefanz
11.09.2019, 20.15

Sä olet ihan höpsö.

kervelo
11.09.2019, 20.21
Miten sekakäyttäjillä on satulat valittu: toimiiko maastopyörässäkin satula, joka on maantiellä hyväksi todettu?

Puuhis80
11.09.2019, 21.05
Kolmesti olen nyt istumaluiden leveyden mitannut uudestaan ja puolen sentin mittavirheen joudun myöntämään. Istumaluiden leveys siis 14,5 senttiä. Ja edelleen ihan ulalla satulan suhteen.

Firlefanz
11.09.2019, 22.03
Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voitaneen pitää että maantiepyöräilijälle joka ajaa alaotteeltakin satulan leveys on istuinluiden leveys + 1 cm ja maastopyöräilijälle + 2 cm. Mutta monet ovat tyytyväisiä sentin leveämmänkin satulan kanssa. Enkä hämmästyisi vaikka sen ehkä pitäisi jos jotkut tykkäävät istuinluiden leveyttä kapeammasta satulasta...

Mulla on yhdessä pyörässä SQlabin satula, mutta tämä (https://www.sq-lab.com/en/ergonomics/sqlab-measurement-concepts/sit-bone-measurement/) ei silti ole mikään suositus - eikä myöskään neuvo valita jokin toinen merkki - vaan yksinkertaisesti sivu jolla muistin asiaa esitellyn.

PS Mä en ole katsonut velogin videota (ja olen liian laiska katsoakseni sen nyt), mutta eiköhän hänen mittausmenetelmänsä ole kutakuinkin tavanomainen. YouTubesta löytyy lukuisia "sit bone measurement" tai "How to" -videoita. Voihan niitä vielä vilkaista jos jonkun niksin avulla tai jotain ohjetta mahdollisimman tarkkaan seuraamalla mittaustulos muuttuisi.

Muistelisin että pahvin kovuus tai pehmeys ja ohuus tai paksuus vaikuttivat johonkin suuntaan. Itse tietenkin tykkäsin eniten pehmeimmällä ja paksummalla pahvilla mitatusta tuloksesta, koska (a) painumien syvimpiin kohtiin oli helpompi tehdä merkit ja (b) tulos oli silloin milleissä pienin ja oli olevinaan hienompaa olla kapealuinen.

Sambolo
12.09.2019, 22.22
Sä olet ihan höpsö.
Ihan tosissani kuitenkin kysyin kun heillä näytti olevan leveitä satuloita kohtuu hintaan.

Firlefanz
12.09.2019, 23.39
Ihan tosissani kuitenkin kysyin kun heillä näytti olevan leveitä satuloita kohtuu hintaan.

Jos haluaa tosissaan jotain kysyä, ei todellakaan kannata muotoilla kysymystään niin kuin teit. Nyt ikään kuin lähinnä vain esitit väitteen että tässä ketjussa pehmusteettomien satuloiden puolestapuhujat olisivat esittäneet jostainsensisältöistä että kaikki satulat joissa on pehmusteita ovat ihan paskoja tai että jos satulassa on pehmuste se ei voi olla kuin ihan paska. Mikä nyt oli ihan sikatyhmästi sanottu ja tietenkin myös ajateltu jos todella ajattelit niin.

Jos sinue Ergonin satulat todella kiinnostavat, niin kysy suoraan ilman latauksia ja tarpeettomia, trollailulta haiskahtavia sanankäänteitä! (Minä en niistä mitään tiedä, mutta varmaan niistäkin on lukijoiden suuresta joukosta jollain hyviä, huonoja tai ihan normikokemuksia.)

marco1
13.09.2019, 09.27
Miten sekakäyttäjillä on satulat valittu: toimiiko maastopyörässäkin satula, joka on maantiellä hyväksi todettu?

Riippuu enemmän omasta ruhosta ja ajoasennosta kuin lajista. Sporttisempi ajoasento maantiellä kallistaa lantiota enemmän eteenpäin joten se lantion "luinen kehä" osuu satulalle vähän eri tavalla ja saattaa vaatia eri satulan. Vastauksena omalla kohdallani on että ei toimi.

Malamuutti
13.09.2019, 09.32
Juuri näin, ja tämän takia käytän Brooks Cambium carved -satulaa maantipyörässä ja läskissä.

Cambiumeissahan on tietynlainen pehmustus sen rakenteen tuottaman jouston ansiosta. Mutta joo, C17 Carved oli kyllä itselle sellainen satula että jossain vaiheessa sen olemassa olo hanurin alla unohtui tyystin. Valitettavasti vain ajon jossain myöhemmässä vaiheessa alkoi tuo halkio muistutella itsestään varsin epämiellyttävällä tavalla. Jos ajot olisivat olleet pituudeltaan enintään 45 minuuttia, Cambium Carved olisi vieläkin käytössä.

Nyt on käytössä 132 mm leveä C13 ja se on kyllä jäykempi kuin tuo C17 Carved. Ei ihan yhtä mukava ja leveys on minun istuinluilleni riittävä normaaliasennossa, siis droppitangon hupuilta tai vielä yläotteella suoralla tangon osaltakin, mutta jos en istu aivan satulan takana ja oikein oikaisen itseni pystyyn, niin saattaa tuntua siltä, että satula uppoaa istuinluiden väliin.

Rullaa&
13.09.2019, 23.31

Mulla on ollut viime keväästä kovassa ajossa ergon sm comp m/l -kokoisena. On paras satula, mitä koskaan oon kokeillut. Pehmustus on aika kevyt tuossa ja satulan runko joustaa sopivasti luoden mukavuutta. Parasta ehkä on se, miten mukavaa penkin päällä on polkea missä tahansa kohtaa. Mä ainakin vaihtelen maastoajossa paljon persuksen paikkaa satulan päällä.

Mutta niin kuin on sanottu täälläkin moneen kertaan, että aika haitarikohtaisia nämä satulahommat on , ja vaikeaa suositella muuta kuin sitä mikä itselle sopii. Itse tilasin riskillä ja sokkona (aika monen muun epäonnistuneen kokeilun jälkeen) ja tää osui nyt kohdalleen. Toinen mikä muodoltaan on mulle sopinut, on specializd toupe. Päällystematsku siinä vaan oli jotenkin liian nihkeä ja se aiheutti hiertymiä ennen pitkään.

IHD
18.09.2019, 10.48
Riippuu enemmän omasta ruhosta ja ajoasennosta kuin lajista. Sporttisempi ajoasento maantiellä kallistaa lantiota enemmän eteenpäin joten se lantion "luinen kehä" osuu satulalle vähän eri tavalla ja saattaa vaatia eri satulan. Vastauksena omalla kohdallani on että ei toimi.

Komppaan.. itsellä on mukavuuspainotteisessa (endurance) maantietzygässä ja xc/trailifillarissa samanlaiset Scotin satulat joita ei ole ollut tarpeen vaihtaa. Jäykkäperässä sen sijaan on huomattavasti leveempi (+2 cm) Sqlabin satula jonka vaihdoin alkuperäisen suht. kapean SDG:n Fly satulan tilalle. Jäykkäperällä kun tulee ajettua silloin tälöin myös ilman vaippapöksyjäkin niin leveempi satula on silloin mielestäni mukavampi. Ja toisaalta maastossa jäykkiksellä tulee oltua paljon enemmän irti satulasta kuin täpärillä, joten ei tule silloin kiinnitettyä oikeastaan juurikaan huomiota istuinmukavuuteen. Hyvinkin henk. kohtaisia juttujan nää satulahommelit tosin ovat, joten ei kannata yleistää:rolleyes:.

mikkis123
22.09.2019, 10.32
Tuli taas pitkästä aikaa aloiteltua pyöräily, ekalla maastolenkillä kipeyty vaan häntäluun seutu aika pahasti ja nyt menty kivuilla 4 päivää. Istuinkyhmyt tuli mitattua ja satulan leveys mietityttää, kyhmyt aika tarkalleen 12cm, ja satulan leveys niin että 12 sentin kohdalla satulan reunat alkaa kääntymään jo alaspäin. Oisko syynä tuo satulan leveys vai jotain muuta, itse istuinkyhmyt ei edes kovin kipeytyneet.

Moska
22.09.2019, 11.19
Penkki voi olla pelkästään väärän muotoinen tai lisäksi kapea. Itsellä tuli istuinluiden alue kipeäksi silloin joskus, mutta se meni ohi alle kuukaudessa. Yhdellä väärän muotoisella penkillä meni vehkeet turraksi aina vähänkään pidemmällä lenkillä. Siinäkään leveys ei ollut ongelma, vaan se oli liian pehmeä ja korkea keskeltä.

mikkis123
22.09.2019, 15.57
Penkki voi olla pelkästään väärän muotoinen tai lisäksi kapea. Itsellä tuli istuinluiden alue kipeäksi silloin joskus, mutta se meni ohi alle kuukaudessa. Yhdellä väärän muotoisella penkillä meni vehkeet turraksi aina vähänkään pidemmällä lenkillä. Siinäkään leveys ei ollut ongelma, vaan se oli liian pehmeä ja korkea keskeltä.
Tuon istuinluiden alueen kivun kyllä tiedostan ja hyväksyn että se kuuluu asiaan varsinkin kun pitkästä aikaa aloittaa pyöräilyn. Nyt on eri pyörä ja eri satula, täytyy siis alkaa miettimään satulan vaihtoa jos ei ala helpottamaan alkukankeuden jälkeen.
Jonkun pitäisi kyllä kehitellä joku perseen mittauskone johon istuisi ja kone kertoisi mikä satula olisi paras vaihtoehto.

SBIAN
22.09.2019, 16.08
Noita mittauskoneita on jo mutta silti ne ei osaa kertoa miltä satula oikesti tuntuu, ainut keino on kokeilu ja silloin asiaa voi vähän auttaa se että perehtyy asiaan ajatuksen kanssa. Ainut fakta on että istuin on oltava mieluimmin kapea kuin liian leveä ja liika pehmustus on pahasta.

kervelo
28.09.2019, 20.20
Fizikilta on tulossa pari uutta maastosatulaa. Vaikuttavat ihan mielenkiintoisilta. Leveyttäkin hiukan enemmän, kuin firman maastosatuloissa aiemmin.

https://www.fizik.com/eu_en/catalogsearch/result/?q=Alpaca

hiilikuitumies
29.09.2019, 14.55
Tuli taas pitkästä aikaa aloiteltua pyöräily, ekalla maastolenkillä kipeyty vaan häntäluun seutu aika pahasti ja nyt menty kivuilla 4 päivää. Istuinkyhmyt tuli mitattua ja satulan leveys mietityttää, kyhmyt aika tarkalleen 12cm, ja satulan leveys niin että 12 sentin kohdalla satulan reunat alkaa kääntymään jo alaspäin. Oisko syynä tuo satulan leveys vai jotain muuta, itse istuinkyhmyt ei edes kovin kipeytyneet.
Liian kapea. Tuohon saisi lisätä +2 cm. Sen lisäksi se on todennäköisesti muutenkin huono. Istuinluut saisivat kipeytyä tauon jälkeen. Jos eivät, niin luultavasti painoa ei tule riittävästi niille eli satula on väärän muotoinen ja tai liian pehmeä.

SBIAN
20.10.2019, 17.26
Mielenkiintoinen satula maastopyörään: https://r2-bike.com/BIKEYOKE-Saddle-SAGMA-130-mm ei kait tuollaista jo jollain ole käytössä??

Linkki:https://bikerumor.com/2019/09/17/bikeyoke-drops-all-new-sagma-floating-mtb-saddle-affordable-divine-dropper/

kauris
20.10.2019, 18.40
Fizikilta on tulossa pari uutta maastosatulaa. Vaikuttavat ihan mielenkiintoisilta. Leveyttäkin hiukan enemmän, kuin firman maastosatuloissa aiemmin.

https://www.fizik.com/eu_en/catalogsearch/result/?q=Alpaca

Toi `Alpakka` vois olla ihan kokeilemisen arvoinen. Hintakin kohtuu kiva 70 euroa.