Näytä tavallinen näkymä : Shimano Alivio
Vanhallapyörällä
15.05.2019, 20.46
Mikä neuvoksi?
Vaimon vanhassa mökkipyörässä on Shimano Alivio 8v, takavaihdevivun vaihdenäyttö on rikki.
Uudet Alivion valitsimet ovat 9v mallia, voiko sillä korvata vanhan, ja toimiiko se, vai saako homman pelaamaan esim. Acera 8v valitsinvivulla?
maalinni
15.05.2019, 21.31
Jos vaihtaminen toimii, niin haitanneeko moinen? Voi olla että näytön voi vaihtaa 9:stä 8:siin. Siinä näyttö-osassa ei ole mitään älyä. Myös acera/altus osia saa edelleen 8 vaihteisina esim. biltemasta, jos niistä voisi vaihtaa näytön tai miksei koko vivun samalla.
Mutta vinkki vaimolle: jos tuntuu raskaalta, niin vaihda kevyemmälle ja toisinpäin. Ei kai autossakaan kukaan katso vaihdekepin päästä, että mikä vaihde on silmässä.
maalinni
15.05.2019, 21.36
Siitä saattaa olla se punainen vaihdeviisari vain irti paikaltaan? Ruuvaa näyttöosa irti ja tsekkaa. Se on tosi simpeli, sen viisarin piiloon jäävä osa menee vipuosassa olevaan reikään. Lapsella se pomppasi kerran pois kaatumisen jälkeen. (Hito hyvä selitys 😅)
^Hyvä viisarihuomio, en tiennyt tuollaisesta!
Shimanon kaikki 8-vaihteiset vaihtajat tosiaan toiminevat ihan hyvin. Eli jos todella näyttöä tarvitsee, eikä sitä saa korjattua, niin Aceraa tai jotakin muuta (kuten yhdistelmävaihdejarrukahvaa) voi käyttää.
9-vaihteisissa vaihdekahvoissa on näyttö, jossa on jo 1-9 ja lisäksi voi olla että indeksointivälien liike on erilaista. Joten siinä mielessä 8-vaihteisen vaihdekahvan käyttäminen on järkevää, jos sen haluaa vaihtaa.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=245501;menu=1000,2,116;mid %5B931%5D=1;pgc%5B2112%5D%5B2114%5D=1 Ei paljoa maksa uusikaan...
hiirimatto
17.05.2019, 16.47
Shimanolla voi sotkea vaihdeosia ristiin miten tykkää, aina 9-vaihteisiin asti. Eli jos on 8-vaihteinen vaihtaja, niin tilalle voi laittaa vaikka 7- tai 9-vaihteisen vaihtajan, ja homma pelittää edelleen hyvin. Eli tuon vaihdevivun voi korvata ihan millä tahansa 9-vaihteisella vaihdevivulla, jos se vaan on shimanon valmistama.
Jos vaihtaisit vaihdevivun nyt 9-vaihteiseen alivioon, niin systeemi ei toimisi, sillä vaihdevipu naksahtaa yhdeksälle eri vaihteelle, mutta takarattaita on vain kahdeksan. Jos ostaisit 9-vaihteisen vaihdevivun hajonneen tilalle, tulisi myös ketju ja takapakka vaihtaa 9-vaihteisiin versioihin, jotta vaihteisto toimisi moitteetta.
maalinni
17.05.2019, 17.02
Shimanolla voi sotkea vaihdeosia ristiin miten tykkää, aina 9-vaihteisiin asti. Eli jos on 8-vaihteinen vaihtaja, niin tilalle voi laittaa vaikka 7- tai 9-vaihteisen vaihtajan, ja homma pelittää edelleen hyvin. Eli tuon vaihdevivun voi korvata ihan millä tahansa 9-vaihteisella vaihdevivulla, jos se vaan on shimanon valmistama.
Jos vaihtaisit vaihdevivun nyt 9-vaihteiseen alivioon, niin systeemi ei toimisi, sillä vaihdevipu naksahtaa yhdeksälle eri vaihteelle, mutta takarattaita on vain kahdeksan. Jos ostaisit 9-vaihteisen vaihdevivun hajonneen tilalle, tulisi myös ketju ja takapakka vaihtaa 9-vaihteisiin versioihin, jotta vaihteisto toimisi moitteetta.
Hä? Ensin selität että toimii ja sitten selität että ei toimi. Kyllä sen vaihdevivun pitää täsmätä rattaiden määrään.
Jos vaihtaminen toimii, niin haitanneeko moinen? Voi olla että näytön voi vaihtaa 9:stä 8:siin. Siinä näyttö-osassa ei ole mitään älyä. Myös acera/altus osia saa edelleen 8 vaihteisina esim. biltemasta, jos niistä voisi vaihtaa näytön tai miksei koko vivun samalla.
Mutta vinkki vaimolle: jos tuntuu raskaalta, niin vaihda kevyemmälle ja toisinpäin. Ei kai autossakaan kukaan katso vaihdekepin päästä, että mikä vaihde on silmässä.
Kaikki me, joila on pitkä (avio)liitto takana tiedämme, että insinööri-/mieslogiikka ei välttämättä siipan kanssa toimi odotetusti :D
Shimanolla voi sotkea vaihdeosia ristiin miten tykkää, aina 9-vaihteisiin asti. Eli jos on 8-vaihteinen vaihtaja, niin tilalle voi laittaa vaikka 7- tai 9-vaihteisen vaihtajan, ja homma pelittää edelleen hyvin.
Tämä siis viittaa siihen vaihtajaan, joka on takarataspakan vieressä, ei tangossa olevaan vaihdevipuun. Ymmärtääkseni näitä vaihtajia tosiaan voi vaihdella ristiin tuolla tavalla, sillä indeksoinnin eli kaapelin liikkeen määrän vaihtamistapahtumassa määrää vaihdevipu.
Eli tuon vaihdevivun voi korvata ihan millä tahansa 9-vaihteisella vaihdevivulla, jos se vaan on shimanon valmistama.
Tässä taisi tulla (kirjoitus?)virhe, koska ymmärsin että alkuperäisellä kysyjällä oli juurikin 8-vaihteinen vaihdevipu tangossaan. Jota ei siis voi vaihtaa mihinkään 9-vaihteiseen valitsimeen, mutta johonkin suurin piirtein mihin tahansa Shimanon valmistamaan 8-vaihteiseen vaihdevipuun kyllä.
Tai sitten voisi myös olla että tarkoitus oli sanoa: "Eli tuon vaihtajan [ei vaihdevivun] voi korvata ihan millä tahansa 9-vaihteisella vaihtajalla, jos se vaan on shimanon valmistama." Vaihtajia voi siis vaihtaa ristiin 7-9-vaihteisissa, koska logiikka on vivussa, mutta ei vaihdevalitsimia eli vaihdevipuja.
hiirimatto
21.05.2019, 16.07
Joo kirjoitusvirhe oli. Ei ole väliä, lukeeko uudessa vaihdevivussa Alivio, Dura-ace vai Deore, kunhan klikkausten määrä täsmää vanhaan.
Toiminta on kiinni takavaihtajan vetosuhteesta (eli kuinka paljon tiettty määrä vaijerin vetoa liikuttaa itse takavaihtajaa) sekä vaihdevivun vaijerinvetomäärästä. Kaikki Shimanon 9-vaihteiset (ja pienemmät) ovat keskenään miksattavissa miten vain, sillä kaikissa takavaihtajan vetosuhde sekä vaihdevivun tekemän liikkeen määrä on sama.
Vaihdevalitsijavipu ohjaustangossa päättää vaihteiden määrän ja liikuttaa takavaihtajaa. Takavaihtajassa ei ole mitään koloja tai loksahduksia, ainoastaan kaksi ääripäätä, joiden väliä se portaattomasti liikkuu, naksahdukset tulevat vaihdevivusta.
Aiemmin sanoin, että kaikkia enintään 9-vaihteisia Shimanon osia voi sotkea huoletta keskenään. Tähän voi lisäyksenä vielä monimutkaistuttaa, että mukaan mahtuu vielä maantieosasarjojen 10-vaihteiset versiot. Eli 10-vaihteinen maantievaihdevipu tekee siitä vanhasta 7-vaihteisesta takavaihtajasta yhteensopivan 10-vaihteisessa järjestelmässä.
Maastopuolen vaihteet taas ovat asia erikseen. Kun 10 vaihdetta oli uusi juttu, päätti Shimano muokata maastopyörien osasarjoja siten, ettei niitä voikaan sotkea enää vanhojen osien kanssa, eli jos pyörästä hajoaa 9-vaihteinen XT:n takavaihtaja, ei sitä voikaan korvata 10-vaihteisella XT:n takavaihtajalla, mutta 10-vaihteisen Ultegran siihen kyllä voisi laittaa. 10-vaihteisten maastovaihtajien vetosuhde on nimittäin muuttunut. Myöhemmin sitten Shimano vaihtoi maantieosienkin vetosuhteen 11-vaihteisissa systeemeissä, ettei sekään enää toimi ristiin rastiin vanhojen osien kanssa.
Nyt tuli pitkä jaarittelu, toivottavasti ei liian pyörälle pistä päätä tai ole liian epäselkeästi ilmaistu.
Minulla meni pinnoihin ja hajosi n. 20 vuotta vanha Shimanon Alivio RD-M410 -takavaihtaja. :(
Käykö sen tilalle Shimanon nykyinen Alivio-takavaihtaja eli RD-M3100, mitä saa mm. Motonetista?
Marsusram
10.10.2024, 15.46
Ei käy 7/8v tilalle 9v ellei vaihda vipujakin.
Acera on 7/8v
https://www.motonet.fi/tuote/shimano-acera-rd-m3020-78-v-sgs-takavaihtaja?product=45-02399
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Alivio-Shadow-RD-M3100-9-speed-Rear-Derailleur-p83014/
Vois tuo käydäkin nykyisten vipujen kanssa
Marsusram
10.10.2024, 19.05
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Alivio-Shadow-RD-M3100-9-speed-Rear-Derailleur-p83014/
Vois tuo käydäkin nykyisten vipujen kanssa
Oletpa oikeassa. Ero on vivuissa.
https://bike.bikegremlin.com/1278/bicycle-rear-derailleur-compatibility/
Ei käy 7/8v tilalle 9v ellei vaihda vipujakin.
Acera on 7/8v
https://www.motonet.fi/tuote/shimano-acera-rd-m3020-78-v-sgs-takavaihtaja?product=45-02399
Eikös takavaihtaja liiku vaihdevivun pykälien mukaisesti eli minun pyörän tapauksessa niitä olisi edelleen 7 kpl, vaikka takavaihtaja olisikin eri? Onko 9-vaihteisessa rataspakassa tiheämmät tai harvemmat välit rattaiden välillä kuin 7-vaihteisessa? Ketjuhan pitäisi olla sama... Vai onko vaijerin liike per pykälä 9-vaihteisessa eri kuin 7-vaihteisessa?
Ainakin nuo 5 vuotta vanhat viestit antavat ymmärtää, että 7-vaihteiseen pyörään voi laittaa 9-vaihteiseen tarkoitetun takavaihtajan.
^Takavaihtajan liike riippuu kahden luvun tulosta, eli vaijerin liikkeestä (cable pull) ja takavaihtajan tuota liikettä kasvattavasta muotoilusta (shift ratio). 9-vaihteisen rattaat ovat tiheämmässä. Takavaihtajan liike on sama yhtä pitkällä vaijerin nykäisyllä 7- ja 9-vauhtisissa, mutta vaihdevivun vetämä (tai vapauttama) vaijerin pituus eri.
https://bike.bikegremlin.com/1278/bicycle-rear-derailleur-compatibility/#1
En osaa sanoa, mahtuuko kasiketju ulkoleveytensä puolesta ysivaihtajaan.
Mahtuu varmasti, tehtaatkin kasaavat noin; kasipakka ja ketju mutta takavaiihtajana ysi.
Juu, kyllä Shimano Alivio RD-M3100 -takavaihtaja meni heittämällä vanhan Alivio RD-M410 -takavaihtajan tilalle.
Oikaisin myös takavanteen pinnoja kiristämällä. Pari pinnaa on poikki, pitää hakea uudet että uskaltaa ajaa. Tämä on työmatkapyörä rauhalliseen menoon, silti tuntuu osaa kuluvan.
Tein sellaisen havainnon, että vanha ketju menee rattaalta lähtiessään kierteelle. Onko rataspakka ja/vai ketju jo vaihtokunnossa? Tuo ketju oli pyörässä, kun takavaihtaja lähti pinnojen matkaan.
Ketju mennyt rymäyksessä propelille, oletan. Kait sillä ajaa voi kunnes pakka ja ketju lopussa, kun käyttökalusta kyse. Ketjun tippuminen tai jopa katkeamunen riskinä.
Aikamoinen rymäys ollu, painaahan kuski aina jotain ja vauhtiakin tais olla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.