Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano GRX

mjjk
07.05.2019, 20.39
https://gravelcyclist.com/bicycle-tech/press-release-shimano-launches-grx-the-worlds-first-dedicated-line-of-gravel-components/

Shimano julkaisi uuden osasarjan joka suunnattu gravel pyöriin.

Larss
08.05.2019, 09.02
Ihan kiva että on yhteensopiva olemassaolevien osien kanssa. Esim. 105 vaihtaja pitäisi toimia uuden grx takavaihtajan kanssa. Harmi ettei 12-vaihteista vaihtoehtoa.

JackOja
08.05.2019, 09.10
Hei hetkinen... takavaihtajalle reititys ilman ylipitkää vaijerinmutkaa?! Hienoa!

mjjk
08.05.2019, 09.24
Ihan kiva että on yhteensopiva olemassaolevien osien kanssa. Esim. 105 vaihtaja pitäisi toimia uuden grx takavaihtajan kanssa. Harmi ettei 12-vaihteista vaihtoehtoa.Omassa pyörässäni pikkuhiljaa tarvetta voimansiirron uusinnalle ja tilausnapin painamista vaille 1x systeemi mietitty XT takavaihtajan ympärille(nyt 105 osat). Pitää siirtää ostostapahtumaa hiukan eteenpäin kunnes näitä on saatavilla. Tuo yhteensopivuus vanhaan järjestelmään itsellekin kiinnostava kun kaikkea ei olisi vara vaihtaa kerralla.

maalinni
08.05.2019, 10.19
Hei hetkinen... takavaihtajalle reititys ilman ylipitkää vaijerinmutkaa?! Hienoa!

Otettu Sramista mallia

JackOja
08.05.2019, 10.33
Otettu Sramista mallia

Ei Sramin maantiepuolen kamoista, nykyisissäkin on se dorka mutka. Onhan Shimanokin maastopuolella jo vuosia sitten poistanut mutkan.

Tää on mulle henkilökohtainen ongelma, sillä haluan mutkasta eroon. Sramin 11-vaihteisissa ei enää maasto- ja tiepuolen kamat ole yhteensopivia.

EDIT: eiku nyt se X0 tai X9 -takavaihtaja lähtee metsästykseen.

jarkempp
08.05.2019, 11.30
Kiinnostavinta noissa lienee nuo uudelleensuunnitellut kahvat joissa akseli ylempänä ja hoodeilta jarrutus pitäisi olla helpompaa. Mielenkiintoista olisi päästä kokeilemaan mikä on tuntuma. Voipi olla että tässä on seuraavaan yleispyörään osasarja, Di2 1x11:nä.

https://gravelcyclist.com/wp-content/uploads/2019/05/ShimanoGRXPR2019-18.jpg

anomuumi
11.05.2019, 19.13
Jostain luin, että tuo akselin siirto koskee vain tuota Di2 mallia. Itseä kiinnostaisi ne "pienen käden" maantiekahvat, jos niillä saisi paremmin jarrutettua yläotteelta.

Ei tullut yhtään postmount jarrua. Toimiiko maastojarrut maantiekahvojen kanssa?

Keevo
12.05.2019, 13.04
Onkohan kellään tietoa, milloin nää tulee kaupan hyllylle/hinnoittelusta. Tilasin just "cx" henkesin sinkilän, johon kumminkin hyvin yksinkertainen päivittää vaihteet ja tämä vaikuttaisi oikeen potentiaaliselta.

TurboKoo
12.05.2019, 18.30
Jostain luin, että tuo akselin siirto koskee vain tuota Di2 mallia. Itseä kiinnostaisi ne "pienen käden" maantiekahvat, jos niillä saisi paremmin jarrutettua yläotteelta.

Ei tullut yhtään postmount jarrua. Toimiiko maastojarrut maantiekahvojen kanssa?

GRX Di2 sarjan kahvoissa on nivelpiste nostettu.

Kaikki Shimanon jarrusatulat toimivat eli voi vaikka hifistellä keveillä XTR:n satuloilla tai laittaa XT:n nelimäntäiset.

PeZu
13.05.2019, 11.56
Onkohan kellään tietoa, milloin nää tulee kaupan hyllylle/hinnoittelusta. Tilasin just "cx" henkesin sinkilän, johon kumminkin hyvin yksinkertainen päivittää vaihteet ja tämä vaikuttaisi oikeen potentiaaliselta.

Jostain luin että vasta elo/syyskuussa tulossa markkinoille saataville...

mjjk
13.07.2019, 17.50
Täydellistä osasarjaa ei taida vielä mistään saada, mutta tänään mulla oli ajossa GRX takavaihtaja RD-RX812 11-42 pakalla.

JackOja
13.07.2019, 18.50
^Oliko kiva?

mjjk
13.07.2019, 20.20
^Oliko kiva?
Tuohon mun yleisseikkailupyörääni sattuu kyllä kuin nenä päähän. Eli tykkäsin. Sain kevyempään päähän kaipaamaani kevennystä eikä soralla ainakaan lopu yläpään välityksetkään kesken. Harvalla pakalla vaihtaminen vähän äänekkäämpää kuin olisi tiheämmällä mutta toimii kyllä niin kuin pitääkin.

K.Kuronen
06.09.2019, 20.24
Onko tämän uuden GRX-takavaihtajan kitkakytkimen säätö sama, kuin hieman vanhemmassa Ulterga RX-vaihtajassa: säätö on ruuvein suljetun kannen alla, eikä itse säätökään houkuttele hakemaan sopivaa tasoa, kuin kerran.

Seuraava kehitysaskel voisi olla kytkimen säädön helpottaminen, jotta ajatus eri säädöistä eri ajoalustoille toteutuisi.

TurboKoo
07.09.2019, 09.49
Suoraan sanottuna en näe suurta tarvetta säätää kitkavipua kovinkaan usein. Enemminkin tarkistus kerran pari vuoteen, että momentti on oikea.

K.Kuronen
07.09.2019, 17.32
Suoraan sanottuna en näe suurta tarvetta säätää kitkavipua kovinkaan usein. Enemminkin tarkistus kerran pari vuoteen, että momentti on oikea.

Miten tämä tarkistus käytännössä tehdään?

TurboKoo
07.09.2019, 20.12
Kansi pois ja momenttiavaimella
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190907/e35bcaab298d48a85d7c839022b60ffc.jpg

K.Kuronen
07.09.2019, 21.24
Tämä ohje on myös itselläni, mutta se ei kuitenkaan ota kantaa säädön oikeaan tasoon, vaan kertoo ymmärtääkseni Shimanon suositteleman alueen. Omassa vanhemmassa RX-mallissa tehdasasetus oli turhan tiukalla vaikeuttaen vaihtamista.

Edelleenkin oikea taso löytyy ymmärtääkseni vain ja ainoastaan ajamalla ja hakemalla sopivaa kompromissia. Säätöä helpottaisi, jos kytkinvivussa olisi kolme asentoa: pois, puolikitka ja täyskitka -silloin perusasetus voisi olla hieman liiankin kireä.

TurboKoo
08.09.2019, 22.44
En usko, että kenelläkään on oikeaa arvoa kun se on jokaisen itse päätettävissä oman ajamisen mukaan. Joku priorisoi pienempää ketjun hyppimistä ja toinen parempaa tehokkuutta ketjussa vähemmällä jäykkyydellä.

Kalle H
10.09.2019, 15.24
Ihan kiva että on yhteensopiva olemassaolevien osien kanssa. Esim. 105 vaihtaja pitäisi toimia uuden grx takavaihtajan kanssa. Harmi ettei 12-vaihteista vaihtoehtoa.
Tätä samaa olen itse ihmetellyt. Minkä ihmeen takia näissä maantiepuolen kamoissa ei tosiaan päästä mukaan 12-speed aikakauteen? Sekä Shimanolla, että Sramilla MTB-puolella 12-speed on jo vuosia ollut ihan perus juttua, mutta road-puolella hommaan pääsee kiinni vasta +1k€ hintaluokassa ja mukaan tulee vielä sähkövaihteet yms. joita en näe kovin fiksuna vaihtoehtoa työmatka-/gravel-/seikkailupyörään.

MTB-puolelta pystyisi käyttämään suoraan vaihtajat, ketjut, pakat, vapaarattaat yms. mutta maastopuolen kanssa yhteensopivat 12-speed kahvat vaan tarvisi.

STN
10.09.2019, 18.10
Tätä samaa olen itse ihmetellyt. Minkä ihmeen takia näissä maantiepuolen kamoissa ei tosiaan päästä mukaan 12-speed aikakauteen? Sekä Shimanolla, että Sramilla MTB-puolella 12-speed on jo vuosia ollut ihan perus juttua, mutta road-puolella hommaan pääsee kiinni vasta +1k€ hintaluokassa ja mukaan tulee vielä sähkövaihteet yms. joita en näe kovin fiksuna vaihtoehtoa työmatka-/gravel-/seikkailupyörään.

MTB-puolelta pystyisi käyttämään suoraan vaihtajat, ketjut, pakat, vapaarattaat yms. mutta maastopuolen kanssa yhteensopivat 12-speed kahvat vaan tarvisi.

Saahan Campalta mekaaniset 12, mutta nekin hinnakkaita. Ehkä Shimanolla iso kasa 11 osia, jotka täytyy myydä ennen uutta teknologiaa.

Kalle H
11.09.2019, 13.05
Saahan Campalta mekaaniset 12, mutta nekin hinnakkaita. Ehkä Shimanolla iso kasa 11 osia, jotka täytyy myydä ennen uutta teknologiaa.
Joo Campa ja Rotor (1x13) on toki olemassa, mutta hinnat noissa on sen verran poskettomat, että hommassa ei oikein ole mieltä.
Mä en vaan ymmärrä, että miksi ihmeessä niitä mekaanisia 1x12 maantiekahvoja ei saada tehtyä, jos kuitenkin kehitetään kahvat uudelleen kuten tässä GRX tapauksessa. Maastopuolella olisi kaikki muut kilkkeet jo valmiiksi saatavilla ainakin Sramilla ja Shimanolla.

Käytön järkevyyden kannalta mulla on vaatimuksena se, että uuden takapakan tai vaihtajan saa 50-80€ tuntumaan ja perus ketjun saa 10-20€ tuntumaan, nämä molemmat toteutuu hyvin MTB-puolen 12 speed kamoissa, mutta ei road puolella, jossa 12 speed kamat tulee saataville vasta "hammaslääkäri" hintaluokassa.

PTS
08.01.2020, 11.29
Täällä varmaan jo useimmilla GRX-settejä pyörissä, mutta löytyykö Di2-versioita? Ensi kauden krossariin haaveilen 1x11 Di2 GRX:ää, mutta kyseistä settiä myydään isolla 11-40-maastopakalla. Olen tykästynyt nykyiseen 11-34-maantiepakkaan ja niitä löytyykin useammasta pyörästä. Se on myös täysin riittävä krossiin. Kysymys kuuluukin: onko mitään estettä käyttää 11-34 maantiepakkaa RD-RX817-takavaihtajan kanssa? Saako rissat ruuvattua tarpeeksi lähelle jne.? Ilmeisesti kahvat ovat samat molemmissa seteissä, joten vetosuhteen saa muutettua kummallekin pakkatyypille?

(Edit: Tietysti osissa ostamalla saisin valittua RD-RX815-takavaihtajan, mutta olisihan optio isommalle pakalle kiva.)

maalinni
08.01.2020, 11.46
Enpä keksi syytä miksei toimisi 11-34 pakalla. Voithan myös hommata eteen isomman rieskan 11-40 takapakan kaveriksi.

PTS
08.01.2020, 12.07
Voithan myös hommata eteen isomman rieskan 11-40 takapakan kaveriksi.
Totta. Ne kuuluisat isot hyppäykset rattaiden välissä ei vaan houkuttele. Ja jokunen grammakin tulisi lisää. Tosin on maasturissakin 11-46 pakka ja kovin hyvin sillä on pärjännyt. Tää on nyt tällaista spekulaatiota vain, että jos se 11-34 rokkaisi, niin se olisi mahtavaa. Hyvin spesifi setti tosiaan hakusessa, mutta krossariin ihanteellinen.

Vapari
08.01.2020, 14.16
Täällä varmaan jo useimmilla GRX-settejä pyörissä, mutta löytyykö Di2-versioita? Ensi kauden krossariin haaveilen 1x11 Di2 GRX:ää, mutta kyseistä settiä myydään isolla 11-40-maastopakalla. Olen tykästynyt nykyiseen 11-34-maantiepakkaan ja niitä löytyykin useammasta pyörästä. Se on myös täysin riittävä krossiin. Kysymys kuuluukin: onko mitään estettä käyttää 11-34 maantiepakkaa RD-RX817-takavaihtajan kanssa? Saako rissat ruuvattua tarpeeksi lähelle jne.? Ilmeisesti kahvat ovat samat molemmissa seteissä, joten vetosuhteen saa muutettua kummallekin pakkatyypille?

(Edit: Tietysti osissa ostamalla saisin valittua RD-RX815-takavaihtajan, mutta olisihan optio isommalle pakalle kiva.) Veikkaisin että isolle pakalle suunniteltu vaihtaja ei toimi pienen pakan kanssa kunnolla. Jos ruuvaat isolla rattaalla vaihtajan tarpeeksi lähelle, se ottaa pieniin rattaisiin kiinni (jos säätö edes riittää). Jos ruuvaat pikkurattailla välin sopivaksi, on vaihtaja isoilla rattailla liian kaukana.

maalinni
08.01.2020, 16.27
Itse ainakin olen käyttänyt 11-34 ja 11-28 pakkoja samalla takavaihtajalla edes ilman B-ruuviin kajoamista ilman ongelmia. Tiedä sitten onko hyppäys 34-40 eri asia.

Mcross
08.01.2020, 23.03
Mulla oli aikasemmin 10-42 pakka cyclossa ja nykyisin 11-34. Hyvin toimii samalla Sram Apex vaihtajalla, että luulis ton shimpan vaihtajan toimivan.

Antti Kuitto
10.01.2020, 14.19

(Edit: Tietysti osissa ostamalla saisin valittua RD-RX815-takavaihtajan, mutta olisihan optio isommalle pakalle kiva.)

Minulla oli/on tälle kaudelle 2 crossaria forcella ja yksi GRX:llä. GRX-pyörässä tuli 11-40 pakka vakiona, mutta heitin pyörään kiinni omia kiekkoja 11-32 pakalla ja toimi aivan mainiosti. En muista mikä mahtoi vaihtaja olla malliltaan, mutta oletettavasti tommoinen isolle pakalle soveltuva, koska pyörässä oli tosiaan vakiona toi 11-40 pakka.

PTS
10.01.2020, 14.57
Tänks. Eiköhän näillä veikkauksilla uskalla taas suunnitella eteenpäin. Kiirehän tässä ei ole, kerkeää speksit ja mielipiteet muuttua vielä ennen syksyä.

Larss
10.01.2020, 16.00
Minulla oli/on tälle kaudelle 2 crossaria forcella ja yksi GRX:llä. GRX-pyörässä tuli 11-40 pakka vakiona, mutta heitin pyörään kiinni omia kiekkoja 11-32 pakalla ja toimi aivan mainiosti. En muista mikä mahtoi vaihtaja olla malliltaan, mutta oletettavasti tommoinen isolle pakalle soveltuva, koska pyörässä oli tosiaan vakiona toi 11-40 pakka.

Onko näistä mielipidettä kumpi vetää pidemmän korren? Seuravaan pyörään tulossa 1x setuppi ja vähän vielä auki onko force vai GRX. Moni tuntuu kehuvan GRX kahvoja ja jarrutuntumaa, mutta onko merkittävästi forcea parempi? Tuntuu, että tällä hetkellä GRX vielä sen verran hinnoissaan että forcea saa halvemmalla.

maalinni
10.01.2020, 16.44
Ainakin talvella Sramin double-tab on tunnoton tumput kädessä. Shimanon Sora toisessa cyclossa ja se on parempi hanskat kädessä.

Antti Kuitto
15.01.2020, 16.44
Onko näistä mielipidettä kumpi vetää pidemmän korren? Seuravaan pyörään tulossa 1x setuppi ja vähän vielä auki onko force vai GRX. Moni tuntuu kehuvan GRX kahvoja ja jarrutuntumaa, mutta onko merkittävästi forcea parempi? Tuntuu, että tällä hetkellä GRX vielä sen verran hinnoissaan että forcea saa halvemmalla.

Molemmat ovat minusta hyviä sarjoja;

Shimanon jarruissa on palojen & jarrulevyn välissä vähän enempi tilaa, joten jarrut eivät "hankaa" ihan niin herkästi + palat kestää pidenmpään, eikä oo niin tarkka keskityksestä. Tehojen ja tuntuman puolesta molemmat jarrut hyviä (itsellä käytössä 140mm levy edessä ja takana).

Vaihdepuolen osalta molemmat toimivat minusta oikein täsmällisesti ja riittävän paksuilla hanskoilla molemmissa on omat hankaluutensa. Vaihde/jarrukahvoissa on aika isoja muotoilueroja, GRX:n kahva on selvästi pidempi, joten GRX-pyörässä minulla oli hieman lyhyempi stemmi, jolloin ajoasento kahvoilta asettui kaikissa pyörissä samoihin.

Kampien ketjulinjoissa on silmämääräisesti jonkun verran eroa, Shimanon kammella eturatas jää aika ulos, joten ketjulinja ei oo kovinkaan optimaalinen. Syynä lienee se että kampeen saa myös kaksi ratasta paikalleen, kun taas Forcen vakiospideriin menee kiinni vain yksi eturatas, joka on asemoitu selvästi lähemmäs rungon keskilinjaa. Ei välttämättä kauhean iso juttu, mutta ite arvostan aina enemmän mahdollisimman hyvää ketjulinjaa.

Eli aika pienet erot, aika makuasia kumman ottaa, ainakin tähän omaan käyttööni.

metusala
15.01.2020, 18.56
Kampien ketjulinjoissa on silmämääräisesti jonkun verran eroa, Shimanon kammella eturatas jää aika ulos, joten ketjulinja ei oo kovinkaan optimaalinen. Syynä lienee se että kampeen saa myös kaksi ratasta paikalleen, /.../ Ei välttämättä kauhean iso juttu, mutta ite arvostan aina enemmän mahdollisimman hyvää ketjulinjaa.

Ei pidä paikkaansa jos käytät oikeita kampia.
GRX 800 ja 600 sarjalla on eri kammet 2x11 ja 1x11 virityksille, että saataisiin molemmille oikea ketjulinja.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/grx-11-speed.html
GRX 400 sarjassa taas vain 2x10 kammet.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/grx-10-speed.html

paaton
15.01.2020, 19.13

GRX on grävelli setti ja siinä tosiaan on leveä ketjulinja mammuttirenkaiden vuoksi. Taitaa olla 5mm leveämpi 1x versiossa, mitä sramissa.
Sitähän antti tuossa sanoi, vaikka tosiaan kammet ovatkin erit 1x ja 2x setupeissa.

Tämä on oikeastaan aika hyvä huomio. Jos tekee 1x setupin lyhytperäiseen cycloon, niin varsinkin isolla eturattaalla ketjulinja taitaa mennä aika mutkalle.

palikka
15.01.2020, 20.10
Niin siis onko ne kammet samat vai ei jos kerran 1x kammista löytyy paikka toiselle rattaalle? Tällöinhän vain se 1x ratas on esim. rattaaseen tehdyllä spacerilla saatu paremmalle ketjulinjalle. Ei faktaa vaa omaa mutua, korjatkaa oikeaksi. Toki hyvä jos voi muokata 2x setupiksi ettei uusia kampua tarvi ostaa.

Mua vierastaa tuo ketjulinjan siirtäminen kuitenkin ulommas ja kuinka helvetin muhku sen renkaan pitäisi olla että toi siirto oikeasti tulee tarpeen. Jossain rungoissa voi toki auttaa että isompi ratas mahtuu 1x setupissa pyörimään noilla kammilla.

paaton
15.01.2020, 20.45
Tosiaan, oikeassa antti on tuossakin. Samat kammet ne näyttää olevan. Olin itsekkin siinä käsityksessä, että 1x ja 2x kammet ovat erillaisia.

https://www.bike-components.de/cache/p/xl1/7/2/Shimano-GRX-FC-RX600-1-Crankset-black-170-0-mm-40-tooth-72011-285182-1568122409.jpeg

Tuossahan se osa syy leveämpään ketjulinjaan onkin. Eikö 1x rattaissa sitten ole offsettiä?

Larss
16.01.2020, 12.50
Molemmat ovat minusta hyviä sarjoja;

Shimanon jarruissa on palojen & jarrulevyn välissä vähän enempi tilaa, joten jarrut eivät "hankaa" ihan niin herkästi + palat kestää pidenmpään, eikä oo niin tarkka keskityksestä. Tehojen ja tuntuman puolesta molemmat jarrut hyviä (itsellä käytössä 140mm levy edessä ja takana).

Vaihdepuolen osalta molemmat toimivat minusta oikein täsmällisesti ja riittävän paksuilla hanskoilla molemmissa on omat hankaluutensa. Vaihde/jarrukahvoissa on aika isoja muotoilueroja, GRX:n kahva on selvästi pidempi, joten GRX-pyörässä minulla oli hieman lyhyempi stemmi, jolloin ajoasento kahvoilta asettui kaikissa pyörissä samoihin.

Kampien ketjulinjoissa on silmämääräisesti jonkun verran eroa, Shimanon kammella eturatas jää aika ulos, joten ketjulinja ei oo kovinkaan optimaalinen. Syynä lienee se että kampeen saa myös kaksi ratasta paikalleen, kun taas Forcen vakiospideriin menee kiinni vain yksi eturatas, joka on asemoitu selvästi lähemmäs rungon keskilinjaa. Ei välttämättä kauhean iso juttu, mutta ite arvostan aina enemmän mahdollisimman hyvää ketjulinjaa.

Eli aika pienet erot, aika makuasia kumman ottaa, ainakin tähän omaan käyttööni.

Kiitos arviosta, arvostan kokeneiden tyyppien mielipiteitä. Etenkin kun pystyy vertailemaan kahta käytössä olevaa settiä toisiinsa. Nettiarvosteluita lukiessa aina vähän hämärtyy kokonaiskuva.

Hyvä pointti myös tuo kahvojen pituudesta, itse pitkäjalkaisena ja lyhytkätisenä arvostan maltillista reachia ohjaamossa. Saataa olla että oma valinta ohjautuu Sramin tarjontaan.

Antti Kuitto
16.01.2020, 14.31
GRX 800 ja 600 sarjalla on eri kammet 2x11 ja 1x11 virityksille, että saataisiin molemmille oikea ketjulinja.
GRX 400 sarjassa taas vain 2x10 kammet.

Joo tota eri kampiversioiden mahdollisuutta mietin kanssa kun ton GRX-pyörän kasailin. Sattumalta olin sillon just käymässä Toni&Toni:lla ja kaivettiin laatikosta esille 1x GRX -kampisetti ja samalla tapaa sielläkin oli paikka pienemmälle eturattaalle. Kampi on siis itsessään ihan yksi ja sama. Prikoilla shimmailemalla rattaan saa toki lähemmäs keskilinjaa, eli sillä tapaahan tota "ongelmaa" pystyy pienentämään. Vakiona siellä ei mitään shimmejä ainakaan Feltin pyörän mukana ollut, en jaksa enää muistaa oliko tuossa paketista kaivetussa kampisetissä, tuskinpa vaan, mutta saahan noita pyöräkauppojen miljoonalaatikoista.

Kura- ja mutakeleissä toi mahdollisimman suora ketjulinja vaikuttaa omien kokemusten mukaan yllättävänkin paljon ketjujen eturattaalla pysymiseen, eli ihan pikkujutusta ei oo kyse ainakaan crossikuskille ja tuskin se voimansiirrolle muutenkaan kauheen hyvää tekee.

Antti Kuitto
16.01.2020, 14.35
Kiitos arviosta, arvostan kokeneiden tyyppien mielipiteitä. Etenkin kun pystyy vertailemaan kahta käytössä olevaa settiä toisiinsa. Nettiarvosteluita lukiessa aina vähän hämärtyy kokonaiskuva.

Hyvä pointti myös tuo kahvojen pituudesta, itse pitkäjalkaisena ja lyhytkätisenä arvostan maltillista reachia ohjaamossa. Saataa olla että oma valinta ohjautuu Sramin tarjontaan.

Ei mitään, ajatus oli tehdä tästä juttu Pyöräily&Triathloniin, mutta pääpointithan tuli nyt jo tässä tiivistetysti. :) Tosiaan, jos kaipaat maltillista reachia, niin SRAM:n kahvalla yläotteen ja kahvojen ajoasentojen välinen ero jää pienemmäksi kuin Shimanolla, mikä tosiaan kantsii huomioida. Jos taas arvostaa lyhyempää ajoasentoa yläotteelta ja pitkää kahvoilta, niin Shimano on sitten hyvä valinta. Mut pitää muistaa et tätäkin voi sit kompensoida suuntaan tai toiseen vaihtamalla tankoa.

PTS
20.03.2020, 14.26
Hieman päivitystä. Di2:hta ei (vielä) ole, mutta 1X FC-RX600-kammet hommasin, jotta saan pyörän ajoon. Muuten, ne Di2-vaihtajathan on eri vetosuhteella, eli jos haluaa käyttää maantiepakkaa (se 11-34 mistä puhuin), pitää valita oikea vaihtaja. Noh, ei siitä enempää, hommaan joskus jos raaskii. :)

1x-kammet tosiaan tulevat kaksilla pultinrei'illä ja ratas on uloimmissa kiinni. Ketjulinja yhdessä leveämmän road-takapakan kanssa on aivan JÄÄTÄVÄ käytettäessä isointa mummoratasta takaa. Silmällä katsottuna ketju on suorassa about kahdeksannella rattaalla, tai ainakin suorempana kuin seiskalla. Paikallisesta kivijalasta löytyi vähän pidemmät ruuvit ja jouduin pienenä kompromissina sorvaamaan _vain_ 6,5 mm prikat rattaan ja kammen väliin. Nyt keskimmäisellä takarattaalla ketjulinja on, taas silmällä katsottuna, lähes suora. Milli tai puolikas lisää olisi ollut mintissä.

Pyöränä Crockett 2020 85,5 mm keskiöleveydellä ja Praxiksen Shimanon kammille tarkoitetulla T47-keskiölaakerilla. Ajattelin vain ilmoittaa, jos tällainen "pieni" yksityiskohta kiinnostaa. Ainakin itse heikkojalkaisen arvostan sitä pientä välitystä oikein jyrkässä mäessä :)

paaton
20.03.2020, 14.31
Jepa. Omastakin mielestä vino ketjulinja on ongelma.

Jotenkin tuntuu, että narrow-wide ratas, iso takapakka, kura ja vino ketjulinja on se pahin mahdollinen yhdistelmä. Melkoista rouskutusta on kavereiden systeemit pitäneet pitkillä ja märillä hiekka lenkeillä.

palikka
19.06.2020, 19.18
Millanen on tuo ^vino ketjulinja käytännössä 1x- GRX-kammilla? Olen miettinyt Eastonin EA90-kampia ja heidän omaa 44t NW-ratasta, jossa pitäisi olla normaalimpi ketjulinja ja kapeampi q-factor. Kuitenkin Eastonin setti tulee kalliimmaksi keskiön ja erikoistyökalujen myötä. Painossa pysytään FC-RX810-kampien kanssa samoissa mutta Eastonilla on useampi vaihtoehto rataskokoon ja cinchiin löytyy aika paljon custom-rattaita.

GRX 810-1 tarjoaa 49.7mm ketjulinjaa ja Easton 47.6mm.
2.1mm ei nyt taida olla kuin reilun puolen rattaan verran mutta osaatteko sanoa monennelleko takarattaalle suora ketjulinja osuu kun edessä normaali 68mm keskiö ja takana 142x12 perä? Saattaisi tuo 810-1 kampisarjakin käydä 42-hampaisena hieman halvempana ratkaisuna jos tuo ei ihan hirveä ole.

edit: perhana tuossahan tuo ^^ kommentti suorasta ketjulinjasta minkä muistan lukeneeni joskus. :eek: *sokea*

palikka
21.06.2020, 22.49
Noh, palataas tähän GRX:ään niin laitoin tilaukseen:
https://www.merlincycles.com/shimano-grx-rx810-1x11-disc-brake-set-178290.html
"Halvalla kun saa" -mentaliteetilla laitoin perinteisesti trakpakkia toimittajaksi ja tajusin, että tässä tapauksessa olisi kyllä voinut muutaman euron laittaa vakuudeksi nopeammalle toimitustavalle... :eek: Mun tilaukset kun harvoin ylittää mistään paria satasta niin tää tuli selkärangasta. Eihän tämä tietystikään halpaa ollut mutta Ultegra tasoisena settinä ja bonuksena lisäkustannuksettomana dropper-vivulla halvin minkä löysin. Dropperitoiminto nyt tulee 40 gramman lisäpainon kanssa verrattuna normaaliin jarruvipuun mutta Topstonesta löytyy sisäinen reititys ja eiköhän tällekkin mahdollisuudelle futureproofina se kokeilun aika joskus tule.

Tarvitsenko kahvojen vaihdevaijerien ja jarruletkujen asentamiseen sisäisillä viennellä mahdollisesti jotain erikoistyökaluja? Pakkohan minun on letku jostain irroittaa...

Edelleen on kovassa harkinnassa toi Eastonin kampisetti kaveriksi 44-hampaisella eturieskalla, 11-40 XT-pakka sekä GRX 812-takavaihtaja. *Pari olutta lisää niin tämäkin on hoidettu*

Vivve
12.10.2021, 22.38
Tulin vain toteamaan, että RX400-vaihtaja ei oikein toimi 105 5700 kahvojen kanssa.

huotah
23.01.2023, 17.13
Elonmerkkejä 12-vaihteisesta GRX:stä. Toivottavasti tulee jotain uusia pakkoja missä on otettu mallia Ekarista.

https://i.postimg.cc/xd7tR7p7/Screenshot-2023-01-23-at-16-02-41.png

23.01.2023, 21.25
Tuleekohan samalla micro spline vapari

maalinni
23.01.2023, 21.51
Tuleekohan samalla micro spline vapari

Mieluummin nanospline, nyt on liian vähän ”standardeja”

Aakoo
23.01.2023, 22.15
Olisko kuitenkin maantiepuolen Hyperglide +.

maalinni
24.01.2023, 08.05
Olisko kuitenkin maantiepuolen Hyperglide +.

Eihän se ole vapari

maalinni
24.01.2023, 08.07
Tuolla on, että ei olisi microspline

https://www.trainerroad.com/forum/t/shimano-grx-12s-2023-grx820-610/77606

TurboKoo
24.01.2023, 08.24
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230124/c344691894ca79b5301dcec59bfdddbb.jpg

Microspline road eli verrattavissa XD ja XDR

https://youtu.be/EhfpRKVwSmY

JackOja
24.01.2023, 08.26
Tuolla on, että ei olisi microspline

https://www.trainerroad.com/forum/t/shimano-grx-12s-2023-grx820-610/77606

Niin, että 11-36 ei olisi. Entäpä 1x -passelit, esim. 11-42 kasetit? Tuleekohan sellaisia vai pitääkö käyttää dorkia 11-51 mtb-pakkoja?

the standard cassette is not micro-spline, with an 11-36 cassette (like on the 12s 105)

F. Kotlerburg
24.01.2023, 10.57
Niin, että 11-36 ei olisi. Entäpä 1x -passelit, esim. 11-42 kasetit? Tuleekohan sellaisia vai pitääkö käyttää dorkia 11-51 mtb-pakkoja?
Mistä Shimanolta saa 11-51 12spd pakkoja?

miz
24.01.2023, 11.10
^
Totta, saa vain vielä dorkempaa 10-51.

Perusdorkaa 11-51 pakkaa havitteleva joutunee tyytymään Sunraceen tms.

JackOja
24.01.2023, 11.14
Mistä Shimanolta saa 11-51 12spd pakkoja?

Eiks XTR ole sellainen? EDIT: eiku kympistähän nekin alkaa. Anteeksi, tein virheen.

Mut jospa XPLR-pakat toimisi Shimpallakin. 10-44 olis kelpo.

Villakoira olisi se, ettei viitsisi uusia vapareita ostaa jos noilla alkaisi speksaamaan jotain.

Aakoo
24.01.2023, 11.28
^Miksei Shimanon omat 10-45 maastopakat kelpaa? Eikö Sramin road pakat halua flattop ketjun kaverikseen?

Eihän se ole vapari
Totta. Onkohan tuolla Shimanon 12s road vaparilla mitään tuotenimeä, se lyhyt micro spline taitaa viitata vain maastopuolelle?

JackOja
24.01.2023, 11.35
^Miksei Shimanon omat 10-45 maastopakat kelpaa?

Onks sellasia 12-rattaisena? Oon luullut, että kaikki on noita ±50 jättileipäisiä. Ja tarviiko microspline-vaparin? Jos ennestään on XDR:ää ja HG 11R:ää niin sellaiset kasetit miellyttäisi.

Eikö Sramin road pakat halua flattop ketjun kaverikseen?

Nimenomaan kasetti vai oliko se takavaihtaja kuka tarvii? Tarviiko XPLR:kin? Onko välttämätön vai toimisko tarpeeksi hyvin tavallisellakin?

Jonev
24.01.2023, 11.40
^Shimanon 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 on 10-45 12spd ja 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 on 11-40 11spd välitykset eli hyvin samanoloiset tuoden tiuhaan päähän yhden lisävaihteen. 12spd vaan tuolla microsplinella. SLX, XT ja XTR versiona löytyy. Oliko tämä joku rhytm'n step nimellä XC hommiin ajateltu?

Kuminauha
25.01.2023, 08.29
Kyllä hämmentävää, että miksi pitää tehdä uusi vaparirunko, kun on jo olemassa ihan toimiva ratkasu ja pakat valmiina..

paaton
25.01.2023, 09.20
Kyllä hämmentävää, että miksi pitää tehdä uusi vaparirunko, kun on jo olemassa ihan toimiva ratkasu ja pakat valmiina..

Niin mitkä pakat oli valmiina?

huotah
25.01.2023, 11.06
Vertailin Sramin 40/10-44 ja Shimanon 44/10-51 välityksiä 40mm renkailla ja 85 kadenssilla. Ei mitään mullistavaa eroa, mutta Shimanon pakan 10-12-14 on mielestäni fiksumpi kuin Sramin 10-11-13, millä tulee iso hyppy 11-13 rattaiden välillä.

Omaan ajoon Shimanon välitykset näyttävät ihan hyvältä, jos ajattelee 10-ratasta nopeissa alamäissä käytettävänä ylivaihteena, ja ryömintävauhdeissa 51-ratasta hätävaihteena. Pakan ääripäitä tarvitsisin siis vain harvoin ja valtaosan ajoista voisi pysytellä 12-45 -rattailla. 44/10 välitys olisi mun käyttöön ihan turha, mutta 44/12 käyttökelpoinen ja lähellä nykyistä 42/11 välitystä, mutta suoremmalla ketjulinjalla. Summa summarum, 44/10-51 toimiisi hyvin itselleni kun ajelen päivälenkkejä matala-Suomessa ilman retkivarusteita. YMMV

https://i.postimg.cc/cCJrnz05/Screenshot-2023-01-25-at-9-44-02.png
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=44&RZ=10,12,14,16,18,21,24,28,33,39,45,51&UF=2220&TF=85&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth&GR2=DERS&KB2=40&RZ2=10,11,13,15,17,19,21,24,28,32,38,44&UF2=2220

JackOja
25.01.2023, 11.19
^ai NIIN, voisihan tosiaan laittaa isomman etuleivän jos ±50 takaratas tuntuu turhan isolta. Äkkiseltään raisu ajatus itselle kun eturattaana oma kuppi teetä on ollut 38/40 välillä.
Hyvä muistutus ajatella laatikon ulkopuolella.

frp
25.01.2023, 17.59
Avaudunpa tästä taas kerran. 10 piikkinen ratas on sarjassa idiootit keksinnöt, mutta kaikki tekee kun kansa ostaa. Rattaan pienentyessä voimansiirron häviöt kasvavat ja hyppäys vaan suurenee pienemmässä päässä. Jo 11 piikkinen on järkevän rajoilla ja 10 piikkiseen hypätessä tulee vielä pykälää suurempi hyppy huonompaan. Käytännössä varmaan tuollaisella pakalla aina parempi ajaa korkeammalla kadenssilla 11 piikkisellä sen sijaan, että vaihtaisi 10 piikkiseen. Kohta varmaan joku innovoi 5-15 pakan niin saa painoakin pois taka- ja eturattaista. Ja hyvä aerodynamiikka.

Aakoo
25.01.2023, 21.50
Ekarin pakka missä on pienissä rattaissa 1 hampaan erot tuntuu paljon fiksummin suunnitelluilta kuin nämä Shimano/Sram pakat, missä on jotain 20% hyppyjä.

paaton
25.01.2023, 22.00
Avaudunpa tästä taas kerran. 10 piikkinen ratas on sarjassa idiootit keksinnöt, mutta kaikki tekee kun kansa ostaa. Rattaan pienentyessä voimansiirron häviöt kasvavat ja hyppäys vaan suurenee pienemmässä päässä. Jo 11 piikkinen on järkevän rajoilla ja 10 piikkiseen hypätessä tulee vielä pykälää suurempi hyppy huonompaan. Käytännössä varmaan tuollaisella pakalla aina parempi ajaa korkeammalla kadenssilla 11 piikkisellä sen sijaan, että vaihtaisi 10 piikkiseen. Kohta varmaan joku innovoi 5-15 pakan niin saa painoakin pois taka- ja eturattaista. Ja hyvä aerodynamiikka.

No mutta just gravellissa se on oikein hyvä 10T toimii hienosti kurassa ja loskassa. Eikun.

Siis onko tuohon grx:n nyt oikeasti tulossa uusi microspline, eikä normaali hyperglide, jota käytetään jo 12sp roadeissa?
Eikai tuolla mitään merkitystä ole, koska voi sitä roadin vaparia käyttää edelleen. Tosin eihän noille taida olla pakkoja saatavilla?

Mutta vähän uskomatonta että shimanokin lähti tähän 1x ja 10t kelkkaan, vaikka on pitkään vannonut isompien rattaiden nimeen. Ehkä niillä hipstetrigravellisteilla vaan on niin paljon rahaa, ettei noita voi jättää ottamatta.

Kuminauha
25.01.2023, 22.37
Niin mitkä pakat oli valmiina?

10-51 ja 10-45. Varsin riittävät 1x systeemissä, mutta 2x ehkä tarvis jotain 10-40 tms pakkaa.

Ja uusien pakkojen tekeminen olemassa olevalle vaparille puolet helpompaa kun uusien pakkojen JA vaparirunkojen. Toki jälkimmäinen jää kuluttajien/napavalmistajien murheeksi.

paaton
25.01.2023, 23.08
10-51 ja 10-45. Varsin riittävät 1x systeemissä, mutta 2x ehkä tarvis jotain 10-40 tms pakkaa.

Ja uusien pakkojen tekeminen olemassa olevalle vaparille puolet helpompaa kun uusien pakkojen JA vaparirunkojen. Toki jälkimmäinen jää kuluttajien/napavalmistajien murheeksi.

Mutta nuo ovat maastopakkoja. Ei kai niissä ole sama rattaiden väli mitä 12sp roadissa.
Tärkeämpää oli se, että 12sp road pakat sopivat edelliseen maantievapariin.

F. Kotlerburg
26.01.2023, 09.32
No mutta just gravellissa se on oikein hyvä 10T toimii hienosti kurassa ja loskassa. Eikun.

Siis onko tuohon grx:n nyt oikeasti tulossa uusi microspline, eikä normaali hyperglide, jota käytetään jo 12sp roadeissa?
Eikai tuolla mitään merkitystä ole, koska voi sitä roadin vaparia käyttää edelleen. Tosin eihän noille taida olla pakkoja saatavilla?
Kuinkahan moni tarttee sitä 10T ratasta kurassa ja loskassa. Niinpä, mutta onhan joku asia mistä nillittää.

En kyllä usko hetkeäkään että GRX:ään tulisi eri standardin pakat kuin 105/Ultegrassa.

huotah
26.01.2023, 10.01
Ekarin pakka missä on pienissä rattaissa 1 hampaan erot tuntuu paljon fiksummin suunnitelluilta kuin nämä Shimano/Sram pakat, missä on jotain 20% hyppyjä.

Esim. Ekarin 9-42 pakassa 9-14t rattaat on yhden hampaan välein eli 8-11% hypyillä. Mun mielestä tuo on erinomainen, sen kun ajaa vaan eikä mieti paljonko teoriassa häviää watteja. Helppoa.

Jonev
26.01.2023, 11.40
Kuinkahan moni tarttee sitä 10T ratasta kurassa ja loskassa. Niinpä, mutta onhan joku asia mistä nillittää.

En kyllä usko hetkeäkään että GRX:ään tulisi eri standardin pakat kuin 105/Ultegrassa.

Onhan 11-vaihteisessa nytkin 2x sarjassa 105/Ultegra pakat, jotka 11-vaparirunkoon. 1x sarjassa maastopakat, jotka 10-vaparirunkoon. Hommaa tietysti helpottaa että se käy spacerilla myös 11-vaparirunkoon.

nure
28.01.2023, 00.01
Asian sivusta mutta toimiiko GRN:n satula XT:n kanssa? Mitkä maasto/gravel muutenkin toimii keskenään, lähinnä 11 vaihteisista kyse?

Ohiampuja
03.05.2023, 11.23
Onko kokemuksia kuinka eri GRX sarjoja voi sotkea keskenään? Jos pyörässä on 400-sarjan 2 x 10, niin kuinka siitä saa modattua 1 x sarjan?

Entäs takapakat, netistä löysin että 36 piikkinen olisi isoin takaratas mitä takavaihtaja suostuu ohjaamaan. Vai onko kellään kokemuksia mistään 40 piikkisestä 10-pakasta?

Tai vaikka tällainen 43 piikkinen...
https://www.bike-discount.de/en/shimano-cs-lg400-10-speed-linkglide-cassette

nure
03.05.2023, 12.02
^Ei mitenkään fakta tietoa mutta olisi idioottimaista jos ei pysty sekoittamaan keskenään mutta otappan noista selvää, pystyyhän samarattaisia maastoserjankin palikoita (Esim. SLX, XT & XTR) keskenään sekoittamaan. Eiköhän modaaminen onnistu kun vaihtaa kahden tilalle passelin NW rattaan?

Varmasti moni ylittänyt valmistajan suositukset takarattaiden koosta, itsellä ainakin SRAM:n kanssa toimi neljä piikkiä yli suosituksen oleva pakka...

JackOja
03.05.2023, 12.07
Onko kokemuksia kuinka eri GRX sarjoja voi sotkea keskenään? Jos pyörässä on 400-sarjan 2 x 10, niin kuinka siitä saa modattua 1 x sarjan?

400-sarjainen on 10-rattainen, muut 11, eli huonosti vissiin sopii ristiin. 1x onnistuu toki helposti.

Entäs takapakat, netistä löysin että 36 piikkinen olisi isoin takaratas mitä takavaihtaja suostuu ohjaamaan. Vai onko kellään kokemuksia mistään 40 piikkisestä 10-pakasta?

Laita Goatlink (https://www.bike-discount.de/en/wolf-tooth-components-goatlink-10-speed).

navajokoira
03.05.2023, 12.30
Netissä on ihmiset laittaneet tuohon 2x10 40 piikkistä ilman mitään ongelmia, mutta Goatlink voi toki auttaa jos ongelmia tulee. (Itselläni on välillä 11-vaihteisen 105-sarjan takavaihtajan kanssa 11-40 ilman ongelmia.)

Ja tohon siis ymmärtääkseni voisi laittaa 11-vaihteisen brifterin ja kasetin jos haluaisi tehdä siitä 1x11, mutta se että kannattaako on vaikeampi kysymys.

Ohiampuja
03.05.2023, 12.52
Toki kahvat ja pakka pitää olla kympit. Mutta voiko vaihtajaksi vaihtaa 11-lehtisen vaihtajan? Eli antaako niissä millin liike vaijerissa saman liikkeen vaihtajan rissoissa? Jos siis isomman pakan haluaisi.

Koska 36 pakka voi jäädä vajavaiseksi 1x konffauksessa.

paaton
03.05.2023, 12.55
Niin jusr tuon Shimanon kanssa ei tartte olla pakan ja vaihtajan edes kympit. Vetosuhteet ovat noissa samoja.

10sp kahvalla tulee vaan 10 vaihdetta aina käyttöön.

Eli siis voit vaihtaa myös 11sp grx takavaihtajan ja 11sp pakankin.

navajokoira
03.05.2023, 13.30
Mielestäni vaihtaa tarvitsee nimenomaan oikea kahva ja pakka jos haluaa 11-vaihdetta. Ei ole tarvetta vaihtaa takavaihtajaa.

Ts.

GRX400-kahva + GRX400-vaihtaja+11 kasetti= toimii, 10 vaihdetta
GRX600-kahva + GRX400-vaihtaja+11 kasetti= toimii, 11 vaihdetta
GRX400-kahva + GRX400-vaihtaja+11 kasetti= ei toimi koska kahvan vetosuhde ei täsmää kasettiin ja vaikka toimisi niin eihän tässä ole mitään järkeä
GRX400-kahva + GRX600-vaihtaja+11 kasetti= ???? mutta vaikka toimisi niin eihän tässä ole mitään järkeä

Ja tässä totean myös että en ole itse kokeillut, eikä Shimanon oma dokumentaatio mainosta tätä mahdollisuutta vaikka netissä tästä puhutaan. Maastopuolella Deoren vaihtajissa tämä on dokumentoitu ja olen päivittänyt fatbikeni 10-->11-vaihteiseksi vaihtamalla vain vivun ja kasetin.

paaton
03.05.2023, 13.40
Kahva määrää tietysti aina vaihteiden määrän.

Kuminauha
03.05.2023, 13.44

Tai vaikka tällainen 43 piikkinen...
https://www.bike-discount.de/en/shimano-cs-lg400-10-speed-linkglide-cassette

2x10 kampien isomman pulttikehän jako on 4x110 asymmetric. Jos näihin laittaa 1x rattaan, niin ketjulinja on aika vino ja pitää ikävää ääntä kevyimmällä takarattaalla. Eturattaan pultteihin pitää laittaa spacerit että ketjulinjaa saa sisäänpäin. Näin ainakin omassa 12x124 peräsessä rungossa.

Maastopuolen pakoista esim M4100 saa 11-42 tai 11-46. Toimivuudesta 400 takavaihtajalla ei kokemusta.

Ohiampuja
03.05.2023, 13.59
Shimanon kanssa ei tartte olla pakan ja vaihtajan edes kympit. Vetosuhteet ovat noissa samoja.
Mielenkiintoista. Minulla on hyllyssä 11 lehtinen 11-42 XT pakka. Eli voiko sen laittaa suoraan sinne GRX-400 osien sekaan ja ajaa tyytyväisenä 10 vaihteista 12-42 pakkaa. :)

paaton
03.05.2023, 14.01
Taisin puhua puuta heinää. Se vaihtajan vetosuhde on sama, mutta kahva määrää liikkeen. Jossain oli se taulukko mistä näkee oikeasti mitkä kaikki toimii keskenään.

paaton
03.05.2023, 14.02
Ja maastopakat taas eri. Kandee katsella siitä taulukosta. En vaan muista missä se taas oli.

paaton
03.05.2023, 14.10
Mielenkiintoista. Minulla on hyllyssä 11 lehtinen 11-42 XT pakka. Eli voiko sen laittaa suoraan sinne GRX-400 osien sekaan ja ajaa tyytyväisenä 10 vaihteista 12-42 pakkaa. :)

Shimano 10-speed 3.95
Shimano 11-speed road * 3.74 *
Shimano 11-speed mtb * 3.9 *

Pakkojen spacerit. Eli 11sp mtb pakka on tosiaan todella lähellä kymppiä. Uskon tuon kyllä toimivan.

paaton
03.05.2023, 14.23
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/veapEUoYKC9eSxlw5xDneL9WDEzDKqhMT5wrpOggpzg-2048x1152.jpg

paaton
03.05.2023, 14.33
Eli tosiaan kahva määrää liikeen, eikä 10 kahvalla toimi 11sp pakka, paitsi varmaankin tuo mtb pakka, joka on tosi lähellä road kymppiä. Kannattaa testata.

Vaihtajassa on se vipusuhde sama. Eli voit laittaa 11sp grx vaihtajan.

Kuminauha
03.05.2023, 15.24
GRX käyttää nimenomaan MTB pakkaa ainakin 1x11s osasarjassa.

Ohiampuja
03.05.2023, 15.28
Onko GRX ”maasto vai maantiesarja”? Ainakin Bike-discount tarjoaa MTB ja Gravel otsikon alla samoja HG50 pakkoja molemmissa kategorioissa?

Eli vissiin GRX-400 osien kanssa kannattaa katsella maasto-osia. Ei maantie.

Vai olenko ihan pihalla?

Kuminauha
03.05.2023, 15.32
Et oo ainoa joka näistä GRX sarjoista on pihalla. Tosi sekavaa miten shimano on yhdistelly näitä maantie ja maastojuttuja.

paaton
03.05.2023, 15.40
No olen kyllä tosiaan minäkin pihalla.

Miten ihmeessä nuo 11sp xt pakat voi toimia grx kanssa?

paaton
03.05.2023, 15.54
Meneekö se niin? Että 2x grx vaihtaja toimii maantiepakoilla ja 1x versio maastopakoilla? Tuo oli kyllä mullekkin uutta. Di2 tietysti voi toimia molemmilla.

The GRX RD-RX810 rear derailleur with a medium cage is designed for all single and double chainring drivetrains including 11-speed SHIMANO road cassettes with 11-30, 11-32 or 11-34 teeth.

The GRX RD-RX812 rear derailleur with a long cage, however, is designed for all single chainring drivetrains including SHIMANO’s giant 11-speed MTB cassettes with 11-40 or 11-42 teeth.

navajokoira
03.05.2023, 15.56
Tässä on nyt aivan varmasti jotain väärin, ja epäilen että se on tuo ajatus että shimpan 11-lehtisten maastopakkojen rattaiden väli olisi eri kuin 11-vaihteisten maantiepakkojen.

Mulla on tosiaan kiekoista riippuen tämä (https://www.rosebikes.fi/shimano-slx-cs-m7000-11-speed-cassette-882142) pakka käytössä ihan tavallisen 105 r7000-sarjan takavaihtajan ja kahvan kanssa.

Ohiampuja
03.05.2023, 15.59
Minulla on nyt se käsitys että taakse XT kymppipakka ja eteen Wolftooth esim 38 piikkinen, niin siinä olisi 1 x 10 vaihteisto.

paaton
03.05.2023, 16.13
Tässä on nyt aivan varmasti jotain väärin, ja epäilen että se on tuo ajatus että shimpan 11-lehtisten maastopakkojen rattaiden väli olisi eri kuin 11-vaihteisten maantiepakkojen.

Mulla on tosiaan kiekoista riippuen tämä (https://www.rosebikes.fi/shimano-slx-cs-m7000-11-speed-cassette-882142) pakka käytössä ihan tavallisen 105 r7000-sarjan takavaihtajan ja kahvan kanssa.

En intä vastaan jos sanot tuon toimivan. Taulukoiden mukaan pitäisi tulla päissä jo eroa, mutta ilmeisesti tuolla ei tosiaan ole merkitystä.

paaton
03.05.2023, 16.16
Minulla on nyt se käsitys että taakse XT kymppipakka ja eteen Wolftooth esim 38 piikkinen, niin siinä olisi 1 x 10 vaihteisto.

Joo. Ja jos ei vaihtaja riitä tarpeeksi isolle pakalle, niin laitat tuon goatlinkin, mitä JackOja ehdotti ennen sekoilun alkamista.

Ohiampuja
03.05.2023, 18.30
Joku on kyllä nyt pielessä. Tuolla tarjotaan 10 -sarjaan yhteensopivana sekä maantie että maastopakkoja. Mutta eikös Shimpan 10 pakat ole erilaiset? Ainakin tuo edellä jaettu taulukkokin niin näyttäisi.

paaton
03.05.2023, 18.47
Joku on kyllä nyt pielessä. Tuolla tarjotaan 10 -sarjaan yhteensopivana sekä maantie että maastopakkoja. Mutta eikös Shimpan 10 pakat ole erilaiset? Ainakin tuo edellä jaettu taulukkokin niin näyttäisi.

Ei kyllä just ne 10 pakat ovat keskenään sopivia, ja sitä näyttää tuo yllä oleva taulukkokin.

Sprocket pitch kohta näyttää rattaiden etäisyyden. Kun se on sama, on pakan ihan pakko toimia. Se sun olemassa oleva 11sp mtb pakkakin toimii aivan varmasti, koska tuossa on vain 5 satkua eroa.

Siinä shimanon 11sp road/mtb pakassa on 0.25mm eroa ja tuon pitäisi kyllä jo alkaa näkymään vaihteiden päissä, mutta ilmeisesti tosiaan ketjussa on sen verran välystä että toimii kuitenkin ongelmitta, kun säätää vaan pakan keskellä kohdilleen.

Ohiampuja
03.05.2023, 19.21
Enkö osaa lukea sitä oikein? 10 MTB ja Road ilmoittaa rattaan paksuudeksi 1.6 mm. Mutta sitten laskettu rattaan väli MTB on 4,08 mm ja Road 3,91 mm. Ja pakan kok.leveys MTB 38,3 mm ja Road 36,8 mm.
Ja eikös se niin ole, että maantiepakalla tarvitaan se prikka väliin että pakan saa kireälle. Vanhassa HG-vaparissa siis.

ps. Nyt löysin netistä tiedon että 10-GRX on yhteensopiva Tiagra-4700 sarjan kanssa, mutta ei sitten esim 105- 5700 sarjan kanssa, koska niissä on eri vetosuhteet. Hämmentävää.
Mutta silti se pakka-asia on vähän sekava.

K.Kuronen
03.05.2023, 21.07
No olen kyllä tosiaan minäkin pihalla.

Miten ihmeessä nuo 11sp xt pakat voi toimia grx kanssa?

Kyllä ne toimii, sillä Shimano itse luettelee SLX:t ja XT:t (tietyt koot) GRX-osasarjojen yhteydessä. Ja mun mielestä XT vaihtaa vieläpä todella hyvin, suorastaan imaisee vaihteen silmään. SLX:t rutisee helpommin ja vaihtavat mun mielestä huonommin.

Mulla on vielä 8000-ultegra kahvat.

K.Kuronen
03.05.2023, 22.08
Mulla on kaapissa käytetyt (molemmat ovat aina vedetty suositeltuun momenttiin) Ultegra 12-25 ja SLX 11-40 -> mittaamaan:

Ultegra: muovinen spacer 2,19-2,20 mm, ratas 1,58-1,60 mm -> rattaiden väli 3,78 mm
SLX: muovinen spacer 2,23-2,24 mm, ratas 1,56-1,59 mm -> rattaiden väli 3,83 mm

Jossain on microshiftin 11-speed, kait MTB, niin mittaan sen kunhan ehdin.

paaton
03.05.2023, 22.19
Enkö osaa lukea sitä oikein? 10 MTB ja Road ilmoittaa rattaan paksuudeksi 1.6 mm. Mutta sitten laskettu rattaan väli MTB on 4,08 mm ja Road 3,91 mm. Ja pakan kok.leveys MTB 38,3 mm ja Road 36,8 mm.
Ja eikös se niin ole, että maantiepakalla tarvitaan se prikka väliin että pakan saa kireälle. Vanhassa HG-vaparissa siis.

ps. Nyt löysin netistä tiedon että 10-GRX on yhteensopiva Tiagra-4700 sarjan kanssa, mutta ei sitten esim 105- 5700 sarjan kanssa, koska niissä on eri vetosuhteet. Hämmentävää.
Mutta silti se pakka-asia on vähän sekava.

Niin siis tuo 4700 sarjan tiagra ei ole yhteensopiva minkään vanhan 10sp kanssa kahva/vaihtaja osalta, koska siinä on sama vipusuhde vaihtajassa, mitä 11sp osissa. Senkin näkee tuosta taulukosta kohdasta "derailleur ratio" Eli 10sp 4700 vivun kaveriksi voit huoletta laittaa minkä tahansa uuden 11sp road/grx vaihtajan, jolloin saat isomman pakan varmasti toimimaan ja kitkajarrun.

Se vaihdevivun vetomatka määrää nyt tietysti sen käytettävän pakan ja siinä kohtaa toimii mikä tahansa 10sp pakka.

paaton
03.05.2023, 22.20
Mulla on kaapissa käytetyt (molemmat ovat aina vedetty suositeltuun momenttiin) Ultegra 12-25 ja SLX 11-40 -> mittaamaan:

Ultegra: muovinen spacer 2,19-2,20 mm, ratas 1,58-1,60 mm -> rattaiden väli 3,78 mm
SLX: muovinen spacer 2,23-2,24 mm, ratas 1,56-1,59 mm -> rattaiden väli 3,83 mm

Jossain on microshiftin 11-speed, kait MTB, niin mittaan sen kunhan ehdin.

Noniin. Eli mitään eroa ei ole. Miksihän tuo on noissa taulukoissa väärin.

K.Kuronen
03.05.2023, 22.55

En tiedä, eikä netistäkään tunnu löytyvän oikeastaan mitään varmaa. Jossakin silmiin sattui, että on näitä mittailtu ja erot ovat olleet aika pieniä. Edes rattaiden paksuus ei ole kovin tarkkaan 1,6 mm, vaan joitakin satasia alle.

Jos jaksan, niin otan XT-kasetin irti, mittailen, ja jos spacerit ovat vähän maantiekasetin vastaavaa paksummat, niin vaihdan ne vanhasta maantiakasetista ja katson kuinka käy. Ainakin koko pakan leveys pienenee vähän ja mahdollisesti ääripäät vaihtavat vähän napakammin.

Ohiampuja
04.05.2023, 08.28
Tällaisen vanhan koneasentajan silmin tuo 5 satkun erohan on ihan huomattava. Eihän tuollaisen kanssa voi elää. :)

K.Kuronen
04.05.2023, 09.18
XT (11-spd, 11-42)-kasetin spacerit (2 kpl) olivat paksuudeltaan 2,24-2,25 mm ja irtorattaiden paksuudet 1,58-1,59 mm. Jos nuo kaksi spaceriä korvaisi Ultegran hieman ohuemmilla, niin pakan paksuus pienenisi ainoastaan 0.1 mm: ehkä kokeilen, ehkä en.

paaton
04.05.2023, 09.27
Ei mitään merkitystä

K.Kuronen
04.05.2023, 09.35
^joo, ei merkitystä.

Vertailun vuoksi mittasin vielä Microshiftin Mega 11-40 (11-speed MTB)-kasetin: spaceri 2,20 mm, mutta rattaat 1,61-1,64 mm. Rattaat taitavat olla kromattuja ja mittailu tuotti vähän eri tuloksia riippuen mistä kohtaa paksuutta luki.

K.Kuronen
26.05.2023, 21.55
Sattuneesta syystä 11-34 (HG800) kävi pesualtaassa ja mittasin spacerin paksuuden: oletin, että olisi 2,20 mm, mutta olikin 2,24 mm. ja rattaiden paksuus 1,60 mm. Tuo HG800 taisi tulla silloin, kun 2x GRX julkaistiin?

Mielenkiinnosta mittaan kunhan saan käsiini Ultegra (R8000-sarjaa) 11-30 pakan.

F. Kotlerburg
26.05.2023, 22.02
Ei siinä mitään mielenkiintoa tartte. 11spd 11-34 pakat on käsittääkseni saman levyisiä kuin 11spd MTB-pakat ja menee myös ns. MTB HG vapariin. 11-30 kasetti on leveämpi ja tarttee road-vaparin. Vaihdoin Grizliin HG700 11-34 pakan tilalle 105 R7000 11-30 pakan ja tilanne oli juuri tämä, että spacerin sai jättää pakan alta pois.

K.Kuronen
26.05.2023, 22.06
Ei siinä mitään mielenkiintoa tartte. 11spd 11-34 pakat on käsittääkseni saman levyisiä kuin 11spd MTB-pakat ja menee myös ns. MTB HG vapariin. 11-30 kasetti on leveämpi ja tarttee road-vaparin. Vaihdoin Grizliin HG700 11-34 pakan tilalle 105 R7000 11-30 pakan ja tilanne oli juuri tämä, että spacerin sai jättää pakan alta pois.

Ei tässä koko pakan leveydestä olla kiinnostuneita, vaan siitä, millä etäisyydellä rattaat ovat toisistaan.

nure
26.05.2023, 23.47
Paha sanoa mistä puhutte mutta maastopakka vaatii spacerin maantie vapariin... I get my coat...

F. Kotlerburg
27.05.2023, 11.11
No kiva, että saatiin sunkin kommentti tähän.

K.Kuronen
28.05.2023, 10.39
Paha sanoa mistä puhutte...

Puhutaan siitä, millä etäisyydellä rattaat pakassa toisistaan ovat ja tässä ketjussa erityisesti Shimanon GRX-sarjaan liittyen. Puhutaan siitä, miten eri pakat eroavat toisistaan, jos eroavat.

Asialla on merktystä, jopa niinkin paljon, että esimerkiksi Campagnolon väitetään käyttäneen joissakin osasarjoissa muuttuvaa mitoitusta, että pakan rattaiden välit eivät ole kautta pakan vakiot.

Kokonaan yhteen niitatuilla pakoilla tällä ei luonnollisesti ole loppukäyttäjälle merkitystä.

Aakoo
28.05.2023, 17.05
^Campan 10 -pakoissa on erilaiset spacerit mitkä pitää laittaa tiettyihin rattaiden väleihin.

K.Kuronen
29.05.2023, 11.02
Sattuneesta syystä 11-34 (HG800) kävi pesualtaassa ja mittasin spacerin paksuuden: oletin, että olisi 2,20 mm, mutta olikin 2,24 mm. ja rattaiden paksuus 1,60 mm. Tuo HG800 taisi tulla silloin, kun 2x GRX julkaistiin?

Mielenkiinnosta mittaan kunhan saan käsiini Ultegra (R8000-sarjaa) 11-30 pakan.

11-30 Ultegrakin on varustettu 2,24 millin spacereillä ja rattaiden paksuus on odotettu 1,60 mm. Ainoa, mikä mittaamistani Shimanon pakoista eroaa joukosta, on vanhempi 6800-ultegra.

Ohiampuja
29.05.2023, 12.39
11-30 Ultegrakin on varustettu 2,24 millin spacereillä ja rattaiden paksuus on odotettu 1,60 mm.
Eikö HG-800 ole sama kuin Ultegra?

K.Kuronen
29.05.2023, 13.25
^en tiä. Shimanon nimeämiskäytännössä Ultegra-kasetit on CS-R8000, vastaava maasto on CS-M8000.

Musta tämä nimeäminen (CS-HG800) viittaa sarjojen ulkopuolisuuteen ja se sopii sekä maasto, että maantievapariin ja vaatii jälkimmäisessä tapauksessa spacerin.

Arosusi
29.05.2023, 17.15
Eikö HG-800 ole sama kuin Ultegra?

On.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-r8000/CS-HG800-11.html

Kasetin "liitos kohta" vaparin navan puolella on vain tehty spacerin verran ulommaksi (oliko tarpeeksi epäselvästi sanottu). Tuolla tavalla se mahtuu MTB 11 vapariin ja spacerin avulla ROAD vapariin.

K.Kuronen
29.05.2023, 17.37
^eikun se GRX di2: https://bike.shimano.com/en-US/product/component/grx-di2/CS-HG800-11.html

Arosusi
29.05.2023, 18.17
Taitaa olla ihan sama kasetti. En ainakaan löytänyt Shimanon linkeistä mitään eroa, model no , paino ym. Ainoa oli Grx di2 series / Ultrgra 8000 series.

K.Kuronen
29.05.2023, 18.34
Sama kasetti: sarjojen ulkopuolinen, tai sarjojen yhteinen,miten haluaa nähdä. Shimanon kaseteissa lukee usein lukkorenkaassa, mihin sarjaan kasetti kuuluu: ultegroissa lukee "ULTEGRA", XT:ssä "XT" ja CS-HG800 11-42:ssa lukee vain "CS-HG800-11"=11 nopeuksinen HG-ketjulle tarkoitetu pakka (CS).

Tämä nyt ei kuitenkaan mielestäni ole kovin merkityksellinen asia, vaan se, millaisilla väleillä eri sarjojen rattaat ovat ja se, onko eri ikäisissä maantiesarjojen välilä eroa.

tchegge_
30.05.2023, 11.00
Itsehän unohdin HG-800 pakkaa asennellessa se spacerin, toiminta oli aika heikkoa. [emoji23]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Tepo
30.05.2023, 21.58
En tiedä onko oikea osasto, mutta kokeillaan.. Pyörässäni on Shimano FC-RX600 HG-X11 46-30T kampisarja. (Canyon Grail) Haluaisin pienemmän rattaan tilalle isomman esimerkiksi 34-36 piikkisen. Onko GRX-sarjassa suurempaa ratasta saatavilla tai vaihtoehtoisesti onko jossain muussa osasarjassa hieman isompaa ratasta, jolla voisi korvata nykyisen 30 piikkisen? Shimanon maahantuojan mukaan ei ole.. onko tosiaan näin? Kiitos!

paaton
30.05.2023, 22.55
Ei niihin oikein ole. TA spezialiced tekee 32t ja shimano itse 31t. Melkein vaihtaisin suoraan 46/36 road kampisarjan.

K.Kuronen
31.05.2023, 10.56
^sitten taitaa mennä myös etuvaihtaja vaihtoon.

JackOja
31.05.2023, 11.00
... TA spezialiced ..

TA Specialites. Ei ole Specializedin kanssa yhteyttä.

paaton
31.05.2023, 11.09
^sitten taitaa mennä myös etuvaihtaja vaihtoon.

Ei kai? Muistaakseni kaveri kyllä vaihtoi di2 versioon norni ultegran ja toimi ongelmitta.

Sbafu
31.05.2023, 11.50
En tiedä onko oikea osasto, mutta kokeillaan.. Pyörässäni on Shimano FC-RX600 HG-X11 46-30T kampisarja. (Canyon Grail) Haluaisin pienemmän rattaan tilalle isomman esimerkiksi 34-36 piikkisen. Onko GRX-sarjassa suurempaa ratasta saatavilla tai vaihtoehtoisesti onko jossain muussa osasarjassa hieman isompaa ratasta, jolla voisi korvata nykyisen 30 piikkisen? Shimanon maahantuojan mukaan ei ole.. onko tosiaan näin? Kiitos!Ihan samassa veneessä!
Forzan (Ridleyn inhouse, 5arm) 30/46 edessä, 11-34 takana ja kaipaisin eteen 32-34. Cyclossa Ultegra 34/46 (/w 11-34) ja se on omaan makuun mukavampi.

Toimisiko Rival AXS dub 2x12 33/46 (/w powermeter) kampisetti GRX etuvaihtajan kanssa!?

paaton
31.05.2023, 11.55
Itse laittaisin kyllä vain Shimanon rattaita. Ainakin sen isomman. Ne vaan toimii 2x kanssa paljon sramia paremmin. 46/36 on hyvä.

Tuo 32t ta ratas voisi kyllä jeesata myös paljon. Ei se ehkä ihan yhtä hyvin vaihda, koska rampit muotoiltu 48t pariksi.

paaton
31.05.2023, 11.59
Minulla on gravellissa nyt 11-34 ja 50/34.

48/34 ostaisin, jos tuota saisi shimanona. Jotain tiagran settiä muistaakseni olikin olemassa.

.

K.Kuronen
31.05.2023, 12.58
Ei kai? Muistaakseni kaveri kyllä vaihtoi di2 versioon norni ultegran ja toimi ongelmitta.

Toimi ongelmitta, niin sitten. Muutenkin siirtyminen pois GRX-kammista Shimanon maantiesellaisiin parantaa mahdollisuutta hakea mieluisia välityksiä, kun tarjontaa on.

Voiko rungon kanssa tulla ongelmaa, kun GRX:t kammet olivatten hieman leveämmällä?

paaton
31.05.2023, 13.03
Varmasti voi. 36/46 taitaa kyllä toimia vielä monessa pyörässä.

Ohiampuja
31.05.2023, 15.04
Mitä itse olen kampien kanssa pelannut, niin selvittelytyötä se vähän vaatii. Vertailua akselin pituuden, ketjulinjan ja Q-factorin kanssa. Siitä Q-factorista voi vähän päätellä että kuinka lähelle takahaarukkaa kammet ja kantapäät tulee menemään. Ja ketjulinjan avulla voi taas arvuutella että minkäkokoinen ratas mahtuu pyörimään.

LeeK
23.08.2023, 10.37
Itselläni on GRX 1x11 vaihteet.
Onnistuutko päivitys Di2 pelkästään vaihtamalla kahvat ja takavaihtaja vai onko jotain miksi onnistuisi?

F. Kotlerburg
23.08.2023, 10.43
Pitäis onnistua. Itse odottaisin hetken, kun uusi GRX julkaistaan ihan kohta niin vanhojen hinnat saattaa tippua. Toimiiko GRX DI2 muuten ristiin maantieosasarjojen kanssa? Itse saattaisin harkita Ultegran kahvoja tuohon setuppiin, jos GRX DI2:n kahvat on samanlaiset molot kuin mekaanisessa sarjassa.

LeeK
23.08.2023, 10.52
Omaan käteen GRX tuntuu istuvan hyvin.

Kahva:
https://www.bikester.fi/shimano-grx-di2-st-rx815-vaihde--jarrukahva-disc-oikea-M739481.html?vgid=G1008029#cgid=36937

Vaihtaja:
https://www.bikester.fi/shimano-grx-di2-rd-rx817-takavaihtaja-11-vaihteinen-direct-mount-M739418.html?vgid=G1007966#cgid=36939

Ja vielä akku. Oliko muuta?

F. Kotlerburg
23.08.2023, 10.54
Pitikö noihin 11spd vehkeisiin vielä olla se junction box?

Itsellä on isot kourat ja GRX-kahva istuu käteen, mutta silti ne tuntuu moloilta toisen pyörän Ultegra-kahvoihin verrattuna. Varsinkin kun haluaa ajaa matalana kahvoilta.

Tmh
23.08.2023, 11.04
Tuolta kannattaa kaivella tietoa:
https://bettershifting.com/

https://bettershifting.com/building-a-di2-bike-what-parts-do-you-need/

Arosusi
23.08.2023, 11.10
Itselläni on GRX 1x11 vaihteet.
Onnistuutko päivitys Di2 pelkästään vaihtamalla kahvat ja takavaihtaja vai onko jotain miksi onnistuisi?

Kahvat
Takavaihtaja
Akku
Laturi
Johdot
Rasia lataukseen
Rasia akun, takavaihtajan ja kahvojen yhdistämiseen

nure
23.08.2023, 16.58
^^Siirry SRAMiin, pääset helpolla.

mehukatti
28.08.2023, 22.39
Sen jälkeen kun laitoin maastopyörään SRAM Eagle Transmissionin niin on alkanu Shimano GRX Di2 tuntua kohtuullisen huonolta. Isoin ongelma se, että verrattuna SRAM:iin vaihteet vaihtuu kolahtaen erityisesti jos on kova veto päällä. Langattoman systeemin jälkeen myös Di2-piuhahässäkkä ja akun piilotus tuntuu wanhanaikaiselta. Mutta uutta GRX:ää odotellessa...

JKO17
03.09.2023, 14.52
Tilasin maantiepyörään ultegra di2:n 11 v. ja grx takavaihtajan (2 x 11).
Mitä nyt vähän kattelin, niin kaikki grx (2x11) ja ultegra pitäisi mennä ristiin, sillä poikkeuksella että kammet ja etuvaihtaja pitäisi olla samaa sarjaa johtuen ketjulinjasta/q-factorista. Eturattaiden ja kasettien koossa jotain eroavaisuuksia.

Noin 1000 eurolla saa kaikki sähköosat sekä johdot ja laturit kumpaankin 2 x11sarjaan (lisäksi kammet ja jarrulevyt jos niille tarvetta/vs täysi sarja).

En kylläkään tehnyt mitään tarkempaa hintavertailua muuhun kuin ultegra di12 sarjaan

tinke77
24.04.2025, 13.12
Onko noihin grx kampiin saatavilla muuta kuin shimanon omia käypäsiä rattaita ? 1x11 kyseessä.

paaton
24.04.2025, 13.29
Onhan noita. Alugear ja wolftooth ainakin. Varmaan muitakin.

Copilot
24.04.2025, 13.36
Juu onhan niitä. Itsellä on Garbarukin ovaali.

tinke77
24.04.2025, 14.35
Jep, tänks.

MacGyver
24.04.2025, 17.14
Entäpä 2x systeemiin? Specialites TA:lta löytyy, onko muita?
Jos vaikka haluaisi vähän erikokoisia rattaita.