Näytä tavallinen näkymä : STX RC 1995 -voimalinjan päivittäminen
Georg Tilsa
06.05.2019, 13.47
Moi,
Tarvitsisi vähän apuja vanhan osasarjan päivittämiseen. Minulla on vuoden 1995 Marin Redwoods 21 vaihteisella Shimano STX RC -osasarjalla. Ketjua ja takapakkaa on tullut muutamaan otteeseen vaihdettua, mutta nyt kampisarjan (STX RC FC-MC33, 42-32-22 hampaiset) rattaatkin ovat tiensä päässä. Löytyykö tällaiseen museoesineeseen sopivia vaihtorattaita? Olen yrittänyt Amazonista ja Ebaysta selailla, mutta yhteensopivuudesta näin vanhaan ei okein ole selvyyttä.
Tai voiko kampisarjan vaihtaa kokonaan uuteen? Mahtaako mikään nykyajan setti sopia? Mielellään pitäisin vaihdevivut ja jarrukahvat ennallaan, mutta periaatteessa muuten voisi siirtyä uudempaan voimansiirtoon.
-GT
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=254757;menu=1000,2,88;pgc% 5B69%5D=235 Nelikantti kammet menee, laakeri vaihtamalla muutkin.
Kammista kiinni ja sivuttaisliikkeellä tunnustelua lonksuuko keskiökasetti niin paljon, että sekin vaihdettava, tuolta nuren kaupasta löytyy sekin.
Matti Heikkinen
06.05.2019, 18.07
Onko 4 vai 5 pulttiset rattaat?Nelipulttisia löytyy varmaan vielä ja yllätys yllätys vanhoihin 5-pulttisiin sopivat Compact rattaat,varmuuden vuoksi ota kauppaan vanha ratas mukaam
Nuren linkittämähän oli 3x9, mutta varmaan 3x7-vaihteiseen sopisi todennäköisesti paremmin jokin näistä: https://www.bike24.com/search?searchTerm=crankset+3x7 . Tai sitten ei...?
Stackxchangesta löytyi kysymys "Is there any replacement for the chainrings of a Shimano STX crankset? (https://bicycles.stackexchange.com/questions/15851/is-there-any-replacement-for-the-chainrings-of-a-shimano-stx-crankset)", jossa kerrotaan että rattaat saisi varmaankin vaihdettua sopivien BCD:n korvausrattailla. Ilmeisesti kampisarjan vaihto uudempaan ei aina onnistu ongelmitta. Sheldon Brownin listasta noille kammille löytyi BCD:ksi 94/58, eli varmaan tuo numero ja pulttien määrä (ilmeisesti 5) riittää, jos löytää pelkät rattaat. Sopisivatkohan esim. nämä (https://www.bike-components.de/en/TA/Kettenblatt-Compact-5-Arm-94-mm-Lochkreis-p4327/) vaikka ovat tarkoitettu 3x9-systeemille?
Ebayssa näytti olevan myynnissä myös STX-nimisiä vintage-ikäisiä kokonaisia kampisarjoja halvimmillaan noin 45 eurolla postikuluineen, jos haluaa säilyttää lookin (https://www.ebay.com/itm/1994-vintage-crankset-Shimano-STX-RC-FC-MC33-made-in-Japan-for-MTB-175-mm/173733078626?hash=item28734c6662:g:fRMAAOSwDEBcN0s 6).
Kyllähän nuo ysit seiskan kanssa toimii, ainoa ongelma tulee vastaan yleensäkin että paljonko ketjulinja muuttuu kun kammet vaihtuu, seikka johon keskiön akselin pituus vaikuttaa.
Rattaita siis luulis löytyvän kunhan pulttijako (bdc) stemmaa...
Georg Tilsa
07.05.2019, 11.15
Kiitos tähän astisista vastauksista. Toivoa siis näyttäisi olevan pelkkien rattaiden vaihdolla. Paras olisi jos ulkonäkö säilyisi kampien osalta, mutta olen myös varautunut kampisarjan ja keskiölaakerin vaihtoon, jos ei meinaa muuten onnistua. Ebayn kampisarjoja katselin "viimeisenä vaihtoehtona", kun niistä tarvitsisi hyvä kuntoiset rattaat. 1995 STX RC:n rakenne on sellainen että 22T ja 32T -rattaat tulevat samoilla pulteilla kampiin kiinni. 42T-ratas puolestaan kiinnittyy 32T-rattaaseen erillisillä pulteilla, eli tuo 32T pitää olla sellainen, että siinä on kaksi pulttikehää. Kammet on viisipulttiset. Tässä linkki räjäytyskuvaan: http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/TM/FC-MC33_1995.gif
(http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/TM/FC-MC33_1995.gif)Toinen askarruttava kysymys on Shimano IG-ketjun korvaaminen. Onko korvattavissa millä nykyajan ketjuilla? Vai pitäisikö tässä projektissa vaihtaa yhtäaikaa HG-yhteensopivat takapakka, ketju ja kampirattaat? Vai onko näillä kirjaimilla oikeasti väliä?
-GT
(http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/TM/FC-MC33_1995.gif)
^ Ilmeisesti tosiaan tuossa STX-kampisarjassa nuo rattaat ovat ei-standardeja, eli voipi hyvinkin olla että niitä ei saa mistään. Tai ehkä standardirattaisiin täytyisi tehdä omat reiät kiinnitystä varten (tai jotain sellaista viritystä)? Saatan olla väärässäkin ja standardirattaat menevät...
Löysin seuraavan "notaheron" kommentin r/bikewrenchin keskustelusta ("Replacement for this 32t chainring of a shimano XTR-RC FC-MC36 chainset (https://www.reddit.com/r/bikewrench/comments/954ndu/replacement_for_this_32t_chainring_of_a_shimano/)"):
Like others have said, it's STX-RC, and even though it's nominally a 94/58 crank it used non-standard rings (the crank itself is 94BCD and the granny ring attaches to the middle ring). I had one but it was more than 20 years ago, I can't even remember if you could use it as a double with standard 94 rings or not, it was pretty weird.
I just got a whole new crank, even in the '90s that was easier than finding oddball parts for an entry level group. There's a small chance I still have the ring in a box somewhere but it's probably worn out.
Menisivätköhän nuo Blackspiren Epic MTB Chainringit (https://www.blackspire.com/product/epic-chainrings/), vai onko noissa siis vääränlainen pultitus?
Hinnat:
42t 94mm: $47.30
32t 58mm, ei saatavilla
22t 58mm: $34.10
Saattaa siis tulla edullisemmaksi hankkia uusi kampisarja, jos vain saa hankittua sopivasti mitoitetun.
Juha Jokila
07.05.2019, 16.53
^On kyllä todella erikoiset rattaat. Ja siinä vaiheessa kun eturattaat menee vaihtoon, on syytä vaihtaa ketju ja takapakka myös. Muuten ketju hyppii ja/tai kuluminen alkaa nopeammin.
Miksei modaisi 1x systeemille?
Uudet Shimanon kolmirattaiset kampisarjat näyttävät vaativan keskiöltä 122,5 tai 123 millimetrin akselin pituutta.
Tämän taulukon (http://www.bikepro.com/products/shimano_tables/shim_frtchnwhl_table.html) perusteella vanhan Shimanon kampisarjan "STX-RC FC-MC36" (ei kuitenkaan kysyjän MC33, mutta ehkä lähellä?) suositeltu keskiö olisi mallia LL113, eli akseli olisi kymmenisen millimetriä kapeampi (siis jos MC33 ja MC36 ovat tässä samanlaisia).
Onkohan tällä vaikutusta ketjulinjaan tai etuvaihtajan toimivuuteen, jos pulttaa kiinni tullaisen uuden kampisarjan ja mahdollisesti keskiön? Tai onko tähän voinut tulla muita muutoksia jotka vaikuttaisivat vuosien varrella?
Toinen askarruttava kysymys on Shimano IG-ketjun korvaaminen. Onko korvattavissa millä nykyajan ketjuilla? Vai pitäisikö tässä projektissa vaihtaa yhtäaikaa HG-yhteensopivat takapakka, ketju ja kampirattaat? Vai onko näillä kirjaimilla oikeasti väliä? (http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/TM/FC-MC33_1995.gif)
Toisaalta (https://bicycles.stackexchange.com/questions/20835/kmc-z8s-ig-or-hg-compatibility) löytyi tällaista tietoa, ilmeisesti IG-pakkojen rattaat ovat hieman paksumpia kuin HG-pakkojen, eli jos käyttää HG-ketjua IG-pakan kanssa niin voi ehkä tulla joitakin ongelmia, mutta toisaalta Shimanon osat voivat myös olla HG- ja IG-yhteensopivia (eli sekä että, ymmärtääkseni, tietoni siis perustuu pikaiseen lukemiseen ja ymmärrys voi olla vähäistä):
(Sheldon Brownilta (https://www.sheldonbrown.com/k7.html)) "Also, since the sprockets are thicker, Shimano says you shouldn't use H.G. chains on I.G. cassettes. SRAM chains are compatible with both types. Shimano says that you shouldn't mix I.G. and non-I.G. sprockets, but if you use one I.G. spacer per I.G. sprocket, you should be all right. Some experimentation may be required for best results with a mixed setup.
"To quote this thread: "All current HG cassette cogs are specially profiled to be HG or IG chain compatible. Any Shimano IG chain will work with any HG cassette. If you use a HG chain with a 7-speed IG cassette (CS-IG50 and CS-IG60) the rear derailleur adjustment becomes more critical. One significant compatibility issue is always to avoid using a HG chain with an IG-only crank set. Why? The chain will release from the large (outer) chain rings too easily while in the larger rear cog. It may be possible that the chain drops off the outer ring without shifting the lever, when under full power.""
Sheldon Brownilta tämä tieto ("All About Bicycle Chainline (https://www.sheldonbrown.com/chainline.html)") kampisarjojen vaihtamisesta ja ketjulinjasta:
Chainline Adjustment-Front
Replace the Crank(s)
Older cranks extended at a right angle from the bottom-bracket axle. Newer, "low-profile" cranks angle slightly outward toward the pedals and generally achieve a wider chainline if used with the same bottom-bracket axle. There also is considerable variation among brands and models. Switching to angled cranks may also help if a cyclist is "duck-footed" and his/her ankles hit the cranks while pedaling. Replacing the crank(s) is "cut and try" and works best if you have a stash of cranks to try out.You need to be careful about crank/axle compatibility if mixing and matching parts. Also see my article about bottom-bracket tapers.
Juha Jokila
07.05.2019, 21.25
Uudet Shimanon kolmirattaiset kampisarjat näyttävät vaativan keskiöltä 122,5 tai 123 millimetrin akselin pituutta.
Tämän taulukon (http://www.bikepro.com/products/shimano_tables/shim_frtchnwhl_table.html) perusteella vanhan Shimanon kampisarjan "STX-RC FC-MC36" (ei kuitenkaan kysyjän MC33, mutta ehkä lähellä?) suositeltu keskiö olisi mallia LL113, eli akseli olisi kymmenisen millimetriä kapeampi (siis jos MC33 ja MC36 ovat tässä samanlaisia).
Onkohan tällä vaikutusta ketjulinjaan tai etuvaihtajan toimivuuteen, jos pulttaa kiinni tullaisen uuden kampisarjan ja mahdollisesti keskiön? Tai onko tähän voinut tulla muita muutoksia jotka vaikuttaisivat vuosien varrella?
Sopiva keskiö maksaa reilun kympin. Vaihtaminen toki vaatii työkalun ja voi olla turkasen piukassa. Laita kuva pyörästä.
Georg Tilsa
07.05.2019, 22.21
Epic MTB:n rattaat tosiaan kuvassa sen näköiset, kuin voisi sopia. Harmi että saatavuutta ei ole.
Muistaakseni keskiö olisi tosiaan 113mm akselilla. Pitänee ottaa kampisarja ja keskiö palasiksi, että saa tarkat mitat.
Tällä hetkellä tuntuisi sille, että hommaan Ebaysta jotkut pyörän lookkiin istuvat 1990-luvun paremmat kammet / kampisarjan, joihin saa standardit rattaat. Näyttää esim. Suginon-sarjoja olevan hyvään hintaan tarjolla. Marinin silloisessa huippumalleissa olleita White Industries -kampia saa myös, tosin melko kovaan hintaan. Tai sitten joku vanha Shimano, jossa kuitenkin normaalit rattaat, että vastaavaa pähkäyä ei tarvitse käydä uudestaan.
Juha Jokila
07.05.2019, 22.34
113 mm akseli taisi olla tuohon aikaan yleisin pituus. Kuulostaa aika kummalliselta tämä rakentelu vai oletko entisöimässä pyörää kustannuksista piittaamatta. Voitko laittaa kuvan pyörästä?
^^ Vaikuttaa järkevältä valinnalta, ihan uudet osat voivat pistää silmään muuten retrossa laitteessa, jos käyttöarvo ei ole ainoa mittari.
anomuumi
11.05.2019, 18.25
En hirveesti välittäisi noista HG/IG jutuista. Toimiihan ne pyörät esim. Sram tai KMC ketjuillakin ihan hyvin, eikä niissä ole tommosia lyhenteitä ollenkaan.
Georg Tilsa
11.05.2019, 23.12
Tässä projektissa en tavoittele minibudjettia, mutta ei varsinaisesti ole tarkoitus rahoja tuhlaillakkaan. Sopivalla ulkonäöllä on myös väliä.
Pistin osat purkuun ja totesin, että keskiön laakerit on vaihtokunnossa myös. Oikean puolen kammessa myös halkeamia rataspulttien ympärillä. Eli tämä ajaa entistä vahvemmin kampisarjan ja keskiön uusintaan, joko uusilla tai käytetyillä osilla.
Käytettynä kärkivaihtoehtona olisi vuoden 1997 STX RC 4-pulttisilla kammilla (FC-MC40), joka olisi suoraan yhteensopiva ja kuitenkin standardimpi kuin vanhempi versio.
Vertailin vielä uusilla osilla korvaamista ja yksi vaihtoehto olisi Shimano FC-M523 kampisarja ja 113mm LX BB-ES51 -keskiö. Nuo saisi alle 80€. Rattaat ovat 40-30-22, eli pienemmät kuin originaalit, mikä sopisi minulle välitysten puolesta hyvin. Kammet olisivat hopeiset, kuten toivottua ja lahkeensäästäjä mukana. Voinko mokata jossain tuon hankkimalla?
Georg Tilsa
11.05.2019, 23.29
Tässä tuoreet kuvat projektista.
Pyörä on Marinin hybridimallistosta vuodelta 1995. Paino paljaaltaan n. 11 kiloa.
Tangen ohennetusta CroMo-putkesta tehty runko. Täydellinen STX-RC osasarja, josta tähän mennessä vain lähinnä etunapa ja jarrupalat muutettu. Marin-lite satulatolppa, ohjainkannatin, tanko ja nousukahvat.
Nykykuosissa muutoksia alkuperäiseen:
Shimano 105 -etukiekko
Mavic T221 -takakiekko
KoolStop Eagle -jarrupalat
Ritchey Titanium -satula
+ Ergotupit, lokarit, tarakka yms. tilpehööri
https://asia.kuvat.fi/kuvat/web/IMG_20190511_192535255-01.jpeg?img=medium
https://asia.kuvat.fi/kuvat/web/IMG_20190511_192649232-01.jpeg?img=medium
https://asia.kuvat.fi/kuvat/web/IMG_20190511_192633535-01.jpeg?img=medium
https://asia.kuvat.fi/kuvat/web/IMG_20190511_201542660-01.jpeg?img=medium
arctic biker
13.05.2019, 04.28
Tuo pikkuratas on aika soman näköinen?
Tuo runkohan vaikuttaa ihan hienolta, tuosta saisi modernisoimalla kelpo pelin.
Georg Tilsa
28.05.2019, 12.25
Viimeviikonloppuna sain uudet osat ja pääsin askartelemaan uusia osia kiinni. Lopulta valikoitui FC-M591 kampisarja laakereineen. Lisäksi samaan lähetykseen tuli HG40-ketju ja HG41-takapakka. Myös joitain uusia työkaluja ja tarvikkeita tuli otettua mukaan. Hollowtech II -keskiön asennus meni ihan mutkattomasti, kun asiaa vähän opiskeli. Ainoastaan etuvaihtajan asentoa joutui muuttamaan ja säätäessä sitten meni tovi. Koeajon perusteella toimii erinomaisesti kokonaisuute yhteen vanhojen osien kanssa. Tällä vanhalla ratsulla on taas paljon kilsoja edessä.
Kiitos täällä vastanneille. Tuli päivitettyä omia tietoja nykyaikaan ja tuo Bike24 oli hyvä kauppa!
Alla kuvat projektin lopusta.
https://asia.kuvat.fi/kuvat/web/IMG_20190523_121029790_HDR-01.jpeg?img=medium
https://asia.kuvat.fi/kuvat/web/IMG_20190523_121338884_HDR-01.jpeg?img=medium
https://asia.kuvat.fi/kuvat/web/IMG_20190527_131209877-01.jpeg?img=medium
https://asia.kuvat.fi/kuvat/web/IMG_20190527_131230595-01.jpeg?img=medium
Hyvä tulos, HTll keskiö edellyttää hyvin suoria muhvinpäitä, noita suoristellaankin, jos kampien akseli asentui mukavan helposti molempien laakereiden läpi, niin muhvi on riittävä suora.
Nätti runko, pyörä kannattaa pitää hengissä!
Juha Jokila
28.05.2019, 17.35
Siisti tuli. Huomaatko kampien jäykkyydessä/polkemisen napakkuudessa eroa?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.