Näytä tavallinen näkymä : Ketju rahisee isolla eturattaalla (Ultegra R8000/CN-HG 701)
Haukkuvat
06.05.2019, 07.19
Pyörän mekaniikkaa ja säätöjä opetteleva kysyy:
Minulla on pyörässäni Ultegra R8000 - etu- sekä takarattaat sekä di2-vaihteet. Niillä on ajettu vasta muutamia satoja kikometrejä. Hankin pyörään toiset ketjut (Shimano CN-HG701). Ketjut toimivat kyllä, mutta jostain syystä ketjuista kuuluu häiritsevästi ääntä kun ne ovat isolla eturattaalla (riippumatta takarattaasta); pienellä eturattaalla ääntä ei kuulu (riippumatta takarattaasta). Vanhoilla ketjuilla ääntä ei kuulu riippumatta eturattaasta. Ketjut ovat samanmittaiset.
Mistä mahtaa johtua?
Laitan tähän tän hoopolta kuulostavan kyssärin;onhan ketju oikein päin ?
Tuolla lisää :https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-CN0001-05-ENG.pdf
Haukkuvat
06.05.2019, 10.12
Ihan aiheellinen kysymys, eikä lainkaan hoopo, mutta ketju on oikein päin.
Isä nitro
06.05.2019, 11.56
Minä olen havainnut saman ongelman. Jollain tämän alusta palstalla asiasta kysyinkin, että onkos muilla samaa ilmennyt ja että onko ketjuissa tapahtunut muutoksia. Ongelma ilmeni pyörässä, jolla ajelin jossain määrin myös muualla kuin asfaltilla ja ongelma poistui aina kun olin poistanut vanhat rasvat pesulla, rätillä ja joskus myös ilmaa antamalla (kompressorilla). Eikä mennyt kauaakaan kun taas alkoi ärsyttävä rahina. Ennen kuin lähtee tälle prinsessa ja herne-linjalle niin luonnollisesti tarkistettava, että ketju ei saa kontaktia mihinkään toiseen pintaan. Ensimmäisenä tulee mieleen aina tietysti etuvaihtaja. Tosin ymmärtääkseni toimiessaan Di2n pitäisi huolehtia siitä, että kontaktia ei synny.
kuovipolku
06.05.2019, 12.38
Varmistetaan että ymmärrämme oikein:
- uudet ketjut (jotka ovat samanlaiset kuin vanhat ja joissa on tasan yhtä monta lenkkiä, m.l. liitin) rahisevat
- vanhat ketjut (joilla ei ole ajettu kuin mainitut muutama sata kilometriä) eivät rahisseet.
Jatkokysymys: oletko kokeillut vanhoja ketjuja uudelleen?
"Yleensä" rahina isolla eturattaalla tulee lievästä osumasta etuvaihtajan häkkiin ja korjautuu ihan pikkuriikkisellä säädöllä.
Kerran rahinaa aiheutti se että ketjul kulki jotenkin hassusti toisen rissan päällä ja korjautui kun sen asetti käsipelillä paikoilleen
Jos olet samassa yhteydessä irrottanut takakiekon niin voisi periaatteessa kai olla syynä sekin ettei se ole (pikalinkkuakselin kyseessä ollen) ihan kunnolla paikallaan.
Mutta varsinaisesti olen neuvoton ja ihmeissäni, sillä ei mulla vaan tuommoista ole ollut..
Isä nitro
06.05.2019, 13.07
Ai joo, yksi tärkeä juttu (johon Kuovipolku tavallaan jo viittasi) on se, että onhan takavaihtaja oikeissa säädöissä? Sen ei tarvitse paljon poiketa suuntaan tai toiseen kun ketjulinja on pielessä ja rahina alkaa. Vaihteet voivat toimia edelleen ihan moitteitta. Se että ongelma on pelkällä isolla limpualla tietysti hieman kyseenalaistaa tätä(kin) selitystä.
Onhan ketju asennettu takavaihtajan rissojen välissä olevan vaihtajan häkin "sillan" oikealta puolelta? Joskus epähuomiossa asentanut itse väärin ja ketju hangannut siihen kun ketju on tarpeeksi kireällä eli isolla eturattaalla.
Haukkuvat
06.05.2019, 21.37
Kiitos kaikille vastaajille hyvistä vinkeistä! Luulen että duriksen vastauksesta saattaa löytyä se vika - pääsen tutkimaan asiaa myöhemmin tällä viikolla, jospa sitten selviäisi. 🙏👍
Haukkuvat
10.05.2019, 16.34
No niin, tapaus voidaan todeta ratkaistuksi. Duris oli oikeassa, olin epähuomiossa tehnyt saman virheen ketjua pujottaessani. Nyt asia korjattu ja ajot voivat jatkua. Kiitos vielä jäsen durikselle sekä muillekin asiallisista vinkeistä - tästä on hyvä jatkaa harrastusta taas eteenpäin!
^Kiitos sinulle, että kerroit miten ongelma ratkesi. Yleensä foorumin uudet jäsenet ottavat vain neuvot vastaan eivätkä kerro jatkosta.
Nyt tietoa ratkaisusta on jaettu muillekin tarvitsijoille.
No niin, tapaus voidaan todeta ratkaistuksi. Duris oli oikeassa, olin epähuomiossa tehnyt saman virheen ketjua pujottaessani. Nyt asia korjattu ja ajot voivat jatkua. Kiitos vielä jäsen durikselle sekä muillekin asiallisista vinkeistä - tästä on hyvä jatkaa harrastusta taas eteenpäin!
Et ole todellakaan ainoa tuon virheen tehnyt. Jotkut jopa useaan kertaan 😡
KotooTöihin
10.05.2019, 21.59
Mä tiedän mistä mun "rallatus" tulee... Se #*€& vaihtajan ylempi rissa haluaa liukkaria ;D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.