PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiilarikammen korjaus

Juha Jokila
02.05.2019, 20.20
Lähti sitten XX1 Eaglen kammesta polkimen kierreinsertti liikkelle hiilikuidusta. Narinaa kuulunut jo pitempään, mutta vasta nyt paikansin sen lähteen.

2 vuoden takuu ilmeisesti noissa, mutta mun on jo pari kuukautta yli tuon.

Uudet kammet aika hinnoissa ja akseli nykyisin saatavilla olevissa uutta ja paksumpaa DUB-kokoa, joten menisi keskiölaakerikin uusiksi.

Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? :seko:

Kemizti
02.05.2019, 20.47
Lähti sitten XX1 Eaglen kammesta polkimen kierreinsertti liikkelle hiilikuidusta. Narinaa kuulunut jo pitempään, mutta vasta nyt pakansin sen lähteen.

2 vuoden takuu ilmeisesti noissa, mutta mun on jo pari kuukautta yli tuon.

Uudet kammet aika hinnoissa ja akseli nykyisin saatavilla olevissa uutta ja paksumpaa DUB-kokoa, joten menisi keskiölaakerikin uusiksi.

Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? :seko:Reklamoisin jälleenmyyjän kautta, vaikka takuuaika olisikin ummessa, koska materiaali ja valmistusvirhevastuu..

Oulunjulli
02.05.2019, 22.28
Ylläolevan jälkeen viimeisessä fillarilehessähän esiteltiin kuituseppää, tosin jutussa ei kampia taidettu runkojen, kehien, tankojen ja suksien seassa mainita.

Tämä ei sitten ole millään muotoa kettuilua, mutta kammet on paikka missä mulla ei vielä ole kuitua näkynyt juuri kun maksavat kauheena per säästetty gramma, ja se säästö on vielä keskellä pyörää alhaalla, ovat pyörivää massaa muttei silleen kuin vanteet. Sitten ovat vielä ehkä potentiaalisimmat ottamaan fataalia osumaa, yhdet kammet itsekkin särkenyt kiveen.
Huomaako noiden eron silti niin ettei aluisiin ole paluuta, vai onko se enempi psykofyysinen varustelun korkein taso ja niskalenkki kanssapolkijoista?
Minäki kyllä ostan heti kun Wiggle tekee taas jonkin hinnoitteluvirheen tai muuten halvalla.

JohannesP
02.05.2019, 22.57
Jos vain pari kuukautta ylitse niin todennäköisesti lakisääteisen virhevastuun piikkiin luulisi menevän ongelmitta. Oman kokemuksen mukaan Sramin asiakaspalvelu on kaiken lisäksi yleisellä mittapuulla toimiva.

Mutta jos Sramin kammen insertin korjaus kiinnostaa DIY niin tässä kuvien kera jonkinlainen guide Sram Redin kampeen.
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=141163n

Luulisi maastopuolenkin kampien olevan vastaavalla systeemillä rakennettu sillä sama ongelma molemmissa malleissa.

Juha Jokila
02.05.2019, 23.03
No, tuo fillari on aika lailla kompromissiton muutenkin, enkä ollut kuullut pahemmin raportteja sramin kampituhoista.

Juha Jokila
02.05.2019, 23.10
Johannekselta hyvä linkki, kiitos.

JackOja
03.05.2019, 07.29
Mulla olisi yhdet Sramin hiilarikammet (CX1), joissa kammen ja akselin liitos on löystynyt. Ostin uudet tilalle ja nuo tuossa odottavat voisiko niille tehdä jotain. Olisko ideoita? Jollain "liimalla" ne on tietenkin tehtaalla liitetty kai?

...ovat pyörivää massaa muttei silleen kuin vanteet.

Mun mielestä eivät ole "pyörivää massaa", ei kampien pyörittämisestä hyrrävoimia kerry.

Huomaako noiden eron silti niin ettei aluisiin ole paluuta, vai onko se enempi psykofyysinen varustelun korkein taso ja niskalenkki kanssapolkijoista?
...

Juu, ihan mahdottoman kivoja ovat psykofyysisestikin ja onneksi joka fillarissa hiilarikammet nykyään onkin. Kyllä ne osumiakin kestävät.

lai
03.05.2019, 10.21
Noissa hiilarikammissa on aina se mahdollisuus, että valmistaja vetoaa kampien saaneen liian kovia kiveniskuja. Kannattaa yrittää korjata ihan itse. Tuo Johannesp:n linkki on hyvä. Jos tuossa alumiinin ympärillä olevassa hiiliosassa ei ole murtumia, pitäisi alumiiniosan paikalleenlaitto onnistua ihan liimaamalla. Ehkä siihen alumiinipalaan kannaattaa tehdä poraamalla tai sahaamalla kiinnikejälkiä ja sen jälkeen liimaa sen takaisin vaikka Aralditiillä. Tietenkin jos palikan sovitus on väljä voi tehdä epoxyhatrsista ja mikropalloista jäykempää liimamassaa.

paaton
03.05.2019, 10.45
Minä korjailen kyllä kaikkea mahdollista liimalla ja kuidulla, mutta varsinkin maantiepyörän kampi on sellainen paikka, johon en koskisi. Tuosta jos liimaus pettää kesken kirin kokonaan, niin voi oikeasti sattua pahasti.

nure
03.05.2019, 10.54
Wenda Composites, parit keskiö insertit ollaan korjattu...

JackOja
03.05.2019, 10.55
Minä korjailen kyllä kaikkea mahdollista liimalla ja kuidulla, mutta varsinkin maantiepyörän kampi on sellainen paikka, johon en koskisi. Tuosta jos liimaus pettää kesken kirin kokonaan, niin voi oikeasti sattua pahasti.

No korjaa mun kampi. Ei ne alla petä kun on kuitenkin hammastus siinä akseli-kampi -llitoksessa. Jos sais sen kitisemisen loppumaan niin saisi siitä varakammet.

Sä varmaan teet sen harrastuspohjalta kahvipaketilla tmv. eikä tarvii rahaa liikuttaa :)

Juha Jokila
30.05.2019, 14.32
Kolme ja puoli viikkoa kesän parasta ajoaikaa kesti Ridemorelta ja Cycle Service Nordicilta kirjoittaa 13 sanan vastaus, jossa todetaan, että kammet on takuun ulkopuolella. Tämäkin tapahtui vasta kun itse aloin uudelleen kyselemään. Moinen viivyttely ei ole hyväksyttävää. Marginaalinen aleprosentti uudesta tarjottiin, mutta ei mitään konkreettista hintaa ei tullut.

450 €:n XX1 kammille riittää siis ihan hyvin 2 vuotta ajoaikaa ja saa hajota.

JohannesP
30.05.2019, 19.15
Kokeilisin vielä Sramin omaa asiakaspalvelua. Muutaman kerran olen sinne laittanut kysymystä ja saanut nopeasti kattavan vastauksen.

Itse vielä niin itsepäinen, että voisin kysästä myös kkv:n mielipidettä. Ei ole kyllä kokemusta tekeekö tuollaisella loppujenlopuksi mitään.

paaton
30.05.2019, 20.39
Tuskinpa tuo. 2v maastoajoa voi olla jo aika monelle osalle riittävä ikä.

paaton
30.05.2019, 20.41
No korjaa mun kampi. Ei ne alla petä kun on kuitenkin hammastus siinä akseli-kampi -llitoksessa. Jos sais sen kitisemisen loppumaan niin saisi siitä varakammet.

Sä varmaan teet sen harrastuspohjalta kahvipaketilla tmv. eikä tarvii rahaa liikuttaa :)

Youtubessa on hyviä ohjeita pikanuudelin käyttöön. Tuota voisi koettaa.

TMo
31.05.2019, 06.55
Tämä ei sitten ole millään muotoa kettuilua, mutta kammet on paikka missä mulla ei vielä ole kuitua näkynyt juuri kun maksavat kauheena per säästetty gramma, ja se säästö on vielä keskellä pyörää alhaalla, ovat pyörivää massaa muttei silleen kuin vanteet. Sitten ovat vielä ehkä potentiaalisimmat ottamaan fataalia osumaa, yhdet kammet itsekkin särkenyt kiveen.
XTR peltikammet on samoissa grammoissa monien kuitukampien kanssa. Itsellänenempi sitä että jos pyörässä on muutenkin kuitua lähes kaikki mahdolliset osat niin pitäähän ne kammetkin olla ;)

Juha Jokila
31.05.2019, 11.30
Tuskinpa tuo. 2v maastoajoa voi olla jo aika monelle osalle riittävä ikä.
No ei varmasti ole 2 vuotta hyväksyttävä väsymisaika millekkään komponentillle. Joku ketjun kuluminen on eri asia. Mulla on muutama muukin pyörä, niin ei tuolle hajonneelle ole kertynyt kuin ehkä vuoden ajot kahdessa vuodessa. Enkä harrasta mitään enduro/alamäkijyskytystä, vaan perus polkuajelua.

N-K
31.05.2019, 22.08
Itseltä hajos ensimmäisen sukupolven XX1 kammet 5 vuoden käytön jälkeen kun paukautin sen johonkin kiveen hypystä alas tullessa.
Muistaakseni rattaanpuoleinen hajos, joten vasen puoli olis tarjolla jos on tarvetta ja jos sopii.

paaton
31.05.2019, 22.48
No ei varmasti ole 2 vuotta hyväksyttävä väsymisaika millekkään komponentillle. Joku ketjun kuluminen on eri asia. Mulla on muutama muukin pyörä, niin ei tuolle hajonneelle ole kertynyt kuin ehkä vuoden ajot kahdessa vuodessa. Enkä harrasta mitään enduro/alamäkijyskytystä, vaan perus polkuajelua.

Eihän se oikein ole, mutta aika varmaan vedotaan maastoajon kuluttavuuteen. Eli ainakaan itse en jaksaisi alkaa kokeilemaan onneani.

Juha Jokila
01.06.2019, 00.11
Itseltä hajos ensimmäisen sukupolven XX1 kammet 5 vuoden käytön jälkeen kun paukautin sen johonkin kiveen hypystä alas tullessa.
Muistaakseni rattaanpuoleinen hajos, joten vasen puoli olis tarjolla jos on tarvetta ja jos sopii.
Kiitos tarjouksesta, mutta vetopuolen kampi se multakin hajosi.

Juha Jokila
01.06.2019, 00.20
Eihän se oikein ole, mutta aika varmaan vedotaan maastoajon kuluttavuuteen. Eli ainakaan itse en jaksaisi alkaa kokeilemaan onneani.

Eli maastokammet eivät sovellu maastoajoon? Mä olen ajanut vaan 27 vuotta maastopyörillä ja nämä on nykyhinnoilla kalleimmat mitä mulla on ollut ja ekat jotka meni rikki. Läskissä on ollut 5 vuotta Race Face Next hiilarikammet, jotka on tunnettu herkästä hajoamisesta, edelleen ehjänä. Ja täysjäykässä läskissä ajoryske on täpäriä rankempaa.

kh74
02.06.2019, 22.59
Joo kyllä ne kammet sais kestää. Mulla X0-kammet nyt 7 vuotiaat ja hyvin pelaa aina vaan. Iskua ja kulumaa alkaa kampien päissä olla ja alkaa jo mietityttää että pitääkö ne ite vaihtaa ennen kun hajoo.

erkkk
03.06.2019, 07.48
Virhe tässä oli yritys hoitaa asiat sitä oikeaa reittiä. Maahantuojan/liikkeen reagointi oli aika oletettavaa, tolla saatteella kulut jää niiden piikkiin. Reklamointiviesti SRAMille pitää olla sellainen että ne vastaa että ole yhteydessä maahantuojaan, joka toimittaa sinulle uudet kammet. Tai vaihtoehtoisesti saat uudet postitse, riippuu vähän valmistajasta. Mieti vähän mitä kirjoitat, ihminen sitä viestiä on lukemassa, eikä se ole niitä sun kampia rikkonut.