PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän ensihuolto

Tseipi
28.04.2019, 21.53
Hei, minulla olisi ensihuolto edessä, sillä olen ajanut sähköpyörälläni jo yli 300 kilometriä. Haluaisin kuulla, että oletteko te käyttäneet pyöränne ensihuollossa? Raukeaako takuu jos ei käytä pyörää ensihuollossa?

Ekasalmi
28.04.2019, 22.48
Olen useaan otteeseen kuullut täällä, että shimanon moottori pitäisi olla virallisesti huoltovapaa. Eli sen kanssa ei ainakaan pitäisi olla mitään erikoista, mitä ei voisi itse esim tehdä. Canyon ei ainakaan ole mun tietääkseni missään velvoittanut tekemään ensihuoltoa takuuhuollossa. Eiköhän asia ratkea viimeistään, jos otat yhteyttä pyörän myyntipaikkaan. EDIT: Ja siis olisi muutenkin perin hassua jos pyörän valmistaja velvoittaisi käyttämään pyörää ensihuollossa liikkeessä, kun ei läheskään kaikki liikkeet ole mitenkään valtuutettuja virallisia edes yhdelle merkille. Menisi kovin vaikeaksi ja aikaa vieväksi lähettää pyörää toiselle paikkakunnalle tai pahimmillaan toiseen maahan.. Mutta jonkinlainen ensihuolto/tarkastus kannattaa tehdä, vaikka sitten itse.

reku54
28.04.2019, 22.56
Eiköhän ensihuollon tarkoitus ole käydä läpi mahdolliset "löysät" jne paikat pyörässä. Mulla taisi Vado4:ssä maksaa jotain 50€ huikeilla. Mielestäni kannattaa tehdä.

Tseipi
28.04.2019, 23.09
Olen useaan otteeseen kuullut täällä, että shimanon moottori pitäisi olla virallisesti huoltovapaa.

Minulla on Yamahan moottori ja olen kuullut myyntiliikkeestä, että se olisi myös huoltovapaa. :D

grebe
28.04.2019, 23.23
Kiekot ainakin kannattaa tarkistaa, koska joutuvat koville. Itselläni ei ainakaan ollut leivottu tarpeeksi kasatessa ja löystyivät nopeasti. Moottoreista tai akuista ei ole tietoa, onko niissä jotain erityistä tarkistettava. Tuskin on.

nure
29.04.2019, 05.49
Jos moottorit "huoltovapaita" niin mitä poikkeaa pyörän huollosta? Hopi hopi vaan itse homma hoitamaan eikä maksamaan ylihintaisista huolloista!

ElBike
29.04.2019, 07.40
Fillarin myyjä tietää vaaditaanko ensihuoltoa. Itsekin suhtauduin skeptisesti, mutta huomannut että jotkut oudot pultit löystyneet ja osalla löystymisistä voi olla ikävät seuraukset. Esim. Takapakka oli löysällä ja ihan kolisi, toinen kampi meinasi pudota, jne... Moni on nykyään kärkkäästi laittamassa pyörää takuuseen pienestäkin asiasta, joten valmistaja/maahantuoja haluaa että ainakin vaihteet on säädöissään siinä vaiheessa kun "ihan kevyesti kotipihalla ajoin ja ketjut meni poikki ja takavaihtaja ympäri".

MRe
29.04.2019, 09.47
Shimanon osalta homma kuten nure sanoi: ihan samanlainen huolto kuin fillareille yleensäkin. Itse olen huoltanut siinä vaiheessa kun joku on rikki tai muuten ilmoittelee vikaantumisesta. Sähkärillä tuli 800 km täyteen ennen ekaa huoltoa. Siinä sitten huolsin (huollatin) lähinnä iskarit.

Purin tosin fillarinkin atomeiksi ja vaihdoin kiekot, koko voimansiirron, jarrut, stongan, stemmin, ... mutta sillä ei ollut mitään tekemistä rikkoutumisen tai toimimattomuuden kanssa.

Brocol
29.04.2019, 12.08
Huollatin juuri Trekin 400km ajettuna. Takavanteen pinnoja (aftermarket-vanteina hankitut, alkuperäisiä vastaavat) oli täytynyt kiristää enemmänkin ja lisäksi takalinkustossa oli joku ruuvi ollut löysällä. + muut normi huoltotoimenpiteet. 40e ei ollut mielestäni paha hinta, kun nyt voin ajaessani olettaa että ammattilainen on sillä käynyt tärkeimmät paikat läpi. Jatkossa perehdyn huoltohommiin itse tarkemmin, tosin ensimmäinen alustahuolto menee varmaankin liikkeeseen tehtäväksi sekin. Takuuasioita en ole vielä selvittänyt, oletan että löytyy valmistajan antamista tiedoista.

MRe
29.04.2019, 15.02
^Kannattaa opetella tekemään ne yleisimmät huoltotyöt itse, kun oikeasti ei ole mitään tietoa tai takeita, että mitä se ammattilainen on käynyt läpi. Paitsi laskun.

grebe
29.04.2019, 16.48
Näin on, mutta ei mielestäni ole väärin käyttää pajallakaan. Aina ei kaikkia erikoistyökaluja ole jo valmiiksi olemassa. Tai osaamista, tai aikaa. Vaikka itse oion kaikki kiekot ja vähän naapureidenkin, en lähtenyt uudenkarheita kuitukehäisiä rovaleita tiukkaamaan, kun ei ole mittaria. Eipä ole oma vika, jos nippelit pyrkii kehästä läpi.

nure
29.04.2019, 16.49
^Ja nykyään moni kutsuu itseään "ammattilaiseksi". Monen sortin viheltäjää pyörähuolloista löytyy.

YT
29.04.2019, 16.53
Ammattilainen on se, joka ottaa maksun tekemästään työstä.

MRe
29.04.2019, 17.50
^Tai kai se ammattilaisen määritelmä on, että se kuka tekee tuota ammatikseen. Pää- tai sivutoimisesti. Pätevyysvaatimuksia ei fillarimekaanikolle taida olla. Paitsi että pitää näyttää Groucho Marxilta... (ref. Calvin Jones).

Ekasalmi
29.04.2019, 23.02
Ei se tosiaan väärin ole liikkeessäkään käyttää, jos ei oma aika riitä ja/tai rahaa on enemmän kuin aikaa taikka mielenkiintoa. Jokainen tyylillään. Itsekin käytin aiempaa pyörää liikkeessä kun ajattelin, että en jaksa alkaa säätämään suhteellisen edullisilla huoltohinnoilla. Lopputulos oli se, että tuli pari kertaa vähän tuskainen ja avuton olo kun liikkeessä asennetut tubelekset alkoivatkin myöhemmin päästämään litkua ja ilmaa oman väärinkäytön takia ja taas piti odotella huoltoaikaa. Eikä ne huollotkaan täydellisiä voi mitenkään olla, sen verta iso volyymi pyöriä liikkeistä kulkee läpi.

Tänä keväänä tein laskutoimitukset mitä yhden pyörän vuosihuolto ja toiseen osien vaihto + litkut olisi tulleet yhteensä maksamaan. Tarpeellisten huoltotoimenpiteiden ja vaihdettavien osien määrästä riippuen hinta olisi kohonnut jopa 300e ja eikä ne huoltokustannukset tältä vuodelta olisi siihen loppunut. Tuossakin oli vielä kalleimmat vaihto-osat erikseen jo ostettu halvemmalla muualta (eikä laskettu tuohon 300e). Totesin siis, että yhden vuoden huoltokustannuksilla ostan suurimman osan työkaluista mitä saatan ikinä tarvitakkaan, eli aika nopeasti maksaa itsensä takaisin jos ei omalla työlle laske hintaa. Eikä omaa palkkaa kannata lähteä huoltoliikkeen tuntiveloituksiin vertailemaan, ellei ole lääkäri tjsp.. Itseltä puuttuu tarpeellisia työkaluja käytännössä enää vanteen suoristuspenkki ja ehkä takavaihtajan ripustimen suoristajatyökalu.

Parasta itse opettelussa on se, että tietää (jos ymmärtää) tasan tarkkaan mitä tuli tehtyä ja huollot saa tehtyä ihan niin nopeasti ku itse kykenee. Eli joo, kyllä se hieman rahallista panostusta ja opettelua vaatii, mutta ylivoimaisesti suurin osa huolloista mitä pyörään ikinä tullaan tekemään liikkeissä on suhteellisen helppoja opetella. Renkaan rakentelu nollasta tai joku muu vastaava saattaa olla sitten jo vähän vaikeampaa.

grebe
29.04.2019, 23.34
Alkuperäiseen kysymykseen vielä vastaten: Olen käyttänyt sähköpyörä ensihuollossa liikkeessä ja nimen omaan varmistaakseen, ettei takuu ainakaan raukea oman osaamattomuuden vuoksi. Liike oli eri kuin ostopaikka ja siellä taatusti osaavat asiansa. En silti usko, että takuu laukeaa, jos ensihuollon tekee esimerkiksi itse.

Toisaalta, miksi valmistajan takuun pitäisi korvata jotain, mikä on selkeästi aiheutunut käyttäjän piittaamattomuudesta eli huoltojen laiminlyönnistä Jokaisen tulee osata tehdä perustarkastukset ajoittain ihan turvallisuuden vuoksi. En silti suosittele esimerkiksi purkamaan iskareita atomeiksi, jos ei ole täysin varma olo mitä on tekemässä.

Ekasalmi
30.04.2019, 00.32
Eipä sitä täysin varma olo tule kuin kokemuksen myötä, mutta joo jokainen valitkoon itse mitä on valmis yrittämään ja mitä ei.

tane
30.04.2019, 08.41
Ostin viime kesänä Canyon Exceedin, luomupyörä siis mutta kuiteski. Syksymmällä siinä oli sen sorttista ääntä voimansiirrossa että olin melko varma että joku keskiölaakeri tms on kaputt. Kaverin kanssa tuota koitettiin ihmetellä että mistä se ääni tulee jne, kaikki oli kuitenkin päällisin puolin ok ja ei tuossa pyörässä kovin monta liikkuvaa osaa ole. Otin yhteyttä Canyoniin ongelman tiimoilta, ja sieltä oltiin aika tiukkana sen suhteen että vie pyörä ensihuoltoon ja katsotaan sitten tilanetta. Ensihuollossa tuo sitten tulikin iskuun eli mitään varsinaista vikaa siinä ei ollut, SRAM voimansiirto oli mennyt sen verran heikkoon happeen ettei esim vajerin pituutta säätämällä tullut säätöihin.

Pyörän huollattaminen liikkeessä on minusta suht edullista puuhaa. Oulussa Special Bike on varsin hyvä liike tällä saralla, jälki on hyvää. On toki huoltoja joihin en pyörää vie, koska laatu ei miellytä. Toki tulee itsekkin huollettua pyöriä ja joskus jopa tehty isompiakin remontteja, mutta esim iskareihin en lähde itse koskemaan.

MRe
30.04.2019, 09.59
Itsellä on ollut syynä omahuoltoihin se, että tykkään näperrellä näiden kanssa. Ensimmäisen fillarini kasasin -92 ja sitä perua aina viime talveen asti oli työkalut ja asennusteline. Joten eiköhän ne jo ollut kuoletettu. Nyt kun talvella sain kunnollisen verstastilan, niin sinne tuli sitten hankittua uudet kalut ja vermeet ns. viimeisen päälle. Löytyy kompurat ja muut. Noita tuskin koskaan saa kuoletettua, mutta mistäs sen tietää. Kahden fillarin iskari- ja keulahuollot tänä vuonna viitisen sataa...

Itse kun tekee, tietää miten fillari on kasattu. Sen jälkeen jarrujen ilmaamiset ja vaihteiden säätämiset menee vanhasta muistista.

Mutta ymmärrän niitäkin, joita ei tällainen ropaaminen kiinnosta. Ei mullakaan ole esim. laakeriprässiä press-fit -keskiötä varten. Sen olen teettänyt aina erikseen, jos tarvis.

Dille Vallaton
30.04.2019, 11.16
Järkeä saa ja pitää käyttää jos hankkii maastoajoneuvon, jollainen sähkötäpäri minusta on. Pitää siis itse tsekkailla aika-ajoin onko kiekoissa välystä ihan käsipelillä heiluttamalla. Sama pätee takapäähän niin sivu kuin pystysuunnassa. Linkkujen, kampien, moottorin ja takavaihtajan kiinnitys kannattaa tsekata myös muutaman viikon välein. Myös jarrupaloja kannattaa tutkailla, sillä etenkin mudassa menee sähkärissä nopeasti raudalle. Ketjujen kulumaa, eli venymää pitää ehdottomasti seurata. Kyseessä ovat kuitenkin koville joutuvat harrastevälineet, eikä niiden saa luulla toimivan kuin autot, joista ei nykyään avata konepeltiä kuin pesunesteen lisäämiseksi.
Uusavuttomia löytyy tosin kuulemma jopa mopoenskamiehistä. On tapauksia missä on ryvetty kymmeniä tunteja metässä, eikä edes ymmärretä ilmanputsarin pesua ja öljyämistä. Sitten ihmetellään, että miten se nyt on hiekkaa syönyt vaikka on ihan uusi pyörä!!!

tane
30.04.2019, 11.30
Itse en kauheesti tykkää näperellä näiden kanssa, vaan se jonnin verran kyllä pakko, ei sitä koko ajan voi olla liikkeeseen kiikuttamassa pyöriä. Nyt on tullut vielä ikänäkö, niin ei tahdo esim nähdä kunnolla kaiken maailman pikkunippeleitä kuten iskarin kylkeen kirjoitettuja iskaripaineiden suositusarvoja jne, tuo tekee yllättävän paljon hankalammaksi kaiken. Kaupallinen huolto on ok jos siellä tehdään työ hyvin eikä tule jälkikäteen sanomista. Oulussa Special Bike on toiminut varsin hyvin, ainoastaan kerran olen joutunut reklamoimaan sinne ja aluksi yrittivät väittää vastaankin eli katsoivat alkuun (puhelimessa pyörää näkemättä) että vika on todennäköisesti jossain muualla kuin heidän tekemisissä mutta kyllä siellä sillä kertaa oli tyritty oikeasti ja toki tuli kuntoon toisella käynnillä. Sattuuhan sitä virheitä hyvillekin joskus, mutta ne pitää sitten hoitaa mukisematta kuntoon.

MRe
30.04.2019, 15.02
Nyt on tullut vielä ikänäkö, niin ei tahdo esim nähdä kunnolla kaiken maailman pikkunippeleitä kuten iskarin kylkeen kirjoitettuja iskaripaineiden suositusarvoja jne, tuo tekee yllättävän paljon hankalammaksi kaiken.
Silmälaseista kuullut? En minäkään mitään koiraa pienempää näe alta metrin, mutta kun hankin ns. päätelasit, homma on hoidossa.

ElBike
30.04.2019, 15.36
Kaikki ei voi olla pyöränhuollon osaajia eikä kaikista tule ikinä. Mutta kyllähän se kannattaa pikkuhiljaa lisätä osaamistaan koska a) säästää rahaa b) fillariin voi tulla vika keskellä metsää ja kivempi osata se korjata itse kuin talutella pois. Ei kaikkea tarvi osata kerralla, mutta jos olisin jättänyt tekemättä asiat joista en "olisi täysin varma mitä olen tekemässä" niin koskaan en mitään olisi oppinutkaan. Oppirahatkin saattaa joutua maksamaan, mutta on se sen väärti. Nykyään on sentään helppoa löytää netistä kunnon ohjeet, joten iskaritkin pystyy purkamaan turvallisesti ja ehjinä. Kannattaa ensin etsiä mahdollisimman paljon ohjeita ja vasta sitten alkaa hommaan. Muuten voi olla ongelmia kun yrittää esim. avata pulttia, joka pitäisikin avata aina toisesta päästä tms.

Itsellä ikimuistoisin remontti oli vaihdekahvojen purku - pihamaalla; vihdoin nostin kantta varovasti niin pari mustaa jousta singahti jonnekin ruohikon sekaan. Onneksi ne pitkän etsimisen jälkeen löytyivät, mutta seuraava haaste oli keksiä mistä kohtaa ne oli irronneet ja miten ne saa esijännitettyä siten että kannenkin saa vielä paikalleen.

MRe
30.04.2019, 15.56
Itsellä ikimuistoisin remontti oli vaihdekahvojen purku - pihamaalla; vihdoin nostin kantta varovasti niin pari mustaa jousta singahti jonnekin ruohikon sekaan. Onneksi ne pitkän etsimisen jälkeen löytyivät, mutta seuraava haaste oli keksiä mistä kohtaa ne oli irronneet ja miten ne saa esijännitettyä siten että kannenkin saa vielä paikalleen.
Tein itse ja säästin... :D BTDT viimeeksi tänään: hissitolppa lopetti hissinä toimimisen metsässä (vaijeri lähti irti). Yritin ranettaa siellä kuntoon sillä seurauksella, että yksi osa lensi huisin vit... kuuseen. Sitä nyt tässä metsästänyt pitkin internettiä. Kahden euron osa...

Mut siis joo, ne huoltohommat kannattaa opetella, mitä mukana kulkevilla työkaluilla voi tehdä. Toki jos ei kuskaa työkalujakaan, niin eipä niillä taidoillakaan ole tarvetta. Itseä kuitenkin syö, jos on ajatellut lähteä lenkille ja asiaan tulee viikon, kahden tauko sen takia, että fillari pitää viedä pajalle jonkun triviaalin jutun vuoksi.

tane
02.05.2019, 07.36
Silmälaseista kuullut? En minäkään mitään koiraa pienempää näe alta metrin, mutta kun hankin ns. päätelasit, homma on hoidossa.

Jep, niiden saapumista tässä odotellaan...

MRe
02.05.2019, 08.33
Kaipa tästä ketjusta voinee sen summata, että sähköpyörä ei sinänsä vaadi sen kummempaa ensihuoltoa kuin muutkaan fillarit. Vai onko jonkun moottorin osalta vaatimus jostain 300 km huoltovälistä?

ElBike
02.05.2019, 10.25
Ei vaadi sen kummempaa. Siksi ihmettelen miksi joillain liikkeillä on sähköfillarin ensihuolto hinnoiteltu eritavalla kuin tavan fillarin.

Mutta huomioitava se, että virheellisesti toimivat säädöt saattavat aiheuttaa sähköfillarissa paljon isompia harmeja kuin luomufillarissa. Esimerkiksi kun veto on päällä ja vaihteet ei toimi, kohdistuu voimansiirtoon kovat voimat, jotka voivat rikkoa vaihteiston. Lisäksi kovemmat voimat voimansiirrossa, voivat aiheuttaa pulttien ja muttereiden löystymistä ja nämä löysät aiheuttaa moottorin voimien kanssa sitten isompia vaurioita.

Jo tätä foorumia lukiessa, huomaa että monikaan ei osaa huoltaa tai tarkistaa fillaristaan mitään. Kärkkäästi nykyaikana ollaan kyllä hakemassa virheitä takuuseen. Muistan miten nuorempana naureskeltiin jenkkien tavalle haastaa kaikki oikeuteen (kissan kuivaaminen mikrossa, jne...) mutta sama kulttuuri on saapunut meillekin. Itse ei enää osata tehdä mitään muuta kuin vaatia virheettömyyttä. Siksi ymmärrän hyvin että valmistajat/maahantuojat/jälleenmyyjät vaativat fillarilla ensihuollon, jotta takuu pysyy voimassa. Onpahan ainakin perushommat tarkastettu ja sillä ehkä saadaan vähennettyä takuutapauksia oleellisesti.

Nemonen
26.07.2019, 19.18
En älynnyt pyörää ostaessa pyytää verkkokaupasta tuota ensihuollon palvelua ja nyt se on myöhäistä. Olisiko antaa vinkkejä mihin Pk-seudulla kannattaa sähkis viedä ensihuoltoon tai huoltoon yleensä? hinta-laatusuhde?

Metsämuija
03.08.2019, 21.32
Kaipa tästä ketjusta voinee sen summata, että sähköpyörä ei sinänsä vaadi sen kummempaa ensihuoltoa kuin muutkaan fillarit. Vai onko jonkun moottorin osalta vaatimus jostain 300 km huoltovälistä?
Moottorin osalta voidaan tehdä vastaavanlaisia tarkistuksia että liittimet kunnossa, ajaa raportit vikakoodeista/akusta ja vaikka päivittää softat.

Ei sinänsä mitään isoa ja maatamullistavaa, mutta jotain pientä tarkistusta joka vie aikaa ja sinänsä oikeuttaa isompaan hintaan.

+€+
03.08.2019, 22.06
Yhden kokemuksen jälkeen en uskalla lähteä ajamaan liikkeessä huolletun pyörän kanssa ennenkuin olen käynyt kaikki pultit läpi momenttiavaimella. Kaikenmaailman läpsyttelijöitä noissa liikkeissä ja tuurista kiinni minkälainen laatu on milläkinkertaa.

Muutenkin 80 euroa olisi maksanut sähkärin ensihuolto. Sisältää ruuvien kiristelyä, pinnojen tarkistelua (pahimmillaan vedetään soikeaksi vanne jos amatööri) ja muitakin pikkujuttuja joita itse teen vähänväliä muutenkin. Tuolla 80 eurolla saa jo pätevän momenttiavaimen ja kaupanpäälle pinnojentarkistustyökalun. Muuta ei tarvita. Huollot ainakin XXL kuulemma perustuu pitkälti siihen, että vaihdetaan osia mahdollisimman paljon kun muka kuluneet. Tämäkin varmasti arvioidaan tapauskohtaisesti jututtamalla asiakasta ja tunnustelemalla tietääkö pyöristä mitään, vain jotain tai kaiken.

Sitten on nykyään vielä riskinä se, että ajavat uuden softan jossa kivoja yllätyksiä kuten tuningpalikan estot.

Metsämuija
05.08.2019, 21.44
Ehkä sun kannattaa vaihtaa firmaa. En minäkään paikallisella pyöräkorjaamolla huollata kuin korkeintaan lapsen pyörää. Mutta luotan kyllä nykyiseen paikkaan enemmän. Jos ne osaavat mulle vanteet rakentaa, niin eiköhän huollosta ne vanteet yhä ehjänä tule takaisin...

Ketjurasva
06.08.2019, 12.52
Ei ainakaan Larunpyörässä takuu raukea vaikka ei pyörää huoltaisikaan, antavat kyllä jonkun lisätakuun jos huollattaa. Ja varmaan jälleenmyyntiarvo voisi olla parempi jos huollettu. Itse huollatin ensihuollon joka tärkein huolloista kuitenkin, mutta en ehkä enää vuosihuoltoja.

markkinn
14.08.2019, 15.18
Onneksi näissä himmeleissä on takuu. Vaimon Shimano E5000 lopetti avustamisen, tai avusti vaan noin 10cm matkalla polkiessa. Aika nykivää oli meno. 70km kesti se vekotin.
On ne nämä sähköpyörät semmosia, ei kenenkään pitäisi koskea näihin... [imo yyy hymiö jne]

assap
05.09.2019, 17.38
Tule ostettua uusi Cube 2020 malli. Ensiajolla huomasin että ketjut tarttuvat oudosti runkoon kiinni. Aloin ihmettelemään kun vaihteet vaihtuivat automaattisesti ja huomasin että ovat aivan oudosti.

Mistähän johtuu ja mitähän olisi tehtävissä?
Linkistä näkee kuvan.
https://drive.google.com/file/d/13KJHALiXqKRD4jiJuGfgpjJu9Hc3vLEt/view?usp=drivesdk

Nafu
05.09.2019, 20.53
Paskaset ketjut saattaa ainakin tehdä tuota. Samoin, jos ketjut on kuivat. Toisaalta, jos fillari on uusi, niin yleensä ketjuissa on varsin hyvät varstorasvat. Puhdista ketjut ja voitele kunnon ketjuöljyllä.
Tarkasta myös eturattaan piikit. Yksikin hieman vinossa oleva piikki tekee helposti kuvan kaltaista ketjun nostoa.