Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mtb keskiöistä



DzeiKeiDzei
26.04.2019, 12.29
Terve! Kyseessä Trek roscoe 9, jossa menossa toinen keskiö viiteen tonniin ja kyseessä siis Deore-tason Sm-bb52.
Onko kokemusta ovatko esimerkiksi Sm-bb70, BB-MT800 tai jopa Saint ratkaisevasti kestävämpiä kuin tuo hinnat-alkaen-malli?

nure
26.04.2019, 13.10
Eiköhän sitten jo kannata vaihtaa merkkiä?

DzeiKeiDzei
26.04.2019, 14.20
Merkin vaihto ihan mahdollista, mutta suosituksia olisi hyvä saada!

F. Kotlerburg
26.04.2019, 14.21
Deore-tasosta ei ole kokemusta, kun olen aina suoraan pistänyt XTR tai vähintään XT-tason keskiön ja niiden keston kanssa ei ole ollut ongelmia. Hinnassa on niin pieni ero, että ei jaksa vaivautua noiden halvempien kanssa.

Kilometrihän ei suoraan kerro mitään. Maastokäytössä tunnit enemmänkin ja olosuhteet.

maalinni
26.04.2019, 15.33
Minulla shimanot on kestänyt parhaiten. Sramin gxp porsi reilussa vuodessa.

Riippuu tietysti ajosta kauanko nuo kestää, mutta onneksi on halpa osa.

maalinni
26.04.2019, 15.35
Ihan mielenkiinnosta: miten keskiön hajoaminen aloittajalla ilmenee?

DzeiKeiDzei
26.04.2019, 16.15
Ihan mielenkiinnosta: miten keskiön hajoaminen aloittajalla ilmenee? Siten että laakerit menee väljäksi, suojaus taitaa olla niin heppoinen että kaikki kuravesi ja hiekka hioo laakerit sököksi. Ynnä vielä toi talviajo, joka vaikuttaa olevan myrkkyä hienostuneille osasille!

Marsusram
26.04.2019, 17.01
Josko kannattaisi rotsata/feissata keskiömuhvi kun laakerit eivät tahdo kestää. Asennuksessa tarpeeksi rasvaa suojaamaan.
Shimanot ovat omassa käytössä keskimäärin paremmin kestäneet kuin Hope, GXP, RaceFace. Shimanoista parhaiten Saint, pieni lisäsatsaus kannattaa.
On tietty CK:tkin, mutta niiden kestosta ei vielä ole tietoa.

DzeiKeiDzei
26.04.2019, 17.29
Josko kannattaisi rotsata/feissata keskiömuhvi kun laakerit eivät tahdo kestää. Asennuksessa tarpeeksi rasvaa suojaamaan.
Shimanot ovat omassa käytössä keskimäärin paremmin kestäneet kuin Hope, GXP, RaceFace. Shimanoista parhaiten Saint, pieni lisäsatsaus kannattaa.
On tietty CK:tkin, mutta niiden kestosta ei vielä ole tietoa.
Kiitos vinkistä, taidan hypätä suoraan saintiin!

maalinni
26.04.2019, 18.32
Minulla on deoren keskiö työmatkapyörässä viidettä vuotta, ympäri vuoden ajossa.

Varaosan hankin pari vuotta sitten varastoon.

nure
26.04.2019, 21.58
Nelikantti XT:llä ajeltiin +20K helposti, systeemit muuttuu ja laatu heikkenee... Kannattaa joskus miettiä että mitä noilla monilla standardeilla saavutettu?

hiilikuitumies
27.04.2019, 01.14
Minä vaihdoin vasta yhden Deore 51:n. 52:ssa mainostetaan olevaan vähän parempi suojaus. Huonojahan nämä kaikki HTII-keskiöt tuntuvat olevan. Ei nelikantin kanssa tarvinnut tällaista ruljanssia, mutta toisaalta nämä ovat mukavampia vaihtaa. Omassa en huomannut toisen kupin menemistä huonoksi ajossa, mutta kampia vaihtaessani huomasin toisen puolen selvästi jumittavan.

maalinni
27.04.2019, 10.19
Mites asennusvirhe esim. liian kireälle ruuvatut kammet vaikutaa laakerin käyttöikään?

Moska
27.04.2019, 12.18
Mites asennusvirhe esim. liian kireälle ruuvatut kammet vaikutaa laakerin käyttöikään?Vois ajatella että laakerin kuulat eivät enään kulkisi kuulauran pohjalla, vaan sivuissa. Käsin pyörittäessä voi tuntua hyvältäkin, mutta kun aletaan polkemaan, niin pintapaineista tulee valtavat tai sitten rakenteet antavat senverran periksi että laakerit "muljuavat" , tai ainakin kuulien kulku laakerin sisällä on epämääräistä.
Hyvässä laakerissa ei varmasti silmällä tai mittaamalla huomaa sitä, mutta laakerin sisällä kuormitukset eivät kulje oikeassa kohdassa ja se tuhoaa laakerin paljon nopeammin mitä pitäisi.

Tuo nyt oli omasta päästä kaivettua hömppää, mutta voisi kuvitella että hyvinkin mahdollinen skenaario.

marco1
27.04.2019, 13.17
Nelikantti XT:llä ajeltiin +20K helposti, systeemit muuttuu ja laatu heikkenee... Kannattaa joskus miettiä että mitä noilla monilla standardeilla saavutettu?

Semmoinen ainakin ettei ylämäessä enää ketju hyppää eturattaalta pois ison kuskin polkiessa putkelta.
Toki sen jälkeen on siirrytty 1x systeemeihin joten voitaisiin palata takaisin?

nure
28.04.2019, 12.01
^Ei ole ollut ongelmaa isolla kuskilla ja onkohan tuolla mitään tekemistä keskiön kanssa, rattaaltahan se ketju hyppii...

F. Kotlerburg
28.04.2019, 14.26
^Ei ole ollut ongelmaa isolla kuskilla ja onkohan tuolla mitään tekemistä keskiön kanssa, rattaaltahan se ketju hyppii...
On koska tuossa esimerkissä se ongelma on keskiön joustaminen.

maalinni
28.04.2019, 20.01
Vauhdoinpa oman keskiön tämän ketjun innoittamana. Ilman ketjua kammet pyöri 2-3 kertaa vanhalla ja noin 6 kertaa uudella laakerilla.

Eli töihin pääsee nyt puolet nopeammin 🤔

Garymies
01.05.2019, 21.20
Racefacen DH keskiö alkoi naksumaan ehkä tonnin jälkeen perus maastoajossa. Pistin Saintin tilalle ja toimii. Myös halvemmat Shimanot pyörineet ongelmitta useita tuhansia kilometrejä. Läskissä on Racefacen presfit ja kammet 30mm akselilla, joten ohkaisemmat laakerit. Sillä ajettu kolme talvea ja toistaiseksi kunnossa. Onneksi ainoa presfitrunko talossa.

NikHa
02.05.2019, 16.36
Saint on paras koska gold ano. Ja kait siinä on vähän pitemmät kierteet, jos en väärin muista.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

jave
02.05.2019, 16.46
Minulla ei myöskään työmatkapyörässä kestäneet nuo Deoren ht2 laakerit. Kesä meni ok mutta talvi tai syys/kevätloskat teki nuo väljiksi. Ajoin nuo aina ihan sököksi ja vaihdoin kesän tullen uudet (n. 6000km ne aina kesti). Viimeinen talvi tuolla pyörällä mentiin XTR:n laakerilla ja ne näytti toimivan paremmin kun klappia ei laakeriessa ollut kun pyörä seuraavana kesänä meni vaihtoon.

maalinni
02.05.2019, 19.16
6000km kesässä, respect.

maalinni
02.05.2019, 19.17
Käykö ne saintit ja xtrrät ihan perus deoren kampiin?

tikola
16.03.2020, 09.24
Jatkan tätä vanhaa ketjua, kun aihe on itselle uusi ja ajankohtainen 1x päivityksen takia. Jos pyörä on perus maasturi 2010 luvulta, niin käykö niihin kiinnikkeiltään mikä tahansa keskiö? Eli otin rutisevan nelikantin pois ja nyt pitäisi saada joku 1x10 kelpoinen eturatas pyörään kiinni. Tarjokkaat ovat Hollowtechiä, joten voinko huoletta ostaa sellaisen ja uskoa, että se menee rungon keskiökierteisiin kiinni?

TERU
16.03.2020, 09.27
Mene suoraan nelikantin tilalle, hio rungon muhvinpäistä maali ja lakka pois kuitenkin ennen asennusta.

tikola
16.03.2020, 09.39
Kiitoksia vastauksesta, jos sen tiivistää maallikolle, niin lukuisista keskiötyypeistä huolimatta kaikki ovat enemmän tai vähemmän yhteensopivia runkokiinnikkeen osalta, jos kyseessä on jokseenkin moderni ja samantyyppinen pyörä? Eli kaikissa maastureissa&hyrbrideissä on sama - maantiepyörissä voi olla eri - tai sitten niissäkin on sama. Ja todellisia eroja saa vasta jos kaivaa esiin jotain Monarkia 60 luvulta?

Tämä oli se dokumentti, josta tätä koetin pähkäillä

https://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bracket

JackOja
16.03.2020, 10.08
Kiitoksia vastauksesta, jos sen tiivistää maallikolle, niin lukuisista keskiötyypeistä huolimatta kaikki ovat enemmän tai vähemmän yhteensopivia runkokiinnikkeen osalta, jos kyseessä on jokseenkin moderni ja samantyyppinen pyörä? ...

Ei mene noin.

tikola
16.03.2020, 10.15
Ei mene noin.

Miten sitten - italialaisissa omansa, kilpapyörissä oma, mummonpyörissä oma?? Tässä tapauksessa on kyse perus hybridistä noin vuodelta 201x, joka rinnastunee maastopyörään osasarjojensa osalta. Toki keskiöiden pituus riippuu kampisarjasta, eli sen allekirjoitan, mutta nyt oli kyse lähinnä siitä mitä ylipäänsä saa ruuvattua runkoon kiinni, kun kyseessä on maastopyörä/hybridi?

Sambolo
16.03.2020, 10.22
Tää muhvin päiden hiominen mietityttää, mitä merkitystä sillä on? Jos keskiö menee kierteillä paikoilleen niin eikö se mene väkisinki suoraan, vai mitä tällä haetaan? Mietin vaan että voiko se olla syy omaa naksumiseen, vaikka veikkaan naksumisen kuuluvan ketjusta/rattaasta.

TERU
16.03.2020, 10.42
Tuskin naksuminen maalista muhvin päissä, mutta kupit asettuu suoraan kun muhvin päät ovat suorat, vanhemmisra rungoista joutunut oikomaankin, tässä ei kyse tuosta, mutta putsata päät pitää, muutoin laakerit jäävät lyhytikäisiksi.

TERU
16.03.2020, 10.46
Kunhan vanha paljastuu BSA nelikantiksi, niin maastohollowtch ll passaa.
Aina noissa saa olla varpaisillaan, keskiötyyppejä on rutosti.

JackOja
16.03.2020, 11.09
Miten sitten - italialaisissa omansa, kilpapyörissä oma, mummonpyörissä oma?? Tässä tapauksessa on kyse perus hybridistä noin vuodelta 201x, joka rinnastunee maastopyörään osasarjojensa osalta. Toki keskiöiden pituus riippuu kampisarjasta, eli sen allekirjoitan, mutta nyt oli kyse lähinnä siitä mitä ylipäänsä saa ruuvattua runkoon kiinni, kun kyseessä on maastopyörä/hybridi?Voi siinä "nykyaikaisessa maastopyörässä" olla joku pressfit-keskiökin. Ei toki sun hybridissä.

tikola
16.03.2020, 12.55
Kunhan vanha paljastuu BSA nelikantiksi, niin maastohollowtch ll passaa.
Aina noissa saa olla varpaisillaan, keskiötyyppejä on rutosti.

Sellainen BSA nelikantti sieltä tuli ulos, joten viikonlopun googlailun perusteella harkitsemani hollowtech 2 on se todennäköisesti oikea valinta seuraavaksi :)

Sambolo
16.03.2020, 13.22
Tuskin naksuminen maalista muhvin päissä, mutta kupit asettuu suoraan kun muhvin päät ovat suorat, vanhemmisra rungoista joutunut oikomaankin, tässä ei kyse tuosta, mutta putsata päät pitää, muutoin laakerit jäävät lyhytikäisiksi.

Onhan se kuppikin kiinteesti yhtenäinen sen kierreosan kanssa, eli edelleen kysyn miten se kuppi voi asettua vinoon? Onko ne niin heikkoa tekoa että vääntyy maalinhipusta tms? Mut pakko se tuo oma keskiö taas purkaa ja ihmetellä kun ei naksuminen ainakaan ketjustakaan tullut :( Ilmeisesti nuo deoren keskiöt muutenkin heikkolaatuisia, ties vaikka ois maanantaikappale.

tikola
16.03.2020, 13.30
Voi siinä "nykyaikaisessa maastopyörässä" olla joku pressfit-keskiökin. Ei toki sun hybridissä.

Mitä kaikkia kiinnitystandardeja niissä on, kun tässä puhutaan vain tyypeistä ja osa tyypeistä voi olla samalla kiinnityksellä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bracket

TERU
16.03.2020, 13.52
Onhan se kuppikin kiinteesti yhtenäinen sen kierreosan kanssa, eli edelleen kysyn miten se kuppi voi asettua vinoon? Onko ne niin heikkoa tekoa että vääntyy maalinhipusta tms? Mut pakko se tuo oma keskiö taas purkaa ja ihmetellä kun ei naksuminen ainakaan ketjustakaan tullut :( Ilmeisesti nuo deoren keskiöt muutenkin heikkolaatuisia, ties vaikka ois maanantaikappale.
Kaikki kalleimmatkin HT ll laakerikupit vaativat aivan suoran muhvin, ei saa olla edes maalia tai lakkaa alla, sehän ei ole ihan suora vaan valumaa ja tippaa, sen kun hiasee hienolla hiekkapaerilla pois niin hyvä. Kapulan päälle hiomapaperi ja pyöräytys niin sileä ja suora on muhvi, yksi ongelma vähempänä, pyörässähän näitä riittää!

Sambolo
16.03.2020, 14.33
^Laitetaa kokeiluun. Pitää vielä miettiä miten nuo spcerit asettelee kun shimano keskiön kupit hieman matalemmat mitä nuo orkkikset olivat..

Sambolo
18.03.2020, 23.55
Oma naksuminen tuli muuten takapään pikalinkusta :D

TERU
19.03.2020, 09.48
Hauska ilmiö kun naksuu missä tahansa, niin se tuntuu tulevan keskiöstä, saman olen kantapään kautta todennut. Melkoisia voimia keskiön kautta runkoon välittyy ja saa polkemisen tahtiin nakseet kuulumaan. Saa hakea äänen lähdettä.