PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hybridistä gravel-pyörä(hkö)



TuomariKuolo
21.04.2019, 14.35
Minulla on nelisen vuotta vanha Crescent Helag -hybridi, joka on jäämässä vähille ajoille, kun fatbike ja täysjousto vievät ajoajan. Mietin, että Helagin vetovoima voisi kasvaa esimerkiksi työmatka-ajoon, jos värkkäisin siitä gravel-pyörän - tai jotain siihen suuntaan. Sellaisen gravel-pyörähkön: droppitanko, jäykkä keula, ehkä vielä 1x11- tai 1x10-voimansiirto. Ja tuo mahdollisimman pienellä budjetilla. Tiedän, että lopputulos ei tule vastaamaan oikeaa gravelia.

Vaan mahtaako onnistua ja miten kannattaisi edetä?

Pyörässä on nyt 28” vanteet, Suntourin NCX-D-keula 63 millin joustolla ja 9/100mm pikalinkulla, Shimanon BR-M395-levyjarrut ja jarrukahvat sekä Shimanon Altus/Deore-vaihtajat. Kammet ovat Shimanon FC-M370:t.

Mitä tilalle?

TERU
21.04.2019, 15.15
Vanha myyntiin ja uutta tilalle, jos suoratankoinen on oikean kokoinen, niin runko on liian pitkä kippuratankoiseksi.

Vivve
21.04.2019, 18.25
Rahaa palaa sen verta paljon ettei se ainakaan järkevää ole ja ajoasennosta saattaa tulla outo. Vanha myyntiin ja ostat uuden jos tarvetta on.

nure
21.04.2019, 19.24
^^Näin se vaan menee, kylläkin voit rakentaa hieman sporttisemman pienemmällä budjetoinnilla, jäykkää keulaa ja pientä fiksausta ohjauskannattimeen ja tankoon...

TuomariKuolo
21.04.2019, 19.40
^^Näin se vaan menee, kylläkin voit rakentaa hieman sporttisemman pienemmällä budjetoinnilla, jäykkää keulaa ja pientä fiksausta ohjauskannattimeen ja tankoon...

Kiitos vastauksista. Täytyy siis haudata droppitankoajatus.

Mitä tarkoitat tangon fiksaamisella sporttisemmaksi?

nure
22.04.2019, 08.23
^Itse yhden Konan hybridin modasin, pitempi ja reilusti miinuskulmainen kannatin ja suoraa tankoa kapeammaksi ja vielä lisäsin vauhdikkaat Coda Bullhorn barendsit...
Melko mukava rakenne mielestäni oli maantiellä.

Mohkku
22.04.2019, 08.32
Suosittelen aina harkitsemaan toiseenkin kertaan, kun aikoo myydä käyttökelpoista pyörää. Onko tarvetta arjessa kalustolle, jonka voi jättää kaupungille tai bussipysäkille lukittuna koko päiväksi tai jopa yöksi, jolla hoituu kauppareissut yms.

Itsekään en pidä järkevänä alkaa rakentaa Crescentistä kippurasarvista. Kun listaat tarvittavat osat ja haet niille saksalaisesta nettikaupasta hinnat, huomaat lopputuloksena olevan yllättävän arvokkaan pyörän ja jossa on silti riskinä epäonnistunut geometria. Sen sijaan joitain pieniä parannuksia voi tuohonkin tehdä, jolla pidemmän matkan ajamisen mielekkyyttä voi parantaa. Yksi keino on innerbarendsien laitto ohjaustankoon:

https://www.sq-lab.com/en/products/innerbarends/

Ei nuo kippuraa sarvea korvaa, mutta antaa hiukan valinnanvaraa otteisiin.

Vaihteiden tai jarrujen muutoksilla tuskin mitään merkittävää voi saavuttaa, jos osat toimii kuten niiden kuuluukin. Yksivaihteiseksi muuttaminenkin vaatii uuden pakan (11-32 on mielestäni turhan suppea) ja todennäköisesti vaihtajan, mahdollisesti myös eturattaan ja ketjut. Painoa säästyy puolisen kiloa. Samalla tulee mieleen, pitäisikö vipujen olla samaa sarjaa vaihtajan kanssa ja näin onkin rahaa kulunut jo 150 €.

Mielestäni pyörän houkuttelevuus perustuu ko. pyörälle soveltuvan käyttötarkoituksen tunnistamiseen ja omasta arjesta sen löytämiseen. Siksi ehkä alkaisin katsella (ellei pyörässä jo ole), sopivia lokareita ja tavaratelinettä yms. käyttökelpoisuutta lisäävää varustetta ja niiden tueksi toimivia laukkuja tms. ratkaisuja.

nure
22.04.2019, 11.40
https://sg.carousell.com/p/team-cannondale-coda-bar-end-168531802/ Tuollaiset itsellä oli, saa melko aeroasennon kyynäråpäät tangolla... On kaupankin jos kiinnostaa, kunto mitä lie mutta toimivat...

Lammy
03.10.2019, 16.30
Itsekään en pidä järkevänä alkaa rakentaa Crescentistä kippurasarvista. Kun listaat tarvittavat osat ja haet niille saksalaisesta nettikaupasta hinnat, huomaat lopputuloksena olevan yllättävän arvokkaan pyörän ja jossa on silti riskinä epäonnistunut geometria. Sen sijaan joitain pieniä parannuksia voi tuohonkin tehdä, jolla pidemmän matkan ajamisen mielekkyyttä voi parantaa. Yksi keino on innerbarendsien laitto ohjaustankoon:

https://www.sq-lab.com/en/products/innerbarends/

Ei nuo kippuraa sarvea korvaa, mutta antaa hiukan valinnanvaraa otteisiin.


Nämä tulivat tänään ja asennus vaatii että pitäisi irroittaa tupet...ehjinä. Olisiko hyviä vinkkejä?

hiilikuitumies
03.10.2019, 17.06
Nämä tulivat tänään ja asennus vaatii että pitäisi irroittaa tupet...ehjinä. Olisiko hyviä vinkkejä?
Kampeat vaikka jollain pienellä ruuvimeisselillä rakoa niihin ja suihkepullolla sumutat väliin saippuavettä. Yrität saada sitä mahdollisimman joka paikkaan. Sitten vain vetämistä ja kiertämistä ja veden lisäilyä. Seuraavat tupit katsot sitten ruuvikiristyksellä...

KotooTöihin
03.10.2019, 17.10
Jos paineilmaa on käytellävissä, niin helppo homma. Pillillä painaa ilmaa tupen sisään ja lähtee melkein itellään.

Lammy
03.10.2019, 22.10
Kampeat vaikka jollain pienellä ruuvimeisselillä rakoa niihin ja suihkepullolla sumutat väliin saippuavettä. Yrität saada sitä mahdollisimman joka paikkaan. Sitten vain vetämistä ja kiertämistä ja veden lisäilyä. Seuraavat tupit katsot sitten ruuvikiristyksellä...No katsoin ja ruuvikiinnityshän näissä Giantin tupeissa on. Kiitos avusta!
Lisäkahvat tuntuivat lyhyellä koeajolla hintansa väärtiltä[emoji106].

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Lammy
04.10.2019, 12.25
No katsoin ja ruuvikiinnityshän näissä Giantin tupeissa on. Kiitos avusta!
Lisäkahvat tuntuivat lyhyellä koeajolla hintansa väärtiltä[emoji106].

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Lisäkahvat paransivat huomattavasti ajomukavuutta.
Kahvoilta ylettyy myös jarrukahvoille vaivatta.
Ainoastaan vaihteiden käyttö ei kahvoilta luonnistu.
Verraton hankinta - kiitos vinkistä!

Lammy
04.10.2019, 12.37
Dropbar-ends myös uhka tai mahdollisuus.
https://youtu.be/E95n7RHOTI4

MRe
04.10.2019, 14.24
Voiko innerbarendsejä käyttää myös kuten normikahvoja? Ajattelin tilata tuollaiset. Nyt on fätissä normit, mutta kun ne ovat alumiinia, niin talvella niiden käyttö on mahdotonta. Voisi kokeilla noita ja jos ei totu tuohon asentoon, niin asentaa sitten stongan päihin?

MRe
04.10.2019, 16.32
^Se on yksi vaihtoehto... toisaalta noi innerb-e:t voisi olla metsässä paremmat. Nyt normit haukkaa mukavasti jonkun näreen syleilyynsä ja taas mennään...

JackOja
04.10.2019, 17.48
Jos laittaisi molemmat, barendsit JA innerbarendsit?

Lammy
11.10.2019, 11.07
Lisäkahvat paransivat huomattavasti ajomukavuutta.
Kahvoilta ylettyy myös jarrukahvoille vaivatta.
Ainoastaan vaihteiden käyttö ei kahvoilta luonnistu.
Verraton hankinta - kiitos vinkistä!Eilen bikepacking-retkellä 60km sujui todella miellyttävästi. Ajoin käytännössä koko matkan kahvoilta.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

kurvaaja
13.10.2019, 21.49
Lisäkahvat paransivat huomattavasti ajomukavuutta.
Kahvoilta ylettyy myös jarrukahvoille vaivatta.
Ainoastaan vaihteiden käyttö ei kahvoilta luonnistu.
Verraton hankinta - kiitos vinkistä!
Pakko kompata tätä. Asensin perjantaina nuo SQLabin innerbarendsit omaan hybridiin ja ajelin nyt vkl aikana 200km. Aivan huippu parannus, voin ehdottomasti suositella. Jarrujen ja vaihteiden käyttö onnistuu myös kahvoilta ajaessa (shimano alivio)

oily
17.10.2019, 21.59
Vanha myyntiin ja uutta tilalle, jos suoratankoinen on oikean kokoinen, niin runko on liian pitkä kippuratankoiseksi.

Lyhentää stemmiä?
Uusia esim:
https://www.polkupyoratulkomailta.com/?s=gravel

Itse ajattelen tässä Scottia. Tosin jäi TM:n testissä viimeiseksi, mutta ei niissä juuri eroja ollut. Huonoa oli lähinnä se, että siinä oli etuvaihtaja. Sporttinen gravel.
Esim:
https://www.hargrovescycles.co.uk/951/products/scott-contessa-speedster-gravel-25--2019-gravel-bike.aspx?currency=GBP&awc=2828_1571332586_d21924ec393cdecd354ecf737def26 a1

Joe-poika
22.09.2021, 19.08
Kaivetaas tää topic esiin. Sattumalta tuli vastaan tarjous josta ei voinut kieltäytyä, joten nyt on pihassa Trekin noin 10v vanha siistihkö edullisemman pään hybridi. Tarkoitus on tehdä tuosta työmatka- ja lapsikärrynvetojyystin ettei tarvitse maastotraktorilla ajaa kaikkia asfalttisiirtymiä ja samalla tuo houkuttanee kaupan edessä varkaita paljon vähemmän. Aiemmin samaa hommaa on toimittanut 80-luvun droppitankoinen kolmivaihteinen Helkama, joka nyt alkaa olla kuitenkin tiensä päässä.

Tästä päästäänkin kahteen ongelmaan, jotka näyttäisivät jossain määrin kumoavan toisensa. Nimittäin tykkäisin suoran sijaan droppitangosta, ja tuo on minulle vähän liian pientä runkokokoa.

Mittailin hiukan tuota Trekiä, mitat sinne päin. Suluissa minulle oikeankokoisen Kona Roven mitat.
Reach 390 (392)
Stack 565 (607)
Akseliväli 1050 (1054)
Chainstay 445 (435)

Kuten tästä nokkelimmat arvannevatkin, näyttäisi että tuon mitat ovat meikäläiselle aika liki sopivat jos vaihtaisi droppitangon. Vähän ehkä kaipaa korkeamman ja pidemmän kannattimen, koska stack on matalahko ja prikkoja pinoamalla reach lyhenee entisestään. Nykyinen 3x8 osasarja toimii moitteetta eikä näytä olevan kovin kulunutkaan, joten ensimmäinen ajatus olisi mennä minimibudjetilla, pistää tuohon droppitanko ja pitää muuten osat mahdollisimman pitkälti ennallaan. Tämä tosin edellyttäisi vissiin etuvaihtajan vaihtamista; äkkiä googlaamalla droppitangon vipu toimii "maastotakavaihtajan" kanssa mutta etuvaihtaja ei.

Jarrut ovat Tektron V-jarrut; mitenkähän nuo toimivat droppivipstaakien kanssa...?

Tarkoitus ei ole saada tästä huipputuotetta, mutta arkikulkineeksi tämä saattaisi olla ihan hauska projektiaihio... Vai olenko nyt ihan hakoteillä, kun suht aloittelija näissä hommissa olen?

Leewi
22.09.2021, 22.00
Kaivetaas tää topic esiin. Sattumalta tuli vastaan tarjous josta ei voinut kieltäytyä, joten nyt on pihassa Trekin noin 10v vanha siistihkö edullisemman pään Nykyinen 3x8 osasarja toimii moitteetta eikä näytä olevan kovin kulunutkaan, joten ensimmäinen ajatus olisi mennä minimibudjetilla, pistää tuohon droppitanko ja pitää muuten osat mahdollisimman pitkälti ?

Mulla taitais olla tallella kona dew dropin tanko ja kahvat. Eli droppitanko ja sora 3x8 kahvat. Ne kai kävis noihin hilppeisiin suoraan.

SotkuPekka
22.09.2021, 22.32
Jarrut ovat Tektron V-jarrut; mitenkähän nuo toimivat droppivipstaakien kanssa...?



Sti-kahvojen kanssa V-jarru ei toimi optimaalisesti. Niiden kanssa tomii mini-v jarrut ja myös canti-jarrut. Mini-v jarrut pitää säätää lähelle vannetta joten sekin on vähän hankala. Vanteiden pitää ainakin olla täysin suorat. Droppitangolle myydään Tektron jarrukahvoja jotka toimivat tavallisten V-jarrujen kanssa hyvin mutta niiden kanssa pitää käyttää vaihteiden vaihtamiseen tangonpäävaihtajia.

Puskis
22.09.2021, 22.37
Jarrut ovat Tektron V-jarrut; mitenkähän nuo toimivat droppivipstaakien kanssa...?


Oliks tää nyt niin, että droppivipstaakit tarvii cantit tai mini-veet? ( jaa siellä ehdittiinkin väliin.)

Noin muuten tekis mieli ehkä suositella koittamaan jotain inner bar endsejä ja pitämään sen suoran tangon. Mut jos Leewi tarjoaa(?) toimivia kahvoja, niin sitten.

Fuuga
23.09.2021, 00.31
Oliks tää nyt niin, että droppivipstaakit tarvii cantit tai mini-veet? ( jaa siellä ehdittiinkin väliin.)

Noin muuten tekis mieli ehkä suositella koittamaan jotain inner bar endsejä ja pitämään sen suoran tangon. Mut jos Leewi tarjoaa(?) toimivia kahvoja, niin sitten.

Problem solverin momentin muuntimella saa v-jarrutkin toimimaan. https://problemsolversbike.com/products/brakes/travel_agents_-_6416


--
Murphy elää!

TERU
23.09.2021, 06.36
Tässä on harvinaisen hyvä ennuste tangon muutokselle suorasta maantietankoon, kun runko on hieman pieni suoratankoiseksi, ennen kaikkea kun vaakapituuden lyhyys sopii muutokseen.
Annetut vinkit kysyjälle ovat myös toimivia, vielä kun lisätään, että myös ysin ja jopa kympin maantuekahvat toimivat samoilla vaihtajilla, mutta tuota jos kasi rittää niin nuo tarjotut on hyvä juttu.

Hommaa riittää asentelussa mutta palkinto tulee ajellessa.

petev
23.09.2021, 09.17
Mites olis Surlyn corner bar, ei tarttis vaihtaa mitään osia

Joe-poika
23.09.2021, 10.52
Surly Corner Bar olikin uusi tuttavuus. Voisi olla nusakka vaihtoehto ellei maksaisi kaksi kertaa koko pyörän hinnan verran :D

Sovin em Konan tangosta briftereineen kaupat. Vielä kun jostain keksii katumallin etuvaihtajan niin tässähän alkaa olla onnistumisen edellytykset. Nuo Konan tankokamat on tehty mekaanisille levyjarruille, joita on olemassa sekä lyhyellä että pitkällä kaapeliliikkeellä; MTB-jarrut pitkällä ja katujarrut lyhyellä. Otaksuisin, että nuo ovat siis lyhyen liikkeen kahvat kun V-jarrut tarvitsisivat pitkän. Täytyy katsoa saako asian säätämällä tai jollain patentilla toimivahkoksi tai saisiko jostain sikahalvalla vaikka cantileverit. Olisihan se hyvä olla jarrut kuitenkin :D

TERU
23.09.2021, 11.15
Etuvaihtaja toimii noiden kahvojen kanssa täysin, mutta jarrujen kanssa täytyy säätää, jollakin voisi olla joutilaat.

nure
23.09.2021, 11.28
^Lähtökohtaisesti gravel 1x voimansiirrolla niin kannattaa miettiä etuvaihtajan unohtamista... Se mitä mekaanisista jarrukahvoille suositellaan on hieman veteen piirretty viiva: Itsellä samojen kahvojen kanssa ollut V-jarrut, cantit sekä mekaaniset levyt ja aivan mainiosti toimineet...

Joe-poika
23.09.2021, 12.37
Luulen että tollasessa sekalaisessa rymypyöräkäytössä siitä 3x-voimansiirrosta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Välillä on kaks lasta kärryssä perässä niin saattaa kaivata melko tiheääkin välitystä.

Mä ymmärsin että noiden droppikahvojen kanssa takavaihtaja toimisi mutta etuvaihtaja ei, mutta saanen etuvaihtajankin ostettua samaan nippuun. Jarrut selvinnee kokeilemalla, mulla on suht iso käsi ja varmaan keskivertoa enemmän puristusvoimaakin joten katsotaan muodostuuko ongelmaksi...

Kiitti tuhannesti vinkeistä, katsotaan mihin tämä vielä johtaa vai johtaako mihinkään!

nure
23.09.2021, 12.50
^Puristusvoima ei ole ratkaiseva tekijä vaan liikkeen suhde kahvasta jarruun...

Qilty
23.09.2021, 13.13
Luulen että tollasessa sekalaisessa rymypyöräkäytössä siitä 3x-voimansiirrosta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Välillä on kaks lasta kärryssä perässä niin saattaa kaivata melko tiheääkin välitystä.

Mä ymmärsin että noiden droppikahvojen kanssa takavaihtaja toimisi mutta etuvaihtaja ei, mutta saanen etuvaihtajankin ostettua samaan nippuun. Jarrut selvinnee kokeilemalla, mulla on suht iso käsi ja varmaan keskivertoa enemmän puristusvoimaakin joten katsotaan muodostuuko ongelmaksi...

Kiitti tuhannesti vinkeistä, katsotaan mihin tämä vielä johtaa vai johtaako mihinkään!Jos MTB etuvaihtaja käy niin mulla olis joku sramilainen joutilaana

TERU
23.09.2021, 13.18
^Puristusvoima ei ole ratkaiseva tekijä vaan liikkeen suhde kahvasta jarruun...
Tuossa se on, kahvat saa puristaa tankoon eikä vieläkään kunnolla pure.
Cantien kanssa vähän lisää aherrusta, kun eteen että taakse tarvii vaijerinkuorille stopparit. Muutoin nykyiset cantit ovat ihan eri juttu kuin historiassa, osaan sopii jopa maantiekengät ja palatkin!

Joe-poika
23.09.2021, 14.06
Näinpä se taitaa olla. Maantiejarruissa veijarin liike on luokkaa 7-8 mm ja maastoromuissa 15 mm. On se kumma että näitäkään ei oo saatu tämän paremmin standardoitua. No, yllä mainittiin että joku on saanut toimimaankin. Täytyy testailla...

TERU
23.09.2021, 15.04
Tästä hiukan erimalli, CX 70, ollut monia vuosia ajokissa ihan arkiajossa ympäri vuoden, tässä on jarrukengät samat kuin maantiepyörässä, toimii siihen kuin v-jarrutkin, levaritasoon pitkä väli. Tähän viiskymppiseen kun ostaa uudet palat kenkineen sitten, kun alkuperäiset on lopussa, niin saa saman kuin tuo seiskakymppinen.
Jotain varmaan jarruille joutuu tekemään...
https://www.sjscycles.co.uk/brakes/shimano-brcx50-cantilever-brake-front-or-rear/?geoc=FI
Tai: https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-cx50-cantilever-brake/rp-prod70117

Nautiskelija
23.09.2021, 20.57
Luulen että tollasessa sekalaisessa rymypyöräkäytössä siitä 3x-voimansiirrosta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Välillä on kaks lasta kärryssä perässä niin saattaa kaivata melko tiheääkin välitystä.

Mä ymmärsin että noiden droppikahvojen kanssa takavaihtaja toimisi mutta etuvaihtaja ei, mutta saanen etuvaihtajankin ostettua samaan nippuun. Jarrut selvinnee kokeilemalla, mulla on suht iso käsi ja varmaan keskivertoa enemmän puristusvoimaakin joten katsotaan muodostuuko ongelmaksi...

Kiitti tuhannesti vinkeistä, katsotaan mihin tämä vielä johtaa vai johtaako mihinkään!
3x on mielestäni omiaan pyörässä, jolla välillä vedetään kärryä perässä. Kärryn kanssa kaipailee pienintä eturatasta varsinkin ylämäissä, kun taas ilman kuormaa tasaisella tai alamäessä tulee hyödynnettyä myös isointa eturatasta.

cuppis
23.09.2021, 21.28
Mikä Trek? Mulla on ollut yli kymmenen vuotta 7200FX käyrätankoiseksi muutettuna. Milloin Campan kahvoilla, milloin Shimanoilla, canteilla tai mini-v-jarruilla. Ns. Ylijäämäosien ripustusalustana ihan hyvä mutta oikeasti ei mitään järkeä.
Pitkäperäisenä kulkee kuin juna enempiä kiemurtelematta ja joitain yli 200km päivämatkojakin tuolla olen ajellut.
Nyt edessä 40-piikkinen ratas ja takana maastopakka ja -vaihtaja, paras kokoonpano tähän mennessä.

Silti nyt miettisin kahteen kertaan kannattaako lähteä muutoshommaan.

Joe-poika
23.09.2021, 23.21
Niinkin helmi laite kuin 50€ maksanut noin 10v vanha FX 7.2 kyseessä. Eli vissiin vähän enemmän "maantiehybridi" kun taas 7200 on vähän maastovivahteisempi...?

Tässä saattaa nyt onnistua muutostyö suorasta droppitangolliseksi muutamalla kympillä (kiitos foorumilta löytyneiden osien), enempää en tähän hankkeeseen ajatellut sijoittaa ja mitään tankonauhaa kalliimpaa en varmasti osta uutena :D Teemana "ne romut tähän mitkä ei enää muille kelpaa". En kuvittele tästä mitään kateutta herättävää gravelhelmeä saavani. Jos nyt noin satkun kokonaissijoituksella sattuu kuitenkin edes vahingossa syntymään pyörä joka kattaa meikäläisen käytössä asiointiajot, työmatka-ajot, sora/asfalttitielenkit ja kärryn vedon niin minusta kannatti :P

TERU
24.09.2021, 06.39
Tuosson pointti!
Vaikka budjettia joutuisi venyttämään noiden jarrujen vuoksi ja stemminkin joutunee hommaamaan OS tangolle sopivaksi, vaikka toinenkin satanen uppoaisi - terveellinen pienen budjetin keskustelu meille palstalaisille - mukava olla osaltaan mukana.
Uskon tavoitteen toteutumiseen!