PDA

Näytä tavallinen näkymä : Espanjasta Suomeen

villeton
19.04.2019, 06.50
Pitkäaikaisena haaveena on ollut ajaa Euroaapan läpi kerran. Tällä hetkellä suunnitelmissa ostaa lento esim. Barcelonaan ja lähteä sieltä ajelemaan Suomeen päin.
kuinka haasteellista on lähtö Barcelonasta. Yleensä Suurkaupungit ovat haasteellisia pyöräilijän kannalta. Kuinka mäkistä/vuoristoista on reitti kohti Espanjan rajaa?
Miten liikenneturvallisuus? Onko mahdollisuutta ajaa pyöräteitä pitkin+

Jos ei maitojuna kutsu jo aiemmin, niin tarkoitus tulla Gdanskista/Puolasta laivalla Nynäshamniin, Ruotsiin. Ja viimeinen pätkä laivalla Tukholmasta Turkuun.

Kaikenlaisia näkemyksiä ja ideoita voi esittää. Mikään ei ole kiveenhakattua. Ja ei ole edes lähtövuosi varma. Ajatuksissa lähinnä.

Joka tapauksessa aiemmat reissut olleet max. 10 pv. Ja silloin olen retkipyörällä ajanut hiukan reilut 100 km päivässä. Olisi hauska nähdä pystyykö tota samaa tahtia etenemään esim. 3 viikkoa.

Ykkösprioriteettina turvallisuus. Voisin harkita pidempää reittiä, jos pyöräteitä on tarjolla. Esim. Euroveloreitistöä.

Grandi66
19.04.2019, 07.33
Heippa

Lueppa miun blogia niin antaa jotain osviittaa. fillari10.blogspot.fi

Kohti Pyreneitten vuoristoa mäet on pitkiä ja liikenne on aika kovaa, mutta kyllä siellä tilaa on.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla

kauris
19.04.2019, 08.06
Eikö nykyään reitin pysty hyvinkin tarkkaan suunnittelemaan ihan itse karttasovelluksissa ja näkee korkeuserotkin.
Noin muutoin muiden kokemusten kuuleminen on toki varmasti mielenkiintoista ja hyödyllistä. Niitä löytyy yleisellä tasolla (ei tietty välttämättä just tuosta reitistä) aika kivasti just blogeista.
Yhdestä lähtökaupungista pois pääsystä en murehtisi paljoa. Aina sitä pois pääsee ja se nyt on yksi tunnin-parin juttu koko monenviikon reissusta.

Grandi66
19.04.2019, 08.21
Pyöräteitä ja -reittejä on ja ei ole. Liikenne voi olla kasottisempaa ku Suomessa, MUTTA siellä annetaan tilaa ja väistetään paremmin ku Suomessa. Itsellä oli ensimmäinen ajatus ku Suomeen pääsin "voi v***u, pitääks miun ajaa täällä?" Muualla ei tullut tuota ajatusta mieleen.

Kun pysähdyt niin jotkut saattaa kysyä onko ongelmia. Suurinpiirtein kaikki fillaristit morjestaa.

Avointa mieltä ja muiden kunnioitusta niin hyvin pärjää.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla

McHaka
19.04.2019, 09.59
Barcelonasta oli mielestäni helppo lähteä. Pieniä hiljaisia katuja pääsee hyvin ja myös pyöräkaistojen verkosto on olemassa. Sitä hyödynsin lähinnä lentokentältä keskustaan polkiessa.

Se mäkisyys riippuu siitä reitistä. Jos olet yhtä pöljä kuin minä ja ajat suoraan luoteeseen kohti Andorraa niin edessä on heti puolen kilometrin vuori, mutta ei mikään älytön noustava. Rannikollahan tuo tie näyttää pysyvän merenpinnan tasolla melko hyvin. Solia pitkin voi myös pujotella.

Näköalat toki on parhaimmat siellä mäkien päällä tai ehkäpä rannikolla, eli teepä valintasi. Enimmät autot eivät mutkaisille maisemareiteille yleensä hakeudu ja ympäristö on muutenkin mukavampaa, eli pääteitä kannattaa välttää.

Saat siis valita vaikeusasteen itse. Pyöräteitä en kaupungin ulkopuolella havainnut, mutta liikennettä oli valikoimillani teillä vähänlaisesti ja autoilijat antoivat hyvin tilaa. Pientareen leveys vaihtelee.

Suositummilla pyöräilypätkillä autoilijoita muistutetaan liikennemerkein paikallisesta liikenneasetuksesta, jonka mukaan pyörän ohittaminen on tapahduttava 1,5m etäisyydeltä.

McHaka
19.04.2019, 10.21
"Yhdestä lähtökaupungista pois pääsystä en murehtisi paljoa. Aina sitä pois pääsee ja se nyt on yksi tunnin-parin juttu koko monenviikon reissusta."

No se vähän riippuu. (Lue: Tukholma on per...stä.) Nykyään kaikki on helpompaa, kun on roaming ja hyvät mobiilikartat, mutta silti pieni osa kaupungeista on haastavia navigoida pyörällä. Tämä korostuu lähdettäessä, kun opasteissa, jos niitä löytyy, mainitaan vain seuraava tuntematon kaupunginosa.

Tukholmassa ja esikaupunkialueella viime kesänä löysin itseni kahdesti ajelemasta taloyhtiöiden pihojen läpi, koska opasteet ja reitit olivat hanurista tai jouduin muuttamaan reittiäni tietöiden takia (2 isoa). Oli se silti paljon sutjakampi suoritus kuin 2012, kun jäin Södertäljeen yöksi. Nyt pääsin Norrköpingiin asti, kun heräsin aamu viideltä.