Näytä tavallinen näkymä : Sram gx eagle -säätäminen
Onko tuommoisen 12 vaihteisen takavaihtajan säätö täysin mahdotonta!?
Ei vaan jukulauti tunnu onnistuvan... Ihan itsellään hajonnut talven aikana.
Vaihteet ei tunnu pysyvän paikallaan niin millään. Telineessä kun pyörittä, niin kaikki menee hienosti, vaihteet napsuu kivasti kohdilleen eikä roplota eikä mitän. Mutta sitten kun sijoitetaan hanuri penkkiin ja pistetän vähän kampeen newtoneita, niin hirmuinen rutina ja koko ajan pomppii ylös-alas. Ja kyseessähän on jäykkäperäinen maastopyörä, että geometrian ei ny kai ihan hirveesti pitäisi muuttua, vaikkei kuski ihan missin mittoja täytäkään.
Säätö aloitetaan pudottamalla pienimmälle rattaalle... Joo justiinsa. Sinnehän se ketju menee miten kuten, mutta eihän sitä saa edes limitterille asti, kun alkaa jo häkki ja kaapeliohjuri raapia toisiinsa. Mitä ihmettä, ei kai sen nyt ole ihan noin paljon tarkoitus mennä linkkuun tuon vaihtajan? Ketjut vielä saan pysymään rattailla ja käymään koko pakan läpi, mutta indeksointi on ihan pitkin mitä sattuu. Ei se näin vaikeaa vähempivaihteisilla härveleillä ollut. Onko tässä nyt joku perustavanlaatuinen hämminki ehkäpä?
Kiinnityskorvake näyttä olevan suora. Näyttää. Vaan milläs pirulla senkin varmistaa.
Tässä on sellainen jännä nyanssi kyllä, että viime kesänä takavaihtajaan tehtiin remppa paikallisella jobbarilla, missä yhteydessä korvake vaihdettiin... Nyt en ole ihan 100% varma onko uusi tismalleen eksaktisti samanlainen kuin vanha. Luulis. Onko nuo universaaleja mötiköitä? Mutta nyt kun näiden sätöjen kanssa tuskailee, niin syitä etsii ehkä vähän epätoivoisistakin suunnista. Jos korvake siirtäisi vaihtajaa pari milliä ulommaksi, niin silloin se toisi edes vähän pelivaraa tuohon pienimmän rattaan kohdilleen hakemiseen. Nyt se tosiaan ei oikein tahdo yltää säätöruuviin vaikka kaapelin ottaisi kokonaan irti... Eikä ainakaan saa yhtään liian ulos säädettyä. Päinvastoin väkisin jää snadisti sisälle.
https://www.dropbox.com/s/fpdplqo3q6um46q/20190414_192844_HDR.jpg
https://www.dropbox.com/s/fpdplqo3q6um46q/20190414_192844_HDR.jpg?dl=0kuva
https://www.dropbox.com/s/fpdplqo3q6um46q/20190414_192844_HDR.jpg
Vaikuttais olevan liian pitkä ketju kuvan perusteella
Kuva ei kerro oikeastaa mitään, laita mielummin sellainen missä näkyy koko ketjulinja sivulta isoimmalla ja pienimmällä...
Ja kysymykseesi (tai yhteen niistä) vaihtajankorvakkeesta. Ne eivät todellakaan ole universaalin muotoisia ja paksuisia jne. Niitä on tuhansia erilaisia. Eli uuden korvakkeen tulisi olla enemmän tai vähemmän alkuperäisen kaltainen.
Vaikuttais olevan liian pitkä ketju kuvan perusteella
Samaa minäkin sanoisin. Oletko laittanut juuri uudet ketjut (puhtaatkin ovat) katkaisematta oiekaan mittaan?
https://www.dropbox.com/s/8t1w7c8lhipiro4/20190415_094509_HDR.jpg
https://www.dropbox.com/s/rg49hl03ihl22f4/20190415_094415_HDR.jpg
No. Siis tässähän on sellainen hauska juttu, että ostin fillarin viime kesänä. Aika tarkkaan kuukauden ajon jälkeen siitä meni takavaihtaja päreiksi ja pyörä palasi parin kuukauden(!) (takavaihtajaa ei ilmeisesti ollut koko planeetalla) sairaslomalle ostopaikkaan. Siellä vaihdettiin ainakin vaihtaja, korvake, todennäköisesti myös ketju... Ihan tarkkaan en älynnyt kysellä, koska voitte uskoa että otti kohtuullisesti kupoliin kun parin tonnin pyörä on koko kesän käyttämättä. Kun lopulta fillarin sain, lähdin tietysti metsään survomaan ja homma toimi ihan ok. Toki maastossa esim tuota suurinta vaihdetta ei tule käytettyä. Talvella en ajellut ja pyörä on ollut varastossa. Nyt tässä keväällä kun vaimon seuraksi rullailin sileitä asfalttilenkkejä (hyi yök...) niin huomasin että suurimmat vaihteet ovat vähän "oudot" eikä indeksit ole ihan justiinsa. Koitin säätää. Ei apua.
Periaatteessa siis tuo oli takuuhuolto, jossa osat vaihdettiinja, ja piti olla merkin viralliset osat, asiantuntijat tekemässä työt jne. Siinä kyllä varmaan vähän puolin ja toisin alkoi mennä hermo, kun mitään ei tapahtunut ja toisaalta minä tasaisin väliajoin kävin kettuilemassa asiasta. Joten siitä tuli nyt se ajatus, että onko ehkä kuitenkin lopulta, kun takavaihtaja oli lopulta saatu, niin lyöty vain rojut kiinni suurin piirtein sopivilla kilkkeillä... En tiedä. Kuulostaa kyllä huonolta bisnekseltä, mutta on sitä hullumpiakin asioita sattunut.
Ketjun pituuteen en siis osa sanoa. Oletin sen olevan kunnossa. Tuo isoin ratas on niin julmetun kokoinen, että se vaatiikin vähän ketjua...
maalinni
15.04.2019, 11.56
Kyllä tuota ketjua on varaa lyhentää, tsekkaa Sramin manuaali oikeasta ketjun pituudesta https://www.sram.com/sram/mountain/products/gx-eagle-rear-derailleur
Ok.
Täytyypä lukaista ohjekirja läpi ja käydä hakemassa sopivat työkalut ja kokeilla mitä tapahtuu.
Mun saman vuoden (2018) gx eagle alu-blizzistä otetiin pala ketjusta pois ensihuollossa. "Tos on liian pitkä ketju" sanoivat larussa ennen kuin ehdin päivää sanoa. Eli tehtaalta ja myyjäliikkeestä tulee noita pitkähköillä ketjulla.
Sitäkin noissa on ollut, että vaakaputki voi saada kolausen kääntyvästä tangosta, tuo kannattaa tsekata www.youtube.com/watch?v=fTgw9QRffjY
Joo, toi on tuttua että vivut ottavat kiinni putkeen. Ei voi mitään. Täytyy vaan olla vähän tarkkana kun laskee fillarin maahan. Tietysti jos oikein kunnolla pannuttaa, niin sitten ei ole hienosteluun aikaa...
Se tässä on vähän harmi, että kalliista laitteesta löytyy koko ajan jotain pientä. Sellaista huoletonta ajamisen riemua ja rymistelystä nauttimista ei oikein ole vielä ihan päässyt syntymään. Hetkittäin on päässyt aika lähelle, mutta sitten taas tulee jotain. Ja koska ihan 100% luotto ei oo enää tuohon paikalliseen asiantuntijaankaan, niin se on sitten vähän tällaista. (On se ihme, jos ei liian pitkää ketjua huomata, vaikka itse se laitetaan paikalleen...)
Samaan hyömyyn, kun tässä tämän keväthuollon kanssa askartelee, niin pitää tarkistaa keskiönlaakeritkin. Nekin ovat alkaneet jäkittää. Tai mikä sitten onkaan, mutta toisinaan kammet tutuvat hirttävän kiinni. Mitään klappia ei tunnu mihinkään suuntaan. No, tuleepahan harrastettua kokonaisvaltaisesti. :) Kaverit tuolla painaa pitkin metsiä markettipyörillään ja minun hifi-vehjes makaa telakalla kun ei toleranssit riitä maastoon menemiseen... :D
maalinni
15.04.2019, 16.14
^ Säätäminen on ikuista, kaikissa hintaluokissa.
lisäyksenä sen verran että mitään ongelmaa minulla ketjun takia ei ollut ja vain yksi pala otettiin pois. Sitä B ruuvia jolla rattaiden etäisyyttä säädetään piti toki itse vähän säädellä että kaikki vaihteet lähti toimimaan ongelmitta. Oli siinä talvella se asennusvirheestä johtunut rungon taka-akselin kierteiden korkkaus, mutta sen hoitivat kuntoon ja sitemmin tilanne on ollut lähinnä hullu puurosta -tyyppinen.
makimies
15.04.2019, 17.37
Kannattaa tsekata että takavaihtajan kiinnityspultti on oikein kiinni ja ehjä.
Onko tuommoisen 12 vaihteisen takavaihtajan säätö täysin mahdotonta!?
Ei vaan jukulauti tunnu onnistuvan... Ihan itsellään hajonnut talven aikana.
Vaihteet ei tunnu pysyvän paikallaan niin millään. Telineessä kun pyörittä, niin kaikki menee hienosti, vaihteet napsuu kivasti kohdilleen eikä roplota eikä mitän. Mutta sitten kun sijoitetaan hanuri penkkiin ja pistetän vähän kampeen newtoneita, niin hirmuinen rutina ja koko ajan pomppii ylös-alas. Ja kyseessähän on jäykkäperäinen maastopyörä, että geometrian ei ny kai ihan hirveesti pitäisi muuttua, vaikkei kuski ihan missin mittoja täytäkään.
Säätö aloitetaan pudottamalla pienimmälle rattaalle... Joo justiinsa. Sinnehän se ketju menee miten kuten, mutta eihän sitä saa edes limitterille asti, kun alkaa jo häkki ja kaapeliohjuri raapia toisiinsa. Mitä ihmettä, ei kai sen nyt ole ihan noin paljon tarkoitus mennä linkkuun tuon vaihtajan? Ketjut vielä saan pysymään rattailla ja käymään koko pakan läpi, mutta indeksointi on ihan pitkin mitä sattuu. Ei se näin vaikeaa vähempivaihteisilla härveleillä ollut. Onko tässä nyt joku perustavanlaatuinen hämminki ehkäpä?
Kiinnityskorvake näyttä olevan suora. Näyttää. Vaan milläs pirulla senkin varmistaa.
Tässä on sellainen jännä nyanssi kyllä, että viime kesänä takavaihtajaan tehtiin remppa paikallisella jobbarilla, missä yhteydessä korvake vaihdettiin... Nyt en ole ihan 100% varma onko uusi tismalleen eksaktisti samanlainen kuin vanha. Luulis. Onko nuo universaaleja mötiköitä? Mutta nyt kun näiden sätöjen kanssa tuskailee, niin syitä etsii ehkä vähän epätoivoisistakin suunnista. Jos korvake siirtäisi vaihtajaa pari milliä ulommaksi, niin silloin se toisi edes vähän pelivaraa tuohon pienimmän rattaan kohdilleen hakemiseen. Nyt se tosiaan ei oikein tahdo yltää säätöruuviin vaikka kaapelin ottaisi kokonaan irti... Eikä ainakaan saa yhtään liian ulos säädettyä. Päinvastoin väkisin jää snadisti sisälle.
https://www.dropbox.com/s/fpdplqo3q6um46q/20190414_192844_HDR.jpg
https://www.dropbox.com/s/fpdplqo3q6um46q/20190414_192844_HDR.jpg?dl=0kuva
https://www.dropbox.com/s/fpdplqo3q6um46q/20190414_192844_HDR.jpg
Itellä NX 12v, mutta ongelma/haaste lienee sama. Etsippä moisen säätöä JuuTuupista. Tarina kertoo, että B-ruuvin säätö on millintarkkaa. Siihen on oma säätötyökalunsa/-tulkkinsa, joka maksaa muutaman jörön. Ainakin Foxcompista noita saa.
Liikkuuhan vaijeri kunnolla kuoren sisällä? Jos olis vaikka vettä päässyt syksyllä sinne ja talven aikana tapahtunut jotain ruostumista tjms [emoji848]
Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla
Otin pätkän ketjua pois. Kaksi linkkiä tarkkaan ottaen. Oli se vaikutus, että nyt säätömahdollisuus löytyy myös pienimmällä rattaalla. Myös voimansiirrosta tuli ehkä pikkuisen hiljaisempi. Siltä ainakin tuntuu. Voi olla myös placeboa, mutta hyvä näin. B-säätöä myös ruuvailin, näytti olevan liian iso väli. Koska minulla ei ole sitä Sramin virallistä läpyskää, mittasin internetissä liikkuvan huhun mukaan 15mm rattaiden hampaiden väliksi. Ainakin noin suunnilleen.
Alkuperäiseen ongelmaan näistä ei kuitenkaan ollut lääkkeeksi. :( Hullua tässä on edelleen se, että pukilla pyöriteltäessä kaikki toimii about täydellisesti. Justiinsa niinkuin juutuubissa. Rattaat vaihtuvat vilkkaasti, ei kuulu rohinoita, indeksit pelaa. Mutta heti kun pistän massan satulaan, säädöistä ei ole tietoakaan. Vaihteet hyppivät, välillä ei päästä riittävän alas, välillä ei nousta tarpeeksi ylös... Onko se tuo hiilikuiturunko vaan niin löperö, että linjat muuttuvat riittävästi kuorman kanssa? Ehkä. Vaihdevaijerin ruuvissa ei riitä hienosäätöön varat, eikä siitä oikein ota selvää mihin suuntaan edes pitäisi veivata. Välillä tuonne, toisinaan tänne. Hullun hommaa.
Seuraavaksi varmaan pitää ostaa b-säätöjen hakemiseen se virallinen läpyskä. Ja varmuuden vuoksi uusi kiinnityskorvake, ties vaikka tuo olisi juuri riittävästi mennyt propellille. Ja mitähän vielä. Vaijeri varmaan kannattaa myös tarkistaa. Heitän rahaa ongelmaan ja toivon sen auttavan. Onneksi on sentään kaunis sää niin saa raitista ilmaa puuhastellessa vaikka ei ajamaan pääsekään.
Mutta sen kyllä huomasin, että pienimmälle rattaalle mentäessä ketjulla ei ole oikeastaan yhtään tilaa kiinnityskorvan ja seuraavan rattaan välissä. Siis hitaasti kun pyörittää niin selvästi tuntee kuinka ketju vastustaa liikettä kun se hieroo tuota korvan reunaa. Tämä on tietysti vähän pyörämallikohtainen juttu, mutta ei kai sen ihan näinkään pitäisi olla. Taka-akselin (tai oikeastaan takanavan?) pituus kai on aika vakio, eikä siinä ole säätöä? Ainakin toisella puolella jarrulevy on siististi paikallaan just eikä melkein. Akseli on semmoinen perus alumiininen ruuvattava ja linkulla kiristettävän sorttinen.
https://www.dropbox.com/s/4yxvm4mztsqf9au/20190415_185809_HDR.jpg
Jospa tuolle korvakkeelle näyttäisi vähän viilaa ja ottaisi millin materiaalivahvuudesta pois. Saisi vähän tilaa ketjulle kulkea. Mutta ei sekään varmaan säätöjen hakemiseen auta.
Onhan akseli ehjä, ja kireällä?
Vilhelm V
16.04.2019, 08.00
Jotain on löysällä jos säädöt menee keturalleen satulaan istuttaessa. Jos osat on kiinni ja ehjät, niin runko rikki tai alun perin kelvoton. Kuulostaa siltä, että pyörässä voi olla jopa valmistus- tai tyyppivika. Missään nimessä jäykkäperäisen pyörän ei pitäisi käyttäytyä noin. Voi olla valmistajan virhevastuu- tai takuuasioita.
On myös selvää, että ketju ei saa koskettaa kannattajan korvakkeeseen. Voisiko rattaiden puolelta, akselin ympärystön kokoonpanosta puuttua jokin sovitinkappale tms? Tai sitten korvake on väärä tai jotenkin hutiloiden asennettu.
Pakka kunnolla kiinni eikä heilu? Vapari ok?
Viimeisestä kuvasta itselle tuli mieleen, että onhan pakka tosiaan kiristetty loppuun asti kiinni?
Ainakin vois laittaa prikan akseliin tuohon väliin.
Noniin.
Kävin vähän roplaamassa ennen töihin lähtöä. Tarkistin pakan, on tiukassa.
Sitten selvisi seuraavaa:
https://www.dropbox.com/s/2ga5n9tjugj7pu4/20190416_085937_HDR.jpg
https://www.dropbox.com/s/gac50nkzgjmc7el/20190416_090009_HDR.jpg
Akselin päissä on tuollaiset 17mm kiristettävät jutut. Nyt ne olivat ihan sormikireydessä (ehkä jopa vähän löysät), eli kun toisesta päästä piti kiinni niin toisesta (lähinnä jarrun puolelta) pystyi ruuvaamaan auki ja kiinni. Tuota tuossa aikani pyörittelin ja ihmettelin, kun en ole vastaavaan törmännyt youtubessa. Kun löysää, niin selvästi akseli pitenee jarrun puolelta, joten oletan että tuon säädön pitäisi olla "aika kireä", jotta ylipäänsä mahtuu haarukkaan. Oletin liittyvän jotenkin laakereiden kireyteen. Ihmettelin, kun kovin vähän akselia näkyi pakan puolelta.
Kun tieto ja taidot loppuvat, lisätään voimaa. Jätin systeemin löysäksi ja annoin pienen avokämmenen akselin päähän jarrun puolelta. Sehän liikahti koko setti keskiön sisällä eteenpäin. Pakan puolelle tuli heti muutama milli lisää akselia näkyviin. Tällä tavoin ilmeisesti nyt sitten saisin säädettyä pyörän suhteessa akseliin, ja siten justeerata puolin ja toisin kilkkeet paikoille. Voi olla että jarrusatulaa pitää säätää sitten samassa suhteessa, jotta levyt osuvat edelleen kohdalleen. Katsotaan iltapäivällä kuinka käy.
Mutta, onko akseli ehjä? Noinko sen tosiaan pitää toimia? Ja mikä on oikea kireys tuolle, sormilla sen mitä menee vai avaimella hampaat irvessä?
Iglumies
16.04.2019, 12.34
Akselin pitäisi kyllä olla napaan nähden paikallaan silloin kun päätytulpat on kireällä, joku ei nyt ihan ole kohdallaan.
Jotenkn tuo tuntuisi sellaiselta "vanhanaikaiselta" laakeriakselilta, jossa puolin ja toisin ruuvailemalla saa akselia liikutettua sivusuunnassa. Sellainen mikä noin keskimäärin on kaikissa halvoissa ja vanhoissa pyörissä. Mutta niissä olen tottunut näkemään akselin tulevan läpi noista päätytulpista. Ja sitten kaksi mutteria joista toisella säädetään laakereiden jäykkyys ja toisilla lukitaan hässäkkä paikalleen. Tästä jotenkin puuttuu kaikki tuo. Mutta ehkäpä tuon säätö onnistuu samalla tavalla... Täytyy iltapäivällä ajan kanssa istua alas ja tuumailla.
Jos tuon jää löysälle, niin kai se keskiö pääsee ajan myötä vaeltamaan jonnekin suuntaan ja sitten tulee hässäkkää.
^joissain navoissa (NoTubes esim. itsellä) toinen päätykorkki on kierteillä kiinni ja toinen vain painetaan paikoilleen. Kiristä se kierteillä oleva kunnolla sitten asia on niiden osalta poissuljettu.
En lukenut koko ketjua läpi, mutta tuli mieleen, että itsellä kiireessä kun laitoin ketjun pikalukon väärin päin, niin se aiheutti ketjun pomppimista. Heti kun käänsi ketjulukon oikein päin, loppui ketjun pomppiminen pienemmillä rattailla. Ja tosiaan telineessä kun sääti vaihteet ei mitään ongelmia, mutta ongelma ilmeni polkiessa...
NONIIN!
Nytpä ollaan jännän äärellä. Tuli vedettyä semmosen Sherloc "John" Holmesit takanavalle, että vois tehdä vaikka pari jaksoa tosi-tv:tä. Lähinnä omat fiilikset on huvittuneen ja epäuskoisen välimaastossa.
Heti alkuun täytyy sanoa, että minä en ole pyörämekaanikko, joten tähän kaikkeen voi sisältyä joku helkutin hyvä selitys. Sen sijaan olen tehnyt mittavan uran IT-tukihenkilönä ja tullut siihen tulokseen, että parhainkaan käyttäjän antama selitys (En minä siihen koskenut, en tehnyt mitään, se oli jo tuollainen) ei kestä faktojen valossa.
Palataanpa alkuun. Vaihteet ovat ihan persiillään, eikä mikään tunnu toimivan kun arvon it-henkilö laittaa hanurinsa satulaan. Kahden illan saadön jälkeen homma on edelleen aivan sekaisin. Viimein huomio kiinnittyy siihen, että takapakka ei vaan mahdu pyörimään kun ketju ottaa kiinni korvakkeeseen. Nopean tutkinnan tuloksena näyttäisi siltä, että taka-akselissa on jonkin sortin säätö, mutta sen toiminnasta ei ota tolkkua. Aivan kuin pyörän olisi mahdollista vaeltaa akselilla oman mielensä mukaan?!
Otan irti sekä rataskasetin että jarrulevyn. Pääseepähän näkemään millaisesta takanavasta on kyse. Mitään merkkiä siinä ei ole, eikä valmistajan ilmoittama osan nimi anna ankaralla googlaamisella mitään osumia. Tiedossa on, että 12x148 pitäisi olla. Niinhän ne kaikki 12 vaihteiset taitavat olla. Shimanon kiinnityslinkku sanoo samaa, 12x148mm.
Kun pakka, jarrulevy ja jarrun puoleinen tulppamutteri on irti lähtee koko akseli pois navan laakereista. Se näyttää tältä:
https://www.dropbox.com/s/7rk0rg44wx05ynt/20190416_183053_HDR.jpg
Akseli on pakan päästä kiinteästi tuossa mötikässä, välissä on räikkähässäkkä, jarrun puoleinen hattutulppamutteri on kierteellä akselin toisessa päässä ja se kiristyy navan laakeria vasten samalla vetäen toisen puolen mötköä räikän sisään, jossa jossain on stoppari.
No. Oleellista olisi, että pakan puolella on riittävästi akselia näkösällä, jotta kasetin ollessa paikallaan haarukka ja korvake ja muut eivät tule liian lähelle. (Linkku puristaa vain haarukan akseliin.) Mitä tapahtuu, jos akselin painaa stoppariin pakan puolelta? Koko tulppa häviää melkein kokonaan räikän sisään... Jos tuohon laittaa pakan kiinni ei kyseistä akselia saa enää edes paikalleen, koska akselin pää ei tule näkyviin. Miten tämä on mahdollista? Katsotaanpa mitä toisessa päässä tapahtuu samaan aikaan. Jos tulpan kierää loppuun asti (kierteet loppuvan sisällä ja siinä on selkeä koneistettu pykälä, että ei mene pidemmälle. Mitä näyttää meidän 148mm akseli pituudeksi. Tönäristä oli patteritkin sopivasti loppu, mutta näkee siitä numeroista lukea.
https://www.dropbox.com/s/o98k95ysan3h6ny/20190416_183459_HDR.jpg
142mm! Voi helvetin kuustoista! Millä minun pitäisi saada 12 vaihteinen pakka sopimaan tuommoiseen napaan? No ehkä kyseessä on vain "säätö"... Kierrä tulppaa auki 6mm, niin se on siinä. No ei ole! Täysin kiinni olleessaan räikän ja tulpan (siis navan laakereita vasten kiristyvien reunojen etäisyys on:
https://www.dropbox.com/s/ub4h87465aytk6d/20190416_183609_HDR.jpg
~62mm
Laakereiden etäisyys toisistaan on:
https://www.dropbox.com/s/l1uog8wie6hmrkp/20190416_183715_HDR.jpg
~60mm
Pistetään pari milliä mittavirheen piikkiin, mutta jos en kiristä akselia laakereihin, niin mikä sen pitää paikallaan ja estää vaeltamasta puolelta toiselle? No ei mikään! Sivuttaisliike on ihan justiinsa sen mitä jarrulevy antaa myöten. Enpä ole koskaan kuullut, että jarrulevyä käytetään pitämään rengas oikeassa linjassa...
Eli. Olenko minä hullu, vai onko mun pyörässä 142mm napa, johon jollain ihmeen taikapölyllä ja puhtaalla tuurilla on saatu sovitettua 148mm verran kamaa, onnistuttu hieromaan säädöt ja puolikas kesä ajettu ilman että on henki lähtenyt?!
Aikamoista tarina tosiaan. Pikahuomiona että 148 mm (=boost) takanavalla ei ole sinällään mitään tekemistä vaihteiden määrä kanssa. XD-vapaaratasta saa sekä 148mm että 142mm navoille. Ja XD-vapaarattaaseen yleisesti sekä 11- että 12-vaihteisia pakkoja.
Olisiko jossain välissä tilaa 6 mm paksulle "rikalle"/holkille, joka on jäänyt laittamatta paikalleen?
Olisiko jossain välissä tilaa 6 mm paksulle "rikalle"/holkille, joka on jäänyt laittamatta paikalleen?
Mihin väliin se pitäisi laittaa? Jos on 142mm akseli ja 142mm haarukka niin eikö silloin ole kaikki kunnossa?
Pääseepähän näkemään millaisesta takanavasta on kyse. Mitään merkkiä siinä ei ole, eikä valmistajan ilmoittama osan nimi anna ankaralla googlaamisella mitään osumia. Tiedossa on, että 12x148 pitäisi olla. Niinhän ne kaikki 12 vaihteiset taitavat olla. Shimanon kiinnityslinkku sanoo samaa, 12x148mm.
Tuosta vaan päättelin, että kyseessä olisi 148 :rolleyes:. Missä välissä se holkki pitäisi olla; sitäpä en päättelekään, kunhan aprikoin.
Jeppis.
Niinhän se tosiaan on, että haarukka on suunniteltu 148mm, ja sellaista napaa se kovasti kaipailisi.
Maahantuoja on ihan yhtä ihmeissään kuin minäkin. Pitäisi lähettää fillari tehtaalle tarkistettavaksi.
Ottaa vaan niin rankasti päähän tällainen perseily. Taas menee varmaan kuukausi ajoaikaa hukkaan, kun pyörä lähtee jollekin maailmankiertueelle. Toisaalta, uuden kiekon saisi kolmella sadalla... Toisaalta, ei pitäisi olla minun ongelmani, ei tässä hintaluokassa!
Vilhelm V
17.04.2019, 18.37
No niin virallista reittiä homma selviää kyllä. Toivottavasti takuuasia ei kosahda siihen, että tuote on oma-aloitteisesti ensin purettu osiin.
Taas menee varmaan kuukausi ajoaikaa hukkaan, kun pyörä lähtee jollekin maailmankiertueelle
Mun fillari kävi kääntymässä tsekeissä takuukorjauksessa (rungon helicoil kierrekorjaus), reissuun meni vajaa 2kk.
Varastan ketjun, kun saman voimansiirron säätämisestä asiaa. Eli GX osat SunRacen pakalla, vanhassa Karateapinassa kiinni - eli horisontaalidroppi ja korvake sellanen lyhyt nysä. Rakentelin pyörän tuossa tovi sitten kasaan, tuolloin oli vielä NX-vaihtaja. Tein Sramin tutoriaalivideon mukaan säädöt niin hyvin kun taisin, kaikki toimi hienosti telineessä ja vielä korttelia kiertäessäkin. Eka pikku polun pätkä, niin pienessä jyrkässä ylämäessä, eli hintsusti kovemmalla vedolla räjähti - vaikea selvittää, miksi, koska vaihtaja meni totaalisen päreiksi, molemmat rissat halki, toinen irtosi, häkki vääntyi molemmin puolin ja yksi nivel kokonaan poikki.
Tämä pisti ketuttamaan siinä määrin, että hain kivijalasta GX:n tilalle hetimiten, ajamaan oli päästävä. Vääntelin vaihtajan korvakkeen kohdilleen ja sääsin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan samaisen ohjevideon avulla tupla ja triplatarkastaen kaiken uudelleen kasaan. Toimii hienosti ja äänettömästi - melkein koko ajan. Jossain pakan puolivälissä on kohta, jossa yrittää kummitusvaihtaa ihan aavistuksenomaisin kilahduksin. Tuota alkoi ilmenemään ~10k kevyen polkurymistelyn jälkeen, ja lopulta päädyttiin tilanteeseen, jossa vaihtaja on eri rattaalla kun ketju, ja ketju kiilautuu rissan ja rattaan väliin ja koko paska on jumissa. Onneksi havainnoin tilanteen enkä antanut voimansiirrolle vääntöä, veikkaan että lopputulos olisi ollut sama kuin NX:n kanssa. Tiputtelin ketjun ja vaihtajan samalle rattaalle ja annoin hintsusti löysiä vivun tynnyrisäätimestä ja b-ruuvista kiersin hiukan lisää välystä, sitten pehmeesti polkien tasasta pururataa kotiin kylmä rinki satulassa.
Onko nyt niin, että tuo on vaan äärettömän tarkka vaijerin kireydestä, vai onko syytä epäillä jotain muuta? Todella hieno systeemi, hiljainen ja vaihtaa kevyesti, mutta aika turha jollei tuolla uskalla ajaa.
Joko sram toimii, itsellä 4-5 kk vanha Cube ja samat ongelmat vaihteiden kanssa. Oon jo miettinyt että vaihtaja vaihtuu Shimanon vastaavaan?
Tuli sillä ajettua koko kesä. Säätö ihan aavistuksen jäljessä ei tullut enää uudemman kerran jumituksia. Vaihtaa sekunnin osia hitaammin kun jämpteimmillä säädöillä, mutta ei kolissut koko kesänä enää pinnoihin. Ens kesäksi tuo voimansiirto tulee toiseen runkoon, niin pääsee taas säätämään.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Sarjassamme tyhmät kysymykset onko säädön puutetta vai ominaisuus kun GX eagle 1x12 voimansiirto ja ketjun ollessa sillä fyysisesti suurimmalla rattaalla eli ykkös vaihteella ja pyörität kampia taaksepäin niin välillä ketju putoaa muutaman rattaan isommalle vaihteelle itsestään.
Ihan normaalia vinon ketjulinjan takia.
E. Tosin itsellä ei tipu, mutta...
No näin vähän itsekkin arvelin kun eilen uutta pyörää kasasin ja ensimmäista kertaa tälläista 1x12 vaihteistoa katselin.
Tänään joululahjan koeajo. Samoja ongelmia, pieni mäennyppylä seisaaltaan ja takapää rutisi rajusti. Muutenkin tuntui hieman raklattavan pienet vaihteet niinkuin ei olisi ihan säädöissään? Sitten vielä ohut paju takavaihtajaan ja ketju rissan ja rissan rungon väliin ja siihen toppas. Oli sairaan tiukassa, mutta sain kuntoon eikä tarvinnu taluttaa. Ois ollu aika noloo ku uus "hieno" pyörä eka matkalla. Eli ei menny putkeen kokeilu...
Votec Vms Elite 27,5", 1x12, Sram X01 osilla läpeensä.
MTB Engineer
20.01.2020, 09.16
Säätöongelma. Kannattaa aloittaa säätämällä rajat ja erityisesti B-tension kuntoon. Ei Eagle oikein säädettynä rutise enkä ole myöskään huomannut, että Sramin pakka pudottaisi ketjua taaksepäin pyörittäessä. E13 pakka sen sijaan sitä tekee vaikka muuten pelaakin hyvin.
Riippuu pakan ja eturattaan linjauksesta toisiinsa nähden, tiputtaako vai ei. Mulla on parikin sramin pakkaa jotka tiputtaa. Toiseen ominaisuus tuli eri offsetin eturattaan vaihdon yhteydessä. En ole kokenut tuota ongelmaksi, koska poljen pääasiassa eteenpäin. Taaksepäin pyöräytykset maastossa on niin lyhyitä, että ketju yleensä pysyy rattaalla.
Kahdella isoimmalla takarattaalla tiputtaa tämänkin talouden eaglet jos pidempään taaksepäin polkee. Mutta esim puolikas kierros menee poikkeuksetta ongelmitta ja se riittää.
MTB Engineer
20.01.2020, 16.41
Mulla kokemukset vain 3mm, eli oikeasta offsetistä boost-pyörässä. Muissa voi toki mennä enemmänkin vinoon, mutta näkisin, että siinä tapauksessa käytössä on väärä eturatas.
jusutus-
20.01.2020, 22.04
Non-boost X01:llä ei tippunut vaikka miten veivasi pakilla.
F. Kotlerburg
20.01.2020, 22.39
Ei sitä GX paskaa saa säätöihin varttia pidemmäksi aikaa.
Paskan säätämisestä en tiedä, mutta tuon vaihteiston kyllä saa.
NX ei oman säädön jälkee tipu taaksepäin veivatessa.
^Juu ei omakaan NX pudota ketjuja kuin korkeintaan ihan uusina. Eikös tuohon tippumisalttiuteen vaikuta chainstayn pituus, offset ja ketjujen jäykkyyskin.
Chainstayn pituus ja rattaiden koko on ratkaisevaa ketjun tippumisessa. Isoilla rattailla lyhytperäinen roadikin tiputtaa ketjuja taakseppäin rullatessa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.