PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörä mietinnässä

Päivi Haverinen
10.04.2019, 08.16
Hei,

Tarkoitus hankkia ensimmäinen sähköpyörä lähinnä työmatkoihin ja myös pidempiin pyörälenkkeihin. Hinta max 2600 e.

Olisikko kenelläkään suositella jotain tiettyä merkkiä /mallia? Helkaman SE8 ja SE10 malleihin olen asuinpaikkakuntani kaupoissa törmännyt. Onko näistä kokemuksia? Tulossa naisen käyttöön.

tane
10.04.2019, 08.32
Menee snadisti vähän yli budjetin mutta tämä:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8892/kdqvh/GZR-Advantag-e-26-sahkofatbike-17?list=OZCYkRhh4UkhkWR0hz11INJ9VyhhHfnhtH6a5V1GnN TdY0p

Vältä Boschin sähköjärjestelmillä varustettuja pyöriä, koska Boscheissa on ollut paljon ongelmia eli on mennyt moottoreita takuuvaihtoon ja lisäksi vaatii tiuhaan huoltoa ettei niin käy, tästä löytyy juttua tältä foorumilta. Shimano E8000 sähköjärjestelmällä varustettu pyörä olisi hyvä kuten tuossa linkissä. Sähköpyörä minun 8-9000 km työmatkakokemuksella on voimansiirrolle (ketju, takapakka) erittäin raaka ja halvahkot osat saattavat kulua hetkessä loppuun. Työkaverilla meni halpis takapakka ja ketju jopa ~200 km ajolla loppuun. Minun ja työkaverin ajokokemusten perusteella Shimano XT takapakka kestää sähköpyörässä ajoa hyvin ja tuossa yo. linkin pyörässä on XT voimansiirto. Sanoisin että säästä nuo puuttuvat rahat ja investoi kerralla kestävään ratkaisuun, tulee loppupeleissä ehkä halvemmaksi kun pitäisi kestää käyttöä paremmin. Jos fatbike ei nappaa niin joku missä on Shimano E8000.

-W-
10.04.2019, 08.42
Onkohan noissa Boscheissa sen enempää ongelmia oikeasti kuin muissakaan? Ovat olleet pisimpään markkinoilla, myyty oletettavasti eniten maailmanlaajuisesti ja siksi varmaan eniten keritty noilla ajattukin.

Ihan on mennyt Shimanon koneitakin takuuvaihtoon, kuten Broseja ja muitakin merkkejä..

tane
10.04.2019, 09.03
Onko mennyt Shimano E8000 takuuvaihtoon? En oo ainakaan itse kuullut että E8000 olis hajoillut, ehkä noita aikaisempia viritelmiä on saattanut hajotakin. Toki varmasti tuonkin rikki saa, ei siinä. No, jokainen tekee itse päätöksen mitä ostaa, jos Bosch on se juttu niin antaa mennä vaan. Tsiigailin jonku ulkomaisen eMTB arvostelun läpi jossa oli about 30 pyörää ja vain kahdessa oli enää Boschin releet ja toinen niistä oli Trek. Enimmäkseen taisi olla E8000. No, löytyi vielä linkki eli tämä:
https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-you-can-buy/

Tais olla muutama vuosi sitten tilanne ihan päinvastainen eli Boschia oli joka pyörässä. Äkkiä ne tilanteet muuttuu....

-W- vissiin ajelee Boschilla varustetulla pyörällä?

tane
10.04.2019, 09.21
Ok. Mitä niissä on sitten ollut? Kieltämättä uusi tieto tämä, en ole itse törmännyt yhteenkään tapaukseen vielä eli tässä ollaan uuden äärellä.

-W-
10.04.2019, 09.49
-W- vissiin ajelee Boschilla varustetulla pyörällä?

Piti typo korjata tähän vastukseen liittyen mutta lähtikin koko viesti.. On tämä foorumisofta kyllä kertakaikkisen surkea...

Mutta siis en aja Boschilla, vaan tällä hetkellä mennään juurikin Shimanon e8000:lla. Eikä se muuta sitä millä minä tai sinä ajamme, etteikö näitäkin olisi hajonnut.

Yleensä syynä tuntuu olevan erilaiset sensoriviat (etenkin kampien momenttitunnistus) tai kampien laakeroinnin pettäminen.

Ja jos enää ei ole Boschia niin paljon käytössä kuin aikaisemmin, niin sillä tuskin on luotettavuuden kanssa mitään tekemistä. On vain tullut kilpailua enemmän, kevyempiä/kompaktimpia koneita tarjolle jne. Eiköhän se tasapaino taas muutu kun Bosch saa pihalle seuraavan sukupolven koneen ja se on kuuminta uutta taas hetken..

TuomariKuolo
10.04.2019, 11.23
Vaimo ajaa SE10:llä. On tykkänyt kovasti: avustusta voi säätää monipuolisesti, akku kestää pitkään ja pyörällä voi ajaa hyvin ilman sähköäkin. Kaikin puolin toimiva kokonaisuus siis. Olen itsekin sitä testannut, ja moottorissa riittää puhti tällaisen satakiloisen jössikän avittamiseen vastamäissä.

flassi
10.04.2019, 16.33
Menee snadisti vähän yli budjetin mutta tämä:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8892/kdqvh/GZR-Advantag-e-26-sahkofatbike-17?list=OZCYkRhh4UkhkWR0hz11INJ9VyhhHfnhtH6a5V1GnN TdY0p

Tämä olisi hyvä valinta kyllä vaikka muutaman satasen pitääkin pistää lisää...

Eraseri
13.04.2019, 09.04
Lainataas ketjua kun tarpeet on vähän samansuuntaiset. Itsellä olisi työmatka 17 km suuntaansa ja tarkoitus olisi myös lasta kuskata kyydissä. Työmatka on kokonaan asfalttitietä. Akku pitäisi olla irroitettava. Minkähän laista pyörää kannattaisi hakea? Retkipyörä-tyyppistä? Myös fatbike kiinnostaa, mutta onko mitään järkeä kun asfalttipätkää on noin paljon?

Maksimibudjetti on hieman korkeampi kuin keskustelun aloittajalla. 3300 €-hintainen pyörä menee vielä jos sillä selvästi saa etua 500 € halvempaan pyörään.

Yleinen kysymys: Onko sähköpyörien akut lähtökohtaisesti helposti irroitettavia, esim. tässä pyörässä (https://www.bikester.fi/haibike-sduro-trekking-90-sahkoavusteinen-retkipyora-sininen-musta-862078.html)

flassi
14.04.2019, 17.37
Lainataas ketjua kun tarpeet on vähän samansuuntaiset. Itsellä olisi työmatka 17 km suuntaansa ja tarkoitus olisi myös lasta kuskata kyydissä. Työmatka on kokonaan asfalttitietä. Akku pitäisi olla irroitettava. Minkähän laista pyörää kannattaisi hakea? Retkipyörä-tyyppistä? Myös fatbike kiinnostaa, mutta onko mitään järkeä kun asfalttipätkää on noin paljon?

Maksimibudjetti on hieman korkeampi kuin keskustelun aloittajalla. 3300 €-hintainen pyörä menee vielä jos sillä selvästi saa etua 500 € halvempaan pyörään.

Yleinen kysymys: Onko sähköpyörien akut lähtökohtaisesti helposti irroitettavia, esim. tässä pyörässä (https://www.bikester.fi/haibike-sduro-trekking-90-sahkoavusteinen-retkipyora-sininen-musta-862078.html)

olen ajellut 45km asfaltti lenkkejä fatbikellä, ei mitään ongelmaa... itsellä tunturi emax ja akku irtoaa kyllä tosi helposti (sekuntti pari), yleensä ne on nopeasti irroitettavia.

Trek1
16.04.2019, 09.14
Helkaman SE10:llä olen polkenut liki 4000km ilman mitään ongelmia. Pienintäkään korjauksen ja säädön tarvetta ei ole ollut. Vain takajarrupalat olen vaihtanut. Deoren vaihteet ovat toimineet moiteetta. Ilmeisesti myös ketjut ja rataspakka ovat asiallista kamaa, koska rattaiden kulumaa eikä ketjujen venymää ei fillariliikkeen tarkastuksessa ilmennyt.
Erityisen tyytyväinen olen Shimanon näyttöön, joka näyttää jäljellä olevan varauksen tarkasti prosentteina, eikä epämääräisinä palkkeina. Viime vuodesta lähtien pyörä on varustettu 504 watin akulla. Joustohaarukka on jätetty pois, mikä on katupyörässä ok ja tietää parin kilon painon pudotusta. Pyörä on myös hieman sirompi kuin 2017 malli. Akun kapasiteetti riittää maastosta ja ajotavasta riippuen 70 - 100km.

villariveijari
16.04.2019, 10.26

Jumbo Jim fätti renkaat rullailee yllättävän hyvin 0.8-1.0 bar paineilla tuoden myös hieman joustoo. Ensinmäinen fiilis kun ajoin ekaa kertaa sähköfättiä, ei ollut sähköavustuksen hienous, vaan se miten paljon iso rengas toi huolettomuutta ajamiseen. Ei tarvitse jokaista railoa tai kivenmurikkaa bongata varmistaakseen turvallisuutensa. Suosittelen ehdottomasti kunnollista koeajamista. Ja Tunturin eMaxista ei ole vielä mitään pahaa sanottavaa, Shimanon e8000 moottori. Toki tuntuma on fätissä myös tunnottomampi, vähä mopomainen, joten fiiliskysymyksiä. Fättiin saa ilmeisesti myös sileämpiä retkipyörätyyppisiä renkaita, onko kellään kokemusta näistä?