Näytä tavallinen näkymä : Rockshox Ultimate sarjat (ml Charger 2.1 damper)
Uusi damper esitelty ja myynnissä jo upgrade kittiä sekä uudet keulat.
https://launch.sram.com/en/rockshox/charger-2.1
https://enduro-mtb.com/en/rockshox-pike-lyrik-ultimate/
Nyt ensimmäistä kertaa RC2 (erilliset HSC/LSC) on tarjolla myös Pikeen.
Mutta upgrade kittiä en löytänyt Pikeen kuin RCT3. Onko joku onnistunut löytämään jostain RC2 upgrade kitin Pikeen? Tai jostain mainintaa että sitä ei tultaisi tarjoamaan Pikeen upgrade kittinä?
Muistaakseni näin sanottiin olevan vitalmtb:n artikkelissa aiheesta. Mutta päivitysten hinnat ovat mielestäni täysin kohtuuttomia. Jotain kolmeasataa.
Oikein muistin
https://m.vitalmtb.com/features/2020-RockShox-Suspension-Overhaul-See-the-New-Signature-Series-Products-Charger-2-1-Damper-Update-an,2657
Charger 2.1 upgrade kits will be available in the aftermarket in both RC2 ($250) and RCT3 ($330, $375) versions specific to Pike, Lyrik, and BoXXer. You can upgrade the following forks:
RCT3: Pike (2014+), Lyrik (2016+),
RC2: Pike (2018+), Lyrik (2016+), BoXXer (2019+)
An SKF wiper seal kit will also be available for older 35mm forks at an additional cost.
Oikein muistin
https://m.vitalmtb.com/features/2020-RockShox-Suspension-Overhaul-See-the-New-Signature-Series-Products-Charger-2-1-Damper-Update-an,2657
Charger 2.1 upgrade kits will be available in the aftermarket in both RC2 ($250) and RCT3 ($330, $375) versions specific to Pike, Lyrik, and BoXXer. You can upgrade the following forks:
RCT3: Pike (2014+), Lyrik (2016+),
RC2: Pike (2018+), Lyrik (2016+), BoXXer (2019+)
An SKF wiper seal kit will also be available for older 35mm forks at an additional cost.
Kiitos tiedosta. Tosin en onnistunut löytämään tota 2018 Piken RC2 Upgrade kittiä vielä ainakaan kaupoista mutta hyvä tietää että tulossa on.
Hauska sinänsä että eivät mainosta samaa upgrade mahdollisuutta Yariin vaikka samallahan sen päivittää siinä missä Lyrikin.
Sitten kun tuo Piken kitti jostain löytyy, niin linkittäkääpä tänne.
Olen 2018 Revelationin ”pikettänyt” ja sen RCT3 Chargeriin (vaikka hyvä onkin) kaipaan lisää säätöjä.
EDIT: Itse itselleni vastaten, tässähän tämä (https://www.bike-components.de/en/RockShox/Charger-2-1-RCT3-Upgrade-Kit-for-Pike-B1-as-of-2018-p69558/) HSC-säädöllä. Nyt on kuitenkin vähän turhan paljon suolaa hinnassa, uh.
Nyt voi tämän 2.1-päivityksen kyseenalaistaa tästäkin näkökulmasta: https://www.vitalmtb.com/news/press-release/Push-Industries-Launches-New-RockShox-Charger-2-and-2-1-Damper-Upgrade,2719
Polun tukko
04.05.2019, 08.32
Käykös tämä 2018 mallin revelationiin?
https://www.bike-components.de/en/RockShox/Charger-2-1-RCT3-Upgrade-Kit-for-Pike-B1-as-of-2018-p69558/
Polun tukko
18.05.2019, 09.07
Käykös tämä 2018 mallin revelationiin?
https://www.bike-components.de/en/RockShox/Charger-2-1-RCT3-Upgrade-Kit-for-Pike-B1-as-of-2018-p69558/
Kyllä käy. Itselleni valikoitui RC2 malli RCT3 sijaan.
Eilen meni paikalleen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190518/2ce51d077132f09f42171e89ed44a0d1.jpg
Nyt voi tämän 2.1-päivityksen kyseenalaistaa tästäkin näkökulmasta: https://www.vitalmtb.com/news/press-release/Push-Industries-Launches-New-RockShox-Charger-2-and-2-1-Damper-Upgrade,2719
Hintakin on rockarin omaan 2.1 päivitykseen verrattuna maltillinen ja lopputulos mahdollisesti parempi. Tuossa tulee artikkelin perusteella uudet shimmilevytkin aiempien toimintaa parantamaan.
Mielenkiintoista. En tee nyt mitään mutta ehkä vuoden päästä seuraavan täyshuollon ollessa ajankohtainen vois harkita.
Onko charger 2->2.1 päivitys hintansa arvoinen
Mitä muutoksia ollut havaittavissa
Onko charger 2->2.1 päivitys hintansa arvoinen
Mitä muutoksia ollut havaittavissa
Taitaa olla isompi muutos kun ottaa yllämainitun Push kitin
Tänään koeajopyörässä oli lyrik ultimate ja toisessa joku pike. Oon ajatellu että oma 18 vai 17 vm yari debon air kipeesti huollon tarpeessa, mutta noiden jälkee oma tuntu pirun herkältä ja hyvältä :D säädöt oli toki mitä oli.. veikkaankin, että kunnollisilla säädöillä(tokenit ym itelle sopivaksi)saa aikaseks enemmän hyötyä kun noista päivityksistä. Tällä kokemuksella en aio ainakaan itse päivitellä mitään ens huollossa, vaikka alkuun niin suunnittelin..
Onko charger 2->2.1 päivitys hintansa arvoinen ?
Minulla on molemmat, RC2:n ostin vaimentimena yari keulaan 2kk sitten ja RC 2.1 tuli uuden 2020 Lyrikin sisällä juuri.
Vaimentimissa on hienoinen ero shimmityksessä, eli RC 2.1:een voi laittaa näillä leveysasteille (lämmintä kerran kesässä) jopa kaksi-kolme naksua HSC:tä kun edeltäjässä 0-1 naksua oli melko sopiva. Sama homma LSC & rebound säädössä, eli uudemmassa tulee laitettua enempi.
Öljy ei ole erikoista millä vaimentimet on ladattu, olen ajanut molemmilla vakiona lenkin tai kaksi ja vaihtanut Fuchs silkolene RSF 2.5wt vaimenninöljyn tilalle -> Herkistyy selkeästi ja saa säädöistä enempi irti... Eli kylmällä kelillä herkemmäksi.
Muuten suurin ero herkkyyteen tulee kun uuden keulan ensitöikseen käyttää auki, eli alajalat + ilmamäntä esiin ja voitelut uusiksi. Foamirinkulat oli 2020 Lyrikissä miltei kuivat ja alajalkojen voiteluöljyä yht n. 10 ml valui astiaan...
Itse en näe juuri mitään lisäarvoa RC2 - RC2.1 päivityksellä, mutta tuon vaimentimen öljynvaihdon ja rasvauksen tuoma herkkyys on iso lisäys vakioon.
Kuski n.90kg, keulat 160mm, 95-100psi painetta, Debonair, 2xtoken, 3-6 naksua LSC ja parkki & bermimutkiin HSC:a 1-2 naksua. Reboun niin auki kuin sallii.
Polun tukko
01.10.2019, 17.38
Onko lsc/hsc kummasta asennosta?
Omassa on tosin vorsprung mutta lsc:tä kiinni asennosta avattu 5 naksua.
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kaikki auki asennosta kiinnippäin. LSC:tä voisi itsekin laittaa traililenkeille enempi, mutta enskakisoihin (2pv) ajoihin tykkään säätää vaimentimet hyvin auki ja kantavuus ilmapuolelta.
Polun tukko
01.10.2019, 21.58
Aika pienet vaimennukset enskaan.
Itse koen että mitä enempi kyytiä, sitä enempi comppia.
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Öljy ei ole erikoista millä vaimentimet on ladattu, olen ajanut molemmilla vakiona lenkin tai kaksi ja vaihtanut Fuchs silkolene RSF 2.5wt vaimenninöljyn tilalle -> Herkistyy selkeästi ja saa säädöistä enempi irti... Eli kylmällä kelillä herkemmäksi.
Kyseessä siis tämä öljy? https://www.silkolene.com/motorcycle/suspension-fluids/rsf-2-5/
Synteettistä ei 2.5 näytä olevankaan vaan 2 https://www.silkolene.com/motorcycle/suspension-fluids/02-synthetic-fork-oil/
Jos nyt yhtään olen kartalla, niin eikös synteettisen pitäisi pysyä vielä paremmin viskositeetissaan lämpötilasta huolimatta?
Moi Antza,
Silkolene RSF 2.5wt on vaimenninöljy, tätä vaimentimeen. Tämä on juoksevampaa kuin alkuperäinen alemmissa lämpötiloissa.
Silkolene 05 Synthetic Fork Oil menee alajalkojen voiteluun, 02 on vielä juoksevampaa joka on tarkoitettu USD(up side down) keuloihin ( Tätä samaa 05 öljyä kannattaa laittaa ilmamännän päälle 2-3ml/negapuolelle pikkasen) Itse laitan öljyjen joukkoon vielä 1-2% sitkostavaa/voitelevaa lisäainetta joka lisää öljyn tarttuvuutta pinnoille & voitelua.
Osaisiko joku kertoa mikä huoltokitti pitää hankkia jos A2 Boost Pikeen päivittää vm 2019 DebonAir kitin ja Charger 2.1 vaimentimen?
Osaisiko joku kertoa mikä huoltokitti pitää hankkia jos A2 Boost Pikeen päivittää vm 2019 DebonAir kitin ja Charger 2.1 vaimentimen?
Tämä: https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Service-Kit-200-Std-1-Year-LYRIK-RC2-C1-My-2019-
Seuraavaksi joku kommentoi että se on Lyrikin eikä Piken. Bike-components tarjoaa samaa service kittiä my2018 Lyrik ja Pike niin sillä perustelen että tämä kävisi myös siihen sun Pikeen. 100% varma en ole ilmamännän pohjastefasta että voiko se olla sama (Lyrik/Yari liukuputket pitäisi olla paksummat eli sisähalkaisija eri -> sama männänvarren stefa ei kävisi. Onko tuossa setissä sit 2 eri stefaa, en tiedä.
uusitunnus
15.07.2020, 16.33
Kysytään nyt tässä vaikka hieman meneekin ohi aiheen. Eli onko paljon oleellista eroa Ultimaten ja Selectin keulojen vaimentimissa? Itsellä toiseen pyörään keulapäivtystä tulossa ja pohdin Ultimaten ja Selectin välillä. Eikö molemmissa ole muuten sama vaimennin, mutta ultimatessa lisänä vaan HSC-säätö?
Mulla on toisessa pyörässä charger 2 aikainen RC2 lyrik, jossa LSC on melko kiinni ja HSC myös melko kiinni. Millainen on se selectin vakiotune verrattuna Ultimateen?
Selectissä on enemmän perustason Charger RC vaimennin, kun taas Select+ ja Ultimatessa on Charger 2.1, sama, mutta ultimatessa HSC säätö.
uusitunnus
20.07.2020, 12.22
Ahaa, okei. Kuvittelin, että charger rc on silti sama charger 2.1 mutta karsituilla säädöillä. Select plussaahan ei saa kuin pyörän mukana, joten en ole sitä sen enempää tutkinut.
Esimerkiksi Yari RC on keula motion control -vaimentimella, rebound- ja lsc-säädöllä. Lyrik select onkin Charger RC, jossa RC ei viittaakaan nyt säädettävyyteen, vaan siihen että charger-vaimentimesta on käytössä halvempi versio. Tuntuu vähän markkinointikikkailulta, tehdään ikäänkuin kaksi Yaria, mutta toiseen laitetaankin Lyrikin tarra ja erilainen vaimennin, jotta saadaan keula muutettua paperilla Lyrikiksi, eli hienommaksi keulaksi.
Lyrik ultimate = charger 2.1 hsc- ja lsc-säädöillä
Lyrik select + = charger 2.1 ilman hcs-säätöä
Lyrik select = charger RC reboundilla ja lsc-säädöillä
Yari = motion control -vaimennin, lcs ja rebound
Menikö nyt oikein ja olenko tilanteen tasalla? :D
Ymmärtääkseni, juurikin noin :)
RC viittaa edelleen säätöihin, Rebound ja Compression.
Eli virallisesti:
Charger RC = vanhemman sukupolven Charger vaimennin Rebound ja LSC säädöllä.
Charger 2.1 RC = uudemman sukupolven Charger vaimennin samoilla säädöillä
Charger 2.1 RC2 = Ultimate, rebound ja LSC sekä HSC säädöt
tai vaihtoehtoisesti Charger 2.1 RCT3 = Ultimate reboundilla ja LSC sekä kolmiportainen "lukko"
Yari RC oli vaa omasta mielestä parempi kun tuo nykynen Lyrik select. En ole oikee saanu tuota lyrikkiä sopivaks omiin ajoihin. Enkä tiedä miten saisi.. sagia on 25-30% ja silti suht kova keula ja vaa murto-osa joustosta käyössä. Pitää myös rankemman ajon jälkee välillä ihme ääntä. Ehkä tuo pitäis huollattaa ja kattoa onko jotain vikana. Oon myös alkanu epäilee että kruunu naksuu..
uusitunnus
20.07.2020, 14.25
Ymmärtääkseni, juurikin noin :)
RC viittaa edelleen säätöihin, Rebound ja Compression.
Eli virallisesti:
Charger RC = vanhemman sukupolven Charger vaimennin Rebound ja LSC säädöllä.
Charger 2.1 RC = uudemman sukupolven Charger vaimennin samoilla säädöillä
Charger 2.1 RC2 = Ultimate, rebound ja LSC sekä HSC säädöt
tai vaihtoehtoisesti Charger 2.1 RCT3 = Ultimate reboundilla ja LSC sekä kolmiportainen "lukko"
OKei, mulla on tällä hetkellä toisessa pyörässä vuoden 2018 RCT3 Pike ja toisessa sitten Charger 2 RC2 Lyrik. Noissa kahdessa keulassahan käsittääkseni on eri versiot chargerista, siis muutenkin kuin säätöjen puolesta. Vai onko 2018 Pike RCT3 -keulassakin Charger 2?
No jos olettaa, että nyt mun keuloissa on eri versiot chargerista, niin mihinkäs tuo nykyisien selectien Charger RC istuu suhteessa omistamiini keuloihin? Onko Selecteissä oleva Charger RC nimenomaan Charger 2 vai vanhempi?
Ymmärtääkseni selectistä löytyvä vaimennin on alkuperäisestä Chargerista jossain määrin uudistettu versio. Ei siis Charger 2 eikä Charger 1, vaan uudistettu Charger 1. Tuo on IFP, kun taas Charger 2 ja 2.1 on bladder.
Tuo olisi siis ainakin paperilla downgrade verrattuna nykyisiin keuloihin.
2018 vuoden Pike RCT3 keulassa on Charger 2 vaimennin.
uusitunnus
21.07.2020, 11.10
Ymmärtääkseni selectistä löytyvä vaimennin on alkuperäisestä Chargerista jossain määrin uudistettu versio. Ei siis Charger 2 eikä Charger 1, vaan uudistettu Charger 1. Tuo on IFP, kun taas Charger 2 ja 2.1 on bladder.
Tuo olisi siis ainakin paperilla downgrade verrattuna nykyisiin keuloihin.
2018 vuoden Pike RCT3 keulassa on Charger 2 vaimennin.
Okei, tämä selvensikin asiaa, kiitkosia. Pikestä on alajaloissa murtuma, ei mene takuuseen enää ja uusien alajalkojen hintaa tutkaillessa tulin siihen tulokseen, että uusi keula mielummin. Onpahan sitten varaosiksi keulan yläjalat olemassa.
Mielessä kävi nyt äkkiä sekin, että ostaisin Pike selectin ja vaihtaisin tuosta vanhasta 2018 pikestä vaimentimen uuteen selectiin. Mutta ilmeisesti noissa taitaa olla kierteen tyyppi vaihdettu, ettei voisi mitään tämän tyyppistä halpaa tapaa keulapäivitykselle toteuttaa.
Tuossa käy käyty läpi nuo ultimatet ja selectit vm 2021
https://www.vitalmtb.com/features/Whats-New-2021-RockShox-Lyrik-Pike-Yari-and-Revelation-Forks,2859
2020:
https://www.vitalmtb.com/features/2020-RockShox-Suspension-Overhaul-See-the-New-Signature-Series-Products-Charger-2-1-Damper-Update-an,2657
Hiukan halvemmat
https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/cheap-rockshox-forks-397447
Kävin tänää taas vaihtamassa rokkarin takaiskarin toimivaan, samalla todettiin että lyrik select keulassa jotain häikkää vaimentimessa, hyviä vehkeitä nää rokkarit nykyää :D
Edit: veikkaan että vika ollu uudesta asti ja saattanee selittää miks toi keula ei ole tuntunu kovin hyvältä koskaan.
Joo mietin, että kuvaamasi noin ison jouston käyttämättömyys kuitenkin oikealla sagilla ja ajoasi nähneenä ei kuulostanut ihan normaalilta. Hyvä, että selvisi jotain vikaa olevan ja saat sen nyt kuntoon.
Vaikka tiedän, että foxit on kyllä hyvä niin ehkä suosin silti itse rockaria seuraavan pyöränkin keulaksi. Ne kun osaan huoltaa ja kaikki tarvittavat huoltotyökalut löytyy. Super deluxea takaiskarina pidetään lisäksi kuitenkin erittäin pätevänä oli se sitten select, select+ tai ultimate.
Onko näiden rokkareiden pituuden muuttaminen millainen ameriikan homma? Pitäisi saada 140-millinen 51-millisellä offsetilla oleva Pike Ultimate Debon Air, mutta RCZ tyrkyttää vain 130-millistä (tosin offsetista ei tietoa).
Joo mietin, että kuvaamasi noin ison jouston käyttämättömyys kuitenkin oikealla sagilla ja ajoasi nähneenä ei kuulostanut ihan normaalilta. Hyvä, että selvisi jotain vikaa olevan ja saat sen nyt kuntoon.
Vaikka tiedän, että foxit on kyllä hyvä niin ehkä suosin silti itse rockaria seuraavan pyöränkin keulaksi. Ne kun osaan huoltaa ja kaikki tarvittavat huoltotyökalut löytyy. Super deluxea takaiskarina pidetään lisäksi kuitenkin erittäin pätevänä oli se sitten select, select+ tai ultimate.
Nojuu kyllä itekki tykkäny rokkareista, mut aika paljon ongelmia kantautunu esim keuloista nyt korviini. Liekkö laatu jostain syystä laskenut tms.. Foxit ei ajotuntumaltaan mun mielestä sen parempia ole olleet, niin ei oikeen niidenkää huomattavasti korkeampaa hintaa pysty itelle perustelemaan. Zebbi vähän kuumottelis :D
Laitoin ite Lyrik Selectin Birdin AM9 keulaksi ja meno on kyllä todella pehmeää. Ero 2018 140mm Pike DPA RCT3 kanssa pienemmissä kivissä ja juurissa on jopa hämmentävän suuri.
Ehkä kolmas tokeni (vakiona sisässä kaksi) pitää laittaa vielä koneistoon, pohjasi ehkä liian helposti Nuuksion byke barkissa.
^Eikö Lyrikit lähde vasta 160 millistä?
^Eikö Lyrikit lähde vasta 160 millistä?
Lyrikit lähtee 150mm, niinkuin toi mun keula on. 140mm pike on ollut mulla toisessa pyörässä.
Laitoin ite Lyrik Selectin Birdin AM9 keulaksi ja meno on kyllä todella pehmeää. Ero 2018 140mm Pike DPA RCT3 kanssa pienemmissä kivissä ja juurissa on jopa hämmentävän suuri.
Ehkä kolmas tokeni (vakiona sisässä kaksi) pitää laittaa vielä koneistoon, pohjasi ehkä liian helposti Nuuksion byke barkissa.
Erikoista, ite aattelin ottaa kaikki tokenit pois, sellaisen suosituksen sain. Tosin katotaan mikä tilanne sit kun keula korjattu :D Itellä vakiona yksi ja ei pohjaa vaikka tulis minkä dropin keula eellä alas :D
Riippuu toki kuskin painosta paljon tokeneita tarvitsee :)
Kokeilin jokusen aikaa tuota Pike Select+ ilman tokeneita, koska pohjaamisen puolesta en noita 75kg painolla tarvitse, mutta päädyin laittamaan yhden takaisin. Ilman tokeneita keulasta tuli jotenkin liian jäykähkön lineaarinen. Yhdellä tokenilla tuo on loogisempi, pehmeä ja sitten progression myötä jäykistyy.
Samoin kokeilin uutta 2021 debonairia aikani, josta alunperin tykkäsin, mutta päädyin vaihtamaan senkin takaisin alkuperäiseen. Se teki loppuen lopuksi keulasta aika rujon, jouduin käyttämään lähes 10psi vähemmän painetta.
Compressiota käytän 0-2 kliksua. Vaimennusta saisi olla selkeästi vähemmän, mutta eipä tuolla ole mitään simmejä mitä muokata.
Joo uus debonair kuulema syö vähän alkuherkkyyttä ja tuntuu vähän kovemmalta. Itellä painoa yli sata ja oma keula kaukana lineaarisesta, voi tosin johtua siitä että vaimentimessa jotain vikaa. Itellä compressio ollu auki, kokeillu myös kiinni ja siltä väliltä. Yari rc debonair oli suht lineaarinen ja kolmella tokenilla just eikä melkee hyvä itelle.
uusitunnus
23.07.2020, 11.40
Niin ja eikös tokeneiden määrän vaikuta myös keulan joustomatka? Mulla on 180 mm Lyrikissä yksi tokeni sisällä ja 140 mm Pikessä kaksi tai kolme. Kokeilin Lyrikissäni kolmea tokenia ja laitoin paineet sellaiseksi, että joustomatka tuli kokonaan käytetyksi ilman rajuja pohjaamisia. Tuolloin jouston alkupää tuntui aivan liian löllöltä ja esimerkiksi bermeihin ajaessa etupää sukelsi ihan liikaa, vaikka vaimennus oli jäykäksi säädetty. Nyt yhdellä tokenilla paljon parempi.
Joo kyllähän se keulan joustomatka vaikuttaa paljon. Ei niissä 150mm lyrikeissä suotta ole tehtaalta tullessa kahta tokenia sisällä kun taas 180mm ei ole yhtään.
Eikö käytännössä ole ihan sama ostaako yarin vai lyrik selectin, jos sen aikoo päivittää charger 2.1? Eli sama raha menee.
uusitunnus
24.08.2020, 10.10
Voi olla että puhun läpiä päähäni, kun en edes googlesta nyt löytänyt vastausta. Mutta jostain musitelen lukeneeni, että Yarilla ja Lyrikillä olisi kruunuosiossakin jotain eroja? Siis se palikka, mikä yhdistää liukuputket ja ruotoputken.
Joo eipä noista eroja alajalkojen ja kruunun osalta löydy nopealla googletuksella ainakaan. Eikö silti yhteiskustannuksissa halvimmalla ja helpoimmalla pääsisi kun ostaisi suoraan viimevuotisen ultimaten? Niitä saa 650-700e. Omastani muistaakseni maksoin 680 kesäkuussa. Charger 2.1 upgradekitit on kuitenkin lähempänä 300 jos haluaa rc2.
Lyrik ultimate 2021 51mm offsetillä maksoi bike24sta noin 900e tuossa hiukan reilu kuukausi takaperin. Hinta näin vertailuksi.
Joo eipä noista eroja alajalkojen ja kruunun osalta löydy nopealla googletuksella ainakaan. Eikö silti yhteiskustannuksissa halvimmalla ja helpoimmalla pääsisi kun ostaisi suoraan viimevuotisen ultimaten? Niitä saa 650-700e. Omastani muistaakseni maksoin 680 kesäkuussa. Charger 2.1 upgradekitit on kuitenkin lähempänä 300 jos haluaa rc2.
No näemmä olisi. Tilasin ostokiimassa viimevuotisen select lyrikin 450e rahteineen. Kai silläkin ajelee.:seko:
Mutta oon tosiaan joskus maksanut uudesta jartsasta 270e.
Lyrik ultimate 2021 51mm offsetillä maksoi bike24sta noin 900e tuossa hiukan reilu kuukausi takaperin. Hinta näin vertailuksi.
140-millinen Pike Ultimate 2.1 RC2 51-millin offsetilla Bike24:stä 749 + postit. Toki siis Pike, ei Yari/Lyrik.
Katselin käytettyjä, vähän käytettyjä ja käyttämättömiä. Olishan sitä voinut pari sataa säästää, mutta halusin hopeanvärisen.
Itsellä meni 2020 talvella ostetun lyrik ultimaten (180mm) lsc ja osin hsc säätö aivan jumiin. Lsc ei enää suostunut pyörimään kuin 2 naksua ylös ja alaspäin.. ajo on kesällä ollut pelkkää sappeen parkkia (2-3krt per viikko) jossa tuo hieno irtohiekka tunkeutuu joka rakoon.
Avasin aluksi säätönupit ja koitin putsailla suurimmat hiekat veke, eipä auttanut. Irrotin seuraavaksi koko säätö mekanismin, on tuollainen neula tyyppinen joka menee vaimennin öljyn sisään. Yllätys oli suuri kun koko osa oli ruskealla ruoste töhnällä kyllästetty ja yksi metallinen osa oli ruostunut pinnasta.
Vaihdoin redlinen likewaterit ja ilmasin charger 2.1 vaimentimen sekä putsasin ja rasvasin tuon säätö mekanismin. Nyt toimii säädöt, tosin lsc säätö ei naksu enään kuten uutena, johtunee tuosta ruostuneesta levystä.
Itse likewaterit teki kyllä keulan toiminnasta yhden ajokerran perusteella paljon pehmeämmän tuntuisen, mutta pitää testailla vielä lisää.
Pyörää on pesty kyllä ahkerasti, mutta ihan juoksevalla vedellä, kaippa tuonne väliin silti vesi pääsee...
Kävin tänää taas vaihtamassa rokkarin takaiskarin toimivaan, samalla todettiin että lyrik select keulassa jotain häikkää vaimentimessa, hyviä vehkeitä nää rokkarit nykyää :D
Edit: veikkaan että vika ollu uudesta asti ja saattanee selittää miks toi keula ei ole tuntunu kovin hyvältä koskaan.
Keula palas huollosta, vaimennin toimii kuulema normaalisti. Ilmeisesti ominaisuu tossa selectissä että keulan säädöillä ei oikeestaan voi säätää keulaa, juurikaan mitään eroa ei ole reboundin ääriasennoissa eikä niinkään compression. Toista se oli yarin halpis motioncontrol vaimentimessa. Noh, ainaki helppo ottaa käyttöön, painetta keulaan ja ajamaan..Pitää joskus kun rahaa päivitellä Zeb ultimateen..
Niijuu, huolsivat kuitenkin keulan, tuntuu siinä mielessä paljon herkemmältä mitä orkkis tehdasrasvoissa, ehkä joustonki saa nyt käytettyä.
vilerace
10.09.2020, 17.18
Itse vähän samojen ongelmien kanssa paininut Lyrik Selectin ja evonilkin kanssa, kun sägi kohillaan niin kova on käsille vaikka LSC auki.
Mutta, onkohan se sägi välttämättä se ohjenuora enää näissä vehkeissä missä keulakulma <64ast. aika epätieteellistä ainakin on sen mittaaminen jotenkin itselle, vähän sellasen tuloksen saa ku haluaa..
Nyt säädin vaan kymästi ilmaa pois niin että alkoi pohjata x- kohdassa missä lyö käsille ihan kivasti "mustasa vuaresa", ja sitten pari naksua kompressio lisää > ei pohjaa enää. > kokonaisuutena nyt mukavempi, mutta keula "roikkuu" alempana, sägi paljon yli 30% (+-10%) varsinkin kun putkelta polkee, ei tunnu oikein hyvältä sekään.
Mitä mieltä raati olisi siis että kannattaako talvihommiksi alajalkahuollon yhteyteen ottaa joustomatkan pidennys 170 > 180mm, vai alkaa säästää tuollaista 2.1RC2 upgrade kit? Vai jopa molemmat..
Tokeneista ei myös tietoa, olisikohan kanssa se yksi kuten Sambololla kun sama mankeli ja keula..?
Yksi oli mulla joo vakiona, ihan rokkarin tehtaan juttu et 160mm kaks, 170mm yks, 180mm ei yhtään. Nyt siis se yksikin on multa poissa, ja keula pysyy pidempänä mutta käyttää silti enempi joustomatkaa. Mulla tuohon kovuuteen autto jo vähän tangon vaihtaminen renthalin 31.8 paksuseen. Se racefacen orkkis tuntu et ois ollu se mikä käsille lyö. Mutta joo, aika ohkaseks jääny toistaseks testit keulalla huollon jälkeen kun hajotin etukiekon melkee heti, mutta joka tapauksessa keula tuntu paremmalta huollon jälkeen. Sukelteluun putkelta polkiessa jeesais varmaa jo uusin debon air.
vilerace
11.09.2020, 09.34
Pitääpä kokeilla ottaa se tokeni pois sieltä.. Itellä massaa sata kiloa, taitaa olla niin että iso ilmatila parempi kun peruspaine on ylempänä isoilla pojilla..
Tuo tangon paksuus? minkäs paksunen raceface sitten on? Ja jos paksuus muuttuu niin menee tietty sitten stemmikin uusiksi jne?
Joo itellä reilu sata kiloa kans. Toisaalta yari toimi mulla 4 tokenilla hyvin. Orkkis raceface tanko oli mulla 35mm. Mulla oli valmiiks stemmi ja tuo renthalin tanko ni pistin ne kokeiluun ja lopulta sit jäiki.
Mulla 160mm -20 Lyrik Select, 140 Pole Evolinkin keulalla, kuski 100kg. Vähäinen on tuon LSC-vivun vaikutus, mutta on sillä kuitenkin jotain eroa. Tiputin paineita n. 5 psi -> 103 psi ja samalla löin LSC-säädön täysin kiinni. Vaimennin pitää normiajossa ylhäällä, mutta keula tuntuis ottavan nopeat iskut paremmin kuin korkeammilla paineilla ja LSC auki. Tokeneiden määrästä ei itse asiassa hajuakaan, ei ole tullut avattua. Tyhjänä tuossa se ~10% sägiä mutta sehän on tämän ilmajousen ominaisuus, en ole kokenut ongelmana. Jo toisen kerran kävi että keulassa oli ~30% sägiä tyhjiltään, sain vedettyä täyteen mittaan ja siten negapuolen paineet tasautumaan. Pitänee lisätä tippa öljyä kuten toisaalla vinkattiin, niin mahdollinen rasvamöntti vähän liukenisi ja samalla tarkistaa tokenien määrä.
Mulla ei kyllä tyhjänä ole sägiä lainkaan. Tai joskus vähän saattaa jäädä mut iha pyörää nostamalla menee täytee mittaan. Ennen keulan huoltoa mun keula taas kulki tosi matalalla paineesta ja tokeneista huolimatta. Nyt huollon jälkee kulkee korkeemmalla, plus paljon herkempi keula, veikkaan, että oli vähän paineita väärässä päässä. Vois nyt vielä tuon huollon jälkee testailla compression vaikutusta.
Mikäköhän halpismalli mulla on, lyrik select eikä ole mitään lsc säätöä, ainoastaan rebound ja compression.
Muutenkin keula melko pettymys, huono alkuherkyys ja sain tänäänkin pohjaamaan. Tokeneita lisää ja paineita alemmas? 160mm ja 87kg kuski.
Enkä pysty ees paineita katsomaan, venttiilissä jotain vikaa. Kummasti sama iskaripumppu toiminut kaikilla muilla iskareilla.
Ei siis juuri mitään eroa saman firman reconiin.
Mulla myös rebound ja compression, en sitten tiedä onko tuo compression nimenomaan se low speed compression. Itellä ollu kyllä selecti nyt huollon jälkee hyvä ilman tokeneita. Tänään sain ekaa kertaa koko joustonkin käytettyä kun tuplasin patteja ja tulinkin kolmannen patin vastapalloon. Tosiaan jos sun keulaa ei ole vielä huollettu niin kannattaa huoltaa, nuo tuntuu olevan aika kuivia tehtaan jäljiltä. Paitsi ilmakannussa riittää sitä möhnää..
Mulla oli iskarissa ventiilin sielu niin syvällä et rokkarin oma pumppu vaan toimi siinä. Vaihettii siihe sielu ni pelaa ny kaikilla. Josko sulla ois sama, vai mitä meinaat että ei saa paineita katottua? Ei varmaan sit saa painetta lisättyäkään?
Mulla oli iskarissa ventiilin sielu niin syvällä et rokkarin oma pumppu vaan toimi siinä. Vaihettii siihe sielu ni pelaa ny kaikilla. Josko sulla ois sama, vai mitä meinaat että ei saa paineita katottua? Ei varmaan sit saa painetta lisättyäkään?
Jep ei saa paineita lisättyä myöskään. Saattaa olla tyhmä kysymys mutta miten tuollaiseen schraderiin vaihdetaan sielu?
Siihen tarvii oman työkalunsa. Mulla vaihtoivat liikkeessä.
Ihan perus schrader venttiili työkalulla nuo irtoaa. Tuossa varmaam riittäis ihan venttiilin löysäys sen verta että pumppu yltää painamaan neulaa.
Työkalu esim tälläinen, löytynee suomenmaaltakin
https://www.bike24.com/p2129549.html?q=Schrader%20valve%20tool
^Joka rengasliikkeissähän noita on ja motonetit täynnä. Miten kuvittelette, että auton rengas nostetaan vanteelle?
Mikäköhän halpismalli mulla on, lyrik select eikä ole mitään lsc säätöä, ainoastaan rebound ja compression.
Pahoittelut terminologian viljelystä, vivussa lukee tosiaan Compression, ja toiminnallisuus on hitaan vaimennuksen säätö. Huolto-oppaassa lukee "Low speed compression adjuster knob" eli LSC.
Työkalu on todella yksinkertainen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807821/MTX-Automotive-Venttiilinneulatyokalu-sielunavaaja
Myös vaikka pitkillä kärkipihdeillä saat pyöriteltyä auki.
Kiitos kaikille avusta! Foorumi rokkaa.
Naapurissa motonet, täytyy käydä. :)
Ite hain just stanssin työkalun, toisella päällä irrottaa prestan sielun ja toisella schraderin.
Tuli tuossa kesällä ostettua Levoon Lyric ultimate. Nyt tekisi mieli päivittää tuo 150mm joustosta 160mm alajalkojen huollon yhteydessä. Vaatiiko tuo ilmaruodon vaihtamisen?
Kyseessä tuo kampe.
https://r2-bike.com/ROCKSHOX-Suspension-Fork-29-Lyrik-Ultimate-SA-DebonAir-150-mm-BOOST-51-mm-Offset-tapered-black-2021
https://i.imgur.com/OSEQxof.png
Vaatiihan se.
Näin oletinkin. Kun malli on Lyrik Ultimate FS-LYRK-ULT-C3 niin en kuitenkaan löydä tuosta kuvastosta mistään mainintaa C3. Sivulla 128 on lyrik C2. Onko ideoita?
https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/rockshox_spc_-_rev_h_1.pdf
Tietääkseni toi C3 tarkoittaa 2021 mallia, C2 = 2020.
Sarjanumero tuonne niin selviää:https://trailhead.rockshox.com/en/
Tietääkseni toi C3 tarkoittaa 2021 mallia, C2 = 2020.
Sarjanumero tuonne niin selviää:https://trailhead.rockshox.com/en/
Ei siitä auennut tuon kummempaa. Epäselväksi jää kuitenkin että mikä on mallia 2021 tuossa kuvastossa.
https://trailhead.rockshox.com/en/specs/08T04645665
Tämän mukaan kuitenkin 2020 ja 2021 malli eroaa toisistaan
https://www.worldwidecyclery.com/blogs/worldwide-cyclery-blog/rockshox-lyrik-pike-debonair-air-shaft-for-2021-optimized-ride-height
Vai onko se tuo?
https://r2-bike.com/ROCKSHOX-Air-Shaft-Upgrade-Kit-DebonAir-C1-Mj-2021-160-mm-Lyrik-Yari-A1-from-My-2016
Se on juurikin tuo linkkaamasi.
uusitunnus
28.09.2020, 11.04
Onko noilla ilmajousillakin merkitystä, että onko A-, B- vai C-sarjan keula? Olen ollut siinä uskossa, että liukuputkien sisähalkaisija ja muotoilu sekä alajalkojen kiristysreikä ovat samanlaisia malleista riippumatta. Muutamat ilmaruodot on fillaritorilta käytettynä ostettu, aina on sopinut ja tietoja ei ole ollut kuin rengaskoko ja kyseisen rengaskoon joustomatka. Puhun siis näistä uusimmista Pikeitä, Lyrikeistä, Yareista ja Revelationeista, joissa on kaikissa mustat liukuputket ja 35 mm liukuputket. Aina olen siis ostanut ilman tietoa onko A-, B- vai C- sarjan keulaan ja ongelmitta on toiminut. Ainakin vanhemmissa Soloair-ruodoissa on osassa itsessään lukent millaisen joustomatkan kyseinen osa antaa milläkin rengaskoolla ja millä keulalla. Pikeissä esimerkiksi muistaakseni rengaskoko vaikutti joustomatkaan, mutta Lyrikeissä ja Yareissa sama ilmaruoto antaa saman joustomatkan oli sitten rengaskoko 27,5" tai 29"
Debonairista on eri revisioita, muistaakseni juurikin kolmea, joista uusin on tämä 2021 malli, jossa pohjamutteria vähän pidennettiin sekä seal headin muotoa muokattiin. Tavoitteena saada keula pysymään korkeammalla joustossa. Edellisen version Debonairilla oli tapana vajota joustoon iha pyörän painosta.
Se, että onko päivitys aina parannus, vähän riippuu. Itsekkin kokeilin 2021 debonairia Pikessä ja palasin takaisin edelliseen malliin.
Mutta siis kyllä, monesti keuloihin on taakse ja eteenpäin yhteensopivuus ilmajousen osalta. Poikkeuksena 35 Gold, jossa on erilainen rakenne.
uusitunnus
28.09.2020, 13.50
Joo tuo debonairin uudistus oli mulla tiedossa, mutta ei kai siinä pohjamutterin pituus muuttunut? Silloinhan joustomatkakin muuttuisi. Ymmärtääkseni negatiivista ilmakammiota vaan pienennettiin, jotta keula olisi vähän ryhdikkäämpi heti alusta asti. Mielestäni kyseessä oli debanairin kakkosversio, joku voi korjata jos olen väärässä.
Tässä selostus uudesta ilmajousesta: https://youtu.be/uUmZoeEbRHE
Pohjamutterin pituus muuttui juu. Päivitysosa sisältää uuden pohjamutterin ja seal headin. Joustomatka ei periaatteessa muutu, mutta käytännössä ainakin minulla oli 4mm enemmän liukuputkea näkyvillä kuin aiemmin.
Vaikkapa tuosta löytyy lisätietoa:
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-rockshoxs-updated-debonair-air-spring-pond-beaver-2020.html
Taisi mennä minulla SoloAirit ja Debonairit sekaisin, eli SoloAirin sai alunperin päivitettyä päivitettyä Debonairiin ja nyt uuteen ns. Debonair kakkosversioon.
uusitunnus
28.09.2020, 14.31
OKei, elin käsityksessä, että uudessa debonairissa oli pelattu ainoastaan ilmatilavuuksien kanssa, mutta ilmaruodon fyysinen mitta olisi säilynyt samana.
jamming82
11.10.2020, 20.47
Osaisiko joku sanoa miten charger 2.1 rc toimii. Sain just uuden fillarin jossa rockshock pike select +. Eli mitä sen vääntämisellä saavutetaan 😂
P.s. Olen uusi maastopyöräilyssä
Se on juurikin tuo linkkaamasi.
Näytti sopivan paikoilleen. Eroa ei näemmä ollut kuin tuossa liukuputken pituudessa. Nyt olisi jouten 2021 mallin ilmaruoto 150mm joustolla.
https://i.imgur.com/V70NKTs.png
Mitäpä sitä olis tehtävissä kun 2021 Lyrik Ultimaten charger rc2.1 vaimentimesta on rakko rikki. Ihan ajamalla meni. Keskellä pieni reikä. Syy ei tiedossa.
Varaosakataloogin mukaan rakkoa ei ole erikseen saatavissa. Onko joku paikannut tuollaisen?
Valdemartti
17.08.2022, 00.33
Mitäpä sitä olis tehtävissä kun 2021 Lyrik Ultimaten charger rc2.1 vaimentimesta on rakko rikki. Ihan ajamalla meni. Keskellä pieni reikä. Syy ei tiedossa.
Varaosakataloogin mukaan rakkoa ei ole erikseen saatavissa. Onko joku paikannut tuollaisen?
Mullakin tuli vaimentimeen reikä ja meni Servizio Corzen kautta takuuseen, oli parin viikon homma.
Alkuperäistä varaosaa ei ole saatavilla, mutta slovakiasta semmoisen saa esim tilattua (https://airnshox.com/catalog-product...yrik-new-3401/ ) tai sitten mahdollisesti jopa suomesta
(https://lamis.squad.fi/)
Ja tuossa videossa aika pitkälti miten sen vaihtaminen onnistuu itse.
https://youtu.be/f9wyu2-QTHg
Mullakin tuli vaimentimeen reikä ja meni Servizio Corzen kautta takuuseen, oli parin viikon homma.
Alkuperäistä varaosaa ei ole saatavilla, mutta slovakiasta semmoisen saa esim tilattua (https://airnshox.com/catalog-product...yrik-new-3401/ ) tai sitten mahdollisesti jopa suomesta
(https://lamis.squad.fi/)
Ja tuossa videossa aika pitkälti miten sen vaihtaminen onnistuu itse.
https://youtu.be/f9wyu2-QTHg
Kiitos!
Onkohan sopiva ketju mutta kysytään, kyseessä ZEB Ultimate 2022. Eli siinä se HSC säätönuppi on ihan saakelin jäykkä, joutuu tosissaan pyörittämään että liikahtaa. Sain pyörän Merida e160 975 syksyllä ja oli heti uutena tommoinen.
Toisessa luomupyörässä on Lyrik Ultimate ja siinä HSC:n säätönuppi tuntuu normaalilta, naksuu kivasti ja pyörii helposti. Eli onko tossa ZEB:ssä jotain häikkää?
Onkohan sopiva ketju mutta kysytään, kyseessä ZEB Ultimate 2022. Eli siinä se HSC säätönuppi on ihan saakelin jäykkä, joutuu tosissaan pyörittämään että liikahtaa. Sain pyörän Merida e160 975 syksyllä ja oli heti uutena tommoinen.
Toisessa luomupyörässä on Lyrik Ultimate ja siinä HSC:n säätönuppi tuntuu normaalilta, naksuu kivasti ja pyörii helposti. Eli onko tossa ZEB:ssä jotain häikkää?
Siinä on vaimentimessa vikaa. Minulla oli viime syksynä samanlaisessa keulassa sama vika. Vaihtoivat takuuseen uuden vaimenninpatruunan.
Rockkareisa on paljon vikaa. Minunkin ZEB kävi takuukorjauksessa.
Työkalu on todella yksinkertainen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807821/MTX-Automotive-Venttiilinneulatyokalu-sielunavaaja
Myös vaikka pitkillä kärkipihdeillä saat pyöriteltyä auki.
4" naula ja rautasaha. Varmaan kymmeniä tullut tehtyä mutta silti aina hukassa kun tarttis. Onneksi nauloja on
Motion Control vaimentimesta Chargeriin päivittäneet, kuinka huomattava ero on "normi" trail ajelussa?
Eli ei dh tai bikepark touhuja...
Tulossa pyörä jossa on Yari ja pitäähän sitä nyt ajan kuluksi katsella tulevaisuuden päivityskohteita.
Mielenkiintoinen tuore testi Zeb ultimate vs. Fox 38 grip 2.
https://m.pinkbike.com/news/review-2023-rockshox-zeb-vs-fox-38-fork-mtb.html
Tämä uusin zeb vaati paitsi alajalkahuollon toimiakseen (normimeininkiä Rockarilta siis edelleen) niin sen, että rebound oli täysin auki ja silti se oli siinä rajalla oliko liian hidas.
Oli muute oma zebukka huomattavan smootimpi ja herkempi nyt ku kelit lämpeni. Menee silti ens viikolla alajalkahuoltoon samalla kun iskariki huolletaan.
Pinkbiken kommenttikentässä oli juttua Zebin vaimenninöljystä, sen paksuudesta ja kylmänsiedosta.
Näistäkin on toki puhuttu aiemmin tällä meidän palstalla eri Rockareiden osalta. Vaimenninöljyt kannattais vaihtaa.
TwoNABIKE (10 hours ago)
2023 Zeb runs 15cc splash on the air side and 30cc on damper side (not the 20cc per mentioned in the review)
You need to have the bushings sized, this helps greatly, they are very long and if too tight they scrap oil away and reduce suppleness.
Also have the damper cartridge rebuilt using ohlin's 2.5 damper fluid (or Motorex 2.5) This solves the rebound issue as well as making it far more compliant. Then go test it against a Fox! Yes, you should not have to do this, but you do!
The Zeb uses Maxima 7wt in the damper, which has about a 25cSt value, that needs to be around 11-18cSt depending on rider size. The stock fluid is incredibly thick stuff and below 50 degrees it feels like cement in the damper! Odd choice for oil weight! FYI Fox Teflon is about 15cSt
Enjoy-
Joo kyllä tuo viimeisin Zebbi talvella aika jähmeäksi meni ja vaimentimen öljyn vaihtokaan ei taida onnistua niin helposti kuin siinä edellisessä versiossa.
Huolto-ohjeessa mainittu myös öljymääräksi 20cc per puoli. Jahas ja nyt löytyi ohje missä tuo 15/30, merkillistä.
edit: 20/20 oli vanhan mallin zebin määrät.
Jännä kyllä tuo ”heavy” oil damperissa, mitähän sillä tavoiteltu.
Jännä kyllä tuo ”heavy” oil damperissa, mitähän sillä tavoiteltu.
Olisko jotain whistler-bikepark-lanattu-hyppylinja -tyyppiseen ajeluun suunnattu? Onhan tuo erikoista, että tonnin keulan saa ensimmäisenä huoltaa ja vaihtaa kevyemmät öljyt mutta kai se johtuu osittain siitäkin, että valmistaja yrittää miellyttää mahdollisimman laajaa käyttäjäkuntaa ja se loppukäyttö on niin erilaista ajomaastoista ja -tyyleistä riippuen.
Mä kurkkasin just uuden '22 Zebin sisälle, ja vakio-ongelmat löytyi: 1) öljyä alajaloissa max. 5 cc per puoli, 2) ilmajousessa rasvaa seuraavaakin huoltoa varten
Huollon mukaan stefat oli kuivat, mut öljyä oli alajaloissa niin kui pitikin. -23 zeb ultimate.
On kyllä muuten nyt niin jäätävän hyvän tuntuinen pyörä, ensimmäistä kertaa pääsi silleen kunnolla testaamaan tuota zebbiä kun kävi paloheinän pätkiä ajamassa. Muuttujia on kyllä paljon vs esim viime kesä, uudet renkaat, uudet insertit, uus keula ja huollettuna jousituksen molemmat päät ja linkuston laakerit. Mutta siis, nyt ymmärrän mitä noi puheet paremmasta damppereista on vs lama lyrik, kyllä nyt vaimentaa eikä vain pompota. Pito tuntuu uskomattoman hyvältä, meno rauhalliselta ja kädetkään ei väsy/puudu samalla tavalla. Hyvä päivitys tämä zebbi ultimate kyllä. Ja kylmän sään testeihin verrattuna nyt oli enemmän painetta ja compressiot keskikohalla vs talven aukinaiset ja silti smootimpi.
Yks juttu kyllä vähän ihmetyttää. Nää pölytiiviisteet on paljon väljemmät mitä lyrikissä oli, ei edes osu putkiin, paskan näkee ihan menevän väliin. Onko liikaa tavoiteltu low frictionia? Toivon että alempana on lisää tiivistettä, muuten tuo on äkkiseltää kuraa täynnä.
Tuo loppu kuulostaa erikoiselta! Ettei edes osu yläreunastaan putkiin saakka. 2021 mallin zeb ultimatessa on ihan "normaalin" näköiset tiiviit tiivisteet.
Erikoista on minunkin mielestä.
https://i.imgur.com/fcWuzdD.jpg
Tässä vielä selkeämpi kuva.
https://i.imgur.com/W5IGyQo.jpg
No kyllä tuollainen likaa kerää tuonne väliin eikä sitä pysty pyyhkäisemään puhtaaksi. On siellä alempana pakko olla jokin tiiviimpi huuli mutta miksi tehdä se noin, että likaa kerryy tuonne taskuun.
”SKF SealsEveryone loves a good collaboration, which is why we've been working with SKF, the world's highest-performance seal manufacturer, for over 5 years.
Together we'll provide ultra-low friction wiper seals, less fatigue, and unmatched suspension feel, all while keeping the dirt where it belongs- because no one wants dirt in there.”
sramin sivuilta :D
Ei ehkä ihan normaalilta näytä tossa kuvassa. Onko ihan varma ettei huollossa ole vaihtuneet jonkin toisen keulan tiivisteisiin?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Juu samat on kun enne huoltoa ja samanlainen tilanne oli ennen huoltoa.
Eiks tos tiivistees oo vaan viiste jolloin näyttää et on väljä. Kokeile meneeks rakotulkki väliin.
Oli muute oma zebukka huomattavan smootimpi ja herkempi nyt ku kelit lämpeni. Menee silti ens viikolla alajalkahuoltoon samalla kun iskariki huolletaan.
mitä öljyä tähän kannattaisi laittaa, mun Vikkelän ZEB Ultimatelle pitäs tehdä tämä alajalkahuolto?
En oikein löytänyt mistään ohjeessa mainuttua Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Light öljyä, paitsi näyttäähän tuota olevan Emilia-sportissa
Eikai sillä niin väliä mitä sielä alajaloissa on :)
Jukka4130
02.05.2023, 17.52
mitä öljyä tähän kannattaisi laittaa, mun Vikkelän ZEB Ultimatelle pitäs tehdä tämä alajalkahuolto?
En oikein löytänyt mistään ohjeessa mainuttua Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Light öljyä
Yleisesti ottaen, korkean tai kohtuullisen korkean viskositeetin öljyt toimivat voitelutarkoituksessa paremmin. Lisäksi liukuputkien ja alajalkojen liukuholkkien välisellä sovitteella on merkitystä. Jos se on tarpeettoman tiukka, paksumpi öljy ei pääse tunkeutumaan väliin parhaalla mahdollisella tavalla voitelukalvon muodostamiseksi. Motorexin öljyt ovat toimineet tässä tarkoituksessa hyvin ja ovat yhteensopivia suurimpaan osaan eri merkkejä. 10-15 W tai, sitten mahdollisesti Supergliss 100 K ovat kaikki kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja.
Ja tässä kuvakaappaus SKF sivuilta. Ihan random, mutta 2-huulisen periaate kuitenkin. Kun akseli liikkuu oikealle, pölyhuuli tiivistyy, mutta ei vastusta akselin liikkuessa oikealle (keulan liikkuessa ulospäin) vaan paine sisällä puristaa ainoastaan painehuulta kiinni akseliin.
Mitä herkemmät tiivisteet, sitä tärkeämpää ajon jälkeen pyyhkiä liukuputket ja sitä herkemmin saat vettä puutarhaletkulla ylhäältä alas suunnaten sitä myös alajalkoihin - pestessä siis suihkun suunta alhaalta ylös.
E: kuvakaappaus ei toimi, https://www.skf.com/binaries/pub12/Images/0901d196801073eb-Industrial-Shaft-Seals_tcm_12-115527.pdf
- sivu 17, kuva 29, ylärivin vasemmanpuoleinen
Pitäisikö ZEBin palautua täyteen mittaansa ja pitäisikö ilmapuolen avaamisen jälkeen tehdä jottain poppakonsteja että palautuisi kokonaan?
Ei tuo koskaan ole täyteen mittaan palautunut. Nyt avaamisen jälkeen jää 160 (190) mm mittaiseksi. Se ei siitä enemmän palaudu vaikka koittaisi käsin avittaa.
Entä miten saisi enemmän joustoa käyttöön muuten kuin sagia kasvattamalla. Yhtään tokenia ei pannussa ole.
Onko minkä vuoden? Uusimmissa on ne paineen tasausventtiilit alajaloissa. Sulla varmaa päässy väärälle puolelle ilmoja josei täyteen mittaan veny edes avittamalla. Uusin on myös melko prpgressiivinen ja vaatii kovaa ajoa jouston käyttöön, toki toikin vaikuttaa jos ilmaa väärällä puolella. Muute voi säädöillä koittaa pelaa.
Myös edellisessä mallissa 190 mitassa saa ajaa ihan isoista dropeista tai vastaavaa jotta viimeinenkin sentti tulee keulasta käytettyä about 25 % sagilla. Esim 1,5 m droppi takapainoisena jonka seurauksena etupää iskee tonttiin saa keulan pohjaamaan (Nuuksio Keisari DH:n loppudroppi). Mutta normaalimpi ihan vauhdikaskaan bikepark ajo esim Nuuksiossa tai Sappeella jättää kyllä keulan reserveihin varaa vähintään 1,5 cm. Normaalimmassa polkuajossa tietenkin vielä paljon enemmän. Mutta se on ihan hyvä niin.
On paineen tasausventtiilit. Viime vuonna hankittu.
Omassa ajossa joustoa on käytössä sagin jälkeen ehkä 70mm. Ei ainakaan enempää. Olikos olemassa jotain lisäpalikkaa millä ilmatilavuutta voisi kasvattaa eli progressiota vähentää?
En aja parkissa enkä hypi.
xc-pyöräilijä
09.05.2023, 09.55
https://m.pinkbike.com/news/review-trutune-suspension-inserts-unlock-more-travel.html?pbref=p
^tuota täytyy miettiä. Voisi olla yksi ratkaisu mutta siitä sanotaan että vaikutus on lähinnä puolisen senttiä liikematkassa. On sekin jotain.
Onko keinoa tasapainottaa kammioiden paine ilman purkamista?
Nyt yön yli ei ollut venynyt yhtään lisää pituutta. venyttämällä 160mm eli 30mm jää vajaaksi.
Huoltoon varmaa suunnattava sitten. Kandee sen jälkee kattoa paljonko sitä joustoa tulee käytetyksi, mut tuskin semmosia järkeviä asetuksia tulee et polulla käyttää lähellekkään tuota 190mm tehokkaasti. Keskittyisin lähinnä siihen, että ajo tuntuu hyvältä.
xc-pyöräilijä
09.05.2023, 14.18
Tämä. Ei ole tarkoituskaan että kevyehkössä ajossa keula pohjaa, silloin se ui liian syvällä ja etupää pettää alta painonsiirroissa. Toki jos 3cm jää käyttämättä teki mitä vaan niin säädöt ei ole itselle sopivat. Oliko kaikki tokenit poistettu?
Oli jo yllä kerrottu, että on ilman tokeneita. 190 mm zebi on sellainen keula, että se on suunniteltu pitkäjoustoiseen pyörään jolla lähtökohtaisesti ajetaan myös rajuista ja pitkää joustoa edellyttävistä paikoista. Se ei siinä mielessä ja sen takia "toimi" koko laajuudessaan normaalissa polkuajossa jossa ei hypitä, dropata jne. Ei silleen etteikö sitä silti voisi käyttää. Ja kuten kysyjä aloittikin, sagia ei silti kannata kasvattaa liikaa esim yli 30 prosenttiin missään tapauksessa, koska silloin keula ei toimi pienissä röykyissä optimaalisella painaumalla. Liian syvällä koko ajan oleva keula voikin olla pienessä tärinässä epämukavampi sen lisäksi, että geometria menee pieleen.
Pienen salapoliisityön jälkeen löytyi ratkaisu mitä voidi kokeilla. Nimittäin tokeni negatiiviseen kammioon. Tätä on netin syövereissä joissakin tapauksissa ihan suositeltukin.
Onko kukaan palstalainen kokeillut negatiivisen puolen tokenia etee tai taakse?
^ Laitoin taakse lisää, kantaa jouston alussa paremmin. En tiedä miten se noin toimii, mutta sitä Fillariosassa suositeltiin kun kyselin mitä voin tehdä takapäälle kun liian painava kuski, sagia ei saa oikein kohdalleen vaikka jousitus ei pohjaa.
edit: Niin tosiaan, kun kantaa paremmin alussa voi pienentää painetta pysyäkseen samassa sägissä. Pienempi paine voisi auttaa jouston loppumatkan saamisessa käyttöön.
^jep, tuo olisi ajatuksena.
Pienen salapoliisityön jälkeen löytyi ratkaisu mitä voidi kokeilla. Nimittäin tokeni negatiiviseen kammioon. Tätä on netin syövereissä joissakin tapauksissa ihan suositeltukin.
Onko kukaan palstalainen kokeillut negatiivisen puolen tokenia etee tai taakse?
Kyllä. Sillä sai lisää kantavuutta jouston alkuun. Tuubissa on hyviä videoita, esim. https://youtu.be/3HeL5NNHbFw
LSC:llä saa myös jonkin verta.
Jukka4130
11.05.2023, 00.18
Kyllä. Sillä sai lisää kantavuutta jouston alkuun. Tuubissa on hyviä videoita, esim. https://youtu.be/3HeL5NNHbFw
Yleisesti ottaen, ilmajousen negatiivipuolen tilavuuden suurentaminen lisää alkuherkkyyttä ja keskialueen kantavuutta. Tämä on verrattain yleisesti tiedostettu asia. Tilavuuden pienentämisellä on puolestaan vastakkainen vaikutus, jota harvoin halutaan. Linkin videon lopussakin sanotaan selvästi: "Big negative chamber is the way to go."
Jos joustomatkan alun kantavuudella tarkoitetaan suurta voiman tarvetta, että jousitus saadaan liikkeelle, silloin negatiivipuolen tilavuuden pienentäminen voisi tulla kyseeseen. Vaikea kuvitella tosin, miksi tätä haluttaisiin.
Ihan totta. Voin muistaa väärin, muistan vain kysyneeni että laitettiinko spacereita ja vastaus oli että negalle, mikä oli yllätys. Keppiä myös shimmattiin samalla. Lopputulema oli kuitenkin parempi herkkyys, koska kliksut voi pitää enemmän auki ja iskari toimii pienemmällä paineella.
Spaceri negalle käsittääkseni vähentää paineen tarvetta, mutta toisaalta olin varmasti kompensoinut riittämättömän vaimennuksen aiheuttamaa sukeltelua kovemmalla paineella
Tuon videon mukaan mitään ei ole tehtävissä kun haluan kasvattaa joustoa normaalissa ajossani jos nyt oikein ymmärsin. Nykyisellään ehkä 20mm sagilla 190mm ZEB joustaa vain 20+80mm pahimmillaan. Jää siis noin 90mm käyttämättä.
Haluaisin saada edes 30mm lisää joustoa käyttöön ilman että sagi kasvaa tolkuttomasti.
Ongelma on että keula on hiukan kova kivikkopoluilla, se ei siis jousta. LSC ja HSC on täysin auki eikä paluuvaimennustakaan ole yhtään liikaa.
Kuvittelin että negatiivisen kammion kokoa pienentämällä saisi parannusta mutta jos tulkitese videota oikein loppuprogressio iskee joka tapauksessa mukaan ja rajoittaa liikettä.
^Mitä sun normaali ajo on? Jos se on polkukihnutusta niin eiks 190mm keulalla varustettu pyörä ole ylipäätään ihan väärä kampe sinne?
Ymmärrän toki jos ajaa parkkia samalla pyörällä eikä halua lisätä pyörien määrää tallissa.
Jos vaa 20mm sagia niin sehän on vaa reilu 10%, eli melkoisen vähän.
Totta! Ehkä tarkoitti 20 % ja kirjoitti vahingossa 20 mm?? Tosiaan 20 tai miksei 25% vois olla se mitä kannattais testailla. Ja mitä trailhead https://trailhead.rockshox.com/en/ näyttää suositukseksi kiituri sun omalla painolla? Se lähtökohtana ja siitä sit tarvittaessa esim max noin 5 psi pois pitäis myös olla aika optimi. Helpossa ajossa jää toki joustoa käyttämättä mutta muutoin pitäis toimia hyvin. Ja onpahan varaa sit lähteä välillä testaamaan hiljalleen jotain isompaakin. Esim kaupunkiympäristössä erilaiset portaikot on hyviä mestoja treenailla pykälä pykälältä isompia droppeja. Menee aluksi vain vaikka 2 rappusta korkeasta, sitten 3, jne. Kohta onkin jo viidessä rapussa ja viimeistään tuolloin alkaa viimeinen neljänneskin joustovarasta tulemaan pikku hiljaa käyttöön.
Ps. Digitaalinen iskaripumppu kyllä suositeltava kapistus jos ei ole. Zeb on aika tarkka paineesta ja 5 psi muutos jo vaikuttaa selvästi. Manuaalisella näytöllä on hankala katsoa paineita tarkkaan.
edit. Tässä rockarin mutta täysin identtistä muulle merkille brändättyä löytää välillä reilulla kolmella kympillä https://www.bike-discount.de/en/rockshox-high-pressure-digital-fork/shock-pump-300-psi
Jukka4130
12.05.2023, 08.05
Tuon videon mukaan mitään ei ole tehtävissä kun haluan kasvattaa joustoa normaalissa ajossani jos nyt oikein ymmärsin. Nykyisellään ehkä 20mm sagilla 190mm ZEB joustaa vain 20+80mm pahimmillaan. Jää siis noin 90mm käyttämättä.
Haluaisin saada edes 30mm lisää joustoa käyttöön ilman että sagi kasvaa tolkuttomasti.
Ongelma on että keula on hiukan kova kivikkopoluilla, se ei siis jousta. LSC ja HSC on täysin auki eikä paluuvaimennustakaan ole yhtään liikaa.
Kuvittelin että negatiivisen kammion kokoa pienentämällä saisi parannusta mutta jos tulkitese videota oikein loppuprogressio iskee joka tapauksessa mukaan ja rajoittaa liikettä.
Noin tavallisesta poikkeavalla tilannekuvauksella toimet voisivat olla seuraavan kaltaisia:
1) Keulan mekaanisen toiminnan tarkastaminen, päällimmäisenä liukuholkkien ja -putkien välinen sovite. Sen ei tarvitse olla aivan tätä luokkaa, mutta sovittesta ei pitäisi toisaalta syntyä merkittävästi kitkaa. Jos sovite on ahdas, liukuholkkien pakottaminen oikeaan halkaisijaan tai ns. uudelleensovittaminen tarpeen vaatiessa.
2) Päivitysvaihtoehdot. Jos liiallinen progressio on ongelma, Trutune-token (https://www.pinkbike.com/news/review-trutune-suspension-inserts-unlock-more-travel.html) voisi olla kokeilemisen arvoinen. Toisena vaihtoehtona Vorsprung Suspension Secus -lisäsosa ilmajouseen (https://www.pinkbike.com/news/review-vorsprung-secus-air-spring-upgrade.html) ilmajouseen, joka lisää ilmajousen negatiivisien puolen tilavuutta (lisää alkuherkkyyttä ja keskialueen kantavuutta), siirtäen lisätilavuuden venttiilirakenteen ansiosta joustomatkan puolivälin jälkeen alajalan sisäiseksi tilavuudeksi, muuttaen näin puristussuhdetta ja vähentäen progressiota.
No niin nyt on hiukan täytettä negatiivisella puolen. Sain tiputettua paineet suositellusta 70psi -> 55psi sagin ollessa aiksalailla sama. Keula on mukavampi mutta toki se hiukan sukeltaakin syvempään. HSC:tä pitää kokeilla siihen turvaamaan isommissa vauhdeissaylimenemisen riskiltä mutta nyt tuo keula on aikaslailla maalissa. Nyt jää käyttämättä vain 45mm mikä on ihan hyvä määrä. Toteutunutta jousto sagin jälkeen jää yli 10cm missä on selvä parannus.
Nyt samaa pitää kokeilla takaiskariinkin.
Tuosta Vorsprungin sivun käppyrästä saan käsityksen että se itseasaissa lisäisi progressiota ja vähentää toisen neljänneksen kantavuutta. Ehkä katsoin väärin...
Jatketaanpa pohdetta. Se mikä teki hyvää tuolle keulalle oli täyte negatiivisella puolella. Sama asia voisi jossian määrin olla jos positiivista puolta voisi kasvattaa. Onkohan olemassa lisäkammioita siihen venttiiliin mistä ilma pumpataan iskariin?
Turtune ilmeisesti tekee samaa mutta ulkopuolinen voisi oll ayksinkertaisempi, sellainen voisi toimia myös takaiskarille.
Lisäys: Kun hakee googlella "Schrader valve extension" niin löytyy aika paljon metallisia ja myös letkumallisia venttiilin jatkeita jotka voisi tuoda sopivan vaikutuksen. Ainakin kuvittelen että ilmaventtiili on suoraan yhteydessä positiiviseen kammioon. TÄtä puolta sekin että jos iskaripumppu on kiinni iskarissa ja painaa jousitusta sisään, mittarin lukema kasvaa.
Jukka4130
14.05.2023, 16.54
Tuosta Vorsprungin sivun käppyrästä saan käsityksen että se itseasaissa lisäisi progressiota ja vähentää toisen neljänneksen kantavuutta. Ehkä katsoin väärin...
Ei.
"Finally, another chamber connects via the footstud to the spring-side lower leg cavity. This reduces the unwanted and non-adjustable progression at the end of the travel caused by trapped air in the lowers being compressed."
Pinkbike.com – Review: Vorsprung Secus Fork Air Spring Upgrade
(https://www.pinkbike.com/news/review-vorsprung-secus-air-spring-upgrade.html)
Miten sitten selittää se käyrä minkä mukaan progressio kassvaa.
Tarkotit Kiituri tuossa ylempää varmaa LSC eikä HSC?
Ite koittanu nyt roplailla jousituksen asetuksia ja nyt joteki päätyny semmosee et kaikki tuntuu huonolta tavalla tai toisella, eikä oikein tiedä miten tässä etenis.. kaise pitäis hakea semmone shockwiz lainaa, jos sillä sais touhuu jotain järkeä.
Jukka4130
14.05.2023, 23.54
Miten sitten selittää se käyrä minkä mukaan progressio kassvaa.
Tarkoitatko oheista kuvaa, joka löytyy valmistajan sivuilta?
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0767/8621/files/Secus-GRAPH-listing-02_1080x.jpg?v=1615319716
Referenssinä on täysin lineaarisesti käyttäytyvä jousikäyrä, jonka esimerkiksi kierrejousi voi tuottaa. Jos samaan kuvaajaan lisättäisiin lisättäisiin tyypillinen, yhdestä positiivipuolen kammiosta koostuva ilmajousi, sitä kuvaavan käyrän progressio olisi suurempi kuin kumpikaan nyt kuvassa näkyvästä.
En vaan tätä https://www.pinkbike.com/photo/20613767/
Jukka4130
16.05.2023, 00.14
"The stock Zeb and 38 could only be measured up to 120mm due to the limitations of the equipment used."
Koko joustomatka pitäisi saada tarkasteluun, jotta päätelmiä voisi tehdä. Progressio kasvaa perusmalliisilla ilmajousilla tyypillisesti voimakkaasti juuri joustomatkan loppua kohden eli juuri sillä alueella, mitä kuvaajasta ei löydy.
^se mikä pistää silmään on että tuolla pulikalla varustettuna "jouisivakio" on kovin suuri ja siksi se estäisi vielä tehokkaammin käyttämästä laajempaa joustoaluetta.
No yhtäkaikki, positiivisen kammion kasvattaminen olisi ilmeisesti se oikea lääke mutta nyt kun negatiivisen tilavuutta on laskettu, toiminta on parempi ihan käytännössä. Niinpä en oikein näe että negatiivisen kammion tilavuuden kasvattaminen parantaisi kun päinvastainen jo paransi.
Aika suuria eroja tuntuu noissa tämän vuoden Zebeissä olevan ainakin tämän ketjun perusteella. Nyt alajalkahuollon jälkeen miun Zebbi toimii todella hyvin. Alkuherkkyys on niin hyvä että piti suosituspaineet ylittää vajaalla 10 psi:llä ja joustomatkaakin saa tarpeen tullen käytettyä melkin kaiken. Ei se silti turhia sukeltele koska kivikkoajo onnistui sillä oikein hyvin. Toki Jukalta tilattu Estoria auttaa myös keulan toimintaan.:) Alajalkoissa on nyt voiteluöljynä ihan autoihin tarkoitettua 0-30 öljyä
Jukka4130
19.05.2023, 00.19
Aika suuria eroja tuntuu noissa tämän vuoden Zebeissä olevan ainakin tämän ketjun perusteella. Nyt alajalkahuollon jälkeen miun Zebbi toimii todella hyvin. Alkuherkkyys on niin hyvä että piti suosituspaineet ylittää vajaalla 10 psi:llä ja joustomatkaakin saa tarpeen tullen käytettyä melkin kaiken. Ei se silti turhia sukeltele koska kivikkoajo onnistui sillä oikein hyvin. Toki Jukalta tilattu Estoria auttaa myös keulan toimintaan.:) Alajalkoissa on nyt voiteluöljynä ihan autoihin tarkoitettua 0-30 öljyä
Keula tykkää, että dillä ajetaan, mutta vielä enemmän, että sitä huolletaan. Toiminnassa hiljalleen tapahtuva lasku käy huomaamatta, samalla tapaa kuin vertaus ravun keittämisestä niin, että alajalkahuollon jälkeen usein ihmettelee, miksei sitä ole tehnyt aiemmin.
Oikein kiva kuulla, että iskari hoitaa tonttinsa!
Kellään ollut charger 2.1 jossa HSC säätö todella jäykkä? Oon omistanut kaksi edellisen generaation Lyrik Ultimatea jossa 2.1 vaimennin ja HSC liikkui helposti. Nyt ostin uuden B4 Pike Ultimaten samalla vaimentimella ja HSC pyörii todella vaivalloisesti. Klikit tuntuu mutta nekään ei napsahda niin selkeästi paikalleen vaan hieman "rahisevasti". Onko normaalia? LSC vipu kyllä pyörii ihan samaan tapaan sulavasti kuin Lyrikeissä.
Minulla oli 2022 Zepissä sama ongelma, takuuseen vaihtui vaimenninosa, eli jokin oli vialla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.