Näytä tavallinen näkymä : Pyörä aloittelijalle pyöräkärryn vetämiseen?
Hellurei! Tiedättehän nämä kevään, kun kaikki taudit jyllää. No mies hommasi pyöräkuumeen ja tartutti sen mullekin :p meillä on vuoden ikäinen lapsi ja nyt tullut auringon lämmittäessä ja sulattaessa pyöräteitä kauhea himo päästä polkemaan. Lapselle jo hankin pyöräkärryn (Qeridoo Kidgoo2, jos sillä tiedolla on merkitystä) ja nyt pitäisi vetojuhta löytää.
Itsehän en ole juuri pyöräilyt sitten teinivuosien, silloin ajoin ”mummopyörällä” ja Jopolla. Jopolla tullut aikuisiällä ajettua ne muutamat työmatkat ja terassireissut. Kävin parissa paikallisessa liikkeessä ja toisessa suosituksena oli Crescent Holma https://www.crescent.fi/catalog/product/view/id/704/s/holma-24-v/ eli 24-vaihteinen hybridi ja toisessa saman valmistajan Rissa https://www.crescent.fi/catalog/product/view/id/681/s/rissa-7-v/ (https://www.crescent.fi/catalog/product/view/id/681/s/rissa-7-v/) eli 7-vaihteinen city-pyörä.
Tarkoituksena on siis alkaa pyöräilemään töihin ja tehdä pyörälenkkejä kärryn kanssa. Ajatuksena on, että lenkit olisivat vähän pidempiä. Ja kysymys sitten, että minkälaista pyörää suosittelisitte? En ole tosiaan ”oikealla” pyörällä ajanut, vaihdepyörä mulla on ollut viimeksi lapsena ja aina jalkajarrut. Jos ostan hybridin, opinko ajamaan ilman jalkajarrua? Entä kuinka säätämistä 24 vaihteen kanssa on, voiko tällainen tunarikin oppia? Tarvitsenko edes niin paljoa vaihteita kärryn kanssa, aika tasaistahan meillä on? En ole menossa pyöräilemään maastoon, eli asfaltti ja soratiet korkeintaan alustana.
Haluaisin kunnon kamppeen, ettei innostus sitten lopu siihen, että pyörä on huono. Mutta toisaalta en haluaisi innostuksen loppuvan siihenkään, että ostan liian monimutkaisen vehkeen minun taidoille. Tuntuu, että joudun tässä opettelemaan ensin pyörällä ajon kokonaan uudestaan (käsijarrut, vaihteet) ja sitten vielä opettelemaan ajamaan kärryn kanssa :D
Brutalix
05.04.2019, 20.10
Tästä ketjusta joku hybridi: Hyvin rullaava hybridi
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=16643&share_tid=59747&url=http%3A%2F%2Fwww%2Efillarifoorumi%2Efi%2Fforum %2Fshowthread%2Ephp%3Ft%3D59747&share_type=t
Vaihteiden kanssa oppii puljaamaan, ja niitä kyllä tarvitsee kärryn kanssa. Käsijarruihiniin tottuu noin kymmenessä minuutissa.
Tai sitten joku maantiepyörä. Kaikilla pitäisi olla maantiepyörä.
Lapsia on hauska kuljettaa kärryssä, ja niilläkin on yleensä mukavaa :)
Tarvitset kärryn kanssa hyvät jarrut alamäkiä ja yllättäviä tilanteita varten. Osta turvallisuussyistä levyjarrut, jalkajarru ei minusta ole sopiva.
Vaihteistossa on hyvä olla kevyitä välityksiä. Tarvitset niitä, kun poljet tuota samaa mäkeä toiseen suuntaan. Täyteen lastatun kärryn kanssa ei tarvitse olla kummoinen mäki, että alkaa tuntua.
Nykyään suuntaus on sellainen, että vaihteita ei ole välttämättä kovin montaa. Pyörässä voi olla pelkkä takavaihtaja. Paras olisi, jos löytäisit jonkun tuollaisen 10, 11 tai 12-vaihteisen pyörän, taitaa niitä olla hybrideissäkin.
Kiitos neuvoista! Tuossa linkatussa ketjussa haettiin pyörää miehelle. Jäi kirjoittamatta tuonne aloitukseeni, että olen siis 168cm pitkä naisihminen ja sen mukaan lpyörä pitäisi saada :) miesten runkoa en haluaisi.
Onkohan nuo Crescentit mistään kotoisin, vai saako tuolla samalla rahalla jotain parempi?
Hybridi kuulostaa hyvältä valinnalta, mutta jalkajarrullista en missään nimessä suosittele kenellekään. Käsijarruilla pysäytys on helpompaa ja turvallisempaa, koska jarruvoima kohdistuu molempiin renkaisiin, ei ainoastaan takarenkaaseen, jonka teho on suurusluokkaa 30% molemmilla renkailla tehdystä jarrutuksesta. Autolla kenellekään ei tulisi mieleenkään jarrutella vain takarenkaalla, mutta jostain syystä Suomessa jalkajarrullisten pyörien markkinaosuus on huikea.
Jalkajarrullisessa polkimet pitää olla oikeassa asennossa, jotta voi aloittaa jarrutuksen. Kampien pyöräyttämiseen 1/4 kierrosta, jotta jarrutuksen voi aloittaa, kuluu tietysti aikaa eli matkaa. Ja onhan sekin jotain, että pyörän ollessa paikoillaan esim. liikennevaloissa voi väärään asentoon jääneet polkimet kääntää sopivaan asentoon liikkeelle lähtöä varten. Jalkajarrullisessa kun ei voi takaperin kampia kääntää. Käsijarrullisen ainoa edellytys on riittävän laadukkaat osat. Sellaistakin käsijarrullista on tullut ajettua, jossa saa jarruja käyttää rystyset valkoisina. Onneksi riittävä tarkoittaa tässä tapauksessa kohtuullista kustannustasoa ja esim. 800 euron Crescentissä asia varmasti on kunnossa. Hydrauliset levyjarrut alkaa olla jo sääntö tuossa hintaluokassa.
Muilta osin Crecentit eivät herättäneet minussa luottamusta. Holmassa on voimansiirto takavaihtajaa lukuunottamatta aivan halvinta tavaraa, mikä Shimanolta löytyy. Silti sitä markkinoidaan Aliviona, mikä olisi ok laatutaso. Jossain 20" lastenpyörässä tuon voisi hyväksyä, muttei 800 euron hybridissä. Renkaatkin ovat todennäköisesti samaa tasoa, eikä säädettävä ohjainkannatinkaan kuulosta kunnianhimoiselta yritykseltä rakentaa toimiva pyörä. Rungon geometriasta en sano mitään, kun riippuu ostajan mittasuhteista ja mieltymyksistä.
Vaihteiden määrää ei kannata säikähtää. 3x7 = 21 vaihdetta on todennäköisesti enemmän säätöä vaativa kuin 3x10 = 30 vaihdetta. Tämä siksi, että jälkimmäinen on tehty laadukkaammista osista. Toisaalta jossain voi olla myös 2x10 vaihdetta, mutta se ei ole yhtään yksinkertaisempi kuin 3x10. Pyörä voi olla ilman etuvaihtajaa, jolloin rakenne hiukan yksinkertaistuu. Toisaalta itse en ole etuvaihtajan säätöihin koskenut useaan vuoteen, joten säätötarve määräytyy lähinnä osien laadun perusteella. Siksi yleinen tapa laittaa yksi muita laadukkaampi komponentti ja markkinoida pyörää sen maineella on harhaanjohtavaa ja vaatii kuluttajalta tarkkuutta ja asiantuntemusta.
Minusta ei ole mitään syytä rajoittaa valikoimaa mataliin ns. naisten pyöriin, mutta jos tuon koet itsellesi tärkeäksi asiaksi, silloin niin kannattaa tehdä. Jostain syystä noissa on tarjolla vähemmän runkokokoja. Tämä ei ole ongelma, jos sopiva löytyy. Oikean koon määrittelyssä kannattaa olla kriittinen.
Feltillä on hyvä vaihtoehto matalarunkoisena:
https://www.bikeshop.fi/Felt-QX85/ekauppa/pFEQX85N/
Holman paino on 15,3 kg, Feltin 12,2 kg. Tuo on ero, jonka huomaa. Toisaalta Holmassa on kaikki varusteet, Felt on riisuttu. Todennäköisesti haluat pyörääsi ainakin lokarit, tavaratelineen ja jalan. Niistä kertyy n. 1,5 kg ja tietysti satasen kustannukset. Laadukas lukko painaa helposti kilon ja talvella valaisimistakin (eteen ja taakse) tulee jokunen sata grammaa. Samoihin tuo siis menee varusteltuna. Toisaalta jos lenkillä ei tarvitse lukkoa, se hiukan keventää pyörää lenkkikäytössä.
Peräkärryn vedossa tosiaan välitykset ovat olennainen asia, mutta usein hybrideissä on 3-vaihteinen etuvaihtaja. Tällöin varmasti löytyy riittävän pieni ykkösvaihde, jolla kiipeää isotkin mäet ylös. Jos vastaan tulee pyörä ilman etuvaihtajaa, asia ei ole itsestäänselvä. Ykkösvaihteen välitys pitäisi olla reilusti alle 1 (eturattaan ja takaa isoimman rattaan hammasluvun suhde, esim. 36/34= 1,06 ei ole mielestäni riittävän kevyt. Esim. Crescent Holmassa se on 28/32= 0,88.
Valot ovat mielestäni tärkeä asia. Holmassa se on vakiona, jolloin täytyy tyytyä siihen, mitä on. Itselleni se todennäköisesti ei kelpaisi, koska tangossani on kiinni 2 kpl Bush & Muller Ixon premium. Taajamassa riittää yksikin tuollainen valo, mutta kahdella saan kattavan valokeilan ja varavalon, jos toinen pimeässä särkyy. Valaistulla alueella voi helposti vähätellä ajovalon merkitystä. Johtuuko sitten näkökyvystäni vai vaatimustasostani, mielestäni valaistullakin tieosuudella kannattaa käyttää kunnollista valoa. Pyörällä pienetkin tien vauriot, kuopat yms. asiat on tärkeämäpi havaita kuin autolla ja koska pyöräteiden valaistus on monesti puutteellinen (perustuu ajoradan valaistuksen hajavaloon) ja asiaa pahentaa epäedullinen kontrasti tai kaupunkiympäristössä jopa häikäisy, haluan pyörääni tehokkaan valon kompensoimaan nämä asiat. Tehokas ei silti saa tarkoittaa häikäisyn aiheuttamista muille ja siksi markkinoilla on vain vähän hyviä valaisimia. Mainitsemani B&M on yksi. Huonolla tiellä ajamisen vaatimuksia voi vähentää leveillä renkailla, mikä on ihan ok ajatus. Valitettavasti joustokeulaisia maastureita en pidä kovin mukavina lenkkikäytössä, vaikka muuten hyviä kaupunkipyöriä ovatkin ja varmasti myös peräkärryn vetoon sopivia.
Tässä hyvä katsaus hybridipyörien markkinoihin:
https://www.bikeshop.fi/Naisten-hybridit/ekauppa/c4120/
Tutustu silti ihan yleissivistyksen vuoksi myös miestenpyöriin:
https://www.bikeshop.fi/Miesten-hybridit/ekauppa/c4220/
Anteeksi kun kirjoitan näin pitkästi mutta minulla ei ole nyt aikaa kirjoittaa lyhyesti, sanoi ranskalainen ajattelija aikoinaan.🤗
Mohkku puhkuu asiaa kuten aina, mutta minusta Cressun Holmaa ei kannata ihan jättää huomiotta, ajetaa noilla juuri kysytyn tapaista ajoa, noissa on täydellinen kahden vuoden takuu, vielä jos myyjä on lähellä saa aluksi teknistä tukea ja ohjehintahinta noissa on sellainen ettei sillä tarvitse kauppaa tehdä. Osat toki ihan halvimmasta päästä, toimivat kuitenkin pitkään käytännössä.
"Muutama" vuosi kärry perässä kesät ja talvet ajaneena on tullut muutamia huomioita. Osa huomioimistani asioista tulee vastaan vasta äärioloissa, joten eivät välttämättä kosketa jokaista kärryttelijää.
1: Jarrut. Kärry ja lapsi mukana tulee massaa helposti 20kg lisää vaikka lapsi olisi pienikin. Itsellä vedän tällä hetkellä noin 30kg perässä ja sen huomaa jarrutustilanteissa. Massaa on enemmän, mutta kaiken lisäksi tämä ylimääräinen paino ei ole renkaiden päällä, joten renkaiden pito heikkenee yllättävän paljon kärryn puskiessa pyörää jarrutuksissa. Eli jos pito heikkenee liukkaan kelin tai huonon maaston seurauksena, kasvaa jarrutusmatka yllättävän paljon. Hyvällä pinnalla ja hyvillä (levy-) jarruilla en eroa juuri huomaa. Talvellä pienikin liukkaus iskee pahasti ja jouduin hankkimaan nastat heti alle.
2: Kaikkiin runkoihin ei oman kärryny kiinnitys mene heittämällä. Testaa kiinnitys harkitsemaasi pyörään! Valmistajilla on adaptereita, MUTTA NEKÄÄN EIVÄT VÄLTTÄMÄTTÄ SOVI! Itse jouduin askartelemaan jotta kärry meni omaan pyörään. Onneksi lopulta meni.
3: Vaihteet. Vaiheita tai ei... makustelu kysymys ja omasta kunnosta paljon kiinni. Itse pyöräilen paljon, ja 1 vaihteisella Kona Unitilla vedin kärryä 3 vuotta. Vain kaikkein pahimmat mäet tuli huonossa kelissä talutettua ja lähes kaikilla ohittaneilla oli kalliimpi pyörä ja kireämmät housut ;)
Vaihteet tulevat varmasti tarpeeseen jos ei pyöräilyyn ole tottunut, mutta luulisin että suurimmassa osassa hyprideissä normaalisti olevat välitykset toimivat hyvin kärrynkin kanssa.
Loput omat huomiot pyöräilystä on enemmän yleistä kuin kärryasiaa ja muilla varmasti järkevämpiä huomioita pyörän hankinnasta/hinnasta/osasarjoista kuin minulla.
Nyt kalustona itsellä Kona Mahuna vm.2019 pyörä ja Thulen Cheetah 2 kärry.
Kiitos Mohkkulle erittäin valaisevasta vastauksesta! Ihan huikeaa, että täältä aloittelija saa näin kädestä pitäen -neuvoja ja ihan jopa pyöräsuosituksia. Kiitos! :)
Mietin sitä, mitä TERU tuossa kirjoittikin, että kun tosiaan olen aloittelija, niin välttäisiköhän minulle vähän vähemmän laadukkaatkin osat? Kunhan ne vaan siis tavallisessa käytössä kestää. Myyjäliike on naapurikaupungissa parinkymmenen kilometrin päässä, eli mahdollisten takuuasioiden hoito onnistuu helposti. Listahintaa en ajatellut maksaa, sen verran tulee miehelläkin omaan pyöräänsä varustehankintaa yms., että joutavat antamaan alennusta 😄
Kiitos myös Ville86:lle itse kärryn vetämistä koskevista huomioista! Tuon Qeridoon kiinnitys on mietityttänyt, mutta onneksi tuli hommattua kärry ensin. Pitääpä ottaa kiinnike mukaan pyöräkaupoille, niin voi varmistaa, että sen saa joko suoraan tai askartelemalla kiinni pyörään.
Jäi vielä mietityttämään, että onko tuollainen säädettävä ohjaustanko ihan susi? Olen tosiaan Jopolla viimeksi ajellut ja sellainen pystympi ajoasento tuntuisi tutulta ja turvalliselta ainakin alkuun. Olin ajatellut tuon säädettävän tangon olevan hyvä vaihtoehto, että saisin ainakin aluksi ajoasennon pystympään.
Ja painosta vielä, tosiaan nuo mainitut varusteet (lokarit, tavarateline ja jalka) on ehdottomat, lukon saisi kärryn kanssa kulkemaan siellä kärryssä, mutta tietty ilman kärryä ajaessa se pitää huomioida pyörän painoon. Tuleekohan tuossa sitten niin merkittävää painoeroa? Tai onko tällaiseen tarpeeseen ylipäätään mahdollista löytää kevyempirunkoista pyörää, tai tarvitseeko edes?
Ei tuo cressun säädettävä kannatin susi ole ja helppo vaihtaa kiinteä kun ajoasento on löytynyt. Painoa tahtoo kertyä kun lisävarusteita täytyy olla käyttövälineessä ja kun ne ovat tuollaista vankkaa käyttölaatua.
Ei minulla ole mitään syytä olla ko. merkin myyntimies, mutta kun oma kokemus on hyvä pitkältä ajalta. Olen ostanut kolme jokseenkin Holman tasoista cressua, ajanut niillä tuhansia, kaksi niistä mennyt aikuistuneille lapsille, jotka ajavat niillä vieläkin, vähin ongelmin, kolmas meni pois liki kymmenen vuotta sitten kun tuli kippuratankoisten aika, vanhanakin sai vielä uusia kokemuksia. Ei tämän perusteella pidä lopullista valitaa tehdä, paljon on hyviä vaihtoehtoja!
Mietin sitä, mitä TERU tuossa kirjoittikin, että kun tosiaan olen aloittelija, niin välttäisiköhän minulle vähän vähemmän laadukkaatkin osat?
Olen sitä mieltä että mitä kalliimpi, sitä paremmin osat myös toimivat. Vaihtaminen tapahtuu jouhevammin ja jarruissa parempi tuntuma. Tämä pätee ainakin alkupään ja keskitason malleissa. Pikkuhiljaa kalliisiin pyöriin siirryttäessä kaikki toimivat hyvin ja eroa alkaa olemaan enemmän osien painossa... kevyempää ja kevyempää ja painoerot menee pikkuhiljaa grammojen viilaamiseen. Kai jotain toiminnallisiakin eroja on, mutta se mistä maksetaan isosti on painoero.
Jokaisen sitten kannattaa miettiä miten hyvin pitää toimia ja missä alkaa menemään (omasta mielestä) hifistelyksi painon kanssa. Kestävyyserojakin voi toki olla, niistä puhukoot paremmin tietävät. Laatueron tuntee koeajamalla, ja jos ei tunne niin sitä ei sitten ole.... ainakaan minun mielestäni.
Tietenkin pitää ostaa niin kallis pyörä kuin lompakko (tai Visa credit) vain kestää, olemmehan fillarifoorumilla... mutta noin tonnilla varmasti saa riittävän hyvän. Meinasit kuitenkin vähän pidempiäkin reissuja tehdä, joten laatu tuo mukavuutta. Vaihdat sitten myöhemmin parempaan, jos oikein innostut.
Oli puhetta vaihteiden määrästä, itse kyllästyin liian suureen vaihdemäärään (3x9 / 2x10), joten kahdessa uusimmassa pyörässä minulla onkin se vaihteeton etupää. Elämä on paljon yksinkertaisempaa pyörän päällä nyt :)
Pyörän paino on minusta täysin merkityksetön juttu lapsia hinattaessa. Lapset ja kärry painavat kuitenkin kymmeniä kiloja. Iloisena vedän niitä 15 kg läskipyörällä, siinä on nimittäin erittäin kevyt välitys käytettävissä (30x50, onko se suhde 0.6 sitten?). Sitäkin välitystä joskus käytän, varsinkin kun on kaksi lasta kyydissä. Minulla on tietysti kevyitä hiilikuituisia "kilpapyöriä" muuhun käyttöön, yhdellä niistäkin kyllä hinaan lapsia.
F. Kotlerburg
07.04.2019, 00.07
Mietin sitä, mitä TERU tuossa kirjoittikin, että kun tosiaan olen aloittelija, niin välttäisiköhän minulle vähän vähemmän laadukkaatkin osat? Kunhan ne vaan siis tavallisessa käytössä kestää.
Kärryn vetämisestä en tiedä mitään, mutta tästä asiasta olen sitä mieltä, että ei kannata miettiä, että onko osat liian laadukkaat tai riittäisikö vähemmän laadukkaat osat, kun on aloittelija. Nilllä paremmilla osiilla, kun on taipumus pysyä paremmin säädöissään ja sitä kautta toimintakykyisinä kuin halvoilla osilla. Minusta tämä on aloittelijalle tärkeämpi asia kuin kilo sinne tai tänne pyörässä. Minä ja moni muukin täällä foorumilla laittaa vaihtajan säätöihinsä muutamassa minuutissa jolloin asia ei ole ongelma, mutta aloittelijalle se on varmaankin vaikeampaa jolloin säädöissä pysyvällä pyörällä on mukavampi ajaa.
Täytyy kyllä myöntää, että en ole vuosikausiin ajanut Shimanon XT:tä heikommalla osasarjalla, että ehkä nuo halvemmatkin on kehittyneet siitä mitä ne oli kymmenkunta vuotta sitten?
Tuosta kestävyydestä ja toimivuudesta hinnan ja laadun noustessa: oma luottohuoltoteknikkoni sanoi, että tämän päivän Altus toimii yhtä hyvin kuin muutaman vuoden takainen Deore. Jotain tollaista sanoisin omien kokemusteni pohjaltakin, vaikka aina nuo osat ovat toimineet, joita on omissani ollut Acerasta Ultegraan ja seassa merkittömiäkin.
Keveyttä ja mielentyydytystä saa kalliimmista osasista, eikä ole hölmöä maksaa noista asioista, pyörän tulisi miellyttää pitkään jotta sillä on kiva ajaa. Pyöräily on fiilislaji arkisenakin.
Lähtökohdat pitää pitää mielessä. Työmatkapyöräily + kärryn veto. Sitten on sellainenkin tosiasia, jota aloittajan elämäntilantessa ei ikinä uskoisi, mutta lapset kasvaa huikeaa vauhtia. Kohta huomaat, ettei ne mahdukaan peräkärryyn, jolloin pyörän käyttötarkoitus saattaa muuttua. Peräpyörällä saa pari vuotta lisäaikaa veturina olemiseen, mutta sen jälkeen voi vetää vain tavarakuormia. Ellei sitten perhe sillä välin äidy kasvamaan, mikä tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa olisi varsin suotavaa. Mutta nuo tulokkaatkin kasvaa nopeammin kuin kokee mielekkääksi vaihtaa toimiva pyörä uuteen ja jos pyörä ei tuon ajan jälkeen ole toimiva, käyttö on ollut kovaa tai sitten laatu heikkoa.
Työmatkapyöräilystä tulee helposti paljon kilometrejä. Lisäksi kärryn veto saatta rasittaa voimansiirtoa normaalia enemmän. Kun Crescentissä ei suinkaan ole voimansiirron osat takavaihtajaa lukuunottamatta vähintään Aceraa, vaan Altusta ja Tourneytä ja kiekot jotain nimetöntä laatua, lähtökohta ei ole lupaava. Toki nuo osat ovat halpoja ja kulumisen myötä mielekästä uusia ja siinä yhteydessä laittaa parempaa, jos niin haluaa. Ihan ok, kunhan tiedostaa tilanteen.
Osien laadukkuudesta puhuttaessa F. Kotlenburg sanoi saman, mitä itse ajattelen aloittelijan tarpeesta tyytyä vähemmän laadukkaisiin osiin. Kyse ei ole aloittelijan statuksesta. Kyse on siitä, mikä on riittävän laadukas niihin kriteereihin, joita tavoittelee. Itse en arkipyörässäni haluaisi halpuuden vastapainoksi lisää huollon tarvetta. Elämässä on muutakin tekemistä kuin säädättää pyörän vaihteistoa pyöräliikkeessä. Halvimmatkin osat toimii uutena hienosti, joten uuden pyörän koeajolla ei saa tuolta osin käsitystä todellisuudesta.
Kärryn vedossa pyörän painolla ei kohtuudesta puhuttaessa ole merkitystä. 15,3 kg -> 12,5 kg tuskin saavuttaa mitään. Mutta jos pyörällä on tarkoitus ajaa myös ilman kärryä, silloin keveydestä on hyötyä. Toki nyt pitää fillarifoorumilaisena skaalata painot oikeaan mittakaavaan, kun täysin varustellun arkipyörän kohdalla ei voida puhua mistään 10 kilon suuruusluokasta. Tämäkin on siis asia, mikä pidää tiedostaa ja 14-15 kilon pyörän valinnan yhteydessä hyväksyä siihen liittyvät asiat.
Apua, nyt tuli kyllä niin paljon asioita, että menee ihan pää pyörälle. Tahaton sanaleikki, menisikin pää nyt jollekin pyörälle ja tietäisi mitä haluaa 😄 kuulostaa siltä, että jos pärjään vähemmällä kuin 24 vaihteella, niin pyörässä olisi suotavaa tosiaan olla pienempi määrä. Ehkä se nyt olisi hyvä laittaa vähän laadukkaampi pyörä, niin ei ainakaan harrastusinto nyt alkuunsa lopahda siihen, että ne säädöt ei pysy tai jopa osia alkaa hajoilla. Ja juuri kun pyörälle tulee kärryn vuoksi vähän kovempaa rasitusta, niin josko laatu takaisi kestävyyden. Painolla ei ole merkistystä, kun kärryn ja kyytiläisen kanssa siellä perässä on vähintään 30kg, siinä pyörän oma kilo tai kaksi suuntaansa on yhdentekevä. Työmatkoja ajaessa keveys voisi olla plussaa, mutta jo pelkästään vaihteettomasta pyörästä vaihteelliseen tuo helpotusta, niin ehkä se painoasia ei merkitse.
Ostan pyörän mielelläni kivijalkaliikkeestä, niin nuo mahdolliset huolto- ja takuuasiat sujuu näppärästi. Tuo suositeltu naapurikaupungin liike myy seuraavia merkkejä: TREK, ORBEA, HAIBIKE, KONA, NISHIKI, HELKAMA, CRESCENT, INSERA, MONGOOSE, ROCKMACHINE. Löytyisiköhän joltain näistä jokin malli, jota minun tarpeeseen suosittelisitte? Kona tuntuu nousevan täällä esille monessa yhteydessä, mutta niillä ei taida juuri olla naisten malleja?
Jos on tarjolla malli jossa vain takavaihtaja, voi liikkeestä kysyä mitä uusi etuvaihtaja, eturattaat ja asennus maksaa. Todennäköisesti sitä ei ikinä tule asennuttamaan, mutta saat mielenrauhan valinnallesi jos se siitä vaihteiden määrästä on kiinni. Vaihteiden määrää tärkeämpi seikka on että pienin vaihde on riittävän pieni, ja suurin vaihde on riittävän suuri. Itse ajan maastopyöriä, vaikka varafillarina onkin inseran halpis hypridi. Maastopyörissä on oikeastaan aina riittävän pienet vaihteet kärryn vetämiseen. Jos vaihteet on tehty poluilla mäkien kipuamiseen, niin lähes varmasti riittää kärryn vetämiseen tiellä. Kysymys on lähinnä siitä että on se tarpeaksi iso mukana. Hypridien välitykset ei ole ihan niin tuttuja minulle, ja hypridejä on vissiin nykyään erikseen maanteille/kapunkiin ja vaihtelevampaan ympäristöön?
Mitä itse kyselin taas uutta hankkiessa kestävyydestä kärryä varten, niin eipä siihen liikeen myyjä osannut sanoa kauheasti, mutta ei uskonut tulevan ongelmaksi.
Tossa olisi ihan ok laite hyvään hintaan: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/62381/knttx/Tunturi-RX300-F28-24-naistenpyora-48-cm-valkoinen?list=OZCYkRNjW5JNjWQnNffGDhSienhSqiah3hn gh3Qyvh37LWh3WO35Xc2tNAofFc
Minkälaisia kärryjä porukalla on käytössä?
Me käytiin tällainen hakemassa, kun oli hyvässä tarjouksessa. Ei ole vielä päästy kokeilemaan, kun pyörä ei ole vielä saapunut.. vaikutti äkkiseltään hyvälle ostokselle, kun lapsia työnteli pienen pätkän pihalla. Hyvin tavaratilaakin takana!
https://www.xxl.fi/burley-encore-x-lastenkuljetusvaunut-vihrea/p/1159457_1_style
Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
Miten muuten kärryä enemmän käyttävät, lukitsetteko myös kärryn jollain tavalla, jos jätätte sen vaikka kaupan ulkopuolelle? Jos, niin minkälaisia lukkosysteemejä teillä on käytössä?
^olen sen verran epäluuloinen kaveri että lukitsen pyörät ja kärryn jos laitteet on hetkenkin näköyhteyden ulkopuolella. Käytössä hyvän mittainen erillinen vaijeri ja laadukas kryptonite tms. kaarilukko. Hyvään telineeseen saa yhdellä lukolla ja vaijerilla koko yhdistelmän kiinni. Oman kärryn rungossa sellainen metallinen lenkki jonka läpi vaijeri menee.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Irtovaijeri minullakin on käytössä. Ei kovin vaikea murtaa, mutta ehkä U-lukolla lukitun veturin kanssa tyhjää parempi.
Miten muuten kärryä enemmän käyttävät, lukitsetteko myös kärryn jollain tavalla, jos jätätte sen vaikka kaupan ulkopuolelle? Jos, niin minkälaisia lukkosysteemejä teillä on käytössä?
Ostin sellaen 10€ lukon kärryä varten, mut aina mukana U-lukko ja vaijeri pyörää varten ja vaijerilla riittää molempien ympäri.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.